eitaa logo
سلمان رئوفی
5.8هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
324 ویدیو
186 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صوت نشست 🔅“چیستی و چرایی روش فهرستی” 🎙استاد محمد باقر ملکیان 🗓 پنج‌شنبه ۱۲ دی ۹۸ 🔅قم، مدرسه علمیه ایت الله حاج سید محمد باقر خوانساری(ره) @salmanraoofi
🗓سالروز رحلت آیةالله مجتهدی 💠رهبرانقلاب ‼️جوان طلبه ما، بیش از گذشته نیازمند تهذیب است. ما قله‌های تهذیب داریم مثل حاج میرزا جوادآقا ملکی، علامه طباطبائی، آقای بهجت، آقای بهاءالدینی و سایر علمای ربانی که قله‌های تهذیب در حوزه بودند. شناخت زندگی اینها، حرفهای اینها، از شفابخشترین چیزهائی است که میتواند به انسان آرامش بدهد، دلها را نورانی کند. ۸۹/۷/۲۹ ‼️عالم ربّانی و معلّم اخلاق مرحوم حجّت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی، عمر بابرکتش، منشأ خدمات دینی ارزنده‌ای بود که برجسته‌ترین آن تأسیس و اداره‌ی شایسته مدرسه‌ای است که در طول ده‌ها سال، محلّ پرورش علما و فضلای فراوان بوده و هم اکنون تعدادی از تربیت‌شدگان در آن، در شمار فضلای برجسته و عالمان و مجتهدان بزرگوارند. علم و تقوا و تلاش متعهّدانه در تربیت طلاب علوم دینی سه عنصر شاخص در شخصیّت این روحانی عالیقدر بود و برکات فراوانی را برای حوزه‌های علمیّه به بار آورد. حقّ عظیم ایشان بر حوزه علمیّه‌ی تهران فراموش‌نشدنی است! ۸۶/۱۰/۲۴ @Jahade_tabeini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆معاونت فضای مجازی، رسانه و هنر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می کند: 🔅شب شعر و خاطره "قسم به قاصم" 🔆پاسداشت سردار شهیدحاج قاسم سلیمانی و شهدای سانحه هوایی 🔅سخنرانی: سردار الماسی 🔅شعرخوانی استاد سیدعلی موسوی گرمارودی و ... 🔅مرثیه خوانی: حجت الاسلام و المسلمین میرزامحمدی 🔅اجرا: نجم الدین شریعتی 🔅گروه سرود ولایت ⏰زمان: سه شنبه، بیست و چهارم دی ماه، ساعت ۱۸ 🏢مکان: ابتدای خیابان معلم، مرکز همایش غدیر ✳️منتظر حضور گرم شما هستیم. @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نمازجمعه ۲۷ دی ماه به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مصلی امام خمینی برگزار خواهد شد 🔻 بسم الله الرحمن الرحیم یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَیٰ ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ 🔹️ در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در طلیعه گام دوم انقلاب، نماز جمعه این هفته به امامت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و با حضور پر شور مردم بصیر و انقلابی در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و ملت مؤمن و سرافراز ایران اسلامی بار دیگر صحنه‌هایی از همبستگی، شکوه و عظمت خود را به نمایش خواهند گذاشت. 🔹️ توضیح بیشتر در مورد این مراسم و نحوه حضور نمازگزاران محترم از طریق ستاد نماز جمعه تهران اعلام خواهد شد. 🔺️ ستاد نماز جمعه تهران
✳️#دومین_نشست_تبیینی با موضوع #فلسفه_سیاسی آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدّ ظلّه العالی) ✅#امتداد_توحید_در_سیاست 🔸ارائه و سخنران: حجت الاسلام و المسلمین استاد پارسانیا 🔹دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی موسوی 🕧 زمان: چهارشنبه ۲۵ دیماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۰ ❇️ مکان: میدان روح الله، جنب بیت حضرت امام خمینی (ره)، مرکز فقهی صاحب الامر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) @qom_khamenei_ir
🔻همزمان با سالگرد درگذشت ریاست فقید مجمع تشخیص، بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر کرد: 📚روایت‌های ناروا؛ مجموعه مقالاتی در نقد کارنامه و خاطرات سیاسی مرحوم هاشمی رفسنجانی 🔹راه‌های پیشرفت برای جوامع و ملت‌ها باز است؛ اگر از شکست‌ها و پیروزی‌ها عبرت بگیرند و برای حافظه تاریخی خود اهمیت قائل شوند. عوامل مختلفی در شکل‌گیری این حافظه مؤثر است که خاطره‌نگاری یکی از مهم‌ترین آنهاست. اما مسئله اساسی این‌جاست که رجال سیاسی معمولا بر اساس حب و بغض‌های شخصی و یا جناحی خاطرات خود را ثبت می‌کنند و تلاش می‌کنند در پیروزی‌ها خود را شخصیتی محوری جلوه دهند و نقش منفی خود را در شکست‌ها مخفی کنند. همین ویژگی کار را برای تاریخ‌نگاران متعهد و متولیان ثبت صادقانه تاریخ سخت می‌کند و باعث می‌شود خوانش انتقادی خاطرات منتشر شده به عنوان یک بستر علمی جدّی مورد نظر تاریخ‌پژوهان قرار گیرد. 🔸در میان شخصیت‌های مختلفی که در تاریخ انقلاب اسلامی نقش داشتند، نام آقای مطرح است؛ کسی که با آغاز نهضت امام خمینی، در میدان مبارزات سیاسی وارد شد و به زودی خود را به رأس هرم مبارزاتی نزدیک ساخت و تقریبا تا چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره در مسئولیت‌های سیاسی عالی قرار داشت. 🔹روایت ها و خاطرات مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی به خاطر جایگاه سیاسی وی و حضور در صحنه‌های مختلف برای همه تاریخ‌پژوهان انقلاب اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است و دقیقا به همین دلیل؛ اگر عمدا یا سهوا « » در این خاطرات وارد شده باشد، اثر تخریبی آن در مخدوش‌سازی حافظه تاریخی محققین و جهت‌دهی ناروا به پژوهش‌های تاریخی، بسیار اثر منفی برجای خواهد گذاشت. 🔸مجموعه «روایت‌های ناروا» ده مقاله در در نقد خاطرات سیاسی مرحوم هاشمی رفسنجانی است که همگی در سال‌های حیات وی، منتشر شده است. تنوع مقالات در این اثر باعث شده ابعاد مختلفی از خاطرات آقای رفسنجانی مورد واکاوی و دقت تاریخی قرار گیرد. 🔹در مقاله نخست با عنوان «مبارزه در تردید و ابهام» و «خاطراتی پر از ابهام و پرسش‌های بی‌پاسخ؛ که به قلم تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام و المسلمین نگارش یافته است که در آن به تبیین برخی محورهای انتقادی کلی در مجموع روایت‌های تاریخی آقای هاشمی پرداخته شده است. امتیاز این دو مقاله، بیان برخی ارتکازات و مشاهدات تاریخی نگارنده است که اولا به صورت مستقیم و بی‌واسطه آقای هاشمی را می‌شناسد و ثانیا تنها کسی است که از سوی امام خمینی مأموریت تدوین تاریخ انقلاب اسلامی به وی محول شده است. 🔸«نگاهی به خوش‌بینی‌های فرمایشی و ژست‌های دموکراتیک آقای هاشمی رفسنجانی» عنوان مقاله سوم به قلم دکتر مظفر نامدار است که از ابتدای دوره سوم فصلنامه تخصصی پانزده خرداد تا کنون، سردبیری این نشریه را برعهده داشته است. این نوشتار، با رویکردی تحلیلی، به نقد کارنامه سیاسی متناقض‌نما و پرفراز و نشیب آقای هاشمی پرداخته است. 🔹مقاله چهارم با عنوان «آسیب‌شناسی انتقادی شیوه‌های خاطره‌گویی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر کتاب دوران مبارزه» به قلم آقایان سهراب مقدمی شهیدانی و میثم عبداللهی چیرانی، به نقد اختصاصی نخستین مجموعه خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی اختصاص یافته است. نظر به اهمیت خاص این اثر در ریل‌گذاری شیوه خاطره‌گویی مرحوم هاشمی، نقد روش‌محورانه آن می‌تواند در خوانش انتقادی سایر آثار مشابه نیز مورد استفاده قرار گیرد. 🔸«بررسی تطبیقی اندیشه‌های امام خمینی و عمل‌کردهای هاشمی رفسنجانی» عنوان مقاله پنجم است که تلاش دارد از ابتدای مبارزات تا سال‌های پایانی حیات امام، به بررسی تطبیقی اندیشه و کارنامه سیاسی آقای هاشمی با امام خمینی بپردازد و فاصله محسوس او با امام را با تکیه بر مستندات تاریخی تبیین سازد. 🔹مقاله ششم با عنوان «نظری اجمالی به ادعاهای بدون دلیل در خاطرات هاشمی رفسنجانی» بر یک آسیب مهم در مجموعه خاطرات ریاست فقید مجمع تشخیص مصلحت متمرکز شده و در پی تجمیع ادعاهای بدون دلیل در خاطرات ایشان است. مقالات هفتم و هشتم به نقد و بررسی دو کتاب «به سوی سرنوشت» و «اوج دفاع» اختصاص یافته که توسط جناب آقای سلیمی نمین تحریر شده است. امتیاز این دو مقاله، تمرکز بر جزئیات تاریخی و نقد تحلیلی و تطبیقی برخی گزاره‌های خاص است. «روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش» عنوان مقاله‌ای است به قلم استاد سیدحمید روحانی که تلاش دارد به نقد «روش‌های نامتعارف در القای مشهورات و متشابهات تاریخی به جای رخدادها» در مجموعه مصاحبه‌های آقای صادق زیباکلام با مرحوم هاشمی بپردازد. 🔸«هبوط در مه» عنوان آخرین مقاله از این مجموعه است که به نقد کتاب «پا به پای سرو؛ خاطرات خانم عفت مرعشی» پرداخته است. 🔹🔹🔹 http://bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📌 اصلاحیه تغییر مکان برگزاری 📌 🔻«آیت نور ۴» بزرگداشت مقام عرفانی و علمی شهیدِ اول 🎙 با سخن آیات وحجج اسلام: 👤 حاج سیدعلی حسینی آملی 👤 حاج شیخ عبدالحسین خسروپناه 👤حاج شیخ علی رضایی تهرانی ➕رونمایی از۳کتاب ارزشمند تالیف حجت‌الاسلام و المسلمین استاد وکیلی: شهیدِ عارف| تطهیر الشریعه عن «حدیقة الشیعه»| «محیی‌الدین» شیعه خالص 🕰 پنجشنبه ۲۶دی (۲۰جمادی‌الاولی) | ساعت ۱۸ تا۲۰ 📍مشهدمقدس، چهارراه خسروی،دفتر تبلیغات اسلامی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین محمد حسن وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐 www.mhva.ir
تعالی بزرگوارانی که می توانند خود را به نماز جمعه فردای رهبر انقلاب حفظه الله در تهران برسانند حتما به این مساله مهم مبادرت ورزند از برکات مختلف معنوی و مادی این نماز بسیار مهم نباید غافل شد حتی اگر برای دنیای خود ارزش قائل باشیم باید متوجه باشیم شرکت در نماز فردای ایشان ضامن امنیت دنیای ماست و اگر دنیایی هم فکر کنیم غفلت از این نماز درست نیست و السلام @salmanraoofi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بشنوید | صوت خطبه اول حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه تهران. 🏷 #نماز_جمعه_تاریخ‌ساز 📲 پخش زنده در سایت، اینستاگرام و توئیتر KHAMENEI.IR 📺 در کانال آپارات ببینید👇 https://www.aparat.com/khamenei_ir/live
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 بشنوید | صوت خطبه دوم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه تهران. 🏷 💻 @Khamenei_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅بیان دو حکایت از مقام معظم رهبری حفظه الله 🔅توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 🔅علت ارادت استاد شب زنده دار به رهبرمعظم انقلاب حفظه الله تاریخ: ۹۸/۱۰/۱۶ @pand_saadat @salmanraoofi
باسمه تعالی افرادی که توانایی پیاده سازی صوت دارند چند صوت در جواب به شبهات شایع طلاب درباره خواندن رسائل و مکاسب هست که در ابتدای تدریس دوسال پیش ارائه شده و نیاز به پیاده سازی دارد حق الزحمه هم تقدیم می شود لطفا افرادی که سابقه پیاده سازی دروس حوزوی دارند به آیدی بنده @srsr1359 مراجعه کنند متشکر سلمان رئوفی @salmanraoofi
باسمه تعالی بزرگوارانی با توجه به اینکه تمرکز بنده درباره مباحث روشی اجتهاد است درباره کتاب روش شناسی اجتهاد که موسسه فقاهت چاپ کرده سوال می کنند بنده کتاب را هنوز تهیه نکرده و نخوانده ام اگر خواندم اظهار نظر می کنم @salmanraoofi
1 باسمه تعالی ☀گوشه ای از دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره پیاده شده از دروس ارائه شده ( نشر بدون لینک کانال ممنوع است) یک بحث مهم درباره مکتب شناسی فقهی این است که این بحث چه فوائدی دارد. فوائد این بحث می تواند از چند زاویه مورد بررسی قرار بگیرد 🔆زاویه اول فواید برای غیر مجتهدین است 🔆زاویه دوم فواید برای مجتهدین 🔆زاویه سوم هم فایده هنگام ابداع یک روش اجتهادی است. @salmanraoofi
(نشر بدون لینک کانال ممنوع است) 2 ☀گوشه ای از دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره پیاده شده از دروس ارائه شده باسمه تعالی برای غیر مجتهدین 1. تسهیل در شناخت یکی از مشکلات خواندن و این است که این کتب به گونه ای درس خارج اند و کسی که میخواهد این مطالب را بفهمد ، نکته ای که طرح نمی شود تئوری این مسائل و نقشه راه این مباحث است یعنی طلبه نمیداند که ره میخواهد به چه روندی به حکم برسد البته غیر از بعضی تقدم و تاخرهایی که فکر جوال شیخ دارد و نظم مباحث را کمی به هم می ریزد، طلبه در و یا که وارد می شود دقیقا مثل این است که بدون مقدمه و شناخت تئوری و روند و روش کار او را به اتاق جراحی ببرند و بگویند جراحی کنید. در درس خارج، استاد می آید موضوعی یا فرعی را مطرح می کند بعد اقوال یا ادله را مطرح می کند، بعد این اقوال و ادله را به روش خودش نقد می کند و بعد به یک نتیجه می رسد، این کلیت درس خارج است، البته در یا در ممکن است مقداری کار متفاوت باشد، ولی محصل باید خیلی گیرایی داشته باشد که متوجه بشود که این استاد چه روندی و چه روشهایی برای رسیدن به نتیجه دارد. مشکلی که در داریم همین است یعنی وارد عمل می شوند اما تئوری و روش کار گفته نمی شود شما باید تئوری و روش را در حین کار یاد بگیرید در واقع اگر کسی هم در شود می شود گفت مجتهد تجربی شده یعنی بدون دانستن نظریة کار، کار را یاد گرفته است. اگر طلبه در ابتدا یک آشنایی اجمالی با روش داشته باشد می داند که الان قاعدتا شیخ این طور کار را شروع می کند و اینطور ادامه می دهد و اینطور به پایان میبرد حالا گاهی تقدم و تاخرهایی در کار هست ولی بالاخره می داند روش کار این است و الان کجای روش کار در است و لذا سر در گمی در کل روش کار ندارد بلکه می داند این روش اجتهادی روندش این گونه است و من مثلا ایستگاه موضوع شناسی یا ظهور گیری یا حل تعارض یا غیره هستم و اشراف به روند دارد الان برای طلبه مکاسب خوان اصلا اشراف به روند در ورود به درس نیست لذا اصلا طلبه از اساس در کار شیخ سر در گم است چون نه تئوری اجتهاد را به طور اجمالی می داند و نه روش کار را مطلع است لذا یک فایده اشراف به روند و گم نشدن در روند اجتهاد مجتهدینی مثل است یا است که این فایده برای غیر مجتهد خیلی بیشتر است ولی برای مجتهد هم نسبتا فایده دارد. @salmanraoofi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆شهید سپهبد #حاج_قاسم_سلیمانی 🔅قطعا بعد از شهید مطهری و شهید بهشتی سومین شهید برجسته انقلاب اسلامی است. 🔅همانطور که خون شهید مطهری عقائد میلیونها انسان مومن را تصحیح و بیمه کرد و خون شهید بهشتی اثبات حقانیت مریدان امام خمینی ره شد و انقلاب را از شر منافقین نجات داد 🔅خون این شهید بزرگ هم، انقلاب را از شرّ آمریکای جهانخوار و اذناب او و منافقین داخلی نجات خواهد داد 🔅آنچه از سخنرانیهای این شهید سعید شنیدم، حقا و انصافا در سطح سخنرانیهای پرمغز شهید مطهری است امیدوارم سخنرانیهای ایشان مثل سخنان گوهربار شهید همت در کتابی جدا به چاپ برسد @salmanraoofi
♻️💠 زمینی‌سازی پارادوکسیکال "ذات اقدس اله" : اندر تمجید هاشمی رفسنجانی توسط حضرت آیت الله جوادی آملی 🔹سال‌ها "ذات اقدس اله" را فراتر از همه قیودات شنیدیم، دانستیم و تلقی کردیم. ما را تا اوج برد. 🔹شاید از ساده‌ی بسیط و همه فهم خداوند ما را فراتر هم برد و آن را عمیق یافتیم. 🔹تازه تازه عادت کرده بودیم که با خداوند همیشگی با زبان ناتاب‌آور حکمی ـ عرفانی هم می‌شود ارتباط یافت. 🔹تازه تازه فهمیدیم یا داشتیم درمی‌یافتیم که قرار است فقهی که از ذات اقدس اله برآید، بر جان جهان نمای ما نازل شود و ما جرعه‌ای از فقاهت حکیمانه و عارفانه را تلذذ کنیم. 🔹تازه تازه می‌فهمیدیم که تفسیر قرآن آن ذات اقدس اله را هم باید جور دیگر تصویر کرد و بر مدار تسنیم شوق‌آور درآمد و خود را تسلیم ذوق حکیمانه کرد. 🔹🔹اما هم نمی‌دانستیم و هم انتظار نداشتیم که آن ذات اقدس اله درونی‌شده‌ی ما، در سال‌های واپسین در فرودگاه توصیف، تجلیل و تبجیل آن سفر کرده آب و استخر دیبا خود را نیز بر ما نشان دهد و فقیه و مفسر خوانده شود. 🔹انتظار نداشتیم که آیت‌الله خوانده‌ی روزنامه‌ی جمهوری فرارتر از لقبی تشریفاتی، بیش از حد عادی مدال افتخار بگیرد. 🔹طرفه آن‌که: وقتی جامعه انقلابی، جرعه‌نوش اخلاص "سردار آسمانی" خود بود و یک دل و پر پیمانه سه بار از عمق جان و با دیده‌های پربصیرت و پر اشک می‌سرود که "انا لا نعلم منه الا خیرا"، انتظار نداشت که کسی از اوج ستایش فردی به عنوان "سردار سازندگی" فراتر رود. 🔹مردم کوچه و خیابان هم انتظار نداشتند که تمام "ذات اقدس اله" در خدمت قضای نگفتن جمله‌ی پر رمز و راز "انا لا نعلم منه الا خیرا" قرار گیرد و مدال تفسیر و فقه بر سینه‌ی آن سفر کرده‌ی آب و استخر نشانده شود. ✅ البته جای شکر و سپاس باقی است که خداوند متعال تنها از افق ذات اقدس اله سرداران خود را به آحاد اهل ایمان معرفی نمی‌کند. بی‌جهت نیست که "سردار آسمانی" تشییع میلیونی شد و "سردار سازندگی" تشییعی به‌یاد ماندنی را در ذاکره‌ی ما خاطره‌سازی کرد. ✳️ سردار سازندگی نیازمند تبجیل و تجلیل ماند. اما نه مفسر خواندن او دردی را دوا می‌کند و مقتضی اذعان حتی تصنعی به "انا لا نعلم منه الا خیرا" خواهد بود و نه فقیه تلقی کردن او کرسی "مرجعیت شورایی" ـ و نه صرفاً "فقاهت شورایی" ـ را بر تارک کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه‌ها خواهد رساند. ✅ خطبه‌خوان‌هایی از خطبه‌خوانی کناره گرفتند. برخی به نیت خیر، برای پرهیز از اختلاف و تنش، و به‌خاطر هراس بیش از حدّ نسبت به تعمیق شکاف‌ها. برخی هم پا به پای جامعه و آحاد مؤمن انقلابی نیامدند. 💠 کسی که به هر دلیل نیامد، می‌تواند مأجور باشد. اما زمینه‌مندی را چندان نمی‌توان جبران و دوا کرد. بلکه، نمی‌توان پنهان کرد یا تغافل کرد که: پیام‌ها و سخنرانی‌ها نشان داده است گاه نمایندگان ذات اقدس اله، برای نظام، انقلاب و تمدن‌سازی عریق دینی بهره دارند و دعای خیر می‌کنند. اما از آنان، شاید بیشتر برای تبجیل و ... سرداران گذشته، حال و آینده‌ی سازندگی مایه گذاشته می‌شود. اما اینها چندان با طرح مرجعیت رشیده‌ی شهید صدر نمی‌سازد. ذبیح الله نعیمیان 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
رجیم‌شدگان‌انقلاب #بصیرت_نافذ 🆔 @hazin14
باسمه تعالی بحث مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره را تا به حال برای حوزه علمیه خواهران مکتب نرجس مشهد کریمه اهل بیت علیهم السلام قم (مشکات قم) موسسه فتوت (فرهنگ و تمدن توحیدی) مدرسه فقهی صاحب الامر عج و اخیرا مشکات تهران درخواست داشته 🔅به صورت خلاصه یا کامل ارائه کرده ام 🔅حوزه های علمیه خواهران و برادران در هر جای کشور درخواست داشته باشند مانعی برای ارائه بحث نیست 👈البته در غیر از قم در ۴ شنبه و ۵ شنبه یا ایام تعطیلی تبلیغی یا تابستان در خدمتم 🔅شیخ اعظم انصاری ره خدمات بزرگی به مقام فقاهت و علم فقه و اصول داشته اند عجالتا جناب استاد اکبرنژاد که مشاهیر را در موارد مختلف دعوت به مناظره می کنند و نقدهای مختلفی به شیخ انصاری ره دارند اگر از موضع مناظره با مجتهدین مسلم و صاحب نام پایین بیایند چه در مورد شیخ و چه در موارد دیگر اگر حاضر به مناظره باشند حاضرم با ایشان در موارد مختلف مناظره کنم و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۱۱/۲ @salmanraoofi
مقاله مذاکره در کربلا.pdf
557.7K
🔅مذاکره با دشمن.... بررسی و نقد دیدگاه حسن روحانی و سروش محلاتی درباره مذاکره امام حسین(ع) با دشمن. نویسنده: حجت الاسلام دکتر حامد منتظری مقدم. @ahlebait110 @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📌 استاد شیخ محمد سند در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد:(1) ▫ روش تصحیح حدیث از راه رجال، بسیار خطرناک است ▫ آیت‌الله خوئی مسیر مشهور بررسی احادیث را منحرف کرد ▪ مرحوم آقای خویی در این زمینه بسیار افراط کرده است. ایشان خودش می‌فرماید مبانی من خلاف مشهور است. ایشان هیچ‌یک از مبانی مشهور در پذیرش روایات را قبول ندارد و این شاذ از مشهور است. حال این شاذ، مشهور شده است و بالعکس، روش مشهور در میان قدما، شاذ گردیده است. متأسفانه این روش کم‌کم به علم کلام و شبهات و … هم سرایت کرده است. 📝 اختصاصی شبکه اجتهاد: استاد شیخ محمد سند، علاوه بر پرکاری در تدریس و تألیفات فراوان، بسیار تأمل و تفکر می‌کند. او چه زمانی که طلبه‌ای ساده بود، چه بعد از آن که استاد مهمی شد و چه اکنون که سودای مرجعیت دارد، تأمل و تفکر را فراموش نکرده است. همین است که هر چند صباح، مبنای مهمی را بیان کرده و منتشر می‌کند. مدتی است شنیده می‌شد او روش جدیدی در بررسی صحت روایات به دست آورده که بر اساس آن، تمام فقرات زیارت جامعه کبیره و بسیاری دیگر از متن‌های حدیثی را معتبر می‌نماید. با این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه نجف در رابطه با روش جدید ابداعی‌اش گفتگو کردیم. دانشجوی پیشین رشته مهندسی دیوید گیم (david game college) لندن، معتقد است روش مشهور فقها، روش بررسی سندی نیست، بلکه این روشی است که توسط ابن‌طاووس ابداع شد و بعد از آن، کسانی همچون آیت‌الله خوئی، آن را نشر دادند و در تأسی به آن، افراط کردند. گفتگوی صریح و جذاب شبکه اجتهاد با این استاد کثیر التألیف و خوش‌فکر حوزه علمیه نجف، از نگاه شما می‌گذرد: 📝 اجتهاد: شنیده‌ها از شما حاکی از این است که مدتی است روش جدیدی را در اعتبارسنجی احادیث به دست آورده‌اید که با روش‌های پیشین متفاوت هستند و با این روش، احادیث زیادی را تصحیح نموده‌اید. این روش چیست و آثار آن در حدیث به چه میزان است؟ 🎤 سند: چند سالی ما در نجف کارگاه جنبی برقرار کردیم. سه نفر بودیم که درباره زیارت جامعه تحقیق کردیم. در طول این سه سال، فهمیدیم زیارت جامعه بیش از ده طریق دارد. در همین مدت یک روش عجیبی را در علم حدیث یافتیم. فهمیدیم که زیارت جامعه مثلاً شصت بند است. هر بندی دارای پنج جمله یا کمتر است. ما فقط به بررسی جملات پرداختیم. دیدیم تمام این جملات در زیارات دیگر آمده است. بله زیارت جامعه چینش جدیدی دارد اما مضمون آن در سایر زیارات موجود است. ▫ فقها یا علمای اخلاق، آیا قرآن را در ابواب فقه به ترتیب سور مراعات کرده‌اند یا به ترتیب مسانید؟ آیا ترتیب قرآن در کتب متکلمین به ترتیب مصحف است یا به ترتیب دیگری است؟ فقیه و مفسر و متکلم، چینش آیات در سوره را مدنظر و غایت اصلی قرار نمی‌دهد. خود فقها، آیات را تقطیع می‌کنند. پس این تراث، باید به‌طورکلی بررسی شود. فقها در بیان آیات که همه آیات را نقل نمی‌کنند و آن را قطعه‌قطعه می‌کنند. البته سیاق آیه و روایت اثر دارد؛ اما یک فرمول فی‌نفسه موضوعیت دارد که چه کسی گفته منبع این حکم، فلان سند است. این مبنا در زمان ما به فراموشی سپرده ‌شده است. ▫ شما به موضوع حرمت ربا توجه کنید. فقیه چندین آیه را تقطیع می‌کند و سپس حکم به حرمت می‌دهد. مفسر و متکلم و دیگران هم همین‌طور است. پس شما در گروی این چینش خاص نباید باشید. قدما که بزرگ‌ترین میزان را کتاب و سنت می‌گرفتند، منظورشان منظومه کتاب و سنت است. چون سند و منبع اصلی، همین طریق است. ▫ به طور کلی، جعل در یک حدیث ممکن است اما در منظومه احادیث ممکن نیست. مرحوم شیخ مفید و سید مرتضی و اکثر قدما حتی شیخ صدوق در بحث حجیت خبر واحد کلماتی دارند. شیخ انصاری کلمات این بزرگواران را نقل کرده که اگر بحث سندی صرف باشد، فایده ای ندارد. حجیت حدیث به متن روایت است. به تعبیر دیگر وقتی می‌خواهند ببینند فلان قانون، مطابق با قانون اساسی هست یا نه کاری به سخنگوی دولت ندارند. بلکه به متن قانون اساسی رجوع می‌شود. ریشه شرعی بودن و مشروعیت، این‌ها نیست. لذا طریق که مرحله اثبات است، منبع حجیت نیست. متأسفانه سید احمد ابن طاووس مسیر را کج کرد و صحت را در مسیر طریق گذاشته‌ نه در مسیر متن تا به مرحوم خویی رسید که ایشان متأسفانه این روش را به کمال خود رسانید. @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📌 استاد شیخ محمد سند در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد:(2) ▫ روش تصحیح حدیث از راه رجال، بسیار خطرناک است ▫ آیت‌الله خوئی مسیر مشهور بررسی احادیث را منحرف کرد ▫ این روشی که ما بیان می کنیم، روش بسیار مهم و مؤثری است. فقیه گاهی مسئله را با ابزار فقه حلاجی می‌کند ولی گاهی فقه را با ابزار رجالی بررسی می‌کند. مثلاً روایات را بررسی می‌کند و برخی را تضعیف می‌کند و بعد تعارض می‌شود و بعد یکی را بر دیگری ترجیح می‌دهد. متأسفانه علاج مسئله فقهی را با علم رجال انجام می‌دهند. ▫ روش مرحوم خویی این اشکال را دارد. مرحوم صاحب جواهر مسائل فقهی را با متن حدیث حلاجی می‌کند. باید مشخص شود که این آقا فقیه است یا رجالی است؟ بیشتر شاگردان مرحوم خویی بحث رجالی را مطرح می‌کنند. بله، فقط مرحوم روحانی خود را از بند رجال آزاد کرد. لذا ایشان به فقه رضوی بها و اعتبار می‌داد چون متن آن قوی بود. اگر روش حلاجی فقه، به علم رجال باشد، بسیار خطرناک خواهد بود. آیا علم رجال به علم فقه تکیه دارد یا فقه تکیه به رجال دارد؟ مرحوم نجاشی که استاد شیخ مفید است، وقتی کلمه صحیح را که استفاده می‌کند، به دنبال طریق صحیح است یا متن قوی؟ قطعا دومی مراد است. ▫ بزرگ‌ترین شاخص اعتبار حدیث، کتاب و سنت است که کار فقیه است و رجالی چنین توانایی ندارد. این روش فعلی که فقط به رجال بهاداده می‌شود بسیار خطرناک است و درد بی‌درمان است. ▫ مرحوم آقای خویی در این زمینه بسیار افراط کرده است. ایشان خودش می‌فرماید مبانی من خلاف مشهور است. ایشان هیچ‌یک از مبانی مشهور در پذیرش روایات را قبول ندارد و این شاذ از مشهور است. حال این شاذ، مشهور شده است و بالعکس، روش مشهور در میان قدما، شاذ گردیده است. متأسفانه این روش کم‌کم به علم کلام و شبهات و … هم سرایت کرده است. مثلاً اعتبار کتاب تحف العقول فقط به سند تنهاست یا اعتبار آن به متن است؟ آقا بزرگ تهرانی که یک کتاب‌شناس قوی است، تحف العقول را معتبر می‌داند. ▫ این روش‌های مختلف فقهی که وجود دارد، در کتابی جمع‌آوری‌شده است و مراحل استنباط نیز نگاشته شده است که به‌زودی منتشر خواهد شد. 📝 اجتهاد: به نظر می رسد با روش اعتبار سندی صرف، بسیاری از مسائل مستحدثه بی‌جواب می‌ماند؛ زیرا طبق این روش، لازم است روایات زیادی کنار گذاشته شوند. 🎤 سند: بله، این روشی که مرحوم خویی آن را مشهور کردند، شذوذاتی دارد که بیان شد. باید این مطالبی را که عرض کردم منتشر کنید تا حوزه از خواب بیدار شود. آنچه اهمیت دارد، متن است. متکلم باید به متن نگاه کند. علم رجال به علوم دیگر دینی تکیه دارد نه اینکه سایر علوم به علم رجال تکیه داشته باشند. علم حدیث از علم رجال مهم‌تر است. علم حدیث، مواد است. اینکه بفهمیم شخصی کثیر الروایه هست یا نه، از علم حدیث استفاده می‌شود. شیخ مفید و صدوق و دیگران محدث هستند. با احترام شایان به مرحوم آقای خویی، اما روش ایشان بسیار خطرناک است. تکیه اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز بر متن بوده است کما اینکه فرموده‌اند: «حدیث تدریه خیر من الف حدیث ترویه» فهمیدن حدیث مهم است و آن آگاهی از متن است و کاری به سند ندارد. بله سند خوب است اما پایه اصلی و رکن نیست. @salmanraoofi
🔻 آیت‌الله اعرافی در اختتامیه همایش کتاب سال حوزه: 🔹 نباید از اصول و سنن پژوهشی حوزوی دور شویم ◽️روش‌های اصیل و دقیق حوزوی باید مورد استفاده قرار گیرد؛ سنت مباحث استاد و شاگرد، سنت تقریر شفاهی و کتبی، سنت تعلیقه نویسی، گفتگوی شاگرد و استاد، سنت مذاکره علمی، سنت تحقیقی که به امرمادی گره نخورده است از جمله این سنن است. ◽️تحقیقات بزرگ ما مدیون تلاش بزرگی است که عالمان ما بدون چشم داشت تولید کردند. زندگی طلاب مااز نظر معیشت آسان نیست ولی طلاب ما این تولیدات فاخر را با این سنن ایجاد کردند. ◽️ نیازمند گام های جدی در حوزه علمیه هستیم. هنوز فاقد یک نگاه جامع هستیم که بتواند همه مراکز را به هم گره بزند. 🔹 آیت‌الله خرازی از عالمان اخلاقی و مردم‌دار هستند ◽️کرامت اخلاقی ، تواضع، حسن خلق، تعامل جذاب با دیگران از ایشان یک شخصیت ارزشمند اخلاقی بوجود آورده است که همگان به این مساله اذعان دارند. ◽️ ایشان با اینکه از علمای برجسته به شمار می روند ولی همیشه از دنیا دوری کرده است و دنیا را در مقابل مباحث معنوی کوچک می‌بینند. http://hawzahnews.com/news/882660 @HawzahNews| خبرگزاری‌حوزه
باسمه تعالی خدا را شکر که میکنم که در بهترین ایام، هفت سال در خدمت آیت الله سیدمحسن خرازی این عالم مدقق و محقق، فقیه حق الفقیه و اصولی بزرگوار شاگردی کردم از ایشان مطالب زیادی فراگرفتم و تقریبا همه امضاهای پرونده بنده برای مسائل مختلف از ایشان است موضوع عمده بحثهای ایشان در فقه از حدود ۲۰ سال قبل نوآورانه، محققانه و دقیق بوده (بحث بانک و تلقیح مصنوعی را ببینید) و عمده بحثهای مکاسب محرمه شیخ را مثل غیبت با جامعیت، تتبع و دقت ستودنی قلم زده اند و فروعی مثل ترور را نیز اضافه کرده اند. کتاب البحوث الهامه فی المکاسب المحرمه ایشان حقا و انصافا در زمره بهترین کتابهای مکاسب محرمه است در اصول هم مثل کتاب عمده الاصول ایشان، کمتر کتابی آرا اعلام نجف و اعلام قم را یکجا جمع کرده، فقط به آراء شهید صدر نپرداخته اند در دنیاگریزی به سلف صالح اقتدا کرده و با اینکه از نظر بعضی مراجع تقلید قطعا در زمره افراد اعلم هستند چون مراجعه زیادی در حد رساله نداشته اند رساله نداده اند اگر آثار علمی ایشان را با بعضی مدعیان جدید مرجعیت مقایسه کنید، برتری علمی ایشان کاملا روشن است فقط از زمین و زمان توجیه برای رساله دادن و مطرح کردن خود نمی آورند در سیاست و انسان شناسی هم زیرک هستند در دور اول انتخابات و شرکت آقای احمدی نژاد برای ریاست جمهوری هرچقدر اطرافیان مسجدی و دیگران فشار آوردند و اصرار کردند که از ایشان حمایت کنید تاکید می کردند که من کلیات را میگویم و فرد تعیین نمی کنم لله الحمد بنده هم تا به امروز به ایشان در انتخابات مختلف اقتدا کرده ام البته به همه گفتم که به دولت روحانی رای ندهند و همه می دانند که من از این فرد و دولتش بی زارم در فتنه ۸۸ هم ساکت نبودند و در ایام غبارآلود فتنه به گوش خودم شنیدم که فرمودند اطرافیان آقای هاشمی خیر ایشان را نمی خواهند مواضع ایشان در حمایت از امام خمینی ره و رهبری حفظه الله و انقلاب هم بسیار خوب و متین است به هر حال از نظر شخصیت برجسته اخلاقی، حسن ذوق و دقت فقهی، استیعاب و دقت اصولی و کیاست سیاسی شخصیت برجسته و بسیار قابل استفاده ای هستند و حیف که ناشناخته اند و مورد مراجعه کما هو حقّه نیستند دروس ایشان به علت کسالت امسال تعطیل شد و ان شاءالله بعد از ایام فاطمیه پیش رو آغاز خواهد شد خدای متعال به ایشان سلامتی کامل عنایت کند و حقیر را از ادعیه ایشان بهره مند نماید امیدوارم ایشان بنده را در زمره شاگردان خود بپذیرند و در قیامت شفیع بنده باشند و السلام ۱۳۹۸/۱۱/۳ @salmanraoofi
🔸آیت الله خرازی: بزرگترین برکت انقلاب رهایی از سلطه مستکبران است | نباید در قبال نعمت نظام اسلامی بی انصافی کرد عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه درس اخلاق: 🔹 زمانی با جامعه مدرسین خدمت امام راحل رفتیم که حضرت امام به برخی افراد که مدام بدون انصاف به انقلاب ایراد می گرفتند تشر زدند که آیا می توانند یک مغازه را اداره کنند؟ نباید در برابر این نعمت بزرگ و برکاتی که برای مردم داشته بی انصافی شود. 🔹رهبر انقلاب فرمودند که با دانشجویان با خاکی برخورد کرد، باید با تواضع و خیرخواهی با مردم و مخاطبان برخورد شود نه این که برخوردها از موضع قدرت و فرمان دادن باشد چرا که جوانان زیر بار اینگونه برخوردها نمی روند. 🔹کار روحانیت انتقال معارف دینی و پرداختن به هدایت جامعه با ملایمت است، روحانی باید مدیریت داشته باشد و با تبیین معارف ناب دین مردم را جذب اسلام کند، در مسیر هدایت باید محکم در میدان ایستاد و با شرح صدر عمل کرد. 🌐 http://yon.ir/GAkAF @salmanraoofi