eitaa logo
پایگاه خبری صدای حوزه
15.6هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
4هزار ویدیو
80 فایل
پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه www.v-o-h.ir رسانه حوزوی مستقل صدای طلاب تصویرسازی واقعی از روحانیت ورود جسورانه به چالش های روز پیشنهاد، انتقاد، سفارش تبلیغ، ارسال سوژه و راه ارتباطی 🆔 @vohadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔊 درباره محدودیت های پرس تی وی: ما صدای بی صدایان هستیم 🔻 بهروز نجفی، مجری : 🔹طی این سال ها با مشکلات متعددی مواجه بودیم. از مشکلات فنی و مالی گرفته تا مشکلاتی که ناشی از تحریم ها است و همه ابعاد زندگی ایرانی ها را تحت تاثیر قرار داده است. پرس تی وی هم از این مسئله مستثنی نبوده است؛ اما علی رغم همه این مسائل می بینید که الان در کجا ایستاده است. 🔺وی در خصوص توقیف سایت پرس تی وی توسط امریکا نیز اظهار کرد: این مسئله یک جوک خنده دار است و نشان می دهد آن ها سیاست دوگانه ای دارند. حرف می زنند و خلاف آن عمل می کنند. ادعای و و دارند ولی الان مجسمه آزادی از آن ِبزرگ ترین ناقض حقوق بشر است. 🆔 @sedayehowzeh
🔊 یک پارادوکس عجیب؛ کار بکنیم یا نه بالاخره؟! 🔺 قیافه من وقتی می‌شنوم‌ مسئول حوزه به فارس نیوز گفته: طلاب باید کار کنند و کمک خرجه! 🔻اما شرط این کمک خرج اینه که کار نکنی و وقتی میری برا کار، کمک خرجت قطع می‌شه😐 🆔 @sedayehowzeh
🔊 : بی‌وضو سر فیلم‌برداری نمی‌روم 🔻 بازیگر سینما و تلویزیون: 🔹 من پرورش‌یافته این خاکم و آینده بسیار روشنی را برای ایران و جوانانمان می‌بینم. 🔹 من بی‌وضو سر صحنه حاضر نمی‌شوم. 🔹هرگاه سر کار می‌روم از خانه لباس می‌برم؛ چراکه نمی‌خواهم سرمایه‌گذار هزینه‌ای را بابت تهیه لباس‌هایم بپردازد. 🔹این روزها خنده و دل خوش از بین مردم رفته است و همه در خودشان‌اند. 🆔 @sedayehowzeh
🔊 حرف درستی زده 🔻 تعجب میکنند برخی از این ادعاها که باید تامین مالی بشود تا بتواند با مردم ارتباط بگیرد و یا تحصیل کند و... 🔹 این حضرات لطف کنند در تاریخ نمونه بیاورند که اهلبیت به مبلغین دین و محصلان علوم دینی از بیت المال یا وجوهات شرعیه سهم خاصی میدادند و آنها کار نمیکرده اند 🔹 لطف کنند وضعیت زراره ها و دیگران را مشخص کنند که آیا آنها بین مردم نبودند یا فقیه و عالم نبودند یا کار نمیکردند؟ 🔹 متاسفانه این سبک تفکرات بخاطر این هست که سالها در گوش طلبه ها خواندند که اگر طلبه بخواهد کار کند از درس و طلبگی میماند 🔹 طلبه ای که باید برود بالای منبر و قال الصادق و قال الباقر بگوید و از اهمیت کار و تلاش و کسب روزی صحبت کند خود منتظر هست مثل گداها و صدقه واجبها چند ریالی کف دستش بیندازند تا اموراتش را بگذراند، تا آنجا که ما میدانیم این بوده که آنها به حدی کار میکردند و تلاش میکردند که حتی فراتر از نیاز خود داشته باشند و دست چهار نیازمند هم میگرفتند 🔹از نظر دوستان ظاهرا علمایی و بزرگانی که از گذشته تا کنون مشغول به فعالیت هایی بودند و کار میکردند هم در طلبگی کم گذاشتند. 🔺 خیر 🔹 این تفکرات بخاطر تن پروری است، بخاطر تفکر مسمومیست که سالها به طلبه ها تزریق شده و الان و طلابی داریم که وابسته به شهریه اند و بخاطر شهریه گرفتن درصد بالایی تحصیل میکنند یا درس خارج و... میروند. 🔹درصد بالایی از روحانیون و طلابی که الان در قم قرار دارند که بسیاری از همانها مساجد محله شان بدون است بخاطر این وابستگی به شهریه در قم کنگر خورده و لنگر انداخته اند. 🔻متاسفم که این تفکرات پایانی ندارد. 🔹 کاش این دوستان مواردی را ذکر میکردند که متوجه میشدیم این حق و حقوق تعیین کردن از بیت المال و مقرری الی الابد برای خود تعیین کردن در کجای سیره اهلبیت جا داشته. 🔹طلبه و روحانی مثل بقیه مردم باید کار کند و زحمت بکشد و عرق بریزد، خرید کند و در جامعه رفت و آمد کند و زندگی کند. 🔹وگرنه این تفکر که طلبه باید درس بخواند و امثاله و نمیتواند کار کند دلیلی جز تنبلی و تن پروری ندارد. 🔹 در گذشته که حتی شرایط مطالعه یک کتاب هم زیاد فراهم نبود هم عالم داشتیم هم کار میکردند 🔹 الان که همه چیز ساده شده و بدون مشقت میتوان تحصیل کرد و با یک کلیک تمام کتب در اختیار طلبه است، توان کار کردن نیست 🔺 ما میگوییم میشود، اما شما نمیتوانید چون تنبلید. 🆔 @sedayehowzeh
🔊 پینگ پنگ مجازی طلاب پیرامون (مباحثات مجازی طلبگی) 🔻 چند پست زیر مربوط به مباحثات طلبگی پیرامون معیشت است که ملاحظه میفرمایید: 👇 🔹 کاربر کریمی در جواب به مطلب حجت الاسلام میرمطلبی نوشت: 🔺 سلام به نظر بنده هم سخن ایشان درباره طلاب صحیح نیست اما نظرم با بقیه دوستان متفاوت است. طلابی که در ضرورت کارکردن برای خودشان شک دارند حتما به کتاب دسترنج مراجعه کنند تا وظیفه شرعی شأن را در این باره متوجه شوند. 🔹 کاربر "دسترنج منتشر شد" روایت هایی را در مذمت دوری از کار کردن نوشت: 🔺 دوستان طلبه پیشنهاد میکنم به روایات در باب کسب و کار مراجعه کنید برای نمونه به این دو روایت توجه کنید ▫️عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحَجَّالِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ وَ كَانَ خَتَنَ بُرَيْدٍ اَلْعِجْلِيِّ : قَالَ بُرَيْدٌ لِمُحَمَّدٍ سَلْ لِي أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ شَيْءٍ أُرِيدُ أَنْ أَصْنَعَهُ إِنَّ لِلنَّاسِ فِي يَدِي وَدَائِعَ وَ أَمْوَالاً وَ أَنَا أَتَقَلَّبُ فِيهَا وَ قَدْ أَرَدْتُ أَنْ أَتَخَلَّى مِنَ اَلدُّنْيَا وَ أَدْفَعَ إِلَى كُلِّ ذِي حَقٍّ حَقَّهُ قَالَ فَسَأَلَ مُحَمَّدٌ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ ذَلِكَ وَ خَبَّرَهُ بِالْقِصَّةِ وَ قَالَ مَا تَرَى لَهُ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ أَ يَبْدَأُ نَفْسَهُ بِالْحَرَبِ لاَ وَ لَكِنْ يَأْخُذُ وَ يُعْطِي عَلَى اَللَّهِ جَلَّ اِسْمُهُ . ▫️برید بن معاویه از فقها بسیار بزرگ بوده در روایات آمده است که یکی از چهار نفری است که واسطه حفظ دین است و اگر نبودند آثار نبوت از بین می‌رفت چنین شخصی در وضعیتی از غناست که نیاز به کار ندارد ولی با این وجود او از کار نکردن نهی شده است. ▫️همچنین محمد بن مسلم که یکی از همان چهار نفر است و فضیل بن یسار که از اصحاب اجماع هستند و همگی به خاطر بی نیازی از مال کسب و کار را رها کرده بودند ولی از این کار نهی شدند ▫️روَى اَلْحَكَمُ بْنُ مِسْكِينٍ عَنْ قُتَيْبَةَ بْنِ اَلْأَعْشَى قَالَ : قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنِّي أَقْرَأُ اَلْقُرْآنَ فَتُهْدَى إِلَيَّ اَلْهَدِيَّةُ فَأَقْبَلُهَا قَالَ «لاَ» قُلْتُ إِنْ لَمْ أُشَارِطْهُ قَالَ «أَ رَأَيْتَ إِنْ لَمْ تَقْرَأْهُ أَ كَانَ يُهْدِي لَكَ» قَالَ قُلْتُ لاَ قَالَ «فَلاَ تَقْبَلْهُ» . ▫️فتامل 🔹 کاربر ابهری در جواب پست قبلی (لینک) نوشت: 🔺 می خواستم به دوست عزی ی که گفتند ما می گوییم می شود وشما می‌گویید نمیشود چون تنبلید، ایشان احتمال نمیدهد اینکه مساله طور دیگر باشد و دچارگناه تهمت نسبت به بسیاری از طلاب میشوند.غرض اینکه خیلی راحت، طلبه ها را دو سته کردن وبرچسب تنبلی زدن خلاف احتیاط و ورع می باشد. ❌ ادامه پست بعدی... 🆔 @sedayehowzeh
🔹 کاربر صابرالعلما هم نوشت: 🔺 به نظرم یک مغالطه‌ی جالبی در این بحث شکل گرفته و فضا رفته به سمت کار کردن یا نکردن طلاب! در حالیکه مشکل اصلی این نیست، طلاب بیش از اندازهٔ معمول دارند کار می کنند ولی نظام حقوق و مزایای طلاب غیرعادلانه است! ▫️به عنوان مثال یک معلم بعد از 4سال تحصیل در دانشگاه، هر روز 5 ساعت تدریس می‌کند و علاوه بر ماهانه حدود7میلیون حقوق از بسیاری مزایای دیگر هم بهره مند می شود. ▫️و همچنین استاد دانشگاه و همچنین مشاوره‌ای تحصیلی و خانواده و... در حالیکه طلاب و فضلای حوزوی تمام عمر مشغول تحصیل و تبلیغ و تربیت و ارائه خدمات مشاوره ای در ده ها حیطه به مردم هستند، ▫️ولی هیچ کس و هیچ نهادی خودش را موظف به تعریف یک ردیف بودجه برای حقوق و مزایای اونها نمی کند با کدام منطق و معیاری یک معلم با 4سال تحصیل و تدریس روزانه 5 ساعت به صورت سبک! لایق حقوق میلیونی است ولی طلبه ای که صبح تا شب مشغول درس و مسجد و نماز و منبر و مشاوره و تربیت و... هست، نباید در جمهوری اسلامی از مزایایی برخوردار شود؟! . ▫️آقايان که طلاب را به حضور در بین مردم تشویق می کنند، به تمام طلاب و مبلغین که در تمام لحظات از ولادت تا مرگ مردم، در سیل و زلزله، در کرونا و.... خالصانه مشغول خدمت هستند، ظلم می کنند. ▫️اصلا حرف شما درست، طلبه باید کار کند، چکار کند؟! آیا کسی از یک دکتر انتظار کاری غیر از طبابت دارد؟ یا از یک معلم فارسی، انتظار تدریس ریاضیات دارد؟ طلبه درس دین خوانده، و هر لحظه در کوچه و بازار محل رجوع و مشاوره مردم هست، اگر این کار نیست، پس کار طلبه چیست؟ ▫️سالهاست می گوییم معلمی شغل انبیاست! کدام پیامبر برای تعلیم مردم از آنها حقوق میلیونی گرفته؟ پس چرا معلم ها حقوق می‌گیرند و همیشه هم معترض هستند؟! ▫️مگه وقتی یک معلم از وضعیت معیشتی اش گلایه می‌کند، وزیر و رئيس و... بهش توصیه می‌کنند برو مهارت‌های دیگه پیدا کن، کار کن تا اوضاع خوب بشه!!؟؟ آری برادر مسأله کار کردن طلبه ها نیست! ▫️مسأله مغالطه و ذهنیت غلط و مسمومی هست که انقدر گفته اند که حتی خودمان هم باور کرده ایم ما نمی کنیم😏 بدون اینکه بگویند کار طلبه چیست؟ و مزد طلبه را چه کسی باید بدهد؟ ▫️و البته خدا لعنت کند کسانی را که با سوء استفاده از شعار ها طلاب را از حقوق مسلّم خود از منابع و امکانات عمومی محروم کردند. ▫️حقوقی که هر جوانی از آن بهره دارد مگر اینکه طلبه باشد😏 🆔 @sedayehowzeh
🔊 پدیده هایی چون قدیانی را چطور تحلیل کنیم؟ 🔻 توهین به ساحت یزدی، مصداق بارز تراژدی فرهنگ بود. افول و ابتذال فرهنگ، فقط در عریان شدن جنسیتی نهفته نیست. اما نکته اینجاست که باید رفتار سینوسی سوژه ها را درست تبیین نمود. 🔹ضریب اضافی دادن به خطاها، خواهد بود که باید مهار می شد که الحمدلله در کوتاهترین زمان صورت گرفت. اگر ، کنش هیجانی را عقلانی معامله کند، برآیند بهتری خواهد داشت. بدلایل مختلف، افراد دچار هیجان و اختلال شناختی می شوند. 🔹شاید مبانی ضعیف باشد، شاید درک درستی از مسائل ندارند و شاید در بخشی از زیست سیاسی و فرهنگی، زخمی شده اند و شاید یکسری خصوصیات شخصیتی خاص دارند و کودک درونشان لجباز و مغرور است، نمی دانم. 🔹 علل متعددی برای رفتارهای به ظاهر یکسان می توان تراشید اما وقتی بناست رفتار یک کنشگر رسانه ای همچون تبیین شود که بقول خودش بیست سال، خاک صحنه رسانه را خورده، کار، کمی پیچیده تر می شود. 🔹اینکه رفتار زشت و هتک حرمتی عجیب و غیرقابل انتظار صورت گرفت، حرفی نیست. رگ غیرت حزب الله و ولایت مداران را به جوش آورد، حرفی نیست. ساحت معلم انقلاب و همردیف شهید مطهری را به باد توهین گرفت و دل دوستداران و شاگردان مکتبش را سوزاند، حرفی نیست. اما میارزید که یک شب حوصله کنیم و شاهد توبه اش باشیم. 🔹 کسی که ایام فتنه با انقلاب بود و سر بزرگ شد و امروز با وطن امروز و دیلی حق شهرت یافته است و با جوان و نوجوان جامعه، ارتباط موثری گرفته، جای تاسف داشت که از مرزهای ایدئولوژیک ما فاصله بگیرد. جای تاسف هم داشت که بخواهیم با بیانیه نویسی و توزیع شماره اش جهت اعتراض در فضای مجازی و قیام حوزه علمیه علیه یک جوان منتسب به انقلاب بخاطر یک جهالت سخیف و شبانگاهی اش که با نگاهی پدرانه همچون حسین شریعتمداری، قابل رفع بود،بخواهیم یک حادثه را به یک جریان تبدیل کنیم و از یک خطا به یک خط مشی دامن بزنیم. 🔹 تجربه ای بود که را جدی بگیریم و هم نسبت به مبانی فکری مان حساس تر شویم و هم در دایره انقلاب، صبورتر عمل کنیم. آنارشیسم رفتاری جوانی از مکتب انقلاب، نباید با دگماتیسم فکری و نظری مواجه شده و کنشگری منجمد و بلغمی را سبب شود. توزیع شماره شخصی یک نفر در فضای مجازی یا توهین متقابل بهیچوجه راه علاج نبوده، نیست و نخواهد بود. 🔹توهین به علامه مصباح، ذهنمان را آشفته و روحمان را زخمی کرد ولی صبر و بصر علوی و رفتارپدرانه، می تواند راهبرد اداره موقعیت های چالشی در دایره انقلاب باشد. ما از این اختلافات خاطره خوشی نداریم که دودش فقط به چشم انقلاب رفته و سیل و طوفانش، بدنه انقلابی را مجروح کرده است. ✍ علیرضامحمدلو، سردبیر پایگاه خبری، تحلیلی 🆔 @sedayehowzeh