eitaa logo
صالحی - ارتباط کاربران
1.3هزار دنبال‌کننده
754 عکس
256 ویدیو
276 فایل
﷽ 💫 طلبه ای ساده دروس خارج حوزه قم لیسانس نرم افزار ارشد مهندسیIT دکتری عرفان اسلامی ✅اینجا نشر پژوهشها و پرسش وپاسخهای کاربران 📌خصوصی @mSalehi ✅ کانال تدریس: 1. @Shia_erfan 2. @Nezam_Andishe ✅ کانال اصلی بنده @Salehy 📲نرم‌افزارهای مفید @SalehiApps
مشاهده در ایتا
دانلود
مأموریتِ علمی و عملی حوزه، عبور از سکولاریسم پنهان، با اقامه‌ی مصداقی دین .pdf
6.2M
🔸 *مأموریتِ علمی و عملیِ حوزه، عبور از سکولاریسمِ پنهان، با اقامه‌ی مصداقیِ دین* - فاطمیه و عاشورا، قیام در برابر دینداریِ مفهومیِ سکولارها! - حوزه متکفّل کدام علم و عمل؟! - انقلابی بودن، در علم یا عمل؟ - انسانِ اسلامی، مقدّم بر علوم انسانیِ اسلامی 🔻مقاله بنده است در سال ۹۵ برای نشریه رسائل خبرگزاری حوزه، که در امتداد پرونده «عرفی شدن حوزه و روحانیت» در رابطه‌ی آن با «سکولاریسم و مدرنیته»، در «شماره سوم رسائل ص١٩۵، بهمن‌ماه ۹۵» چاپ شد. 🔸 @Salehy @Salehi786
صالحی - ارتباط کاربران
بسم الله ⚡️ *«اسم اعظم در حروف اسامی چهارده معصوم (علیهم السلام)»* 🔸 🔸 در نقلی که قبل از این از کتاب
بسم الله 🔸 *طی الأرض در طه* (ادامه مطلب ذیل👇) https://eitaa.com/salehi786/805 🔸 🔻 در یکی از قرائات نقل شده از آیه اول سوره طه در قرآن کریم دارد: *«طَأها»* که طَأ فعل امر از وطئ هست و ها به زمین برمی‌گردد *(طأها) أمرا من وطئ، بمعنی: دس علیها، أی علی الأرض بقدمیک* (طأ الأرض بقدمیک) (الموسوعة القرآنیة المتخصصة، ص۴۰۴) 🔸 ✅ قال الطبرسی رحمه الله روی عن الحسن أنه قرأ طه بفتح الطاء و سکون الهاء فإن صح ذلک عنه فأصله طأ فأبدل من الهمزة هاء أو معناه *طأ الأرض بقدمیک جمیعا*، فقد روی أن النبی (صلی الله علیه و آله) کان یرفع إحدی رجلیه فی الصلاة لیزید تعبه فأنزل الله «طه *(طأها)* ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقی» فوضعها  [بحارالانوار ج۶٨ ص٢٧] 🔸 در مورد پاهای پیامبر در قرآن کریم : ✅ *رِجْلَهُ «طه ما أَنْزَلْنا»  یَعْنِی طَأِ الْأَرْضَ بِقَدَمَیْکَ*  [بحارالانوار ج١۶ ص٣٣٩] 🔸 ✅ الإمامُ علیٌّ علیه السلام : *لَمّا نَزَلَ علَی النَّبیِّ صلی الله علیه و آله «یا أیُّهاالمُزَّمِّلُ، قُمِ اللَّیلَ إلّا قَلیلاً» (المزمل 1و2) ، قامَ اللَّیلَ کلَّهُ حتّی تَوَرَّمَت قَدَماهُ ، فجَعَلَ یَرفَعُ رِجلاً ویَضَعُ رِجلاً ، فهَبَطَ علَیهِ جِبریلُ فقالَ : «طه» یَعنی الأرضَ بِقدَمَیکَ یا محمّدُ «ما أنزَلْنا عَلَیْکَ القُرْآنَ لِتَشْقی» ، وأنزَلَ «فاقْرأوا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرْآنِ»* (میزان الحکمه، ج۸ ص۵٨۵) 🔸 ✅ مقاتل بن حیّان گفت، معنی طه آن است که: *طَاءِ الارض بقدمیک*، و گفت سبب آن بود که: رسول- علیه السّلام- در نماز یک پای بر گرفتی و بر یک پای باستادی تا رنج بیش بود و ثواب بیشتر باشد، خدای تعالی اینکه آیت فرستاد و گفت: *هر دو پای بر زمین نه*. جعفر بن محمّد الصّادق- علیهم السّلام- گفت: طه، طهارت اهل البیت رسول است. آنگه اینکه آیت برخواند: ... «إِنَّما یُرِیدُ اللّه ُ لِیُذهِب َ عَنکُم ُ الرِّجس َ أَهل َ البَیت ِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهِیراً» (احزاب، ٣٣). (روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، ج١٣ ص١۶۵و١۶۶) 🔸 🔸علامه طباطبایی راجع به طىّ‌ الأرض فرمودند: «حقيقت آن پيچيدن زمين در زير گام راه رونده است.» فرمودند: برادر مرحوم ما آقاى سيّد محمّد حسن قاضى، يك‌روز به وسيله شاگردى كه داشت و احضار ارواح مى‌نمود (نه با آئينه يا با ميز سه گوشه، بلكه دستى به چشم خود مى‌كشيد و فوراً احضار مى‌كرد) از روح مرحوم حاج ميرزا على آقاى قاضى - رضوان الله عليه - راجع به طىّ‌ الارض سؤال كرده بود؛ مرحوم قاضى در جواب فرموده بودند: طىّ‌ الأرض شش آيه از اوّل سورۀ طه (تا آخر «له الاسماء الحسنی») است: 🔻بسم الله الرحمن الرحیم طه ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ‌ الْقُرْآنَ‌ لِتَشْقى‌ (1)* إِلاّ تَذْكِرَةً‌ لِمَنْ‌ يَخْشى‌ تَنْزِيلاً مِمَّنْ‌ خَلَقَ‌ الْأَرْضَ‌ وَ السَّماواتِ‌ الْعُلى‌ (2)* اَلرَّحْمنُ‌ عَلَى الْعَرْشِ‌ اسْتَوى‌ (3)* لَهُ‌ ما فِي السَّماواتِ‌ وَ ما فِي الْأَرْضِ‌ وَ ما بَيْنَهُما وَ ما تَحْتَ‌ الثَّرى‌ (4)* وَ إِنْ‌ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ‌ فَإِنَّهُ‌ يَعْلَمُ‌ السِّرَّ وَ أَخْفى‌ (5)* اَللّهُ‌ لا إِلهَ‌ إِلاّ هُوَ لَهُ‌ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‌ (6)* من عرض كردم: مراد از اين آيات چيست‌؟ آيا مرحوم قاضى خواسته‌اند به طور رمز صحبت كنند و مثلاً بگويند طىّ‌ الارض به اتّصاف به صفات الهيّه حاصل مى‌شود؟ علامه طباطبایی فرمودند: نه، برادر ما مردى باهوش و چيز فهم بود، و طورى مطلب را بيان مى‌كرد مثل آنكه دستورالعمل براى طىّ‌ الارض را خودش از اين آيات فهميده است، و اين آيات بسيار عجيب است به خصوص آيه: اللّهُ‌ لا إِلهَ‌ إِلاّ هُوَ لَهُ‌ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‌ ؛ چون اين آيه تمام اسماء را در وجود مقدّس حضرت پروردگار جمع مى‌كند و مانند جامعيّت اين آيه در قرآن كريم نداريم. (نقل علامه طهرانی از علامه طباطبایی، در کتاب «مطلع الانوار ج٢ ص٢۵٩ و ٢۶٠») 🔸 @Salehy @Salehi786
سوالی پیرامون کلام امام(ره).pdf
160.4K
۵٢ 💬 🔻 pdf👆 پیرامون کلام امام خمینی (ره) که فرمودند: «امروز ما مواجه با همه قدرتها هستیم و آنها در خارج و داخل دارند طرح‌ریزى مى‌کنند؛ براى اینکه این انقلاب و این نهضت اسلامى و جمهورى اسلامى را شکست بدهند و نابود کنند. و این یک تکلیف الهى است براى همه که اهم تکلیفهایى است که خدا دارد؛ یعنى، حفظ جمهورى اسلامى از حفظ یک نفر -و لو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است؛ براى اینکه امام عصر هم خودش را فدا مى‌کند براى اسلام. همه انبیا از صدر عالَم تا حالا که آمدند، براى کلمه حق و براى دین خدا مجاهده کردند و خودشان را فدا کردند. پیامبر اکرم آن همه مشقات را کشید و اهل بیت معظم او آن همه زحمات را متکفل شدند و جانبازى‌ها را کردند؛ همه براى حفظ اسلام است.» {صحیفه امام، ج‌15، ص: 365} 🔻سوال❓«ناظر به فدا شدن امام زمان (عج) برای حفظ نهضت اسلامی وجمهوری اسلامی است که آیا چنین لیاقتی درجمهوری اسلامی وجود دارد یا خیر؟» 🔸پاسخ‌ ۵٢ : *«فداشدن برای حقیقت توحید الهی و حفظ حقیقت اسلام است، با امتداد ولایت الهی معصوم (علیه السلام) در بسط ید نائبان ایشان»*👇 ایتاء eitaa.com/salehi786/830 تلگرام t.me/msalehi786/340
بسم الله ⛱ ۵۲ 💬 پاسخ به👈 eitaa.com/salehi786/827 🔸 🔻 : «ناظر به فدا شدن امام زمان (عج) برای حفظ نهضت اسلامی و جمهوری اسلامی است که آیا چنین لیاقتی در جمهوری اسلامی وجود دارد یا خیر؟» 🔸 🔸 : سلام و رحمت خدا بر شما دقت بفرمایید که اساساً: 🔻 *امام حسین (علیه السلام) فدای چه چیزی شدند؟* ⚡مردم کوفه برای «برپایی نظام اسلامی» از حضرتش دعوت کردند، و *امام حسین (علیه السلام) برای اقامه اسلام و برپایی نظام اسلامی قیام کردند و فدای آن شدند.* ⚡امام خمینی (ره) هم چیزی جز این نفرمودند که همه باید برای اقامه اسلام، که اقامه دین و توحید و عدالت فراگیر الهی در سراسر هستی است تلاش کنند، و جسم و مال و شئون دنیوی خود را فدای *حقیقت* کنند. ⚡ *امام زمان (علیه السلام) هم جسم خویش را فدای حقیقتِ ولایت توحیدی خویش میکنند.* ⚡جمهوری اسلامی هم صرفا یک حرکت اجتماعی متعیّن شده در نفوس جمع مؤمنین است که بدنبال اقامه حاکمیت توحیدی الهی‌ای هستند که متعیّن در ظهور امام زمان خواهد بود. لذا جمهوری اسلامی مسیر تحقق ظهور است، و برای ظهور باید نفوس افراد آمادگی لازم را برای تولّی به ولایت و تلاش برای اقامه حاکمیت دینی در مدل تمرینی جمهوری اسلامی نشان دهند و آمادگی اجتماعی در همه منطقه مومنین و اتحاد محور مقاومت اسلامی شکل بگیرد تا بتوانند تابعیت از مقام ولایت بیابند. ⚡اساسا بسیاری از ظواهر موجود و تعینّات متغیر جمهوری اسلامی محل کلام امام خمینی نیست. بلکه *«اصل امتداد ولایت معصوم (علیه السلام) در بسط ید نائبان ایشان از فقها در به فعلیت رساندن نظام اسلامی»* است که محل کلام است. ⚡ *«حاکمیّت بسط ید فقیهانه توسط ولایت فقیه برای اقامه دین و برپایی نظام توحیدی»* ، که این مقدمه‌ی تحقق فراگیر ظهور و تسلط ولایت حضرت حجت در سراسر زمین است. ⚡شما خیال نکنید که حضرت الان بیکار نشستند تا ما کاری بکنیم، بلکه همین انقلاب و حرکت شهدا و امام شهدا و مجاهدان نستوه انقلاب اسلامی همه به امدادهای غیبی و ظاهری، و امر باطنی و ظاهری حضرت حجت (عج) بوده که محقق شده تا رفته رفته آمادگی فراگیر در سراسر منطقه و جهان برای پذیرش حاکمیت توحید ایجاد شود. ⚡خاطرات امام و علما و شهدا و مجاهدان در تحقق انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس و در میدان‌های جهاد مدافعان حرم و... از امدادهای غیبی و ظاهری حضرت، و تشرفات بعض ایشان و توجه به امر حضرت در همین مسیر، همه مؤیدات دیگری در این زمینه اند. ⚡بسط ید نائبانِ فقیهِ مجری اوامر مقام ولایت، برای بسط حقیقت توحید در هستی است، که چه در زمان حضور، و چه در زمان غیبت (صغری و کبری)، و چه در زمان ظهور، توسط نائبانِ ولیّ فقیه عالم و عامل و تحت اوامر حضرات انجام میشده و میشود و خواهد شد. 🔻 *در زمان حضور* : 💫« انْظُرُوا إِلَى *مَنْ كَانَ مِنْكُمْ قَدْ رَوَى حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِي حَلَالِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا فَارْضَوْا بِهِ حَكَماً فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً* فَإِذَا حَكَمَ بِحُكْمِنَا فَلَمْ يَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا بِحُكْمِ اللَّهِ قَدِ اسْتَخَفَّ وَ عَلَيْنَا رَدَّ وَ الرَّادُّ عَلَيْنَا الرَّادُّ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْكِ بِالله» 🔻*در زمان غیبت* : 💫« *فَأَمَّا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ* صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِينِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِيعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ يُقَلِّدُوهُ وَ ذَلِكَ لَا يَكُونُ إِلَّا بَعْضَ فُقَهَاءِ الشِّيعَةِ لَا جَمِيعَهُمْ فَإِنَّهُ مَنْ رَكِبَ مِنَ الْقَبَائِحِ وَ الْفَوَاحِشِ مَرَاكِبَ فَسَقَةِ الْعَامَّةِ فَلَا تَقْبَلُوا مِنَّا عَنْهُ شَيْئاً وَ لَا كَرَامَةَ وَ إِنَّمَا كَثُرَ التَّخْلِيطُ فِيمَا يُحْتَمَلُ عَنَّا أَهْلَ الْبَيْت‏» 💫«وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ *فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا* فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ» 🔻 *در زمان ظهور* : 💫«فَانتُحِيَت لَهُ أَصحَابُهُ اَلثَّلاَثُمِائَةِ وَ اَلثَّلاَثَةَ عَشَرَ ... *هُم أَصحَابُ اَلوَلاَيَةِ*» 💫«حَوْلَهُ أَصْحَابُهُ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا عِدَّةَ أَهْلِ الْبَدْرِ وَ *هُمْ أَصْحَابُ الْأَلْوِيَةِ وَ هُمْ حُكَّامُ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ عَلَى خَلْقِه‏*» 💫«قَالَ أَبُو بَصِيرٍ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، لَيْسَ عَلَى الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ مُؤْمِنٌ غَيْرُهُمْ؟ قَالَ: بَلَى، وَ لَكِنْ هَذِهِ [الْعِدَّةُ] الَّتِي يُخْرِجُ اللَّهُ فِيهَا الْقَائِمَ (علیه السلام)، *هُمُ النُّجَبَاءُ وَ الْقُضَاةُ وَ الْحُكَّامُ وَ الْفُقَهَاءُ فِي الدِّينِ*، يَمْسَحُ بُطُونَهُمْ وَ ظُهُورَهُم فَلَا يَشْتَبِهُ عَلَيهِم حُكمٌ». 🔸 والسلام. موفق باشید به توفیق الهی 🔸 ⛱ @Salehi786
﷽ 🔴 *برخی از وصایای پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به جناب ابوذر (رحمة الله علیه)* 🌐 http://noo.rs/vaZNE 🔸 *قال رسول الله (صلی الله علیه و آله)* : ⚡... *يَا أَبَا ذَرٍّ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَقُومُ مُصَلِّياً إِلاَّ تَنَاثَرَ عَلَيْهِ اَلْبِرُّ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلْعَرْشِ وَ وُكِّلَ بِهِ مَلَكٌ يُنَادِي يَا اِبْنَ آدَمَ لَوْ تَعْلَمُ مَا لَكَ فِي اَلصَّلاَةِ وَ مَنْ تُنَاجِي مَا اِنْفَتَلْتَ* ⚡... *يَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّ اَلْأَرْضَ لَتَبْكِي عَلَى اَلْمُؤْمِنِ إِذَا مَاتَ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً* ⚡... *يَا أَبَا ذَرٍّ اَلدُّنْيَا سِجْنُ اَلْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ اَلْكَافِرِ وَ مَا أَصْبَحَ فِيهَا مُؤْمِنٌ إِلاَّ حَزِيناً فَكَيْفَ لاَ يَحْزَنُ اَلْمُؤْمِنُ وَ قَدْ أَوْعَدَهُ اَللَّهُ جَلَّ ثَنَاؤُهُ أَنَّهُ وَارِدُ جَهَنَّمَ وَ لَمْ يُعِدْهُ أَنَّهُ صَادِرٌ عَنْهَا وَ لَيَلْقَيَنَّ أَمْرَاضاً وَ مُصِيبَاتٍ وَ أُمُوراً تَغِيظُهُ وَ لَيُظْلَمَنَّ فَلاَ يُنْتَصَرُ يَبْتَغِي ثَوَاباً مِنَ اَللَّهِ تَعَالَى فَمَا يَزَالُ فِيهَا حَزِيناً حَتَّى يُفَارِقَهَا فَإِذَا فَارَقَهَا أَفْضَى إِلَى اَلرَّاحَةِ وَ اَلْكَرَامَةِ* ⚡... *قُلْتُ يَا رَسُولَ اَلله أَيُّ اَلْمُؤْمِنِينَ أَكْيَسُ؟ قَالَ: أَكْثَرُهُمْ لِلْمَوْتِ ذِكْراً وَ أَحْسَنُهُمْ لَهُ اِسْتِعْدَاداً، - يَا أَبَا ذَرٍّ إِذَا دَخَلَ اَلنُّورُ اَلْقَلْبَ اِنْفَسَحَ اَلْقَلْبُ وَ اِسْتَوْسَعَ. قُلْتُ فَمَا عَلاَمَةُ ذَلِكَ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا رَسُولَ اَلله؟  قَالَ: اَلْإِنَابَةُ إِلَى دَارِ اَلْخُلُودِ وَ اَلتَّجَافِي عَنْ دَارِ اَلْغُرُورِ وَ اَلاِسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ قَبْلَ نُزُولِهِ * ⚡... *يَا أَبَا ذَرٍّ اَلْمَجَالِسُ بِالْأَمَانَةِ وَ إِفْشَاءُ سِرِّ أَخِيكَ خِيَانَةٌ فَاجْتَنِبْ ذَلِكَ وَ اِجْتَنِبْ مَجْلِسَ اَلْعَشِيرَةِ، - يَا أَبَا ذَرٍّ تُعْرَضُ أَعْمَالُ أَهْلِ اَلدُّنْيَا عَلَى اَلله مِنَ اَلْجُمُعَةِ إِلَى اَلْجُمُعَةِ فِي يَوْمَيْنِ  اَلْإِثْنَيْنِ  وَ  اَلْخَمِيسِ فَيَغْفِرُ لِكُلِّ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ إِلاَّ عَبْداً كَانَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ أَخِيهِ شَحْنَاءُ فَقَالَ اُتْرُكُوا عَمَلَ هَذَيْنِ حَتَّى يَصْطَلِحَا، يَا أَبَا ذَرٍّ إِيَّاكَ وَ هِجْرَانَ أَخِيكَ فَإِنَّ اَلْعَمَلَ لاَ يُتَقَبَّلُ مِنَ اَلْهِجْرَانِ، - يَا أَبَا ذَرٍّ أَنْهَاكَ عَنِ اَلْهِجْرَانِ وَ إِنْ كُنْتَ لاَ بُدَّ فَاعِلاً فَلاَ تَهْجُرْهُ فَوْقَ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ كَمَلاً فَمَنْ مَاتَ فِيهَا مُهَاجِراً لِأَخِيهِ كَانَتِ اَلنَّارُ أَوْلَى بِهِ* ⚡... *يَا أَبَا ذَرٍّ اَلْجَلِيسُ اَلصَّالِحُ خَيْرٌ مِنَ اَلْوَحْدَةِ وَ اَلْوَحْدَةُ خَيْرٌ مِنْ جَلِيسِ اَلسَّوْءِ وَ إِمْلاَءُ اَلْخَيْرِ خَيْرٌ مِنَ اَلسُّكُوتِ وَ اَلسُّكُوتُ خَيْرٌ مِنْ إِمْلاَءِ اَلشَّرِّ، - يَا أَبَا ذَرٍّ لاَ تُصَاحِبْ إِلاَّ مُؤْمِناً وَ لاَ يَأْكُلْ طَعَامَكَ إِلاَّ تَقِيٌّ وَ لاَ تَأْكُلْ طَعَامَ اَلْفَاسِقِينَ، - يَا أَبَا ذَرٍّ أَطْعِمْ طَعَامَكَ مَنْ تُحِبُّهُ فِي اَللَّهِ وَ كُلْ طَعَامَ مَنْ يُحِبُّكَ فِي اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ* https://hadith.inoor.ir/hadith/361052 🔸 @Salehi786
۵٣ 💬 🔻 : «آیا خوندن اشعار مولوی که سنّی بوده و از معاویه و ابوبکر و عمر لعنة الله علیهم تمجید کرده گناه و ایراد داره؟» 🔸پاسخ‌ متنی ۵٣: 👌«لزوم اخذ حکمت، ولو از اهل نفاق» 👇 🌐 eitaa.com/salehi786/834 ایتا 🌐 t.me/msalehi786/342 تلگرام
صالحی - ارتباط کاربران
⛱ #کانال_کاربران ۵٣ 💬 🔻 #سوال: «آیا خوندن اشعار مولوی که سنّی بوده و از معاویه و ابوبکر و عمر لعنة ا
بسم الله «لزوم اخذ حکمت، ولو از اهل نفاق» 🔸 🔻 : «آیا خوندن اشعار مولوی که سنّی بوده و از معاویه و ابوبکر و عمر لعنة الله علیهم تمجید کرده گناه و ایراد داره؟» eitaa.com/salehi786/833 🔸 🔸سلام 🔻آیا خواندن اشعار الفیه ابن مالک سنی که برای یادگیری ادبیات عرب جزو دروس رسمی حوزه های شیعه هست اشکال داره؟ 🔸دقت بفرمایید که اساساً: 🔻در کتبی مثل فصوص الحکم جناب ابن عربی و اشعار مثنوی و دیوان شمس جناب مولوی، حتی اگر شیعه شدنشان را نپذیریم و وجود برخی عبارات در آثارشان را بخاطر تقیه و حفظ جانشان ندانیم (که برای اینها هم دلیل هست)، به فرض سنی بودنشان، بازهم استفاده از معرفت و حکمت ها و مَثَل های خوب معارفی و نکات دقیق علمیشان امری صواب و صحیح است، چنانکه امروزه در مجامع علمی داخلی و بین‌المللی، کتب ایشان بعنوان زبده ترین متون علمی و رسمی دروس فلسفه و عرفان و ادبیات در حوزه علمیه و دانشگاه‌ها محسوب می‌شود مثل بسیاری از کتب مختلف رسمی که در ادبیات عرب تدریس می‌شوند، و استفاده از نکات دقیق علمی آنها امری عالمانه و عالیست. کتبی مانند: کتاب مغنی اللبیب (اثر ابن هشام ادیب مصری قرن8، سنی حنبلی) و یا کتاب الفیه (اثر ابن مالک طائی، ادیب مصری قرن7، سنی شافعی) که از قدیم طلبه ها آن را حفظ می‌کردند و کتاب «البهجة المرضیة» شرح الفیه ابن مالک، اثر سیوطی (ادیب مصری قرن10، سنی شافعی) که کتاب رسمی علم نحو ادبیات عرب در دانشگاه‌ها و حوزه علمیه است 🔸 🔸 اساساً طبق توصیه اولیاء معصوممان (علیهم السلام) باید سعی کنیم که در نگاهمان به *هر مطلبی از هر کسی* (چه شیعه چه سنی، چه مسلمان چه مسیحی، چه مؤمن چه منافق) *توجه به جامع نکات مثبت و منفی کلامشان باشد* تا حکمت (نکات مثبت) را جذب کنیم، در عین اینکه آن را از بخشهای ناقص یا خطایش (نکات منفی) جدا می‌کنیم. 🔸 🔻اینکه معصومین (علیهم السلام) مؤکداً می‌فرمایند همانا حکمت گمشده مؤمن است ولذا آن را از هر جایی و هر کسی می‌جوید، و باید حکمت را بگیرد ولو از اهل شر و اهل نفاق! یعنی جنبه منفی نفاق و شرارت آنها را جدا کرده، و با تلاش علمی، سعی کند جنبه مثبت در حکمت و معرفت آنها را اخذ کند 🔻و اتفاقا همین حکمت اهل البیت (علیهم السلام) به ما یاد داده که کلام حکیمانه و عقل پسند را از دهان هرکسی در هر جای عالم باشد اخذ کنیم، چرا که تمام آنها از افاضات معنوی و باطنی ایشان است که روزی مردمان شده است. و برای همین است که «حکمت بنفسه نـور است و گمشده‌ی مؤمن»، چون در هرجایی باشد صادر از مصادر نور الهی در حقیقت نوریه محمدیه (صلی الله علیه و آله) است 👌ولذا باید به نـور کلام و محتوای حکیمانه گفته‌ها دقت کرد، نه به متکلم و گوینده آن‌ها (به «ما قال» نظر کرد، نه به «من قال»!) 🔸بعنوان نمونه ۷ روایت👇 🔸 ✅ امیرالمؤمنین(علیه السلام) 🔻 خُذِ الحِكمَةَ مِمَّن أَتَاكَ بِهَا، وَ اُنظُر إِلَى «مَا قَالَ»، و لا تَنظُر إِلَى «مَن قَالَ»! غرر الحکم، ج ۱، ص ۳۶۱ hadith.inoor.ir/hadith/455197 🔸 ⚡قرنَتِ الهیبة بالخیبة و الحیاء بالحرمان 🔻 *وَ الحِكمَةُ ضالَّةُ المُؤمِنِ فَليَطلُبهَا وَ لَو فِي أَيدِي أَهلِ الشَّرّ* تحف العقول، ج ۱، ص ۲۰۱ hadith.inoor.ir/hadith/303720 🔸 ⚡اَلهَيبَةُ خَيبَةٌ، و الفُرصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السّحاب، 🔻 *و الحِكمَةُ ضالَّةُ المُؤمِنِ فَخُذِ الحِكمَةَ وَ لَو مِن أَهلِ النّفاق* خصائص الأئمة(ع)، ج ۱، ص ۹۴ hadith.inoor.ir/hadith/315171 🔸 ✅ امام صادق(علیه السلام) 🔻 *إنّ الحِكمَةَ لَتَكُونُ في قَلبِ المُنَافِقِ فَتَجَلجَلُ في صَدرِهِ حَتَّى يُخرِجَهَا فَيُوعِيَهَا المُؤمِن* بحار الأنوار، ج ۲، ص ۹۴ hadith.inoor.ir/hadith/221766 🔸 ✅ امام باقر(علیه السلام) 🔻 *أما إِنَّهُ لَيسَ عِندَ أَحَدٍ مِنَ النَّاسِ حَقٌّ و لا صَوَابٌ إِلا شَيءٌ أَخَذُوهُ مِنَّا أهلَ البیت* 🔻 *و لا أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ يَقضِي بِحَقٍّ و عَدلٍ و صَوَابٍ إلا مفتاحُ ذلک القَضَاءِ و بابُهُ و أَوَّلُهُ و سَبَبُهُ عليُّ بنُ أبی طالب (علیه السلام)* فاذا اشتبهت عليهم الامور كان الخطأ من قبلهم اذا اخطئوا، و الصواب من قبل علي بن ابي طالب (علیه السلام) بحار الأنوار، ج ۲، ص ۹۴ hadith.inoor.ir/hadith/221769 🔸 ✅ امام باقر (علیه السلام): 🔻 *إنَّهُ لَيسَ أَحَدٌ عِندَهُ عِلمُ شَيءٍ إلا خَرَجَ مِن عِندِ أمِيرِالمُؤمِنِين (علیه السلام)* ⚡فليذهبِ النّاسُ حيث شاءوا فَوَ اللهِ لَيَأتِيَنَّ الأمرُ هَاهُنَا (و أشارَ بِيَدِهِ إلى صَدرِه) بحار الأنوار، ج ۲، ص۹۴ hadith.inoor.ir/hadith/221772 🔸 🔸پس هر علم و حکمتی را از هر جایی بیاموز «علم معرفت نفس و معرفت رب، ولو از چین!» ✅ مولا علی (علیه السلام) ⚡ اُطلُبُوا العِلمَ و لَو بِالصِّينِ و هُوَ عِلمُ مَعرِفَةِ النَّفسِ و فِيهِ مَعرِفَةُ الرَّبِّ عزّ و جلّ بحار الأنوار، ج ۲، ص ۳۲ hadith.inoor.ir/fa/hadith/221526 🔸 ⛱ @Salehi786
جایگاه معرفت نفس در سلوک عرفانی در آثار علامه حسن زاده آملی - پایان نامه ارشدمحمد اسد نژاد -استاد راهنما دکتر رحمان بوالحسنی.pdf
3.22M
🔸جایگاه معرفت نفس در سلوک عرفانی در آثار علامه حسن زاده آملی - حجت‌الاسلام محمد اسد نژاد - پایان نامه کارشناسی ارشد 1398 - استاد راهنما دکتر رحمان بوالحسنی - استاد مشاور دکتر وحید آریانفر - دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده عرفان religionsmag.ir/fa/cont/8938 دریافت شده از سامانه گنج https://ganj.irandoc.ac.ir/ 🔸 @Salehi786
سلوک عملی از منظر مکتب نجف با تأکید بر آثار مرحوم آیه الله سعادت پرور - محمد نیکوصحبت ارشد -راهنما خانم حرمی مشاور بوالحسنی .pdf
2.27M
🔸سلوک عملی از منظر مکتب نجف با تأکید بر آثار مرحوم آیت الله سعادت پرور - محمد نیکوصحبت - پایان نامه کارشناسی ارشد 1397 - استاد راهنما دکتر فاطمه سادات موسوی حرمی - استاد مشاور دکتر رحمان بوالحسنی - دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده عرفان religionsmag.ir/fa/cont/8629 دریافت شده از سامانه گنج https://ganj.irandoc.ac.ir/ 🔸 @Salehi786
رابطـه عبودیت و ربوبیت، با تکیه بر آثار حضرت امام خمینی(ره)، علامه حسن‌زاده و آیت‌الله جوادی آملی - سید محسن موسوی ارشد 94 .pdf
4.31M
🔸رابطـه عبودیت و ربوبیت، با تکیه بر آثار حضرت امام خمینی(ره)، علامه حسن‌زاده و آیت‌الله جوادی آملی - سید محسن موسوی - پایان نامه کارشناسی ارشد 1394 - استاد راهنما دکتر عسکر دیرباز - دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دریافت شده از سامانه گنج https://ganj.irandoc.ac.ir/ 🔸 @Salehi786
اهداف و مراحل تربیت عرفانی از دیدگاه آیت الله سعادت پرور - مقاله مصطفی همدانی .pdf
542.9K
🔸 مقاله « اهداف و مراحل تربیت عرفانی از دیدگاه آیت الله سعادت‌پرور (ره) » - مصطفی همدانی - نشریه: دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی، سال یازدهم، پاییز و زمستان 1395، شماره 23 http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1143.html 🔸 @Salehi786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نکته ای معرفت نفسی: 👌 *اون بخشی از تو که متوجه عصبانیتته عصبانی نیست،...* 🌐 www.instagram.com/tv/CVfFkr0FlRO 🔸 ✅ البته مطلب فراتر از اینه، اون حقیقت فراتر از آگاهیست، که در ادامه عرض میکنم. [تصریح به اینکه آن حقیقت هیچ تغییری ندارد، و نه بدنیا آمده و نه از دنیا میرود، اینها قرینه است برای اینکه حقیقت مورد توجهشان ساحتی بالاتر از نفس انسان است، چرا که نفس جسمانیة الحدوث است، و تغییر از قوه به فعلیت دارد، ولی آن حقیقتی که به آن توجه دارند هیچ تغییری ندارد و منزه از هر حالت نفس است]. 🔻توضیح بیشتر در ادامه👇 eitaa.com/salehi786/840 ایتا t.me/SalehiBooks/1516 تلگرام
صالحی - ارتباط کاربران
🔸نکته ای معرفت نفسی: 👌 *اون بخشی از تو که متوجه عصبانیتته عصبانی نیست،...* 🌐 www.instagram.com/tv/CV
بسم الله 🔸 نکته ای پیرامون این👇کلیپ آقای دکتر حسین عرب زاده، که در نظرات ذیل پستشان هم ارسال شد. 🌐 eitaa.com/salehi786/839 🌐 www.instagram.com/tv/CVfFkr0FlRO/ 🔸 بسم الله. سلام و نور رحمت و حکمت خدا به وجودتان🌷 روش بیان مطلبتون خیلی خوب بود، اما مطلب بالاتر از اینه! 🔸 🔻آن حقیقت در درونمان، فراتر از آگاهی هست، او حقیقتی محیط به آگاهی ها، و درک کننده‌ی آگاهی‌هاست. او آن درک کننده ایست، که قاهر و محیط و شاهد و حاکم و حاضر بر تمام درک ها و درک شونده هاست. هرچه که درک کنی، او درک کننده‌ی محیط بر آن درک است، و تو راهی به احاطه بر درک کننده ات نداری... 🔻«یکی جانیست در عالم که ننگش آید از صورت». او منزّه از هر حد و صورت در درکهاست، ولذا فوق هر ادراک ماست. چون هرچیزی که تحتِ ادراک ما قرار میگیرد حد و صورت دارد، چه حد و صورت حسی (در صورت اجسام بیرونی)، و چه حد و صورت خیالی (در صورت‌های اشیاء ذهنی)، و چه حد و صورت عقلی (در صورت مفهومی معانی عقلی). 🔻و او آن درک کننده‌ی هر حدّ و صورت و منزّه از آنهاست. او حاکم بر هر واقعیتِ تحت ادراک ماست، حادّ (یعنی حد زننده) بر هر حدّ است، و مُصَوِّر (یعنی صورت دهنده) بر هر صورت است، و مُدرِک (یعنی درک کننده) بر هر درک است. ولذا او خودش تحت هیچ حدّ و صورت و درکی نیست. 🔻او منزّه از هر وصف و درک است، که همه با «ادراکِ عجز از معرفتش» (و نه عجز از ادراک) در حیرتِ عشق اویند، و مبهوتِ وجود اویند. همه عقول و اوهام و افهام و احلام و فکرها و هر فرض ذهنی ما، همه در حیرت و عجز و هَیَمان و تَیَهان از وصف و معرفت توصیفی او هستند، فلذا تمام صفات در برابر او منفی و مندَکّ و فانی و گم گشته اند. او منزّه از هر وصف و هر حدّ ادراکی است، و حتی منزّه از همین وصف «نفی صفات» و از همین «درک ما از این کلمات»! 🔸 🔻برخی روایاتش هم اینجا👇 اشارتی شده بود 🌐 t.me/SalehiBooks/1177 تلگرام 🌐 eitaa.com/salehy/1238 ایتا
توجیه عقلانی استناد گناه به معصومان علیهم السلام در نصوص دینی(قرآن و حدیث) -رساله دکتری 1394 -کاوس روحی -راهنما دکترخسروپناه.pdf
14.39M
🔸 *توجیه عقلانی استناد گناه به معصومان علیهم السلام در نصوص دینی (قرآن و احادیث)* (تحقیقی فاخر در انواع پاسخ به شبهات بر عصمت پیامبران و امامان معصوم -علیهم السلام- در داستان‌های مذکور در قرآن و احادیث، و اعتبارسنجی پاسخها) - رساله دکتری تخصصی 1394 - حجت‌الاسلام دکتر کاوس (محمد) روحی برندق (همان استاد محمد روحی از شاگردان مرحوم آیت‌الله بهجت و مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور) modares.ac.ir/pro/academic_staff/kroohi مقالات ایشان (۶۹ مقاله) ensani.ir/fa/article/author/152944 - استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه - اساتید مشاور: حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی حجت الاسلام دکتر علی اکبر بابایی - دانشگاه معارف اسلامی، گروه مدرسی معارف اسلامی، گرایش مبانی نظری اسلام education.maaref.ac.ir/جلسه-دفاع-رساله-جناب-آقای-کاوس-روحی-بر-2/ دریافت شده از سامانه گنج https://ganj.irandoc.ac.ir/ 🔸 t.me/SalehiBooks/1518 @Salehi786
نگرش سیستمی به عرفان اجتماعی اسلام با تأکید بر اندیشه عرفانی امام خمینی (ره)- دکتری 1397 - م عبداللهی - راهنما استاد رمضانی.pdf
5M
🔸 *«نگرش سیستمی به عرفان اجتماعی اسلام با تأکید بر اندیشه عرفانی امام خمینی (رحمة الله علیه)»* - دکتر محمد اسماعیل عبداللهی - رساله دکتری 1397 - استاد راهنما: آیت الله حسن رمضانی - استاد مشاور: حجت‌الاسلام دکتر احمد عابدی - دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده عرفان https://urd.ac.ir/fa/cont/8621 دریافت شده از سامانه گنج https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/dcea0ff4746cc2db807d7adaffdde1e0 🔸 @Salehi786
صالحی - ارتباط کاربران
بسم الله 🔸 *استفاده امام صادق (علیه السلام) از قدرت سلطه‌ی عزیمت مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)
بسم الله 🔸 *پیدا شدن راه برای گمشده در راه‌ها، با کمک یک جن مؤمن بنام «صـالـح»* 🔸 جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/267996 شناسه حدیث : ۲۶۷۹۹۶ نشانی : بحار الأنوار، ج ۷۳، ص ۲۴۳ 🔻وَ قَالَ [امیرالمؤمنین] عَلَيْهِ السَّلاَمُ [ فِي اَلْخِصَالِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي حَدِيثِ اَلْأَرْبَعِمِائَةِ قَالَ] : 🔸مَنْ ضَلَّ مِنْكُمْ فِي سَفَرٍ أَوْ خَافَ عَلَى نَفْسِهِ، فَلْيُنَادِ *يَا صَـالِـحُ أَغِثْنِي* فَإِنَّ فِي إِخْوَانِكُمْ مِنَ اَلْجِنِّ جِنِّيّاً يُسَمَّى صَالِحاً، يَسِيحُ فِي اَلْبِلاَدِ لِمَكَانِكُمْ مُحْتَسِباً نَفْسَهُ لَكُمْ فَإِذَا سَمِعَ اَلصَّوْتَ أَجَابَ وَ أَرْشَدَ اَلضَّالَّ مِنْكُمْ وَ حَبَسَ عَلَيْهِ دَابَّتَهُ . 🔸 🔻از مولا امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) [در الخصال ج ۲، ص ۶۱۰ در ضمن حدیث اَلْأَرْبَعِمِائَة بند ١١٧ ] نقل شده که فرمود: 🔸چون يكى از شما در سفر گم شود يا بر خود ترسد با صدایی بلند نـدا کند: *يَا صَـالِـحُ أَغِثْنِي* *اى صـالـح بدادم برس* كه در برادران جن شما مؤمنی بنام صالح است كه در سرزمین‌ها میگردد، و خود را براى خدمت گزاری شما وقف كرده، و چون صدای شما را بشنود پاسخ دهد و گمشده شما را راهنمایی نمايد و مرکب فرد گمشده را هم که فرار کرده باشد را برايش نگاه میدارد. 🔻متن کامل حدیث اَلْأَرْبَعِمِائَة👇 https://hadith.inoor.ir/hadith/316561 🔸 ✅ این برادر جن مؤمن ما بنام *«صـالـح»* ، همان جناب *«صـالـح بن علی»* هست که سابقاً در حدیث دیگری از امام صادق (علیه السلام) هم ذکر کردیم که حضرت برای پیدا کردن یکی از مؤمنان گمشده در جملاتی که به راوی یاد دادند به او یاد دادند که صالح را مورد خطاب قرار دهد و با یادآوری عزیمت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) پیدا کردن آن مؤمن گمشده را بخواهد👇و آن مؤمن هم پیدا شد. 🌐 noo.rs/Rl6BD متن حدیث 🌐 eitaa.com/salehi786/784 ایتا 🌐 t.me/SalehiBooks/1461 تلگرام 🔸 @Salehi786
بسم الله *«در یک جمع عمومی، بجای دعای صرفا شخصی، دعایی برای خود و عموم اهل ایمان باهم بکنید»* 🔸 🔸 مرحوم آیت الله علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) می نویسند: 🔻وقتی نوشتن رساله ی امامت را به اتمام رساندم، آن را به حضور شریف استاد علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان (رضوان الله تعالی علیه)، ارائه دادم و اظهار داشتم گاه گاهی که از درس و بحث خسته شدید به عنوان یک جلسه ی استراحت و به تعبیر عامه ی مردم «زنگ تفریح» این رساله ی ما را هم ملاحظه بفرمایید، ایشان لطف فرمودند و رساله را از اول تا آخر، کلمه به کلمه خواندند. تا آن که پس از مدتی فرمودند : «از بطن تا خط آن را نگاه کردم و رساله (برای تحویل دادن) حاضر است!» «مدت دو ماه به درازا کشید تا ایشان رساله را مطالعه و بررسی کردند، وقتی به حضورشان رسیدم تا آن را تحویل بگیرم، به من اعتراض کردند که در فلان جای رساله دعای شخصی در حق خودتان کرده اید، زیرا من در در یک جاى آن رساله دعاى شخصى درباره خودم کرده بودم که: "بار خدایا مرا به فهم خطاب محمدی (صلی الله علیه و آله) اعتلا ده"، و این دعا را پس از بیان حدیثی و شرح آن آوردم.» 🔻علت انتقاد علامه طباطبایی (ره) این بود که چرا در کنار سفره ی الهی، دیگران را شرکت نداده ام و افزودند: " *آقا تا من خودم را شناختم دعاى شخصى در حق خودم نکردم، بلکه دعایم عام است.* " و البته در اصول کافی از ائمه اطهار (علیهم السلام) نقل شده که دعای شخصی نکنید و بندگان خدا را هم در کنار سفره ی الهی شرکت دهید. این تأدیب اخلاقی بسیار در من اثر گذاشت.» https://www.hawzahnews.com/news/944412 🔸 🔻 و فى باب العموم فى الدعاء من فصل الخطاب : قال ابو عبد الله الصادق (علیه السلام) : قال رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم) : ⚡ *«إِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ فَلْيَعُمَّ فَإِنَّهُ أَوْجَبُ لِلدُّعَاءِ»* ⚡هرگاه يكى از شماها دعا كند پس عموميت دهد و همه را دعا كند، زيرا كه آن به اجابت نزديكتر است. (الکافي ج ۲، ص ۴۸۷) hadith.inoor.ir/hadith/107049 🔻 و قال رسول الله (صلى الله علیه و آله) : ⚡ *«مَنْ صَلَّى بِقَوْمٍ فَاخْتَصَّ نَفْسَهُ بِالدُّعَاءِ دُونَهُمْ فَقَدْ خَانَهُمْ »* ⚡هر كس امامت جمعى كند و خويشتن را به دعا مختصّ‌ سازد و دعا [صرفا] براى خود كند و براى مأمومين نكند، در حق آنان خيانت ورزيده است. [ اين خبر دلالت دارد بر اينكه امام جماعت بايد ادعيّه را بصيغه جمع بخواند و در یک جمع عمومی به انفراد برای خودش تنها دعا نكند.] (من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۴۰۰) hadith.inoor.ir/hadith/99102 🔸 - کتاب هزار و یک نکته، نکته ۷۷۷، ص ۶۲۱ - ۶۲۲. - همچنین؛ کتاب آیینه‌ی عرفان، ص ۵۶- ۵۷. 🔸 @Salehi786
Screenshot_۲۰۲۱۱۱۱۴-۰۱۵۷۱۱_Instagram .jpg
913.7K
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/381309 شناسه حدیث : ۳۸۱۳۰۹ نشانی : مهج الدعوات و منهج العبادات (سید بن طاووس)، ج ۱، ص ۱۹ رُوِيَ عَنْ رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) أَنَّهُ قَالَ: *مَنْ لَحِقَتْهُ شِدَّةٌ أَوْ نَكْبَةٌ أَوْ ضَيْقٌ فَقَالَ ثَلاَثِينَ أَلْفَ مَرَّةٍ (30.000) : «أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ»، إِلاَّ وَ قَدْ فَرَّجَ اَللَّهُ عَنْهُ.* - قَالَ رَاوِي اَلْحَدِيثِ وَ هَذَا خَبَرٌ صَحِيحٌ وَ قَدْ جُرِّبَ . noo.rs/T5aqX 🔸 ✅ طی 10 روز، روزی 3 هزار مرتبه (در طی روز) استغفار کند (بگوید «أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ»)، ان شاء الله حاجت روا شود. 📌علی القاعده هم وقتی دستور عام به استغفار داده می‌شود طبق سه آیه قرآن که فرموده *«استَغفِروا رَبَّكُم ثُمَّ توبوا إِلَيه»* (سوره هود، آیات ٣ و ۵٢ و ٩٠)، بنا به دستور «استغفروا ربکم» (که تمسک به «ربوبیت الهی» در استغفار است)، در متن ذکر استغفار هم بصورت «أَسْتَغْفِرُ اَللهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» دقیق‌تر و کاملتر است، که روایات زیادی هم مطابق همین متن (با «ربی») ذکر استغفار نقل شده است. البته اگر کسی فرصت ندارد کامل بگوید، صرف «استغفر الله» گفتن هم اشکال ندارد، که روایت هم مطابقش هست👇 eitaa.com/salehi786/258
⚡️بسم الله ⚡️دوره مطالعه گزیده کتب 🌐 instagram.com/p/BuykewDnq8F/ 🔸 ☀️ *مراحل سیر مطالعاتی گزیده آثار استاد طاهرزاده* (به ترتیب طی ۸ مرحله) : 🔻 *مرحله اول* : 📘مطالعه کتاب «جوان و انتخاب بزرگ» lobolmizan.ir/book/70 📗مطالعه کتاب «چه نيازي به نبي؟» lobolmizan.ir/book/251 📙مطالعه کتاب «آشتی با خدا از طریق آشتی با خود راستین»، همچنین امکان شنیدن فایل صوتی کتاب (در 9 جلسه). lobolmizan.ir/book/69 lobolmizan.ir/sound/642 صوت 🔸 🔻 *مرحله دوم* :️ 📕شرح صوتی کتاب ده نكته از معرفت نفس (در 10جلسه)، همراه با مطالعه کتاب lobolmizan.ir/book/71 lobolmizan.ir/sound/641 صوت 📘 مطالعه کتاب «خویشتن پنهان (شرح متنی ده نکته از معرفت نفس)» lobolmizan.ir/book/253 📔مطالعه کتاب «عالَم انسان دینی» lobolmizan.ir/book/77 🔸 🔻 *مرحله سوم* :️ 📔شرح صوتی قسمت برهان صدیقین از کتاب «از برهان تا عرفان» (در 9جلسه)، همراه با مطالعه کتاب lobolmizan.ir/book/240 lobolmizan.ir/sound/659 صوت 📘 شرح صوتی کتاب «چگونگی فعلیت یافتن باورهای دینی» (در 22 جلسه)، همراه با مطالعه کتاب. lobolmizan.ir/book/245 lobolmizan.ir/sound/651 صوت 📕 شرح صوتی «خطبه 49 نهج البلاغه» (در 3جلسه) lobolmizan.ir/sound/730 صوت 📘 شرح صوتی «حدیث عنوان بصری» (در 19جلسه). lobolmizan.ir/sound/638 🔸 🔻 *مرحله چهارم* :️ 📔شرح صوتی قسمت حرکت جوهری از کتاب «از برهان تا عرفان» (در 17جلسه)، همراه با مطالعه کتاب lobolmizan.ir/book/240 lobolmizan.ir/sound/659 صوت 📕 مطالعه کتاب «جایگاه رزق انسان در هستی» lobolmizan.ir/book/79 📗 مطالعه کتاب «مبانی معرفتی مهدویت» lobolmizan.ir/book/68 🔸 🔻 *مرحله پنجم* : 📗 شرح صوتی کتاب «معاد بازگشت به جدي ترين زندگي» (در 76 جلسه)، همراه با مطالعه کتاب. و مطالعه جزوه «چگونگی حیات بدن اخروی» lobolmizan.ir/book/94 lobolmizan.ir/leaflet/171 lobolmizan.ir/sound/652 صوت 📕 شرح صوتی «خطبه 113 نهج البلاغه» برای شناخت دنیـا و روش برخورد با آن (در 16جلسه). lobolmizan.ir/sound/733 صوت 🔸 🔻 *مرحله ششم* : 📔شرح صوتی کتاب «فرهنگ مدرنیته و توهّم» (در 22 جلسه)، همراه با مطالعه کتاب lobolmizan.ir/book/93 lobolmizan.ir/sound/685 صوت 📕 مطالعه کتاب «جايگاه إشراقي انقلاب اسلامي‌ در فضاي مدرنيسم» (در 1 جلسه) lobolmizan.ir/book/89 📘 شرح صوتی «دستور العمل هاي آيت الله بهجت» (در 4جلسه)، همراه مطالعه جزوه آن. lobolmizan.ir/leaflet/231 lobolmizan.ir/sound/675 صوت 🔸 🔻 *مرحله هفتم* : 📕 شرح صوتی کتاب «آنگاه که فعاليت‌هاي فرهنگي پوچ مي‌شود» (در 78جلسه)، همراه با مطالعه کتاب. lobolmizan.ir/book/76 lobolmizan.ir/sound/683 صوت 📗 شرح صوتی «خطبه 114 نهج البلاغه» در نحوه‌ی بهره مندی از دنیا و ایجاد تعادل بین دنیا و آخرت (در 27جلسه). lobolmizan.ir/sound/731 صوت 📘شرح صوتی کتاب «مبانی نظری و عملی حبّ اهل البیت (علیهم السلام)» (در 53 جلسه)، همراه با مطالعه کتاب. lobolmizan.ir/book/82 lobolmizan.ir/sound/647 صوت 📔مطالعه ی کتاب «حقیقت نوری اهل البیت (علیهم السلام)» (در 24جلسه) lobolmizan.ir/book/255 📕 مطالعه کتاب «امام و مقام تعلیم به ملائکه» (در 14جلسه). lobolmizan.ir/book/242 📘 مطالعه کتاب «مقام لیله القدری حضرت فاطمه (سلام الله علیه)» lobolmizan.ir/book/66 🔸 🔻 *مرحله هشتم* : 📘 مطالعه کتاب «سلوک ذیل شخصیت امام خمینی (ره)» و امکان شنیدن صوت آن (در 17 جلسه) lobolmizan.ir/book/87 lobolmizan.ir/sound/682 صوت 📕 شنیدن صوت بحث «جهان گمشده در عالم خیال» (در 8جلسه) lobolmizan.ir/sound/809 📗 شرح صوتی «زیارت جامعه کبیره» (در 116 جلسه) lobolmizan.ir/sound/738 صوت 📔 شرح صوتی «تفسیـر سـوره مبارکه سـبـأ» (در 27جلسه) و نیز «تفسیر انفسی سوره نـبــأ» (در 8جلسه)، و همچنین «تفسیر انفسی سوره فـتـح» (در 17جلسه). lobolmizan.ir/sound/696 صوت lobolmizan.ir/sound/818 صوت lobolmizan.ir/sound/808 صوت 📕 شنیدن صوت بحث «حوالت تاریخی عقل تکنیکی و جایگاه انقلاب اسلامی» (در 9 جلسه)، همراه با مطالعه کتاب آن lobolmizan.ir/book/587 lobolmizan.ir/sound/748 صوت 🔸 والسلام علی من اتبع الهدی 🔸 @Salehi786 @Salehy
بسم الله 🔸 دادِ او را قابلیت شرط نیست بلکه شرطِ قابلیت دادِ اوست نیست از اسباب تصریف خداست نیست ها را قابلیت از کجاست قابلی گر شرط فعل حق بدی هیچ معدومی به هستی نامدی هرچه خواهد آن مسبب آورد قـدرت مطلق سبب ها بر دَرَد دیده ای باید سبب سوراخ کن تا حُجُب را برکَنَد از بیـخ و بـُن (مثنوی معنوی)
هدایت شده از استاد فیاض بخش
📍پس از انتشار دو کتاب «در محضر بهجت(ره)» و «در محضر علامه طباطبایی(ره)» که مورد استقبال گسترده علاقه‌مندان به مباحث اخلاقی و سلوکی قرار گرفت، اثر جدید استاد محمدحسین رخشاد، با عنوان «در محضر ارباب معرفت» پیرامون جلسات اخلاقی و تربیتی مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور(ره) است. 🔸این کتاب شامل ۸ فصل به شرح زیر است: ▫️در آستانه سلوک: مطالب مرتبط با مراحل آغازین سلوک، همچون تهذیب نفس، عبودیت، مراقبه و محاسبه و...؛ ▫️شرایط و لوازم سلوک: شامل مباحثی مانند ذکر الهی، نماز شب و تهجد، صمت و جوع، صبر و استقامت، توکل و تسلیم، و ذکر برخی از موانع سلوک؛ ▫️نفحات سلوک: توصیه‌هایی پیرامون مراقبات ایام خاص، همچون ماه‌های رجب، شعبان، رمضان و اربعین کلیمی؛ ▫️پایان سلوک: شامل مطالبی همچون فقر و نداری، لقای الهی و توحید حقیقی و کامل؛ ▫️ندای ملکوت: شرح احادیث قدسی پیرامون سیروسلوک؛ ▫️صاحبان ملکوت: شرح روایاتی از حضرات معصومین(ع) درباره آغاز، نفحات و پایان سلوک؛ ▫️ترنم ملکوت: شرح ابیاتی از حافظ ▫️سالکان ملکوت: مطالب متنوعی از علامه طباطبایی(ره). 🔸لینک پیش‌خرید: https://b2n.ir/ArbabeMarefat @jelvehnooralavi
هدایت شده از استاد فیاض بخش
جلسه ۷۹: آموختن درس عاشقی از شمع «إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا» (بی‌ترديد كسانى كه گفتند: پروردگار ما خداست؛ سپس [در ميدان عمل بر اين حقيقت‏] استقامت ورزيدند) در عاشقی گریز نباشد ز سوز و ساز استاده‌ام چو شمع مترسان ز آتشم حضرت امیر(ع) می‌فرماید: «الْهِجْرَانُ عُقُوبَةُ الْعِشْق‏»؛ «هجران عقوبت عشق است». مرحوم علامه می‌فرمود: معشوق گاهی عاشق را به هجران مبتلا می‌سازد و این عقوبتی است از او نسبت به عاشق. اقتضای بندگی حقیقی و وفای به عهد عبودیت ازلی، این است که بندگان عاشق، خود را مملوک محض، و معشوق خویش را مالک مطلق بدانند؛ لذا در برابر فرمان و خواسته‌های او مطیع محض بوده و سر تسلیم فرود ‌آورند و در آتش عشق جانان چون شمع سوزند و ‌سازند، آب ‌شوند و فریاد برنیاورند و در راه طلب و دیدارش تحمل رنج و صبر، نهایت آرزویشان ‌باشد؛ زیرا می‌دانند که وصالش بدون آن میسر نخواهد شد و این درس سوختن در پیشگاهش و ساختن و فریاد برنیاوردن را از شمع آموخته‌اند آنگاه که گفته شده: محنت این سرا بِکَش، روح نجات می‌رسد در ظلمات صبر کن، آب حیات می‌رسد گر تو کنی به دوست رو، تن بدهی به حکم او صد مددش به جان تو از جذبات می‌رسد بهر حلاوت حیات، تن به نبات عشق ده چوب چو در شکر رود، شاخ نبات می‌رسد   [برشی از متن کتاب «در محضر ارباب معرفت»، صفحه ۵۸۵] 🔸مشخصات کتاب: ▫️۶۸۲ صفحه ▫️قطع وزیری ▫️جلد سخت ▫️قیمت پشت جلد: ۱۵۰ هزار تومان ▪️قیمت با تخفیف ویژه ۳۰درصدی به مناسبت ایام ارتحال استاد سعادت‌پرور(ره) (به‌مدت ۳ روز): ۱۰۵ هزار تومان کتاب هم‌اکنون در دست چاپ است و امیدواریم تا پایان آذرماه به‌دست شما برسد. 🌐 لینک آشنایی بیشتر و خرید کتاب: https://b2n.ir/ArbabeMarefat ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
تحلیل عرفانی اسماء و صفات الهی و نمونه کاربرد آن در قرآن - رساله دکتری 1397 - وحید آریانفر .pdf
5.66M
🔸 *«تحلیل عرفانی اسماء و صفات الهی و نمونه کاربرد آن در قرآن»* - حجت الاسلام دکتر وحید آریانفر - رساله دکتری 1397 - استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر رضا الهی منش - استاد مشاور: مرحوم حجت‌الاسلام دکتر یوسف غضبانی - دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده عرفان https://t.me/d_erfan/233 - دریافت شده از سامانه گنج https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/92b043fe526df89440f06d026651953e 🔸 @Salehi786
🙏حمد شفا + ختم صلوات 💫«يا مَنِ اسْمُهُ دَواءٌ وَ ذِكْرُهُ شِفاءٌ» 🔸همه با هم بخوانیم «۷ سوره حمد شفا» و شرکت کنیم در ختم صلوات برای شفای کامل و عاجل *«حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله شورگشتی»*، که در اثر سکته در کما هستند. 🔻انتخاب «تعداد صلوات» با زدن روی گزینه «ثبت» داخل لینک زیر 👇 🌐 EitaaBot.ir/counter/c78yqf 🔸 ✅ برای شفای ایشان و همه بیماران بخوانیم: *(یا شافی، یا معافی، یا سلام، یا طبیب)* 🙏 *«یا مَن اِذا تَضایَقَتِ الاُمُورُ فَتَحَ لَها [لَنا] باباً لَم تَذهَب اِلَیهِ اْلاَوهام، فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَافتَح لاُِمُورِیَ الْمُتَضایِقَةِ باباً لَم یَذهَب اِلَیهِ وَهمٌ، یا اَرحَمَ الرّاحِمین»* 🔸
جامع الأحادیث https://hadith.inoor.ir/hadith/337467 علل الشرایع / ترجمه مسترحمی: ج ۱، ص۸۶ ۵-حديث كرد مرا پدرم از حضرت امام محمّد باقر عليه السّلام كه:چون خداوند إبراهيم را خليل خود گردانيد بشارت خليل بودن را ملك الموت آورد، در حالى كه بصورت جوانى خوشرو، و دو لباس سفيد پوشيده بود و (چنان با طراوت بود كه گوئى) از سرش آب و روغن ميريخت،چون آن حضرت خواست داخل خانۀ خود شود ديد كه او از خانه بيرون مى‌آيد. و آن حضرت بسيار با غيرت بود بطورى كه هر وقت از خانه بيرون ميرفت درب خانه را مى‌بست و كليد آن را با خود مى‌برد. و روزى از پى كارى بيرون رفت و درب را بست،چون بازگشت و درب را گشود،ديد مردى ميان خانه ايستاده است و در غايت حسن و به منتهای درجه جمال، غيرت آن حضرت بجوش آمد بنحوى كه از جاى بدر رفت و سخت منقلب و ناراحت گرديد و گفت:اى بنده خدا چه كسى تو را داخل خانه من نموده؟ عرضكرد: خداى خانه مرا داخل خانه نموده است. فرمود:خداى خانه أحق و سزاوارتر است از من. تو كيستى؟ عرضكرد: ملك الموت. آن حضرت وحشت و دهشت كرد و ترسيد و فرمود: آمده‌اى براى قبض روح من؟ ، عزرائیل گفت براى چنين امرى نيامده‌ام بلكه خداوند بنده‌اى را خليل خود گردانيده و آمده‌ام كه اين بشارت را به او برسانم. ابراهیم (ع) فرمود كيست آن بنده تا (بتوانم خود را باو برسانم و) خدمت او نمايم تا وقتی زنده هستم؟ عزرائیل (ع) گفت: توئى آن بنده خاص ای ابراهیم (ع). آن حضرت خورسند و خوشحال گرديد و نزد ساره(زوجه خود) آمد و فرمود خداوند مرا خليل خود گردانيده است. 🔸 حَدَّثَنَا أَبی رَضِیَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبی عُمَیْرٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ عَمَّنْ رَوَاهُ عَنْ أَبی جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قَالَ: ⚡ لَمَّا «اِتَّخَذَ اَللّٰهُ إِبْرٰاهِيمَ خَلیلاً »  أَتاهُ بِبِشَارَةِ اَلْخُلَّةِ مَلَکُ اَلْمَوْتِ فِی صُورَةِ شَابٍّ أَبْیَضَ عَلَیْهِ ثَوْبَانِ أَبْیَضَانِ یَقْطُرُ رَأْسُهُ مااءً وَ دُهْناً فَدَخَلَ إِبْرَاهِیمُ (عَلَیْهِ السَّلاَمُ)  اَلدَّارَ فَاسْتَقْبَلَهُ خارِجاً مِنَ اَلدَّار. وَ کانَ إِبْراهِيمُ رجلا غيورا و كان إذا خرج في حاجة أغلق بابه و أخذ مفتاحه فخرج ذات يوم في حاجة و أغلق بابه ثم رجع ففتح بابه فإذا هو برجل قائم كأحسن ما يكون من الرجال فأخذته الغيرة و قال له يا عبد الله ما أدخلك داري؟ فقال ربها أدخلنيها. فقال إِبْراهِيمُ رَبُّهَا أَحَقُّ بِهَا مِنِّی، فَمَنْ أَنْتَ؟ قالَ أَنا مَلَکُ اَلْمَوْتِ.  قَالَ فَفَزِعَ إِبْراهِيمُ وَ قَالَ جِئْتَنی لِتَسْلُبَنِی رُوحی فَقالَ لا و لَکِنِ اِتَّخَذَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَبْداً خَلِیلاً فَجِئْتَ إِبْراهِيمُ فَمَنْ هَذَا اَلْعَبْدُ لَعَلِّی أَخْدُمُهُ حَتَّی أَموتَ قالَ أَنْتَ هُوَ قالَ فَدَخَلَ عَلَی سَارَةَ فَقالَ إِنَّ اَللَّهَ اِتَّخَذَنی خَلیلاً.