▫️٢
🔻فَلَمَّا عَادُوا إِلَی اَلنَّبِیِّ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ قَالَ یَا حَاطِبُ مَا حَمَلَکَ عَلَی هَذَا؟ قَالَ أَرَدْتُ أَنْ یَکُونَ لِی یَدٌ عِنْدَ اَلْقَوْمِ وَ مَا اِرْتَدَدْتُ فَقَالَ صَدَقَ حَاطِبٌ لاَ تَقُولُوا لَهُ إِلاَّ خَیْراً. / فقال حاطب: یا رسولَ اللَّهِ، لا تَعْجَلْ علَیَّ ، فإنّی کنتُ امْرأً مُلْصَقاً فی قُرَیشٍ ولم أکُنْ من أنْفُسِها ، وإنّ قریشاً لهم بها قَراباتٌ یَحْمونَ بها أهْلِیهِم بمَکّهَ ، فأحْبَبتُ إذ فاتَنی ذلکَ أنْ أتّخِذَ فیهِم یَداً یَحْمونَ قَرابتی بها . واللَّهِ یا رسولَ اللَّه ما کانَ بی مِن کُفرٍ ولا ارْتِدادٍ ، فقالَ رسولُ اللَّهِ صلی اللَّه علیه و آله : صَدَقَکُم.
/ فقام حاطب بن أبی بلتعه، و هو یرعد کالسعفه فی یوم الریح العاصف، فقال: أنا یا رسول اللّه صاحب الکتاب، و ما أحدثت نفاقا بعد إسلامی، و لا شکا بعد یقینی.
فقال له النبی (صلی اللّه علیه و آله): (فما الذی حملک علی أن کتبت هذا الکتاب)؟
قال: یا رسول اللّه، إن لی أهلا بمکه، و لیس لی بها عشیره، فأشفقت أن تکون دائره لهم علینا، فیکون کتابی هذا کفا لهم عن أهلی، و یدا لی عندهم، و لم أفعل ذلک للشک فی الدین.
فقال رسول اللّه (صلی اللّه علیه و آله): (إنه من أهل بدر. و لعل اللّه تعالی اطّلع علیهم فغفر لهم. أخرجوه من المسجد).
قال: فجعل الناس یدفعون فی ظهره حتی أخرجوه، و هو یلتفت إلی النبی (صلی اللّه علیه و آله) لیرق علیه، فأمر رسول اللّه (صلی اللّه علیه و آله) بردّه، و قال له: (قد عفوت عنک و عن جرمک، فاستغفر ربک، و لا تعد لمثل ما جنیت) .
🌐 منابع👇👇👇
🔻الصحیح من سیرة النبی الاعظم (صلی الله علیه و آله)، ج٢١ ص١٧٢
🔻موسوعة الامام علی بن ابی طالب فی الکتاب و السنة و التاریخ، ج١ ص٢٢٩
🔻منتخب موسوعه امام علی علیه السلام، ص٧۶
🔻 الصحيح من سیرة الامام علی علیه السلام، ج۵ ص٢۴۶
🔻 مناقب علی بن ابی طالب (علیه السلام) و ما نزل من القرآن فی علی (علیه السلام)، ص١۵٣
🔻 بحار الأنوار، جلد ١٨ ص ١١٠، و ج٢١ ص٩۴، و ج٣٠ ص۵٧٢
🔻 میزان الحکمه، ج٢ ص۴٨، باب جَوازُ التَّجَسُّسِ لِکَشفِ المُؤامراتِ
🔻 الإرشاد للمفید ج١ ص۵۶_۵٩، و راجع: إعلام الوری ج١ ص٣٨۴ و أعیان الشیعه ج١ ص۴٠٨.
🔻 جامع الاحادیث شیعه، حدیث ٢۵٢۵٢
🔻 المیزان فی تفسیر القران ج١٩ ص۲۳۴_٢٣۸ / ترجمه المیزان ج١٩ ص٣٩٨_۴٠۴
🔻 اثبات الهداة بالنصوص والمعجزات، ج١ ص٣٨٠
🔻 کشف الغمه فی معرفه الأئمه، ج١ ص١٨٠
🔻 سنن أبی داوود : ج٣ ص۴٧ ح٢۶۵٠
🔻 العقائد الإسلامية، ج٣ ص٣١۶
🔻 الدرّ المنثور، ج۶ ص ٢٠٢
🔻 ترجمه دلائل النبوة، ج٢ ص۴٠۵.
🔻الدرر فی اختصار المغازی و السیر، ابن عبد البر، ص٢٢۶ و ٢٢٧
🔸
@Salehy @Salehi786
بسم الله
🔸 *نکته ای مهم، برای خانمهای مؤمنه در انجام ختوم و اذکار، در مدت ایام عذر شرعی (عادت ماهانه)*
🔸
🔸در مدت ختم صلوات و ختوم ذکرها و ختم خواندن قرآن و... اگر عذر شرعی هم برای خانم پیش آمد اشکالی ندارد، مانند قبل با وضو (و با پاک کردن لباس و تعویض پنبه)، دستورالعمل ختم را انجام دهد. البته در این مدت عادت خود کلمات آیات را مستقیماً با دست لمس نکند.
✨ *فتوای همه مراجع* :
🔻توضيح المسائل مراجع، مسئله ۴۷۶: "خواندن دعا و قرآن (غیر آیات سجده دار) در ايام عادت، اشكال ندارد، و *مستحب است* زن حائض *در وقت نماز* ، خود را از خون پاك نمايد و پنبه و دستمال را عوض كند و *وضو بگيرد* و *در جاى نماز رو به قبله بنشيند و مشغول ذكر و دعا و صلوات شود* .
🔸کما اینکه در حدیث صحیحه آمده است: قال الصادق (علیه السلام) : *يَنْبَغِي لِلْحَائِضِ أَنْ تَتَوَضَّأَ عِنْدَ وَقْتِ كُلِّ صَلَاةٍ ثُمَّ تَسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةَ وَ تَذْكُرَ اللَّهَ مِقْدَارَ مَا كَانَتْ تُصَلِّي* .
🔻امام صادق (علیه السلام) فرمودند: شایسته آن است که زن حائض، در وقت هر نماز، *وضو بگیرد* و رو به قبله بنشیند و *به هر اندازه اى که نماز او طول میکشیده، ذکر خدا بگوید*.
[بحارالأنوار، ج۲ ص۳۴۵؛ کافی ج۳ ص۱۰۱]
🔸
🔸اهمیت استحباب مؤکد در این روایت چنان است که حتی برخی فقها (البته خیلی کم) از امر در این روایت استظهار بر امر وجوب را برداشت نموده و ذکر گفتن در وقت نماز بر زن حائض را به مقدار وقت نمازش، با وضو و رو به قبله، واجب می دانند. مثلا مرحوم آیت الله محمد صادقی تهرانی (صاحب تفسیر الفرقان) در مسأله ١٧١ رساله عملیه شان مینویسند:
🔻 " *در اوقات نمازهای روزانه واجب است زن حائض وضو بگیرد، و در وقت نماز، رو به قبله، به اندازهی نماز ذکر بگوید*. و چون این وضو طهارتی است ظاهری و تشبُّهی است به وضوی درست، بنابر این (در این وضوی در ایام حیض) مانیکور و لاک ناخن ظاهراً مانع از آن نیست.
(رساله نوین، آیت الله صادقی تهرانی، ص١۰١)
🔸
🔸همچنین در اهمیت بیان این روایت و اقل برداشت در جواز و بلکه توصیه بر ذکر در ایام عادت زنان، *با استنباط از مناط این روایت* ، حتی در برخی دستورات چله نمازهای مستحبی، مانند دستورالعمل نماز استغفار (که ٢ رکعت است و هر رکعت ٧۵ استغفار دارد، بمانند نماز جعفر)، فقیهان برجسته ای مانند مرحوم آیت الله نصرالله شاه آبادی در متنی که برای دستورالعمل نماز استغفار داشتند نوشته اند:
🔻 " *ایامی که خانمها عذر شرعی دارند، تطهیر نموده، و رو به قبله نشسته، و ١۵٠ مرتبه ذکر استغفار را تکرار نمایند* ".
(کتاب حدیث نصر، ص٢٠٧. همچنین در برگه چاپی دفتر آیت الله نصر الله شاه آبادی، در بیانات ایشان در رابطه با کیفیت نماز استغفار)
t.me/NasrollahShahAbadi/1363
🔻 حدیث نماز استغفار:
💫بحارالانوار ج ۸۸ ص۳۵۴ حدیث۱۸ : - الْمَکَارِمُ الاخلاق، صَلَاةُ الِاسْتِغْفَارِ عَنِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهُ قَالَ:
إِذَا رَأَیْتَ فِی مَعَاشِکَ ضِیقاً وَ فِی أَمْرِکَ الْتِیَاثاً فَأَنْزِلْ حَاجَتَکَ بِاللَّهِ تَعَالَی وَ جَلَّ وَ لَا تَدَعْ صَلَاةَ الِاسْتِغْفَارِ
وَ هِیَ رَکْعَتَانِ تَفْتَتِحُ الصَّلَاهُ وَ تَقْرَأُ الْحَمْدَ وَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ مَرَّةً وَاحِدَةً فِی کُلِّ رَکْعَةٍ، ثُمَّ تَقُولُ بَعْدَ الْقِرَاءَةِ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ خَمْسَ عَشْرَةَ مَرَّةً، ثُمَّ تَرْکَعُ فَتَقْرَأُهَا عَشْراً عَلَی هَيْئَةِ صَلَاةِ جَعْفَرٍ یُصْلِحُ اللَّهُ لَکَ شَأْنَکَ کُلَّهُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.
[مکارم الأخلاق ص ۳۷۸].
#اذکار #ختوم #صلوات #استغفار
🔸
@Salehy @Salehi786
7.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 *رقص اندر خون خود مردان کنند* 🌹
🌷🏴 شهادت جانسوز دانشمند هسته ای، #شهید_محسن_فخری_زاده را به امام عصر (ارواحنا فداه) و رهبری عزیزمان و امت مقاوم و سرافراز ایران اسلامی تبریک و تسلیت میگوییم 🏴🌷
🌹گر بریزد خون من آن دوسترو / پایکوبان جان برافشانم برو / آزمودم مرگ من در زندگیست / چون رهم زین زندگی پایندگیست
🌹رقص و جولان بر سر میدان کنند / رقص اندر خون خود مردان کنند / چون رهند از دست خود دستی زنند / چون جهند از نقص خود رقصی کنند
(مثنوی معنوی، دفتر سوم بخش١٨۴، و بخش۲)
🔸
🌷😭 باز هم جمعه شد و قاسم دیگر دادیم / باز هم یک خبر تلخ به رهبر دادیم / رفت از بین رفیقان وطن یک سرباز / باز هم هدیه به مهدی گلِ پر پر دادیم🌷
#شهید_سلیمانی
#شهید_فخری_زاده
🔸
🔸 @Salehy @Salehi786
هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
🌹 *رقص اندر خون خود مردان کنند* 🌹 🌷🏴 شهادت جانسوز دانشمند هسته ای، #شهید_محسن_فخری_زاده را به امام
✍️ امروز جمعه ۷ آذر ١٣٩٩، در دهمین سالگرد ترور ناجوانمردانه دانشمند هسته ای والامقام #شهید_مجید_شهریاری (در ۸ آذر ۱۳۸٩)، و در آستانه تشکیل مجدد دولت دموکراتهای خبیث (قاتلان دانشمندان شهیدمان)، و دو روز بعد از معاوضه #جاسوس سه تابعیتی اسرائیلی- استرالیایی -انگلیسی، یکی از دانشمندان رده بالای حوزه هستهای و موشکی کشور در منطقه آبسرد دماوند ترور شد!
◾ #شهیدمحسن_فخری_زاده یکی از پنج شخصیت ایرانیست که نامش در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان در نشریه آمریکایی فارین پالیسی منتشر شده است.
نام *شهید فخریزاده* تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی، در فهرست تحریم شدگان ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت، و پیشتر «بنیامین نتانیاهو» نخستوزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیما در شو تبلیغاتی سال گذشته خود به زبان آورد و مدعی شد روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار میکرده است.
🔸
🙏أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِكَرْبَلاء ...
🇮🇷 #شهید_محسن_فخری_زاده یکی از سربازان گمنام و مخلص این آب و خاک، و یکی از اساتید تراز اول دانش هستهای بود، تا جایی که به *پدر علم هستهای ایران* ملقب شده بود و به اعتراف یکی از نشریات معتبر آمریکایی (foreign policy) ایشان یکی از پنج مهره قدرتمند ایران محسوب میشد. 🇮🇷
🌹شهادت هنر مردان خداست🌹
کشتند تو را، آه، در آغوش دماوند
سخت است در آغوش پدر، کشتن فرزند
کشتند تو را ای دژ مستحکم ایران
تا باز بر این خاک ستمدیده بتازند
تو روح دماوندی و زینروست تو را کشت
ضحاکِ کمینکردۀ در کوه دماوند
تو زادۀ فخری و یقین فخر فروشد
ایران به تو و عشق تو، بر نام تو سوگند
داغ تو گران است، ولی گریه از آن است:
با قاتل تو از چه نشستیم به لبخند؟
با قاتل تو از چه نشستیم و نکشتیم
او را که دگرباره برونکرده سر از بند
ای داغ تو یادآور داغ همه خوبان
وی خون تو آمیخته با خون خداوند
آه ای گل گمنام! سرانجام شهادت
عطر تو در این دشت سیهپوش پراکند
ما زنده به عشقیم، اگرچند حسودان
گویند چنینیم و چنانیم بهترفند
بگذار بمیریم و بمیریم و بمیریم
بگذار بگویند و بگویند و بگویند
آنگاه ببین روید از این ریشۀ خونین
صد ساقۀ سرزنده و صد شاخ برومند
ایران من! امروز تو را صبر روا نیست
این وازدگی تاکی و این حوصله تا چند؟
برخیز و ببین دخترکان تو چو یاقوت
زین خون مقدس به گلو بسته گلوبند
برخیز و ببین رزمکنان تو صفاصف
خنجر به کمر بسته و بر سر زده سربند
من بغض یتیمانم و هم گرز دلیران
بگذار مرا بر سر ضحاک بکوبند!
🔸
حسن صنوبری
fihmafih.blog.ir/1399/09/07
#پدر_علم_هسته_ای_ایران
#شهید_محسن_فخری_زاده
🔸
@Salehy
🔸شمّه ای از ولایت تکوینی!
🔹مرحوم آیة الله بهاءالدینی: وقتی امام را دستگیرکردند (١٣۴٣) علما به دیدن ایشان رفتند. روزی که من رفتم دیدن ایشان، گفتم:
"آقا؛ حرکت شما خوب است اما به نظر میرسد سریع است، جامعه این کشش را ندارد که با شما همراهی کند."
🔸امام درجواب فرمودند: "همه چیز در یدِ قدرت من است، اما من در یدِ قدرت خودم نیستم"
🔹آیة الله بهاءالدینی جمله اول را تفسیر فرمودند:
"ائمه هدی(ع) از ولایت تکوینی خودشان شمّه ای و جزئی به امام خمینی داده اند. ولذا اگر ایشان اراده کند باران ببارد میبارد"
و جمله دوم که "من در ید قدرت خودم نیست" یعنی من به امر الله حرکت میکنم، یعنی دیگری دارد من را حرکت میدهد.
🔸اینکه همه چیز بقدری در اختیار من است اما خودم در اختیار خودم نیستم یعنی نمیتوانم کُندش کنم یا تندش کنم! من میروم هر چه خدا بخواهد ولذا امام فرموده بودند ما مامور به تکلیفیم، نه به مامور به نتیجه که چه خواهدشد.
این که مامور به تکلیفیم یعنی تکلیف را این میبینم نه از نظرِ فقهیِ تنها، بلکه از دید باطن هم تکلیف خودش را این میدیده که باید اینگونه سخن بگوید و این مطالب را بگوید ولذا تمام کلماتی که از زبان مرحوم امام خارج شده میبینید یک نورانیت خاصی دارد
🔸میگویند حافظ وقتی شعر میگفت استادش به وی میگفت آنچه روح القدس دیشب در دهانت نهاد چه بود؟ یعنی انسان به جایی میرسد که کلمات را روحالقدس به زبانش جاری میکند.
امام به مقام خاصی رسیده بود و آیتالله بهاءالدینی هم تاییدش مینمود
🔸
بيانات آیت الله خلیل مبشّر کاشانی، ازشاگردان آیت الله بهاءالدینی
mashreghnews.ir/news/745317
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
‼️ #اطلاعیه
باسمه تعالی
🔹 دوستداران حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله مکرراً جویای وضعیت سلامتی ایشان شدند.
🤲 باتوجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان، دوستان و عموم ولایتمداران و علاقمندان به ایشان تقاضا داریم با توسل به ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند.
٩۹/۹/۱۱
💠 @mesbahyazdi_ir
هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
تو که خود خال لبی از چه گرفتار شدی تو طبیب همهای از چه تو بیمار شدی برای شفای حضرت استاد دعا کنید
🙏الامان، الامان، الامان
🙏المستغاث بک یا صاحب الزمان
🔸یا امام زمان، مولا و صاحبمان مهدی جان، شما را بحق مادرتان سیدتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)، شفای کامل و عاجل این دردانه تان و یار خالص نائبتان را از خداوند منّان بخواهید و ما را بیشتر قدرشناس و شاکر نعمت حضور این اصحاب نابتان قرار دهید، و عنایت خود را در حفظ ما و علمای بصیرمان بخصوص در حفظ #آیت_الله_مصباح_یزدی به ما شیعیانتان محبت فرمایید.🙏🙏🙏
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹کنفرانس خبری و مراسم رونمایی از دو کتاب «نظریۀ پولطلا» و «احیای پولطلا» در اصفهان برگزار شد.
در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات مرحوم آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله علیه) در زمینۀ احیای پول اسلامی، بر ضرورت حرکت به سوی الگوی معیشت تمدن نوین اسلامی تاکید شد.
📖کتاب «نظریۀ پولطلا» به سه موضوع اساسی پرداخته است :
1. رد پول اعتباری از پایگاه #فقه_شیعه و با توجه به وضعیت امروز کشور
2. پیشنهاد «پولطلا» به عنوان الگوی تحریم گریز و تورم ناپذیر
3. ارائۀ طرح عملیاتی در شرایط امروز جمهوری اسلامی ایران🇮🇷
📖کتاب «احیای پولطلا» ترجمۀ کتاب "رویه نقدیه فی ازمه الاموال غیر الحقیقیه" است که توسط دو اقتصاددان مسلمان طرفدار پولطلا تالیف شده است.
🏅ان شاءالله بتوانیم راهی را که مرحوم آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله علیه) آغاز کرد، در شرایط امروز جامعه محقق نمائیم.
@haerishirazi
بسم الله
🔸 اخلاص عمل، با فنای انانیت انسان، موجب ظهور نور خدای سبحان
(ظهور نور اراده خدا در اختیار انسان بجهت تبعیت انسان از نظام تشریع الهی)
🔴 آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) :
🔻انسان به عنوان مرآت تامّ، آیت صِرف و نشانهی محض خداوند سبحان، می تواند به مقامی بار یابد که ذات اقدس اله، همهی شئون علمی و عملی او را از عالی ترین مرحلهی علمی تا نازل ترین مرتبهی عملی، به خود اسناد دهد.
🔻ا گر خدا کاری را قبول کند، به خودش نسبت می دهد. چون در حقیقت، کار، خدایی می گردد. لذا جملهی «تقبّل الله منکم» که به صورت دعا به یکدیگر می گوییم، در حقیقت بدین معناست که کار شما خدایی گردد.
🔻اگر مؤمنین رفتند و خالصانه جنگیدند و خدا کار آنها را قبول کرد، دیگر مال خودش می داند و به خودش اسناد می دهد. چنان که در جریان جنگ بدر، به جنگجویان میدان نبرد فرمود: این قدرت من بود که در شما ظهور کرد و دست من بود که از آستین شما بیرون آمد: «فَلَم تَقتُلوهُم وَلٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُم، وَما رَمَيتَ إِذ رَمَيتَ وَلٰكِنَّ اللَّهَ رَمىٰ» (انفال، ١٧)، یعنی شما آنها را نکشتید، بلکه خداوند آنان را کشت و تو ای پیامبر، تیر را رها نکردی، بلکه خداوند رها کرد.
🔻روشن است که این مطلب اختصاص به جنگ و قتال ندارد بلکه هر کاری این چنین است و جنگ و مبارزه فقط به عنوان نمونه ذکر شده است. بنابراین، اگر خدا کاری را قبول کند، به خودش نسبت می دهد.
🌐{حماسه و عرفان، صفحه ٨٢ و ٨٣}
🔸
@Salehy @Salehi786