eitaa logo
بصیرت افزایی
51 دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
8.2هزار ویدیو
174 فایل
السلام علیک یا حجت ابن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف بصیرت افزایی الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ أعْداءَهُم أجْمَعِینَ
مشاهده در ایتا
دانلود
آثار بصیرت در قرآن  ۱. توحید: بصیرت باعث ره یافتن به توحید و قدرت خداوند می شود. (قُلْ أَرَأَیتُمْ إِن جَعَلَ اللَّهُ عَلَیکمُ النَّهَارَ سَرْمَداً إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ مَنْ إِلهٌ غَیرُ اللَّهِ یأْتِیکم بِلَیلٍ تَسْکنُونَ فِیهِ أَفَلاَ تُبْصِرُونَ) (قصص: ۷۲) همچنین (رعد: ۱۶)  ۲. انذارپذیری: از نشانه های بیدار دلی و بصیرت است. (وَمَا یسْتَوِی الْأَعْمَی وَالْبَصِیرُ وَمَا یسْتَوِی الْأَحْیاءُ وَلاَ الْأَمْوَاتُ إِنَّ اللَّهَ یسْمِعُ مَن یشَاءُ وَمَا أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَّن فِی الْقُبُورِ إِنْ أَنتَ إِلَّا نَذِیرٌ) (فاطر: ۱۹، ۲۲، ۲۳)  ۳. عبرت: عبرت آموزی از آثار بصیرت است. (مَثَلُ الْفَرِیقَینِ کالْأَعْمَی وَالْأَصَمِّ وَالْبَصیرِ وَالسَّمِیعِ هَلْ یسْتَوِیانِ مَثَلاً أَفَلاَ تَذَکرُونَ) (هود: ۲۴) همچنین (آل عمران: ۱۳؛ نور: ۴۴؛ غافر: ۵۸؛ حشر: ۲)  ۴. منفعت نفس: حاصل شدن منفعت برای نفس آدمی، از نتایج بصیرت و ژرف نگری است. (قَدْ جَاءَکم بَصَائِرُ مِن رَبِّکمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ...) (انعام: ۱۰۴)(ر.ک. فرهنگ قرآن، ج ۶، ص ۲۶۳ - ۲۶۴) 📑https://hawzah.net 📚@sbasirv 🌐https://eitaa.com/sbasirv
موانع بصیرت در قرآن  غفلت انسان در دنیا، مانع بصیرت نسبت به حقایق آخرت است. (لَقَدْ کنتَ فِی غَفْلَةٍ مِنْ هذَا فَکشَفْنَا عَنک غِطَاءَک فَبَصَرُک الْیوْمَ حَدِیدٌ) (ق: ۲۲)(ر.ک. فرهنگ قرآن، ج ۶، ص ۲۶۸)  قرآن صاحبان بصیرت را به تفکر و عبرت فرامی خواند. گاه آنان را به بینش و دقت در وجود خود (وَفِی أَنفُسِکمْ أَفَلاَ تُبْصِرُونَ) (ذاریات: ۲۱). پدیده های محیط اطراف سفارش می کند: (أَوَلَمْ یرَوْا أَنَّا نَسُوقُ الْمَاءَ إِلَی الْأَرْضِ الْجُرُزِ فَنُخْرِجُ بِهِ زَرْعاً... أَفَلاَ یبْصِرُونَ) (سجده: ۲۷) و گاه آنان را از سرنوشت گذشتگان زنهار می دهد و به عبرت گیری از آنها فرامی خواند. (وَاللّهُ یؤَیدُ بِنَصْرِهِ مَن یشَاءُ إِنَّ فِی ذلِک لَعِبْرَةً لأُولِی الْأَبْصَارِ) (آل عمران: ۱۳ و حشر: ۲)  آنان که از چشم عبرت و بصیرت بهره برده اند، توجهی به دنیا و لذات فانی آن ندارند و آن را با آخرت و قرب خداوند معاوضه نمی کنند. کفرورزی و گناه باعث خاموش شدن نور الهی در قلب انسان و کور شدن چشم بصیرت می شود. تعبیرهای گوناگونی در قرآن حاکی از بستن دل کافران و هدایت ناپذیری آنهاست. در این آیات از ترجیح دنیا بر آخرت (نحل: ۱۰۷ - ۱۰۸) نفاق و دورویی (بقره: ۱۷ - ۱۸) هواپرستی (جاثیه: ۲۳) روی گردانی از آیات الهی (کهف: ۵۷) سرسختی در پذیرش ایمان (انعام: ۱۱۰) و مواردی از این دست به عنوان موانع هدایت پذیری و روشنی چشم بصیرت سخن آمده است. خداوند کوری، کری، گنگی و مهر و موم شدن قلب اینان را در قرآن به خود نسبت می دهد. (أُولئِک الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَی أَبْصَارَهُمْ) (محمد: ۲۳ و بقره: ۷) ولی این نفی کننده نقش آنان در گمراهی خود نیست؛ زیرا آنان خود، از پذیرش سخن فطرت و بصیرتشان سر باز زده اند، و این موجب ضعف بصیرت و عقل نظری آنها شده است. در حقیقت انسان در آغاز تولد، فاقد علم حصولی است و خداوند هم ابزار علم حصولی را به وی می بخشد و هم فطرت او را با الهام از علم حضوری بهره مند می سازد. انسانی که از فطرت و شعور درونی خود بهره نبرد و در مسیر شهوت ها و غرایز نفسانی قرار گیرد، و ابزار ادراکی او (سمع، بصر و قلب) که باید معارف و اسرار عالم را بشناسد، با گناه آلوده شود، جایی برای تابش نور هدایت بر او باقی نمی ماند.(ر.ک. دایرة المعارف قرآن، ج ۵، ص ۵۷۹ - ۵۸۰) 📑https://hawzah.net 📚@sbasirv 🌐https://eitaa.com/sbasirv
 امام صادق علیه السّلام فرمودند: اَلعالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِسُ؛ آن کس که به زمان خویش دانا و آشنا باشد، شبهات به او هجوم نمی آورند. تحف العقول، ص ۳۵۶ شرح حدیث: «لوابس» به معنای شبهات است، یعنی اموری که بر انسان مشتبه می شود و او درست و نادرست، حق و باطل و راه و بیراهه را نمی شناسد و دچار فتنه و فساد و گمراهی می گردد. «زمان شناسی»، به انسان بصیرت و آگاهی می دهد. زمان شناس، کسی است که ویژگیهای عصر و زمان خود را بشناسد، از دشمنان، دشمنیها، خطرها و خطرآفرینان باخبر باشد، نفاق را بشناسد، حیله های رایج را بداند، دستهای پنهان در پشت قضایا و حوادث را بشناسد، مردم شناس باشد و ریشه حوادث و بحرانها را بداند. بصیرت و شناخت، مثل چراغی است که راه انسان را روشن می کند. حرکت در جاده تاریک، خطرناک است. ممکن است دشمنانی در کمین باشند، یا گودال هایی بر سر راه باشد، یا حیوانی وحشی حمله کند و آسیب برساند. امّا آشنایی به زمان و بصیرت نسبت به مسائل روز، سبب می شود، انسان فریب نخورد و مورد سوءاستفاده قرار نگیرد. این نکته، هم در مسائل اجتماعی و روابط با مردم است و هم در مسائل سیاسی و خطوط جناحها، گروهها و احزاب. چه بسیار افرادی که به سبب سادگی و ناآگاهی، به گمراهی افتادند و آبرو و ایمانشان بر باد رفت. زمان شناسی، سدّی در برابر هجوم شبهه ها و فتنه هاست.   منبع: حکمت های صادقی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام صادق علیه السلام)، جواد محدثی. 📑http://ahlolbait.com 📚@sbasirv 🌐https://eitaa.com/sbasirv
امام صادق علیه السّلام فرمودند: اَلعامِلُ عَلی غَیرِ بَصیرهٍ کَالسّائِرِ عَلی غَیرِ طَریقٍ، فَلا تَزیدُهُ سُرعَهُ السَّیرِ اِلاّ بُعداً؛ کسی که بدون «بصیرت» عمل می کند، همچون زنده ای است که در بیراهه می رود؛ پس هر چه سریع تر رود، از مقصد دورتر می شود. تحف العقول، ص ۳۶۲ شرح حدیث: کسی که بدون چراغ و روشنایی در راهی پیش رود، احتمال گمراهی، اشتباه و سقوط برایش بسیار است. خیابان ها و جاده هایی که از نور و روشنایی برخوردارند، رونده را بهتر به مقصد می رسانند و اشخاص نیز با اطمینان بیشتر به راه و به سوی هدف، پیش می روند. «راه زندگی» نیز چراغ و نور می خواهد. چراغ این راه «بصیرت» است. بصیرت، به این معناست، که انسان در زندگی اش، خود، هدف و نیروها، امکانات، همراهان، دوستان و دشمنان و موافقان و مخالفانش را بشناسد و با عوامل موفقیت و بازدارنده آشنا باشد و اگر در راهی قدم می گذارد، بداند، که فرجام این راه چیست و به کجا منتهی می شود. کسی که فاقد این بینش باشد، چه بسا همه ی سرمایه عمرش صرف راه و هدفی می شود که برخلاف سعادت اوست. پس، رفتن بدون هدف و عمل بدون بصیرت، «حرکت در بیراهه» است و هر چه جلوتر برود، از مقصد دورتر می شود. «جهت یاب» مهم ترین لوازم برای یک رهنورد است. بصیرت، همان جهت یاب و قطب نما در زندگی است که آن را به هر قیمتی باید به دست آورد. منبع: حکمت های صادقی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام صادق علیه السلام)، جواد محدثی. 📑http://ahlolbait.com 📚@sbasirv 🌐https://eitaa.com/sbasirv
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ليسَ الأعمى مَن يَعْمى بَصرُهُ ، إنَّما الأعمى مَن تَعْمى بَصيرتُهُ . كور آن نيست كه چشمش نابينا باشد بلكه كور [واقعى] آن كسى است كه ديده بصيرتش كور باشد. امام على عليه السلام : نَظَرُ البَصَرِ لا يُجْدي إذا عَمِيَتِ البَصيرةُ . اگر ديده بصيرت كور باشد نگريستن چشم سودى نمى دهد. امام على عليه السلام : فاقِدُ البَصَرِ فاسِدُ النَّظَرِ . آن كه فاقد بينش است، رأيش بى ارزش است. امام على عليه السلام : فإنّما البَصيرُ مَن سمِعَ فتَفَكّرَ ، و نَظرَ فأبْصرَ ، و انْتَفعَ بالعِبَرِ ، ثُمّ سَلَكَ جَدَدا واضِحا يَتَجنّبُ فيهِ الصَّرْعَةَ في المَهاوِي . با بصيرت كسى است كه بشنود و بينديشد، نگاه كند و ببيند، از عبرتها بهره گيرد، آن گاه راه روشنى را بپيمايد كه در آن از افتادن در پرتگاهها به دور ماند. امام على عليه السلام : قد بُصِّرْتُم إنْ أبْصَرْتُم ، و قد هُدِيتُم إنِ اهْتَدَيْتُم . شما را [راه] نماياندند اگر ببينيد، و راهنمايى شده ايد اگر هدايت پذير باشيد. امام على عليه السلام : لَيستِ الرَّوِيَّةُ كَالمُعايَنَةِ مَع الإبْصارِ ؛ فقد تَكذِبُ العُيونُ أهلَها ، و لا يَغُشُّ العقلُ مَنِ اسْتَنْصحَهُ . نگاه كردن چون بينايى يافتن نيست؛ زيرا گاه چشمها به صاحبان خود دروغ مى گويند، اما عقل به كسى كه از او مشورت خواهد خيانت نمى كند. امام على عليه السلام : فَقْدُ البَصرِ أهْوَنُ مِن فِقْدانِ البَصيرةِ . از دست دادن بينايى آسانتر است تا از دست دادن بينش.   امام على عليه السلام : بالهُدى يَكْثُرُ الاسْتِبْصارُ . با هدايت، بينا دلى افزون مى شود. امام على عليه السلام : أبْصَرُ النّاسِ مَن أبْصَرَ عُيوبَهُ و أقْلَعَ عن ذُنوبِهِ . بيناترين مردم كسى است كه عيبهاى خود را ببيند و از گناهان خويش دست شويد. امام على عليه السلام : ألاَ إنّ أبْصَرَ الأبْصارِ ما نَفَذَ في الخيرِ طَرْفُهُ ، ألاَ إنّ أسْمَعَ الأسْماعِ ما وَعى التَّذكيرَ و قَبِلَهُ . آگاه باشید! بيناترين چشمها، چشمى است كه نگاهش به سوى خوبى باشد. آگاه باشید! شنواترين گوشها، گوشى است كه پند را دريابد و آن را پذيرا شود. منبع: میزان الحکمه، جلد اول 📑http://ahlolbait.com 📚@sbasirv 🌐https://eitaa.com/sbasirv
نهج البلاغه حکمت ۳۹۱ ۳۹۱- وَ قَالَ ( علیه السلام ) : ازْهَدْ فِی الدُّنْیَا یُبَصِّرْکَ اللَّهُ عَوْرَاتِهَا وَ لَا تَغْفُلْ فَلَسْتَ بِمَغْفُولٍ عَنْکَ . و درود خدا بر او فرمود: از حرام دنیا چشم پوش، تا خدا زشتیهای آن را به تو نمایاند، و غافل مباش که لحظه ای از تو غفلت نشود. 📑nahjolbalagheh 📚@sbasirv 🌐https://eitaa.com/sbasirv
شرح و تفسير زاهد باش تا ببينى! امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به دو نكته مهم اشاره مى كند. نخست مى فرمايد: «زهد و بى اعتنايى به (زرق و برق) دنيا پيشه كن تا خداوند چشم تو را براى ديدن عيوب آن بينا سازد»; «ازْهَدْ فِي الدُّنْيَا يُبَصِّرْكَ اللّهُ عَوْرَاتِهَا». روشن است كه انسان هرگاه دل بسته و عاشق چيزى باشد هرگز عيوب آن را نمى بيند بلكه بسيار مى شود كه عيوب را محاسن و صفات برجسته مى شمرد و در حديث مشهورى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) آمده است «حُبُّكَ لِلشَّىءِ يعْمِى وَيصِمُّ; علاقه تو به چيزى، نابينا و كرت مى كند». اين مسأله با تجربه هاى شخصى كاملاً به اثبات رسيده است كه در واقع محبت افراطى و عشق به چيزى، از حجاب هاى معرفت محسوب مى شود و تا اين حجاب كنار نرود انسان حسن و عيب ها را از هم تشخيص نمى دهد. شاعر عرب هم مى گويد: وَعَيْنُ الرِّضا عَن كُلِّ عَيْب كَلِيلَةٌ * وَلكِنّ عَيْنَ السُّخْطِ تُبْدِى المَساوِيا نگاه خوش بينانه (و عاشقانه) به چيزى، تمام عيوب را مى پوشاند ولى نگاه هاى خشمگين همه عيوب را آشكار مى سازد. در شعرى از مجنون عامرىِ معروف درباره معشوقه اش ليلى مى خوانيم: يَقولونَ لَيْلى سَوْدَةٌ حَبَشِيَّةٌ * وَلَو لا سَوادُ المِسْكِ ما كانَ غالِيا مى گويند ليلى سياه و حبشى است (درست است ولى) اگر مشك، سياه نباشد گران قيمت نيست. و به گفته شاعر فارسى زبان: اگر بر ديده مجنون نشينى *** به جز زيبايى ليلى نبينى از همين رو گفته اند كه عيوب خود را از ديگران بشنويد و در آينه وجود ديگران ببينيد زيرا انسان به خود بسيار خوش بين است و همين خوش بينى مانع از مشاهده عيوب خويشتن است. اين سخن درمورد تمام امورى كه انسان به آن علاقه دارد صادق است. افرادى هستند كه وقتى فحش هاى ركيك از فرزندانشان مى شنوند آن را شيرين زبانى مى پندارند و هنگامى كه شيطنت هاى بدى از آن ها مى بينند آن را نشانه نشاط و استعداد آن ها مى شمرند. امام(عليه السلام) درباره زيبايى هاى ظاهرى دنيا نيز هشدار مى دهد و مى فرمايد: اگر مى خواهيد از عيوب دنيا آگاه شويد بايد زهد در دنيا را پيشه كنيد. هنگامى كه بى اعتنا شديد، عيوب، يكى بعد از ديگرى آشكار مى گردد. در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: «مَنْ زَهِدَ فِى الدُّنْيا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِكْمَةَ فِى قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ وَ بَصَّرَهُ عُيوبَ الدُّنْيا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنَ الدُّنْيا سَالِماً إِلَى دَارِ السَّلاَمِ; كسى كه زهد در دنيا را پيشه كند خداوند علم و دانش را در قلب او قرار مى دهد و زبانش را به آن جارى مى سازد و عيوب دنيا را به او نشان مى دهد دردهاى دنيا و دواهاى آن را مى شناسد و از دنيا سالم به دارالسلام (و جوار رحمت الهى) مى رود». در روايت ديگرى كه آن را نيز مرحوم كلينى در كتاب كافى از آن حضرت آورده است مى خوانيم: «إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْد خَيراً زَهَّدَهُ فِى الدُّنْيا وَ فَقَّهَهُ فِى الدِّينِ وَبَصَّرَهُ عُيوبَهَا; هنگامى كه خداوند خير و نيكى براى بنده اش اراده كند او را به دنيا بى اعتنا مى سازد و عالم به احكام دينش مى كند و عيوب دنيا را در نظرش آشكار مى سازد». سپس امام(عليه السلام) در دومين نكته مى فرمايد: «غافل مباش كه (از تو غفلت ندارند و) مراقب تواند»; (وَلاَ تَغْفُلْ فَلَسْتَ بِمَغْفُول عَنْكَ!). اشاره به اين كه مأموران پروردگار و فرشتگانِ ثبت اعمال، پيوسته مراقب تو مى باشند; هر عمل كوچك يا بزرگى از تو سر زند آن را ثبت مى كنند و از آن بالاتر عالم، محضر خداست و ذات پاك او به تو از تو نزديك تر است. بنابراين هرگز مورد غفلت نخواهى بود و چون چنين است تو نيز از حال خود غافل مباش. ارتباط اين جمله با جمله اول از اين جا روشن مى شود كه انسان هاى فريفته دنيا غالباً از خود و آينده خويش غافل مى شوند و همين امر سبب بدبختى و تيره روزى آن ها مى شود و انسان غافل همواره در دام بلاها گرفتار مى گردد. در حديثى نيز از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «عَجَبٌ لِغَافِل وَ لَيسَ بِمَغْفُول عَنْهُ وَ عَجَبٌ لِطَالِبِ الدُّنْيا وَ الْمَوْتُ يطْلُبُهُ وَ عَجَبٌ لِضَاحِك مِلْءَ فِيهِ وَ هُوَ لاَ يدْرِى أَرَضِى اللَّهُ أَمْ سَخِطَ لَهُ; در تعجبم از كسى كه غافل است و از او غافل نيستند و نيز در تعجبم از كسى كه در طلب دنياست و مرگ در طلب اوست و در شگفتم از كسى كه با تمام دهانش مى خندد (و قهقهه مى زند) در حالى كه نمى داند خدا از او راضى است يا خشمگين». 📑nahjolbalagheh 📚@sbasirv 🌐https://eitaa.com/sbasirv
نرم افزار نهج البلاغه https://cafebazaar.ir/app/com.ae7191.nahjolbalaqe/?l=fa
آدرس سایت و کانال های مرجع.pdf
322.7K
🌐 آدرس سایت و کانال های مرجع : قرآنی – فرهنگی – اجتماعی – سیاسی – اخلاقی – مذهبی – سرگرمی – خبری – آموزشی و غیره ⭕️ نشر حداکثری
سوره احزاب آیه ۵۳ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَىٰ طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَٰكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ ۚ إِنَّ ذَٰلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنْكُمْ ۖ وَاللَّهُ لَا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ ۚ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ۚ ذَٰلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ ۚ وَمَا كَانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَدًا ۚ إِنَّ ذَٰلِكُمْ كَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمًا ترجمه ای مؤمنان! به خانه های پیامبر جز آنکه برای خوردن غذایی به شما اجازه دهند وارد نشوید، چشم انتظار فرا رسیدن وقت خوردن آن هم نباشید [که پی در پی آوردنش را بخواهید و از این جهت اسائه ادب کنید]؛ ولی هنگامی که دعوت شدید وارد شوید، و چون غذا خوردید و بی آنکه [پس از صرف غذا] سرگرم سخن گردید، پراکنده شوید، این [کار که بنشینید و سرگرم سخن گردید] پیامبر را آزار می دهد و از شما حیا می کند [که بیرونتان کند] ولی خدا از حق حیا نمی کند. و زمانی که از همسرانش متاعی خواستید از پشت پرده و حجابی از آنان بخواهید، که این برای قلب شما و قلب های آنان پاکیزه تر است. و شما را نسزد [و جایز نباشد] که پیامبر خدا را آزار دهید. و بر شما هرگز جایز نیست که پس از او با همسرانش ازدواج کنید؛ که این [کار] نزد خدا بزرگ است. 📚@sbasirv 🌐https://eitaa.com/sbasirv
تفسیر سوره احزاب آیه ۵۳ 1- ايمان، مستلزم رعايت ادب و آداب اجتماعى است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا ... 2- حقّ آرامش در مسكن براى همگان محترم است، خصوصاً براى رسول‌خدا صلى الله عليه و آله. «لا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ» 3- بهتر آن است كه مهمانى در منزل باشد. (نه در مهمانسرا و هتل) بُيُوتَ النَّبِيِ‌ ... إِلى‌ طَعامٍ‌ 4- صاحب خانه حقّ دارد به كسى اذن ورود ندهد. «إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ» 5- اجازه براى ورود به خانه ديگران، به هر صورت كافى است و لازم نيست خود او شخصاً اجازه بدهد. ( «يُؤْذَنَ» به صورت مجهول آمده، يعنى اجازه صاحبخانه از هر طريقى حاصل شود.) 6- پذيرايى از مهمان، از سيره‌ى پيامبر اكرم است. إِلى‌ طَعامٍ‌ ... دُعِيتُمْ‌ 7- اصل مهمانى مهم است، نه نوع غذا. إِلى‌ طَعامٍ‌ ... دُعِيتُمْ‌ 8- دين جامع آن است كه هم براى مسايل جزيى همچون پذيرايى از مهمان و هم بزرگ‌ترين مسايل رحكومتى برنامه داشته باشد. يُؤْذَنَ لَكُمْ‌- غَيْرَ ناظِرِينَ‌- فَانْتَشِرُوا ... 9- بى دعوت به مهمانى نرويد. «إِذا دُعِيتُمْ» 10- در اسلام، مردم عادّى مى‌توانند به خانه اول شخصيّت دينى رفت و آمد كرده و حتّى مهمان شوند. بُيُوتَ النَّبِيِ‌ ... دُعِيتُمْ‌ 11- از آداب مهمانى آن است كه بعد از خوردن غذا خانه را ترك كنيد. «فَانْتَشِرُوا» و منزل ميزبان را محلّ گفت وشنود قرار ندهيد. «وَ لا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ» 12- اذيّت كردن ميزبان ممنوع است. «يُؤْذِي النَّبِيَّ» (گرچه با بردن فرزندان و يا همراهان باشد. تحقير غذا وناچيز شمردن آن نيز مصداق اذيّت ميزبان است.) جلد 7 - صفحه 392 13- پيامبر، از اتلاف وقت در گفتگوهاى بى‌مورد رنج مى‌برد. «لا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذلِكُمْ كانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ» 14- رنجاندن لازم نيست ظاهرى و جسمى باشد، فشار اخلاقى و روحى نيز نوعى آزار دادن است. «ذلِكُمْ كانَ يُؤْذِي» 15- صاحبخانه را در بن‌بست و رودربايستى قرار ندهيد. «فَيَسْتَحْيِي مِنْكُمْ» 16- سكوتى كه بر اساس حيا و رودربايستى باشد، علامت رضايت نيست. «فَيَسْتَحْيِي مِنْكُمْ» 17- پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله شخص با حيايى بود. «فَيَسْتَحْيِي مِنْكُمْ» 18- اگر به دليلى شخصى از روى حيا سكوت كرد، ديگران سكوت را بشكنند و حقّ را بيان كنند و بار خجالت را از دوش او بردارند. «وَ اللَّهُ لا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ» 19- ارتباط با ديگران و داد و ستد زنان، با حفظ حجاب مانعى ندارد. «فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ» 20- زنان پيامبر محصور نبوده و با بيرون از منزل در ارتباط بودند. «1» «فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ» 21- در استدلال بر لزوم حجاب زن، دليلى بياوريد كه مورد اتّفاق همه باشد. «ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ» 22- در نحوه‌ى ارتباط زنان و مردان، بايد محور كارها تقوا و پاكدلى باشد. «أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ» 23- نگاه نامحرمان به يكديگر، در دل آنان تأثير گذار است. «فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ» ز دست ديده و دل هر دو فرياد هر آنچه ديده بيند دل كند ياد 24- حجاب به نفع زن و مرد هر دو است. «أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ» 25- رابطه با نامحرم بدون حفظ حجاب، سبب رنجاندن رسول اكرم صلى الله عليه و آله است. «وَ ما كانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ» 26- آزار پيامبر از گناهان كبيره است. «كانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيماً» 📚@sbasirv 🌐https://eitaa.com/sbasirv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | استعداد‌های نجات‌بخش ⛽️ یک استعداد می‌تواند یک کشور را از یک گذرگاه خطرناک عبور دهد ➕ تاکید آقا بر شناسایی و پرورش نوجوان‌های بااستعداد 💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار 🌱@Nojavan_khamenei 📚@sbasirv 🌐https://eitaa.com/sbasirv
اینستاگرام حساب سرباز بصیر ولایت را بست. یک روز هم نشد، بخاطر عکس سردار شهید .
نماز شب پیامبر اکرم(ص): إِذَا قَامَ الْعَبْدُ مِنْ لَذِیذِ مَضْجَعِهِ وَ النُّعَاسُ فِی عَینَیهِ لِیرْضِی رَبَّهُ بِصَلَاةِ لَیلِهِ بَاهَی اللَّهُ بِهِ الْمَلَائِکةَ وَ قَالَ أَ مَا تَرَوْنَ عَبْدِی هَذَا قَدْ قَامَ مِنْ لَذِیذِ مَضْجَعِهِ لِصَلَاةٍ لَمْ أَفْرِضْهَا عَلَیهِ اشْهَدُوا أَنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَهُ. ترجمه: هنگامی که انسان از بستر لذتبخش خود برخیزد در حالی که چشمانش خواب آلوده است برای اینکه با نماز شبش پروردگار خود را خشنود کند، خداوند در مقابل فرشتگانش به او می‌نازد و می‌فرماید: آیا بنده مرا نمی‌بینید که از رختخواب گوارایش برخاسته برای نمازی که من بر او واجب نکردم. گواه باشید که او را بخشودم. وسائل الشیعة، ج۸، ص: ۱۵۷ 📑https://fa.wikishia.net 📚@sbasirv 🌐https://eitaa.com/sbasirv
نماز شب مهم‌ترین نماز مستحبی است که ۱۱ رکعت دارد و وقت آن پس از نیمه شب شرعی تا طلوع فجر است. بنا بر آیه «وَمِنَ اللَّیلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّک» نماز شب بر پیامبر اکرم(ص) واجب و بر سایر مؤمنان مستحب است. در روایات بر اهمیت آن تأکید شده و آن را شرف مؤمن، کفّاره گناهان روز، برطرف کننده وحشت قبر و ضامن روزی معرفی می‌کند و توصیه شده در صورت گذشتن وقت، قضای آن خوانده شود. الزامی برای خواندن همه ۱۱ رکعت وجود نداشته و می‌توان کمتر خواند، که در این صورت خواندن سه رکعت آخر (دو رکعت نماز شَفع و یک رکعت نماز وَتر) فضیلت بیشتری دارد. 📑https://fa.wikishia.net 📚@sbasirv 🌐https://eitaa.com/sbasirv
چگونگی نماز شب نماز شب ۱۱ رکعت است که به این ترتیب خوانده می‌شود: هشت رکعت به صورت چهار نماز دو رکعتی به نیت نافله شب. دو رکعت به نیت نماز شَفع که مستحب است در رکعت اول آن سوره حمد و سوره ناس، و در رکعت دوم سوره حمد و سوره فلق خوانده شود. یک رکعت به نیت نماز وَتر که بهتر است پس از سوره حمد، سه مرتبه سوره توحید و یک مرتبه سوره‌های فلق و ناس قرائت شود. به طولانی کردن قنوت این نماز سفارش بیشتری شده است. مستحبّ است در قنوت نماز وتر برای چهل مؤمن دعا یا استغفار کند. هفتاد مرتبه ذکر: اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیهِ ، هفت مرتبه : هذا مَقامُ الْعائِذِ بِک مِنَ النّارِ (ترجمه: این است مقام پناه برنده به تو از آتش دوزخ) ، و سیصد بار «اَلعَفو» بگوید (کمتر از این اعداد هم اشکال ندارد) و سپس این دعا را بخواند: رَبِّ اغْفِرْلی وَارْحَمْنی وَ تُبْ عَلی اِنَّک اَنْتَ التَّوّابُ الْغَفُورُ الرَّحیمُ (ترجمه: و به من رحم کن و توبه‌ام را بپذیر، به درستی که تو بسیار توبه پذیر و آمرزنده و مهربانی) بافضیلت‌ترین بخش نماز شب، نماز وتر و شفع است و نماز شفع برتر از نماز وتر است. وقت نماز شب از نیمه شب شرعی تا فجر صادق است و هنگام سحر از سایر مواقع بهتر است. 📑https://fa.wikishia.net 📚@sbasirv 🌐https://eitaa.com/sbasirv
قالیباف: عرضه نداشتن‌ها را به حساب تحریم نگذاریم 🔹در کشور ما متاسفانه برای کاری نکردن از کسی توضیح نمی‌خواهند ولی اگر کار کرد باید روزانه به ۲۰۰ نفر جواب پس بدهد. 🔹گاهی امنیت ملی برای یک روستا آب آشامیدنی آن روستا است، نمی‌شود به مردم آن روستا بگوییم آب نخور که ما کار مهم‌تر داریم. نمی‌توانیم به بهانه کارهای ملی، از کارهای ضروری محلی پرهیز کنیم. 💠 @ammar_iran 📚@sbasirv 🌐https://eitaa.com/sbasirv
هدایت شده از علیرضا پناهیان
26.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 چرا اولین فرمانده ارتش توسط فرزندان مهندس بازرگان ترور شد؟ ⚠️ سخنان تکان‌دهنده‌ی قهرمانی که ایران را از تجزیه نجات داد، و با وجود مخالفت امام، توسط بازرگان برکنار و سپس توسط فرزندان عزیز او ترور شد... @Panahian_ir
هدایت شده از حاج محمود کریمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 استاد 📝 «مُرَفَّهینِ دیندار» ⏪وقتی نظام طبقاتی فاسد وارد سیستم دینی بشه، سیستم مُرَفَّهِ دیندار تولید میکنه ♦️اون موقع هست که حاج خانم باید حواسش باشه چادر زیر یه تومن سرش نکنه ♦️حاج آقا حتما باید رکاب انگشترش دو تومن قیمتش باشه ♦️آخوندی شکل میگیره تو این سیستم که حتما باید جنس عبا و قباش خارجی‌باشه ☑️ [ @naslechaharome]
هدایت شده از ویدیو چک‌‌
🔸‏سئوال خبرنگاری در بیروت از مکرون: چرا اهانت «شارلی ابدو» علیه پیامبراسلام (ص) را محکوم نکردید؟ مکرون: فرانسه کشوری آزاد است و این کار درچارچوب ‎ است. 🔹خبرنگار: پس چرا ‎، زندان، جریمه نقدی و محرومیت ازحقوق شهروندی وخدمات اجتماعی بدنبال دارد؟ مکرون: فقط سکوت! ✍ حمید رسائی ویدیوچکـ / @videocheck_media 💢 رسانه ای متفاوت برای شما☝️
هدایت شده از ویدیو چک‌‌
▪️‏چندنفر از طلاب جهادی، با یه تیم پزشکی تو دهه محرم پا شدن رفتن تو زندان! هم براشون مراسم گرفتن؛ هم ۴۰۰مددجو رو ویزیت کردن؛ هم چندهزار ماسک و دستکش توزیع کردن؛ هم اینکه بانی پیدا کردن و ۱۷ نفر رو آزاد کردند. اگه اینا سلبریتی بودن الان همه خبر داشتن، ولی چون طلبه بودن جایی دیده نشد! ویدیوچکـ / @videocheck_media 💢 رسانه ای متفاوت برای شما☝️
✡ پس از آن‌که پیامبر اسلام یهودیان بنی‌نضیر را به‌سبب خیانت از مدینه بیرون راند، برخی از آنان روانهٔ خیبر شدند و قریش را به جنگ با پیامبر برانگیختند. بدین‌گونه، خیبر برضد امت نوپای اسلامی شد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
⚔ زمینه‌های وقوع غزوه خیبر 1⃣ در سال چهارم هجرت، پس از آن‌که پیامبر اسلام یهودیان را به‌سبب خیانت از مدینه بیرون راند، برخی از آنان روانهٔ شدند. آنان سال بعد به مکه رفتند و قریش را به جنگ با پیامبر برانگیختند. بدین‌گونه، خیبر برضد امت نوپای اسلامی شد. 2⃣ در شعبان سال ششم نیز چون پیامبر خبر یافت که قبیله بنی‌سعد از همسایگان عرب خیبر، برای یاری‌کردن جمع شده‌اند، حضرت علی (ع) را با گروهی به‌سوی آنان فرستاد. با حملهٔ آن حضرت، دشمن گریخت. همچنین در رمضان همان سال، در سریّه‌ای به فرماندهی عبدالله بن عَتیک، سلام بن ابی‌الحقیق به جرم برانگیختن احزاب بر ضد پیامبر و مسلمانان به قتل رسید. در همین زمان، عبداللّه بن رَواحه در مأموریتی به خیبر، به‌دستور پیامبر به تحقیق دربارهٔ وضع یهودیان پرداخت. 3⃣ سپس، یهودیان خیبر اُسَیْر بن زارِم را به امارت برگزیدند و او در تحریک قبایل عرب همچون غَطَفان، برای جنگ با پیامبر اکرم کوشید و با یاری آنان قصد داشت به مدینه حمله کند. از این‌رو پیامبر در شوال سال ششم، بار دیگر عبدالله بن رَواحه را با گروهی به خیبر فرستاد که در نتیجه آن اُسَیْر و جمعی از یهودیانِ همراه او کشته شدند. 4⃣ علاوه بر این‌ها، پس از اخراج یهودیان از مدینه و برقراری آرامش و انعقاد معاهده بین سایر یهودیان مدینه با پیامبر، یهودیان خیبر، که سران بنی‌نضیر در میان آنها زندگی می‌کردند، به‌دنبال انتقام‌جویی از پیامبر بودند و اموال خود را برای برانگیختن اعراب همسایه، از جمله قبیله نیرومند هزینه می‌کردند تا آنها را بر ضد مسلمانان با خود متحد سازند. این سبب کافی بود تا پیامبر به فاصلهٔ کمی از غزوه حُدَیبیه به خیبر حمله کند. پس از عقد صلح حدیبیه میان پیامبر اکرم و قریش، خاطر پیامبر از جانب آسوده شد. آن حضرت در اوایل محرّم سال هفتم روانهٔ خیبر شد و در ماه صفر آنجا را فتح کرد و در اول ربیع‌الآخر سال هفتم به مدینه بازگشت. 5⃣ پیامبر فردی را در مدینه جانشین خود کرد و پرچم جنگ را به‌دست علی (ع) سپرد و آن حضرت را فرمانده سپاه پیشاهنگ خود قرار داد. شمار مسلمانان در غزوه خیبر را بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۴۰ نفر نوشته‌اند. در ۲۰ تن از زنان مسلمان با لشکر پیامبر همراه بودند، که از آن جمله امّ سَلَمه همسر پیامبر بود. برخی زنان بنی‌غِفار با اجازهٔ پیامبر برای مداوای زخمیان و یاری مسلمانان در این غزوه شرکت کردند. ۱۰ تن از یهودیان مدینه و شماری از بردگان نیز همراه پیامبر بودند. 6⃣ اهالی خیبر که شمار جنگجویان آنها را با ارقام مبالغه‌آمیز، ۱۰هزار یا ۲۰هزار تن نوشته‌اند، گمان نمی‌کردند پیامبر به جنگ ایشان برود و به اتکای دژهای بلند و استوار خود که بر قلهٔ کوه‌ها قرار داشت و نیز برخورداری از اسلحه و جمعیت فراوان و آب دائمی، می‌پنداشتند چند سال می‌توانند مقاومت کنند. برخی ، مسلمانان را بیم می‌دادند که توان رویارویی با خیبریان و قلعه‌های استوار آنجا را ندارند. آنان حتی کسی را به خیبر فرستاده بودند تا به آنان بگوید مسلمانان عده و سلاح کمی دارند. کفار قریش نیز امیدوار بودند در صورت بروز جنگ، خیبری‌ها بر پیامبر پیروز شوند و در این‌باره شرط‌بندی کردند. 7⃣ برخلاف آنچه تصور می‌شد، یهودیان خیبر سرانجام مغلوب آن حضرت شدند و این شکست یهودیان پس از حدود یک ماه جنگ و محاصره به‌وقوع پیوست. از این‌رو، سال هفتم نام گرفته است. فتح سرنوشت‌ساز خیبر به‌دست علی (ع) از فضائل و مناقب آن حضرت به‌شمار می‌رود که راویان بر آن اتفاق دارند. ✍ نویسنده: محمدرضا ناجی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
⚔ مستندترین روایت از «غزوهٔ خیبر» را در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/11895 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🤫 آزادی بیان عقیده در اروپا 💥 به بهانهٔ انتشار مجدد کاریکاتورهای موهن درباره پیامبر اسلام ✍ پس از انتشار مجدد کاریکاتورهای موهن دربارهٔ پیامبر اسلام (ص) در نشریهٔ فرانسه، نخست‌وزیر این کشور، چاپ این مطالب را بخشی از حق و عقائد دانست. اما آیا این سخنِ نخست‌وزیر فرانسه که پیش از این نیز بارها از سوی مقامات غربی و به‌خصوص اروپایی تکرار شده، واقعیت دارد؟! قبلاً پاسخ این سؤال را با ذکر مثال‌های متعددی داده‌ایم، اما به نظر شاید بیان چند مثال دیگر بتواند چشم‌انداز بهتری از آزادی بیان و عقاید در غرب و به‌خصوص اروپا در برابرمان باز کند که این آزادی و دمکراسی برای چه کسانی است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
1⃣ اولین مثال از خود همین فرانسه که نخست‌وزیرش، خود را مدعی دفاع از آزادی بیان و به قول خودش"کفرگویی" دانسته: 👈 در شماره ماه ژانویه ٢٠١۶ مجلهٔ یوپی (Youpi) که برای کودکان ۵ تا ١٠ سال در فرانسه منتشر می‌شود، نوشته شد که از نظر برخی دولت‌ها، اسرائیل "یک کشور واقعی" نیست. 👈 این عبارت، واکنش "فرانسیس کالیفا" رئیس شورای نمایندگی نهادهای فرانسه را برانگیخت. "آلیزا بن نون"، سفیر اسرائیل در فرانسه نیز مجلهٔ "یوپی" را به تدریس "دروغ" به کودکان متهم کرد. به‌گفتهٔ وی عبارت منتشر شده در مجلهٔ یوپی تنها به می‌انجامد. سفیر اسرائیل در فرانسه در ادامه تاکید کرد که: ضدیت با صهیونیسم از تفکیک‌پذیر نیست! 👈 مطلب مجلهٔ یوپی دروغ نبود، بنا به نوشتهٔ وب‌سایت «یورو نیوز» که خبر فوق را بازتاب داد، موجودیت اسرائیل همچنان از سوی حدود ۲۰ کشور جهان که جمعیت اکثر آنها مسلمان هستند به‌رسمیت شناخته نشده است. 👈 علیرغم عذرخواهی مؤسسه انتشاراتی "بایار" که این مجله را منتشر می‌کند اما در یک اقدام بی‌سابقه همهٔ شماره‌های مجله از تمامی دکه‌های مطبوعاتی فرانسه جمع‌آوری شد! "فرانسیس کالیفا" همچنین خواستار انتشار مقاله‌ای در شماره آینده این مجله در مورد پیدایش اسرائیل و دلایل تشکیل این کشور شد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
2⃣ دومین مثال بازهم از فرانسه است: 👈 وقتی در ١٨ مه ٢٠١١ (Lars von Trier)، فیلمساز محبوب فرانسوی‌ها در کنفرانس خبری پس از نمایش فیلمش "مالیخولیا" (Melancholia) در جشنوارهٔ فیلم کن، شوخی کوچکی با کرد، مسئولان این جشنواره با صدور بیانیه‌ای اقدام به وی از جشنوارهٔ کن کرده و بدون آن‌که به عذرخواهی وی توجه کنند، در بیانیهٔ خود نوشتند: ✍ "هیئت مدیره جشنواره عمیقاً از این‌که لارس فون تریه از جلسهٔ بحث و تبادل نظر برای بیان سخنانی غیرقابل‌قبول، تحمل‌ناپذیر و مغایر با ایده‌آل‌های جشنواره استفاده کرد، متاسف است". 👈 هیئت مدیره جشنواره کن در بیانیهٔ خود ضمن محکوم کردن قاطعانهٔ سخنان فون تریه، وی را (persona non grata) اعلام کرد! این در حالی بود که پیش از آن لارس فون تریه ، ١۴ بار نامزد دریافت جوایز مختلف این جشنواره شده و ۶ جایزه از جمله نخل طلا (بالاترین جایزهٔ جشنواره کن)، جایزهٔ بزرگ و همچنین جایزهٔ ویژهٔ هیئت داوران را طی سال‌های مختلف دریافت کرده بود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter