#حدیث
💠پنج راهکار برای تقرب به خدا
🔻امام کاظم (علیه السلام):
🔹أفْضَلُ مَا يَتَقَرَّبُ بِهِ اَلْعَبْدُ إِلَى اَللَّهِ بَعْدَ اَلْمَعْرِفَةِ بِهِ اَلصَّلاَةُ وَ بِرُّ اَلْوَالِدَيْنِ وَ تَرْكُ اَلْحَسَدِ وَ اَلْعُجْبِ وَ اَلْفَخْرِ
🔸پس ازخداشناسی، برترین کاری که بنده به وسیله آن به خداوند نزدیک می شود عبارت است از: نمــاز، نیـکی به پـدر و مـادر، و ترک حسد، خودپسندی و فخرفروشی.
📗تحف العقول، ص ۳۹۱
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
⚜ امام جواد عليه السلام:
🔅«بنده، هرگز حقيقتِ ايمان را به كمال نمى رساند، مگر آنگاه كه دينش را بر هوس خود ترجيح دهد، و هرگز به هلاكت درنمى افتد، مگر زمانى كه هوس خود را بر دينش ترجيح دهد».
🔅«لَن يَسْتَكمِلَ العبدُ حقيقةَ الإيمانِ حتّى يُؤْثِرَ دِينَهُ على شَهْوَتِهِ، و لَن يَهْلِكَ حتّى يُؤْثِرَ شَهْوَتَهُ على دِينهِ».
📚 ميزان الحكمه، جلد ۱، صفحه ۴۲۸.
#حدیث
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃
#سوره_مائده ــ #آیه ۹۴
يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَيْءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنَالُهُٓ أَيْدِيكُمْ وَرِمَاحُكُمْ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَخَافُهُ بِالْغَيْبِ ۚ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ
ای اهل ایمان! بیتردید خدا شما را به چیزی از شكار [حیوانات در حالی كه مُحرم هستید] آزمایش میكند، چه شكاری كه [به آسانی و بدون اسلحه] به آن دسترسی پیدا كنید، و [چه شكاری كه به سبب وحشی بودنش] نیزههای شما [آن را صید میكند؛] تا خدا كسی را كه در نهان از او میترسد، مشخّص نماید. و هر كه پس از این [امتحان از حدود خدا] تجاوز كند [و در حال احرام به شكار برخیزد] برای او عذابی دردناك است.
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃
#تفسیر_قرآن
#سوره_مائده_آیه_نود_چهار
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃
🌀(آيه ٩٤) #شأن_نزول:
🌀نقل شده: هنگامى كه پيامبر اسلام «صلّى اللّه عليه و آله» و مسلمانان در سال #حديبيّه براى #عُمره با حال #احرام حركت كردند، در وسط راه با حيوانات وحشى فراوانى روبرو شدند، بطورى كه مىتوانستند آنها را با دست و نيزهها صيد كنند! اين شكارها به قدرى زياد بودند كه بعضى نوشتهاند دوش به دوش مَركَبها و از نزديك خيمهها رفت و آمد مىكردند. اين آيه و دو آيۀ بعد نازل شد و مسلمانان را از صيد آنها برحذر داشت، و به آنها اخطار كرد كه اين نوع امتحان براى آنها محسوب مىشود.
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_مائده_آیه_نود_چهار
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃
#تفسير( ۹۴): احكام صيد در حال احرام :
🌀اين آيه و دو آيۀ بعد ناظر به يكى از احكام #عُمره و #حجّ، يعنى مسألۀ شكار حيوانات صحرايى و دريايى در حال احرام مىباشد.
🌀 نخست اشاره به جريانى كه مسلمانان در سال «حديبيّه» با آن روبرو بودند كرده، مىگويد: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد! خداوند شما را با چيزى از شكار مىآزمايد، شكارهايى كه به قدرى به شما نزديك مىشوند كه حتّى با نيزه و دست مىتوانيد آنها را شكار كنيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللّهُ بِشَيْءٍ مِنَ الصَّيْدِ تَنالُهُ أَيْدِيكُمْ وَ رِماحُكُمْ) .
🌀سپس به عنوان تأكيد مىفرمايد: «اين جريان براى آن بوده است كه افرادى كه از خدا با ايمان به غيب مىترسند، از ديگران شناخته شوند» (لِيَعْلَمَ اللّهُ مَنْ يَخافُهُ بِالْغَيْبِ).
🌀 و در پايان آيه مىفرمايد: «پس هر كس بعد از آن تجاوز كند مجازات دردناكى خواهد داشت» (فَمَنِ اعْتَدى بَعْدَ ذلِكَ فَلَهُ عَذابٌ أَلِيمٌ) .
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_مائده_آیه_نود_چهار
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
حکمت247
الْكَرَمُ أَعْطَفُ مِنَ آلرَّحِمِ.
امام علیه السلام فرمود : رابطه سخاوت از خويشاوندى بيشتر است.
شرح و تفسير
سخاوت، بهترين وسيله ارتباط
امام علیه السلام در اين كلام حكيمانه به يكى از آثار مهم كرم و سخاوت اشاره مىكند و مىفرمايد: «رابطه سخاوت از خويشاوندى بيشتر است»؛ (الْكَرَمُ أَعْطَفُ مِنَ آلرَّحِمِ). «اعطف» به معناى مايلتر و بامحبت تر است و از ماده «عطف» (بر وزن وقت) گرفته شده است. در بعضى از منابع لغت، «كرم» را بخشش توأم با سهولت و بدون سختگيرى گفتهاند، ازاينرو «كريم» كسى است كه به راحتى به افراد نيازمند بخشش مىكند.
توجه به اين نكته نيز لازم است كه در منابع لغت براى واژه «كرم» دو معنا ذكر شده است: نخست جود و بخشش و دوم شخصيت و شرافت و ممكن است كه هر دو به يك معنا بازگشت كنند، زيرا يكى از نشانههاى شخصيت و شرافت انسان، جود و بخشش است؛ ولى در هر حال معناى اين كلمه در گفتار حكيمانه بالا همان جود و بخشش است.
دانشمندان و شارحان نهجالبلاغه براى اين كلام دو تفسير كردهاند: نخست اينكه تأثيرى كه كرم دارد بيش از تأثير خويشاوندى است، زيرا كرم جزء طبيعت شخص كريم است، ازاينرو بدون هيچگونه تكلفى آن را اعمال مىكند؛ ولى خويشاوندى گاه در حدى نيست كه انسان را وادار به سخاوت و بخشش كند، بلكه ممكن است در بعضى از اوقات براثر ترس از سرزنش مردم يا ساير خويشاوندان باشد كه چرا فلان كس به برادر نيازمندش توجهى ندارد، بنابراين در بعضى از موارد، كرم خويشاوندان توأم با تكلف است در حالى كه كرم كريمان چنين نيست.
تفسير ديگر اينكه كرم و سخاوت سبب عطف توجه مردم به شخص كريم مىشود و چه بسا او را حتى بيش از برادر يا پدر و مادر خود دوست مىدارند وبه تعبير ديگر آن رابطه عاطفى كه از كرم سرچشمه مىگيرد گاه قوىتر از روابط عاطفىاى است كه از خويشاوندى ناشى مىشود.
ممكن است هر دو معنا در كلام امام 7 جمع باشد، هرچند معناى اوّل مناسبتر به نظر مىرسد. در هر صورت پيام اين كلام حكيمانه اين است كه كريمان را در كار خود تشويق مىكند؛ از يك سو آنها را برتر از خويشاوندان مىشمارد و از سويى ديگر رابطه عاطفى آنها را با مردم بيش از رابطه خويشاوندان با يكديگر توصيف مىنمايد و اينها همه از آثار كرم است.
درباره اهميت كرم و مقام كريمان روايات زيادى از معصومان : نقل شده است. درباره اهميت كرم همين بس كه يكى از صفات بارز خدا كريم بودن است و پيغمبر اكرم(ص) كرم خويش را از همه برتر مىشمرد و مىفرمود: «أنَا أكْرَمُ الاْوَّلينَ وَالاْخِرينَ وَلا فَخْرَ؛ من كريمترين اولين و آخرين هستم و افتخار هم نمىكنم (زيرا آن را وظيفه خود مىدانم)».
در حديثى از پيغمبر اكرم صلی الله علیه وآله مىخوانيم كه فرمود: «إِنَّ السَّخَاءَ شَجَرَةٌ مِنْ أَشْجَارِ الْجَنَّةِ لَهَا أَغْصَانٌ مُتَدَلِّيَةٌ فِي الدُّنْيَا فَمَنْ كَانَ سَخِيّاً تَعَلَّقَ بِغُصْنٍ مِنْ أَغْصَانِهَا فَسَاقَهُ ذَلِکَ الْغُصْنُ إِلَى الْجَنَّة؛ سخاوت، درختى از درختان بهشت است كه شاخههاى آن در دنيا آويزان شده، هركس سخاوتمند باشد به يكى از اين شاخهها مىچسبد و او را به بهشت مىرساند».
در بعضى از احاديث ميان سخاوت و كرامت تفاوت ذكر شده و كريم بالاتر از سخى شمرده شده است همانگونه كه از پيغمبر اكرم (ص) در حديثى مىخوانيم : «الرِّجَالُ أَرْبَعَةٌ سَخِيٌّ وَكَرِيمٌ وَبَخِيلٌ وَلَئِيمٌ فَالسَّخِيُّ الَّذِي يَأْكُلُ وَيُعْطِي وَالْكَرِيمُ الَّذِي لاَ يَأْكُلُ وَيُعْطِي وَالْبَخِيلُ الَّذِي يَأْكُلُ وَلاَ يُعْطِي وَاللَّئِيمُ الَّذِي لاَ يَأْكُلُ وَلاَ يُعْطِي؛ انسانها چهار گونهاند: سخاوتمند و كريم و بخيل و لئيم.
سخاوتمند كسى است كه هم خودش مىخورد و هم به ديگران مىبخشد و كريم كسى است كه خودش نمىخورد (و ايثار مىكند) و به ديگران عطا مىنمايد و بخيل كسى است كه خودش مىخورد اما چيزى به ديگرى نمىدهد و لئيم آنكس است كه نه خود مىخورد و نه به ديگرى مىبخشد».
در حديث ديگرى از اميرمؤمنان علیه السلام مىخوانيم كه فرمود: «الْكَريمُ مَنْ بَدَأَ بِإِحْسانِهِ؛ كريم كسى است كه بىآنكه از او طلب كنند احسان مىكند».
در تعبير ديگرى از همان حضرت علیه السلام آمده است: «الْكريمُ مَنْ سَبَقَ نَوالُهُ سُؤالَه؛ كريم كسى است كه بخشش او بر سؤال و تقاضا پيشى مىگيرد».
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از بسیجیان سراسر کشور به مناسبت هفتهی بسیج ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
💠چند نکته از فرمایشات امام خمینی(ره) در باب بسیج
1️⃣ منطق بسیج مقاومسازی حداکثری کشور در مقابل تهدیدها و خطرها است
🔖در این چهل و چند سال، کارنامه بسیج هم تأیید میکند این درست بودن این هدفگیری را
🌟حضور بسیج برای کشور سرنوشتساز شد.
2️⃣ دو توصیف مهم امام خمینی درباره بسیج:
✨بسیج لشکر مخلص خدا است✨
♦️«لشکر مخلص خدا» نشان میدهد که:
📍بسیج رزمنده است
💪رزمنده بودن یعنی قدرت مادّی، روحی و فکری
✨بسیج مدرسهی عشق است✨
❤️این عشق یک عشق در ظرفیّت و قابلیّت یک مدرسه است.
✅یک ظرف جهتدار و منظّم است؛ یعنی:
🔸عشق به خدا
🔹عشق به معنویّت
🔸عشق به مردم
🔹عشق به راه
📐 بسیج عشق را با جهت مشخّص تعلیم میدهد.
☝️این توصیفها لفّاظی و ایدهپردازی نبود، همه واقعیت داشتن اینها را دیدند:
❇️در میدان رزم:
👌دهها هزار بسیجی مخلص و اغلب بینام و نشان نقشهای تعیین کننده آفریدند.
❇️در میدان محبت:
❤️خدمات مردمی بسیج در همهی صحنهها:
🔖 سازندگی
🔖سلامت
🔖 بلایای طبیعی
🔖علم و پژوهش
🔖در میدان تبیین و بصیرتبخشی کارهای مهمی انجام گرفت
3️⃣ بسیج، بیش از آنکه یک سازمان باشد، یک فرهنگ و تفکر است.
♦️بنابراین همه کسانی که:
✅این فرهنگ را پذیرفتهاند
✅در این راه حرکت کردهاند
✅این تفکر را ممشای خودشان قرار دادهاند
⭕️ولو توی سازمان نباشند
🌟بسیجیاند
❇️و این یک جمع کثیری از ملّت ایران را شامل میشود
🔍فرهنگ بسیج چیست؟
🔸مردمی بودن
🔹متعهد بودن
🔸احساس مسئولیت در قبال قضایای کشور
🔹انقلابی بودن
🔸قانونگریز نبودن
🔹نظمناپذیر نبودن
🔸هنجارشکن نبودن
🔹پرهیز از کار نمایشی و ویترینی
🔸ترحم به ضعیف
🔹شدت در مواجهه با ظالم
🔸خدمت به همه مردم
🔹دوری از کبر و غرور
🔸دوری از طلبکاری از انقلاب
🔹تکلیفگرا و به دنبال انجام وظیفه
🔸استفاده نکردن از توانایی سازمانی به نفع خود
🔺امام که میگفت من افتخار میکنم که یک بسیجیام، همه این خصوصیات را داشت.
4️⃣ جنبه فراملی و فرامرزی بسیج
📌امام تعبیر میکند به «هستههای مقاومت جهانی»
🔺این بسیج ما نیست، بسیج خودشان است، اما همان فرهنگ است.
◀️سرنوشت منطقه ما را هستههای مقاومت دارد تعیین میکند
🌐چند سال پیش، در قضیه لبنان، آمریکاییها گفتند که دنبال تشکیل خاورمیانهی جدیدند.
📌بر اساس منافع نامشروع آمریکا
آنها میخواستند:
⭕️«حزبالله» را نابود کنند
⭕️عراق را ببلعند
⭕️سوریه را قبضه کنند
❌بکلّی ناکام شدند.
🔺یکی از اجزای آن خاورمیانه این بود که مسئله فلسطین را به نفع رژیم غاصب تمام کنند
❗️همان طرح دودولتیِ خائنانهای را هم که قبلاً تصویب کرده بودند، زیرش زدند؛ نتوانستند
❇️بله، نقشه جغرافیای سیاسی غرب آسیا عوض شد، امّا به نفع مقاومت
♦️خصوصیات نقشه جدید:
✅ شروع آمریکازدایی در منطقه
📍طوفانالاقصی علیه رژیم صهیونیستی است، امّا آمریکازدایی است.
✅ به هم ریختن دوگانههای جعلی و تحمیلی در منطقه
♦️یک دوگانه جدیدی بر منطقه حاکم شده: دوگانه مقاومت و تسلیم
✅ حرکت مسئله فلسطین به سمت حل شدن
👈«حلّ مسئله فلسطین» یعنی تشکیل حاکمیت فلسطینی در همه سرزمین فلسطین
🔖ما طرحمان را مطرح کردهایم: طرح همهپرسی از فلسطینیها
💠درباره طوفان الاقصی
☑️این حادثه مهم و بینظیر هدفها را نزدیک کرد.
🔥حرکت وحشیانهای که رژیم صهیونیستی انجام داد:
⭕️نه فقط آبروی خود رژیم صهیونیستی را برد
⭕️آبروی آمریکا را هم برد
⭕️آبروی تعدادی از کشورهای معروف اروپایی را برد
❌بلکه آبروی تمدن و فرهنگ غرب را برد
💢فجایعی که در این نزدیک پنجاه روز اتفاق افتاد، فشردهی جنایاتی است که ۷۵ سال است رژیم صهیونیستی دارد در فلسطین انجام میدهد.
🚩طوفان اقصیٰ خاموششدنی نیست
💠توصیههایی به سازمان بسیج و بسیجیان:
❇️در خود و دیگران بصیرتافزایی کنید
❇️ ابتکار عمل را در قضایای مهم، شما به دست بگیرید
❇️ امید به آینده را هرگز از دست ندهید
❇️ از غرور بپرهیزید
❇️ احساس ناتوانی از کارهای بزرگ نکنید
❇️ از کارهای نمایشی بدون محتوا پرهیز کنید
❇️ امانت بسیجی بودن را قدر بدانید
❇️ از دوقطبیهای کاذب بپرهیزید
◀️ آن کسانی که:
📍مبانی و اصول شما
📍دین شما
📍انقلاب شما
📍ولایت فقیه
🔺این چیزها را قبول دارند، برادر شما هستند، حالا گیرم یک اختلافسلیقهای هم با شما داشته باشند.
❇️در کنار نیروهای عملیاتی، نیروهای طراح را هم جذب کنید
👈تدبیر، فکر، طراحی، جلوتر از شجاعت و مردانگی مورد نیاز است.
🍀به خدای متعال توکّل کنید: وَ مَن یَتَوَکَّل عَلَى اللَّه فَهُوَ حَسبُه. خداوند انشاءاللّه همهی شما را محفوظ بدارد.
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
🔴 ارتباط فاطمیه و مهدویت (۱)
🔵 فاطمه تنها یاور امام زمانش
🌕 بنی اسرائیل، حضرت موسی را تنها گذاشتند، گفتند: تو و پروردگارت بروید و بجنگید؛ ما اینجا نشستهایم حضرت موسی فرمود: پروردگارا! من جز خودم و برادرم را در اختیار ندارم. بین ما و این جماعت نابکار جدایی افکن. پروردگار فرمود: آرامش حرام شد، چهل سال در بیابان تیه سرگردان شوند، و بر فاسقان اسفناک نباش....
🔺و نامردمان حضرت علی علیهالسلام را تنها گذاشتند. علی ماند و فاطمه. گفتند: حق با شماست. بروید و بجنگید که اگر پیروز شدید به شما خواهیم پیوست.
🔹 حضرت علی علیهالسلام ، فاطمه علیهاالسلام را خانه به خانه همراه میطلبید. گفت: خدایا! جز خودم و فاطمه را در اختیار ندارم. فاطمه علیهاالسلام خدا را شاهد گرفت که از آن قوم غضبناک است.
▪️ علی علیهالسلام فرمود: خدایا! مرا از اینان بگیر.
▪️ فاطمه علیهاالسلام فرمود: خدایا! وفاتم را برسان.
🔺و این چنین شد که: آرامش و اتحاد بر آنان حرام شد. در زمین سرگردان شدند. وادی تِیْه امت (۱) و غیبت آغاز شد و همچنان بشریت حیران و سرگردانند...
🔹 تنها راه نجات بشریت از این حیرت و سرگردانی لبیک به پیام فاطمیه و بازگشت به سمت خیمه ی حجت خداست.
📚 تِیْه بیابانی است که بنی اسرائیل در پی نافرمانی خداوند چهل سال در آن سرگردان شدند.
#فاطمیه_مهدوی
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
اولین سلام صبحگاهی،
تقدیم به ساحت قدسے قطب عالم امکان
حضرت صاحب الزمان(عج) ...
❤السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ
یا اباصالحَ المهدی
یا خلیفةَالرَّحمن
و یا شریکَ القران
ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ
سیِّدی و مَولای
ْ الاَمان الاَمان
أللَّهُمَ عَجلْ لِوَلِیکْ ألْفَرَج بحق زینب کبری(س)
به قصد زيارت ارباب بی کفن :
❤السلام عليك يا اباعبدالله
و علي الارواح التي حلت بفنائك
عليك مني سلام الله أبدا
ما بقيت و بقي الليل و النهار
و لا جعله الله آخر العهد مني لزيارتكم
السَّلامُ عَلي الحُسٓين و
عٓلي عٓلي اِبن الحُسَين و
عَلي اولاد الحُسَين وَ
علَي اصحابِ الحُسَين.
أللهم ارزقنا زیارت الحسین (ع)
اللهم ارزقنا شفاعة الحسین (ع)
❤السلامُ عَلَیک یا امام الرئوف یا ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ المُرتضی
✨ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻰ ﻋَﻠِﻲِّ ﺑْﻦِ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮِّﺿَﺎ ﺍﻟْﻤُﺮْﺗَﻀَﻰ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِ ﺍﻟﺘَّﻘِﻲِّ ﺍﻟﻨَّﻘِﻲِّ ﻭَ ﺣُﺠَّﺘِﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻣَﻦْ ﻓَﻮْﻕَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺗَﺤْﺖَ ﺍﻟﺜَّﺮَﻯ ﺍﻟﺼِّﺪِّﻳﻖِ ﺍﻟﺸَّﻬِﻴﺪِ ﺻَﻠَﺎﺓً ﻛَﺜِﻴﺮَﺓً ﺗَﺎﻣَّﺔً ﺯَﺍﻛِﻴَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺻِﻠَﺔً ﻣُﺘَﻮَﺍﺗِﺮَﺓً ﻣُﺘَﺮَﺍﺩِﻓَﺔً ﻛَﺄَﻓْﻀَﻞِ ﻣَﺎ ﺻَﻠَّﻴْﺖَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺣَﺪٍ ﻣِﻦْ ﺃَﻭْﻟِﻴَﺎﺋِﻚَ✨
أللَّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِکَ ألْفَرج وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حضرت زینب(س)...
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
❤بياد مولا، به رسم ادب،
اولین حاجت امروزمان را از خداوند رحمان،
فرج منجی عالم میخواهیم
به حرمت دعای فرج آن حضرت :
بسم الله الرحمن الرحيم
اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ،
وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ
واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ
فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ،
اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ
اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ
اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛
يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ،
اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،
الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ
بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ...
❤و برای سلامتی محبوب:
اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ
صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه
في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة
وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا
حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا .
❤الهی...
یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد،
یا عالیُ بِحَقِّ علی،
یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه،
یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن،
یا قَدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن،
عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ وَ العافیةَ وَ النَصر بِحَقِّ حَضرَتِ زِینَب(س)
🌺 سلامتی و تعجیل در فرج آقا #صلوات ... 🌺
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114🌺
➰➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥 روزمان را با #قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۰۰ قرآن شامل آیات ۱۳۵ تا ۱۴۰ سوره مبارکه نساء
🍃🌹🍃
🌺 پیامبر (ص) میفرمایند:
«اَشرافُ اُمَّتی حَمَلةُ القُرآنِ»
شریفان امت من حاملان قرآنند.
(خصال صدوق ۱/۷)
🎙 استاد: منشاوی
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#حدیث
پيامبر صلي الله عليه و آله:
اَ لْعِلْمُ حَياةُ الاِْسْلامِ وَ عِمادُ الاْيمانِ وَ مَنْ عَلِمَ عِلْما، اَتـَمَّ اللّه ُ لَهُ اَجْرَهُ وَ مَنْ تَعَلَّمَ فَعَمِلَ، عَلَّمَهُ اللّه ُ ما لَمْ يَعْلَمْ.
علم، حيات اسلام و ستون ايمان است و هر كس علمى بياموزد، خداوند، پاداش او را تا روز قیامت رشد می دهد و هر كس بياموزد و به آن عمل كند، بر خداست، آنچه را كه نمى داند به او بیاموزد.
کنز العمال ح۲۸۹۴۴
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#حدیث
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله
دانش گنجینههایی اسـت و كـلـیدهای آن پرسش است؛ پس، خدایتان رحمت كند، بپرسید، كه با این كار چهار نفر اجر مییابند: پرسشگر، پاسخگو، شنونده و دوستدار آنان.
منبع: تحف العقول: 41
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃
#سوره_مائده ــ #آیه ۹۵
يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ ۚ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّدًا فَجَزَآءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَوْ عَدْلُ ذَٰلِكَ صِيَامًا لِيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ ۗ عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ ۚ وَمَنْ عَادَ فَيَنْتَقِمُ اللَّهُ مِنْهُ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ
ای اهل ایمان! در حالی كه در احرام [حجّ یا عمره] هستید، شكار را نكُشید. و هر كس از شما عمداً آن را بكُشد، كفّارهای همانند آن از جنس چهارپایانِ [اهلی] بر عهده اوست؛ كه [همانند بودن آن را] دو عادل از خودتان گواهی دهند، و به عنوان قربانی به [حریم] كعبه رسد، یا به كفّاره [آن شكار كشته شده معادل قیمت قربانی] به مستمندان طعام دهد، یا برابر تعداد مستمندی كه طعام میدهد روزه بگیرد، تا كیفر كار خود را بچشد. خدا از [گناه] كشتن شكارهایی كه پیش از این حكم انجام گرفته درگذشت. و هر كه [پس از كفّاره دادن] به شكار كردن بازگردد، خدا از او انتقام میگیرد؛ و خدا توانای شكستناپذیر و صاحب انتقام است.
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃
#تفسیر_قرآن
#سوره_مائده_آیه_نود_پنج
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃
#تفسیر:(آيه ٩٥) :
🌀در اين آيه با صراحت و قاطعيّت بيشتر و به طور عموم فرمان تحريم صيد را در حال #احرام صادر كرده، مىگويد: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد! در حال احرام شكار نكنيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ) .
🌀سپس به #كفّارهء صيد در حال احرام اشاره كرده، مىگويد: «كسى كه عمداً صيدى را به قتل برساند، بايد كفّارهاى همانند آن از چهارپايان بدهد» يعنى، آن را قربانى كرده و گوشت آن را به مستمندان بدهد (وَ مَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّداً فَجَزاءٌ مِثْلُ ما قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ) .
🌀 در اينجا منظور از «مثل» همانندى در شكل و اندازۀ حيوان است به اين معنى كه مثلاً اگر كسى حيوان وحشى بزرگى را همانند شترمرغ صيد كند، بايد كفّارۀ آن را شتر انتخاب كند و يا اگر آهو صيد كند بايد گوسفند كه تقريباً به اندازۀ آن است قربانى نمايد.
🌀 و از آنجا كه ممكن است مسألۀ همانندى براى بعضى مورد شكّ و ترديد واقع شود، قرآن در اين زمينه دستور داده است كه «بايد اين موضوع زير نظر دو نفر از افراد مطّلع و عادل انجام پذيرد» (يَحْكُمُ بِهِ ذَوا عَدْلٍ مِنْكُمْ) .
🌀 و دربارۀ اين كه اين كفّاره در كجا بايد ذبح شود، دستور مىدهد كه به صورت «قربانى و «هدى» اهداء به كعبه شود و به سرزمين كعبه برسد» (هَدْياً بالِغَ الْكَعْبَةِ) .
🌀 سپس اضافه مىكند كه، لازم نيست حتماً كفّاره به صورت قربانى باشد، بلكه دو چيز ديگر نيز هر يك مىتوانند جانشين آن شوند، ⚡️نخست اين كه «معادل پول آن را در راه #اطعام_مساكين مصرف كند» (أَوْ كَفّارَةٌ طَعامُ مَساكِينَ) .⚡️ «و يا معادل آن #روزه بگيرد» (أَوْ عَدْلُ ذلِكَ صِياماً) . «اين كفّارات به خاطر آن است كه كيفر كار خلاف خود را ببيند» (لِيَذُوقَ وَبالَ أَمْرِهِ) .
🌀 امّا از آنجايى كه هيچ حكمى معمولاً شامل گذشته نمىشود، تصريح مىكند كه «خدا از تخلّفاتى كه در اين زمينه در گذشته انجام دادهايد، عفو فرموده است» (عَفَا اللّهُ عَمّا سَلَفَ) . «و هر گاه كسى به اين اخطارهاى مكرّر و حكم كفّاره اعتنا نكند و باز هم مرتكب صيد در حال احرام شود، خداوند از چنين كسى انتقام خواهد گرفت و خداوند تواناست، و به موقع انتقام مىگيرد» (وَ مَنْ عادَ فَيَنْتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَ اللّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقامٍ).
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_مائده_آیه_نود_پنج
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج
#جرعه_ای_از_نهج_البلاغه
#حکمت_های_نهج_البلاغه
حکمت248
مَنْ ظَنَّ بِکَ خَيْراً فَصَدِّقْ ظَنَّهُ.
امام علیه السلام فرمود : كسى كه به تو گمان خوبى دارد گمانش را (با عمل) تصديق كن.
شرح و تفسير
حُسن ظن مردم را با عمل، تصديق كن
امام علیه السلام در اين گفتار حكيمانه اشاره به نكته لطيفى درمورد حسن ظن مردم نسبت به انسان مىكند، مىفرمايد: «كسى كه به تو گمان خوبى دارد گمانش را (با عمل) تصديق كن»؛ (مَنْ ظَنَّ بِکَ خَيْراً فَصَدِّقْ ظَنَّهُ).
اشاره به اينكه، بسيار مىشود افراد به سبب خاطره خوبى كه از كسى دارند واو را باسخاوت و خيّر و مثبت مىدانند گمان مىبرند حل مشكل آنها ـ خواه مشكل مالى باشد يا جز آن ؛به دست اوست و به سراغ وى مىروند.
امام علیه السلام مىفرمايد: در اينگونه موارد بايد به حل مشكل آنها پرداخت و حسن ظن آنها را عملاً تصديق كرد.
اين كار از يكسو سبب حل مشكلات مردم مىگردد و از سويى ديگر بر شخصيت انسان مىافزايد و گمانى را كه مردم در حق او دارند تثبيت مىكند واصولاً اينگونه حسن ظنها نوعى توفيق اجبارى است كه براى نيكوكاران حاصل مىشود.
بعضى از دانشمندان گفتهاند: «هرگاه نقطه مقابل آن براى انسان رخ دهد؛ يعنى كسى به او سوءظن پيدا كند كه مثلا آدمى بخيل و تندخو و بداخلاق است در اينجا با اعمال نيك بايد سوءظن آنها را تكذيب كرد، همانگونه كه با اعمال نيك، حسن ظن را عملاً تصديق مىكند». اين كلام حكيمانه ـ
همانگونه كه در بحث سند اشاره شد ـ پيش از اين در لابهلاى نصيحت امام علیه السلام به فرزند دلبندش امام حسن علیه السلام آمده است. در آنجا گفتيم: اشاره به اين است كه اگر كسى مثلا تو را اهل خير و بذل و بخشش وسخاوت مىداند و از تو چيزى مىخواهد به او كمك كن تا گمان او را تصديق كرده باشى وبزرگوارى تو تثبيت شود.
اينگونه رفتار دو مزيّت دارد؛ هم خوشبينى و حسن ظن مردم را تثبيت مىكند و هم با اين خوشبينىها انسان به راه خير كشيده مىشود. بسيار اتفاق مىافتد كه افرادى نزد انسان مىآيند و مىگويند مشكلى داريم كه گمان مىكنيم تنها به دست تو حل مىشود.
انسان بايد در حل مشكل چنين افرادى بكوشد و حسن ظن آنها را به سوءظن تبديل نكند. نكته بلاى سوءظن و بدبينى مسئله تشويق به حسن ظن و برحذر داشتن سوءظن در آيات و روايات اسلامى بازتاب گستردهاى دارد و به تعبير ديگر، اسلام نهتنها براى مسلمانان بلكه براى تمام انسانها، حفظ آبرو در عمل و زبان خواسته است، بلكه در منطقه فكر و روح نيز چنين امنيتى را براى آنها مىخواهد و مىگويد: هيچكس به ديگرى سوءظن پيدا نكند، زيرا بعضى از گمانها گناه است و مىفرمايد: (يا أَيُّهَا الَّذيüنَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيüراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ).
امام اميرمؤمنان 7 يكى از آثار سوءظن را ارتكاب گناهان خطرناك مىشمارد و مطابق نقل غررالحكم مىفرمايد: «مَنْ ساءَتْ ظُنُونُهُ اِعْتَقَدَ الْخِيانَةَ بِمَنْ لا يَخُونُهُ؛ كسى كه به مردم، بدگمان است معتقد به خيانت كردن به كسى مىشود كه به او خيانت نكرده است».
در حديث ديگرى از آن حضرت كه در همان منبع آمده مىخوانيم: «مَنْ لَمْ يَحْسُنْ ظَنُّهُ اسْتَوْحَشَ مِنْ كُلِّ أحَدٍ؛ شخص بدگمان از همه مىترسد».
همان حضرت در مقابل، به حسن ظن دعوت مىكند و طبق روايتى مىفرمايد: «وَ لاتَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخيکَ سُوءاً وَأَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مَحْمِلاً؛ هرگز نسبت به سخنى كه از برادر مسلمانت صادر شده گمان بد مبر در حالى كه محمل صحيح نيكويى براى آن دارى».
درحديث ديگرى ازآن حضرت ، حسن ظن ازبهترين خصلتها وبرترين نعمتها شمرده شده است: «حُسْنُ الظَّنِّ مِن أحْسَنِ الشِّيَمِ وَأفْضَلِ القِسَم».
براى حفظ حسن ظن مردم، در كلام حكيمانه مورد نظر دستور مىدهد كه اگر كسى به تو حسن ظن داشت و انتظار كمك، بخشش، خدمت و مانند آن را از تو دارد مطابق آن عمل كن تا همچنان حسن ظن وى، پايدار بماند.
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
@saleheinmaryam313114
➰➰➰🌺🌱🌼➰➰➰
اللّھمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرج