هدایت شده از فارس معارف
3.jpg
2.24M
📸 تصاویری از سیدمقاومت در کنار رهبر انقلاب و حاجقاسم
@FarsMaaref
هدایت شده از استاد عابدینی
ضرورت وحدت در برابر دشمن.mp3
10.72M
#صوت | ضرورت وحدت در برابر دشمن
🔴 بیانات کلیدی #استاد_عابدینی در ابتدای دروس المیزان و اصول کافی امروز شنبه ١۴۰٣/٧/٧
(قبل از اعلام خبر شهادت)
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 Eitaa.com/joinchat/366215168Cc0e81daf3e
هدایت شده از فارس پلاس
41.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 پخش برای اولین بار
ماجرای خواب عجیب شهید سید حسن نصرالله در مورد نحوه شهادت امام موسی صدر که به زبان فارسی روایت میشود
@Fars_plus
🔸 گزینههای جانشینی شهید عزیز #سیدحسن_نصرالله
🔻بترتیب از راست، آیت الله شیخ محمد یزبک، از برجسته ترین علما و مجتهدان شیعه لبنان (نماینده امام خمینی و امام خامنهای در لبنان)،
سید هاشم صفیالدین معاون اجرایی حزب و از چهرههای قدیمی مقاومت و فعال سابق در بخشهای نظامی و مالی حزب و پسرخاله سیدحسن،
و شیخ نعیم قاسم قائممقام دبیرکل حزب الله و از چهرههای قدیمی جریان سیاسی شیعه در لبنان، گزینههای جایگزینی شهید سید حسن نصرالله میباشند.
🔻به گفته ناظران، از میان نامزدهای احتمالی برای جانشینی شهید حسن نصرالله، "سیدهاشم صفیالدین" از بسیاری جهات از جمله ظاهر و نحوه صحبت کردنش به حسن نصرالله شباهت دارد.
fa.alalam.ir/news/6981628
🔸 مقام صهیونیستی: هاشم صفیالدین مواضعی سختتر از حسن نصرالله دارد.
🔻روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت به نقل از یک مقام نظامی این رژیم، اعلام کرد که حزب الله در حال برنامهریزی برای موشک باران تلآویو بوده و (سید) هاشم صفی الدین، رئیس شورای اجرایی حزب الله که قرار است به عنوان جانشین نصرالله انتخاب شود، مواضعی حتی سختتر از نصرالله دارد.
مقام نظامی مذکور صهیونیست که نام او فاش نشده است، تاکید کرد: در زمانی که ارتش اسرائیل تهاجم هوایی خود به لبنان را ادامه میدهد و دبیرکل حزب الله را ترور کرد، این حزب برنامهریزی برای موشک باران تلآویو را آغاز کرده است.
nournews.ir/fa/news/191528
🔸
@Salehi786
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان مهم یکی از سرداران مقاومت و جهاد لبنان پس از شهادت فخر شیعه #سید_حسن_نصرالله
صوت منسوب به سید هاشم صفی الدین و یا شیخ نابلسی است، اما آنچه مهم است محتوای آن است
#مکتب_تربیتی_امام_خمینی
#مکتب_عرفانی_امام_خمینی
#توحید
#عرفان
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2112
هدایت شده از استاد عابدینی
تحلیل قرآنی از وضع موجود - 14030708.mp3
15.28M
#صوت | تحلیل قرآنی از وضع موجود
🔴 بیانات #استاد_عابدینی در جلسه با جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
🗓 یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
هدایت شده از غرب آسیا
📌اسرائیل هیوم به نقل از روزنامه فرانسوی LE Parisien: ترور رهبر حزب الله حسن نصرالله به لطف اطلاعات حساس ارائه شده توسط یک خال در داخل سپاه پاسداران امکان پذیر شد که جزئیات ورود قریب الوقوع حسن نصرالله به مقر آن در جنوب بیروت را به اسرائیل منتقل کرد
ابوقاسم
https://eitaa.com/westanews
هدایت شده از غرب آسیا
📌لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا: پیام های مهم و خطرناکی از ایران و رهبری او دریافت کردیم و موضع ما این است منتظریم ببینیم چه خواهد شد.
تمام ارتش آمریکا به همراه نیرو های اضافی را در آماده باش کامل قرار داد.
دستور آماده باش ارتش را دادم تهدید رهبر ایران بالقوه است و ما آماده رفتن به خاورمیانه هستیم.
رهبر ایران در پیامش مستقیم مارا خطاب کرد.
https://eitaa.com/westanews
هدایت شده از امیر احتشام
⚫️ یعقوب و یوسف😭
امروز برای عرض تسلیت خدمت یکی از بزرگان جبهه مقاومت بودیم.
با اینکه حال مساعدی نداشتند ولی صحبتشان را با خاطره ای جانسوز شروع کردند.
ایشان گفتند:
"اوایل رهبری #حضرت_آقا روزی سید عباس موسوی دبیر کلِ وقتِ حزب الله
به حضرت آقا مراجعه کرده و درخواست میکنند که اجازه دهند سید#حسن_نصرالله (که آنموقع حدودا ۳٠ساله بود و در قم مشغول تحصیل) به لبنان رفته و به او در امر اداره حزب الله کمک کند ولی حضرت آقا مخالفت می فرمایند.
بعد از مدتی مجددا سید عباس به محضر آقا رسیده و باز همین خواسته را مطرح کرده و این بار اصرار می کند فلذا حضرت آقا نیز مجاب شده و اجازه می دهند."
نکته قابل توجه در نقل ایشان آنجایی بود که گفتند:
"در آن زمان که سید حسن نصرالله طلبه جوانی بود و هنوز دبیر کل حزب الله هم نبود آقا در مورد رابطه خود و ایشان فرموده بودند:
رابطه من با سیدحسن مثل رابطه یعقوب و یوسف است."
در ادامه ایشان گفتند:
"من کسی را ندیده ام تاکنون که تا این حد مطیع حضرت آقا و ذوب در ایشان باشند تا جایی که این اواخر وقتی با سید حسن صحبت میکردیم انگار که با #حضرت_آقا صحبت میکنیم و البته آقا هم همیشه نگران جان ایشان بود."
و من از امروز عصر دائم در این فکرم که چه ها کشیده است یعقوب از غروب جمعه که متوجه شد گرگ ها به یوسفش حمله برده اند تا ظهر شنبه ای که یقین پیدا کرد بی یوسف شده است!
ما هنوز نمیفهمیم چه علمداری از دست داده ایم ولی هلهله گله کفتارها به گوش می رسد. اگر به هوش نباشیم حسین را به مقتل خواهند برد.
عجیب است که او فرمان #جهاد داده ولی زندگی ما همچنان عادیست!
✍امیر احتشام
@Amirehtesham
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 «لبیک یا حسین» یعنی...
🔻شهید #سیدحسن_نصرالله
🔸
@Salehi786
🔴 تصاویری از شهید ابوعلی جواد
🔻محافظ اول و داماد سید، که همراهش به شهادت رسید
🌐 www.tabnak.ir/005IR7
🔻آخرین عکس، تصویر حضور سهنفره شهید #سیدحسن_نصرالله و نوهاش و دامادش #شهید_ابوعلی_جواد (در مجلس عروسی نوهاش، پسر ابوعلی) است.
🔸
@Salehi786
بسم الله
#معرفت_نفس
🔸 عصارهی ١۵٣ درس معرفت نفس، در ضمن «٧۵ اصل معرفت نفس»
🔸
🔹 از مرحوم #علامه_حسن_زاده آملی
🔻در هزار و یک کلمه، کلمه ۵٨۷ ، ج۶، ص٢٠۶ الی ٢١٢
🔸
🔸یکى از آثار قلمى این خدوم علم، حسن حسنزاده آملى، کتابى به نام دروس معرفت نفس است که به نظم و نضد خاصّى، بالفعل حاوى 153 درس است که سالیانى براى عزیزانى طالب کمال، تحریر و در محضر انس و قدس آنان تقریر و تدریس مىشد.
عصاره و خلاصه بسیارى از مطالب دروس معرفت نفس را به صورت «اصل» درآوردهایم که اگر گاه نیاز پیش آید، از این اصول یادآور شویم:
اصل 1 . هرچه هست، وجود است.
اصل 2 . هرچه پدید آمده، از وجود پدید آمد.
اصل 3 . نیرویى داریم که در مىیابد و تمیز مىدهد.
اصل 4 . سراى هستى بىحقیقت و واقعیّت نیست؛ بلکه حقیقت و واقعیّت دارد؛ بلکه عین واقعیّت است.
اصل 5. حقیقت و واقعیّت هر چیز هستى است.
اصل 6. واسطهاى میان وجود و عدم نیست.
اصل 7. هستیها (موجودات) با هم بىپیوستگى نیستند؛ بلکه هستیها با هم پیوستگى دارند.
اصل 8. آنچه اتفاقى نیست هدفى دارد و رفتار او بیهوده نیست.
اصل 9. هر آنچه از حرکت به کمالى مىرسد، آیینى دارد.
اصل 10. علم، وجود است.
اصل 11. حرکت در چیزى است که فاقد کمالى باشد.
اصل 12. موجودى که کمال مطلق است، حرکت در او متصوّر نیست.
اصل 13. حرکت فرع بر احتیاج است (تلفیق این اصل با اصل 11: حرکت در چیزى است که فاقد کمالى باشد. پس حرکت فرع بر احتیاج است).
اصل 14. هر چه که غایت و کمال متحرّکى است، برتر و فراتر از آن متحرّک است که حرکت ناقصى به سوى کاملى است. پس موجودات متحرک را درجات مراتب است.
اصل 15. اگر سلسله موجودات منتهى به موجودى شود، باید آن موجود غایت غایات و کمال کمالات و نهایت منتهاى همه هستیها باشد و ما دون او همه محتاج او، و در وى حرکت متصوّر نبود.
اصل 16. هر موجودى در حدّ خود تامّ و کامل است؛ تامّ و اتمّ و کامل و اکمل از قیاس پیش مىآید.
اصل 17. هیچچیز در حدّ خود و در عالم خود شرّ و بد نیست؛ ولى قیاس و نسبت با این و آن که به میان آمد، سخن از شرّ و بد به میان مىآید.
خلاصه دو اصل اخیر: هیچ موجودى در حدّ خود، نه ناقص است و نه شرّ.
اصل 18. نطفه و مربّى و اجتماع و معاشر از اصولىاند که در سعادت و شقاوت انسان دخلى به سزا دارند.
اصل 19. حرکت: خارج شدن موضوعى است از فقدان صفتى و کمالى به سوى وجدان آن کمال و صفت به طور تدریج و وجود هر جزء بعد از جزء دیگر. و خلاصه، حرکت عبارت است از خروج شىء از قوّه در امرى به فعل تدریجا.
اصل 20. براى متحرّک باید مخرجى باشد که وى را از نقص به در برد و به کمال رساند.
اصل 21. ما با حرکت و در حرکت و در جهان حرکتیم.
اصل 22. کتاب و آموزگار از وسائل و معدّاتاند، دانشدهنده دیگرى است.
اصل 23. آن گوهرى که به لفظ «من» و «أنا» و مانند اینها بدان اشارت مىکنیم، موجودى غیر از بدن است.
اصل 24. انسان از مرتبه نفس تا مرحله بدنش یک موجود متشخّص ممتدّ است؛ و به عبارت دیگر انسان موجود ممتدّى است که از مرحله أعلى تا به انزل مراتبش همه یک شخصیّت است.
اصل 25. جمیع آثار بارز از بدن همه از اشراق و افاضه نفس است. «شیخ رئیس ابو على سینا گوید: مردم از جذب آهن ربا آهن را تعجّب مىکنند، و از جذب و تصرّف و تسخیر نفس مر بدنشان را بىخبرند.»
اصل 26. آن گوهرى که به لفظ «من» و «أنا» و مانند اینها بدان اشارت مىکنیم، به نامهاى گوناگون خوانده مىشود؛ چون: نفس، و نفس ناطقه، روح، عقل، قوّه عاقله، قوّه ممیّزه، روان، جان، دل، جام جهاننما، جام جهانبین، و رقاء، طوطى، و نامهاى بسیار دیگر؛ ولى آنچه در کتب حکمت و السنه حکماء رواج دارد، همان پنج نام نخستین است.
اصل 27. بدن مرتبه نازله نفس است.
اصل 28. آنگاه کالبد تن، بدن نفس است که نفس در او تصرّف و بدان تعلّق داشته باشد و آثار وجودیش را در او پیاده کند.
اصل 29. نفس را هردم در کشور وجودش شئون بسیارى است که هیچ شأنى او را از شأن دیگر بازنمىدارد.
اصل 30. در میان انواع موجودات صاحب قوا و استعداد و هوش و بینش، انسان را که با آنها مىسنجیم مىبینیم که وى از همه آنها باهوشتر و زیرکتر است؛ پس جوهر انسان از جنس جواهر آنها برتر و شریفتر است.
اصل 31. نفس ناطقه بسان درختى است که جمیع قواى او شاخههاى اویند.
النفس فی وحدته کلّ القوى
و فعلها فی فعله قد انطوى
اصل 32. قوّه مصوّره به تنهایى صورتگر نطفه نیست.
اصل 33. فاقد شىء، معطى آن به دیگرى نتواند بود؛ و به عبارت دیگر: معطى کمال، خود باید أولا واجد آن باشد.
اصل 34. طلبِ «مجهول مطلق» محال است.
اصل 35. از آنجایى آمدیم که اوّل کار بود؛ زیرا چون علم مىآموزیم، پیشتر مىرویم.
اصل 36. فکر حرکت نفس ناطقه است؛ از مطلب به مبادى و دوباره از مبادى به مطلب.
اصل 37. وعاى علم وعائى است که به خلاف همه ظرفها هرچه علم در او بیشتر قرار گیرد، گنجایش او بیشتر مىگردد و براى تحصیل علوم بالاتر و بیشتر آمادهتر مىشود.
اصل 38. علم را با وعاء او یک نحو سنخیّت است.
اصل 39. نفس ناطقه و مخرج او از نقص به کمال، هر دو از موجودات ماوراى طبیعتاند.
اصل 40. انسان بهترین طریق، بلکه تنها طریق براى پى بردن به جهان هستى است.
اصل 41. مادّى قائل به موجودى حقیقى و واقعى به نام ماده است، بر خلاف سوفسطایى که قائل به حقیقتى نیست.
اصل 42. مادّى مادّه را موجودى ازلى و ابدى و وجود آن را واجب بالذات مىداند.
اصل 43. هر صورت معقوله، فعلیّت محض و مبرّاى از مادّه و اوصاف و احوال مادّه است.
اصل 44. وعاء تحقّق صور معقوله، موجودى مبرّا از مادّه و اوصاف و احوال مادّه است.
اصل 45. هریک از قوّه خیال و صور خیالى را تجرّد برزخى است.
اصل 46. هریک از نفس ناطقه و مخرج او از نقص به کمال، موجودى وراى مادّهاند.
اصل 47. هر فرد انسان را یک شخصیت و هویّت است که جمیع قواى او شئون همان هویّت واحده اوست، و همه آثار وجودیش از آن منبعث مىشود؛ اگرچه مظاهرش متکثّر است.
اصل 48. هر متحرّک در حرکت خود به سوى چیزى مىرود که فاقد آن است تا از حرکت واجد آن شود و آن غایت و غرض اوست.
اصل 49. شیئیّت شىء به صورتش است، نه به مادّهاش.
اصل 50. تنویم مغناطیسى و نوم هردو از یک اصل منشعباند، و آن در حقیقت انصراف و تعطیل حواسّ ظاهره از تصرّف و دست در کار بودن به این نشئه طبیعت است.
اصل 51. نفس ناطقه در همه حال از خویشتن آگاه و مدرک ذات خود و به خود داناست و هیچیک از حواسّ این چنین نیست.
اصل 52. علم، انسانساز است:
جان نباشد جز خبر در آزمون
هر که را افزون خبر جانش فزون
[ جان ما از جان حیوان بیشتر
از چه زان رو که فزون دارد خبر
جان چو افزون شد گذشت از انتها
شد مطیعش جان جمله چیزها ]
تو همان هوشى و باقى هوشپوش
[ خویشتن را گم مکن یاوه مکوش ]
(مثنوی)
اصل 53. قوّه متخیله از شئون نفس است و تجرّد برزخى دارد، و در خواب و بیدارى بیدار و آگاه است، و دستگاه عکّاسى و صورتگرى نفس ناطقه است.
اصل 54. نفس ناطقه و مخرج او از قوّه به فعل، عارى از مادّه و احکام آناند؛ یعنى هر دو از عالم غیباند و صرف حیاتاند، و حیات همان شعور و آگاهى است.
اصل 55. اشباحى که در عالم رؤیا مىبینیم مطلقا پدید آمده از انشاء و ایجاد نفس و قائم به اویند، و همه ابدان مثالى برزخىاند.
اصل 56. همه آثار وجودى انسان اطوار ظهورات و تجلّیات نفس است، و قوام بدن به روح و تشخّص و وحدت و ظهور آثارش از اوست.
اصل 57. سعادت این است که نفس انسان در کمال وجودیش به جایى برسد که در قوام خود به مادّه نیاز نداشته باشد و در عداد موجودات مفارق از ماده درآید و بر این حال دائم و ابد باقى بماند.
اصل 58. روح انسان، خواه در مقام خیال باشد و خواه در مقام عقل، پس از ویرانى بدن تباه نمىشود.
اصل 59. همه مدرَکات انسان وراى طبیعت است.
اصل 60. هرچه بلا وضع است ممکن نیست در چیزى که با وضع است، حاصل شود.
اصل 61. صورت علمیه مطلقا کلّىِ وجودىِ مجرّد و عارى از مادّه است و ظرف تقرّر و تحقّق او با او مسانخ، و علم وجودى نورى قائم به خود است.
اصل 62. اسناد افعال صادره از انسان به بدن و اعضاء و جوارح مادّى وى، به مجاز است و حقیقة به نفس اسناد مىیابند.
اصل 63. آنچه را که انسان ادراک کرده است، در صُقع ذات خود یافته است، و آن معلوم بالذات اوست، و اشیاى خارجى که به نحوى از انحاء به واسطه و اعداد قوى و آلات ادراکى خود با آنها تعلّق و ارتباط یافته که از این ارتباط به کسب علم نائل شده است، معلوم بالعرضاند.
اصل 64. مادّه تعلّق علّى بر نفس ناطقه ندارد بلکه معدّ حدوث اوست که نفس حدوثا جسمانى و بقاء روحانى است.
اصل 65. هریک از حواسّ واسطه و معدّ نفس براى ربط و تعلّق به خارج اوست، و کار هریک احساس محسوسى مخصوص است و لا غیر که اصلا نمىدانند محسوس خارجى است یا نه و این حکم کار نفس است.
اصل 66. مرگ فقط قطع علاقه نفس از طبیعت و مادّه بدن است، نه تباهى و زوال نفس.
اصل 67. آنچه صورت شىء را مانع از عقل و عاقل شدن و همچنین معقول بالفعل گردیدن است، مادّهاى است که شىء مذکور در آن موجود است.
اصل 68. الفاظ براى معانى اعمّ وضع شدهاند (وضع الفاظ بر ارواح معانیست)، و روزنههایى به سوى معانى حقیقى اشیائند نه مبیّن و معرّف واقعى آنها، اعنى؛ معانى را آن چنان که هستند نمىشود در قالبهاى الفاظ درآورد که هر معنى را در عالم خودش حکمى خاصّ و صورتى خاصّ است.
اصل 69. دار آخرت عین حیات است، و موجودى که ذاتا حىّ است، محال است که ضدّ خود را بپذیرد؛ یعنى محال است که موت بر او عارض شود و یا خواب و پینکى (چُرت) بر او دست یابد.