eitaa logo
انتی صهیونیست
88 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
203 ویدیو
98 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
⬇️⬇️⬇️⬇️ ✡ و ندارند و فقط ظاهر آیات را بررسی میکنند در تورات خدای فرزند دارد 👇 🔴در موارد فراوانی از نسبت دادن فرزند به خدا دیده می شود. (1) مواردی که در آنها «فرزندان خدا» عنوانی برای موجودات است؛ (2) مواردی که به محبت خدا به بنی اسرائیل یا افرادی پارسا اشاره دارد؛ (3) مواردی که به پادشاه بنی‌اسرائیل (داوود یا فردی از خاندان وی) اشاره می‌شود. «پسران خدا دختران آدمیان را دیدند که نیکومنظرند.... و پسران خدا به دختران آدمیان درآمدند» (سفر پیدایش 6: 2 و4).  «ای فرزندان خدا [=پسران الیم]، خداوند را توصیف کنید. جلال و قوت را برای خداوند توصیف نمایید» (مزامیر 1:29). הבוןקדםייתושבחתאבתימלאכיאבניאלים (خداوند را تسبیح کنید ای دختران و پسران الیم). پسر و نخست زادۀ من است(خروج 22:4)؛ «شما پسران یهوه خدای خود هستید» (تثنیه 1:14)؛ «در مکانی که به ایشان گفته می شد شما قوم من نیستید، در آنجا گفته خواهد شد پسران خدای حی می باشید» (هوشع 10:1). به میگوید :«من برای او مانند پدر خواهم بود و او برای من مانند پسر خواهد بود» (کتاب دوم 14:7). 😳«خداوند گفت تو پسر من هستی؛ امروز تو را تولید کردم» (مزامیر 7:2). ✅⬅️اینها اصلا تاویل برانگیز نیست مگر اینکه نژاد پرستی و برگزیدگی قومی را در برهه ای از تاریخ نشان دهد.ولی آیا پیامبری که زنای محصنه میکند میشود فرزند خدا؟ در تورات و سنتهای شفاهی هیچ پیامبری در بنی اسرائیل این آیات را تاویل و تفسیر و معنای استعاری نکرده است «و خداوند دو سنگ مکتوب شده به انگشت خدا را به من داد.» این یعنی حضرت موسی دست خط خدا را هم دیده ⬅️از طرفی تورات و انسان گونه برای خداوند مطرح کرده است و از سوی دیگر به کمالاتی برای خداوند و از جمله یگانگیش و شبیه و نظیر نداشتن او اشاره نموده است. 🔴آیا این الفاظ دارای معانی استعاری و مجازیند با باید بر همان معنی ظاهری حمل شوند؟ آیا اطلاق آن کمالات با توجه به متعالی بودن خداوند به همان معانی است که بر ما انسانها اطلاق می شود یا خیر، آن اوصاف به مفهومی برتر از فهم ما به حضرتش منسوب می گردد. یا اساسا اطلاق آن به معنایی غیر از آنچه که ما از آنها تلقی می کنیم وصف خداوند قرار می گیرند؟ @sarrbaz110 @sarbaze110
🔺🔺🔺🔻🔻🔻🔻 ✡اصطلاح « » که در تورات به کار برده شده، طبق بررسیهای نوینی که به عمل آمده، دقیقا به مفهوم شکل و کپی و تصویر است. 🔴برخی از که به واسطه همزیستی با ، در پاره ای مسائل مذهبی از آنان تقلید کرده، به خدایان « » معتقد شده و بعل پرستی را به جای ایمان به یهوه برگزیده بودند. 🔴کتاب  نوشته  در اواخر قرن یازدهم میلادی است که درسرقسطه اسپانیا تالیف شده است. بحیه در این کتاب به گروهی از افراد متقی در میان یهودیان اشاره کرده که قائل به تجسیم خداوند هستند بن داوود در کتابشامونوت رمه که در سال 1168 م. در طلیطلهانتشار یافت، گفته است که: «اعتقاد مردم عادی که عادت دارند از مفهوم عمومی خدا تبعیت کنند، این است که خدا جسم است، چه برآنند که هر کس جسم نداشته باشد وجود ندارد.»  ✡کلماتی در وجود دارد با این مضمون که خدا انسان را شبیه خود خلق کرده است و نتیجه این مطلب، آن است که خدا شبیه انسانهاست: «پس خدا آدم را به صورت خود آفرید.» «و خدا گفت: آدم را به صورت ما و موافق و شبیه ما بسازیم.» «هر که خون انسان ریزد، خون وی به دست انسان ریخته می شود، زیرا خدا انسان را به صورت خود ساخت.» ✅خدایی وابسته به مکان که صعود میکند: «و چون از سخن گفتن با وی فارغ شد، از نزد  صعود فرمود.» ⬅️ خدایی نادان و بی خرد هست که از آفرینش موجودات پشیمان میشود😳 😱«خداوند پشیمان شد که انسان را بر زمین ساخته بود.»  😱«و خداوند پشیمان شده بود که شاول را براسرائیل پادشاه ساخته بود.» 🔴آیا میشه صفت پشیمانی را استعاری و تاویلی و تفسیری توجیه کرد؟ ✡ خدایی است که در آسمانها قصر داره و از آن بالا به زمین نگاه میکنه و جایگاهی در زمین نداره مثل یا اگر در زمین هست در آسمان نیست . 😐«خداوند از آسمان بر بنی آدم نظر انداخت تا ببیند که آیا فهیم و طالب خدایی هست.» 😳«لیکن خداوند نشسته است تا ابد الاباد.. .» «اوست که بر کره زمین نشسته است.» ⬅️این گزارشها درباره خداوند متکی بر یک تجسم کاملا مادی و انسانی از خداست. ✡دین ، دینی توحیدمحور بوده است که به تدریج تعابیر انسانوار در توصیف خداوند توسط مؤلفان بشری در آن رسوخ یافته است. برخی الهیدانان برجسته یهودی سعی در توجیه این عبارات دارند تا آنها را تأویل نمایند؛ به گونهای که با تنزیه خداوند منافات نداشته باشد.در این رابطه سخنی از پیامبران نیست که دست خدا به قدرت خدا اشاره دارد یا این قبیل مسائل ⬅️پس تفسیر علمای یهود تفسیر به رای هست و در تضاد کامل با تورات وجسم انگاشتن خدا از ادبیات یونان وارد تورات شده است. @sarrbaz110 @sarbaze110 🔻🔻
🔻🔻🔻🔻🔺🔺 🔴  (45-20ق.م) معتقد است فلسفه یونانی و سنت یهودی یک حقیقت واحد قابل درک است و باید با تأویل کلمات تورات، معانی و عناصر فلسفه یونانی را با آموزه های تورات و سنتهای یهودی تلفیق نمود (کاپلستون، 1375، ج1، ص528-527). ✳️ در اواخر قرن چهارم قبل از میلاد تحتتأثیر همین فرهنگ، تورات را به زبان یونانی ترجمه کردند. فرهنگ سنتی یهود تحت نفوذ  فرهنگ یونانی بسیاری از ویژگیهای خود را از دست داد و خود را با فرهنگ یونانی تطبیق داد. ترجمه تورات به زبان در اسکندریه و در زمان سلطنت بطلیموس دوم (285-246ق.م) توسط 72 عالم  صورت پذیرفت. این ترجمه معروف به " " است که یهودیان یونانی برای آن به اندازه متن عبری ارزش قائل بودند (سیار، 1380، ص52-51).  ✳️تعابیر انسانوار در یهود نقش محوری دارد. به همین جهت در طول تاریخ برخی الهیدانان یهود  تلاش کردند در جهت تنزیه حقتعالی، این آموزهها را تأویل نمایند. ✳️ پا را از این هم فراتر گذاشته و تمثل خدا به شکل انسان بر موسی را بیان میکند؛ به گونه ای که موسی با خدا سخن گفته و حتی نظارهگر حرکت خدا از پشت سر میباشد (کتاب مقدس، سفر خروج، باب33، آیات23-11). ظاهر این آیات نشان میدهد پروردگار در جایی که موسی بود، نازل میشود و با او چهرهبهچهره سخن میگوید (ناصر، 2005، ص101). ✳️تصور انسانانگارانه از خدا در جهان شرک و امری کاملاً عادی بوده است. بنابراین اینکه گاهی خدا مانند دوست بر ابراهیم ظاهر شود و حتی صورتی انسانی به خود گیرد، دور از ذهن نبود. شاید یکی از مهمترین دلایل اینگونه برداشتها، یونانی شدن فرهنگ یهود باشد. در تورات برای آنکه خواننده متوجه جسمانیت خدا نشود گاف های زیادی میبینیم در جایی به خدا اشاره شده اما یک قرن بعد در ترجمه به جای واژه خدا فرشته قرار داده میشود «وقتی موسی گله های خود را به سوی کوه حوریب راند، فرشته خدا از میان بوته در شعله آتش به او نمودار شد و نگریست ... . خداوند وقتی دید موسی به آن طرف رفته، از میان بوته او را صدا زد و گفت: ای موسی! موسی گفت: اینک من حاضرم. خدا گفت: به اینجا نزدیک نشو، نعلین خود را درآور؛ زیرا جایی که ایستادهای، زمین مقدسی است. سپس گفت: من خدای پدرت ابراهیم و خدای اسحاق و خدای یعقوبم. موسی روی خود را پوشاند؛ زیرا که از نگریستن به خدا ترسید» (کتاب مقدس، سفر خروج، باب3، آیات6-1). ✳️در این فقره آیات ملاحظه میکنیم فرشته خدا و خود خدا به صورت مترادف بهکار رفتهاند؛ زیرا در آیه دوم میگوید «فرشته خدا از میان شعله بر موسی نمودار شد» و از آیه چهارم به بعد، همان کسی که در میان شعله آتش است و نمیسوزد، خداست که با شروع به سخن گفتن میکند. موسی از نگریستن به خدا میترسد؛ همان خدایی که خدای ، و است (مایلز، 2008، ص135). @sarrbaz110 @sarbaze110
🔺🔺🔺🔺 🔻🔻🔻🔻 🔴 ظاهر این بدون مورد تأیید قرار گیرد، باید گفت نهتنها تمثل خدا، بلکه تجسد او را مورد تأیید قرار داده است؛ چراکه تمثل تنها در صورتی است که موجود آسمانی در ادراک انسان به شکلی مادی متمثل شود. اما اگر قرار باشد موجودی مجرد بهصورت کاملاً محسوس و ملموس درآید، باید پذیرفت که او مجسم شده است. تنها در صورتی میتوان از تمثل در داستان یعقوب دفاع کرد که همه ماجرا در ظرف نفس یعقوب اتفاق افتاده باشد؛ مانند حالتی که در و رخ میدهد. البته باید یادآور شد که برخی گفتهاند در داستان یعقوب، خدا یا یافته است، نه خود خدا. ✡خداوند یک بار دیگر بر تمثل یافته و خود را نشان داد: «یعقوب تنها ماند و شخصی تا طلوع فجر با او گرفت و وقتی دید که نمیتواند بر یعقوب پیروز شود، کف ران او را لمس کرد و ران یعقوب سست شد. سپس آن مرد گفت: مرا رها نما؛ زیرا که صبح طالع است. یعقوب گفت: تو را رها نمیکنم تا مرا برکت دهی. آن شخص گفت: اسم تو چیست و او گفت: یعقوب. آن مرد گفت: ازاین پس نامت یعقوب نیست، بلکه است؛ چون همانطور که بر خدا غالب آمدی، بر مردم نیز غلبه مییابی. سپس از او سؤال کرده و گفت: مرا از نام خود آگاه ساز. گفت: چرا اسم مرا میپرسی و او را در آنجا برکت داد و آن مکان را (صورت ال) نامید و گفت: زیرا خدا را روبهرو دیدم و جانم رستگار شد» (کتاب مقدس، سفر پیدایش، باب32، آیات31-24). یعقوب فهمید که حریف او کسی جز خود "ال"  نبوده است (آرمسترانگ، 1385، ص41). یا یا همان هست @sarrbaz110 @sarbaze110 🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔺🔺🔺🔻🔻🔻🔻 ✳️«و هنگامی که نودونه ساله بود، خداوند بر ابراهیم ظاهر شد... و وقتی خدا با ابراهیم تمام شد، از نزد او صعود کرد و بالا رفت» (کتاب مقدس، سفر پیدایش، باب17، آیات22-1). این آیات، ظاهر شدن خدا و گفتگوی او با ابراهیم را نشان میدهد؛ به گونهای که ابراهیم صدای خدا را میشنود (ناصر، 2005، ص66).  ⬅️ بر در بلوطستان است: «خداوند بر ابراهیم ظاهر شده، گفت که این زمین را به ذریه تو خواهم داد و او را در آنجایی که خدا بر او ظاهر شده بود، ساخت» (کتاب مقدس، سفر پیدایش، باب12، آیات7-6). 🔴 در گرمای روز بر در خیمه خود نشسته بود؛ ناگهان متوجه شد که سه مرد به طرفش میآیند. از جا برخاست و به استقبال آنها شتافت. ابراهیم رو به زمین نهاد و گفت: ای سروران! تمنا میکنم اندکی توقف کرده، در زیر سایه این درخت استراحت کنید. من میروم و برای شستن پاهای شما آب میآورم؛ لقمه نانی نیز خواهم آورد تا بخورید و قوت بگیرید و بتوانید به سفر خود ادامه دهید. شما مهمان من هستید. آنها گفتند: «آنچه گفتی بکن». آنگاه با شتاب به خیمه برگشت و به ساره گفت: عجله کن! چند نان از بهترین آردی که داری بپز. سپس خودش به طرف گله دویده، یک گوساله خوب گرفت و به غلام خود داد تا هرچه زودتر آن را آماده کند. طولی نکشید که ابراهیم مقداری کره و شیر و کباب برای مهمانان خود آورد و جلو آنها گذاشت و درحالیکه آنها مشغول خوردن بودند، زیر درختی در کنار ایشان ایستاد ... . خداوند پس از پایان گفتگو با ابراهیم، از آنجا رفت و ابراهیم به خیمه اش بازگشت (سفر پیدایش ، باب18، آیات33-1). 🔴 با اینکه ب#ا تجسد مخالف‌اند، اما متون مورد قبول آنها تمثل خداوند به‌صورت انسان- بلکه در برخی موارد - را تأیید می‌کند.  🔴 به اطراف نگریسته بود و سه بیگانه را دیده بود که در گرمترین وقت روز به چادر او نزدیک میشدند. او با ادب و تواضع خاص مردم خاورمیانه به آنان اصرار نمود که بنشینند و استراحت کنند، درحالیکه جهت تهیه غذا برای آنها به بیرون شتافت. در ضمن گفتگو بهطور کاملاً طبیعی معلوم گردید که یکی از این مردان کسی جز خدای او نبود و دو مرد دیگر فرشته هستند. بهنظر نمیرسد هیچکس از این متعجب باشد (آرمسترانگ، 1385، ص39-38). یعنی حضرت خدا را در شکل محدود به شکل انسان دیده هست این موضوع یعنی دیدن با چشم سر نه دیدن به چشم دل نه تنها حضرت بلکه حضرت هم آنها را دیده 😳 🔴 در قصه ابراهیم بصراحت خدا به شکل بشر را مطرح میکند و میگوید: دو فرشته و خدا در هیئت سه مرد بر ابراهیم تمثل یافتند  و چون ابراهیم خدا را از بین سه مرد میشناسد، شتابان بهسوی او حرکت کرده و سر تعظیم فرود میآورد و او را با لقب «ای سرور و مولایم» مورد خطاب قرار میدهد. سپس هنگام پذیرایی، در غذا خوردن مهمانان شرکت نمیکند و به تماشای خدا در حین تناول غذا میپردازد. پس خداوند با ابراهیم به گفتگو مینشیند، درحالیکه صدای مکالمه آنها برای سارا که پشت خیمه بود، قابل شنیدن است (ملوحی، 2001، ص68). ✡برخی براساس تفسیر معتقدند: سه پیمانه آرد کنایه از ، و است. در واقع ابراهیم میخواهد با تقدیم این سه پیمانه، به کنایه بگوید که ما باید بهوسیله ، و خود به خدا تقرب جوییم؛ عقل با ذکر مداوم خدا، حواس پنجگانه با حفظ خود از ، و جسم با انجام ، ، و . که ابراهیم برای مهمانان قربانی میکند، در واقع کنایه از کردن هوا و هوس انسان به خاطر رضای خداست (زکّار، 2007، ص139-138). 🔺🔺🔺 @sarrbaz110 @sarbaze110 🔻🔻
🔺🔺🔺🔺🔻🔻🔻 🔴برخی مدعی اند در ماجرای ، این شخص خداست که با جسم خود ظاهر شده است؛ اگرچه به صراحت از ذکر اسم خدا خودداری میکند، ولی ظاهر آن نشان میدهد که این شخص، بدون شک خدا بوده است (ملوحی، 2001، ص276). ✡لقبی که بعد از مغلوب شدن در کشتی به یعقوب میدهد، " "  بهمعنای کسی که با خدا کشتی گرفت و مراد از " "، چهره خداست. برخی نیز معتقدند اسرائیل بهمعنای عقلی است که میتواند خدا را ببیند و در حقیقت کسی است که استحقاق دارد خدا بر او ظاهر شود. بنابراین میبینیم خدا به شکل یک انسان بر تمثل یافته و تمام طول شب تا طلوع فجر با او کشتی میگیرد (بار، 1990، ص144). ✡ «پس در خواب دید که نردبانی روی زمین برپا گشته که سرش به آسمان میخورد و اینک فرشتگانِ خدا از آن بالا و پایین میرفتند و اینک خداوند بر آن ایستاده، گفت: من خداوند، خدای پدرت و » (همان، باب28، آیات13-12). 🔴برخی معتقدند خدا کاملاً به شکل ملموس بر ظاهر شد، خود را نشان داد و وعده خود را تکرار نمود (مایلز، 2008، ص108). ولی آیا پیامبری در بنی اسرائیل این آیات تورات را اینگونه تفسیر کرده ؟جواب خیر هست . 🔴برخی در تأویل این عبارات معتقدند نور خدا بر ابراهیم ظاهر شد و با او سخن گفت، نه ذات خدا (سالم، 2009، ص224). اما در ظاهر متن ما تتاقضات زیادی با اصل آیه میبینیم 🔴برخی مفسران معاصر کتاب مقدس، یکی از این سه مهمان را خدای حقیقی میدانند که به همراهی دو فرشته به دیدن ابراهیم میآید: «کاملاً معلوم است یکی از این سه نفر، خدای حقیقی است که خود را به صورت انسان ظاهر میکند؛ خدایی که لباس جسم پوشیده و به صورت انسان ظاهر شد. برای خدا هیچ چیز غیرممکن نیست. خدا میتواند بهصورت فرشته یا انسان ظاهر شود. به هرحال آن دو مرد میروند و خدا بیشتر با ابراهیم میماند و سخن میگوید. اینجا ابراهیم به خودش اجازه میدهد که بیشتر با خدا چانه بزند»  ⬅️با وجود تصویر تنزیهی از خدا، با آیاتی در عهد عتیق مواجه میشویم که صفات انسانی چون لمس کردن، نشستن، دارای چهره و اعضای انسانی، ظاهر شدن بر را به خدا نسبت میدهد (همان، باب1، آیه10؛ همان، اشعیا، باب40، آیه22؛ همان، سفر خروج، باب33، آیات20و23؛ همان، حزقیل، باب1، آیه3؛ همان، زکریا، باب4، آیه14؛ همان، سفر تثنیه، باب32، آیه40؛ همان، سفر پیدایش، باب3، آیات9-8) و با این کار، هم را به خداوند نسبت داده است و هم او به صورت انسانی را تأیید میکند. 🔴 به خدای یگانه و منزه از تجسیم معتقدند؛ درعینحال خدای ، خدایی شخصی و انسانوار است که گاه بر بنده خود، ابراهیم، ظاهر میشود و گاه با یعقوب کُشتی میگیرد.  ✡در منابع یهود از خدا با عنوان « » یا Anthropomorphism بهمعنای نسبت دادن خصیصه های یا شکل و انسانی به خدا تعبیر شده است(1945, p.188 Berenbaum,&Skolink) خدایی که می رود یعنی زمانی در جایی هست و زمانی در جایی نیست و الان خدا نمی دونه و آگاه نیست که به خیمه برگشته یا خیر ⬅️این آیه را نمیشود تاویل و تفسیر کرد بلکه خدا را انسان واره فرض کرده ✡ معتقدند خداوند به ندرت و فقط در موارد ضروری و برای تقویت ایمان انبیا بر آنها ظاهر میشود (مجمع الکنائس، 1973، ج1، ص178). یعنی رویت خدا به چشم چیزی که و نقل کرده اند… @sarrbaz110 @sarbaze110 ⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️
تصاویر مربوط به @sarbaze110 ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
مربوط به @sarbaze110 ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
🔺🔺🔺🔻🔻🔻🔻 🔴بسم الله الرحمن الرحیم🔴 خون تهمتی است به یهودیان که بیان می‌دارد آنها بچه‌های غیریهودیان ( ) را دزدیده و می‌کشتند تا از خون آنها در بخشی از مناسک مذهبی خود در جریان عید پسح استفاده کنند مسموم کردن آب چاه و بی حرمتی به نان مقدس از نظر تاریخی از ریشه‌های اصلی آزار یهودیان اروپایی بوده است.  ✡در بعضی موارد در طول تاریخ کودک قربانی شده به صورت یک شهید در بین مورد احترام قرار می‌گرفت و بعضی اوقات لقب سنت به او داده می‌شد. داستان تهمت خون در تضاد با قوانین تورات است. که پایه اصلی تورات را تشکیل می‌دهد کشتن را ممنوع می‌کند. استفاده از خون در پخت هر نوع ماده غذایی باعث غیرکوشر یا حرام شدن آن می‌شود. در یهودیت بعد از حیوان باید خون آن به طور کامل خارج شود و خون حیوان نباید مورد مصرف قرار گیرد کردن انسان در به شدت مورد مذمت قرار می‌گیرد و یهودیان به شدت از این کار منع می‌شوند 🔴👈در آئین کابالا قربانی کردن وجود دارد.اولین اشارات به مسئله کردن انسان توسط یهودیان در نوشتارهای تاریخدان یونانی یافت می‌شود. او می‌نویسد که یهودیان در معبد خود را ذبح می‌کنند ✡در سال ۱۱۴۴ به کشتن یک کودک مسیحی به نام متهم شدند. جسد کودک در حالی پیدا شده بود که خونی در آن نبود و در قسمتهای مختلف بدن او جای زخم چاقو وجود داشت ✡ خون در شیراز به کشتار یهودیان شیراز در سال ۱۹۱۰ میلادی اشاره دارد. در این سال پس از شایعه قتل یک دختر مسلمان توسط یهودیان برای کسب خون آن برای طبخ  مسلمانان به یهودیان هجوم بردند ✡ دارای جمعیت یهودی قابل ملاحظه‌ای از زمانهای دور بوده است. حمله به یهودیان در این زمانها چندین بار اتفاق افتاده است. در سال ۱۸۹۲ چندین یهودی در کشته شدند و در سال ۱۸۹۷ کنیسه آنها سوزانده شد. حمله به یهودیان در شهرهای ، ، ، ، ، و ثبت شده است. @sarbaze110
خوردن خون محل ختنه یا بریت میلا در یهودیت @sarbaze110
این کودکان سه تا ده روزه هستند @sarbaze110
🔺🔺🔻🔻 🔴 (به زبان عبری: בְּרִית מִילָה،pronounced [bʁit miˈla]; اشکنازی: [bʁis ˈmilə]، " «پیمان ختنه» ; تلفظ ییدیش : bris [bʀɪs])  ✡خون ختنه‌گاه کودکان بلافاصله پس از ختنه، در عملی غیربهداشتی و دردآور، توسط مکیده میشه ✡این روش بسیار منزجر کننده، خوردن خون پسر بلافاصله پس از انجام است. این عمل همچنین موجب بروز بیماری و جان سپردن بسیاری از کودکان شده است. @sarbaze110
اسامی #خداوند_در_یهود @sarbaze110 @sarrbaz110 ⬇️🔻🔻🔻🔻⬇️
🔶🔶🔶🔶🔶🔶🔶 بسم رب المهدی... 🔴دین یا حضرت موسی (ع) بر پایه ی 13 اصول بنا شده است که به اصول ایمان یهود معروف هستند. 6 اصل اولیه به توحید و نحوه ی نگرش به وجود خداوند اختصاص یافته اند. این اصول به شرح زیر هستند: ⬅️1- خداوندِ متبارک، موجود (حاضر) و ناظر است.  ⬅️2- او یکتا و واحد است. ⬅️3- او جسم ندارد و شباهتی هم به جسم ندارد. ⬅️4- او مقدم بر هر موجود قدیمی در جهان است. ⬅️5- عبادت موجودی به غیر از او جایز نیست. ⬅️6- او از افکار و نیات انسان ها مطلع است. ✡ یا "שמע ישראל" "shemma yisrael" که بیانگر اقرار به وحدانیت خد.است، این حقیقت را بیان می کند که: "بشنو ای ! خد.ای ما یکی است" (دواریم 6:4) ✡بنابر باور ، خد.ا دارای شخصیت است، اما بدین معنا نیست که او شخصیتی همانند انسان ها دارد، بلکه بیانگر برخورداری وی از اراده و آگاهی است؛ به گونه ای که همه چیز، بنابر خواست او انجام می شود و او با مردم سخن می گوید و به نیایش و دعای آنان پاسخ می دهد. از سوی دیگر، ماهیت خد.اوند با مفهوم قادر مطلق بودن (و فراتر از هر چیز و هر کس بودن) آمیخته است. او، خد.ایی ، و پنداشته شده، اما مهمترین ویژگی خد.اوند، ویژگی های اخلاقی او؛ همچون عدالت، مهربانی، راستی، و بالاتر از همه، قداست است. @sarrbaz110 @sarbaze110 🔻🔻🔻🔻🔻🔻