#احادیث_فقه_حکومتی ۲۰
#پنهان_پژوهی
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال جایز نیست)
🌟🌟🌟🌟🌟
📚فی الاستیعاب : قال أبو عمر : «أسلم العباس قبل فتح خيبر، و كان يكتم إسلامه، و ذلك بيّن في حديث الحجاج بن علاط أنه كان مسلما يسرّه ما يفتح الله عزّ و جلّ على المسلمين، ثم أظهر إسلامه يوم فتح مكة، و شهد حنينا و الطائف و تبوك. و قيل: إن إسلامه قبل بدر، و كان رضى الله عنه يكتب بأخبار المشركين إلى رسول الله صلّى الله عليه و سلم، و كان المسلمون ينقوّون به بمكة ، و كان يحبّ أن يقدم على رسول الله صلّى الله عليه و سلم ، فكتب إليه رسول الله صلّى الله عليه و سلم: إنّ مقامك بمكة خير، فلذلك قال رسول الله صلّى الله عليه و سلم يوم بدر: من لقي منكم العباس فلا يقتله، فإنه إنما أخرج كارها. و كان العباس أنصر الناس لرسول الله صلّى الله عليه و سلم بعد أبى طالب .»
🔹ترجمه:
در استیعاب آمده ابوعمر گفت : عباس بن عبدالمطلب قبل از فتح خیبر اسلام آورد و دائما اسلام خود را می¬پوشاند و این مسئله در حدیث حجاج پسر علاط روشن است که گفته : مسلمان بود و از فتح های مسلمین خوشحال می¬شد سپس اسلامش را در روز فتح مکه آشکار کرد و در جنگ حنین و طائف و تبوک حاضر شد . و گفته شده اسلامش قبل از بدر بود و او که خداوند از او راضی باشد اخبار مشرکین را به رسول خدا صلّى الله عليه و سلم می¬نوشت و مسلمانان او را در مکه برگزیده بودند و او دائما دوست داشت خدمت رسول خدا برسد . پس رسول خدا صلّى الله عليه و سلم به او نوشت : ماندن تو در مکه بهتر است . به همین دلیل رسول خدا روز بدر فرمود : هر کس عباس را دید پس او را نکشد ، همانا او با ناخرسندی خارج شده . و عباس بیشتر از همه مردم یاور رسول خدا صلّى الله عليه و سلم بعد از ابوطالب بود .
@salmanraoofi
#معرفی_کتاب
#علم_اصول
#فلسفه
پیش فرض های فلسفی علم اصول
نویسنده: سید محمد انتظام
انتشارات: بوستان کتاب
🔆پیوند فلسفه با اصول
از بهکارگیری پردامنه و فارغبالانه واژگان فلسفی توسط برخی از اصولیان در لابهلای نوشتههای اصول آغاز
و تا استخدام عمیقترین و غامضترین استدلالورزیها و کشوقوسهایِ روشِ اندیشیدن در اصول به پیش رفته است.
گام اوّل مطالعه این پیوند، شناسایی و فهرست کردن موارد بهرهگیری و وامگیریهایی میباشد که انجام گرفته است.
برداشتن این گام نسبت به بهرهگیری و وامگیریهای اصول از فلسفه از دشواریهای خاص خود را دارد؛ به ویژه اگر بخواهیم به پیگیری و ردیابی تأثیر هر قاعده فلسفی در اصول نیز دست زنیم. کتاب حاضر این مهم را بهگونهای تحسین برانگیز به انجام رسانده است.
تعداد صفحات424
تاریخ نشر1384
🔆البته این معرفی سایت پژوهشگاه از کتاب است قبلا که کتاب را دیدم خوب بود ولی نویسنده به نظر نه در اصول و نه فلسفه قوی نبود و ظرائف بسیاری مغفول مانده بود
@salmanraoofi
✳️ سیرهای مطالعاتی و بایسته های پژوهشی علوم حوزوی
📙 ویژه نامه در مسیر نفر (هفته نامه افق حوزه )
1⃣ #سیر_مطالعاتی #فلسفه_اسلامی
استاد عبدالرسول عبودیت👇
yon.ir/D3osA
2⃣ #سیر_مطالعاتی #دانش_رجال
حجتالاسلام والمسلمین حیدری فطرت 👇
yon.ir/osE70
3⃣ #سیر_مطالعاتی #علم_کلام
حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه 👇
yon.ir/Sf2xL
4⃣ #سیر_مطالعاتی #حدیث_خوانی روشمند هفت وادی، چهل منزل
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی 👇
yon.ir/yVjmZ
5⃣ بایستههای تحصیل و تدریس #علوم_حوزوی از منظر آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی 👇
yon.ir/CDQUJ
6⃣ بایستههای تحصیل و تحقیق #منطق
حجتالاسلام والمسلمین عسکر سلیمانی 👇
yon.ir/iUB3E
7⃣ بایستههای آموزشی و پژوهشی #ادبیات_عرب
حجتالاسلام والمسلمین صفایی بوشهری👇
yon.ir/zZzyi
8⃣ نگاهی به جایگاه #علم_تاریخ و روش پژوهش تاریخی
حجتالاسلام والمسلمین جباری 👇
yon.ir/0rBIw
9⃣ راه کارهای عملی برای رسیدن به #اهداف_اخلاقی حوزه
حجتالاسلام والمسلمین محمدباقر تحریری 👇
yon.ir/352C5
0⃣1⃣ ضرورت، اهمیت و اهداف #علم_کلام
آیتاللهالعظمی سبحانی 👇
yon.ir/12DHJ
1⃣1⃣ اهمیت و جایگاه #معارف_قرآنی و #تفسیر در حوزههای علمیه
حجتالاسلام والمسلمین محمود رجبی 👇
yon.ir/p0Lu6
🔹eitaa.ir/feghheumanism
🔰 @ofogh_howzah
@salmanraoofi
#علوم_انسانی_اسلامی
#علم_دینی
🔆تبارشناسی منتقدان و موافقان علم دینی ۳
🔹برخی مانند بازرگان می گویند علم کار خود را بکند و دین کار خود و هیچ کدام را تحقیر نمی کند یا بهتر بگوییم درجه دوم نمی کند.
دکتر عطاءالله رفیعی آتانی قسمت سوم
▫️یعنی این دسته فکر می کردند تکنولوژی خنثی است و لوازم و استلزامات یا پیوست فرهنگی ندارد؟
🔸بله همین طور است. یک عده هم بودند که با نگاهی سلفی مآبانه فکر میکردند که اساساً هرچه مظهر دوران مدرن است باید کنار گذاشت. اینها عمدتاً وجه نگرانی شان از منظر فرهنگ بود و می خواستند پرونده این دوران جدید را به کلی و تمام قد ببندند.
🔸یک مثالی شهید مطهری در یکی از کتابهایش دارد و آن این که زمانی که گوجه فرنگی وارد ایران شده بود به آن بادمجان ارمنی گفته می شد. فردی فرزندی داشت که تمام مفاسد اخلاقی این فرزندش را تحمل می کرد تا اینکه روزی دید این فرزند در حال خوردن گوجه است. این پدر خطاب به فرزندش گفته بود که تمام مفاسد تو را را تحمل می کنم ولی تحمل بادمجان خوردنت را نه! این یک نگاه مذهبی اما همزمان متحجر، متصلب و سلفی است.
▫️ گفته شده هیچ کدام از مراجع بزرگ ما با مظاهر مادی دنیای غرب مخالفتی نداشته اند. با این مدعا موافق هستید؟
🔸کمتر عالمی در تاریخ معاصرمان بوده که مخالفتی ظاهرگرایان با مظاهر دوران جدید غرب داشته باشد و یا نقدهایی غیرمنطقی از دنیای غرب را برجای گذاشته باشد. البته این به معنای این نیست که اصلا نبوده است . این دیدگاه که تحت عنوان گرایش سلفی مآب از آنها یاد کردیم، باورمندان خود را عمدتاً در میان متدینین و لایه هایی غیر از لایه اول علمای دین می یافت.
🔸رویکردهایی هم بودند که به لحاظ دینی، بس شریعت مدارانه موضوع پیشرفت را دنبال می کردند. بسیاری از فقها و مراجع دراین زمره جای می گرفتند.
🔸نگاه شریعت مدارانه عالمانه -تعبیر از من است- با نگاه سلفی و سنتی در تمایز جدی قرار داشته است. البته در برخی موارد شباهت هایی هم داشته اند اما هسته اصلی دیدگاه های این دو نحله، تفاوت دارند.
🔸این گروه هم گوناگون بوده است. برخی مبناگرایانه معتقد بودند که علوم اسلامی موجود هم فایده ای برای پیشرفت ندارند و باید بحث را از صفر و پیشاعلوم اسلامی موجود برای نظریه پردازی در مورد پیشرفت آغاز نمود.
▫️ممکن است به برخی اسامی افراد در گرایش اخیرالذکر اشاره کنید؟
🔸بهتر است از اینها نامی نبرم. تصور می کنم اغلب مخاطبان متوجه شوند چه کسانی مقصود ما هستند. فی الجمله بگویم این گروه اکنون هم حضور دارند. در عین حال ژن این گروه و سایر گروه های دیگر در ماجرای تقابل علم و دین در دوران مشروطه شکل گرفته است. تمام اتفاقات اکنون را می توان در دوران مشروطه ریشه یابی کرد. کاش متنی تهیه می شد و در آن تبارشناسی و ریشه شناسی جریانات فعلی کشور را تا دوران مشروطه پی می گرفت. البته جریانات فعلی تغییراتی جدی نسبت به ماسبق خود یافته اند.
🔸اجازه بدهید همین روند را در قلمرو مناسبات علم و دین صورت بندی روشنتری داشته باشم. این اقدام یک جمع بندی هم هست. بر این اساس باید گفت برخی به این نتیجه رسیده اند که علم و دین کاملا متمایزند و ربطی به هم ندارند. به بیان دیگر و منطقی، قائل به تباینمیان علم و دین هستند. توجه به این نکته ضروری است که این گروه، لزوماً در زمره غرب زده ها نیستند. برخی این ایده را به طرفداری از دین طرح می کنند و می گویند دین بسیار فاخرتر از آن است که علم بتواند به حوزه آن نفوذ کرده و سخنی در قلمرو آن داشته باشد.
🔸برخی از باب آن که علم فاخرتر از آن است که نیازی به دین داشته باشد یا دین بتواند چیزی بر آن بیفزاید، قائل به تباین این دو حوزه هستند. برخی هم مانند بازرگان می گویند علم کار خود را بکند و دین کار خود و هیچ کدام را تحقیر نمی کند یا بهتر بگوییم درجه دوم نمی کند.
▫️به نظر میرسد نگاهی که میگوید دین، مقدس است و سیاست محل مکر و دروغ است، می تواند در پاره ای موارد طریقی مشابه با متدینان قائل به جدایی علم و دین داشته باشد. موافقید؟
🔸بله. البته برخی مانند سروش هم همین انگاره را طرح کردهاند و با وجود دلسوزی برای دین، اولویت را به امر مدرن می بخشند. شما هم البته تعمیم ناروا ندادید و در پرسشتان با قید پاره ای موارد، گویی به این واقعیتی که گفتم التفات داشتید.
http://l1l.ir/5a0v
@OlomEnsaniEslami
@salmanraoofi
#علوم_انسانی_اسلامی
#علم_دینی
🔆تبارشناسی منتقدان و موافقان علم دینی ۴
🔹شریعتی ، بازرگان و سروش در مواجهه با حوزه هایی که علم و دین ورود می کنند، رهبری را به علم می دهند. این گروه را قائلان به دین علمی می خوانم.
دکتر عطاءالله رفیعی آتانی قسمت چهارم
▫️ببخشید که وقفه ای در رشته کلامتان ایجاد کردم. داشتید رویکردهای امروزین وطنی در خصوص علم ودین را مورد دسته بندی قرار می دادید.
🔸در ادامه عرایضم باید اضافه کنم برخی به رابطه «عموم و خصوص من وجه» میان علم و دین قائل اند. بدین معنا که علم و دین مشترکاتی دارند.
▫️یعنی علم و دین عینیت ندارند؟ به سخن ساده تر، عین هم نیستند. می توان اصل اینهمانی لایب نیتز را در این خصوص به عنوان سنگ محک یادآور شد. باز هم سخنتان را قطع کردم. می توان همین گروهی را که قائل به اشتراک میان علم و دین هستند، به گروه های کوچک تری تقسیم کرد؟
🔸بله میتوان و این گروه هم، طیف متنوعی را شامل می شود. گروهی علم را مسلط و گروهی دیگر، دین را مسلط کرده و اولویت می بخشند.
🔸در مواجهه با حوزه هایی که علم و دین ورود می کنند، برخی رهبری را به علم می دهند. این گروه را قائلان به دین علمی می خوانم. مرحوم بازرگان اول ، دکتر شریعتی و سروش از جمله مصادیق این عنوان است. راه طی شده بازرگان، تحلیلهای اجتماعی از دین مرحوم شریعتی ونظریه قبض و بسط سروش از مصادیق دین علمی است.
🔸در این نظریه، علم اصل است و دین تحت سیطره علم باید تبیین شود. نظریه راه طی شده بازرگان هم به آن معناست که علم، داور است و ما آموزه های دینی را با سنگ محک آن به بوته داوری می گذاریم.
🔸به یک معنا و با لحاظ تفاوت هایی، مرحوم دکتر علی شریعتی را نیز می توان ذیل همین عنوان «دین علمی» طبقه بندی کرد. او در پی تبیین جامعه شناسانه از دین بود. به سخن دیگر، قصد داشت تفسیرهای کارکردگرایانه اجتماعی از دین به دست دهد. تأکید او بر کارکردهای اجتماعی دین بود. آنهایی که هم اکنون برای دین، کارکردهای معنوی قائل اند، ادامه همین ماجرا، منتها با دغدغه های تازه هستند.
▫️اینکه بازرگان درباره احکام فقهی به فوائد بهداشتی قابل اثبات از طریق علم تجربی آن تأکید داشت، می تواند از مصادیق دین علمی باشد؟
🔸 بله این مورد و تأکید او را می توان مصداقی برای دین علمی دانست.
▫️لحظاتی قبل، به بحث جالبی رسیدیم، آنجایی که از جریان متاخر معنویت گرا سخن آغاز کردید. این جریان به پیش قراولی ملکیان از چالش های اصلی علم دینی است. درباره آن بیشتر برایمان بگوئید.
🔸این جریان علاوه بر ملکیان که اشاره کردید چهره های مهم دیگری دارد که مهمترین آنها، عبدالکریم سروش است. سروش به رغم سلف خود شریعتی ـ که بر کارکرد اجتماعی تأکید می کرد با حفظ و البته رادیکالیزه کردن کارکردگرایی او، کارکرد اجتماعی را مطمح نظر و مورد توجه و اهتمام پژوهشی و ترویجی خود قرار داده است. او از دین کارکرد تولید معنویت را انتظار می کشد و شریعت و فقاهت و.. را تنزل می دهد.
🔸از معنویت و اخلاق سخن می گوید. البته برخی در این نحله از اخلاق سخنی نمی گویند و صرفا به تولید معنا و معنویت توسط دین اکتفا می کنند. این نحله ناچارند که از آموزه های دینی تبیین های روان شناختی ارائه دهند که متلائم با فردگرایی و سوبژکتیویسم تفکر مدرن است. روان شناسی هایی که اثر دین در دنیای درونی فرد را نشان می هد در دنباله این نحله قابل فهم اند. این نحله هم در پی دین علمی هستند.
▫️پس در پی سازگارکردن دین با مدرنیته هستند نه در پی سازگاری مدرنیته با دین؟
🔸بله همین گونه است که گفتید. اما در این گفت و گو بهتر است از مفاهیم لغزانی چون مدرنیته که آبستن برداشتهای متکثرتری نسبت به دین است استفاده نکنیم و بر محور علم و دین باقی بمانیم. در بحث پیشرفت که البته بحث مقدماتی ما بود برای صورت بندی مناسبات علم و دین، مدرنیته جای بحث جدی تری دارد.
🔸ما در اینجا فرض میکنیم که همه هویت دوران مدرن با علم مشخص می شود و آنهایی که در ایران مسأله شان عقب ماندگی و پیشرفت بود، بالمآل مساله آنها به مساله علم و دین کشیده شد و سرایت کرد.
▫️پیش تر گفتید آنهایی که طرفدار حوزه مشترک میان علم و دین هستند، دو دسته اند. دسته اول در پی رجحان دادن علم بر دین اند که آنها را باورمندان به دین علمی نام نهادید. لطفاً در خصوص دسته دوم صحبت کنید.
🔸در برابر گروهی که شما یادآوری کردید، گروهی هستند که در پی برتری دادن دین بر علم هستند که این گروه را باید قائلان به «علم دینی» خواند. این گروه درصدد تولید علم دینی هستند. مقصود این نحله آن است که علم را متصف به صفت دینی کنند درحالی که گروه اول در پی اتصاف دین به صفت«علمی» بودند.
http://l1l.ir/5a0v
@OlomEnsaniEslami
@salmanraoofi
جلسه1، نکاتی برای شروع کلاس ، 2 مهر 97.mp3
5.91M
#حوزوی
🔆جلسه اول نهایه الحکمه #استاد_امینی_نژاد
۲مهر ۹۷
🔆بسیار مطالب مهمی فرمودند حتما گوش کنید
🔆مطالب مرتبط به طلبگی است نه فلسفه حتما گوش کنید
افتخار می کنم که ۱۲ سال محضر ایشان زانو زده ام و باز هم ادامه خواهم داد
@nehaye
@salmanraoofi
باسمه تعالی
برادرانی که دنبال صوتهای فلسفه و عرفان هستند
این کانال متعلق به موسسه فتوت که زیر نظر حجت الاسلام مترقب فعالیت می کند فعالیت بیشتری نسبت به بنده دارند و صوتهای متنوع تری بارگزاری می کنند
می توانید به اینجا هم مراجعه کنید
@fvtt_bank
البته بنده هم به زودی اکثر فایلهایی که
از استاد امینی نژاد
و استاد یزدانپناه
و استاد وکیلی دارم
در @d_raoofi
بارگزاری خواهم کرد
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
@salmanraoofi
سیرمطالعات تاریخ اسلام.pdf
450.9K
سیر مطالعات #تاریخ_اسلام و #انقلاب_اسلامی
فهرستی از منابع تاریخی برای علاقمندان به تاریخ اسلام، تاریخ تشیع، تاریخ و #سیره_اهل_بیت(ع) و تاریخ انقلاب.
@ahlolbit
@salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
مخالفت آیت الله بهجت با برپایی مجالس #عید_الزهرا(س)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⚠️#تکذیب برگزاری مراسم جشن #عیدالزهرا در بیت آیتالله بهجت قدسسره
❓#سوال: اخیرا در سایتها و شبکههای اجتماعی فیلمی با عنوان «مراسم جشن نهم ربیعالاول و #عیدالزهرا توسط حضرت آیتالله بهجت» منتشر گردیده است که در آن اشعاری به همین مناسبت توسط مداح خوانده میشود و حضرت آیتاللهالعظمی بهجت هم در مراسم حضور دارند. لذا خواهشمند است باتوجه به اینکه این فیلم سوالات زیادی را در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است، جهت روشن شدن افکار عمومی در خصوص این مراسم توضیح فرمایید.
🔸#پاسخ بیت حضرت آیت الله بهجت اعلی الله مقامه:
⭕️ «عنوان آن مراسم به جشن عیدالزهرا #کذب_محض است.»
.... حضرت آقا به شدت از این مجالس پرهیز داشتند. حتی سالهایی که جلسات درس و روضه در منزل معظمله اقامه میشد، یکبار که بعد از روضه افرادی مبادرت به رفتار و اعمال مضحکه آمیز نمودند معظمله سالهای بعد ایام مقارن آن روز، مجلس ذکر اهلبیت علیهمالسلام در منزل را تعطیل و از پذیرفتن افراد در منزل و اقامه مجلس پرهیز مینمودند.
همچنین بعد از انتقال مجلس روضه و درس به مسجد، همانها یک بار با صحنهسازی چنینکاری را در چند دقیقه برای ترویج خود حادث نمودند و البته درزمان حیات معظمله نتوانستند اشاعه دهند.
ضمنا نکتهای که باتوجه به همین فیلم منتشر شده لازم به ذکر است، همچنان که از تصاویر آن و فضای مسجد مشخص است، مجلس مراسم روضه هفتگی حضرت آیتالله بهجت هست که از سالیان گذشته هرهفته صبح جمعه در مسجد فاطمیه و با حضور معظمله و شاگردان و اقشار مختلف مردم برگزار میگردیده است و باتوجه به وصیت ایشان همچنان برگزار میگردد.
لیکن با توجه به تقارن روضه جمعه آن هفته با ایام نهم ربیع( جمعه مورخ ٢٣/اسفندماه/١٣٨٧ مصادف با ١۵ ربیعالاول)، مداح مجلس در مسجد و بالحن مداحی و روضه مشابه نظرات آقا چند دقیقهای اشعاری را از جامی که از دانشمندان و شاعران اهل سنت است در مدح امیرالمؤمنین علیه السلام قرائت نموده است. ولو اگر بیتی هم مخالف نظر آقا خوانده است، حضرت آقا فردای آن روز در جلسه درس خارج فقه خود به تاریخ شنبه ٢۴/اسفندماه/١٣٨٧ باشدت نسبت به برگزاری جلسات غیر از ذکر فضائل، صریحا موضع گرفتند که عین مطالب و فیلم و صوت فرمایشات معظمله موجود میباشد.
والسلام علیکم و رحمتالله
بیت حضرت آیتالله بهجت
🔻#متن_کامل_تکذیبیه و مستندات آن شامل فیلم فرمایشات حضرت آیت الله العظمی بهجت را در#ذیل ببینید:🔻
👆 http://bahjat.ir/fa/content/10517
@rozaneebefarda