بیانات رهبری عزیز در دیدار اقشار مختلف بانوان - سهشنبه ۱۴۰۳۰۹۲۷ .mp3
26.2M
🔸بیانات رهبری عزیز در دیدار اقشار مختلف بانوان
🔻 سهشنبه ۱۴۰۳/۰۹/۲۷
🔖متن بیانات:
https://khl.ink/f/58656
🔸
📌در ابتدای این دیدار، شش نفر از فعّالان حوزهی زنان و دختران به بیان مطالب و دیدگاههای خود پرداختند. همچنین، خانم عائده سُرور (مادر دو شهید از اعضای حزبالله لبنان)، به نمایندگی از بانوان محور مقاومت، مطالبی در باب ادامه و پیروزی مقاومت بیان کرد.
🔸
🔸نکات رهبری از نکات برجسته در سخنان بانوان :
- بحث «الگوی سوّم زن» که زن مسلمان انقلابی است، که در صحبتها بود؛
- بحث مسئلهی خانواده در فضای مجازی، که بسیار دقیق و خوب بیان شد؛
- بحث حلّ مسئلهی جمعیّت از طریق نهاد خانواده که این خانم بیان کردند و روی مسئلهی جمعیّت و مسئلهی افزایش باروری و ولادت و مانند اینها تکیه کردند ــ البتّه گفتند خودشان دو فرزند دارند، که کم است(خندهی حضّار)
ــ بحثهای مربوط به هنر، بخصوص سینما و نمایشنامههای ایرانی که یک خانمی اینجا بیان کردند، مهم است؛
- بحث تسهیلگری در امر ازدواج خیلی مهم است؛ واقعاً یکی از مشکلات کنونی ما همین است و این مطالبی هم که این دخترخانم بیان کردند، مطالب خیلی خوبی است. دنبال باید بشود این کارها؛ این مسائل مهم است.
- من خانم عائدهی سُرور را قبلاً هم اینجا دیده بودم؛ همان روزی بود که خبر شهادت فرزند دوّمشان به ایشان رسیده بود. ما اینجا در حسینیّه جلسهای داشتیم، این خانم را اینجا دیدم. به ایشان تبریک میگویم این روحیه را و تسلیت میگویم فقدان فرزندانشان را.
۱۴۰۳/۰۹/۲۷
https://khl.ink/f/58656
🔸
صالحی - ارتباط کاربران
📌در ابتدای این دیدار، شش نفر از فعّالان حوزهی زنان و دختران به بیان مطالب و دیدگاههای خود پرداختند
.
صوت سخنان چهار نفر (که سخنان خوبی داشتند) از فعّالان حوزهی زنان و دختران در دیدار اخیر رهبری (27 آذر 1403) 👇
https://khl.ink/f/58635 👇
سخنان خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان .mp3
3.4M
سخنان خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان
سخنان خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) .mp3
4.14M
سخنان خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
.
⚡ ایشان انصافا خوب صحبت کرد
بحث الگوی سوم زن، در زن مسلمان انقلابی، بین دو مدل زن تجدد و زن تحجر.
در امتداد الگوی سوم انسان و جامعه و خانواده و مرد و مدیر و شهر
🎞 eitaa.com/khamenei_ir/31345
سخنان خانم سمیرا خطیبزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی سوره .mp3
4.54M
سخنان خانم سمیرا خطیبزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی سوره
سخنان خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران .mp3
2.68M
سخنان خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
.
⚡ ایشان در دقیقه 03:46 موضوعات خوبی رو تاکید کردند:
اقدامات تشویقی برای تولد فرزندان اول و دوم با تقویت مواد مشوّق تأهل، بخصوص برای تأهل زنان مجرد ازدواج نکرده و ازدواج مجدد زنان مجرد همسر از دست داده، که میتواند بیش از 400 هزار نوزاد در سال به موالید کل بیافزاید
🌸شب یلدا معطر به نام فاطمه
🔻بر اساس محاسبات علمی، #ولادت_حضرت_زهرا (س) در روز جمعه ۳۰ آذر بوده است و #یلدا از سال پنجم بعثت (در ولادت حضرت) معطر به نام مبارک فاطمه زهرا (س) است، زهرائی که معنای واقعی لیلةالقدر است.
(منبع: کتاب باز پژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان/یدالله مقدسی/پژوهشکده تاریخ و سیره حوزه علمیه قم)
#یلدا_مبارک
#شب_یلدا_فاطمی_است
✍حمیدرضا ابراهیمی
https://eitaa.com/Gaami_no/2385
🔹 @Gaami_no
🔸
@SalehiBooks
@Salehi786
هدایت شده از شعله ی طور
♦️دست نوشته های عزیزی که ۱۳ سال پیش او را از دست دادم و از این دنیا رفته است:
بسم الله الرحمن الرحیم
گرفتار شدن و پیچیده شدن در آن مردمک ها از همان روزی آغاز شد که هزارتوی به هم پیچیده ی درون در وسط بیابان سوزان تنهایی به هر سو نگریست فقط خود را می دید و جز خویشتن چیزی نمی یافت.
آنجا بود که دست دفینه های اندرون از مرداب اوهام بیرون آمدند و جهانی را به تصویر کشیدند که سابقه ی آن در طائر ادراک نمی گنجید.
جهان به پیچش و زمان چون طوفانی کوبنده، گرداگرد هستی در حال زوزه کشیدن بود.
همان جا بود که الفاظ از مقام شنیده شدن تبدیل به صورت هایی از جنس نور می شدند و خیال ها طائری میگشتند که در برابر دیدگان تمثل خویشتن را به رخ می کشیدند.
و من آنجا ایستاده بودم
بی خبر ترین از هر آنچه در انتظارم بود
و نمیدانستم هفت آسمانی که در برابرم قرار دارد مسیری است که باید طی میشد و من سالیان مدید دلخوش به دانستنِ بودنشان فخر به جهانیان فروخته بودم.
قوای ادراکی ام گذشته تر ها هنگام شنیدن نام ها صرف چینش خاطره ها می شد اما پس از آن اتفاق، جهان الفاظ دریچه های خویشتن را می گشودند.
هر حرفی که از سریرتم می گذشت گردبادی از بارش عوالم را با خویش همراه میکرد که فرصت ادراک تک به تک آن ها جز با بال تجرید محال می نمود.
آن اتفاق مدخلی بود برای پیوستن به کشف ربط میان بودن ها و نبودن ها.
هنگامه ی اسرارآمیز حقیقت که ساکنان منازل ناپیدا از آن تعبیر به ولایت میکردند.
و از آنجا شد که من در پی مردمک هایی بودم که خویشتن را در او مستهلک کنم تا از کانون او بر ساحل اقیانوس ولایت،نظاره گر بر مرکز هستی بنشینم.
اینجا آنجا نیست که داستان آن مسیر و کریوه های طاقت فرسای آن نوشته شود، اما سر انجام عاقبت چشمانی را یافتم که نه تنها توان محو کردن کینونت و هستی به هم پیچیده ی من را داشت بلکه هزاران هزار ولیّ الهی در اعماق آن ناپدید بودند.
همانجا بود که یقین کردم این مردمک ها همان راز نهفته ی هستی اند که فقط از دریچه ی آن ها می توان سیمای ولایت را نگریست.
این همان رمزی بود که سلسله ی انبیاء در پی آن بوده و جان های بی شماری در راه رسیدن به آن بر روی خویش شمشیر عدم کشیده بودند.
همین شد که حقیقت او سلام الله علیها پایان برهوت من و آغاز چشمه ی لایزال درخشش خورشید بود.
پس وضو ساختم و در دریای بی کران آن چشمان محو شدم و دیگر او بود که از مردمک های من بر هفت آسمان ولایت می نگریست...
♦️اللهم صل علَی الجوهرةِ القُدسیَّة فی تعیُّنِ الإنسیّة ، صورةِ النَّفسِ الکُلیّةِ ، جوادِ العالمِ العَقلیّةِ ، بِضعَةِ الحَقیقةِ النَّبویّةِ ، مطلع الأنوارِ العلویّةِ ، عینِ عیونِ الأسرارِ الفاطمیّة ، النّاجیةِ المُنجیّةِ لِمُحبّیها عن النّار ، ثمرة شَجَرة الیقین ، سیدة نساء العالمین ، المعروفة بالقَدْر ، المجهولةِ بِالْقَبرِ ، قُرّةِ عین الرَّسولِ ، الزَّهراءِ البتول ، علیها الصّلوة و السّلام.
♦️المکتوبات فی النجف الاشرف
@m_h_esfahani
نشریه۲ - خانواده۱.pdf
3.53M
#نشریه معارفی تمحیص | شماره ٢
به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س)
#PDF
🔸عنوان: خانواده ولایی
🔹موضوع: خانواده
📥 توزیع جهت چاپ و پخش در مساجد، مدارس و کانونهای فرهنگی
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🔹 @Abedini
🔸
@Salehi786
هدایت شده از کف میدون
💢 تشییع سید حسن نصرالله و سید هاشم صفی الدین
حسن فضل الله نماینده پارلمان لبنان فاش کرد که دبیر کل سابق حزبالله سید حسن نصرالله و سید هاشم صفی الدین در ماههای اول سال ۲۰۲۵ همزمان تشییع و دفن خواهند شد.
او گفت همه چیز در حال آماده شدن است و مقبره مخصوصی برای سید حسن ساخته میشود.
پس از ترور این دو رهبر حزبالله، بدن آنان بصورت امانت در مکانی دفن شده تا پس از اتمام جنگ و بازگشت مردم، در شرایط عادی در مراسمی با حضور مردم تشییع و دفن شوند.
سید هاشم صفی الدین پس از آنکه معلوم شد سید حسن به شهادت رسیده، گفت دو قبر در کنار هم بکنید. او در پاسخ به اینکه چرا دو قبر، گفت دومی هم بزودی نیاز خواهد شد.
#کف_میدون
@Kafemeydoon
هدایت شده از نیمه پنهان غرب
15.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوستان به ظاهر روشنفکر در مورد این کار در ایتالیا نظرشون چیه؟گاو پرستی در هندوستان چون عقیده اوناس برای بعضی ها مشکل نداره، این کارها چون در اروپاست بازم مشکل نداره،ولی عقاید مردم ایران میشه کهنه پرستی و خرافات.... البته خود تحقیری از بیماری های هست که درمانش سخته...
🔴 #نیمه_پنهان_غرب 👇
https://eitaa.com/joinchat/3959554299C7b558c3f51
صالحی - ارتباط کاربران
دوستان به ظاهر روشنفکر در مورد این کار در ایتالیا نظرشون چیه؟گاو پرستی در هندوستان چون عقیده اوناس ب
.
https://eitaa.com/salehi786/3505
این👆 کلیپ، مراسم مذهبی آیین Ncrinata از مسیحیان کاتولیک شهر داسا در استان ویبو از والنتینای ایتالیا است که در راهپیمایی سهگانه عید پاک بعنوان " Ncrinata a Dasà" در سال 2022 (بعد از دوسال تعطیلی مراسم بخاطر کرونا) در حال حمل مجسمه های مریم مقدس و مسیح و یوحنا هستند، که به عنوان دیدار سنتی مریم و پسر زنده شده اش برگزار می شود.
https://vibosport.it/dopo-due-anni-di-stop-torna-la-suggestiva-ed-emozionante-ncrinata-a-dasa-foto/
https://catanzaro.gazzettadelsud.it/foto/societa/2022/04/18/dasa-in-festa-per-la-ncrinata-che-torna-dopo-due-anni-le-foto-8e959bbb-095a-4012-b7cd-6e4ad1795b3a/6/
این مراسم با عنوان آفرونتا Affruntata در چندین منطقه از جنوب ایتالیا در یکشنبه عید پاک ، دوشنبه عید پاک سه شنبه پس از عید پاک انجام می شود.
این آیین شامل ملاقات بین عیسی برخاسته (زنده شده)، مدونا (Madonna نام حضرت مریم در ایتالیا) و یوحنا (سنت جان رسول San Giovanni Apostolo) است و اوج تعطیلات عید پاک است.
مجسمههایی که مدونا (مریم)، عیسی مسیح، سنت جان رسول (یوحنا) را نشان میدهند بر روی شانه یا با دست حمل میشوند تا نمادی از جلسه پس از زنده شدن و رستاخیز مسیح باشد.
https://it.wikipedia.org/wiki/Affruntata?wprov=sfla1
مجسمه بهآرامی بر دوش مردم حمل میشود تا همه بتوانند آن را لمس کنند، و جمعیت مجسمه را دنبال میکنند یا عقب و جلوی مجسمه راه میروند. با بازگرداندن مجسمه به کلیسا مراسم پایان مییابد و شبزندهداری در کلیسا برای چند روز متوالی ادامه مییابد.
پیج مراسمشون در فیس بوک
https://www.facebook.com/ncrinata
🔸
@Salehi786
هدایت شده از تونل زمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فستیوال مذهبی SEMANA SANTA در اسپانیا به معنی هفته مقدس است که از ۱۴ تا ۲۱ آپریل است
و هر روز در آن رژه گروه های مذهبی برگزار می شود و مجسمه ی مسیح را در شهر می گردانند
برخلاف تصور خیلی ها این چنین مراسمات که شبیه تعزیه های عاشورای محرم است در اروپا و خصوصا اسپانیا بسیار برگزار میشود .
کلیپ های دیگر مراسم در کامنت ها👇
@tonnel_zaman
صالحی - ارتباط کاربران
🔸 حل اختلاف زن و شوهر 2 (حاوی ابجد و اسامی دشمنان خبیث و ملعون قاتل اهل بیت) 🔻جهت پرینت روی کاغذ A
.
✅ نسخه دیگری از همین👆جداول 👇
فتیله احراقی - رفع امواج منفی - حل اختلاف زن و شوهر 2 - مرتب شده .pdf
383.7K
🔸 حل اختلاف زن و شوهر ٢ | رفع امواج منفی
#PDF
🔻حاوی ابجد و اسامی دشمنان خبیث و ملعون قاتل اهل بیت؛ صفحه اول جدول نام مردها، صفحه دوم جدول نام زنها
🔻جهت پرینت روی کاغذ A4
(روی چندین برگه پرینت شود برای استفاده در چند هفته)
📌 هر جدول (یکی از صفحه اول، و یکی از صفحه دوم) را از محدوده سفید اطرافش ببرید، که تبدیل شوند به دو کاغذ جدول، و هر جفت در دو روز شنبه و چهارشنبه در کنار اسپند بگذارید بسوزانید و دود کنید.
دقت کنید که کاغذ آرام دود شود و آتش نگیرد که زود بسوزد. بلکه کنار اسپند آرام دود شود.
🔻بنابراین، هر دو جدول برش خورده از این دو صفحه A4، برای یک روز شنبه و چهارشنبه در یک هفته مصرف میشود.
🔻چندین هفته تا رفع اختلاف اینکار را ادامه دهید. ان شاء الله اختلاف حل شود.
#ابطال_سحر
#رفع_طلسم
🔸
@Salehi786
فتیله احراقی کاتالیزگر (قبل خواندن حدیث کساء) .pdf
78.8K
📌برای حل اختلافات ٣ | رفع امواج منفی
#PDF
🔸 این جدول را هم شنبه و چهارشنبه یکی بسوزانید، و بعدش یکبار #حدیث_کساء بخوانید
#ابطال_سحر
#رفع_طلسم
🔸
@Salehi786
جدول ماه رجب.mp3
7.66M
🔈 توضیح صوتی درباره جدول مراقبهی رجبیه
📝 اعمال و اذکار ماه رجب
✅ فایل جدول در ایتا👇
🌐 eitaa.com/salehy/4004
📌 در کانال تلگرام
🌐 telegram.me/salehi786/7025
✅ با توجه به درخواست فعالان عزیز فرهنگی مساجد، دانشگاهها و هیئات، فایل جدول مراقبه زودتر منتشر شد تا فرصت چاپ و توزیع برای این عزیزان فراهم باشد.
📿 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه است که برای آسانی انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام اعمال و اذکار هر روز، خانهی مربوط را علامت بزنید.
♨️ مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کنید و لازم نیست همهی اعمال را انجام دهید.
✅ به جهت تأکید اساتید اخلاق، دعاهای روزانه ماه رجب نیز به جدول مراقبه اضافه شدهاند.
🌐 فایل جدول درسایت مناهج👇
Manahej.ir/?p=8609
📚 منابع:
1️⃣ اقبال الاعمال
2️⃣ مفاتیح الجنان
#نشر_حداکثری
#مراقبه_رجب
#مراقبه
#رجب
🔹 @Manahejj
🔸
@Salehi786
🔸 اسلام آوردن پرفسور مسیحی (Roch Boulvin) با معالجه آیتالله میلانی 👇
🌐 eitaa.com/salehi786/3518
🔸
@Salehi786
صالحی - ارتباط کاربران
🔸 اسلام آوردن پرفسور مسیحی (Roch Boulvin) با معالجه آیتالله میلانی 👇 🌐 eitaa.com/salehi786/3518 🔸
.
بسم الله
🔸 اسلام آوردن پرفسور مسیحی (Roch Boulvin) با معالجه آیتالله میلانی
🔻 پروفسور بولوَن، جراح حاذق بلژيکي پس از عمل سه ساعته آیتالله سیدمحمدهادی میلانی، شاهد قرائت دعاي ابوحمزه ثمالي از لسان مبارک این عالم بزرگ شده و مشتاق تشرف به اسلام میشود.
🔸
🔻پرفسور روش بولوَن (Roch Boulvin) متولد ۱۹۱۲ میلادی در یکی از مستعمرات فرانسه بود که تحصیلات خود در رشته پزشکی را از ۱۹۳۶م در دانشگاه بروکسل بلژیک آغاز نمود. وی در سال ١٣٣۴ ش (۱۹۵۵م) بنابر دعوت وزارت دربار ایران به مشهد آمد و با توجه به قرارداد آستان قدس رضوی با ایشان از مردادماه سال ۱۳۳۴ش با مبلغ ۱۰۰۰ دلار به مدت ۳ سال در بیمارستان امام رضا (علیه السلام) به عنوان رئیس بخش جراحی مشغول خدمت شد. این قرارداد بعدها تمدید شد بطوری که ۱۵سال ریاست بخش جراحی بیمارستان امام رضا (علیه السلام) را برعهده داشت.
🔻وی در طول دوران حضور خود در بیمارستان امام رضا، به تشکیل بخش بایگانی بیمارستان و نظم بخشیدن به امور بیماران اقدام کرد. وی همچنین ۱۱۹ مقاله علمی ارائه داد. این مقالات در مجلات جراحی فرانسه، بلژیک، لبنان و ایران منتشر شدهاست.
🔻وی برای اولین بار اسپلنوپورتوگرافی را با متد خاص خود متداول ساخت و کمی پس از او پروفسور لژ در فرانسه آن را بینالمللی ساخت.
🔻یکی دیگر از نوآوری های پزشکی پروفسور بولون این بود که برای بیماران پرونده تشکیل میداد و میگفت که شرح حال بعد از عمل بیماران را در آن ثبت کنند. سپس نتیجههای علمی خود را از این پروندهها استخراج میکرد و این نتایج علمی را در مجلهای در بلژیک چاپ و منتشر مینمود.
🔻 او در یکی از عملهای جراحی خود توفیق یافت معالجه آیتالله سیدمحمدهادی میلانی (ره) را بخاطر بیماری معده برعهده گیرد.
🔻این جراح حاذق بلژیکی پس از یک عمل سه ساعته زمانی که آن مرجع تقلید در حال به هوش آمدن بودند، به مترجم دستور داد تمام کلماتی که ایشان در حین به هوش آمدن میگویند را برایش ترجمه کند.
🔻این عالم ربانی در آن لحظات فرازهايي از دعاي ابوحمزه ثمالي را قرائت ميکرد. این امر بر این پروفسور خارجی موثر واقع شد تا دین مبین اسلام را برگزیند و گفت:
⚡ «شهادتین را به من بیاموزید، از این لحظه میخواهم مسلمان شوم و پیرو مکتب این روحانی (آیت الله میلانی) باشم».
🔻وی عامل مسلمان شدن خود را متاثر از شخصیت آیتالله میلانی میداند ودر این خصوص چنین تعریف میکند:
⚡ «من پس از عمل جرّاحی سیّد، پیش از آنکه ایشان از حالت بی هوشی بیرون بیایند مراقب بودم که وقتی به هوش میآید چه میگوید (چرا که این مرحله از نظر پزشکان مرحله حسّاسی است، شاید بیمار بعضی از اسرار زندگیاش را هم بگوید) ایشان آرام حرکت کرد، درحالی که در آن لحظه نیز خدا خدا میگفت و با پروردگارش راز و نیاز میکرد، من تحت تأثیر این صحنهی شگفتانگیز به حقّانیّت آئین اسلام پی بردم و بدان گرویدم.»
🔻 پروفسور برلون میگوید: تنها زمانی که انسان شاکله وجودی خود را بدون اینکه بتواند برای دیگران نقش بازی کند، نشان میدهد، در حالت به هوش آمدن است و بنده دیدم که این آقا، تمام وجودش محو خدا بود،
⚡ در آن لحظه به یاد اسقف کلیسای «کانتربری» افتادم که چندی پیش در همین حالت و پس از عمل در کنارش ایستاده بودم و دیدم که او ترانههای کوچه بازاری جوانان آن روزگار را زمزمه میکند، در آن لحظه بود که فهمیدم حقیقت، نزد کدام مکتب است.
🔻بولون بارها در بیمارستان محل کارش و بویژه در بخش بیماری سل، شاهد شفا گرفتن بیماران از دست مبارک امام رضا (علیه السلام) بود. در یک نوبت، پرستاری میگفت: بیماری در رویا به محضر امام رضا (علیه السلام) شرفیاب شده و شفا یافته بود، پرفسور بولون همراه با بیمار شفا یافته منقلب شده بود و میگریست.
🔻تکرار اینگونه موارد و فضای معنوی مشهد مقدس باعث انقلاب روحی پرفسور بولون شده، و سرانجام پس از جراحی آیت الله سیدمحمدهادی میلانی به دین مبین اسلام مشرف شد.
⚡این پزشک خداجوی پس از این ماجرا به نزد آیتالله فقیه سبزواری (ره) از علمای مشهد حاضر گشته و از ایشان طریقه کامل اسلام و تشیع را جویا شد و اسلام آورد. این اتفاق در اواخر عمر دکتر بولون (در حدود سال ١٣۴١ش) واقع شد، و نام «عبدالله» را برای خود انتخاب کرد.
🔻جالب توجّه آنکه «دکتر برلون» پس از گرویدن به اسلام وصیت کرد وی را در شهر مشهد مقدس به خاک بسپارند.
🔻این پروفسور مسیحیِ مسلمان شده، سرانجام در ۱۴ مرداد ماه ۱۳۴۸ش، در سن ۵٧ سالگی، بر اثر سکته قلبی درگذشت و در ضلع شرقی آرامگاه خواجه ربیع به خاک سپرده شد.
🌐 rahyafteha.ir/?p=10860
🌐 oral-history.ir/enshow.php?page=post&id=1126
🌐 al-mostabserin.com/persian/1941
🌐 razavi.news/fa/report/109648
🔸
@Salehi786
بسم الله
#سلوکی
🔸 آداب قرآن
🔸 ۲. تطهیر قلب از فساد اعتقادی و رفتاری، در بیانات عمیق ملاصدرا و امام خمینی (رحمة الله علیهما)
🔸
🔻 ملاصدرا (ره) : پاکیِ دل، از پلیدیِ گناه، و زشتیِ عقایدِ فاسد و تباه، که خداوندمتعال فرمود: «لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُون»، «ادراک و تماس با حقیقت قرآن جز پاکسیرتان نکنند» (واقعه ۷۹). همچنان که هر«دستِ بدون طهارت» بر صورتِ کلماتِ آن نتوان گذاشت، همچنین برای رسیدن به معانیِ آن هر «قلبِ بدون طهارت» از هوای نفس، بدان نخواهد رسید، و باید که با قلب سالم و پاک به سوی خدا آمده باشد؛ «إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ» (شعرا، ۸۹)
[صدر الدین محمد شیرازی (ملاصدرا)؛ مفاتیح الغیب-کلید رازهای قرآن؛ مترجم محمد خواجوی، انتشارات مولی، تهران، چاپ چهارم، 1387 ه.ش، ص78-80 (مفتاح دوم،فاتحه دوم،آداب الناظرین فی علم القرآن).].
🔹
🔻 امام خمینی (ره) : اگر اعتقاد فاسدى به مجرّد استماع از پدر و مادر يا بعض از جهله از اهلِ سخن در دل ما راسخ شده باشد، اين عقيده حاجب شود بين ما و آيات شريفه الهيّه؛ و اگر هزاران آيه و روايت وارد شود كه مخالفِ آن ]اعتقاد فاسد[ باشد، آنگاه ]آن آیات و روایات را[ یا از ظاهرشان صرف نظر ميكنيم و يا به نظرِ فهم به آنها نظر نمیكنيم.
و نيز يكى ديگر از حُجُب كه مانع از فهمِ قرآن شريف است، حجاب معاصى و كدورات است كه قلب را حاجب شود از ادراك حقايق. در اين حالت، قلب مانند آئينه، زنگارزده و چركين گردد كه حصول معارف الهيّه و حقايق غيبيّه در آن تصویری نيافكند.
🔻چون قلب در اين صورت كم كم در تحت «سلطه شيطان» واقع شود و مملكتِ روحْ متصرِّفِ ابليس گردد، لذا گوش و چشم و ساير قوا نيز به تصرّف آن پليد درآيد، و گوش از معارف و مواعظ الهى بكلّى بسته شود، و چشمْ آيات باهره الهيّه را نبيند و از حق و آثار و آيات او كور گردد، و دل تفقّه در دين نكند و از تفكر در آيات و بيّنات و تذكّرِ حق و اسماء و صفات محروم گردد، چنانچه خدایتعالى فرمود:
⚡️ «نظرِ آنها به عالَم، مانندِ نظر انعام و حيوانات گردد كه از اعتبار و تدبّر خالى است، و قلوب آنها چون قلوب حيوانات شود كه از تفكّر و تذكّر بىبهره است».
(اعراف ۱۷۹: «لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُون»)
[امام روح الله خمینی؛ قرآن کتاب هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)؛ تبیان آثار موضوعی؛ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، تهران، چاپ هشتم، 1391 ه.ش، ص18و19و17و18و36 (به نقل از کتب صحیفه امام و آداب الصلاة).].
🔹
🔻پس کسی که برگناهی اصرار داشته باشد ویا متّصف به تکبّر یا حسد باشد، محال است که عظمتِ الهی در آینهی قلبِ او تجلّی کند، چون این قلب تاریکی و زنگار گرفته است، و بیشتر مردم بدین سبب از حق پوشیده و محجوباند. بهگونهای که هرقدر شهوات و امیالِ نفسانی شدیدتر و متراکمتر باشند، معانیِ قرآن در آن قلب پوشیدهتر است.
🔸
🔸آداب قرآن
🔸۳. اُنسِ با خداوند و رهاکردن وسوسهها
🔻 امام خمینی (ره) : حضور قلب با رهانمودنِ وسوسهها و دنبال نکردنِ آنها پدید میآید. هرکسی محبتِ باطل و پوچ را از دلش بیرون نمود، در آن گرایش و اُنس به حق ]و محبتِ قرآن[ وارد میشود، و در قرآن آنچه که دل را بدان شادمانی و نشاط باشد موجود است، البته اگر اهل آن باشد. در قرآن گردشگاههای دل و روشنی چشمان و حیات حقیقی و روح انسانی وجود دارد
🔸
@Salehi786
🔻 ارتباط دو حروف مقطعه «کهیعص» و «حمعسق» با ۵ دسته آیات قرآن، که در حرز احتجاب امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) آمده است:
🌐 www.f19.ir/content/?id=10040
🔹
📌 تصویر دوم از کتاب خزینة المدفون، اثر ابی حامد غزالی
🔻این ۵ دسته آیاتی که غزالی و ابن عربی و... برای حرز میآورند که اول این آیات، بهترتیب ازحروف «کهیعص» است، و آخرشون از حروف «حمعسق» است، این ۵ دسته آیه رو حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حرز احتجاب با تاکید سهباره بر «کهیعص حمعسق» استفاده فرموده اند 👆
🔸
@Salehi786
بسم الله
#احادیث
🔸 روایاتی در مورد شیوه کتابت حروف در بسم الله الرحمن الرحیم
📌 روایات در کتاب منیة المرید شهید ثانی 👇
ب را نصب کن (بنویس / انصب الباء) و سپس سین را با دندانه بکش (وَ فَرِّقِ اَلسِّینَ) و دندانه های سین واضح باشند (فَبَیِّنِ اَلسِّینَ) و سین را بعد از نگارش دندانه ها ممدود بکش، و تا دندانه های سین را بلند نکردی ب را بسمت م نکش (لاَ تَمُدَّ اَلْبَاءَ إِلَی اَلْمِیمِ حَتَّی تَرْفَعَ اَلسِّینَ)، و باء را قبل از نوشتن سین ممدود نکش (و لا یمدّ الباء قبل السین)
چشم میم و هاء را تو پر (کور و عور) نکن و تو خالی بگذار (وَ لاَ تُعَوِّرِ اَلْمِیمَ / فلم یعور الهاء التی فی الله)
الرحمن را ممدود بکش (فلیمد الرحمــٰـن)
الرحمن را ممدود بکش و الله و الرحیم را زیبا و خوب بنویس (حَسِّنِ اَللَّهَ وَ مُدَّ اَلرَّحْمَنَ وَ جَوِّدِ اَلرَّحِیمَ)
🔹
✅ متن روایات از «منیه المرید» صفحه ۳۵۰:
🔻قال النبی (صلی الله عليه و آله( :
وَ اِنْصِبِ اَلْبَاءَ وَ فَرِّقِ اَلسِّینَ وَ لاَ تُعَوِّرِ اَلْمِیمَ وَ حَسِّنِ اَللَّهَ وَ مُدَّ اَلرَّحْمَنَ وَ جَوِّدِ اَلرَّحِیمَ وَ ضَعْ قَلَمَکَ عَلَی أُذُنِکَ اَلْیُسْرَی فَإِنَّهُ أَذْکَرُ لَکَ [۳] .
١۴- وَ عَنْ زَیْدِ بْنِ ثَابِتٍ أَنَّهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ ص إِذَا کَتَبْتَ بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ- فَبَیِّنِ اَلسِّینَ فِیهِ [۴] .
١۴- وَ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ رَضِیَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ ص: لاَ تَمُدَّ اَلْبَاءَ إِلَی اَلْمِیمِ حَتَّی تَرْفَعَ اَلسِّینَ [۵] .
١۴- وَ عَنْ أَنَسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ ص إِذَا کَتَبَ أَحَدُکُمْ بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ- فَلْیَمُدَّ اَلرَّحْمَنَ [۶] .
١۴- وَ عَنْهُ أَیْضاً : مَنْ کَتَبَ بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ- فَجَوَّدَهُ تَعْظِیماً لِلَّهِ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ [٢] .
🔹
----------
[۳]: ٣) - «أدب الإملاء و الاستملاء» /١٧٠، و لیست فیه الجملة الأخیرة؛ «کنز العمّال» ج ١٠/٣١۴، الحدیث ٢٩۵۶۶. و فی «صبح الأعشی» ج ٣/٣٩: «أنّ رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله قال لمعاویة: إذا کتبت کتابا فضع القلم علی أذنک. و قال لکاتبه: ضع القلم علی أذنک یکن أذکر لک. و قال لزید بن ثابت: ضع القلم علی أذنک فإنّه أذکر لک. » و راجع أیضا «مجمع الزوائد» ج ٧/١٠٧؛ «الجامع الصغیر» ج ١/٣۴، حرف الهمزة. و فی «نهج البلاغة» ص ۵٣٠، قسم الحکم، الحکمة ٣١۵: «قال علیه السّلام لکاتبه عبید اللّه بن أبی رافع: ألق دواتک، و أطل جلفة قلمک، و فرّج بین السطور، و قرمط بین الحروف؛ فإنّ ذلک أجدر بصباحة الخطّ». و مثله فی «غرر الحکم» ج ٢/٢٣٢، الحدیث ٢۴۵٩.
[۴]: ۴) - «الجامع الصغیر» ج ١/٣۴، حرف الهمزة، و شرحه: «فیض القدیر» ج ١/۴٣٣، الحدیث ٨٣۵؛ «کنز العمّال» ج ١٠/٢۴۴، الحدیث ٢٩٣٠٠.
[۵]: ۵) -فی «صبح الأعشی» ج ۶/٢٢١: «و لا یمدّ الباء قبل السین ثمّ یکتب السین بعد المدّة، فروی... أنّ رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله قال: إذا کتب أحدکم بسم اللّه الرحمن الرحیم فلا یمدّها قبل السین. یعنی الباء». و فی «الکافی» ج ٢/۶٧٢، کتاب العشرة، باب بدون العنوان قبل الباب الآخر، الحدیث ٢، عن أبی عبد اللّه علیه السّلام: «اکتب بسم اللّه الرحمن الرحیم من أجود کتابک و لا تمدّ الباء حتّی ترفع السین».
[۶]: ۶) - «الجامع الصغیر» ج ١/٣۴، حرف الهمزة؛ و شرحه: «فیض القدیر» ج ١/۴٣٣، الحدیث ٨٣۴، عن أنس؛ «کنز العمّال» ج ١٠/٢۴۴، الحدیث ٢٩٢٩٩.
[۱]: ١) - «الإتقان» ج ۴/١٨٢ عن أنس عن رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله، و فیه: «مجوّدة» بدل «فجوّده». و فی «تفسیر کشف الأسرار» ج ١/٨-٩؛ و «صبح الأعشی» ج ۶/٢٢١: «من کتب بسم اللّه الرحمن الرحیم فحسّنه أحسن اللّه إلیه».
🔹
🔸 درمورد حروف بسمله :
قال النَّبِیُّ صلى الله علیه وسلم: «إِذَا کَتَبَ أَحَدُکُمْ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ فَلْیَمُدَّ الرَّحْمٰـنَ»
و: «إِذَا کَتَبْتَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ فَبَینِ السینَ فِیهِ» (جامع الاحادیث والمراسیل ج 1 ص 264)
«إِذَا کَتَبْتُمْ کِتَابَاً فَجَودُوا سِینَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ تُقْضَىٰ لَکُمْ الْحَوَائِجُ وَفِیهِ رِضَىٰ الرَّحْمٰنِ عَزَّ وَجَلَّ» (همان ج١ ص٣٧٣)
«مَنْ کَتَبَ { بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَّنِ الرَّحِیمِ } فَلَمْ یُعْوِرِ الْهَاءَ الَّتِی فِی اللَّهِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ، وَمَحَىٰ عَنْهُ عَشْرَ سَیئَاتٍ، وَرَفَعَ لَهُ عَشْرَ دَرَجَاتٍ، وَمَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ بِإِعْرَابٍ فَلَهُ أَجْرُ شَهِیدٍ، وَمَنْ مَاتَ غَرِیباً مَاتَ شَهِیداً» (همان ج٧ ص 363)
🌐 khabaronline.ir/news/309614
🔸
@Salehi786
بسم الله
#حدیث
🔸 *جریان شیعه شدن مردی اهل شام* که اولش بظاهر ناصبی و دشمن اهل بیت (ع) بوده، با دعای امام باقر (علیه السلام) و بعد از جریان یک *«تجربه نزدیک به مرگ (NDE)»* که داشت و مشاهداتی یافته بود و بعدش به زندگی دنیا برگشت، به حقیقت ولایت حضرت امام باقر (علیه السلام) یقین و هدایت پیدا کرد و از دشمنی به دوستی منقلب شده و شیعه خالص امام شد.👇
🔸
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/248208
شناسه حدیث : ۲۴۸۲۰۸
نشانی : بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۶، ص ۲۳۳
hadith.inoor.ir/hadith/437911
نشانی: مدینة معاجز الأئمة الإثنی عشر و دلائل الحجج علی البشر ج ۵، ص ۱۰۵
https://hadith.inoor.ir/hadith/297584
نشانی: الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۴۱۰
عنوان باب: المجلس السادس عشر
📌معصوم: امام باقر (علیه السلام)
🔸[الأمالي]، للشيخ الطوسي اِبْنُ شِبْلٍ عَنْ ظَفْرِ بْنِ حُمْدُونٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ:
🔻كَانَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ اَلشَّامِ يَخْتَلِفُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ [ الباقر ] (علیه السلام) وَ كَانَ مَرْكَزُهُ بِالْمَدِينَةِ يَخْتَلِفُ إِلَى مَجْلِسِ أَبِي جَعْفَرٍ يَقُولُ لَهُ:
⚡يَا مُحَمَّدُ، أَ لاَ تَرَى أَنِّي إِنَّمَا أَغْشَى مَجْلِسَكَ حَيَاءً مِنِّي مِنْكَ وَ لاَ أَقُولُ إِنَّ أَحَداً فِي اَلْأَرْضِ أَبْغَضُ إِلَيَّ مِنْكُمْ أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَ أَعْلَمُ أَنَّ طَاعَةَ اَللَّهِ وَ طَاعَةَ رَسُولِهِ وَ طَاعَةَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ فِي بُغْضِكُمْ،
⚡ وَ لَكِنْ أَرَاكَ رَجُلاً فَصِيحاً لَكَ أَدَبٌ وَ حُسْنُ لَفْظٍ فَإِنَّمَا اِخْتِلاَفِي إِلَيْكَ لِحُسْنِ أَدَبِكَ
⚡وَ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام) يَقُولُ لَهُ خَيْراً وَ يَقُولُ لَنْ تَخْفَى عَلَى اَللَّهِ خَافِيَةٌ
🔻فَلَمْ يَلْبَثِ اَلشَّامِيُّ إِلاَّ قَلِيلاً حَتَّى مَرِضَ وَ اِشْتَدَّ وَجَعُهُ فَلَمَّا ثَقُلَ دَعَا وَلِيَّهُ وَ قَالَ لَهُ:
⚡إِذَا أَنْتَ مَدَدْتَ عَلَيَّ اَلثَّوْبَ فَأْتِ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ (علیه السلام) وَ سَلْهُ أَنْ يُصَلِّيَ عَلَيَّ وَ أَعْلِمْهُ أَنِّي أَنَا اَلَّذِي أَمَرْتُكَ بِذَلِكَ
🔻قَالَ فَلَمَّا أَنْ كَانَ فِي نِصْفِ اَللَّيْلِ ظَنُّوا أَنَّهُ قَدْ بَرَدَ وَ سَجَّوْهُ فَلَمَّا أَنْ أَصْبَحَ اَلنَّاسُ خَرَجَ وَلِيُّهُ إِلَى اَلْمَسْجِدِ فَلَمَّا أَنْ صَلَّى مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ (علیه السلام) وَ تَوَرَّكَ وَ كَانَ إِذَا صَلَّى عَقَّبَ فِي مَجْلِسِهِ قَالَ لَهُ :
⚡ يَا أَبَا جَعْفَرٍ إِنَّ فُلاَنَ اَلشَّامِيِّ قَدْ هَلَكَ وَ هُوَ يَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَيْهِ.
🔻فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام):
⚡كَلاَّ إِنَّ بِلاَدَ اَلشَّامِ بِلاَدٌ صَرْدٌ وَ اَلْحِجَازَ بِلاَدٌ حَرٌّ وَ لَهَبُهَا شَدِيدٌ فَانْطَلِقْ فَلاَ تَعْجَلَنَّ عَلَى صَاحِبِكَ حَتَّى آتِيَكُمْ.
🔻ثُمَّ قَامَ (علیه السلام) مِنْ مَجْلِسِهِ فَأَخَذَ (علیه السلام) وُضُوءاً ثُمَّ عَادَ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ مَدَّ يَدَهُ تِلْقَاءَ وَجْهِهِ مَا شَاءَ اَللَّهُ ثُمَّ خَرَّ سَاجِداً حَتَّى طَلَعَتِ الشَّمْسُ،
🔻ثُمَّ نَهَضَ (علیه السلام) فَانْتَهَى إِلَى مَنْزِلِ اَلشَّامِيِّ فَدَخَلَ عَلَيْهِ فَدَعَاهُ فَأَجَابَهُ ثُمَّ أَجْلَسَهُ وَ أَسْنَدَهُ وَ دَعَا لَهُ بِسَوِيقٍ فَسَقَاهُ وَ قَالَ لِأَهْلِهِ اِمْلَئُوا جَوْفَهُ وَ بَرِّدُوا صَدْرَهُ بِالطَّعَامِ اَلْبَارِدِ ثُمَّ اِنْصَرَفَ (علیه السلام).
🔻 فَلَمْ يَلْبَثْ إِلاَّ قَلِيلاً حَتَّى عُوفِيَ اَلشَّامِيُّ فَأَتَى أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام) فَقَالَ أَخْلِنِي؛
فَأَخْلاَهُ، فَقَالَ:
⚡ أَشْهَدُ أَنَّكَ حُجَّةُ اَللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ بَابُهُ اَلَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ فَمَنْ أَتَى مِنْ غَيْرِكَ خَابَ وَ خَسِرَ وَ ضَلَّ ضَلاٰلاً بَعِيداً
🔻قَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام):
⚡ وَ مَا بَدَا لَكَ؟
🔻قَالَ:
⚡ * أَشْهَدُ أَنِّي عَهِدْتُ بِرُوحِي وَ عَايَنْتُ بِعَيْنِي فَلَمْ يَتَفَاجَأْنِي إِلاَّ وَ مُنَادٍ يُنَادِي أَسْمَعُهُ بِأُذُنِي يُنَادِي وَ مَا أَنَا بِالنَّائِمِ رُدُّوا عَلَيْهِ رُوحَهُ فَقَدْ سَأَلَنَا ذَلِكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ *
🔻 فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام):
*« أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ اَللَّهَ يُحِبُّ اَلْعَبْدَ وَ يُبْغِضُ عَمَلَهُ وَ يُبْغِضُ اَلْعَبْدَ وَ يُحِبُّ عَمَلَهُ »*
🔻قَالَ فَصَارَ بَعْدَ ذَلِكَ مِنْ أَصْحَابِ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السلام).
🔹
📌[المناقب]، لابن شهرآشوب محمد بن شبل الوكيل بالإسناد عن محمد بن سليمان: مشابه حدیث👇در «المناقب ج ۴، ص ۱۸۶»
hadith.inoor.ir/hadith/379616
🔸
✅ ترجمه حدیث در اواسط این👇جلسه از درس اخلاق #استاد_عابدینی
🌐 https://tamhis.ir/?p=10221
🔸
@Salehi786
🔸در این مضمون بیان شده از حضرت باقر (علیه السلام)، بیانات معصومین (علیهم السلام) خیلی ظریف و زیاده، و بعضا هم مفصل.
📌 مثل روایت مشهور حکم ملکوتی👇(هَذَا مِنْ حُكْمِ اَلْمَلَكُوتِ)
https://hadith.inoor.ir/hadith/223574
🔸
📌و این عبارت روایت ذیل👇
🔻 *« تَبَرَّءُوا مِنْ فِعْلِهِ وَ لَاتَبَرَّءُوا مِنْهُ أَحِبُّوهُ وَ أَبْغِضُوا عَمَلَهُ ... خَبِيثُ الْفِعْلِ طَيِّبُ الرُّوحِ وَ الْبَدَنِ »*
🌐 hadith.inoor.ir/hadith/259610
🔻اساساً روایات زیادی با این مضمون داریم که :
🔻 *«أَنَّ اَللَّهَ يُحِبُّ اَلْعَبْدَ وَ يُبْغِضُ عَمَلَهُ، وَ يُبْغِضُ اَلْعَبْدَ وَ يُحِبُّ عَمَلَهُ»*
🔸مثل انتهای همان روایت مرد شامی که استاد عابدینی در جلسه درس اخلاق (١۵ تیر ١۴۰١، جلسه ۴۰ درس اخلاق از بحث عهد جمعی) از امام باقر (علیه السلام) نقل فرمودند، پیرامون مرد شامی که با تجربه نزدیک به مرگی که یافت شیعه شد👇
🌐 https://hadith.inoor.ir/hadith/248208
📌صوت و متن آن جلسه درس اخلاق👇
🔈 https://eitaa.com/abedini/3534
🔖 https://tamhis.ir/lessons/morality/10221/
📌 برخی روایات مؤيد دیگر👇
🔸