مشهد باب الجواد
"غرفه عرضه محصولات فرهنگی"
فردا ساعت ۱۱ ظهر
همینجا منتظر رفقایی که نتوانستند محل قرار را پیدا کنند هستم
@salmanraoofi
صحن رضوی
باب الهادی
نزدیک مهدکودک حرم
راهروی واحد مشاوره با رویکرد دینی
روبروی امور راهنمایان نماز و مکبران بحث برقرار است
@salmanraoofi
#حوزه
#حوزوی
#مکتب_شناسی_فقهی
#فوائد_مکتب_شناسی_فقهی 1
باسمه تعالی
یک بحث مهم درباره مکتب شناسی فقهی این است که چه این بحث فوائدی دارد.
فوائد این بحث می تواند از چند زاویه مورد بررسی قرار بگیرد
🔆زاویه اول فواید برای غیر مجتهدین است
🔆زاویه دوم فواید برای مجتهدین
🔆زاویه سوم هم فایده هنگام ابداع یک روش اجتهادی است.
@salmanraoofi
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال ممنوع است)
#حوزه
#حوزوی
#مکتب_شناسی_فقهی
#فوائد_مکتب_شناسی_فقهی 2
باسمه تعالی
فایده #فوائد_مکتب_شناسی_فقهی برای غیر مجتهدین
1. تسهیل در شناخت #روش_استنباط
یکی از مشکلات خواندن #رسائل و #مکاسب این است که این کتب به گونه ای درس خارج اند و کسی که میخواهد این مطالب را بفهمد ، نکته ای که طرح نمی شود تئوری این مسائل و نقشه راه این مباحث است یعنی طلبه نمیداند که #شیخ_انصاری ره میخواهد به چه روندی به حکم برسد البته غیر از بعضی تقدم و تاخرهایی که فکر جوال شیخ دارد و نظم مباحث را کمی به هم می ریزد، طلبه در #رسائل و #مکاسب یا #درس_خارج که وارد می شود دقیقا مثل این است که بدون مقدمه و شناخت تئوری و روند و روش کار او را به اتاق جراحی ببرند و بگویند جراحی کنید. در درس خارج، استاد می آید موضوعی یا فرعی را مطرح می کند بعد اقوال یا ادله را مطرح می کند، بعد این اقوال و ادله را به روش خودش نقد می کند و بعد به یک نتیجه می رسد، این کلیت درس خارج است، البته در #اصول یا در #فقه ممکن است مقداری کار متفاوت باشد، ولی محصل باید خیلی گیرایی داشته باشد که متوجه بشود که این استاد چه روندی و چه روشهایی برای رسیدن به نتیجه دارد. مشکلی که در #درس_خارج داریم همین است یعنی وارد عمل می شوند اما تئوری و روش کار گفته نمی شود شما باید تئوری و روش را در حین کار یاد بگیرید در واقع اگر کسی هم در #درس_خارج #مجتهد شود می شود گفت مجتهد تجربی شده یعنی بدون دانستن نظریة کار، کار را یاد گرفته است.
اگر طلبه در ابتدا یک آشنایی اجمالی با روش #اجتهاد #شیخ_اعظم_انصاری داشته باشد می داند که الان قاعدتا شیخ این طور کار را شروع می کند و اینطور ادامه می دهد و اینطور به پایان میبرد حالا گاهی تقدم و تاخرهایی در کار هست ولی بالاخره می داند روش کار این است و الان کجای روش کار در #مکاسب است و لذا سر در گمی در کل روش کار ندارد بلکه می داند این روش اجتهادی روندش این گونه است و من مثلا ایستگاه موضوع شناسی یا ظهور گیری یا حل تعارض یا غیره هستم و اشراف به روند دارد الان برای طلبه مکاسب خوان اصلا اشراف به روند در ورود به درس #مکاسب نیست لذا اصلا طلبه از اساس در کار شیخ سر در گم است چون نه تئوری اجتهاد را به طور اجمالی می داند و نه روش کار #شیخ_اعظم را مطلع است لذا یک فایده #مکتب_شناسی_فقهی اشراف به روند #اجتهاد و گم نشدن در روند اجتهاد مجتهدینی مثل #شیخ_اعظم است یا #آیت_الله_بروجردی است که این فایده برای غیر مجتهد خیلی بیشتر است ولی برای مجتهد هم نسبتا فایده دارد.
@salmanraoofi
باسمه تعالی
برای دریافت دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره
و مکتب شناسی آیت الله سیستانی حفظه الله
به کانال @d_raoofi مراجعه کنید
@salmanraoofi
درس خارج.m4a
12.58M
#سوالات_حوزوی
کارهای لازم برای شرکت در درس خارج و اجتهاد
@salmanraoofi
لوازم ورود به رسائل و مکاسب.m4a
6.42M
#سوالات_حوزوی
راهنمایی های لازم برای شرکت در درس رسائل و مکاسب
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
MAKA1.mp3
12.28M
#مکاسب جلسه ۱
🔆آیا مکاسب کتاب درسی است؟
🔆اشکالات به کتاب مکاسب و پاسخ آن
🔆اشکالات رایج جزوات مدارس فقهی
🔆شخصیت علمی شیخ و لوازم علمی آن در مباحث مکاسب و رسائل
@salmanraoofi
MAKASEB2.mp3
11.19M
#مکاسب جلسه ۲
🔆تفاوت علم اقتصاد و بحثهای مکاسب محرمه
🔆نکته سنجی و نوآوری شیخ در انتخاب مکاسب
🔆اهمیت تحلیل یک باب فقهی در فهم و اجتهاد فقهی
@salmanraoofi
MAKASEB 3.mp3
8.27M
#مکاسب جلسه ۳
🔆ادله امکان یا وجوب بحث از اقتصاد
🔆انواع دیگر ورود کلی در مکاسب با توجه به ورود شیخ اعظم انصاری ره
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
RASAEL2.mp3
6.57M
#رسائل جلسه2
🔆اوضاع علم اصول قبل از شیخ
🔆دو تحلیل از سه مطلب اول شیخ اعظم در رسائل
🔆اهمیت نوآوریهای شکلی
@salmanraoofi
باسمه تعالی
اکثر مطالب لازم برای ورود به دو کتاب مهم #رسائل و #مکاسب را در این پنج صوت طرح کردم
همچنین شبهات رایج امروزی نسبت به این دو کتاب را مطرح کرده و به صورت منصفانه پاسخ گفتم برای ورود به این دو کتاب حتما این مباحث را گوش کنید
حتی اگر این دو کتاب را خوانده اید باز هم این پنج صوت افق کاملا جدیدی برای شما باز خواهد کرد
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
@salmanraoofi
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال ممنوع است)
#حوزه
#حوزوی
#مکتب_شناسی_فقهی
#فوائد_مکتب_شناسی_فقهی ۳
باسمه تعالی
فایده #فوائد_مکتب_شناسی_فقهی برای غیر مجتهدین
👈👈2. شناخت روش #اجتهاد اساتید و شاگردان ادامه دهنده آن روش به طور دقیق
در زبان اساتید ممکن است زیاد شنیده شود #مکتب_قم و #مکتب_نجف و بعد گفته می شود.
🔆مکتب قم فرد شاخص #آیت_الله_بروجردی و شاگردهای ایشان هستند بعد چه کسانی مکتب آیت الله العظمی بروجردی را ادامه می دهند؟ می گویند #آیت_الله_منتظری و #آیت_الله_العظمی_شبیری،
🔆شما وقتی خیلی دقیق دروس خارج این افراد را می شکافید می بینید که آیت الله منتظری روح کار آیت الله العظمی بروجردی را درک کردند ولی انگار دقیق برای ایشان روشن نیست که آیت الله العظمی بروجردی به چه روش و روندی کار اجتهادی می کنند لذا ایشان در مکاسب محرمه ای که نوشته اند، تقریبا هم شبیه کار آیت الله العظمی بروجردی است ولی یک بزنگاه هایی دارد که در آن بزنگاه ها اصلا ایشان شبیه آیت الله العظمی بروجردی نیست
🔆و همینطور آیت الله العظمی شبیری که اصلا نماینده مکتب آیت الله العظمی بروجردی نیستند، حالا ممکن است بگوییم یک جور نماینده مکتب قم هستند ولی کار ایشان با کار آیت الله بروجردی تفاوت های زیادی دارد،
🔆 آیت الله العظمی شبیری حجیت شهرت را قبول ندارد، اجماع را قبول ندارد، از این جهت شبیه #شیخ_اعظم_انصاری است و اصلا در روششان هم آن نکات اساسی مکتب آیت الله عظمای بروجردی را ندارند.
🔆آیت الله العظمی بروجردی حساب ویژه ای برای فتوای مشهور دارند، نصوص متلقات را ایشان با تحقیقات تاریخی که داشته اند به این نتیجه رسیدند که در حکم روایات هستند و لذا روایات را با نصوص متلقات و شهرت تضعیف و تقویت می کنند، این نکته و روشِ کار اصلا در روش اجتهادی آیت الله العظمی شبیری نیست، ممکن است در دادن فتوا آیت الله شبیری اگر ببینند یک نص متلقاتی در کتاب های فقهی شیخ صدوق یا مثلا شیخ طوسی یا دیگران هست مخالفت نکنند
👈👈ولی این نکته در فقه استنباطی ایشان نیست یعنی به عنوان یک مبنی و روش در اجتهادشان نیست البته در فقه فتوایی در مقام فتوا ممکن است احتیاط کنند ولی این مساله ربطی به روش اجتهادی ایشان ندارد.
🔆شباهتی که کار آیت الله شبیری با کار آیت الله بروجردی دارند شباهت تدریسی است یعنی آیت الله بروجردی روی یک مبنائی داشتند که طبق آن مبنا می آمدند دانه دانه روایات را در یک موضوع سندا و دلالتا بررسی می کردند، بعد این دلالت ها اگر مشکلاتی بین خود آن روایات در یک موضوع نه حتی یک باب داشت جواب می دادند، و بعد مرحله های دیگر روش اجتهاد را می رفتند، ایشان فقط شباهت تدریسی دارند نه شباهت در روش اجتهاد لذا شما درس ایشان بروید ایشان می آیند در یک موضوع روایاتش را دانه دانه می خوانند و سندی و دلالی مطرح می کنند اما در مراحل بعدی کاری که آیت الله بروجردی داشتند اصلا ایشان تبعیت نمی کنند، ببینید چقدر متفاوت می شود.
🔆از نظر بنده تنها ادامه دهنده #مکتب_اجتهادی_آیت_الله_بروجردی نوه دختری ایشان آیت الله علوی بروجردی هستند
🔆این یک فائده تحصیلی برای #مکتب_شناسی_فقهی برای غیر مجتهدین است که ثمرات زیادی دارد،
🔆دیده می شود طلبه دو سال، سه سال، پنج سال، بعضی ها ده سال #درس_خارج می روند، هنوز نمی دانند استاد چه کار می کند، نمی دانند به دو معنا یکی این که هنوز کلیت روند #اجتهاد را درک نکردند، که استاد چگونه و به چه روشی اجتهاد می کند و یکی بالاتر که منظور ما این است که اصلا نمی دانند این استادِ کدام مکتب و روش اجتهادی است که روند و روش اجتهادش چنین است،
🔆و لذا مکتب شناسی در شناخت دقیق و صحیح و علمی اساتید یک مکتب و ادامه دهنگان آن خیلی مهم و تاثیرگذار است و به صورت علمی میتوان گفت که هر استاد طبق چه مکتبی اجتهاد میکند و کدام فرد یا شاگرد ادامه دهنده این مکتب است چون روش استنباط را کاملا علمی می شناسیم.
@salmanraoofi
باسمه تعالی
با شبهاتی که اخیرا درباره بی تفاوت بودن حوزه نسبت به مشکلات حکومت اسلامی و معضلات جامعه رایج شد و حتی از زبان افرادی مثل حجت الاسلام رهدار در تلوزیون بیان شد و در فضای مجازی بازتاب گسترده پیدا کرد به طوری که جمعی از حوزویان نیز با کم اطلاعی به این باور رسیده اند
به نظر می رسد شخص آیت الله اعرافی و معاونین ایشان به عنوان متولیان اصلی حوزه های علمیه باید با استدلال متقن و آمار مشخص و رسانه ای کردن نمونه های متعدد ارائه راه حلهای دینی برای مشکلات جامعه و حکومت اسلامی
در قالبهای مختلفی چون ایجاد موسساتی راهبردی مثل موسسه امام خمینی ره متعلق به آیت الله مصباح و دانشگاه باقرالعلوم حجت الاسلام پارسانیا، و حوزه های علمیه خواهران و ...
همچنین ارائه کتابهای دین بنیان برای حل مشکلات جامعه که اقلا چهل عنوان بسیار مهم قبلا در این کانال منتشر شد و ده ها عنوان دیگر نیز موجود است
و کارهای عملیاتی مثل شهربازی معارفی موسسه قرآن و عترت، طرح حجاب موسسه ریحانه النبی و ...
با ارائه در یک برنامه تلوزیونی و همچنین یک همایش کشوری به این شبهات هم در حوزه و هم در جامعه پاسخ درخوری ارائه دهند و با دفاع متقن از حوزه و ارائه حقایقی چون استنکاف دولتها از اجرای این برنامه ها به شبهات به وجود آمده پاسخ شایسته ای بدهند خصوصا که صحبتهای ایشان در نمازجمعه و جاهای دیگر بازتاب درستی ندارد
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۶/۱۳
پی نوشت: اگر آیت الله اعرافی میخواهند حوزه را به جایگاه شایسته خود برسانند باید خودشان مستقیما با استفاده از ظرفیت صداوسیما، دولت و رییس جمهور، مجلس و رییس مجلس، قوه قضائیه و رییس قوه قضائیه و مردم را با استفاده از تلوزیون و در رتبه بعد با رسانه های دیگری چون روزنامه ها و فضای مجازی مورد خطاب قرار دهند.
از نظر بنده شان مدیر حوزه تخاطب مستقیم با رئوسای قوای سه گانه در بهترین وقت و مهمترین رسانه هاست نه پاسخگویی و خطبه خوانی در نمازجمعه و بازدید از حوزه های علمیه چرا که فعلا خطبه های نمازجمعه خصوصا نماز جمعه قم و امور دیگر حوزه ها بازتاب لازم در کشور را ندارد
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻 با رای مدیران و نمایندگان رسانهای استان؛
☑️ سردبیر خبرگزاری حوزه، رئیس مجمع بسیج رسانه استان قم شد
🔹 در نشست مجمع عالی بسیج رسانه استان قم که با حضور مدیران و نمایندگان رسانه ای استان برگزار شد، انتخابات مجمع با حضور ۲۵ نفر دارای حق رأی و معرفی حجت الاسلام علی افشاری، حسن صدرایی عارف و فخرالدین یوسف پور به عنوان کاندیداهای ریاست مجمع برگزار و «صدرایی عارف» با ۱۵ رأی به عنوان «رئیس مجمع بسیج رسانه استان قم» انتخاب شد.
جزئیات خبر: 👇
http://hawzahnews.com/detail/News/460514
باسمه تعالی
فردا و پس فردا برای ارائه خلاصه مقدمات بحث مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره
مهمان حوزه علمیه مقدسه خواهران نرجس در مشهد هستم
از مسئول محترم آموزش این حوزه با سابقه و مسئولان آن به خاطر دعوت از بنده برای ارائه این بحث کمال تشکر را دارم
۱۳۹۷/۶/۱۳
@salmanraoofi
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
✳️فیضیه قم استمرار یافت
✳️تجمع طلاب یزد در پی وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور
🆔 @feghahat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
همزمان با آغاز سال تحصیلی حوزه مطرح کنید؛
#هرطلبه_یک_پیشنهاد !
پیشنهادات خود را در زمینه های:
آموزش؛ تبلیغ
پژوهش؛ اخلاق
معیشت؛ فعالیت های طلبگی و...
به آیدی @InfoHawzah ارسال کنید و یا ذیل همین خبر در خبرگزاری حوزه کامنت بگذارید.
http://hawzahnews.com/detail/News/460340
همه پیشنهادها علاوه بر انتشار در حوزه نیوز، تقدیم مدیران حوزه، نهادهای حوزوی و تشکل های طلبگی خواهد شد.
#صدای_شما_شنیده_میشود
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
برای دریافت دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره
و مکتب شناسی آیت الله سیستانی حفظه الله
به کانال @d_raoofi مراجعه کنید
@salmanraoofi
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قیامفیضیه
🔲تحلیل حجت الاسلام سید حمید روحانی، تاریخ نگار انقلاب اسلامی از قیام فیضیه
💢دشمنان از فیضیه انقلابی وحشت دارند لذا با حاشیه سازی طلاب جوان را سرکوب کردند!
🆔 @feghahat
🔆کتابی که مکتب نرجس به بنده هدیه داد
🔆بنیانگذار مکتب نرجس خانم طاهایی بانوی با اخلاص، پرتلاش، خوشفکر، انقلابی، نکته سنج و زیرک که با همت بلند خود ده ها انسان موفق را به جامعه شیعه در اقصی نقاط عالم هدیه داد
🔆یگ الگوی نمونه برای همه طلاب زن و مرد
🔆حقیقتا به کارنامه ایشان غبطه خوردم
🔆نکته جالب اینکه ایشان یکی از مبرزین شاگردان آیت الله خامنه ای حفظه الله بودند
@salmanraoofi
باسمه تعالی
در ده جلسه مکتب شناسی شیخ اعظم انصاری ره در بحث موضوع شناسی
۱/ ۷ نوع کار شیخ هنگام موضوع شناسی
۲/ ۳ یا ۴ نوع نحوه تعیین موضوع
۳/ اهم نکاتی درباره عرف در مکتب شیخ اعظم انصاری ره
۴/ تحلیلی از یک نوع موضوع شناسی شیخ و راهگشایی این نوع موضوع شناسی فقهی اگر واقعا مد نظر شیخ بوده باشد در امور مختلف
ارائه می شود
و شما بدون خواندن دو جلد از مکاسب در یک سال و نیم
در حدود ده جلسه تمام این مباحث و فنون را فرا میگیرید
این ده جلسه بدون اغراق اندازه شش ماه تا یک سال اجتهاد را در طالب آن تسریع می کند
برای دریافت دروس به @d_raoofi مراجعه کنید
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
@salmanraoofi
هدایت شده از بر پا
نقشه متفاوت رهبری
و ضعف جدی نخبگان
🔸سخنان رهبری با خبرگان فاصله کل بدنه انقلابی با ایشان را نشان میداد. تقریبا یقین دارم کمتر کسی از جریانها و نخبگان کشور تاکنون طرح رهبری را پیش میبرده است.
🔸اصلاح طلبها که در شرایط جدید احساس بی آبرویی میکنند راه چاره خود را در تبری جستن نسبت به دولت یافته اند. همین طرح را کارگزاران به گونه دیگری دارند.
🔸بهاریها فارغ از شامورتی بازیهایشان با قوه قضاییه، طرحشان شکل دادن جریانهای جوششی مردم و وادار کردن دولت به استعفا است.
🔸جریانهای سیاسی حزب اللهی مخالف دولت فرصت را برای مفتضح کردن دولت فراهم میبینند و تلاش میکنند به مردم یادآوری کنند که دیدید چه شد؟ تقصیر خودتان بود.
🔸دولت اما بدون پشتوانه و طرفداری احزاب و جریانها، اعتماد عمومی را هم از دست داده است.
🔸یک طرح این بود که دولت استعفا دهد. طرح دوم استیضاح مجلس بود طرح سوم حکم حکومتی به برکناری دولت خسته و بی پشتوانه بود. طرح چهارم دولتی موازی بود که همه یا بخشی از کار را بر عهده بگیرد. طرح دیگر کمتر کردن اعتماد عمومی به دولت بود تا مردم از اینها بیشتر متنفر شوند. همه این طرحها حل مشکل را به نوعی ابطال تصمیم سال گذشته مردم میدانند. نوعی استفاده از شوک اجتماعی در اکثر آنها وجود دارد. اما این طرح ها چقدر درست است؟
🔸نخبگان یا تلاش میکردند جلوداری خروشهای مردمی کنند یا از دولت تبری بجویند یا سکوت کنند.
🔸طرح رهبری با همه فرق میکرد. او میگفت دولت نباید برود اولا. جلوی اراده قانونی مجلس و دیگران برای کنار گذاشتن دولت را هم گرفت ثانیا. از همه مهمتر نخبگان کشور را فراخواند به ترمیم اعتماد عمومی مردم به چنین دولتی. البته در کنار نقدها و مطالبه گری و امثالهم ولی اصل را گذاشت بر ایجاد امید و اعتماد به دولت. که این وظیفه نخبگان و حزب اللهی ها را نیز روشن میکند. او معتقد بود مشکل کشور باید با همین نیروها و قوای سه گانه حل و فصل شود.
🔸چرا این طرح؟ روشن است چون هدف جنگ اقتصادی و به تبع رسانه ای دشمن تغییر اراده مردم است. احساس تشتت و به هم ریختگی و ابهام و شوک و امثالهم دشمن را در دستیابی به هدف کمک میکرد. قطع ارتباط با دولت به معنای این نیست که دولت بعدی لزوما یک اعتماد عمومی داشته باشد بعلاوه اینکه در فاصله این جابجایی قطعا شرایط کشور متشتت و مبهمتر میشد.
🔸ریشه اشکال را رهبری دو چیز میدانست اول ضعفهای دولت که اتفاقا خود را تازه نشان داده و دولت نمیتواند پنهانش کند. دولتی که ظاهرا بنا دارد بیشتر حرف گوش کند چون تنها پشتیبان او رهبری است. دوم بی اعتمادی اجتماعی که این نکته بهترین دولتها را هم زمین خواهد زد. این دومی محصول جنگ اقتصادی و رسانه ای است.
🔸نقشه رهبری بر اساس هدف دشمن تعیین میشد و توجه به وضعیت کل امت. خیلی ها نفهمیدند چطور دولتی که بیشترین اختلاف گفتمانی با رهبر را دارد و رهبر بیشترین حذر را نسبت به گفتمان آنها داده بود باید در این شرایط فلاکتش اینطور مورد پشتیبانی رهبر باشد. و چرا رهبر سخت ترین راه را انتخاب کرده است. با توجه به این طرح رهبری به وضوح میتوان مشاهده کرد کل نخبگان فاصله جدی با او دارند و خیلی ها در حال تکمیل طرح دشمنند.
🔸به نظرم سبک امام جامعه فقط زمانی درک میشود که در افق نگاه او قرار بگیریم. توجه به هدف دشمن در تحرکاتش بعلاوه فهم درست وضعیت کل امت. و الا با روحیه انقلابی و نیت الهی پازل دشمن را تکمیل خواهیم کرد. به نظرم نخبگان ما تا امروز نمره خوبی نگرفته اند.
https://eitaa.com/ali_mahdiyan
باسمه تعالی
#مدیر_جوان
#حجت_الاسلام_قمی
طبق بعضی اخبار: در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که برای اولین بار حجتالاسلام قمی شرکت میکند از طرف دولتیها و رئیس جمهور مورد استقبال فراوان قرار میگیرد.
این خبر حاکی از این است که روحانی، قمی را در آغوش گرفته و با او برخورد بسیار صمیمانهای انجام می دهد و همچنین شنیده شده اعضای دولتی شورای عالی انقلاب فرهنگی، قمی را حلقه کرده و با او به گفتوگو میپرداختند.
@salmanraoofi