eitaa logo
صالحی - ارتباط کاربران
1.3هزار دنبال‌کننده
765 عکس
257 ویدیو
277 فایل
﷽ 💫 طلبه ای ساده دروس خارج حوزه قم لیسانس نرم افزار ارشد مهندسیIT دکتری عرفان اسلامی ✅اینجا نشر پژوهشها و پرسش وپاسخهای کاربران 📌خصوصی @mSalehi ✅ کانال تدریس: 1. @Shia_erfan 2. @Nezam_Andishe ✅ کانال اصلی بنده @Salehy 📲نرم‌افزارهای مفید @SalehiApps
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸هوش مصنوعی در واقع نه باهوش است و نه مصنوعی! پاسخ سفارشی درباره و اسرائیل😒 🇵🇸 🔸 @Salehi786
هدایت شده از پاورقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسرائیل برای نابودی ایران، روی چه چیزی حساب باز کرده؟!!😏 📝 پاورقی 📺 شبکه دو سیما 🔴 پاورقی | @pavaraghi_tv2
رکبی که اسرائیل از حماس خورد 🔸️اسرائیل از ابتدای عملیات طوفان الاقصی بیمارستان شفاء را به عنوان یک هدف راهبردی نظامی معرفی می کرد و تصرف آن را لازم و ضروری بر می شمرد. 🔸️سخنگوی ارتش و وزیر جنگ این رژیم هم اعلام می کردند که اُسرای صهیونیستِ در دست حماس در زیرزمین این بیمارستان (که در حاشیه غربی غزه قرار دارد) نگه داری می شوند و مقر فرماندهی حماس از جمله اقامتگاه یحیی سنوار نیز در آنجاست. 🔸️اکنون که اسرائیل پس از حدود ۲۰ روز نبرد زمینی و از دست دادن تعداد زیادی از نظامی و تانک و خودروی زرهی به بیمارستان شفا دست یافته، هیچ دستاورد قابل توجهی که بتواند از آن پیروزی خود را به افکار عمومی القا کند، پیدا نکرده است. 🔸️در این خصوص چند نکته باید ذکر شود : 1️⃣ حفاظت اطلاعات حماس بسیار عالی عمل کرده و باعث شد اسرائیل سردرگم شود و به جای آن که مقرهای اصلی نظامی مقاومت را کشف و منهدم کند، زمان، نیروی انسانی و زرهپوش های خود را مصروف هدفی بی ارزش از لحاظ نظامی کرد. 2️⃣ همین امروز (۲۵ آبان)، تعداد زیادی راکت از غزه به سمت سرزمین های اشغالی شلیک شد که نشان می دهد اسرائیل نتوانسته ضربه راهبردی به سازمان نظامی حماس بزند. 3️⃣ ارتش رژیم صهیونیستی پس از تسلط بر بیمارستان شفاء (با وجود محکومیت های جهانی و ضربه تبلیغاتی که متحمل شد) هیچ کدام از ادعاهای خود را نتوانست اثبات کند و به همین دلیل سعی کرد با نشان دادن ۱۰ کلاشنیکف و تعدادی نارنجک ، شکست خود را توجیه کند. 🔸️کار به جایی رسید که صدای بی بی سی هم درآمد و گفت اسلحه ها در جعبه هایی کشف شد که خود اسرائیلی ها در قالب کمک به بیمارستان فرستاده بودند. 4️⃣ اسرائیل از ضربه اطلاعاتی سنگینی که پس از این واقعه دریافت کرد و متوجه شد هیچ کدام از اُسرا در بیمارستان شفا نیستند ، حالا متوجه شهر خان یونس در جنوب غزه شده و خواستار تخلیه ۴ محله آن گشته تا بلکه نشانی از اُسرا پیدا کند. 5️⃣ ۳ هفته از آغاز عملیات زمینی در غزه می گذرد، در حالی که نه ساختار نظامی حماس دچار آسیب شده، نه اسیری آزاد گشته و نه نشانی از آسیب به یحیی سنوار و سایر رهبران دیده می شود و به همین دلیل اسرائیل دچار یک سردرگمی سنگین شده و با وجود دادن تلفات بسیار زیاد، باید پاسخگوی افکار عمومی داخلی و خارجی در خصوص تحقق اهدافش باشد. 6️⃣ تصویب قطعنامه وقفه بشردوستانه ی پیشنهاد شده توسط مالت در شورای امنیت سازمان ملل و رای مثبت فرانسه و عدم وتوی آمریکا و انگلیس حاکی از آن است که متحدان رژیم صهیونیستی نیز نسبت به پیروزی این رژیم دچار تردید شده اند والا بدون شک اگر اُفُقی از پیروزی را برای اسرائیل متصور بودند ، آن را وتو می کردند. 7️⃣ اسرائیل در طول جنگ چند شکست بزرگ اطلاعاتی از حماس خورده است ؛ این رژیم نتوانسته مقر نگهداری از اُسرای خود را پیدا کند ؛ بعلاوه اتاق فرماندهی حماس و زرادخانه های تسلیحاتی این جنبش را نیافته است و پس از ۲۰ روز تنها چند کلاشنیکف و نارنجک را به عنوان دستاورد نشان می دهد. 🔸️همچنین قادر نیست محل استقرار شبکه الاقصی را یافته و پخش زنده آن را متوقف سازد و ابوعُبیده هر چند روز یکبار با حضور در صفحه تلویزیون و بیان واقعیت های جنگ، این رژیم را به سُخره می گیرد. 📌 در نهایت باید گفت تا این لحظه اسرائیل نه قادر بوده یک اسیر از میان اُسرایی که در اختیار حماس و جهاد اسلامی هستند را آزاد کند، نه یک زرادخانه موشکی حماس را کشف کرده و نه خبری از کشتن سران حماس دارد. 🔸️ساختار نظامی حماس نیز به هیچ وجه آسیب ندیده ،مقاومت ادامه دارد و هیچ کدام از اهداف اسرائیل محقق نشده اند. @taghaviniaa
هدایت شده از آیت الله اراکی
💠مالیات باید بر اساس خُمس و زکات تعیین شود/ جمهوری اسلامی یک نظام تمدنی نوین است ♦️فقه نظام بانکی به عنوان یک طرح کامل اجرایی عملیاتی تدوین و منتشر شده است . برای جلوگیری از تورم، باید پول به صورت حقیقی باشد و البته مالیات هم بر اساس خُمس و زکات تعیین شود. آیت الله اراکی 24 آبان 1402 سخنرانی در جمع رؤسای دانشگاه و مدیران حوزه های علمیه استان قم 📎مشروح خبر 🔻ڪانالهاـے رسمـےآیت الله اراکـے سایت | آپارات | ایتا | بله | روبیکا
صالحی - ارتباط کاربران
💠مالیات باید بر اساس خُمس و زکات تعیین شود/ جمهوری اسلامی یک نظام تمدنی نوین است ♦️فقه نظام بانکی ب
🌐 mohsenaraki.ir/farsi/مالیات-باید-بر-اساس-خُمس-و-زکات-تعیین-شو 🔻 آیت الله اراکی در پاسخ به پرسش برخی رؤسای دانشگاه ها در زمینه برنامه های کامل قابل اجرا برای حل مشکلات کشور تأکید کرد: در بسیاری از زمینه ها، پیشنهادهای آماده عملی برای حل مشکلات داریم، به طور مثال فقه نظام بانکی را در بحث با متخصصان این عرصه و در قالب یک طرح کامل اجرایی و عملیاتی تدوین و منتشر کرده ایم، اما چالش اصلی با برخی افرادی است که جرأت فکر کردن به غیر نظام سرمایه داری را ندارند. 🔻 استاد دروس عالی حوزه های علمیه ادامه داد: باید دانست که اساس تورم، پول اعتباری افتراضی است، یعنی ‌وقتی کالای تولیدی کمتر از پولی است که در دست مردم قرار دارد و پول پول اعتباری است، هر چه پول بیشتر منتشر شود توان خرید پول کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه منجر به تورم خواهد شد. و اگر دلار هم در این معادله در نظر گرفته شود که خود هم یک پول اعتباری است موجب مضاعف شدن تورم خواهد شد. 🔻 آیت الله اراکی با تصریح بر این که پول باید حقیقی بشود خاطر نشان کرد: نظام مالیاتی ما باید بر اساس خُمس و زکات شکل بگیرد و در صورت نیاز می توان محدوده کالاهایی که زکات به آنها تعلق می‌گیرد را فراتر از موارد نهگانه معروف زکات مقرر کرد، چنانکه در زمان حضرت امیر آن حضرت زکات بر اسب ماده (خیل اناث) را واجب کردند. 🔸 @Salehi786
🔸این کتاب «فقه نظام بانکی» در تیر ١۴۰۰ منتشر شده👇
هدایت شده از آیت الله اراکی
💠کتاب «فقه نظام بانکی» آیت الله اراکی منتشر شد. 🔹 کتاب “فقه نظام بانکی” به قلم آیت الله اراکی توسط انتشارات نشر ناب ماندگار به زیور طبع آراسته شد. 📌«بانک» در نظام اقتصادی اسلام ماهیتی کاملاً متفاوت از بانک در نظام سرمایه‌داری دارد. بانک در نظام اقتصادی اسلام عبارت است از: «نهادی که وظیفه آن صیانت از دارایی‌های مردم و هدایت آن در جهت بهره‌برداری صحیح از آن و ارائه خدمات اقتصادی بهتر به عموم مردم است»؛ بنابر این تعریف، بانک در نظام اقتصادی اسلام، ماهیت «خدمت به مردم» دارد و نقش اصلی آن واسطه‌گری میان سرمایۀ صاحبان سرمایه و کار صاحبان کار است. 🏦نهاد «بانک» بهترین جایگاه و وسیله‌ جهت به ‌گردش درآوردن ثروت جامعه و بکارگیری آن در فعالیت‌های اقتصادی است. در این نوشتار به انواع بانک‌ها و تبیین وظایف شش‌گانه «بانک»  ‌پرداخته شده است که  یکی از مهم‌ترین وظایف «بانک»  در نظام اسلامی، روانه‌سازی سرمایه به سمت عموم فعالان اقتصادی، بلکه عموم بهره‌برداران اقتصادی است. 🔸علاقه مندان می توانند این اثر را با مراجعه به انتشارات نشر ناب ماندگار به آدرس: قم بلوار معلم میدان روح الله جنب مسجد سلماسی نشر ناب ماندگار و یا با شماره ذیل تماس حاصل و تهیه نمایند. شماره تماس:  37749893_025 🔹متن کامل خبر بر روی لینک زیر موجود می‌باشد. 🌐https://yun.ir/j0e6ya 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی: 🆔@mohsenaraki_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸اسراییل تمام نانوایی های غزه رو بمباران کرده،برق هم قطع کردن، اجازه ورود سوخت هم نمیدن 🇵🇸 مردم فلسطين تو پیت حلبی تنور درست کردن و برای بچه هاشون نون میپزن! بچه هاشون هم خوشحالند 🇵🇸🇵🇸🇵🇸 🔸 👌حال انصراف و انقطاع و آزادی‌شان از زخارف دنیای مادی امروز رو خریدارم😊 🌱 آزاد از هیاهوهای زندگی‌های مادی، حتی زیر بمب و موشک و خمپاره‌ها دارن آزاد از دنیا زندگی میکنن، و در همین آزادی هم سرحال و سرزنده‌اند. ملتی که دیگر ترس از مرگ ندارد، و خود را دائما آماده‌ی لقاء خدا می‌بیند، زندگیش با جهاد فی الله عجین شده و آزادی بینهایت از هر تعلق دنیایی (بسوی خدای بینهایت) را در آن حیات طیبه الهی تجربه می‌کند. 🔹و چقدر این صحنه‌های آزادی روحی این مردم، ارزش‌های دنیای مادی غرب رو بی‌اعتبار و تحقیر می‌کنه👌 🔸 @Salehi786
hamele.jpg
999K
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) مطابق با فتاوای جدید امام خامنه ای ✅ توضیح متنی در کانال فتاوای جدید رهبری👇 🌐 eitaa.com/fatava_jadid/48 🌐 sraj.ir/fa/index.php/2017-05-04-06-08-40/1815-2021-04-16-04-35-10 🔸 @Salehi786
✨﷽✨ 📚 با و یا برای مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ : بهار سال ۱۴۰۱ 🔒سؤال: آیا می توان به نیت محرم شدن با زنی، دختر کوچکش را (رضیعه یا غیر رضیعه) با اذن ولی دختر به عقد موقت در آورد؟ : در فرض سؤال اگر عقد به مصلحت دختر باشد اشکال ندارد. منظور، مصلحتی است که عرف، آن را به نفع بچه بداند، چه الان و چه در آینده (مثل اینکه مهریه قابل توجهی برای او قرار دهند). استفتاء از معظم له، سوالات شماره: 858737 و 859090 🔑✅ : در عقد اگر مدت عقد کوتاه باشد مثلا یکی دو ساعت، محل اشکال است. به عبارت دیگر: صحت عقد موقت نوزاد، بدون در نظر گرفتن مدتی که پیدا کند، محل اشکال است. 📝 توضیح‼️‎ آنچه متعارف شده از این که یک یا دو ساعت بر دختر کوچک شیرخوار یا نزدیک به آن، واقع می سازند و منظورشان از این کار آن است که مادرش بر‎ معقود له محرم بشود، خالی از اشکال نمی باشد؛ از جهت این که در صحت این عقد، اشکال است تا این که حرمت مادر معقود علیها، بر آن مترتب شود؛ لذا اگر طفلی را به عقد فرد دیگری در بیاوریم، بنابر احتیاط واجب باید مدت آن عقد به قدری باشد که قابلیت استمتاع ولو در آینده وجود داشته باشد. در نتیجه: اگر دختری مثلا یک یا دو ساله را بخواهیم به عقد دیگری در بیاوریم، عقد چند روزه یا حتی دو سه ساله محل اشکال است. چند نکته‼️ 1⃣ لازم نیست زوج تا اتمام مدّت عقد صبر کند، بلکه می شود بعد از اجرای عقد، زوج مابقی مدّت را ابراء نموده و ببخشد. 2⃣ چنانچه عقد به مدت کوتاهی باشد، معظم له نفرمودند باطل است، بلکه فرمودند صحت اینچنین عقدی محل اشکال است؛ یعنی بنابر احتیاط واجب لازم است مدت طولانی باشد به طوری که به حدی رسیده باشد که قابلیت استمتاع و تلذذ از او را داشته‎‎ باشد، یا در آن مدت به این حدّ برسد؛ در نتیجه: اگر به مدت کوتاهی عقد خوانده شد، لازم است آثار مصاهرت و آثار عدم محرمیّت بر آن مترتب شود، در صورتی که تحقق زوجیّت را ولو به داعی بعضی از آثار ـ مثل محرمیّت ـ قصد نموده باشد (لذا در بعض موارد آثار زوجیت و در بعض موارد آثار عدم زوجیت بار می شود). بدین معنا که: الف. از یک سو آثار زوجیت بار می شود: مثلا زوج احتیاطا مابقی مدت را ببخشد تا این طفل شبهه ی ذات البعل بودن نداشته باشد. و همچنین آثار محرمیت از حیث ازدواج های آینده رعایت شود و دیگر با کسانی که شاید محرم شده باشد، تا ابد ازدواج نکند (مثلا دختر 1 ساله را به عقد پسری بالغ در آورده اند تا پدر پسر در حکم پدرشوهر شود؛ اینجا بعد از جدایی احتیاطا تا ابد این پدر با این دختر ازدواج نکند؛ زیرا شاید محرم شده باشند و حکم ازدواج با محارم پیدا کند). ب. از سوی دیگر آثار عدم زوجیت بار می شود: بدین معنا که احتیاطا آثار محرمیت از حیث پوشش و نظر را اجرا نکنند (گویا عقد باطل بوده و معامله ی نامحرم با یکدیگر بکنند). 3⃣ این حکم اختصاص به و ندارد و و را هم شامل می شود (فرقی بین دختر و پسر نیست). مثلا اگر دختر ۱۵ ساله را به ازدواج پسر ۱ ساله در بیاورند، صحت این عقد هم محل اشکال است؛ لذا در این مثال هم، باید طولانی باشد که پسر به سنی برسد که بتواند تمتع ببرد و قابلیت این کارها را داشته باشد. 4⃣ ظاهر این است که این فتوا، مطلب جدیدی نیست، بلکه همان نظر حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) در وسیلة النجاة [1] است که به صورت احتیاط واجب فرموده اند و در تحریر الوسیله تبدیل به احتیاط مستحب کرده اند، البته طبق بعضی از نسخه ها در تحریر الوسیله [2] هم احتیاط واجب می باشد. 📚 : 1. جلسه استفتاءات تهران 2. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1374668، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۲۴ شماره سوال: 1378036، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۴/۰۵ 🔰 پاورقی ها در پیام بعدی👇👇👇👇 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
◀️ ادامه... 🔰 پاورقی ها: [1] مع التعاليق، القول في المصاهرة و ما يلحق بها، ص726، م2: إذا عقد على امرأة حرمت عليه امّها و إن علت نسباً أو رضاعاً؛ سواء دخلت بها أو لا، و سواء كان العقد دواماً أم انقطاعاً، و سواء كانت المعقودة صغيرة أو كبيرة. نعم الأحوط «1»- لو لم يكن الأقوى- في العقد على الصغيرة انقطاعاً أن تكون بالغة إلى‏ حدّ تقبل للاستمتاع و التلذّذ بها و لو بغير الوطء؛ بأن كانت بالغة ستّ سنوات فما فوق- مثلًا- أو يدخل في المدّة بلوغها إلى‏ هذا الحدّ. فما تعارف من إيقاع عقد الانقطاع ساعة أو ساعتين على الصغيرة الرضيعة أو من يقاربها مريدين بذلك محرميّة امّها على المعقود له في غاية الإشكال من جهة الإشكال في صحّة مثل هذا العقد حتّى يترتّب عليه حرمة امّ المعقود عليها. «1» الإمام الخمینی: لكن لو عقد كذلك؛ أي الساعة أو الساعتين لا يترك الاحتياط بترتيب آثار المصاهرة و عدم المحرميّة؛ إذا قصد تحقّق الزوجيّة و لو بداعي بعض الآثار كالمحرميّة. [2] ، القول في المصاهرة و ما يلحق بها، ص725، م2: لو عقد على امرأة حرمت عليه امّها و إن علت نسباً أو رضاعاً؛ سواء دخل بها أم لا، و سواء كان العقد دواماً أو انقطاعاً، و سواء كانت المعقودة صغيرة أو كبيرة. نعم الأحوط في العقد على الصغيرة انقطاعاً، أن تكون بالغة إلى‏ حدّ تقبل للاستمتاع و التلذّذ بها و لو بغير الوطء؛ بأن كانت بالغة ستّ سنين فما فوق مثلًا، أو يدخل في المدّة بلوغها إلى‏ هذا الحدّ، فما تعارف من إيقاع عقد الانقطاع ساعة أو ساعتين على الصغيرة الرضيعة أو من يقاربها- مريدين بذلك محرميّة امّها على المعقود له- لا يخلو من إشكال؛ من جهة الإشكال في صحّة مثل هذا العقد حتّى يترتّب عليه حرمة امّ المعقود عليها، و إن لا يخلو من قرب أيضاً، لكن لو عقد كذلك- أي الساعة أو الساعتين عليها- فلا ينبغي ترك الاحتياط؛ بترتّب آثار المصاهرة و عدم المحرميّة لو قصد تحقّق الزوجيّة و لو بداعي بعض الآثار كالمحرميّة. 🆔 @fatava_jadid
Screenshot_۲۰۲۳۱۰۳۰-۱۴۴۶۴۸_Chrome Beta.jpg
909.5K
🔸حکم صیغه 99 ساله + فتاوای مراجع عظام https://afathi.blog.ir/post/حکم-صیغه-99-ساله-فتاوای-مراجع-عظام 🔸 آیه الله خوئی(ره): در احکام، ملحق به عقد دائم است. [استفتائات، ص ۲۹۲، س۹۸۹] آیه الله سیستانی(دام ظلّه): عقد باطل است. [المسائل المنتخبه، ص ۳۹۶، م ۱۰۱۵] آیه الله نوری همدانی(دام ظلّه): در احکام، ملحق به عقد دائم است. [منتخب المسائل، م1010 ص٢۵٧]. آیه الله وحید خراسانی(دام ظلّه): بنابر احتیاط واجب نباید زمان عقد موقت بیش از عمر زوجین یا یکی از آن دو باشد، و صحت عقد موقت، در فرض مذکور، و تبدیل آن به عقد دائم، محل اشکال است. [منهاج الصالحین، ج۳، ص ۳۰۶، عقد المتعه، پاورقی ۱۰۵۳]. آیه الله مکارم شیرازی(دام ظلّه): چنین ازدواج موقتی اشکال دارد، احتیاط واجب آن است که احکام عقد دائم بر آن مترتب کنند. (در مواردی که مقرون به احتیاط است) [استفتائات جدید، ۱۳۸۶، ج۱، ص۲۲۶، س ۷۶۸، و ج۲، ص ۳۴۴ و ۳۴۵، س ۱۰۰۸ و ۱۰۱۰] دو صفحه‌ی ٣۴۴ و ٣۴۵ استفتائات جدید آیت الله مکارم: https://lib.eshia.ir/27563/2/344 https://lib.eshia.ir/27563/2/345 🔸 @Salehi786
🔸 بیان آیت الله نوری همدانی در کتابشان👆در مورد عقد موقت 99 ساله (که عادتا مدت عقد بیش از عمر زوجین است)، در حکمش ملحق به عقد دائم است 🔻مسأله 1010 : «... یعتبر فی المدة أن لا تزید علی عمر الزوجین عادة، و إلا کان العقد دائما علی الأظهر» 🔻 کتاب منتخب المسائل(عربی)، مسأله 1010، ص٢۵٧ 🌐 patogh.mobi/book/کتاب-منتخب-المسائل-%28عربی%29 🔸 @Salehi786
🔸 هم در نظر جدیدشان صحت عقد 99 ساله را محل اشکال می‌دانند 👇
✨﷽✨ 📚 ۹۹ ساله / طولانی مدت که از عمر طبیعی زوجین بیشتر باشد مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ : بهار سال ۱۴۰۱ 🔒سؤال: آیا عقد انقطاعی ۹۹ ساله، صحیح است؟ و در صورت صحت، دائم حساب میشود یا موقت؟ و آیا در صیغه ۹۹ ساله زن از مرد ارث میبرد؟ : عقد 99 ساله عقد موقت محسوب شده و با عقد موقت، توارث بین زوجین، ثابت نمی شود. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1214970 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۱۱ شماره سوال: 1161745 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۸/۱۲ شماره سوال: 1185393 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۱۰/۱۹ شماره سوال: 1180639 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۱۰/۰۶ 🔑✅ : صحت عقد موقتِ طولانی مدت (مثل 99 ساله) که عادتاً احتمال بقای زوجین تا آن مدت وجود ندارد محل اشکال است. به عبارتی: صحت عقد ۹۹ ساله و هر عقدی که از عمر طبیعی زوجین بیشتر باشد محل اشکال است. 📝 توضیح‼️‎ از آنجایی عقد دائم شرایط و احکام سخت و زیادی دارد، (مثل ارث بردن زوجین از یکدیگر، حق المبیت برای زوج، اذن خروج از منزل برای زوجه، پرداخت نفقه به همسر و...) مرسوم شده عده ای از مردم بجای ، از استفاده می کنند، (مثلا عقد موقت 99 ساله) که درنتیجه تا آخر عمر، این زن و مرد، از لحاظ شرعی زن و شوهر هم باشند، ولی آثار زوجیت دائم بار نشود. خصوصا برای مردانی که یک زن دائم دارند و می خواهند با زن دیگری هم ازدواج کنند، از این راه حل استفاده می کنند. در اینکه این عقد طولانی مدت که از محتمل عمر زوجین بیشتر است، از لحاظ فقهی صحیح است یا خیر، چند قول بین فقهاء وجود دارد: (مثلا زوجین 40 سال سن دارند و عقد 70 ساله منعقد می کنند که انتهای این عقد، زوجین به 110 سالگی می رسند که در عرف ما احتمال بقاء عمر تا این سن گرچه محال نیست، ولی کم است، یا همان عقد های مرسوم 99 ساله که حتی زوجین 20 ساله هم که باشند، انتهای مدت 119 ساله می شوند که احتمال حیات تا آن سن خیلی کم است) الف) این عقد موقت باطل است (گویا عقدی خوانده نشده و هر نوع رابطه ی زوجیتی حرام بوده و حکم زن و مرد اجنبی و اجنبیه را دارند.) : مثل نظر آیت الله العظمی سیستانی [1] ب) این عقد موقت صحیح است: مثل نظر حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) [2] یا نظر سابق مقام معظم رهبری (مدّ ظله العالی) ج) این عقد صحیح است ولی تبدیل به عقد دائم می شود، گرچه زوجین نیت عقد موقت را داشته اند و صیغه ی موقت خوانده اند: مثل نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی [3] د) قائلین به احتیاط بین مبنای الف و ب: لذا می فرمایند: بنا بر احتیاط واجب این عقد باطل است: که این همان (مدّ ظله العالی) می باشد. [4] ه) قائلین به احتیاط بین مبنای ب و ج: عقد صحیح است لکن در ترتیب آثار عقد دائم و عقد موقت باید احتیاط کنند. مثل نظر آیت الله تبریزی ی) احتیاط بین هر 3 مبنای فوق (احتیاط بین مبنای الف، ب، ج): در صحت یا بطلان عقد و همچنین در موقت یا دائم بودن عقد احتیاط شود. مثل نظر آیت الله وحید خراسانی چند نکته پیرامون فتوای جدید معظم له‼️ 1⃣ اگر این عقد حتی از محتمل عمر بیشتر باشد، باز هم صحت عقد محل اشکال است. و لازم نیست از عمر طبیعی زوجین بیشتر باشد. مثلا عقد موقت 50 ساله خوانده شود، در حالی که دختر جوان است و مثلا 20 سال سن دارد ولی زوج، فرد پیری است مثلا 60 ساله و عقد 50 ساله از عمر احتمالی یکی از زوجین (در فرض مثال، از عمر طبیعی زوج) بیشتر است و از عمر احتمالی یکی از زوجین (زوجه) کمتر است. در اینجا اصل عقد محل اشکال بوده و بنابر احتیاط واجب باطل است، و نمی توان گفت به نسبت زوج صحت عقد محل اشکال است ولی به نسبت زوجه صحیح و آثار زوجیت بار می شود. 2⃣ زن و شوهر باید به فتوای مرجع خود عمل نماید. لذا اگر مرجع یکی از زوجین قائل به بطلان شود، نباید این عقد را بخوانند. 3⃣ از آنجایی که این حکم محل اشکال است، لذا مثل سایر احتیاط واجب ها، می توان با رعایت الاعلم فالاعلم به مجتهد جامع الشرایط دیگری رجوع کرد. 4⃣ بدیهی است از آنجایی که حکم مبنی بر احتیاط واجب است، لذا آثار زوجیت و عدم زوجیت بار شود. بدین معنا که اگر قرار است با هم زندگی کنند، احتیاطا مجدد عقد را با شرایط شرعی بخوانند و اگر قرار است از یکدیگر جدا شوند، احتیاطا زوج مابقی مدت را ببخشد تا زوجه برای ازدواج های بعدی، شبهه ی ذات البعل بودن نداشته باشد. 📚 : 1. جلسه استفتاءات تهران 2. تفاوت فتاوا، (به مرحله چاپ نرسیده) فصل نکاح و طلاق، م3 3. استفتاء 102 دفتر 4. کانال "فقه و احکام رهبری"، تاریخ انتشار: ١٨ آبان ۱۴۰۱ ، چهارشنبه 5. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1374665 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۲۴ شماره سوال: 1386116 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۵/۰۴ 🔰 پاورقی ها در پیام بعدی👇👇👇👇
🔰پاورقی ها: [1] قائلین به بطلان: 📗 آیت الله العظمی سیستانی: ... نعم لا يجوز جعله أزيد من محتمل عمر أحد الزوجين أو كليهما وإلّا بطل العقد... مدّت ازدواج موقّت نباید بیشتر از مقدار احتمالی عمر زوجین یا یکی از آن دو باشد. بنابراین، اگر مدّت عقد را به اندازه ای قرار دهند که عرفاً اطمینان حاصل می شود که زوج یا زوجه به آن مقدار عمر نمی کند، عقد باطل است. به عنوان مثال، خواندن عقد موقّت «99 ساله» برای مرد یا زنی که 30 سال عمر دارند و حداکثر مقدار احتمالی عمر آنان 100 سال است، باطل می‌باشد. : منهاج الصالحین، ج3، کتاب النکاح، الفصل السابع في النكاح المنقطع، مسألة 244 / المسائل المنتخبة، النكاح المنقطع، مسألة 1026 / توضیح المسائل جامع، ج4، فصل عقد موقت، برخی از شرایط صحت عقد موقت، شرط چهارم، ص160، م339 [2] قائلین به صحت: 📔نظر مشهور فقهاء، از جمله امام خمینی: ...و تقدیر الأجل إلیهما طال أو قصر، و لا بدّ ‏‎‏أن یکون معیّناً بالزمان محروساً من الزیادة و النقصان... ذکر مدت در ازدواج موقت شرط است و مقدار مدت- طولانی باشد یا کوتاه- با خود آنها است و باید با زمان معیّن باشد به طوری که از زیاد و کم محفوظ بماند. شایان ذکر است در عقد ازدواج اگر مدت ذکر شود -ولو اینکه طولانی باشد- عقد متعه حساب می شود. : تحریرالوسیلة، کتاب النکاح، القول فی النکاح المنقطع، م9 / استفتائات ده جلدی امام خمینی، ج۹، کتاب النکاح، فصل ازدواج انقطاعی (ازدواج موقت)، ص۱۹۶، س۱۰۴۹۳ / استفتاء کتبی موجود در آرشیو مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (رحمة الله علیه)، شماره سند: ۵۹۱۳ [3] قائلین به صحت و تبدیل آن به عقد دائم: 📘آیت الله خویی: ... كما يشترط أيضاً ذكر أجل معين لا يزيد على عمر الزوجين عادة و إلا كان العقد عقد دوام على الأظهر... : منهاج الصالحین، ج3، الفصل الرابع في عقد المتعة، قبل از مسألة 1302 📙آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه مدت عقد موقت به قدري طولاني باشد که بطور متعارف تمام عمر زوج يا زوجه را شامل شود حکم عقد دائم را دارد. شایان ذکر است، از آنجا که صیغه 99 ساله در حکم عقد دائم است و تا مراسم طلاق انجام نشود همچنان زن و شوهر هستند. : استفتائات جدید، ج1، ص226، س 768 / همان، ج2، ص 344 و 345، س 1008 و 1010 / سایت رسمی آیت الله مکارم شیرازی، بخش استفتائات 📕آیت الله نوری همدانی: در احکام، ملحق به عقد دائم است. : منتخب المسائل، ص 316، م 1011 [4] [5] [6] قائلین به احتیاط: فتوای جدید مقام معظم رهبری، آیات عظام تبریزی، وحید خراسانی: 📗الف) مقام معظم رهبری: (فتوای جدید که در متن اصلی با توضیحات بیان شد.) 📓ب)آیت الله تبریزی: عقد باطل نیست، لکن در ترتیب آثار عقد دائم و عقد موقت باید احتیاط کنند. در صورتی که در عقد شرط ارث یا نفقه نشده، زن مطالبه ارث و نفقه نکند و برای جدا شدن بنابر احتیاط واجب علاوه بر ابراء مدت، مرد او را طلاق هم بدهد. : منهاج الصالحین، ج2، في عقد المتعة، ص 344 / استفتائات جدید، 1385، ج2، ص 342، س 1410 📒ج)آیت الله وحید خراسانی: في الظهور تأمّل ، ولكن الأحوط أن لا يزيد الأجل على عمر الزوجين أو أحدهما. 📝توضیح: بنابر احتیاط واجب عقد باطل است و از آن سمتِ احتیاط، شبهه ی صحت عقد وجود دارد و در اینکه دائم شده یا موقت، باز هم احتیاط شود. لذا از آنجایی که شبهه ی بطلان دارد، آثار زوجیت بار نشود و از سمت دیگر، چون شبهه ی صحت دارد، احتیاطا آثار زوجیت بار شود، ولکن چون احتمال صحت عقد موقت وجود دارد و از آن طرف احتمال تبدیل شدن به عقد دائم وجود دارد، به دلیل اینکه این خانم شبهه ی ذات البعل بودن نداشته باشد و بتواند در آینده ازدواج کند، زوج احتیاطاً صیغه ی طلاق را بخواند و همچنین احتیاطاً مابقی مدت را ببخشد. : منهاج الصالحین، ج3، الفصل الرابع في عقد المتعة، قبل از مسألة 1302، تعلیقه ی 276 / استفتاء‌ خصوصی از نماینده ی معظم له در مشهد / استفتاء شفاهی از فرزند معظم له در قم 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
🔸 وقتی هم که عقد باطل است اگر دخول شده باشد، در حکم وطي به شبهه است، و زن براي ازدواج با شخص ديگر بايد عدّۀ وطي به شبهه نگه دارد. 🔸 عده‌ی وطی به شبهه: www.sistani.org/persian/book/26578/6456 📌زمان آغاز عدّۀ وطی به شبهه 🔻 مسأله 612. اگر مرد زنی را به عقد خویش درآورد و با وی نزدیکی نماید و بعد از آن معلوم شود که عقد مذکور باطل بوده، زن برای ازدواج با شخص دیگر باید عدّۀ وطی به شبهه نگه دارد و در این صورت، بنابر احتیاط واجب آغاز عدّه از زمانی است که باطل بودن عقد، شرعاً برای زن[1] ثابت شود.[2] 🔻 مسأله 613. اگر وطى به شبهه­­ بدون خواندن عقد صورت گرفته، آغاز عدّه از هنگام فراغ از وطى و نزدیکى می­باشد.[3] 🔻 مسأله 614. در محاسبۀ عدّۀ وطی به شبهه برای زنی که باید سه پاکی (سه طُهْر) عدّه نگه دارد، بنابر احتیاط واجب پاکی بعد از فراغ از وطی تا حیض اول را آغاز عدّه قرار ندهد، بلکه احتیاط واجب آن است که صبر کرده تا حیض شود و پاکی بعد از حیض اوّل را آغاز عدّه قرار دهد. 🔸 🔻 [1]. بنابراین، در مواردی که مرد اطلاع نداشته که زن در ایام عدّه است و اقدام به ازدواج با وی و نزدیکی نموده، در حالی که زن اطلاع از موضوع و حکم هر دو داشته و از طرف وی زنا صورت گرفته، زن باید عدّۀ وطی به شبهه نگه دارد و عدّه­اش از هنگام تمام شدن آخرین نزدیکی آغاز می­شود. 🔻 [2]. البتّه، از آنجا که ممکن است در این مورد، آغاز عدّه، فراغ از آخرین وطی و نزدیکی باشد، مراعات مقتضای احتیاط نسبت به احکام عدّه ترک نشود. بنابراین، اگر در بین این مدّت (منظور اثنای مدّت عدّه بر اساس فراغ از وطی است) با شخص دیگری ازدواج نماید، بنابر احتیاط واجب حکم ازدواج در عدّه را دارد که در مسائل «119 و بعد از آن» ذکر شد و اگر بعد از سپری شدن این مدّت و قبل از اطلاع یافتن از باطل بودن عقد ازدواج، عقد مذکور خوانده شده باشد، حکم ازدواج در عدّه را ندارد، هرچند حکم به صحّت عقد هم محلّ اشکال است. 🔻 [3]. در صورتی که وطی به شبهه بدون خواندن عقد، توسط یک نفر، دو یا چند بار تکرار شده است، باید آخرین نزدیکی را لحاظ نمود. 🔸 @Salehi786
هدایت شده از طلبه مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 خاطره‌ شنیدنیِ آیت‌الله طبسی از راننده سعودی! 🇸🇦 کارفرمای وهّابی دعوتم کرد برای شام؛ دویست نفر وهّابی چفیه قرمز دورهم جمع بودند. ناگهان... 👌 این خاطره را از دست ندهید! 📲 به طلبه مدیا بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/657522961Cbd43c59a42
هدایت شده از کانال حسین دارابی
رندترین تاریخ تولد برای حضرت زینبه 5/5/5 پنجم ماه پنجم سال پنجم هجری😍