هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#ارتش_سرّی_روشنفکران
#ارباب_فتنهها
هاشمی و خاتمی؛
دو روی یک سکه؟
سیاستمداران عملگرا و دولت سرمایهداری
🇵🇸🔸🌺🔸 --------------
📚 @salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#ارتش_سرّی_روشنفکران
#ارباب_فتنهها
هاشمی و خاتمی؛
دو روی یک سکه؟
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/23385
✳️ دولت سازندگی و طبقه متوسط جدید
قسمت دوم:
🔹ناظران خارجی با دقت ادبیات و پروژه تکنوکراتها را رصد میکردند و به نتیجه رسیدند که باید آنان را سیاستمدارانی «عملگرا» دانست. افسران جمعآوری اطلاعات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و اعضاء ارشد شورای روابط خارجی آمریکا، هردو روی یک ارزیابی اتفاقنظر داشتند:
«عملگرایان» بنا به «فطرت» خود چندان روی مسائل اسلام و انقلاب متمرکز نیستند. جهت اصلی آنان ادامه سیاستی بود که تصور میکردند اجرای آن برای ایران نتایج خوب «تکنولوژیک» و «فنسالارانه» به بار میآورد و در این مسیر، توجهی به «مذهب» یا «خلوص مذهبی سیاستهایشان» نداشتند. (۸)
این طیف به زعم ولیرضا نصر: «شامل عملگرایان و محافظهکاران تکنوکراتی است که در کلام سکولارند و علاقهمند به ایالات متحده هستند.» (۹) شدت این علاقه، ری تکیه و کنت پولاک را در مقالهی مشترک «همان عملگراهای خوب» در مجله سیاست خارجی به این نتیجه رساند که «محافظهکاران عملگرا آمریکا را بینیاز از دخالت نظامی برای تغییر رژیم در ایران میکنند.» (۱۰)
هاشمی رفسنجانی بنا به سرشت عملگرایی خود برای پیشبرد سیاستهایش دست به ائتلافهای سیاسی جدیدی میزد و کوشید تا بخشی از منتقدانش را یا با خود همراه کند یا در حاشیه نگه دارد.
اولین رگههای پیوند نیروهایی که خیلی زود به نامهای حلقه کیان و حزب کارگزاران سازندگی شناخته شدند را میتوان در زمان آغاز انتشار روزنامه همشهری دید؛ وقتی غلامحسین کرباسچی در سال ۱۳۷۱ انتشار روزنامه شهرداری تهران را به ماشاالله شمسالواعظین سپرد.
شهردار تهران، بهروز غریبپور را نیز به سمت رئیس فرهنگسرای بهمن منصوب کرد (۱۱) و بدینترتیب پس از پیوند با روشنفکران دینیِ حامی عبدالکریم سروش، اینبار هنرمندان لائیک را به صحنهی مدیریت فرهنگی پایتخت برگرداند.
حتی کرباسچی از شراره صالحی لرستانی، دختر شایسته ایران در سال ۱۳۵۶ هم برای کار دعوت کرد. اغلب چهرههای فرهنگی و مطبوعاتی مورد حمایت «کارگزاران سازندگی» (مانند غریبپور) در دههی ۱۳۸۰ بهنحوی علنی بخشهایی از پروژه «کودتای مخملی» را پیش بردند. (۱۲)
سپس قرعه به نام منتقدان شدیدِ سابق هاشمی رفسنجانی افتاد که در پایان دههی ۱۳۶۰ در قامت یکی از مخالفان سرسخت سیاستهای تعدیل اقتصادی دولت ظاهر شدند و روزگاری در نقد رئیس جدید دولت در روزنامه سلام به عنوان ارگان مجمع روحانیون مبارز مینوشتند:
ما نمیتوانیم «گرسنگان» خود را با تکه نانی که «غرب» به ما قرض میدهد، «راضی» کنیم. (۱۳)
چندی نگذشت همین منتقدان که سر از مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری یا برخی از بخشهای وزارت اطلاعات درآوردند، دیگر به هزینههای زیانبار «توسعه اقتصادی لیبرالیستی» اعتراضی نمیکردند، بلکه برای دورهی زمانیِ پس از آن هم پشبرد فاز جدیدی از «دموکراتیزاسیون» را در سر داشتند.
هفتهنامه بیان و روزنامه سلام نیز مواضع «ضد سرمایهداری» و «ضد آمریکایی» خود را فراموش کردند و به تریبونی برای ترویج اندیشههای سکولار تغییر مسیر دادند. این تغییر موضع که جناح موسوم به «روشنفکران دینی» مانند عبدالکریم سروش نیز آن را میپسندیدند، از قضاء توسط برخی از اعضاء بلندپایهی حلقههای سیاسی سکولار و بالاخص حلقهی ماهنامه کیان و فصلنامه نگاه نو مدیریت میشد.
کسانی چون علی میرزایی، محمدتقی بانکی، محسن سازگارا و بهزاد نبوی یا اقتصاددانانی مانند فخرالدین عظیمی بهسبب ضریب نفوذ و مناصبشان در شرکتهای عظیم صنعتی مانند شرکت ملی فولاد ایران یا مراکزی مثل سازمان برنامه و بودجه، وزارت صنایع و معادن و وزارت امور اقتصادی و دارایی در مرکزیتِ سیاستگذاریهای اصلاحی «دولت سازندگی» حضور داشتند. آنها همزمان مجلاتِ مبلّغ «سکولاریزم دینی» را با تکیه بر آراء فلاسفه انگلیسی یهودی از جمله سِر کارل پوپر و سِر آیزایا برلین نیز نشر میدادند و برای اشاعهی این تفکر، سرمایهگذاری کلانی را متقبل گشتند.
یک لایه عمیقتر برویم. اسناد تاریخی به ما میگویند عبدالکریم سروش هم در کسوتِ حامی اکبر هاشمی رفسنجانی و هم تحت حمایت او زندگیاش را میگذراند. اصلاً سروش در نامههایش عنوان «سردار بزرگ آزادگی» را به لقب «سردار سازندگی» افزود و از ابتدای دهه ۱۳۷۰ با او دیدارهای خصوصی داشت. (۱۴)
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/23476
🇵🇸🔸🌺🔸 --------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📚 @salonemotalee
8.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#جنگ_نرم
#غرب_همچنان_وحشی
بزرگان دنیای مجازی اینجوری جیب ملت را خالی میکنند
🇵🇸🔸🌺🔸--------------
📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
اعتراف FATF به تلاش برای بستن راههای دورزدن تحریم
🔹مسعود پزشکیان:
«اگر FATF حل نشود، هیچ کاری نمیتوانیم انجام دهیم».
🔹همۀ مسئولان دولت چهاردهم از شهریور تاکنون بر اجرای کامل استانداردهای FATF تاکید کامل دارند؛
اولین جلسۀ شورای معاونین وزارت اقتصاد توسط همتی درحالی برگزار شد که دستور کار اول آن مسئله FATF بود.
🔹این در حالی است که در ۳ سال گذشته بدون توجه به مسئلۀ FATF رکورد صادرات نفت کشور شکسته شده
و از طرفی ۲ قرارداد سایناشور یک و سایناشور دو با کشورهای خارجی بسته شد
و میزان تبادلات تجاری یعنی جمع صادرات و واردات ایران با بیش از ۱۰۰ کشور جهان نیز افزایش یافت.
🔹۴ آبان ۱۴۰۱ نهاد FATF در توییتر خود پیامی منتشر کرد که در بخشی از آن آمده:
«گروه FATF در تلاش است تا قوانین مالکیت ذینفع جهانی را بهبود بخشد تا به جلوگیری از دور زدن تحریم از مسیر مخفی کردن پول و فعالیتهای غیرقانونی خود در پشت شرکتهای پوسته کمک کند.»
🇵🇸🔸🌺🔸--------------
📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
✡️ #مغضوبین_ارض
قسمت قبل؛
https://eitaa.com/salonemotalee/23398
✳️ مقدمه ۲.
🔹سوال:
چگونه میشود روزی حداقل ده مرتبه از خدای متعال درخواست دوری از #مغضوبین را بکنیم ولی اطلاعات چندانی درباره آنان نداشته باشیم؟!
🔹آیا میدانیم خشم و غضب الهی شامل چه قوم و قبیلهای شده است؟
🔹آیا تاکنون اندیشیدهایم که حدّ و اندازه و گستردگیِ خشم خداوند تا به کجاست؟
🔹آیا از پندار و اندیشهٔ مردمی که گرفتار غضب خالقشان شدهاند و از رفتار و گفتار آنان با خود و با دیگران اطلاع دقیقی داریم؟
🔹اگر مطلعیم و اگر میدانیم قطعا بیشتر دانستن راهگشاست،
و اگر نمیدانیم؛ بحث پیش رو مقدمهی خوبی برای دانستن است.
انشاءالله
🕋 «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا!
لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ
قَدْ یئِسُوا مِنَ الْآخِرَةِ
کَما یئِسَ الْکُفَّارُ مِنْ أَصْحابِ الْقُبُورِ».
[سورهٔ ممتحنه، آیهٔ ١٣]
📖 ای کسانی که ایمان آوردهاید!
با قومی که خداوند آنان را مورد غضب قرار داده دوستی نکنید؛
آنان از آخرت مأیوسند،
همانگونه که کفّارِ مدفون در قبرها مأیوس میباشند!
🔹بیشتر مفسّران بر آنند که؛
به یقین مراد از آنانی که خشم خدا برآنان نشسته است، #یهودیان هستند.
بهدلیل گفتهٔ خدای متعال:
«غَیرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیهِمْ وَ لاَ الضَّالِّینَ».
🔹در روایت است که رسول خدا صلیاللهعلیهوآله در وادی القری با جهودان و ترسایان کارزار میکرد.
یکی از اصحاب اشاره به یهودیان کرد و گفت:
"یا رسول الله ایشان چه کسانیاند که با تو محاربه میکنند؟"
فرمود: ...
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ 👇👇👇
🇵🇸🔸🌺🔸--------------
📚@salonemotalee
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
✡️ #مغضوبین_ارض
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/23399
✳️ ادامه مقدمه ۲.
... فرمود:
"هم المغضوب علیهم."
و بعد از آن اشاره به ترسایان نمود و گفت:
"ایشان چه طائفهاند؟"
فرمود:
"هم الضالون."
[تفسیر منهج الصادقین فی الزام المخالفین، ج١، ص۴٧]
🔶🔸نشانههای آشکار برای شناخت یهود
👈 ۱. خشم خدا
🔹«قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ»،
نشانهٔ بارزی است که میتوان با آن #یهود و هر یهودیشدهای را بهراحتی شناخت.
🔹علامه طباطبایی رحمهالله، در تفسیر گرانسنگ المیزان، در بیان «قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِمْ» میگوید:
«المراد بهم الیهود المغضوب علیهم»
[المیزان، ج١٩، ص٢۴٣].
🔹تکرار این صفت در قرآن عزیز تا به آنجاست که ابنزید و الحسن و منذربنسعید بعد از اینکه یهود را مصداق قومی معرفی میکنند که #خشم_خدا بر آنان تعلّق گرفته است، میگویند:
«لانّ غضب الله قد صار عرفا لهم»
[المحرر الوجیز، ج۵، ص٣٠٠].
این قوم بهسبب
عناد و دشمنی با مؤمنان،
بهسبب طغیان و سرکشی از فرامین الهی
و بهسبب #قتل پیامبران
و #تحریف تورات
و تبدیل الفاظ آن؛
علاوه بر اینکه خشم خدا را بهصورت عُرف و معمول از آنِ خود ساخته است، نفرین و #لعنت خدا را نیز با خود خواهد داشت،
«وَ غَضِبَ اللهُ عَلَیهِمْ وَ لَعَنَهُمْ
[سورهٔ فتح، آیهٔ ۶]
و خدا بر ایشان خشم نموده و لعنتشان کرده».
👈۲. ریاستطلبی
🔹از نشانههای دیگر قوم یهود، #صدارتطلبی است؛
چنانکه آیه از تازهمسلمانان میخواهد که:
«لا تَتَوَلَّوْا»،
#ولایت و ریاست این طائفه را نپذیرند.
و نیز دور از عقل نیست که ریشهٔ خشم خدای متعال، پیآمدِ همین صفت یهودیان و یهودیزادگان در طول زمان باشد.
👈 ۳. یأس و نااُمیدی
🔹نشانه و مشخصهٔ کلیدی دیگری که آیه به آن پرداخته است:
«قَدْ یَئِسُوا مِنَ الْآخِرَةِ» است.
این بخش از آیه، شقاوت و قذارت روانِ #یهودیان و یهودیپیشگان را برای مردم همهٔ اعصار بیان میکند.
🔹همهٔ رفتار و کردار یهود و همهٔ مواضع گذشته و حال و آیندهٔ این قوم، تحت تأثیر یأس و نااُمیدی آنان از رحمت و مغفرت پروردگار است.
🔹نوع #یأس_یهود، شبیه یأس و نااُمیدی کفّار از بازگشت مُردگانشان است.
شاید «مرگ» در فهم مردم، مشکوکترین یقین باشد، اما عدم بازگشت مُردگان و عدم احیاء مُردگان، بهویژه آنانی که در دل قبر قرار گرفتهاند، کوچکترین شکّی را برنمیتابد.
🔹یقین به عدم بازگشت اصحاب قبور تا جایی است که میتوان ادعا کرد تا کنون هیچ آدم عاقلی مدعی بازگشت مجدّد مردگان و زندگی با آنان نشده است.
از همینروست که خدای متعال آیه را با «کَما یئِسَ الْکُفَّارُ مِنْ أَصْحابِ الْقُبُورِ» تمام میکند.
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/23478
🇵🇸🔸🌺🔸--------------
📚@salonemotalee
هدایت شده از سالن مطالعه
🍃🌸🇮🇷🌸🍃
#آیات_فتح؛
#دعای_نصر |
توصیه رهبر انقلاب به قرائت:
سوره فتح،
دعای ۱۴ صحیفه سجادیه
و دعای توسل
برای پیروزی جبهه مقاومت
🇵🇸🔸🌺🔸--------------
📚@salonemotalee