eitaa logo
صدای فکر
134 دنبال‌کننده
58 عکس
13 ویدیو
15 فایل
•┈•••✾•﷽•✾•••┈• ✍یادداشت های یک طلبه 🔸طلبه دروس خارج و دکترای مدرسی معارف اسلامی 💎ارتباط: @R_Shahryar 09014152797 🍃والله المستعان🍃
مشاهده در ایتا
دانلود
📚نگارش این اثر حقیر که در شش فصل تدارک دیده شده امروز به لطف و عنایت خدا به پایان رسید. 🤲امید است در بهار سال آینده از چاپ خارج شده در دسترس علاقمندان قرار گیرد. 🔖نگارش این اثر با همکاری دکتر حسن نجفی انجام شده و ارزیابی آن برعهده دکتر سالاری فر می باشد. 🏡موسسه انوار طاها که تحث نظارت ریاست محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است این اثر را منتشر خواهد کرد. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
نوشته زیر عکس را بخوانید‌.آیا پاسخی نقد و اقناع کننده دارید؟! 🚫وقتی برای فریب ملتی چنین مغالطات ساده لوحانه ای کارگر بیفتد، نه مردم بلکه باید نخبگان دینی آنها را ملامت کرد، چون نشان می دهد ملت خود را رشد عقلانی نداده اند❗️ 💠متولی اصیل رشد دینی در ساحات مختلف مبلغان دین هستند با این وجود بعد از انقلاب آن چنانکه بایسته است به تربیت عقلانی امت همت نکردند یا نتوانستند بلکه شاید ضرورتش را درک نکردند. ♻️آنقدر که شور حسینی تقویت شد شعور حسینی تقویت نشد. ♻️آن چنانکه شور انقلابی رشد کرد شعور انقلابی رشد نکرد. ☝️وقتی منطقی مستحکم پشتیبان شور نشود با اندک شبهه ای، شور به واماندگی بلکه به وادادگی و به اندک زمانی به ضد خودش تبدیل می شود 👌 ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ ✅ @sedayefakr
ETHICS_Volume 10_Issue 2_Pages 115-147.pdf
580.4K
لذت گرایی در فرهنگ عامیانه متدینین واژه ای دارای بار منفی است. برای اهل علم نیز یادآور دیدگاههای ایپکور و آریستیپوس است. همین نکته سبب شده اغلب پژوهش های ذیل این عنوان با رویکرد نقد لذت گرایی صورت گیرد. این درحالی است که لذت گرایی در منطق قرآن اساسا منفی نیست بلکه گرایش به خوشی و لذت مورد تایید قرآن است و به مثابه یک روش تربیتی از آن بهره گرفته شده است... . فراتر از این نکته آنکه به اعتقاد علامه مصباح یزدی (ره)، هیچ رفتار اختیاری وجود ندارد که فاعل آن از انجام آن در پی کسب لذت نباشد درنتیجه همه افعال اخلاقی در دایره لذت طلبی انجام می شود... . 📚بخوانید "ماهیت شناسی لذت و جایگاه آن در اخلاق اسلامی" را در مقاله فراروی. منتشر شده در فصل نامه اخلاق وحیانی، شماره پاییز و زمستان ۱۳۹۹. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜در امر ازدواجم گره افتاده، چه کنم؟ ⚜میل به خواندن قرآن ندارم، چه کنم؟ ⚜چندین سال اعتیاد داشتم، ترک کردم ولی هنوز وسوسه می شوم، چه کنم؟ ⚜تکلیفم را در امور مهم نمی توانم تشخیص دهم، دچار تحیر می شوم، چه کنم؟ ⚜برای حضور قلب چه کنم؟ ⚜چگونه خود را همیشه در محضر خدا ببینم؟ ✅بشنوید پاسخ های بهجت عارفان را... . ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
🦋درسی از سیدالساجدین(ع) 🌼لقد کان علی بن الحسین(ع) یمُرُ علی المدره فی وسط الطریق فینزِل عن دابته حتی یُنحّیها بیده عن الطریق؛🍃 🌸هرگاه امام سجاد(ع) از راهی می گذشت وقتی درمیان جاده کلوخی می دید از مرکب خویش پیاده می شد و آن را با دست خود از وسط راه برمی داشت و آنگاه بر مرکب خود سوار شده به راه خود ادامه می داد(بحار،ج۷۲: ۵۰)🍃 ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
🌸به نوروز اعتقاد دارم🌼 نوروز یک عید دینی نیست ولی حسب روایات، مورد تایید و تکریم اهل بیت (ع) قرار گرفته است. 🌹💐🌺🌼 ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
RA_Volume 17_Issue 44_Pages 69-92.pdf
3.58M
برخی محققان معتقدند برخلاف تعریف منطقی، حقیقت انسان در حیوان ناطق به ‌عنوان جنس و فصل آن خلاصه نمی‌شود، بلکه فصل یا فصول دیگری نیز لازم است، که ملاک نهایی در تعیین هویت حقیقی انسان است. ایشان باتعیین جنس و فصل ممیز حقیقت انسان معتقدند انسان هویتی جز حیات متألهانه ندارد و اساس حقیقتش در تأله او است. مراد از «تأله»، خداخواهی مسبوق به خداشناسی و ذوب‌شدن در الاهیت او است که خود لوازمی دارد، از جمله پذیرش دین، عقاید و ارزش‌های آن، التزام عملی به ارزش‌های اخلاقی، درک مفهوم حقیقی «آزادی»، پرورش عقل نظری و عملی و درک فقر ذاتی خویشتن. 📚بخوانید"هویت حقیقی انسان در اندیشه انسان شناختی جوادی آملی را در مقاله فراروی. منتشر شده در فصل نامه انسان پژوهی دینی. شماره پاییز و زمستان ۱۳۹۹. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
🔹گیاه خوبی هستم! 🔸جواني كه تنها در پي خوب خوردن و رشدكردن و زيبا پوشيدن است و با و و ، سروكاري ندارد، در مرحلهٴ نباتي جامانده و به واقع، گياه خوبي است! 🍃زيرا يك درخت خوب و سالم نيز داراي جذب خوب و رشد خوب و پوشش زيباست و سهمي از عاطفه ها و مسئوليت ها ندارد (استادجوادی آملی) 👷‍♂ ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
🌿پایان شعبان رسیده مرا پاک کن حسین این دل برای ماه خدا روبراه نیست🍃 ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
💠حقیقت نسبت عقل، دین و شهوت در زندگی انسان ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
📵ضحاکی تشنه به خون مذبحگاه برپاکرده! چالش بنیادین اکنون و آینده نه چندان دور ایران اسلامی نه از جنس اقتصاد که از جنس فرهنگ و از مقوله تربیت و از ساحت است. در فضای مجازی ۲۰میلیون جوان پاک زیر ۱۸سال را به برده است و هر روز صدها و بلکه هزاران نفر ذبح ایمانی می شوند. انحراف و اشکال در هر ساحتی از مقولات اقتصاد و فرهنگ قابل جبران است الا انحراف در تربیت جنسی. تورم ۴۰درصد قابل اصلاح است، انحراف در تربیت اعتقادی،سیاسی و دینی هم چاره پذیر است ولو به سختی لکن چگونه می توان کسی که دچار انحراف، اختلال یا کژکاری جنسی شده است را برگرداند؟! اساسا چنین فردی را حتی نمی توان به سمت تربیت صحیح اعتقادی، اخلاقی و یا عبادی سوق داد. ❗️ ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
RTAR01_016.pdf
443.9K
📚پژوهش حاضر تلاشی است در جهت ارائه الگوی اسلامی تربیت جنسی 🏬اثر برگزیده کنفرانس بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی،مشهد مقدس. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
🔸خورنده كه خیرش برآید ز دست به از صائم الدهر دنیاپرست 🔹مسلم كسی را بود روزه داشت كه درمانده‌ای را دهد نان چاشت وگرنه چه لازم كه سعیی بری ز خود بازگیری و هم خود خوری ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
کاش اینگونه باشیم! 🔹امیرالمومنین علی(ع) یاران وفاداری داشتند که دارای ویژگی های ممتازی بودند.صفات برجسته ای که گاها خود حضرت آنها را بازگو می کردند. وقتی خصلتی از زبان حضرت به عنوان صفت نیک ذکرشود ارزش وجایگاه آن نیز روشن می گردد. 🔸یکی از اصحاب حضرت صعصعه بن صوهان بود. حضرت امیر جمله ای در تمجید این صحابی گرانقدرشان دارند که از بهترین و برجسته ترین صفاتی است که مومن در تراز می تواند( و باید) واجد آن باشد. خطاب به صعصعه در عبارتی کوتاه ولی پرمغز فرمود: «لقد کنت خفیف المؤونة، کثیر المعونة»؛کم خرج بودی و پر ثمر(بحار،۲۴: ۲۳۴). 🔹بسیار مهم است که زحمت ما برای امام جامعه کم و گره گشایی و پرکاری ما زیاد باشد. برخی خواص جامعه نه تنها کمک کننده و گره گشا نیستند بلکه زحمتشان برای امام جامعه خیلی زیاداست، همیشه اسباب زحمت هستند. با ریخت و پاش بیت المال، با یک حرکت غلط، یک سخن بی جا ، یک قرارداد خسارت بار و حتی یک سکوت بی موقع باعث زحمت ولی جامعه می شوند. 🔸کم خرجی و پر ثمری در همه شوون زندگی حائز اهمیت است. آدم های پر زحمت و پر بریز و بپاش مایه ناراحتی دیگران هستند. چه در جامعه و چه در خانه و خانواده و چه در جمع دوستان و همکلاسی ها و... . ❤️چه بسیار شایسته است اگر خرج ما، زحمت ما، ریخت وپاش ما برای والدینمان، دوستانمان، خانواده مان، همسایه هایمان، همکلاسی هایمان و... کم باشد ولی فداکاری ما، پرکاری ما،رسیدگی ما، منفعت ما، خیر ما برایشان زیاد باشد. 🌷کم زحمت باشید و پرثمر. ✍️ روح الله شهریاری @HOWZAVIAN
✍شاید ما مسئول زمین خوردن دیگران نباشیم ولی حتما مسئول بلند کردن آنها هستیم ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
🔻درد من طبيب من  دواي من خداي من بردر خانه تو هديه ناقابل من 🔻اين تو و كرامت وبزرگي عنايتت   اين منو جرم منو خطاي من خداي من 🔻تو مرا صدازدي بنده من بنده من                  من تورا صدازنم خداي خداي من 🔻يا عبادي الذين اسرفوا كلام تو                     ربنا اغفرلنا نداي من خداي من      🔻به علي قسم مرا به صاحب الزمان ببخش        كه بود امام ومقتداي من خداي من 🔻جگرم خون شده بر غربيبي حسين تو  خانه دل شده كربلاي من خداي من ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
🔸ﺣﺎﻓﻆ ﺯ ﺩﯾﺪﻩ ﺩﺍﻧﻪ ﺍﺷﮑﯽ ﻫﻤﯽ‌ﻓﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﺮﻍ ﻭﺻﻞ ﮐﻨﺪ ﻗﺼﺪ ﺩﺍﻡ ﻣﺎ ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
روح الله شهریاری.pdf
606.2K
🔸امیرالمومنین در حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه سخن از داعیان الی الله، یعنی کسانی که بنا است دعوت کننده مردم به سمت خدا باشند، به میان می آورند و گروههایی را برمی شمارند که به جهت نقائص اخلاقی و معرفتی صلاحیت مقام رفیع الدعاه الی دینه بودن را ندارند و نیز از معدود افرادی که چنین صلاحیت هایی دارند سخن می گویند. 🔹پژوهش فراروی با نگاه تحلیلی استنباطی و با مدنظر قراردادن حکمت 147 نهج البلاغه به بررسی صلاحیت های لازم جهت کسب مقام «الدُّعَاةُ إِلَى دِينِهِ» پر داخته است. 🔸از بیان حضرت دو طیف صلاحیت های علمی و عملی قابل استنباط است. طیف علمی صلاحیت هایی چون "اخذ، انتقال و مراقبت" بوده و طیف عملی صلاحیت های سلبی(استیکال، استکبار، عدم ژرف اندیشی، لذت گرایی، ثروت اندوزی) و ثبوتی(خداگرایی، معرفت یقینی، صبر و استقامت، شهامت) را در بر می گیرد. 📚بخوانید "صلاحیت های حرفه ای مربی تربیت دینی مبتنی بر حکمت ۱۴۷نهج البلاغه را در پژوهش حاضر.منتشر شده در فصل نامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، شماره ۴۵. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
🔹از جمله اعمال شب های قدر لعن نمودن فردی است که فقیه، قاری و حافظ قرآن بوده و علی الظاهر بیش از ده هزار بار قرآن را ختم نموده است!🍂 🤲"اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً" ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋@sedayefakr
اخذ، انتقال و استمرار،صلاحیت های ترتبی مبلغ دین حضرت امیر(ع) در حکمت 147 نهج البلاغه در بعد علمی سه صلاحیت عمده را لازمه شخصیت «داعیان الی الله» می دانند. این سه خصیصه جنبه ترتبی دارند و به نوعی بیانگر مراحل تربیت دینی هستند که خود نشان دهنده این مهم است که آن حضرت رسالت مبلغ دین را نه انتقال معارف بلکه مراقبت و فراتر از آن به شاکله رساندن می دانند. همچنین گویای این حقیقت است که مبلغ دین همان مربی دینی است. اینکه این موارد صلاحیت و نه وظیفه نام نهاده می شود از کلام حضرت قابل اثبات است. 🔸اخذ اخذ به معانی گرفتن است. حضرت در ابتدای حکمت آرزو می کنند کاش حاملی برای علمش وجود داشت تا می توانست علم اش را به سینه اوالقا کند. خطاب به کمیل می فرمایند: «إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً؛ بدان كه در اينجا(اشاره به سينه مبارك كرد)دانش فراوانى انباشته است». بعد از حاملی که باید این علم را اخذ کند سخن می گویند. حضرت ضعف های اخلاقی و معرفتی را مانع کسب چنین صلاحیتی می دانند. به باور علامه جعفری نقص بسیاری از مربیان بشریت در مرحله اخذ بوده است. چنانکه تنها نیم رخی از حقیقت انسان را یافته اند و انسان را در همان نیم رخ میخ کوب کرده اند. مبلغ(بخوانید مربی) باید معارف تربیتی را به درستی شناخته باشد اهداف و مقاصد خلقت انسان و هستی را یافته باشد، غایت تربیت را درک کرده باشد و نسبت به استعدادهای مخاطب(بخوانید متربی)شناخت های لازم را داشته باشد و نیز ازآفات منشی و رفتاری محفوظ مانده باشد. 🔸 انتقال مبلغ وقتی از مرحله اخذ فارغ شد به مرحله انتقال وارد می شود، تا معارف دینی را به قلب متربی برساند. حضرت در این باره می فرماید: «یحْفَظُ اللَّهُ بِهِمْ حُجَجَهُ وَ بَيِّنَاتِهِ حَتَّى يُودِعُوهَا نُظَرَاءَهُمْ وَ يَزْرَعُوهَا فِي قُلُوبِ أَشْبَاهِهِمْ؛ خدا به وسيله آنان(مربیان تربیت دینی)حجّت‏ها و نشانه‏ هاى خود را نگاه می دارد، تا به كسانى كه همانندشان هستند بسپارد و در دل‏هاى آنان بكارد». تعبیر "یودعوا" اشاره به تعلیم علوم و اسرار آماده ای است که همچون امانتی از صندوقی به صندوق دیگر منتقل می شود. 🔸استمرار رسالت مبلغ در بیان حضرت با ابلاغ و تعلیم به پایان نمی رسد، بلکه باید معارف در دل و جان متربی رسوخ و رسوب داده شود. یعنی اقدامات تربیتی باید موجب ملکه شدن آموزه های دینی در متربی شود. «حَتَّى يُودِعُوهَا نُظَرَاءَهُمْ وَ يَزْرَعُوهَا فِي قُلُوبِ أَشْبَاهِهِمْ» دراین فراز، از کاشتن بذر معرفت در دل وجان متربی سخن به میان می آورد. تعبیر "یزرعوا" اشاره به آن دارد که باید بذرمعارف افشانده شود و تدریجاً در دل متری پرورش یابد تازمانی که به ثمر نشیند. 📚برشی از مقاله صلاحیت های حرفه ای مربی تربیت دینی؛ارائه چارچوبی همسو با حکمت ۱۴۷نهج البلاغه. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋@sedayefakr
🌙«سلام بر تو ای ماه رمضان! چه قدر در نظر مجرمان طولانی بودی و چه‌قدر در سینه مومنان باشکوه! 🤲خداوندا عمرهای ما را که پیش روی ما است به ماه رمضان آینده برسان» السَّلَامُ عَلَیكَ مَا كَانَ أَطْوَلَكَ عَلَى الْمُجْرِمِینَ، وَ أَهْیبَكَ فِی صُدُورِ الْمُؤْمِنِینَ. ابْلُغْ بِأَعْمَارِنَا مَا بَینَ أَیدِینَا مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ الْمُقْبِلِ. 📚صحیفه سجادیه،دعای۴۵ ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋@sedayefakr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖فرزند علی مرتضی است دیگر... ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr
✍در انتظار فردایی بهتر و خوب تر با عادت ها و اخلاق امروزت مباش🍂 ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋@sedayefakr
🔥در آستانه انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری مطالعه این اثر را از دست ندهید👇
NAHJ_Volume 8_Issue 29_Pages 81-100.pdf
781.5K
🔸جنگ نرم از جمله موضوعاتی است که پژوهش پیرامون آن در هیچ عصر و زمانی غبار کهنگی نمی گیرد، بلکه با توجه به تغییر روی آوردهای مهاجمان و نو به نو شدن برخی عناصر و مولفه های آن، ضرورت بازپژوهی آن، جهت اتخاذ تدابیر تدافعی و صیانت از ارزش ها هر روز بیشتر احساس می شود. 🔹در این میان شناخت ماهیت و مکانیزم عملیات نرم و شناخت راهبرد مقابله با آن دو ضرورتی است که اتخاذ هرتدبیر تدافعی، وابسته به شناخت و وآکاوی آن دو است. 🔸بدین جهت پژوهش فرآروی بامراجعه به منبع متقنی به نام نهج البلاغه دو مقوله پیش گفته را وآکاویده است و درصدد است به درآمدی جهت صیانت از ارزش های دینی در جامعه اسلامی دست یابد. 📚بخوانید"ماهیت و مکانیزم عملیات نرم در نهج البلاغه و راهبرد تقابلی_صیانتی امام علی(ع) در مواجهه با آن" را در فایل ضمیمه شده. منتشر شده در فصل نامه پژوهشنامه نهج البلاغه، دانشگاه ابن سینا، ش۲۹. ─┅═ঊঈ🍃🌸🍃ঊঈ═┅─ 🦋 @sedayefakr