eitaa logo
پایگاه خبری صدای حوزه
15.6هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
4.1هزار ویدیو
80 فایل
پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه www.v-o-h.ir رسانه حوزوی مستقل صدای طلاب تصویرسازی واقعی از روحانیت ورود جسورانه به چالش های روز پیشنهاد، انتقاد، سفارش تبلیغ، ارسال سوژه و راه ارتباطی 🆔 @vohadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنوید| گناه کردی و پشیمانی؟! آیت الله 🆔 @sedayehowzeh
🔺گزارش وطن امروز از یورش ها به اردوگاه جنین: صهیونیست ها: می ترسیم 🔺گزارش کیهان از مراسم رونمایی از 9 دستاورد هسته ای با حضور : پیام تهران به وین؛ از حقوق ملت ایران عقب نشینی نمی کنیم 🔺گزارش فرهیختگان از دو ابهام جدی سرویس رایگان تلویزیون در : ضربه به بازار VOD ها و تشدید ضعف تولید شبکه های سیما 🔻گزارش اعتماد از ادامه زندگی در پایتخت : نغمه های پیروزی در دژ کی‌ف 🔻گزارش آفتاب یزد از نگرانی از پیک بعدی : خطر در کمین است 🆔 @sedayehowzeh
📸 هزاران نفر از هواداران عمران خان به خیابان های لاهور آمده‌اند. 📣 عزل شد و به همراه همه اعضای دولتش از سفر خارجی منع شدند. 🔹آخرین مرحله از سیاسی آمریکا و عربستان علیه دولت با دخالت مستقیم ارتش این کشور به ثمر نشست... 🎙عمران خان نخست وزیر پاکستان در دیدار با خبرنگاران: 🔹 من از سوی نهادهای این کشور در برابر توطئه خارجی تنها مانده ام. 🔸اگه میخواهید مرا بکشید، بکشید، من به مردم کشور نمی کنم. 🔹مرگ یک روز فرا می رسد. بله من تنها هستم اما بردگی پذیرفته نیست. 🔸من تا آخر می‌جنگم و حاضرم به بروم. 🔹فردا نیز قرار است تظاهرات سراسری در پاکستان برگزار شود. 🆔 @sedayehowzeh
✍️لازم است چند نکته در مورد یادداشت مورد نظر عرض کنم: 1️⃣ لازم است توجه داشته باشیم که همه کسانیکه حرم امام رضا( ع) میروند تمام مردم ایران نیستند و لازم است نقد کنندگان سری به نقاط مختلف هر شهری بزنند و نظرات مختلف مردم در مورد را گوش کنند شاید در این مورد از حرفهایشان برگردند و تجدید نظر کنند. 2️⃣ به صرف اینکه چهار نفر از مردم متدین به این قضیه واکنش بغض آلود نشان دادند را که نمیتوان به پای همه نوشت حتی مردم متدین هم طیفی از آنها از روحانیت زده شده اند شاید کسانیکه دفاع میکنند اطرافیانشان آدم های بله قربان هستند لذا به این نکات پی نمیبرند. 3️⃣ روحانیت کجا با مردم حرف زده در مورد مسائل مهم کشور ما در بین مردم نیستیم و از همین جا هم ضربه خورده ایم کما اینکه شهید حاج در سخنرانی خودشان گوشزد کردند که ما باید با مردم حرف بزنیم مذهبی و غیر مذهبی ندارد. 4️⃣ در مورد ورود روحانیت به ، باید حتما انجام شود ولی نه به صورت بی برنامه و از هم گسیخته کما اینکه افراد مختلفی در جاهای مختلف چه گل به خودیهایی که نزدند لذا جای تامل دارد چه افرادی با چه سابقه ای و چه تخصصی چه جایی به کارگیری شوند. 5️⃣ لازم است توجه کنیم تا زمانیکه جامعه روحانیت مشکلات درونی خود را حل نکند در بین جامعه نیز اثر زیادی نخواهد گذاشت. 🆔 @sedayehowzeh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید| انتقاد حجت‌الاسلام از ستاد امر به معروف و نهی از منکر 🔹خیلی زشت است که امر به معروف و نهی از منکر به موضوع خلاصه بشود 🔸ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید مسئول اصلاح و استاندارد سازی و افزایش مشارکت مردم در اداره امور باشد. 🔹متاسفانه در جامعه ما به بخش امر به معروف کاری ندارند و منتظرند نهی از منکر کنند. 🆔 @sedayehowzeh
📣 رهبر انقلاب اسلامی سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی را ابلاغ کردند 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی و مصوّب تأمین اجتماعی را برای اقدام به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. 🔸بر اساس دستور رهبر انقلاب اسلامی و در اجرای بند «ج – ۱» الزامات تحقق سیاست‌های کلی نظام، قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاههای مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاستها را شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرایی لازم، در مدت شش ماه ارائه کند. 🔹لازم به ذکر است سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی به منظور جامعیت دادن و انسجام‌بخشی به تلاش‌های نظام و ایجاد جهش در این زمینه ابلاغ شده و با توجه به اهمیت و جامعیت آن به‌عنوان یک سند بالادستی، تحقق آن مستلزم تغییرات اساسی در قوانین و مقررات جاری و تلاش‌های جدی در این عرصه است. 🔴 متن به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی 🔹ایجاد ، بر طرف ساختن فقر و محرومیت، حمایت از اقشار و گروههای هدف خدمات اجتماعی از جمله بی‌سرپرستان، از کارافتادگان، معلولان و سالمندان و آنچه از اهداف رفاه و که در اصول ۳، ۲۱، ۲۸، ۲۹، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی آمده است، اقتضاء می‌کند نظامی کارآمد، توانمندساز، عدالت‌بنیان، کرامت‌بخش و جامع برای تأمین اجتماعی همگان که برگرفته از الگوهای اسلامی- ایرانی و مبتنی بر نظام اداری کارآمد، حذف تشکیلات غیر ضرور و رفع تبعیض‌های ناروا و بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی باشد، طراحی و اجرا شود و ترتیبات زیر در آن رعایت گردد: 1️⃣ استقرار نظام تأمین اجتماعی به صورت جامع، یکپارچه، ، کارآمد، فراگیر و چندلایه. 2️⃣ ایجاد یک ساز و کار تخصصی و فرابخشی به منظور حفظ انتظام و انسجام امور مربوط، لایه‌بندی و سطح‌بندی خدمات، ایجاد وحدت رویه، اِعمال نظارت راهبردی در تکوین و فعالیت سازمانها و صندوق‌ها و نهادهای فعال در قلمروهای امدادی، حمایتی و بیمه‌ای و شکل‌دهی پایگاه اطلاعات، با رعایت ملاحظات امنیتی مربوط به نیروهای مسلح و دستگاههای امنیتی کشور. 3️⃣ پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بین نسلی و عدم تحمیل طرح‌های فاقد بین نسلی، تأمین منابع پایدار، رعایت محاسبات بیمه‌ای و تعادل بین منابع و مصارف و حفظ و ارتقاء ارزش ذخایر سازمانها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی به عنوان اموال متعلّق حق مردم با تأکید بر امانت‌داری، امنیت، سودآوری و شفافیت با ایجاد ساز و کار لازم. 4️⃣ اصلاح قوانین، ساختارها و تشکیلات سازمانها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی در جهت تأمین و یکسان‌سازی قواعد و مقررات بیمه‌ای و جلوگیری از ایجاد و انباشت بدهی‌های دولت و رعایت قواعد بیمه‌ای و تأمین بار مالی تضمین شده و بین نسلی. 5️⃣ لایه‌بندی امور امدادی، حمایتی و بیمه‌ای و سطح‌بندی خدمات با رویکرد فعال دولت بر اساس وسع و استحقاق، به ترتیب ذیل: - امور امدادی از محل پوشش بیمه‌ای، مشارکت‌های مردمی و مساعدت دولت. - امور حمایتی با هدف رفع فقر و آسیب اجتماعی و تضمین سطح پایه خدمات از محل منابع دولتی، عمومی و مردمی. - امور بیمه پایه برای آحاد جامعه متناسب با وضع آنان از محل حق بیمه سهم بیمه‌شدگان، کارفرمایان و دولت. - امور بیمه‌های مازاد و تکمیلی از محل مشارکت بیمه‌شدگان و کارفرمایان با مشوق‌های مالیاتی و پشتیبانی حقوقی دولت در فضای رقابتی. - حفظ قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه از طریق متناسب‌سازی مزد شاغلین، مستمری بازنشستگان و مقرری بیکاران. - اعمال رویکرد مناسب برای زدودن جلوه‌های آشکار فقر و آسیب اجتماعی از محلات کم‌برخوردار شهری و مناطق روستایی و عشایری. 6️⃣ بسط و تأمین عدالت اجتماعی، کاهش با هدفمندسازی یارانه‌ها، دسترسی آحاد جامعه به خدمات تأمین اجتماعی، توانمندسازی، کارآفرینی و رفع تبعیض‌های ناروا در بهره‌مندی از منابع عمومی. 7️⃣ استقرار احسان و نیکوکاری و ایجاد پیوند میان ظرفیت‌های مردمی و دستگاههای موظف. 8️⃣ ارائه خدمات لازم به منظور تحکیم نهاد و فرزندآوری. 9️⃣ الزام به تهیه پیوست تأمین اجتماعی برای طرح‌ها و برنامه‌های کلان کشور. 🆔 @sedayehowzeh
📣 رسانه خبری که هر از چند گاهی به شکلی واضح خط اصلاح طلبی خود را آشکار می کند این بار هم با تبعیت از رسانه های معاند نظیر ایران و من و تو در جهت بغرنج تر کردن یک مساله اجتماعی-شرعی تیتری منفی زده تا بر هیزم آتش جنجال اخیر هر چند به بهای تضعیف چهره و گزاره های دینی بیفزاید! 🔹براستی با مشاهده این تیتر چه واکنشی نشان خواهد داد: 📸 پوشش مردان فوتبالیست طوری است که باید از چشم خانم ها دور باشد! 🔸صحبت هایی که می شد اینگونه تیتر بخورد: می توان کاری کرد که در عین رعایت ضوابط شرعی،خانم ها هم به بیایند 🔹گفتنی است محمدتقی رهبر عضو و امام جمعه موقت اصفهان اخیرا گفته بود در موضوع ورود خانم‌ها به ورزشگاه نمی‌توانیم به سادگی این مجوز را صادر کنیم. به‌هرحال پوشش مردانی که فوتبال بازی می‌کنند طوری است که از نظر اسلام باید از چشم خانم‌ها دور باشد. 🔸البته از آنجایی که نباید دلیلی بر انزجار مردم از دین باشد می‌توانیم با اتخاذ تدبیری کاری کنیم که زنان هم به ورزشگاه بروند و هم به گناه نیفتند. 🆔 @sedayehowzeh
📸بخوانید| ناگفته های ترور به مناسبت سالروز شهادت ایشان (۲۱ فروردین) ⁉️سرنوشت مسئول عملیات چه شد؟ 🖊دکتر موسوی 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| روایتی که زنان نباید گوش دهند! 🔹برشی از سخنرانی حجت الاسلام در حرم مطهر حضرت معصومه (س) نوروز ۱۴۰۱ 🆔 @sedayehowzeh
فقه حکومتی مستلزم چشم‌‏پوشی روحانیون از مناصب اجرایی(قسمت اول) 🔺مقدمه: 🔹یکی از پرسش‏‌هایی که پیرامون و در پرتو رویکرد حکومتی به فقه ( ) مطرح شده این است که: آیا فقه حکومتی مستلزم حضور بیشتر روحانیون در مناصب اجرایی کشور (مانند ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس، وزارت و …) است! یادداشت حاضر، با خدشه در این انگاره، معتقد است، حضور در مناصب، نه تنها راه کار حل معضل نیست، که اتفاقاً به مثابه گره‌ی کور بر روی گره‌‏های پیشین، مشکلات را دوچندان می‏‌کند. به بیان دیگر، گزینش و نصب روحانیون در کشور، پاک کردن صورت مسئله است، در حالی که ما باید به دنبال حل مسئله باشیم. 🔸انگاره پیشنهادی این یادداشت، می‏‌تواند به عنوان یکی از راه‌‏های حل مسئله در این رابطه تلقی گردد: 1⃣ «فقه کارگزار» یکی از بخش‏‌های مهم «فقه ‏_سازی اسلامی» قلمداد می‏‌شود. در این بخش از فقه دولت، ویژگی‌‏ها، حقوق و تکالیف کارگزاران مورد بحث و بررسی قرار می‏‌گیرد.(۱) 2⃣ در بحث «فقه گزینش» به عنوان بخشی از «فقه کارگزار» بحث بر سر این است که از لحاظ دینی و فقهی افرادی که برای تصدی منصب در دولت اسلامی گزینش می‏‌شوند، باید دارای چه ویژگی‏‌ها و مختصاتی باشند و معیارهای در این میان چیست؟ در پاسخ گفته شده که: «معیارهای و ملاک‏‌های گزینش در یک تقسیم‏ بندی در دو دسته قابل صورت‏‌بندی است: ⏺ معیارها و ملاک‌‏های عمومی ⏺ معیارها و ملاک‏‌های اختصاصی. 🔹به بیان دیگر، گزینش کارگزار، در دو مرحله انجام می‏‌شود: ➖گزینش اولیه، که در این مرحله معیارها و ملاک‌‏های عمومی تصدی منصب بررسی می‌‏شود ➖گزینش نهایی، که در این مرحله معیارهای و ملاک‌‏های اختصاصی تصدی منصبی خاص مورد بررسی قرار می‌‏گیرد».(۲) 3⃣ در «گفتمان فقه حکومتی» بر خلاف فقه فردی، فقه نرم ‏افزار اداره جامعه و حکومت تلقی می‏‌شود و بر همین اساس، فرایند فقاهت در فقه حکومتی از «نظریه‌‏پردازی» آغاز و با گذر از مراحل «موضوع‌‏شناسی»، «حکم‌‏شناسی» و «تولید ابزار»، در نهایت به ساحت عینیِ مدیریت حکومت و جامعه می‏‌رسد.(۳) 📎توضیح اینکه: پس از حکم‏‌شناسی و ابلاغ حکم، مرحله پسینی و نهایی ، که از لحاظ اهمیت، کمتر از مرحله حکم‏‌شناسی نیست، مرحله «تولید ابزار متناسب برای عملیاتی‏سازی احکام و الگوهای رفتاری» است. بدیهی است که دستیبابی به «تولید ابزارهای متناسب» نیازمند «دانش طراحی » است که فقیهِ فقه حکومتی باید پیشتر فکری برای آن نیز کرده باشد. گفتنی است لازم نیست فقیه در فرآیند و برآیند تولید دانش طراحی و نیز تولید تکنولوژی و نیز مدیریت جزئیات ساحت اجرا، حضور مستقیم داشته باشد، بلکه می‏‌تواند (و باید) از طریق: اولاً طراحی «نظام کارشناسی» تراز اسلامی و فقهی، و ثانیاً «تربیت کارشناسان اسلامی و دینی» در بستر آن نظام کارشناسی، این مرحله از فرآیند فقاهی و مدیریتی خود را به انجام برساند.(۴) 4⃣ بر اساس نظریه لزوم طراحی نظام کارشناسی و تربیت در بستر این نظام کارشناسی، روشن است که امکان بهره‏‌برداری از تربیت یافتگان نظام کارشناسی غیر دینی و ، در دولت اسلامی وجود ندارد. این مهم نیز ناشی از «لزوم تناسب میان حکم و مجری» ناشی می‏‌شود که در بحث فقه گزینش مورد تأکید اساسی قرار می‌‏گیرد. 🔹به بیان دیگر، آنچه در ساحت اجرایی و مدیریتی مهم است لزوم تناسب حکم و مجری است و متناسب‌‏سازی حکم و مجری در از رهگذر تربیت مجری و کارگزار در نظام کارشناسی دینی به دست می‌‏آید. 5⃣ با توجه به رویکرد ساختاری در جامعه‌‏شناسىِ نیروها و نهادهای اجتماعى، که نقش و کارکرد ساخت‌‏هاى سیاسى و آنها را بر فرایندهاى سیاسى مورد بررسى قرار مى‏‌دهد، «صنف روحانیت و طلاب» (به مثابه یک نیرو و صنف عظیم اجتماعی)، داراى کارویژه‏‌هایى است که از ظرفیت‏‌ها و توانایی‌‏هاى موجود در این صنف ناشی می‌‏شود. برخی از این کارویژه‌‏ها به صورت همیشگی/دائمی و با قطع‏ نظر از شرایط و مسائل بر عهده است (کاویژه‌‏های اصیل) و برخی از آنها نیز، مقطعی و ناظر به شرایط، مسائل و نیازمندی‏‌های آحاد، جامعه و حکومت اسلامی است (کارویژه‏‌های موقعیت‏‌مند). 🔸کارویژه اصیل و همیشگی صنف روحانیت، عبارت است از: «فهم، حفظ، ترویج و دفاع از دین و معارف آن». این کارویژه، نشانگر فلسفه وجودى روحانیت است. چنانکه ستیز روحانیت با رژیم‏‌های طاغوتی، به‌ویژه رژیم طاغوتی پهلوی، نیز به دلیل رفتار ضد شرعى آنها و تهدید مبانى و احکام دینی بوده است. بدیهی است تحلیل جایگاه و رفتار سیاسى روحانیت به عنوان حاملان، مفسران و مروجان شریعت، بدون شناخت این کارویژه، دچاربدفهمی و کاستى خواهد بود. 🖊عباسعلی مشکانی سبزواری 🆔 @sedayehowzeh