eitaa logo
سالن مطالعه
192 دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
2.6هزار ویدیو
1هزار فایل
امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه‌ی ملّی، که یک واجب دینی است. امام خامنه‌ای مدیر: @Mehdi2506
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 🇮🇷 🇮🇷 ◀️ قسمت ۱۵۳م قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12659 📒 فصل دوازدهم 🔶🔸پاره‌های تنم در شلمچه ۲. دور و برم می‌پلکید می‌خواست چیزی بگوید اما برایش سخت بود پرسیدم: "برادر سهرابی! خبری شده؟!" سرش را پایین انداخت و سرخ شد و گفت: "معذرت می‌خواهم! من متاهلم!" با خوش‌رویی جواب دادم: "این‌که عذرخواهی ندارد! خدا به خودت و خانواده‌ات خیر بدهد." گفت: "یکی از همدان آمده و گفته خدا به من یک دختر داده." گفتم: "این هم که خیر است؛ "خداوند در سایه نام حضرت زهرا حفظش کند." گفت: "آخر می‌دانی! زمستان است و همدان هم سرد! می‌دانم که خانواده‌ام حتی نفت برای گرم کردن خانه ندارند! اگر اجازه بدهی برگردم؛ چند روز کار کنم. نفت آن‌ها را که تامین کردم دوباره برمی‌گردم." از لحن او شرمنده شدم می‌دانستم که راست می‌گوید و دنبال بهانه برای عقب رفتن نیست، اما با این حال به فکرم رسید که فقط با خشوع از او یک درخواست بکنم: "برادر سهرابی! می‌دانی که نیروها کم شده‌اند! کار تو را شاید کس دیگری نتواند انجام بدهد. اگر موافق باشی و راضی باشی فقط دو شب بمان. روز سوم خودم به مرخصی می‌فرستمت." سرش را پایین انداخت و همان جا ماند همان وقت یک بسیجی ۱۶ ساله جلو آمد حدسم این بود که او هم عذری دارد می‌خواهد با طرح آن به همدان برگردد پیش داوری کردم و گفتم: "برادر بهادر بیگی! ما همه تکلیف داریم که بمانیم و بجنگیم و تقاص خون هم‌رزمان شهیدمان را از بعثی‌ها بگیریم!" با محجوبیت تمام پاسخ داد "حالا می‌فهمم که قاسم‌بن‌الحسن به امام حسین چه گفت وقتی که امام از او پرسیده بود شهادت در راه خدا را چگونه می‌بینی و قاسم جواب داده بود شیرین‌تر از عسل به خودم آمدم؛ "من به چه فکر می‌کردم و او به چه!؟ او نه تنها نترسیده بود که خود را در معرض شهادت و آماده شهادت می‌دید! درست مثل حضرت قاسم." پرسیدم: "چه حال خوبی داری برادر بهادربیگی؟! انشاالله که زنده باشی و در رکاب امام زمان بجنگی." خندید: "لایق نیستم که در رکاب امام زمان باشم. فردا شهید می‌شوم.خواب دیده‌ام که فردا تیر از پیشانی‌ام می‌خورد، شهید می‌شوم. من حتی جای خودم را مثل صحابی سیدالشهدا در بهشت؛ در عالم خواب دیده‌ام." بهت زده به او نگاه کردم و از او روحیه گرفتم عباس علافچی هم با کتف سوراخ از بیمارستان آمد و خودش را به ابو شانک رساند حالا جمعمان جمع شد عباس قوت قلب من بود و با حضور او توانم مضاعف می‌شد فردایش یک سفره وحدت وسط نخلستان انداختیم نان خشک‌ها را داخل قابلمه‌ای بزرگ ریختیم و یک آب‌دوغ‌خیار حسابی درست کردیم بوی سبزی تازه و سیر از داخل نخلستان می‌آمد؛ اما از آب‌دوغ‌خیار ما نبود بوی گاز شیمیایی بود که همه جا را گرفته و تا نخلستان‌های ابوشانک رسیده بود سرفه‌ها که زیاد شد متوجه شدیم که گاز شیمیایی آنجا را گرفته آتش روشن کردیم تا از اثر گاز کم شود موقع خواب گفتم همه ماسک بزنند که در خواب خفگی سراغشان نیاید همان شب هواپیماها دوباره آمدند و بعد از بمباران؛ بوی شیمیایی دوباره بیشتر شد به خاطر دستم نمی‌توانستم ماسک را روی صورتم بکشم عباس علافچی به صورت من ماسک زد و بعد برای خودش آن شب با دلهره و اضطراب به صبح رسید فردایش فرمانده گردان سالار آبنوش گفت: "سوار شو! باید برویم پیش فرمانده لشکر و توجیه شویم. امشب نوبت ما برای عملیات است." 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12741 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
مستند «»، جامع‌ترین مستند یهود و صهیونیسم‌شناسی
21.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ✡ مستند قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12661 🎯 قسمت بیست‌ونهم؛ قانون‌گذاری سازمان ملل و قوانین شیطانی! 🔹 سریال مستند با موضوع «بررسی حرکت نظام‌مند جبههٔ باطل با محوریت صهیونیسم جهانی و مبانی پروتکل‌های دانشوران صهیون» تهیه شده است. 🔹 این سریال با نگاهی کلان و استراتژیک به جریان و اصیل‌ترین ایادی حزب‌الشیطان یعنی -جهانی، بندهای کلیدی را بررسی می‌کند؛ پروتکل‌هایی که حاکی از یک برنامهٔ مرموز و شیطانی برای جهان است. 🔹 بررسی صریح و بی‌پرده از این جریان منسجم شیطانی به‌منظور عمیق‌تر و نیز تنوع عناوین و موضوعات، همراه با رویکرد قرآنی و غلبهٔ جریان حق و نابودی جبههٔ باطل از دیگر خصوصیات این مستند است. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12743 🔸🌺🔸-------------- @salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 تحریف اسلام و اسرائیلیات قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12663 مقاله دوم: دو دیدگاه در مورد ذبیح ابراهیم علیه‌السلام در سنّت اسلامی ◀️ قسمت دوم؛ 🔶🔸طرح مسئله ۲. در این نوشتار سعی بر آن است که با نگاهی به پیشینه‌ی این بحث در آثار و تفاسیر اسلامی و بررسی دیدگاه‌های مختلف مفسّران و دانشمندان اسلامی در این زمینه، ادلّه و شواهدی، که برای تعیین مصداق حضرت ابراهیم وجود دارد، مورد ارزیابی و نقد قرار گیرد. 🔶🔸جریان قربانی در قرآن کریم 🔹جریان قربانی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن کریم ضمن آیات ۹۹ تا ۱۱۱ سوره‌ی صافات بدین‌صورت مورد اشاره گرفته است: گفت: من به سوی پروردگارم می‏‌روم، او مرا راهنمایی خواهد کرد ای پروردگار من، مرا فرزندی صالح عطا کن. پس او را به پسری بردبار مژده دادیم. چون با پدر به جایی رسید که باید به کار بپردازند، گفت: ای پسرکم، در خواب دیده‏‌ام که تو را ذبح می‏‌کنم. بنگر که چه می‏‌اندیشی. گفت: ای پدر، به هرچه مأمور شده‌‏ای عمل کن، که اگر خدا بخواهد مرا از صابران خواهی یافت. چون هر دو تسلیم شدند و او را به پیشانی افکند، ما ندایش دادیم: ای ابراهیم، خوابت را به حقیقت پیوستی. و ما نیکوکاران را چنین پاداش می‏‌دهیم. این آزمایشی آشکارا بود. و او را به ذبحی بزرگ بازخریدیم. و نام نیک او را در نسل‌های بعد باقی گذاشتیم. سلام بر ابراهیم. ما نیکوکاران را این چنین پاداش می‏‌دهیم. او از بندگان مؤمن ما بود. همان‌گونه که در این آیات مشاهده می‌شود، تنها به کلیّت جریان اشاره شده و به نحوِ مستقیم، نامی از فرزندی، که نامزد این امتحان بزرگ الهی بوده به میان نیامده است. همچنین به محل وقوع این جریان و محل ذبح نیز اشاره‌ای نشده است. تنها این نکته قابل برداشت است که فرزند قربانی، همان فرزندی است که بشارت تولّد او به ابراهیم (ع) داده شده بود. 🔶🔸پیشینه‌ی بحث در سنّت اسلامی از آنجاکه قرآن کریم از بیان نام فرزند قربانی خودداری کرده، مفسّران سده‌ی اوّل برای فهم جزئیات این جریان، بر آن شدند تا با کنجکاوی فراوان و با رجوع به شواهد درون متنی و نیز برخی روایات موجود در این زمینه، نام فرزند ذبیح را کشف کنند. در نهایت، نتیجه‌ی برخی از این تلاش‌ها معرفی حضرت اسحاق (ع) بود. این‌که دلائل این ادّعا چه بوده و آنان با استناد به چه قرائن و شواهدی به این قول رسیده‌‌اند، احتیاج به پژوهش جداگانه‌ای دارد، (۳) امّا به هر حال، نباید از نفوذ اسرائیلیات و مرجعیت یافتن یهودیانِ تازه‌مسلمانی، که سعی در وارد کردن باورها و اسطوره‌های یهودی در سنّت اسلامی داشتند، چشم پوشید. همچنان‌که ابن کثیر در این زمینه می‌نویسد: جمع زیادی از گذشتگان قائل بودند که ذبیح اسحاق (ع) است و آن را از کعب الأحبار یا از صحف اهل کتاب اخذ کرده بودند. این کار در حالی صورت گرفت که خدا بهتر می‌داند در آنها حدیث صحیحی از معصوم وجود ندارد تا به واسطه‌ی آن، از ظاهر قرآن کریم دست بکشیم و این معنا از قرآن کریم فهمیده نمی‌شود، بلکه مفهوم یا منطوق بلکه نص قرآن حاکی از آن است که ذبیح اسماعیل بوده است. (۴) در بین مفسّران و مورّخان اسلامی، محمد بن جریر طبری از جمله افرادی است که به صراحت دیدگاه خود را در مورد ذبیح بودن اسحاق ابراز کرد. وی پس از این‌که به وجود روایاتی در مورد ذبیح‌بودن هر یک از اسحاق و اسماعیل اشاره کرده و همه‌ی آنان را صحیح می‌داند، این‌گونه نتیجه می‌گیرد: «دلیل قرآنی که صحّت روایات وارده از ناحیه‌ی پیامبر اکرم (ص) در مورد ذبیح بودن اسحاق را ثابت می‌کند، واضح‌تر و مبین‌تر است» (۵) علاوه بر طبری، که با صراحت به ذبیح بودن اسحاق فتوا می‌دهد، برخی دانشمندان دیگر با لحن ملایم‌تری در این‌باره اظهار نظر کرده‌اند. به‌طور مثال، ابن ‌خلدون در ابتدا با ذکر احتمال هر دو طرف، به شواهدی که قائلان به اسماعیل به آن معتقدند اشاره کرده و آنگاه آنان را نقد می‌کند و سپس، با بیان اسامی صحابی و مفسّرینی که قائل به ذبیح‌بودن اسحاق هستند، بدون این‌که نظر خود را بیان کند، به نقل کلام طبری می‌پردازد که قائل است «اسحاق ذبیح‌الله» است. (۶) و سرانجام، گروه دیگری نیز با رعایت جانب احتیاط، از اظهار نظر و اتّخاذ موضع امتناع ورزیده و متوقّف شده‌اند. همانند جلال‌الدین سیوطی که در مورد او چنین گفته شده است: «از جمله‌ی علماء کسانی بودند که ادله‌ی هر دو طرف را قوی می‌دیدند و یکی را بر دیگری ترجیح نمی‌دادند. لذا توقّف کردند همانند جلال‌الدین سیوطی که می‌گوید: من قبلاً به این قول، که ذبیح اسحاق است، تمایل داشتم. امّا اکنون در قبال آن متوقّفم.» (۷) 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12745 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 ✡ طرح صهیونیستی تجزیه عراق ، سوریه و لبنان قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12665 ◀️ قسمت سوم: 🔶🔸از طرح «یینون» تا پروژه «یعالون» تجزیه عراق 🔹«عودد یینون» Oded Yinon، مقام اسبق وزارت خارجه و استراتژیست اسراییلی در فوریه ۱۹۸۲، در مجله «کیوونیم»، ژورنال مطالعات یهودیت و صهیونیزم مقاله‌ای منتشر کرد که به نقطه عطف سیاست خارجی صهیونیست‌ها تبدیل شد. عنوان این مقاله چنین بود: «یک راهبرد برای اسراییل در دهه ۱۹۸۰». 🔹این مقاله که به زبان عبری نگاشته شده بود، ایده پایبندی رژیم صهیونیستی را به توافقات کمپ دیوید، میان مناخیم بگین و یاسر عرفات با میانجیگری جیمی کارتر، زیر سوال می‌برد. در عوض، او پیشنهاد کرد که اسراییل باید روی اضمحلال کشورهای عربی از درون، با سرمایه‌گذاری بر گسل‌های نژادی قومی و مذهبی تمرکز کند. 🔹این مقاله در زمان اوج‌گیری جنگ داخلی لبنان منتشر شد، جنگی که از ۱۹۷۵م/۱۳۵۴ش آغاز شد و در ژوئن ۱۹۸۲م/۱۳۶۱ش، یعنی تنها ۳ ماه بعد از انتشار مقاله یینون، با تجاوز نظامی اسراییل به لبنان وارد فاز دوم خود شد. در مهم‌ترین بخش مقاله چنین آمده است: «تجزیه کامل لبنان به ۵ استان، مقدمه‌ای بر (تجزیه) کل دنیای عرب شامل مصر، سوریه، عراق و شبه جزیره عربستان است که همین الان هم در این مسیر افتاده‌اند. تجزیه سوریه و عراق در مرحله بعد به مناطق تک نژاد یا تک مذهب، همچون لبنان، هدف اصلی اسراییل در جبهه شرقی برای درازمدت خواهد بود، در حالی که هدف کوتاه مدت اسراییل، نابودی قدرت نظامی این کشورهاست. سوریه بر اساس ساختار قومی و مذهبی خود، مانند لبنان امروز، به چند دولت تجزیه خواهد شد.» (کیوونیم، فوریه ۱۹۸۲) 🔹وقتی به همه رویدادهای چند ساله اخیر در منطقه می‌نگریم: جنگ ۲۰۰۶م/۱۳۸۵ش در لبنان و تداوم ایجاد ناامنی و اختلاف‌افکنی میان گروه‌های لبنانی، جنگ ۲۰۱۱ در لیبی، جنگ داعش در سوریه و عراق و جنگ یمن، و تغییر رژیم در مصر، در می‌یابیم که همگی در چارچوب طرح کلان و قدیمی صهیونیست‌ها برای توسعه سرزمینی جای می‌گیرند. 🔹بخشی از پروژه «اسراییل بزرگ»، بیرون راندن تدریجی فلسطینی‌ها از کرانه باختری و غزّه و الحاق این دو بخش به سرزمین یهودی است. بخش دیگری از این طرح، ایجاد دولت‌های «واسطه» (پراکسی) در کشورهایی چون لبنان، اردن، سوریه، صحرای سینا، جنوب ترکیه وشمال عراق است. 🔹«مهدی داریوش ناظم رعایا»، پژوهشگر مرکز تحقیقات جهانی‌سازی، در مقاله بسیار مهمی با عنوان «آماده کردن صفحه شطرنج برای درگیری تمدن‌ها: تقسیم، فتح و حاکمیت بر «خاورمیانه جدید» نوشت: «(طرح یینون) یک طرح راهبردی اسراییلی برای تضمین برتری منطقه‌ای اسراییل است. این طرح بر این مساله تاکید دارد که اسراییل باید به محیط ژئوپلیتیکی خود از طریق بالکانیزاسیون کشورهای عربی اطراف و تبدیل آن‌ها به کشورهای خردتر و ضعیف‌تر، چینش دوباره‌ای بدهد.» او در این مقاله که اولین بار در ۲۹ آپریل ۲۰۱۳، در وبسایت «گلوبال ریسرچ»، یعنی حدود یک سال پیش از ظهور برق آسای داعش در عراق و تصرف موصل در ژوئن ۲۰۱۴، چنین تذکر داد: «استراتژیست‌های اسراییل به عراق به عنوان بزرگ‌ترین چالش راهبردی در جهان عرب می‌نگرند. به همین دلیل، عراق کانون بالکانیزاسیون خاورمیانه و جهان عرب (برای آن‌ها) محسوب می‌شود. در عراق، بر اساس مفاهیم طرح یینون، استراتژیست‌های اسراییلی به دنبال تقسیم عراق به یک دولت کردی و دو دولت عربی، یکی برای شیعیان و یکی برای سنی‌ها، هستند. اولین گام برای تحقق آن، جنگ میان عراق و ایران بود، که در طرح یینون درباره آن بحث می‌شود.» 🔹برای شام هم چنین نقشه‌ای طراحی شد. چند دهه برنامه‌ریزی و چندین سال آماده‌سازی عملیاتی جنگ داخلی در سوریه بدون رسیدن به نتیجه مورد نظر صهیونیست‌ها در میدان جنگ، پنج سال ادامه یافت. حالا در میدان سیاسی تلاش می‌شود ناکامی‌های میدانی جبران شود. در طرح‌هایی که برای آینده سیاسی سوریه مطرح شده است، طرح فدرالی کردن این کشور با یک حکومت مرکزی علوی در دمشق و سه حاکمیت قومی مجزای ترکمن، کردی و سنی نیز از جمله گزینه‌های محتمل است که باید دید تحولات میدانی در هفته‌های آینده همزمان با مذاکرات صلح و نزدیک‌شدن به انتخابات (پارلمانی و پس از آن ریاست جمهوری) این کشور، مردم سوریه چه سرنوشتی را برای خود رقم می‌زنند و طرح‌های صهیونیستی برای چندپاره کردن سوریه به مثابه شکستن کمر مقاومت، تا کجا پیش‌ می‌رود. 🔹رژیم غاصب اسرائیل اولین حامی تشکیل حاکمیت کُردی در مجاورت مرزهای ترکیه است و ترکیه جدی‌ترین مخالف آن. و تمامیت ارضی سوریه اصلی‌ترین خط قرمز و هدف محور مقاومت. 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee
 🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 💐 از امام صادق علیه‌السّلام سوال شد: آیامؤمنان غیر از عید فطر و قربان و جمعه عید دیگرى دارند ؟ فرمودند: آرى، آنان عید بزرگ‌تر از این‌ها هم دارند و آن روزى است که امیرالمؤمنین علیه‌السلام در غدیر خم بالا برده شد و رسول خدا مسأله ولایت را بر گردن زنان و مردان قرار داد 📚 وسائل الشیعه ؛ ج۷ ، ص۳۲۵، ح۵ یاعلے مدد
(۳) قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/12666 ◀️ قسمت نهم؛ به گمان ما، فرایند واقعی مهاجرت یهودیان اسپانیا چنین بود: 👈 ۱- طی سده‌های دهم تا سیزدهم میلادی در اسپانیای اسلامی شبکه‌ای از الیگارشی یهودی استقرار داشت که از انسجام، تشکل و ثروت فراوان برخوردار بود و در عین حال آشنا با فرهنگ و علومی که در کانون‏‌های تمدن اسلامی شکوفا شده بود. اینان عموماً با زبان‌ها و دانش‌های شرقی آشنایی داشتند و به دلیل عضویت در جامعه اسلامی با سراسر شرق اسلامی در پیوند اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بودند. در بنادر شکوفای تجاری جنوب ایتالیا نیز شبکه‌ای مشابه شکل گرفته بود. در سده پانزدهم این دو کانون پیوند همبسته داشتند و مراکز اصلی فرهنگ و اقتصاد جهانی یهودیان به‏‌شمار می‌رفتند. 👈 ۲- این کانون به هم‌پیوندی با الیگارشی غارتگر مسیحی اروپا گرایش داشت و از هم‌دستی این دو یک شبکه غارت منطقه‌ای و سپس جهانی ایجاد شد. نقطه عطف این پیوند سقوط غرناطه و سفرهای کلمب و گاما است. 👈 ۳- پس از سفر کلمب به سوی قاره آمریکا، الیگارشی یهودی، در هماهنگی با دربارهای اسپانیا و پرتغال، شبکه‌های خود را در مراکز مهم تجاری جهان آن روز مستقر کرد و این اقدام با ایجاد یک موج جابجایی جمعیتی صورت گرفت. بخشی از این مهاجرین، یهودیان آشکار و بخشی یهودیان مخفی بودند. وضع قوانین شدید ضد “خبرچینی” از سوی سران یهودی اسپانیا درست در آستانه این حادثه تصادفی نیست. 🔹به ‏نوشته دائرة المعارف یهود، پس از فتح غرناطه (۱۴۹۲)، فردیناند و ایزابل امتیازاتی به یهودیان این شهر دادند از جمله حق سکونت آنها در سایر مناطق اسپانیا به عنوان شهروندان تحت حمایت او، و نیز حق مهاجرت به شمال آفریقا در صورت تمایل‌شان. (۱۳) “مهاجرت داوطلبانه” به یقین امتیازی بود که به پاس مشارکت زرسالاران یهودی در فتح غرناطه داده شد زیرا در آن زمان شمال آفریقا از موقع تجاری برجسته‌ای برخوردار بود و به همین دلیل کمی بعد مهاجرت انبوهی از یهودیان به سرزمین فاس رخ داد. چگونه می‌توان این مهاجرت سنجیده و سوداگرانه را به “ستم دینی” نسبت داد؟ توجه کنیم که درست در همان زمانی‌که انگیزیسیون در اوج تکاپوی خود بود، “یهودیان مقام‌های شامخ در دربار سلطنتی [اسپانیا] داشتند و رهبران یهودی پیوند نزدیک خود را با دربار ملکه ایزابل حفظ کرده بودند.” (۱۴) در پرتغال نیز چنین بود. مهاجرت وسیع یهودیان پرتغال به مراکز شکوفای تجاری جهان در دوران “مانوئل ثروتمند” (۱۴۹۶) آغاز شد. تاریخ‌نگاری رسمی غرب از این مهاجرت با عنوان “اخراج یهودیان” یاد می‌کند. این در حالی است که در دربار مانوئل همچنان مارانوها و یهودیان حضور فعال داشتند؛ زیرا به تعبیر پیتر پیرسون، مانوئل نمی‌خواست “توانمندی‏‌های تجاری یهودیان” را از دست بدهد. (۱۵) می‌دانیم که در سال‏‌های پس از ۱۴۹۶ گاسپار یهودی به دردانه مانوئل بدل شد و رویی مندس از شرکای سفرهای گاما و المیدا بود. 🔹مورخین دانشگاه عبری اورشلیم می‌نویسند: مارانوها کارگزاران و واسطه‌هایی برجسته بودند و در تجارت با عثمانی و تجارت ادویه، به‏ ویژه میان شبه جزیره ایبری و مناطق دوردست مشرق زمین، بسیار موفق. آنان همچنین تجارت پرتغال را با کشورهای شمالی اروپا مرتبط ساختند. (۱۶) 🔹آنان می‌افزایند: فعالیت تجاری آنها [ یهودیان / مارانوهای مهاجر ] بطرز چشمگیری رونق یافت نه فقط به دلیل پیوندهای آنان با یهودیان مرکز و شرق اروپا و ایتالیا و شمال آفریقا و عثمانی، بلکه همچنین به دلیل پیوندهای نزدیک‌شان با پرتغال و پادشاهان این کشور. (۱۷) 🔹این توضیحات روشن می‌کند که مهاجرت یهودیان / مارانوها و استقرار شبکه جهانی آنان عامل بسیار مهمی در توسعه تجارت اسپانیا و پرتغال بود و قطعاً با مشارکت دربارهای اسپانیا و پرتغال و با اهداف سیاسی و اقتصادی انجام گرفت. حضور فعال یهودیان / مارانوها در اقتصاد مستعمراتی پرتغال تا سده هفدهم تداوم داشت و تنها زمانی این پیوند افول کرد که پرتغال اهمیت خود را به عنوان یک امپراتوری جهانی از دست داد و کانون‏‌های جدید استعماری، به‏ ویژه هلند و انگلستان، سربرکشید. به ‏نوشته دائرة المعارف یهود، آخرین سرمایه‌گذاری مهم مارانوها در پرتغال مشارکت در تأسیس “کمپانی برزیل” (۱۶۴۹) بود. (۱۸) 🔗 ادامه دارد ... قسمت بعد؛ 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee