هدایت شده از محسن قنبریان
31.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ویژه برنامه ثریا
بخش چهارم
🔺تخصیص منابع غیر عادلانه، زمینه اشرافیت
🔺چگونه ارزش ها کالا میشوند؟!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
📚مستندات1⃣
(مستندات حاج آقا قنبریان در برنامه ثریا)
آنچه از شهید مطهری بنام "برهان تف" نقل شد از کتاب یادداشتها ج۱ص۲۷۳و۲۷٤ ایشان است.
عکس آن صفحه در نرم افزار نور را مشاهده می کنید.
لینک از سایت ایشان: http://www.mortezamotahari.com/fa/BookView.html?BookId=5277&BookArticleID=133198
باسمه تعالی
برادر بزرگوار جناب حجت الاسلام قنبریان
حرفهای به جا، پخته، انقلابی و دینی شما
مایه دلگرمی و مباهات جبهه اهل حق شد
خدای متعال به زبان و عمل شما برکت داده و به همه دوستان توفیق ثبات قدم در راه حق بدهد
امیدوارم همیشه کلامتان تسدید کننده اهل حق و افشاگر، کوبنده و هشدار دهنده اشراف بی خاصیت باشد
ارادتمند شما
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۵/۲۴
@salmanraoofi
باسمه تعالی
متاسفانه خبرگزاری های رسمی حوزه در مهمترین اتفاقات حوزوی منفعل، بی برنامه، بدون راهبرد و به عبارتی سرگردان هستند
متاسفانه دوستان علی رغم تحولات خوب هنوز در ابتدای راه هستند
مدیر حوزه های علمیه باید سیاستهای خبرگزاری حوزه را با حضور نخبگان حوزوی و خبری بازنویسی کند
ان شاء الله به زودی در این باره مطلب نسبتا مفصلی خواهم نوشت
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
۱۳۹۸/۵/۲۶
سلمان رئوفی
@salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
سکوت #خبرگزاری_حوزه و #رسا در میانه هجمه شدید علیه جامعه مدرسین!!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اظهارنظر بهنگام و تحلیلی پیرامون حوادث واقعه، ملاک خوبی برای عیارسنجی تعهد و توانمندی یک رسانه است.
اکنون که رسانههای زاویه دار دست به قلم شده و حجم انبوهی از خبر و تحلیل علیه جامعه مدرسین و شخص آیتالله یزدی تولید کرده اند، نه وقت سکوت است و نه وقت بازنشر مواضع پیشگفته و تکراری حضرت ایشان.
اکنون انتظار آن است که این دو بنگاه خبری مورد اعتماد (نسبی) حوزه، با صراحت و پرحجم به تولید مطلب بپردازند.
خود بهتر می دانند که فردا که تیتر جهت دار لشکر رسانههای زنجیرهای منتشر شود، برای اقدام و قیام خیلی دیر است!
این یک مسئله ذاتا حوزوی است و طبیعتا اگر در این قبیل امور خط خبری و تحلیلی بجای رسانههای اصیل، در دست دیگران و دیگراندیشان باشد؛ هم اعتبار رسانههای رسمی حوزوی خدشه می بیند و هم حقیقت پنهان می ماند.
🔶حاشیه
این صرفا یک تذکار است که نافی زحمات هیچ عزیزی نیست.
@rozaneebefarda
💥سخنان آقای #مرتضی_مقتدایی از #bbc سر درآورد!
دشمنان #آیتالله_یزدی از تهران تا لندن به شبکه سازی و حمله هماهنگ مشغول اند که تکلیف مان با آنها روشن است اما
دستمایه قرار گرفتن برخی آقایان حوزوی، موجب تعجب و تأسف است
لااقل ایشان خوب است علیه رسانه ملکه موضعی اتخاذ کند اگر عذرخواهی از آیتالله یزدی برای شان سخت است
@rozaneebefarda
این #اصلاحاتچی_های_دروغگو!
تکذیب نظرات منتسب به آقای #مرتضی_مقتدایی در سایت رسمی #جامعه_مدرسین
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸در پی انتساب و انتشار اخباری به نقل از آقای مرتضی مقتدایی، قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در فضای مجازی؛ ایشان در یادداشتی رسمی این خبر را تکذیب نمود.
🔹متن یادداشت ایشان بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
در پی انتشار اخباری در فضای مجازی به نقل از اینجانب در مورد مسائل اخیر، بدین وسیله به اطلاع می رساند هرگونه خبر منتسب به این جانب در موارد مذکور تکذیب می گردد.
مرتضی مقتدایی
🔶حاشیه
خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی #ایرنا، نخستین بار مطالبی به نقل از آقای مقتدایی در نقد آیتالله یزدی و تأیید مطالب منتسب به ایشان منتشر نمود که بلافاصله سایر رسانههای زنجیرهای اصلاحطلبان و اعتدالگرایان به بازنشر آن پرداختند تا آنکه این مطالب از #بیبیسی سر درآورد.
مدت کوتاهی بعد از بازنشر انعکاس دیدگاه آقای مقتدایی در رسانه انگلیس خبیث، تکذیبیه ایشان در سایت جامعه مدرسین قرار گرفت.
این اقدام اگرچه قابل تقدیر است اما هم دیرهنگام بود و هم انفعالی!
اگر واقعا ایشان مطلبی به ایرنا نگفته اند، چطور این رسانه رسمی جرأت کرده چنین مطالبی را به وی نسبت دهد؟ چرا قبل تر و بلافاصله بعد از انتشار، موضع گیری نشد؟!
اکنون باید دید مقام دوم جامعه مدرسین، جهت انتشار مطالب خلاف واقع که موجب تشدید هجمه علیه جامعه مدرسین شده، شکایت قانونی و رسمی خواهد کرد یا خیر؟!
طبعا اگر پیگیری حقوقی در کار نباشد، دروغگونویس ها با جرأت و جسارت بیشتر مشغول به کار خواهند شد.
🔶پی افزود/۱
مطالب منسوب به آقای مقتدایی را در پیوند ذیل بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/1631
انعکاس مطالب آقای مقتدایی در بیبیسی را اینجا ببینید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/1660
🔶پی افزود/۲
مراد از دروغگو شامل همه اصلاحطلبان و اعتدالگرایان نیست اما اگر دروغ نویسی در این سطح را علاج نکنند یعنی این جریان سیاسی و آن خرده جریان تازه به دوران رسیده، هر دو به دروغ نویسی راضی اند!
جامع ترین منبع تحلیلی و خبری پیرامون ماجرای اعتراض آیتالله یزدی به پروژه #مرجع_تراشی
👇
@rozaneebefarda
هدایت شده از کشکول|محسن مهدیان
⭕️دو آیت الله...
دو آیت الله، دو مجتهد، دو انقلابی باسابقه، دو سیاستمدار و دو کارگزار ارشد و دو فقیه و ناظر بر صلاحیت مردم، چشم به چشم هم دوختند و هرآنچه باید و نباید گفتند و چشم ونظاره گری مردم را به هیچ گرفتند.حیرت اجتماعی از سبک گفت وگوی دو آیت الله تاریخی خواهد شد. محتوای مباحثه یک طرف و ادبیات بحث سوی دیگر. اتهاماتی که هر دو بزرگوار به یکدیگر زدند، یعنی سالها خسران برای مردم.
چطور باید برای مردم این آداب کارگزاری را توضیح داد؟ جامعه ای که بزرگان آن چنین رفتار کنند، چه انتظاری است که کف خیابان سر کمترین ها عربده کشی و قداره کشی نکنند؟ قبول کنیم مردم ما در ادب گفت وگو و مباحثه سالها جلوترند.
هردو بزرگوار علم شان را به رخ هم کشیدند و یکدیگر را به بی سوادی متهم کردند. روح امام شاد که گفت آن میزان که اسلام از برخی علما صدمه دیده است از مردم عادی ندیده است.
هردو بزرگوار فقیه اند و آیت الله عالی قدر، اما روح آن بزرگ غرق رحمت که گفت: "فقیه حق ندارد بگوید من اسلام شناسم، بگوید فقه شناسم....ادعای اسلام شناسی برای کسی است که همه جهات اسلام را بداند"
اگر مردم بپرسند با این سطح اخلاقی بر صلاحیت دیگران نظارت می کردید چه بگوئیم؟ بپرسند با این کف نفس بر مسند فقهات و اجتهاد بودید چه پاسخ دهیم؟
دو برداشت سخت ازین گفت وگو وجود دارد.
جهت اول محتوائی است. محتوای مباحثه تا مدتها دامنگیر خواهد بود. ادعاهائی که محدود به دو بزرگوار نیز نخواهد ماند.
جهت دوم نیز از حیث مسئولیت است. عدالت هر دو بزرگ حداقل از نگاه مردم محل تردید جدی است. آیا ممکن است یک فقیه باتجربه با خبر یک رسانه ضدانقلاب، علیه دیگری افشاگری کند؟ آیا ممکن است با این سطح از سعه صدر فهمی از مصلحت کشور داشت و بر صدر آن نشست؟
در نهایت اینکه این مباحثه یک پیام کوتاه دارد و آن اینکه "مردم را نمی بینیم."... "امام امت را نیز..."
@mahdian_mohsen
باسمه تعالی
حضرت آیت الله اعرافی
حضرت آیت الله شب زنده دار
مشاجرات پیش آمده بین دو عالم و استوانه انقلابی و خدوم که در سنگرهای متفاوتی به خدمت مشغول بوده و هستند و خدمات و برکات فراوانی برای قوه قضائیه، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و جامعه مدرسین داشته اند
باعث ناراحتی عموم مردم و خصوص طلاب انقلابی و خوشحالی ضدانقلاب و معاندین اسلام و نظام شده است
انتظار عموم مردم و طلاب و علما از شما حضرات که از متانت، وزانت، درایت و وزنه علمی کافی برخوردارید این است که با اصلاح ذات البین بین این دو بزرگوار آبی بر آتش برافروخته شده توسط مهرها های خبیث رسانه ای داخل و خارج باشید
ارادتمند بزرگان نظام
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۵/۲۷
@salmanraoofi
♨️ اختلاف و درگیری نتیجهای جز روشنشدن آتش فتنه ندارد
حضرتآیتالله مکارمشیرازی طی پیامی درباره برخی اختلافات اخیر تصریح کردند:🔻
برادران عزیز! تجربه نشانداده که اینگونه درگیریها هرگز نتیجهای جز روشن شدن آتش #فتنه و اختلاف در میان مردم ندارد.
به همۀ شما احترام میگذاریم و متواضعانه تقاضا دارم این باب را به کلی مسدود کنید و به آبروی روحانیت و نظام کمک فرمایید. من به همۀ شما عزیزان دعا میکنم که به این وضع #خاتمه_دهید و حتی اگر افرادی پادرمیانی کنند تا عزیزان از یکدیگر عذرخواهی نمایند بسیار بجاست.
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸نامه #طلاب_انقلابی حوزه علمیه به حضرات آیات #یزدی و #آملی_لاریجانی حفظهما الله
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
«و أَطيعوا الله و رسوله و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم واصبروا ان الله مع الصابرین»
🔹 حضرات آیات یزدی و آملی لاریجانی، طلاب حوزه علمیه با توجه به شرایط بوجود آمده و سوء استفاده #ضد_انقلاب از آن، مطالبی را محضرتان عرض خواهند کرد:
1️⃣ سزاوار نیست مباحثات طلبگی حضراتی چون شما که استوانههای نظام هستید به عرصه جامعه کشیده شود؛ چراکه همانگونه که شاهد هستیم عواقب آن دامنگیر #اسلام، #روحانیت، #انقلاب و #نظام خواهد شد.
2️⃣ مباحثات طلبگی همیشه بر محور استدلال استوار بوده است؛ نه تخریب و تضعیف و تقبیح طرف مقابل.
3️⃣ با توجه به پیش رو بودن انتخابات (مجلس و سپس ریاست جمهوری) و تمام تلاش ضد انقلاب برای #تخریب_شورای_نگهبان و هدم #نظارت_استصوابی، اصلا به صلاح نیست که اختلافات و منازعات به متن جامعه رسوخ نماید.
🔻حضرت آیتالله یزدی:
🔹شما از دیرباز از دنیا و تعلقات دنیوی گذشتید و در شهر و روستا، در تبعید و ناخوشی و در همه احوال، یار صدیق و با وفای #حضرت_روح_الله بودید و تا آخر هم امام امت به شما ارادت داشت. اما چند نکتهای هم محضر شما شایان ذکر است:
1️⃣ شایسته بود در مورد نامهای که از اساس تکذیب شده، بیشتر فحص و تحقیق میکردید.
2️⃣ شایسته است لحن تعابیر و انتقادات خود را با کمال سعه صدر بیان دارید؛ تا مبادا گرگهایی که دندان تیز کردهاند برای نظام، از بیانات شما، خوراک خود را برگیرند.
3️⃣ متن بیانیه #جامعه_مدرسین مبنی بر سندیت نداشتن استنادات غیر رسمی و منتسب به حضرتعالی، کافی نبود؛ لذا شایسته بود مطالب منتشر شده که حاوی شیطنتهای رسانهای بود، قویا تکذیب شود تا دیگر شاهد مسمومیت و تشنج فضای فعلی نباشیم.
🔻واما آیت الله آملی لاریجانی:
🔹شما در زمره علمای انقلابی و متعلق به بیت گرانقدری هستید؛ اما نکاتی شایان ذکر است:
1️⃣ با توجه به اینکه روز گذشته دفتر جامعه مدرسین سخنان منتشر شده و منتسب به آیتالله یزدی را فاقد سندیت دانست، توقع میرفت حضرتعالی سعه صدر بیشتری نشان دهید و نه تنها مراعات شرایط را بنمایید؛ بلکه احترام بزرگتری آیتالله یزدی را همچنان نگه دارید.
2️⃣ اگر با شخص آیتالله یزدی و یا سخنان ایشان مسأله دارید، چرا پای ارکان نظام و انقلاب باید به میان آید؟! در سخنان حضرتعالی -که البته شاید از روی تعجیل و ناراحتی بوده- اتهامات غیر مستند نبود؟! سخن از #دفتر_خبرگان و لطایف الحیل گرفتن آنجا، سخن از برنامهریزیهای صداوسیما و نهادهای دیگر، اتهامات اثبات نشده درباره برخی مسؤولین و ...؛ از شما که یک دهه بر مسند قضا تکیه داشتید، برخوردی اصولیتر و دقیقتر توقع میرود.
3️⃣ قبول کنید نمیتوان از طرفی وکیل متولی یک مدرسه علمیه بود و از طرف دیگر، همه بار مسؤولیت ساخت و ساز آن را و اینکه اشرافی هست یا خیر را از خود مبرا دانست. هرچند ای کاش خیلی پیشتر از این و با آرامش خاطر همین توضیحات را به جامعه طلاب میرساندید. همین مورد هم میرساند که حضرتعالی باید تعامل بیشتر و بهتری با رسانهها، طلاب و مردم داشته باشید.
4️⃣ خوب میدانید که استعمار چه تلاش گستردهای برای حذف آیتالله یزدی از خبرگان نمود، جا داشت با تأنی بیشتری وارد میدان میشدید؛ تا مبادا خوراک ضد انقلاب فراهم شود.
5️⃣ حتی اگر انتقادات شما به شخص آیتالله یزدی وارد باشد، نباید لبه تیز نقد، جایگاه مقدس جامعه مدرسین را هدف قرار دهد. امروز که عدهای با سودای مرجعیت، دنبال تحقق اهداف خود هستند، چه نهادی غیر از جامعه مدرسین، توان مقابله و دفع #مدعیان_مرجعیت که امام امت در سال پایانی عمر خود اشاره کرد را دارد؟! ایشان فرمودند: «إنشاءالله در بین جامعه مدرسین و طلاب انقلابی اختلافی نیست، اگر باشد بر سر چیست؟ بر سر اصول یا بر سر سلیقهها؟ و آیا ایادی استکبار، روحانینماهایی را که تا حدمرجعیت تقویت نموده است، فرد دیگری را بر حوزهها حاکم نمیکنند؟»
♨️در آخر از هردو عالم انقلابی درخواست میشود با انتشار بیانیهای مشترک به همه مخاصمات پایان داده و نشان دهند که خوشحالی فعلی ضد انقلاب چیزی جز یک خواب زودگذر نبوده و ارکان جمهوری اسلامی از بن، مستحکم و بی خدشه است؛ کما اینکه مسؤولین آن نیز متعهد به اسلام و انقلاب هستند. لذا در این عرصه مجالی برای جولان خناسان و وطن فروشان ضد انقلاب نیست. همچنین به جد باید با منتشر کننده سخنان آیتالله یزدی برخورد قضایی شود؛ تا دیگری جرأت نکند با اعتبار و آبروی نظام بازی کند.
🆔 @rasanews_agency
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
#پویش_نه_به_وقف_خواری
🌀 میزان مشارکت پویش «نه به #وقف_خواری» تا این لحظه
✅ تاکنون بیش از 1300 نفر به جمع حامیان پویش پیوستند و طومار را امضا کردهاند.
✅ دوستانی که واقعا نسبت به اوضاع معیشتی، معترض و گلهمند هستند، با ارسال نام و نام خانوادگی خود به مدیر کانال، از پویش حمایت کنند.
✅ خواهران طلبه نیز امکان حمایت از پویش را دارند.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
📲 نشانی مدیر:
@Manahejj_Admin
#مناهج
@Manahejj
🔆برای غدیر چه باید کرد⁉️
🔅عرش اخوت-عرش ولایت
آیت الله شاه آبادی-استاد امام عزیز- در کتاب گرانسنگ شذرات المعارف، تشکیل اخوت مومنان را شرط استقرار ولایت غدیر می خواند!
"توسعه اجتماعات مذهبی برای ارتباط و دوستی بایکدیگر" را خیط[بند تسبیح] اخوت می نامد. اخوت راهم "به حسب حقیقت الفت قلوب وارتباط دلهای مومنین بایکدیگر" معنا می کند.
از آیه شریفه ی"واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا..."استفاده می کند که حبل الله(قرآن وعترت) از "عرش رحمان" آویخته شده بر"عرش اخوت"؛ وتا جامعه اخوت مومنان تشکیل نشود، ایندو مستقر نمی شود!
"لذا پیغمبر اکرم(ص)در صدر اسلام با ارتباط کثیری به مقام مقدسش به ایمان واسلام، ممکن نشد که از وجود آنها استفاده بفرماید برای بسط ومقصد اسلام مگر به احداث خیط عرضی اخوت [خیط طولی، همان قرآن وعترت است] که آن کثرت رابه وحدت آورد...از اینجا معلوم شد که اخوت از احکام سیاست الهیه است برای اجرای مقاصد اسلامیه".
(حتما دوستان محقق و موثر ، شذره اول تاسوم این کتاب را بخوانند).
🔅نتایج مهم:
1⃣خود این اخوت به یُمن وبرکت دوستی اهلبیت بین مومنان ایجاد میشود. ذیل آیه"فاصبحتم بنعمته اخوانا" (با نعمت خداوند باهم برادر شدید)؛ روایات میفرمایند: بوسیله ما ومحبت ما باهم برادر شدید(ر.ک:تفسیرنورالثقلین ج۱ص۳۷٨).
⬅️پس دوست داشتن بیشتر اهلبیت از خود وخویشان ، موجب می شود دوستان آنها را دوست بداریم ولو خویش ما نباشند وگاه علیه منافع ماباشند. این پیوند قلبی واخوت ایمانی ،بستره می شود برای تحقق واستقرارولایت وحکومت ائمه اطهار که بسی بیشتر از محبت و مودت آنهاست.(دقت کنید)
2⃣احادیث بسیار اخوت وسفارش به رعایت حقوق آنرا از مهمترین احکام سیاسی اسلام ودر راستای تحقق دولت اهلبیت ببینیم نه جزئی وشخصی.
⬅️نخبگان مردم ومسئولین تشکلهای دینی، اگر این مهم را رعایت کنند واحدهای پراکنده به هم می پیوندند وکثرت به وحدت میرسد و دست ولیّ مشروع جامعه برای پیشبرد مقاصد اسلامی باز میشود.
3⃣از مستحبات عید غدیر #عقد_اخوت است. با این رویکرد جدید به عقداخوت نگاه کنید. فعالان مذهبی وفرهنگی یک شهر که همه ولایت اهلبیت وجانشینان آنها را پذیرفته واز دشمنان خدا واهبیت در زمانشان برائت دارند؛باهم عقد اخوت ببندند ودر اصول حرکت با هم اختلاف نکنند. بزرگترین مستحب غدیر این اخوت وفریضه غدیر عدم تفرقه است ؛غنیمت شمارید.
4⃣عامل همه پیروزی ها در صدر اسلام تا کنون این بوده و عامل شکستها ، غربتها وغیبت های اولیاء خدا هم عدم تشکیل اخوت بین مومنان بوده وهست.
آخرین ولیّ غیبت گزیده خدا(روحی فداه) هم به بزرگ شیعیان- شیخ مفید- پیام داد:"اگر مومنان اجتماع قلوب باهم کنند بر وفای به عهد ما" خواهد آمد(الاحتجاج ج۲ص۴۹٨).
امام عزیز ما این حقیقت را شهود کرده فرمود:" ماحس کردیم این مطلب را ذوق کردیم این مطلب را که این جماعت ایران که باهم شدند ، خدا پشتیبان آنها بود والان هم هست. کاری نکنید که عنایت خدا-خدای نخواسته-کم بشود. کاری نکنید که برای ولی عصر(ع)ایجاد نگرانی بکنید ،تفرقه نداشته باشید باهم".
⬅️تفرقه=ایجاد نگرانی برای ولی عصر(روحی فداه).
مباحثه واختلاف در روش وعمل به زدن وساقط کردن هم نیانجامد.
5⃣برای عدم تفرقه، فرماندهان جنگ نرم و فعالان مذهبی ،غیر از " از جلو نظام"-که دیدن ولایت وهماهنگی با فرمان اوست-فرمانِ"از بغل نظام"هم دارند!
یعنی هرتشکّل وگروه باید گروه بغل دستی اش درجامعه اخوت ایمانی را ببیند وارد حریم او وکشمکش با اونشود گاه حتی با بودن او لازم است دیگر تونیایی و همو را کمک کنی.
چنانچه اهلبیت به فقهاء-البته کامل وباتقوا-آموزش دادند اگر یکی حکم یا حکومتی کرد دیگران -مادام که او شرایط ولایت را دارد-در حکم با او تزاحم نکنند حتی اگر فتوایشان غیر او باشد. چه خوشبخت میشویم اگر افسران جنگ نرم هم این را درباره برادر خود در تشکّل وکانون دیگر رعایت کنند.
٭اگراین یادداشت را نیاز برجا مانده غدیر دیدید به فعالان مذهبی و فرهنگی غدیری عیدی اش دهید!
📝محسن قنبریان ۹۸/۵/۲۸
☑️ @m_ghanbarian
عید الله الاکبر بر همه محبان مولا امیرالمومنین علیه السلام مبارک
التماس دعا
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
♨️حقیقتیابی در خصوص مسبب اصلی نزاع رسانهای اخیر!
باز نشر:
مقدمه
با فروکش کردن نسبی جنگ رسانهای اخیر، نوبت به شناسایی آتشافروز این جنگ میرسد. در این زمینه دو روایت وجود دارد:
روایت اول که روایت فرید مدرسی و احمد نجمی و همطیفیهای آنان است که انگشت اتهام را به سمت تشکل بسیج و انتشار اخبار خصوصی جلسه میبرند.
روایت دوم اما میگوید: ممکن است که تشکل بسیج در کانال دویست نفره خود خبری را منتشر کرده باشد اما اولا به علت کمی تعداد اعضای کانال و مطرح نبودن اصل تشکل و حساب مجازی آن هیچ بردی نداشته است در نتیجه انتشار آن از حیث رسانهای کالعدم محسوب میشده و ثانیا در فضای رسانهای بسیاری اوقات ضریبدهندهها نقش مؤثرتری از تولیدکنندهها دارند و قطعا فرید مدرسی در زمینه ضریبدهی نقش اول را داشته است و ثالثا طرفهای معارض (از رسانههای داخلی همچون جماران گرفته تا بیبیسی همگی مستقیم یا مستقیم خبر خود را به فرید مدرسی میرسانند)
نتیجه هم اینکه هیاهو و جنجال رسانهای اخیر از حیث رسانهای به هیچ وجه نمیتواند مستند به انتشار خبر در یک کانال داخلی 200 نفره باشد و اگر فعل آقای مدرسی نبود هیچکدام از این جنجالآفرینیها رخ نمیداد.
ما برای اثبات این مدعا به بررسی زمانی و محتوایی اخبار منتشر شده توسط رسانههای داخلی و خارجی معارض با آیتالله یزدی میپردازیم و استناد این رسانهها به فرید مدرسی را واکاوی مینماییم
طبیعی است که برای ریشهیابی تاریخی تمرکز ما بر روز 26مرداد یعنی روز آغاز این جنجالآفرینی است و به مسائل پس از آن (که دنباله وقایع 26مرداد است) نگاهی نخواهیم داشت.
رسانههای داخلی
1. فرید مدرسی- خبر تلگرام: 26مرداد ساعت 07:02 صبح
2. فرارو- بازنشر خبر فرید مدرسی- ۰۹:۲۷
3. جماران- بازنشر خبر فرید مدرسی : 10:27:42
4. انتخاب-انتشار متن اینستاگرام زائری ۴۱ : ۱۱
5. جماران-انتشار متن اینستاگرام زائری ۱۲:۲۹:۴۸
6. جماران-گفت و گو با آقای غرویان: ۱۳:۲۵:۳۱
7. بهارنیوز-بازنشر متن اینستاگرام زائری : ساعت ۱۳:۵۰
8. جماران- گفت و گو با آقای سعید جوادی : ۱۴:۰۴:۱۹
9. تابناک- «دعوا سر مرجعیت یک روحانی نواندیش بالا گرفت» ۱۴:۱۶
10. جماران- خبر آقای مقتدایی ۱۴:۲۳:۱۸
11. خبر آنلاین- بازنشر خبر فرید مدرسی؛ واکنش آقای مقتدایی ۱۴:۳۴
12. انتخاب-بازنشر گفت و گوی جوادی با جماران ۴۳ : ۱۴
13. جماران- یادداشت محمدحسین حسنخانی ۱۵:۴۹:۵۷
14. انتخاب- آیتالله یزدی از نامه تحکمآمیز به آیتالله شبیری و اظهارات جنجالی درباره مرجعیت تا احتمال کاندیداتوری در انتخابات98 - ۰۰ : ۱۹
رسانههای خارجی
BBC
1. « شایعه مهاجرت صادق لاریجانی به نجف و تشدید فشار رسانهای علیه او»- خبر از فرید مدرسی گرفته شده:
2. فیلم گزارش مهدی بیگی از «بالا گرفتن انتقادها از صادق لاریجانی» : دنباله خبر منتشر شده آیتالله یزدی است. در مطلب قبل گفتیم که بیبیسی خبر خود را به فرید مدرسی ارجاع داده بود.
دویچهوله
به نقل از عصر ایران؛ به نقل از فرید مدرسی:
رادیو فردا
1. تشدید حملات به صادق لاریجانی:« در قم هم مؤثر نبودی، چه رسد به نجف»
رادیو فردا به صورت صریح به فرید مدرسی ارجاع نداده است ولی در منابع خود: ایرنا و جماران را ذکر کرده که هردو پس از فرید مدرسی شروع به کار کردند و جماران نیز به صورت صریح خبر خود را به فرید مدرسی ارجاع داد.
ارجاعدهی رادیو فردا:
2. یادداشت احسان مهرابی (لاریجانی زدایی یا دعوای زودهنگام رهبری)
در این یادداشت استناد به فرید مدرسی نشده است اما زمینه رسانهای همان خبری است که رادیو فردا کار کرده بود و به جماران و ایرنا (و غیر مستقیم به فرید مدرسی) ارجاع داده بود.
3. یادداشت «خامنهای با لاریجانی چه میکند؟»
مثل مورد قبل
رادیو زمانه
1. «نقل قولی از محمد یزدی: به اسم مدرسه علمیه کاخ ساختند! از کجا آوردی ساختی؟»
به صورت صریح به فرید مدرسی ارجاع داده شده است:
2. «واکنشها به نقل قول از محمد یزدی درباره صادق آملی لاریجانی: اگر در زمان مسئولیتشان تذکر ندادید باید همیشه سکوت کنید»
از فرید مدرسی تلویحا و تصریحا به عنوان منبع خبر یاد شد.
نتیجهگیری
با بررسی خبرگزاریهای داخلی و خارجی که به تفرقهافکنی و هجمه علیه آیتالله یزدی پرداختند؛ به این نتیجه میرسیم که مرجع خبری این رسانهها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم کسی نیست جز فرید مدرسی.
بدیهی است در فضای رسانه مرجع خبری غیر از منبع انتشار خبر است. گاهی اوقات یک خبر توسط فردی گمنام منتشر میشود ولی هیچ تأثیر رسانهای نمیگذارد و در فضای رسانه کسانی که موجهای روانی و تخریبها و تقویتها به آنها منتسب است؛ مراجع رسانهای هستند و نه منبع انتشار خبر.
@rozaneebefarda
#قرآن_فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت ۱
🔅🔅🔅
الف-قرآن
1)« وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ » « فصلت: 34 »
نيكى و بدى هرگز يكسان نيستند
2)« ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ* وَ ما يُلَقَّاها إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَ ما يُلَقَّاها إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ. « فصلت : 34 و 35 »
بدى را با نيكى دفع كن تا دشمنان تبديل به دوستان صميمى شوند و به اين توفيق نائل نمىشوند مگر كسانى كه ، صبورى مىورزند و مگر كسانى كه (از ايمان ) بهره زيادى دارند .
3)« لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً . » « آل عمران : 28 »
مؤمنان نبايد به جاى مؤمنان از كافران دوست انتخاب كنند، آنكس كه چنين كند، به هيچ وجه او را از لطف خداوند بهرهاى نخواهد بود، مگر آنكه از آنها بترسيد و تقيّه كنيد.»
4)« وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِه » « نساء : 83»
هنگامى كه خبرى در زمينهى امنيّت يا خطر بشنوند، فوراً آن را فاش مىكنند.
ادامه بحث فقه حکومتی حفاظت در احادیث در پیام های بعدی بحول منه
@salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 2
🔅🔅🔅
ب- احادیث
1 / فی جامع الاخبار ؛ روی قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص : « مَثَلُ مُؤْمِنٍ لَا تَقِيَّةَ لَهُ كَمَثَلِ جَسَدٍ لَا رَأْسَ لَهُ، وَ مَثَلُ مُؤْمِنٍ لَا يَرْعَى حُقُوقَ إِخْوَانِهِ الْمُؤْمِنِينَ، كَمَثَلِ مَنْ حَوَاسُّهُ كُلُّهَا صَحِيحَةٌ فَهُوَ لَا يَتَأَمَّلُ بِعَقْلِهِ، وَ لَا يُبْصِرُ بِعَيْنِهِ، وَ لَا يَسْمَعُ بِأُذُنِهِ، وَ لَا يُعَبِّرُ بِلِسَانِهِ عَنْ حَاجَتِهِ، وَ لَا يَدْفَعُ الْمَكَارِهَ عَنْ نَفْسِهِ بالإدلاع [بالإدلاء] بِحُجَجِهِ وَ لَا يَبْطِشُ بشَيْءٍ من يَدَيْهِ، وَ لَا يَنْهَضُ إِلَى شَيْءٍ بِرِجْلَيْهِ، فَذَلِكَ قِطْعَةُ لَحْمٍ قَدْ فَاتَتْهُ الْمَنَافِعُ، وَ صَارَ غَرَضاً لِكُلِّ الْمَكَارِهِ، و لَذَلِكَ الْمُؤْمِنُ إِذَا جَهِلَ حُقُوقَ إِخْوَانِهِ، فَانهُ فوَاتُ حُقُوقِهِمْ، وكَانَ [بمنزلة] الْعَطْشَانِ یَحَضْرَةِ الْمَاءِ الْبَارِدِ فَلَمْ يَشْرَبْ حَتَّى طَفَا وَ بِمَنْزِلَةِ ذِي الْحَوَاسِّ لَمْ يَسْتَعْمِلْ شَيْئاً مِنْهَا- لِدِفَاعِ مَكْرُوهٍ، وَ لَا لِانْتِفَاعِ مَحْبُوبٍ، فَإِذَا هُوَ مسلوبُ كُلِّ نِعْمَةٍ، مُبْتَلًى بِكُلِّ آفَةٍ. »
📚 در جامع الاخبار روایت شده ؛ رسول خدا (ص) فرمود: مؤمنى كه تقيه ندارد چون تنى است كه سر ندارد، مؤمنى كه حقوق برادرانش را رعايت نكند چون كسى است كه همه حواسش درست است و فكرش را بكار نگيرد و با ديده اش نبيند و با گوشش نشنود، و با زبانش نيازش را نگويد و از خود دفاع نكند و دست و پايش را بكار نگيرد و او يك پاره گوشت است كه هر سودى از دستش برود و هدف هر ناگوارى گردد،
🔸 و همچنين مؤمن كه حقوق برادرانش را بجا نياورد ثوابش از دستش برود و چون تشنه است در برابر آب خنك كه نياشامد تا برتابد و حواس خود را از دست بدهد و آنها را براى دفع بدى و جلب خوبى بكار نبرد، و دستش از هر نعمت بريده و به هر آفت گرفتار باشد.
@salmanraoofi
هدایت شده از محسن قنبریان
🔆گزیده ای کوتاه از یادداشت:
💠از یک مسأله گوی ساده به مجتهدی عالی مقام❗️
✅مقدمه:
در بحث "اشرافیت مذهبی" نباید جای "مسأله" با "مثال" عوض شود. مثال ها برای روشن تر شدن این مسأله است که چگونه عرف طلبگی و مدرسه داری را دارند عوض می کنند.
✅ در دو مسأله [درنامه آقای آملی به رئیس جامعه مدرسین] اشتراک دارم که ناگزیر از توضیح ام:
🔸الف) استناد دادن این مدرسه به ایشان.
🔸ب) اشرافی بودن آن(آیت الله یزدی کاخ خوانده بود).
یک مورد اضافه نیز بنده دارم:
🔹ج) وظیفه ایشان در قبال این سازه چه بوده است؟
⬅ توضیح سه مسأله:
✅الف) استناد مدرسه به ایشان!
ایشان مرقوم فرموده اند: "استناد دادن ساختمان مدرسه به اینجانب خلاف واقع است..."
🔸 استناد مدرسه به ایشان عرفا ، "خلاف واقع" نیست:
[دو دلیل شرعی را در این گزیده قلم گرفته ایم]
*⃣"منتفع اصلی" این موقوفه حضرت ایشان است. کسی گمان ندارد که این مدرسه مثل فیضیه و خان و... باشد که هرکس بتواند در آن تقاضای برقراری تدریس کند...
آیا منتفع اصلی بودن در موقوفه ای کفایت نمی کند که عرفاً بگویند مدرسه ی فلانی؟!
*⃣اگر ایشان موقوف علیهم مدرسه نیست، پس خوب است اداره مدرسه را به شورای عالی حوزه یا هیئت امنائی بسپارد تا دروس سطح عالی را در آن دایر کنند. خود ایشان درسشان را در فیضیه یا دارالشفاء و مسجد سلماسی و... برپا کند!
در این صورت است که نسبت دادن مدرسه به ایشان خلاف واقع خواهد بود.
آیا ایشان چنین می کنند؟!
✅ب) اشرافی بودن مدرسه!
[دلیل شرعی را در این گزیده قلم گرفته ایم]
🔹اگر عرف معیار است (که درست هم همین است):
در این صورت کار بسیار آسان است. جلوی درب این مدرسه از عموم مردم مصاحبه و آمار بگیرید! یا ویدیوئی کوتاه از درون و بیرون این مدرسه، نحوه ساخت و نوع مصالح و امکانات آن در فضای مجازی -بدون ذکر نام ایشان- قرار دهند؛ ببینند عرف عام چه نظری می دهد؟! اشرافی می داند یا نه؟!
که البته نه گفتنش تحکّم آشکار است.
🔅پرواضح است که از مدارس علمیه دوران صفوی و مانند آن -حتی اگر به اذن و اجازه مجتهدان بزرگ ساخته شده باشند- نمی توان شاهد و تأیید بر جواز مدارس اینچنین در عهد انقلاب شکوهمند اسلامی آورد. چون عرف شاه زده صفوی با عرف انقلابی جمهوری اسلامی قابل مقایسه نیست؛ و فاصله اش فاصله شاه عباس است تا امام خمینی(قدس سره).
✅ج)ایشان چه وظیفه ای داشتند؟!
🔸 ایشان هم به عنوان وکیل متولی و هم به عنوان رئیس عدلیه نظام مقدس جمهوری اسلامی باید از فعل حرام و کبیره ی تبذیر نهی می کردند. بلکه می بایست به واسطه ی وکالت متولی -که تفویض امر است- و حاکم شرع مبسوط الید بودن، بالاتر از نهی، جلوگیری کرده و مانع این نحوه ساختن می شدند...
آیا چیزی از این سنگ تراشی ها، تاج سازی باسنگ و... تبذیر نیست؟!...
عرف استبداد زده و شاه دوست دیروز، کاخ و بناهای مجلل را سزاوار شاهان می دید؛ اما آیا عرف دیروز و امروز چنین بناهایی را لایق به حال فقیه اهلبیت می داند؟!
آیا عرف امروز مردم انقلابی قم، ساختمان کاخ مانند را لایق به حال مدرسه علمیه تشیع علوی می داند؟!
بفرمایند چرا چنین جلوگیری و منعی نکرده و فقط به عدم دخالت راضی شدند؟!
🔸به عنوان رئیس قوه قضائیه و حاکم شرع جمهوری اسلامی هم "اقلا شائبه" یک وظیفه اختصاصی در قبال این مدرسه بر دوش ایشان بوده است :
...مجتهد متبحر بهتر از این آخوند دِه می داند که: تبذیر اگر "ملکه و رویه" کسی شود، "سفاهت" او ثابت و حکم وضعیِ ممنوع التصرف شدن در اموالش از سوی حاکم شرع بر او بار می شود.
ابن ابی الحدید و دینوری نوشته اند که امیر المومنین(ع) خواست عبدالله بن جعفر -پسر جعفر طیار و داماد خویش- را به سبب اسراف و تبذیر، از تصرف در اموالش منع کند.[استنادات به اقوال فقهاء دراینباره در این گزیده قلم گرفته شد]
در مرقومه جناب آقای آملی آمده: "ایشان [مدیرمدرسه] بعد از مدتی گفت یکی از آشنایان ما که مسجد و ساختمان های "مشابهی" ساخته است،حاضر است ساختمان مدرسه را به عهده بگیرد...".
اگر این مساجد و ساختمان های مشابه، شباهت در مصرف تبذیری مال است (مثل این مدرسه)؛ بعید نیست حکم وضعی بر او بار و ایشان به عنوان حاکم شرع موظف بوده آن فرد را ممنوع التصرف کند؛ تا از مصرف اموال در مصارف تبذیری بازداشته شود و دیگر مسجدومدرسه ای غیرلایق به حال فقه
و مذهب تشیع نسازد!
آیا "من هیچ دخالتی نمی کنم"؛ جواب قانع کننده ای در قبال این تکلیف محتمل است؟!
📝 محسن قنبریان/عیدغدیر ۱۴۴۰هق/۲۹ مرداد۱۳۹٨ش
🔴آنان که حوصله خواندن دارند واهل تحقیق حتما یادداشت کامل را ملاحظه کنند.
☑️ @m_ghanbarian
باسمه تعالی
دوستان برای شفای عاجل یکی از اعضای خانواده بنده
لطفا حمد شفا قرائت بفرمائید
متشکر
@salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 3
🔅🔅🔅
2/ فی الکافی باسناده الی عَبْدِ اللَّهِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ : «كَتَبَ يَحْيَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ إِلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّي أُوصِي نَفْسِي بِتَقْوَى اللَّهِ وَ بِهَا أُوصِيكَ فَإِنَّهَا وَصِيَّةُ اللَّهِ فِي الْأَوَّلِينَ وَ وَصِيَّتُهُ فِي الْآخِرِينَ خَبَّرَنِي مَنْ وَرَدَ عَلَيَّ مِنْ أَعْوَانِ اللَّهِ عَلَى دِينِهِ وَ نَشْرِ طَاعَتِهِ بِمَا كَانَ مِنْ تَحَنُّنِكَ مَعَ خِذْلَانِكَ وَ قَدْ شَاوَرْتُ فِي الدَّعْوَةِ لِلرِّضَا مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص وَ قَدِ احْتَجَبْتَهَا وَ احْتَجَبَهَا أَبُوكَ مِنْ قَبْلِكَ وَ قَدِيماً ادَّعَيْتُمْ مَا لَيْسَ لَكُمْ وَ بَسَطْتُمْ آمَالَكُمْ إِلَى مَا لَمْ يُعْطِكُمُ اللَّهُ فَاسْتَهْوَيْتُمْ وَ أَضْلَلْتُمْ وَ أَنَا مُحَذِّرُكَ مَا حَذَّرَكَ اللَّهُ مِنْ نَفْسِهِ.
🔹 فَكَتَبَ إِلَيْهِ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع مِنْ مُوسَى بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرٍ وَ عَلِيٍّ مُشْتَرِكَيْنِ فِي التَّذَلُّلِ لِلَّهِ وَ طَاعَتِهِ إِلَى يَحْيَى بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَسَنٍ أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّي أُحَذِّرُكَ اللَّهَ وَ نَفْسِي وَ أُعْلِمُكَ أَلِيمَ عَذَابِهِ وَ شَدِيدَ عِقَابِهِ وَ تَكَامُلَ نَقِمَاتِهِ وَ أُوصِيكَ وَ نَفْسِي بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّهَا زَيْنُ الْكَلَامِ وَ تَثْبِيتُ النِّعَمِ أَتَانِي كِتَابُكَ تَذْكُرُ فِيهِ أَنِّي مُدَّعٍ وَ أَبِي مِنْ قَبْلُ وَ مَا سَمِعْتَ ذَلِكَ مِنِّي وَ سَتُكْتَبُ شَهادَتُهُمْ وَ يُسْئَلُونَ وَ لَمْ يَدَعْ حِرْصُ الدُّنْيَا وَ مَطَالِبُهَا لِأَهْلِهَا مَطْلَباً لآِخِرَتِهِمْ حَتَّى يُفْسِدَ عَلَيْهِمْ مَطْلَبَ آخِرَتِهِمْ فِي دُنْيَاهُمْ وَ ذَكَرْتَ أَنِّي ثَبَّطْتُ النَّاسَ عَنْكَ لِرَغْبَتِي فِيمَا فِي يَدَيْكَ وَ مَا مَنَعَنِي مِنْ مَدْخَلِكَ الَّذِي أَنْتَ فِيهِ لَوْ كُنْتُ رَاغِباً ضَعْفٌ عَنْ سُنَّةٍ وَ لَا قِلَّةُ بَصِيرَةٍ بِحُجَّةٍ وَ لَكِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ النَّاسَ أَمْشَاجاً وَ غَرَائِبَ وَ غَرَائِزَ فَأَخْبِرْنِي عَنْ حَرْفَيْنِ أَسْأَلُكَ عَنْهُمَا مَا الْعَتْرَفُ فِي بَدَنِكَ وَ مَا الصَّهْلَجُ فِي الْإِنْسَانِ ثُمَّ اكْتُبْ إِلَيَّ بِخَبَرِ ذَلِكَ وَ أَنَا مُتَقَدِّمٌ إِلَيْكَ أُحَذِّرُكَ مَعْصِيَةَ الْخَلِيفَةِ وَ أَحُثُّكَ عَلَى بِرِّهِ وَ طَاعَتِهِ وَ أَنْ تَطْلُبَ لِنَفْسِكَ أَمَاناً قَبْلَ أَنْ تَأْخُذَكَ الْأَظْفَارُ وَ يَلْزَمَكَ الْخِنَاقُ مِنْ كُلِّ مَكَانٍ فَتَرَوَّحَ إِلَى النَّفَسِ مِنْ كُلِّ مَكَانٍ وَ لَا تَجِدُهُ حَتَّى يَمُنَّ اللَّهُ عَلَيْكَ بِمَنِّهِ وَ فَضْلِهِ وَ رِقَّةِ الْخَلِيفَةِ أَبْقَاهُ اللَّهُ فَيُؤْمِنَكَ وَ يَرْحَمَكَ وَ يَحْفَظَ فِيكَ أَرْحَامَ رَسُولِ اللَّهِ وَ السَّلامُ عَلى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى إِنَّا قَدْ أُوحِيَ إِلَيْنا أَنَّ الْعَذابَ عَلى مَنْ كَذَّبَ وَ تَوَلَّى .
قَالَ الْجَعْفَرِيُّ فَبَلَغَنِي أَنَّ كِتَابَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع وَقَعَ فِي يَدَيْ هَارُونَ فَلَمَّا قَرَأَهُ قَالَ النَّاسُ يَحْمِلُونِّي عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ هُوَ بَرِيءٌ مِمَّا يُرْمَى بِهِ .»
@salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 3
🔅🔅🔅
📚 در کافی با اسنادش تا عبدالله بن ابراهیم جعفری آمده ؛ يحيى بن عبد اللَّه بن حسن به امام موسى بن جعفر عليهما السلام نوشت: اما بعد من خودم را به تقواى خدا سفارش ميكنم، و ترا هم به آن سفارش ميكنم زيرا تقوى سفارش خداست نسبت به پيشينيان و پسينيان، يكى از ياوران دين خدا و ناشرين اطاعتش بر من وارد شد و خبر داد كه بر من ترحم كردهئى (كه كشته ميشوم) و ما را كمك نخواهى كرد؟ من دعوت بسوى آن كس از آل محمد صلّى اللَّه عليه و آله را كه مردم بپسندند (با تو) مشورت كردم و تو حاضر نشدى و پيش از تو هم پدرت حاضر نشد ، شما از زمان قديم چيزى را ادعا مي¬كنيد كه در خورتان نيست و آرزوى خود را به جائى كشانيدهايد كه خدا به شما عطا نكرده است، پس هوا پرست شديد و گمراه گشتيد، و من تو را بر حذر مي¬دارم از آنچه خدا تو را نسبت به خود بر حذر داشته است.
🔹 حضرت ابو الحسن موسى بن جعفر عليه السلام به او نوشت: از جانب موسى پسر [ابى] عبد اللَّه جعفر و هم پسر على (بن ابى طالب) كه هر دو در بندگى و اطاعت خدا شريكند به سوى يحيى بن عبد اللَّه بن حسن. اما بعد همانا من تو را و خودم را از خدا بيم مي¬دهم و تو را از عذاب دردناك و عقاب سخت و كيفر كاملش آگاه مي¬سازم و تو و خودم را بتقواى خدا سفارش مي¬كنم، زيرا تقوى موجب زينت سخن و پابرجائى نعمتهاست، نامهات به من رسيد، در آنجا نوشته بودى كه من و پدرم از زمان پيش مدعى (مقام و منصب) بودهايم، در صورتى كه تو چنين ادعائى از من نشنيدهئى و (خداى تعالى در سوره زخرف فرمايد) «گواهى آنها نوشته شود و مورد بازخواست قرار گيرند» حرصى كه اهل دنيا به دنيا و خواستنيهاى آن دارند، تمام خواستههاى آخرت آنها را هم در دنيا تباه كرده است (از اين جهت عبادات و اعمال آخرت خود را هم باغراض دنيوى مشوب مي-سازند چنان كه تو امر به معروف را به افتراء بر من و انكار حق مشوب ساختى) و نوشته بودى كه من به واسطه آرزو داشتن آنچه نزد توست (يعنى ادعاء امامت) مردم را از تو مي¬رانم. در صورتى كه اگر راهى را كه تو پيش گرفتهاى مايل باشم، ناتوانى از دانستن روش و كم بصيرتى به دليل جلوگير من نباشد (معرفت و بصيرت من از تو خيلى بيشتر است ولى ميدانم اكنون وقتش نيست) اما خداى تبارك و تعالى مردم را معجونى مركب آفريده و قوائى شگفتآور و غرائزى گوناگون به او عطا كرده است، من دو كلمه درباره انسان از تو مي¬پرسم، (تا بدانى كه تو به ناحق ادعا ميكنى. به من بگو). عُتُرف در بدن تو چيست؟ و صَهلَج در انسان كدامست؟ جوابش را به من بنويس، من بتو سفارش مي¬كنم و از نافرمانى خليفه برحذرت مي¬دارم، و به فرمانبردارى و اطاعتش تشويقت مي-كنم و دستور مي¬دهم كه براى خود امانى بگيرى پيش از آنكه در چنگال افتى و از هر طرف گلو گير شوى و از هر سو بخواهى نفس كشى، راهى نيابى، تا خدا با احسان و فضل خود و دلسوزى خليفه أبقاه الله بر تو منت نهد و خليفه امانت دهد و بر تو مهربانى كند و خويشان پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله را نسبت به تو حفظ كند، درود بر كسى كه از هدايت پيروى كند
«بما وحى رسيده كه عذاب براى كسى است كه تكذيب كند و رو بگرداند».
جعفرى گويد: به من خبر رسيد كه نامه موسى بن جعفر عليه السلام به دست هارون افتاد، چون آن را قرائت كرد گفت : «مردم مرا بر موسى بن جعفر می¬شورانند، در صورتى كه او از آنچه متهمش ميكنند منزه است.
@salmanraoofi
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 قسمتهایی از برنامه تحسین برانگیز 《آفتابگردون》
مزیت های قابل توجه این برنامه:
- بیان آموزه های دینی به کودکان با عبارات زیبا
- ترغیب غیر مستقیم به نماز
-ارائه چهره ای واقعی و مهربان از روحانیت
- جذب کودکان بدون تخطی از زیّ طلبگی
و...
💬 محمد خادمی
#آفتابگردون
@HozeTwit
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 4
🔅🔅🔅
3-فی الكافي باسناده الی أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع : « خَالِطُوهُمْ بِالْبَرَّانِيَّةِ وَ خَالِفُوهُمْ بِالْجَوَّانِيَّةِ إِذَا كَانَتِ الْإِمْرَةُ صِبْيَانِيَّةً .»
◽️در کافی با اسنادش تا ابوبصير آمده ؛ روايت كرده است كه گفت: امام محمد باقر عليه السلام فرمود كه: «با مردمان در ظاهر آميزش كنيد و در باطن با ايشان مخالفت نماييد؛ چون امارت و حكومت به روش كارهاى كودكان و بچه بازى باشد» (كه صاحب آن چون كودكانِ مشغول به لهو و لعب و فتنه و باطل باشد).
@salmanraoofi