🍃🌹 🇮🇷 🌹🍃
#متن_سخنرانی
#امام_خامنهای
#سالگرد_رحلت_امام_خمینی رحمهالله
قسمت قبل؛
◀️ قسمت هشتم
🔹شما نگاه کنید شرححال شهدا و رزمندهها را؛
اینها وقتی که میآمدند در شهرهای بزرگ ــ بخصوص شهرهای بزرگ ــ احساس دلتنگی میکردند که [این] به خاطر همین پدیده بود.
🔹دههی ۶۰، دههی اوّل انقلاب، از این حوادث وجود داشت؛ این جای تعجّب ندارد.
امروز هم البتّه هستند کسانی که نه به انقلاب، نه به اسلام و حتّی نه به تعهّد ایرانی پایبند نیستند؛
بله، امّا ملّت ایران اینها نیستند.
🔹در زمان خود رسول اکرم هم؛
یک عدّهای عاشق شهادت بودند، مشتاق جهاد بودند، اگر امکانِ رفتن به جبهه نداشتند گریه میکردند،
یک عدّهای هم در مدینه بودند که «مَرَدوا عَلَی النِّفاق»؛(۱۸)
قرآن دربارهی آنها میگوید:
«مَرَدوا عَلَی النِّفاق»،
یا یک جای دیگر [میگوید:]
«لَئِن لَم یَنتَهِ المُنافِقونَ وَ الَّذینَ فی قُلوبِهِم مَرَضٌ وَ المُرجِفونَ فِی المَدینَة»؛(۱۹)
در خود مدینهی پیغمبر، کسانی بودند که قرآن از آنها به «مُرجِفون» تعبیر میکند؛
شایعهپراکنان، ترسپراکنان، تردیدپراکنان، شبههپراکنان؛ در زمان پیغمبر!
تازه در زمان پیغمبر نه اینترنت بود، نه شبکههای اجتماعی بودند، نه اینهمه تلویزیون بود.
🔹امروز با وجود همهی این دستگاهها، شما نگاه کنید ببینید جوان ایرانی چه عظمتی از خود نشان میدهد!
🔹ما امروز در سرتاسر کشور، هزاران هستهی مقاومت در مساجد و در هیئتها داریم؛ از این هستههای مقاومت، جوانهایی برمیخیزند به عنوان مدافع حرم، جوانهایی برمیخیزند به عنوان مدافع امنیّت، جوانهایی برمیخیزند به عنوان بسیجی دانشجو.
🔹نقطهی امیدآفرین این است که در این تلاش همهجانبهی دشمن، شما میبینید در چنین شرایطی که دشمن شمشیر را از رو بسته، دانشجوی انقلابی در فلان دانشگاه فحش ناموسی میشنود، از میدان خارج نمیشود؛
طلبهی بسیجی زیر شکنجه به شهادت میرسد،
حاضر نیست حرفی را که دشمن میخواهد بر زبان جاری کند.
🔹مجاهدان فداکار، مدافعان حرم، فعّالان سختکوش جهاد تبیین، گروههای کمک مؤمنانه، اردوهای جهادی، اینها همه جوانهای این کشورند.
با وجود اینترنت، با وجود شبکههای اجتماعی، با وجود اینهمه لغزشگاهها، جوانهای ما در این راه دارند حرکت میکنند.
🔹گاهی اوقات شما میبینید از یک روستا یک شخصیّت منوّر و نورانی برمیخیزد؛
از یک روستای اطراف شهریار یک جوان فداکار و نورانی مثل مصطفیٰ صدرزاده به وجود میآید.
ما از این مصطفیٰهای صدرزاده در تمام سرتاسر کشور بسیار داریم، هزاران داریم؛
اینها همه امیدبخش است.
🔹ما همه وظیفه داریم؛
نخبگان وظیفه دارند؛
هستههای انقلابی وظیفه دارند؛
فعّالان دانشگاهی، فعّالان حوزوی، صاحبان جایگاههای اجتماعی بویژه کسانی که حرف آنها به گوش مردم میرسد، مردم حرف آنها را میشنوند، اینها وظیفه دارند؛
وظیفه این است که ایمانها را تقویت کنند، امیدها را تقویت کنند، شبههها را برطرف کنند، شیوههای دشمن در شبههآفرینی و یأسآفرینی را خنثی کنند.
🔹و من به شما عرض بکنم یکی از این شیوهها بدبین کردن جوانان به مسئولان کشور، به حرکت کشور، به حرکت سیاسی کشور، به حرکت اقتصادی کشور و بدبین کردن افراد به یکدیگر است؛
این از شیوههای دشمن است؛
با این مقابله کنید.
🔹یکی از شیوههای دشمن هم بدبین کردن به انتخابات است که من دربارهی انتخابات آخر سال انشاءالله اگر زنده بودم و توفیق داشتم بعداً عرایضی خواهم کرد.
اینجا همین اندازه بگویم که این انتخابات، انتخابات بسیار مهمّی است و دشمن از همین حالا توپخانههای خودش را به طرف این انتخابات روشن کرده، مشغول بمبارانِ انتخاباتی است که هنوز حدّاقل نُه ماه فاصله داریم تا آن انتخابات.
باید انشاءالله ملّت ایران، جوانان عزیز این بیداری را، این هشیاری را، این انگیزه را، این ایمان و امید را روزبهروز افزایش بدهند و دشمن را ناکام کنند.
🔶🔸پروردگارا! به محمّد و آل محمّد، رحمت خود، برکت خود، هدایت خود و پیروزی کامل را به این ملّت عنایت بفرما. پروردگارا!
روح مطهّر امام بزرگوار را با پیغمبر محشور کن.
پروردگارا! ما را جزو سربازان امام زمان قرار بده.
پروردگارا! قلب مقدّس آن بزرگوار را از ما راضی کن؛
دعای امام زمان را شامل حال ما، بخصوص شامل حال جوانان ما قرار بده.
پروردگارا! به محمّد و آل محمّد مشکلات کشور را به دستِ عزم و اراده و همّت مسئولان برطرف بفرما.
والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
#دشمنشناسی
#یهود_و_بهائیت
✡ مقاله اول؛ #یهودیان_و_خاندان_باب
یهودیان؛ خاندان باب و تجارت جهانی تریاک
https://eitaa.com/salonemotalee/11422
✡ مقاله دوم؛ #سیر_دعاوی_علیمحمد_باب https://eitaa.com/salonemotalee/11811
✡ مقاله سوم:
#نهانزیستی_بابیان_در_دوره_قاجار؛ https://eitaa.com/salonemotalee/11917
✡ مقاله چهارم؛
#جامعهی_آرمانی_بابیان و بشارتهای باب
https://eitaa.com/salonemotalee/12009
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
:🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#دشمنشناسی
✡ #یهود_و_بهائیت
مقاله چهارم؛
#جامعهی_آرمانی_بابیان و بشارتهای باب
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12069
◀️ قسمت چهارم:
صبح ازل، نخستین مرآتی بود که در نگاه بابیان، از سوی خداوند، مبعوث شد تا تعالیم باب را ادامه دهد. باب، در یکی از آثار خود، گفته که تا پیش از ظهور من یظهره الله، نوزده مرآت، مبعوث خواهند شد، [۲۵] و در نبود مرآتها، بابیان، باید به «شهداء بیان» (عالمان بابی برجسته) مراجعه کنند. [۲۶]
با این توصیف، دانسته میشود گفتار بالا، که سلطنت را از آن «مرایای الهی» دانسته، به «مرآت»هایی که از سوی خداوند برانگیخته میشدند، نظر داشته است. صبح ازل، نخستین مرآت بود، و آن زمان، زمام پیروان باب را در دست داشت. این دو نویسندهی بابی، در ادامه، از حق صبح ازل در این مسیر، سخن گفتهاند:
عدل حقیقی، ترتیب حقیقی است، و ظلم حقیقی، خطا در ترتیب است که وضع الشیء در غیر موضوعٌله باشد. در این صورت، چقدر ظلم خواهد بود که اشرف موجودات، و عقل اول، و نور ذاتی، و روح قدسی، و مبدأ کاینات، و منشأ اصلی، که حق او ترتیب حقیقی و ریاست بر کل موجودات است، و بهمنزلهی قلب عالم و روح آدم میباشد، امروز، به حسب ظاهر، در ادنی ارض و بدترین نقاط روی زمین، محبوس و مسجون باشد، و انواع مصائب و بلیّات و محنتها، از هر طرف، بر وی جمع آمده، دشمنان داخلی و خارجی، اطراف او را فرا گرفته باشند! البته، در این حال، عالم از اعتدال حقیقی افتاده، انقلابات شدید به عالم روی خواهد داد، امثال وبا و طاعون و خسف و زلازل و قحط و غلاء و موت فجأة؛ و امراض گوناگون و جنگهای خونریز و شورشهای فتنهانگیز، عالم را آسوده نخواهد گذاشت. [۲۷]
روشن است که این گفتار، به صبح ازل نظر دارد. او بود که در نگاه پیروانش، «اشرف موجودات، و عقل اول، و نور ذاتی، و روح قدسی، و مبدأ کاینات، و منشأ اصلی» بود، و «ریاست بر کل موجودات» حق او بود، اما، در «ادنی ارض، و بدترین نقاط روی زمین» – که همان قبرس باشد – «محبوس و مسجون» بود، و روزگار سختی را میگذراند.
این دو نویسندهی بابی – که هر دو، داماد صبح ازل نیز بودند [۲۸] – در ادامه، دیگربار به این حق پرداخته، و از «صاحب ولایت مطلقهی کلیه» که «سلطنت صوری در دین بیان» با اوست، سخن گفتهاند:
سلطنت صوری در دین بیان، حق کسی است که قوهی نبوّت را با قوهی حکمت، متحد کرده، یعنی، صاحب ولایت مطلقهی کلیّه باشد، و خداوند – سبحانه – وعده داده که در ایام چنین پادشاه حقیقی، زمین را پر از عدل و داد فرماید، و جمیع خیرات و برکات آسمانی و سعادات دوجهانی را بر روی اهل زمین باز نماید، [و] کمترین ملک سلطنت او، از ماه تا ماهی باشد، و بر جن و انس و طیر و وحش و دیو و ملک، فرمانروایی کند. [۲۹]
ایشان، پس از این گفتار، به بیان برخی وظایف پادشاهان بابی رسیدهاند:
۱. فراگیر کردن «صلح عمومی»، جلوگیری از خرید و فروش سلاحهای جنگی، و برداشتن رسم اسارت و بردهفروشی، و…؛ [۳۰].
۲. نپذیرفتن «فدیه و جزیه» از «منکرین و معاندین دین بیان»، و کُشتن هرکه «به مشعر فؤاد و توحید» نیامده، تا با این «قتل عامه»، «صلح عامه» حاصل شود، و «کل روی زمین»، در «مشعر فؤاد» وارد شوند؛ [۳۱].
۳. قراردادن «پنج قطعه از زمین» بهعنوان «سواد اعظم، و معمورهی بزرگ و نمونه، و بلد الامین، و رضوان نعیم»، و افزودن سه قطعهی دیگر به آنها، برای آن که «جنات ثمانیه، تمام و کامل گردد.» [۳۲].
۴. جلوگیری از سکونت «غیر از اهل بیان» در آن هشت وادی؛ [۳۳].
۵. ساختن «بقاع حروف حی و حروف دالّه بر این امر»، بهشکلی «عالیاساس، و رفیعالبنیان، و مستحکمالارکان»، و آراستن آنها با «هرگونه زینت و زیب و آرایش و نور»؛ [۳۴].
۶. وجوب پناه دادن به کسی که «مصدر جنایت» بوده، اما «از خوف مجازات بدان بقاع نوریة التجا و استغاثه کند، یعنی پناه بدانجا ببرد.» [۳۵].
۷. ساختن «عمارتی بسیار رفیع و محکم و منقه و مزین، به منتهی درجهی عظمت»، با «تجملات و اثاث و تفریشات و و تزئینات»، بهنام هریک از «ملوک بیان»؛ [۳۶].
۸. نوشتن کتابی از سوی هر پادشاه بابی، در شرح «آثار بزرگ و کارهای عمدهی خود»، و وصیت به وارث خود، که آن را به من یظهره الله برساند؛ [۳۷].
۹. تشکیل مجلسی در «هر بلد و هر مرکز»، با حضور «سفراء و مبعوثان هر دولت، و منتخبین آن مملکت»، تا «بهطور مساوات در میان سکنهی آن حدود حکم کند، اعم از اهالی یا اجانب.» [۳۸].
با این ترتیب، دانسته میشود که باب برای پیروان خود آیندهای روشن را نوید داده بود. ایشان نیز به آن آینده امید داشتند. آیندهای که در آن آیین باب فراگیر میشد، و پادشاهانی قدرتمند در آن پدیدار میشدند. در این میان، به نظر میرسد که نگارش آن بشارتها در کتاب «هشت بهشت»، نقش مهمی در آگاهی بابیان از آنها داشته است.
🔸🌺🔸--------------
📚 کلی داستان، مقاله و ... در
@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
🇮🇷 #وقتی_مهتاب_گم_شد 🇮🇷
◀️ قسمت ۱۳۸م
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12071
فصل دهم
نبرد فاو ۲۹.
بچهها عجیب حال و هوایی داشتند
شادی و گریه در اوج با هم عجین شده بود
سربهسر هم میگذاشتند...
بعدش دعا میخواندند و سینه میزدند
برای عملیات جشن حنابندان راه انداخته بودند و از هم قول شفاعت میگرفتند
بیشتر آنها را میشناختم؛
اما در میان آنها پسرخالهام مجید صلواتی بیشتر جذبم کرد
یکی از معاونان شهردار همدان بود
آمدنش به جبهه ماجرایی داشت
پرسیدم:
"تنها آمدهای!؟"
جواب داد:
"نه داداش هم آمده"
گفتم:
"مجید جان! مواظب باش! جنگ داداشها را با هم میبرد"
ادرم جعفر، تعریف میکرد:
"مجید با اینکه درس مهندسی میخواند اما از فرط تواضع و فروتنی گاهی دست به کارهای عجیب و غریب می زد.
از جمله اینکه یک بار در یک محله شلوغ و پررفتوآمد، ۲-۳ گونه سیب زمینی و یک ترازو گذاشته بود و سیب زمینی میفروخت.
شهردار وقت همدان او را همانجا میبیند
شهردار از تواناییهای مجید در امور فنی و مهندسی با خبر بود.
او را جذب شهرداری میکند و به همین سادگی میشود یکی از معاونان شهردار"
اینجا مجید در کارخانه نمک؛ جانانه جنگید اما زنده ماند.
دو ماه بعد برای عملیات در جزیره مجنون دوباره برگشتم برگشتم شهرداری را رها کرد و پس از یک نبرد سخت در شهریور ماه ۱۳۶۵ در کنار آب؛ تشنه به شهادت رسید
برگشتم و از علی آقا خواستم که با گردان بروم
گفت:
"بیشتر بچههای طرحوعملیات شهید و مجروح شدهاند و فرمانده طرحوعملیات از من نیروی کمکی خواسته
من و نصرت نایینی را فرستاد طرحوعملیات
ما برای اولین بار آن فضا را تجربه کردیم
فرمانده آنجا سید مسعود حجازی توی خط مقدم مستقر بود
خودمان را به آنجا رساندیم
داخل یک سنگر بتونی و ظاهر محکم که حکم قرارگاه در خط را داشت
همانجا متوجه شدیم که همزمان لشکر امام حسین، عاشورا و کربلا نیز با ما عمل خواهند کرد
مسیر و فلش حرکت لشکر ما در قالب دو گردان به سمت مستقیم و مقابل بود
یعنی همان مسیری که ذوالفقاری و کنعانی شناسایی کرده بودند
تخریبچیها قبل از بقیه داخل میدان مین رفتند و یک معبر باریک زدند
گردانها در آن معبر باریک اختفاء کردند و خودشان را به خاکریز عراقیها رساندند
یک آن؛ صدای رگبارها و انفجارها سکوت را شکست
درگیری آغاز شد
اولین بار در تجربه جنگیام بود که هنگام عملیات در خط میماندم و جلو نمیرفتم
چند دقیقه بعد بیسیمها روشن شدند و از جلو به آقای حجازی خبر دادند که خط را شکستهاند
آتش بی امان دشمن هم روی سنگر بتنی میریخت
سنگر مثل گهواره تکان میخورد
شاید هر در هر دقیقه ۷-۸ خمپاره روی سقف سنگر مینشست
سنگر محکم بود ولی آتش مجال بیرون رفتن از سنگر را از هر کسی میگرفت
یکی از فرماندهان از جلو با بیسیم به حجازی پیغام داد:
"بین ما و گردان کنارمان یک شکاف خالی است. باید از نیرو پر شود."
سنگر تاریک بود فقط صداهای بیسیم و آدمها شنیده میشد و لحظهای که خمپاره یا توپ دم سنگ میخورد؛ از شعاع انفجار، داخل سنگر روشن میشد و ما همدیگر را میدیدیم
حجازی گفت:
"یکی داوطلب شود برای الحاق این دو گردان. باید جایی از خاکریز خالی نماند."
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12168
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📖 @salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
✡ مستند #برنامه_شیطان
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12073
🎯 قسمت شانزدهم: نبرد مکتبی - مکتبسازی
🔹 سریال مستند #برنامه_شیطان با موضوع «بررسی حرکت نظاممند جبههٔ باطل با محوریت صهیونیسم جهانی و مبانی پروتکلهای دانشوران صهیون» تهیه شده است.
🔹 این سریال با نگاهی کلان و استراتژیک به جریان #جبهه_باطل و اصیلترین ایادی حزبالشیطان یعنی #صهیونیسم-جهانی، بندهای کلیدی #پروتکلهای_صهیون را بررسی میکند؛
پروتکلهایی که حاکی از یک برنامهٔ مرموز و شیطانی برای جهان است.
🔹 بررسی صریح و بیپرده از این جریان منسجم شیطانی بهمنظور #دشمنشناسی عمیقتر و نیز تنوع عناوین و موضوعات، همراه با رویکرد قرآنی و غلبهٔ جریان حق و نابودی جبههٔ باطل از دیگر خصوصیات این مستند است.
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12205
🔸🌺🔸--------------
@salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#تحلیل_تاریخی
#دشمن_شناسی
✡🔥 #تبار_انحراف 🔥✡
#پژوهشی_در_دشمنشناسی_تاریخی
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12076
🗞 مقاله سی و سوم:
#جعل_حدیث_در_جهت_منافع_یهود
◀️ قسمت پنجم؛
✳️ در ابتدای مقاله گفتهشد؛ در ضمن سه عنوان به بررسی تلاشهای جریان حاکم برای تغییر شرایط میپردازیم:
۱) تلاش برای برتریبخشی به آیین یهود
۲) تلاش برای آبروبخشی به یهودیان
۳) تحریف احادیث ناظر به یهود
عنوان یکم در ضمن قسمتهای اول تا چهارم مقاله گذشت؛
اینک عنوان دوم:
۲) تلاش برای آبروبخشی به یهودیان
👈 الف) تصدیق کلام بزرگان یهود از سوی رسولالله (ص)
در منابع غیرشیعی، به روایتهایی برمیخوریم که علم علمای یهود به احوال قیامت و در پی آن، تصدیق سخن آنها از سوی رسولالله (ص) را بیان میکند!
نمونه نخست:
دانشمندی از یهود گفت:
"زمانی که قیامت برپا میشود، خداوند آسمانها را روی یک انگشت و زمینها را روی انگشتی دیگر و آب و خاک را روی انگشت سوم و خلایق را روی چهارمین انگشت قرار میدهد،
سپس آنها را تکان میدهد و میگوید: منم فرمانروا، منم فرمانروا!"
رسولالله (ص) را دیدم که میخندید، طوری که دندانهایش آشکار شد؛
و این بهخاطر تعجب حضرت و تصدیق گفتار آن دانشمند یهودی بود.
سپس رسولالله (ص) تلاوت فرمود:
وَ مَا قَدَرُوا اللهَ حَقَّ قَدْرِهِ… [۳۶]؛
و آنها خدا را آنگونه که باید، نشناختند…» [۳۷]
از محتوای متعارض و ناسازگار این گزارش -که صدای بزرگان عامه را نیز درآورده [۳۸]- کاملاً آشکار است که راوی تلاش دارد سختترین شرایط را به نفع یهودیان، مصادره کند!
نمونه دوم:
از ابوسعید خدری نقل شده است:
«از رسولالله (ص) شنیدم که میگفت:
زمین در روز قیامت قطعه نانی خواهد شد که خداوند آن را همانگونه که شما در سفر نان خود را تا میکنید؛ تا کرده و آن را برای اهل بهشت نگه داشته است.
یکی از بزرگان یهود آمد و گفت:
محمد! خداوند بر تو برکت دهد؛ میخواهی بگویم خداوند برای اهل بهشت، چه تدارک دیده؟
فرمود: بگو.
گفت:
زمین، یکدست تبدیل به نان میشود. و حرف رسولالله (ص) را تکرار کرد.
حضرت به ما نگریست و بهگونهای خندید که دندانش پیدا شد.
سپس فرمود:
خورشت آنها را هم بگویم؟
گفتند: آری.
گفت: خورشت آنان، گاو و ماهی است…» [۳۹]
ب) تصدیق پاسخهای نامأنوس رسول الله (ص) از سوی بزرگان یهود
در نمونه دیگری از آبروبخشی به یهودیان، شاهد آن هستیم که بزرگان یهود، پاسخهای عجیب و غریب رسولالله (ص) به پرسشهایشان را تأیید میکنند و آن را دلیل حقانیّت او بهشمار میآورند؛
بهعنوان نمونه:
یکی از احبار یهود پیش رسولالله (ص) آمد و پرسید:
«روزی که زمین دگرگون میشود، مردم کجا خواهند بود؟ نخستین کسی که از صراط رد میشود کیست؟ در بهشت به آنها چه چیزی تحفه میدهند و خوراک و آشامیدنی آنها چیست؟»
رسولالله (ص) نیز پاسخهایی نامأنوس به او داد:
«مردم، آن روز در تاریکی کنار صراط هستند و پیش از همه، فقرای مهاجران از پل میگذرند و نخستین خوراکی آنها گوشهای از جگر ماهی است که بسیار خوشمزه است و خوراکشان، گوشت گاو و آشامیدنی آنها هم از چشمه سلسبیل است…»
جالب آنکه یهودی نیز رسولالله (ص) را تصدیق کرد و رسالت او را پذیرفت و رسولالله (ص) نیز گفت:
«پاسخ پرسشهای او به من الهام میشد!» [۴۰]
ج) حکم براساس خوابها و پیشنهادهای یهودی
رسولالله (ص) در اثر انتقاد یک یهودی، به ترک سخنی که در بین مسلمانان رایج بود، و جایگزینی آن با سخنی دیگر دستور داد.
این ماجرا به گونههای متفاوتی گزارش شده است:
یکبار از زنی به نام قتیله نقل شده:
«مردی یهودی نزد رسولالله (ص) آمده و گفت:
شما مشرکید؛ چراکه میگویید: آنچه خداوند خواست و آنچه من خواستم» [مَا شَاءَ اللهُ و شِئْتُ] و نیز میگویید: «سوگند به کعبه» [والکعبة].
رسولالله (ص) به مسلمانان دستور داد هرگاه خواستند سوگند یاد کنند، بگویند:
«سوگند به پروردگار کعبه» [وَ رَبّ الْکعْبَة]
و نیز بگویند:
«هرچه خداوند خواست و سپس من خواستم» [مَا شاءَ اللهُ ثمَّ شِئْتُ]. [۴۱]
در گزارشی دیگر: «یک یهودی در خواب دید که گفته میشود:
بهترین امت، امت محمد (ص) است؛ به شرط آنکه نگویند “هرچه خداوند و هرچه محمد (ص) خواست” [مَا شَاءَ اللهُ وَ شَاءَ مُحَمَّدٌ].
شخص یهودی خواب خود را برای رسولالله (ص) نقل کرد و حضرت به مسلمانان فرمود:
نگویید هرچه خداوند و هرچه محمد (ص) خواست؛ بلکه فقط بگویید هرچه خداوند خواست! [مَا شَاءَ اللهُ وَحْدَهُ]» [۴۲]
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12207
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📖 @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#ابن_تیمیه حرانی
🔶🔸احمَد بن عَبدُالحَلیم معروف به ابنتَیْمِیّه حَرّانی (۶۶۱ - ۷۲۸ق)
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12017
◀️ قسمت سوم؛
🔶🔸اندیشهها و نظرات
✳️ رویکرد تفسیری
اتکا به ظواهر قرآن و تفسیر روایی روش ابنتیمیه برای تفسیر قرآن است
او تفسیر بدون رجوع به احادیث را حرام میدانست.
🔹ابنتیمیه روش خود در تفسیر را در کتاب «مقدمة فی اصول التفسیر» ارائه داده است.
بر طبق نظر او پیامبر اسلام(ص) تمام قرآن را برای صحابه تفسیر کرده و با نقل صحابه، تابعین آن تفاسیر را جمعآوری کردهاند.
🔹بر اساس روش ابنتیمیه ابتدا قرآن به قرآن تفسیر میشود و در مرحله بعد باید به سنت نبوی و در نبود سنت نبوی به اقوال صحابه و در نهایت به تفاسیر تابعین رجوع شود.[۴۳]
✳️ نقد فلاسفه
🔹ابنتیمیه فلاسفه را به سه گروه تقسیم میکند.
دهریون: کسانی که عالم را ازلی میدانند و صانع مدبری برای آن متصور نیستند.
طبیعیون: کسانی که بیشتر تمرکز خود را بر عالم طبیعت گذاشته و معاد را منکرند.
الهیون: فلاسفه متقدم مانند افلاطون، ارسطو، فارابی و ابنسینا که عقیده به قدیم بودن عالم دارند.[۴۴]
🔹ابنتیمیه فلاسفه را به چند دلیل تکفیر کرده است:
فلاسفه مدعی عدم امکان شناخت خداوند به دلیل انکار صفات و اسماء خدا یا تعطیل صفات هستند.
فلاسفه با ازلی دانستن عقول عشره مرتکب شرک در ربوبیت شدهاند.
اعتقاد به اسقاط تکالیف الهیه
اعتقاد به تعطیل نبوت
انکار معاد جسمانی[۴۵]
✳️ رویکرد سیاسی
🔹رویکرد سیاسی ابنتیمیه تابعی از نظرات او درباره عقبماندگی و ضعف جهان اسلام و فروپاشی خلافت عباسی در اثر حمله مغولان و صلیبیان که هرکدام قسمتی از سرزمین اسلامی را اشغال کرده بودند، است.
🔹ابنتیمیه مشکلات جهان اسلام را به دلیل وجود فرقهگرایی میداند و راه برونرفت از وضعیت عقبماندگی مسلمانان را در کنار گذاشتن فرقهگرایی و جهاد میبیند.
🔹به نظر او جهاد از همه عبادات و احکام اسلامی از جمله نماز، روزه و حج برتر است و ویژگی واقعی یک انسان مسلمان نه در ریاضت و تقوای فردی، بلکه در جهاد بروز میکند.
به نظر ابنتیمیه کسانی که در جهاد شرکت میکنند، اگرچه شهید شوند، پیروز میدان هستند و اگر مسلمانان در جهاد شرکت نکنند کافر خواهند شد.[۴۶]
🔶🔸نظرات
برخی از نظرات ابنتیمیه عبارتند از:
✳️ درباره اهل بیت
ابنتیمیه، محبت به اهل بیت را واجب و امامت را برای آنها میداند و سب و لعن آنها را از مصادیق ظلم قلمداد میکند.[۴۷]
🔹وی امام علی(ع) را برترینِ مسلمانان بعد از خلفای سهگانه معرفی میکند و معتقد است عالمترین و افضل اهل بیت بعد از پیامبر اسلام(ص) علی بن ابیطالب است.
🔹او برای امام علی(ع) صفات حسنه فراوانی از جمله عدالت، زهد و صدق برمیشمارد[۴۸] و بر این اعتقاد است که او شهید شد و در بهشت ساکن میشود.[۴۹]
🔹با این حال پارهای از احادیث و اخباری را که در فضیلت اهل بیت(ع) وارد شده است، مخدوش و مجعول دانسته است؛
بر این اساس ابنتیمیه معتقد است امام علی(ع) در ۱۷ مورد، خلاف نص قرآن عمل کرده است و جنگهای او نه به خاطر دینخواهی بلکه به خاطر دنیاطلبی و ریاستطلبی بوده است.[۵۰]
🔹ابنتیمیه معتقد است که گرچه امام حسین(ع) مظلومانه به شهادت رسید، اما قیام وی فاقد مصلحت دنیوی و اخروی بوده است.
او قیام عاشورا را عامل ایجاد فتنههای زیادی در امت اسلام و خلاف سیره پیامبر اسلام(ص) معرفی میکند.
وی در مقابل، یزید را از آمریت شهادت امام حسین(ع) مبرا میکرد و معتقد بود سرِ امام برای یزید برده نشد، بلکه به سوی ابنزیاد حمل شد.[۵۱]
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12209
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📖 @salonemotalee
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
#خوندلی_که_لعل_شد؛
کتاب خاطرات رهبر انقلاب
حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی)
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/11977
◀️ قسمت سیونهم؛
📒 فصل هشتم؛ قلعه سرخ ۱.
🔶🔸فعالیتهای تشکیلاتی
نخستین بازداشت من در اواخر بهار سال ۱۳۴۲ در اواخر زمستان همان سال دوباره بازداشت شدم
🔶🔸ایستگاههای مسیر زاهدان
پس از تصمیمگیری برای رفتن به زاهدان که قبلاً گفتم؛ با قرآن استخاره کردم و این آیهی کریمه آمد:
لَقَدِ ابتَغَوُا الفِتنَهَ مِن قبلُ و قَلَّبُوا لَکَ الاُمُورَ حتی جاء الحقُّ و ظهر امرُ اللهِ و هم کارهون"
سوره توبه/۴۸
پیش از این نیز درصدد فتنهجویی بر آمدند و کارها را بر تو وارونه ساختند؛ تا اینکه حق آمد و امر خدا آشکار شد در حالی که آنان ناخشنود بودند
صفحهای را از قران که باز کرده بودم با کلمهی: "قلبوا لک الامور" شروع میشد
از این آیه دریافتم که وظیفه من در زاهدان بسیار دشوار خواهد بود؛ اما انشاالله با موفقیت همراه خواهد شد و همینگونه شد که تصور میکردم
در زاهدان هیچکسی را نمیشناختم
میدانستم که آقای کفعمی در آنجا است
ایشان روحانی برجسته منطقه بود
در نامهای از آقای میلانی در مشهد خواستم که به آقای کفعمی نامهای بنویسد و مرا به او معرفی کند
و از او بخواهد در مسائلی که ممکن است برایم پیش بیاید به من کمک کند
آیت الله میلانی در آن زمان از علمای بزرگ و رده اول و از مراجع تقلید ایران بود
ایشان ساکن مشهد بود
نسبت به من هم محبت بسیار داشت
میدانست که هدف من از سفر به زاهدان انجام یک وظیفه مبارزاتی است
قم را در یک روز سخت و بحرانی ترک کردم
من و تعدادی از دوستان به خاطر اتفاقی که دقیقاً به یاد ندارم تحت تعقیب بودیم
ما از در مخفی پشت مدرسهی خان که در زیرزمین رختشویخانه بود بیرون رفتیم
من سوار اتوبوس شدم که بیشتر مسافران آن از طلاب و علمایی بودند که برای تبلیغ سفر میکردند
اتوبوس از قم به مقصد کرمان حرکت کرد
کرمان آخرین مقصد اتوبوس حدود هزار کیلومتر تا قم فاصله دارد
بیش از این سی مبلغ دینی که در این اتوبوس بودند بهتدریج در شهرها و روستاهای بین راه پیاده میشدند،
تا آنجا که به یاد دارم در میان مسافران آیتالله سبحانی هم بود
وقتی اتوبوس به اصفهان رسید شب شده بود و میبایستی راننده و مسافران استراحت کنند
ما برای کل این مجموعه یک خانه کوچک را دربست اجاره کردیم و شب خوبی را در آنجا گذراندیم و درباره مسائل مختلفی گفت و گو کردیم که آمیزهای از حرف زدن و بیان گرفتاریها امیدها و آرزوها و امور تبلیغی بود
چنین جلساتی برای ما جزو بهترین ساعتها و لحظهها بود
وقتی به یزد رسیدیم به طور اتفاقی آقای صدوقی رضواناللهعلیه را دیدیم
ایشان در آن زمان از علمای معروف یزد بود و بعداً یکی از چهرههای برجسته انقلاب اسلامی شد
امام خمینی او را بسیار دوست میداشت
در سال ۱۳۶۱ در هشتمین دهه عمر خود در محراب نماز به دست گروه جنایتکار منافقین به شهادت رسید
بعد از آن به کرمان رسیدیم
همه از اتوبوس پیاده شدیم
من میبایستی با یک اتوبوس دیگر سفر خود را از کرمان تا زاهدان در یک مسیر ۵۰۰ کیلومتری ادامه میدادم
در کرمان دوستان عزیزی داشتم مانند آقای محمدجواد حجتیکرمانی که با هم نزد مرحوم علامه طباطبائی شفای بوعلی میخواندیم و همچنین آقای سیدکمال شیرازی
آنها با اصرار از من خواستند چند روزی نزدشان بمانم
این دو تن به هم به دنبال حوادث دردناک قم؛ از قم برگشته بودند
آقای حجتی که اهل کرمان بود؛ اما آقاسیدکمال شیرازی دو ماه پیش از رسیدن من به کرمان در این شهر سکونت اختیار کرده بود و همانجا هم ازدواج کرده بود
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12170
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📖 @salonemotalee
🍃🏴 🇮🇷 🏴🍃
•┈┈••🌹 #وصیتنامه_امام🌹••┈┈•
💐 #رهبر_معظم_انقلاب:
دست امام، انگشت اشارهی امام در همهی پیچ و خمهای زندگی ما را راهنمائی میکند
و یکی از قویترین و بهترین مواریث معنوی امام، همین وصیتنامهی اوست.
جا دارد در برهههای مختلف، مردم، مسئولان گوناگون، جوانها این وصیتنامه را بازخوانی کنند.
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12021
◀️ قسمت هفتم؛
✳️ ۲- اسلام و حکومت اسلامی پدیده الهی است که:
با به کار بستن آن سعادت فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تأمین میکند
و قدرت آن را دارد که قلم سرخ بر ستمگریها و چپاولگریها و فسادها و تجاوزها بکشد
و انسانها را به کمال مطلوب خود برساند.
و مکتبی است که برخلاف مکتبهای غیرتوحیدی، در تمام شئون فردی و اجتماعی و مادی و معنوی و فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی دخالت و نظارت دارد
و از هیچ نکته، ولو بسیار ناچیز که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد فروگذار ننموده است؛
و موانع و مشکلات سر راه تکامل را در اجتماع و فرد گوشزد نموده و به رفع آنها کوشیده است.
اینک که به توفیق و تأیید خداوند، جمهوری اسلامی با دست توانای ملت متعهد پایهریزی شده،
و آنچه در این حکومت اسلامی مطرح است اسلام و احکام مترقی آن است؛
برملت عظیم الشأن ایران است که در تحقق محتوای آن به جمیع ابعاد و حفظ و حراست آن بکوشند که حفظ اسلام در رأس تمام واجبات است،
که انبیای عظام از آدم ـ علیه السلامـ تا خاتم النبیین ـ صلی الله علیه وآله وسلمـ در راه آن کوشش و فداکاری جانفرسا نمودهاند
و هیچ مانعی آنان را از این فریضه بزرگ باز نداشته؛
و همچنین پس از آنان اصحاب متعهد و ائمه اسلام ـ علیهمصلواتالله ـ با کوششهای توانفرسا تا حد نثار خون خود در حفظ آن کوشیدهاند.
و امروز بر ملت ایران، خصوصاً، و بر جمیع مسلمانان، عموماً، واجب است این امانت الهی را که در ایران به طور رسمی اعلام شده و در مدتی کوتاه نتایج عظیمی به بار آورده، با تمام توان حفظ نموده و در راه ایجاد مقتضیات بقای آن و رفع موانع و مشکلات آن کوشش نمایند.
و امید است که پرتو نور آن بر تمام کشورهای اسلامی تابیدن گرفته
و تمام دولتها و ملتها با یکدیگر تفاهم در این امر حیاتی نمایند،
و دست ابرقدرتهای عالمخوار و جنایتکاران تاریخ را تا ابد از سر مظلومان و ستمدیدگان جهان کوتاه نمایند.
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12172
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📖 @salonemotalee