eitaa logo
سیر الی الله
443 دنبال‌کننده
379 عکس
123 ویدیو
29 فایل
وب سایت کتابخانه سیر الی اللّه : http://seireelallahbook.blog.ir سخنرانی تصویری آیت اللّه طهرانی: aparat.com/maktabevahyorg صفحه اینستاگرام: instagram.com/seireelallah
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ ❈ اگر ما به مشهد برویم به این عنوان که حقیقت امام رضا در آنجاست ، این شرک است! امام رضا همه جا هست، ما امام رضا را محدود به قالب جسمانی کرده ایم، در حالی که امام در قالب نمی گنجد! امام که آن بدن نیست، گرچه آن بدن هم بدن متبرک و طاهر و مطهر است؛ ولی ولایت امام را پذیرفتن یعنی: به جای اینکه تو پیش امام رضا بروی، امام رضا و امام زمان را بیاوری در خانه ات. این سلوک است و این راه و طریق الی الله است! ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. نفحات انس، ص ۱۱۲ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🎼. | ۰۷ 📌. عنوان: سفره بی کرانه 🎙. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. روح مجرد، ص ۲۵۶ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🎬 | افتخار علامه طهرانی به دفن شدن در پایین پای حضرت رضا علیه السلام 🎙 سخنران: مرحوم آیةالله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی افاض الله علینا من برکات علومه 🗃 سخنرانی شرح حدیث عنوان بصری ، جلسه ١١٧، دقیقه ۰١:١۴:۴٣ © 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 💎. بیان آیت الحق حاج سید هاشم حداد قدّس سرّه، پیرامون حقیقت معجزات امام رضا علیه السلام 🔹وجود خودِ ائمه عليهم السلام بزرگترين معجزه است، و افعالِ آنان حيّاً و ميّتاً همه معجزه است. و انسان نبايد فقط اعجازِ آنان را در موارد استثنائى بجويد و از يك دريچه به عظمتشان نظاره كند. 🔹كسى كه عملًا نه علماً به "مقام ولايت" می‌رسد و ولىّ خدا می‌‏شود و خدا ولىّ او می‌گردد، همه اعمالش و كردارش و صفاتش، فعل و كردار و صفات خدا می‌‏شود...يعنى وجودش و سرّش و واقعيتش، آينۂ محض و مرآتِ تمام و كمالِ جمال و جلالِ ذات احديّت گشته و "خدا نما" شده است...بنابراين، تنها نبايد از مقام ولايت توقّعِ انجام بعضى از "كرامات نادره" و برخى از معجزات قاهره را داشت. 🔹چشم بگشا به آسمان و زمين و ستارگان و افلاك و شجر و حَجَر و مَدَر، انسان و حيوان و نبات و جماد، فرشته و ديو و پرى؛ هر چه می‌بینی و می‌‏شنوی، همه از ولايت و از آثار ولايت و از "شئون ولايت" است. 🔹چشم بگشا به جنين در شكم مادر و رشد و عقل و كمالِ وى، چشم بگشا به حركت خورشيد و زمين و ماه و سائر سيّارات و ثوابت و كهكشان و كهكشانها، همه و همه با اين نظمِ بديع و شگفت انگيز، اينها همه از ولايت و خواص آن است. 🔹چشم بگشا به خودت، به ابتدايت و انتهايت و سِيْرت، و ظاهرت و باطنت، و خواب و بيداريت، و سكون و حركتت، و علم و قدرت و حياتت، همه از "لوازم و خصائص ولايت" است. 🔹بنابراين اگر ما ولايت را فقط در شبكه ی «شقّ القمر»، يا «تسبيح حَصَى»، يا «ناله ی ستون حَنّانه»، يا «مرده زنده كردن امير المؤمنين عليه السلام» و يا سائر معجزاتى كه از امامان معصومين (صلواتُ اللَه و سلامُه عليهم اجمعين) نقل شده است‏ بنگريم، چقدر كوتاه و سبك و بدون ارزش به ولايت نظر نموده ‏ايم! 📝. علامه طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ص 261. با تلخیص 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🌸 آیه الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره: ارجح بودن زیارت امام رضا بر سیدالشهداء علیهما السلام را می توان از روایات استفاده کرد. ولی به طور کلی مرحوم علامه طهرانی قدس الله سره می فرمودند: برای سالکین راه خدا علی بن موسی الرضا علیهما السلام چیز دیگری است. این سری بود که فاش کردم 📀 متن جلسات پرسش و پاسخ جلسه 7 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🎼فهم و معرفت ما نسبت به امام رضا علیه السلام... 🎶ثواب زیارتی امام رضا روایت رسول خدا... 📀شرح ابوحمزه ثمالی 1432مجلس4🕰18 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 📌 نفس بچه قابلیت محضه است و آثار خوب یا بد را اخذ می کند و تا آخر عمر در وی ثابت می ماند! 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ نفسہ الزڪیہ در کتاب شریف " روح مجرد ، ص95 " آورده اند : سید هاشم حداد قدس الله نفسه الزکیه می فرمودند : ❖. براى احترام كودكان نوزاد، خوب است انسان تا چهل روز مجامعت نكند، و قنداقه نوزادان را تا چند ماهگى در مجالس علم و محافل ذكر و حسينيّه و محالّ عزادارى كه نام حضرت سيّد الشّهداء برده مى‏شود ببرند؛ چرا كه نفس طفل همچون مغناطيس است و علوم و اوراد و اذكار و قُدّوسيّت روح امام حسين را جذب ميكند. طفل گرچه زبان ندارد ولى ادراك ميكند، و روحش در دوران كودكى اگر در محلّ يا در محالّ معصيت برده شود، آن جرم و گناه او را آلوده ميكند؛ و اگر در محلّ و يا محالّ ذكر و عبادت و علم برده شود، آن پاكى و صفا را به خود ميگيرد. نفس بچّه قابليّت محضه است و آثار خوب يا بد را اخذ ميكند و تا آخر عمر در وى ثابت مى‏ماند ❖. مي فرمودند: شما اطفال خود را در كنار اطاق روضه خوانى يا اطاق ذكرى كه داريد قرار بدهيد! علماء سابق اينطور عمل مى‏نمودند. زيرا آثارى را كه طفل در اين زمان به خود اخذ مى‏نمايد تا آخر عمر در او ثابت مى‏ماند و جزو غرائز و صفات فطرى وى ميگردد. چرا كه نفس بچّه در اين زمان، قابليّت محضه است؛ گرچه اين معنىِ مهمّ و اين سرّ خطير را عامّه مردم ادراك نكنند. 📚 روح مجرد ص 95 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ❈ ما بايد براى امام ‏شناسى و معرفت، به خصوصيات مراحل سير و سلوك امام برويم و با نهايت كنجكاوى، حقيقت و عقيده و صفات نفسيّه و افعال خارجيۀ وى را بسنجيم، و او را كَما كانَ و حَيثُ ما كان،َ اسوه و الگوى خود در جميع شئون قرار دهيم، نه آنكه در تصور و خاطره ی خود امامى درست كنيم و سپس آن را تحميل بر امام موجود در خارج بنمائيم. آن دويّمى امام خارجى و واقعى نمى‏ باشد. امامى است "پندارى و تخيّلى و وَهْمى"... و چه بسا عمرى را به نام امامت و ولايت سپرى نموده باشيم، و فى الواقع از نفس خود تجاوز ننموده و تبعيّت از غير آن نكرده باشيم. ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. امام شناسی، ج۱۵، ص ۲۹۰ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🍷. | ۰۰۲ 🕯. نڪاتے ڪوتاہ از فرمایشات عالم ربانے و حڪیم متالہ حضرت آیت اللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے قدس سرہ : ۞. حضرت صادق به عنوان می‌فرمایند: «إنّى رجلٌ مطلوبٌ؛ من مورد نظر دستگاه هستم و آنها به دنبال من هستند، و برای من جواسیس گذاشته‌اند» و باید دید كه منظور چیست؟ آیا این قضایای خارجی و اجتماعی كه برای امام پیدا می‌شود، مانع از هدایت انسان توسّط آن حضرت است؟ ۞. ائمه علیهم السّلام در تاریخ حیاتشان در اطوار و ادوار مختلفی قرار داشتند. فرضا در زمان پیغمبر اكرم و صدر اسلام، خود پیغمبر شخصا به سراغ یك‌ یك مردم میرفت، و اصلًا كسی به دنبال آن حضرت نمی‌ آمد. او میخواست با مكارم اخلاق و كردار خاص به خود، در متن اجتماع برود و یك‌ یك افراد را به دور خود جمع كند و آنها را جذب نماید ۞. این سیره و روش در زمان أمیرالمؤمنین هم با همان خصوصیت استمرار پیدا میكند. می‌ بینیم بعد از سقیفه، أمیرالمؤمنین مردم را رها نمی‌ كند؛ چرا كه اگر رها كند دیگر علی نیست، علی آن كسی است كه از روی دلسوزی و فهم و شعور خود، مردم را در حكم فرزندان خود می‌بیند و میخواهد آنها را از جهل و ضلالت نجات دهد. ۞. همین أمیرالمؤمنین وقتی كه حجّت را بر مردم تمام می‌كند، به خانه میرود و درب را به روی مردم میبندد و میگوید: حال كه به سخن من گوش نمیدهید، بدانید كه ما حجّت را بر شما تمام كردیم ولی وقتی شیطان می آید و روی حق را می پوشاند، دیگر فاطمه زهرا را هم از یاد انسان میبرد ۞. سایر ائمّه هم، همیشه در دسترس مردم نبوده‌ اند. امام سجاد و امام صادق و موسی بن جعفر و... در زمان خلفا تحت نظر بودند. ما موارد و مقاطعی را می‌ بینیم كه خیلی به ندرت، شخصی می‌ توانست با امام ارتباط داشته باشد، در اینجا این سؤال مطرح است كه: آیا هدایت پروردگار منوط به ارتباط ظاهری با امام است؟ ۞. هدایتی كه منظور سالكین إلی الله است طبعا جنبه باطنی دارد، و حقیقت هدایت، به ربط بین نفوس و مبدأ اعلی برمیگردد. و از طرف دیگر آن واسطه فیض و هادی سُبل، و دستگیری كننده از راهیان مقصود و فقرای إلی اللَه و شیفتگان دیدار معبود و نیز آن كسانی كه در وادی نفس گرفتارند، نمیتواند غیر از مقام ولایت هیچ علّت و مبدأیی داشته باشد ۞. ولایت عبارت است از: احاطه نیروئی مرموز كه موجب نظام عالم تكوین است، و جریان فیض پروردگار را در جمیع عوالم بر ماسوی اللَه بر عهده دارد. این ولایت، امری ظاهری نیست؛ بلكه یك جنبه معنوی است، كه ممكن است مظهری هم در ظاهر داشته باشد ۞. آن امامی كه ارتباط خود را با نفوس مردم و تكامل آنها منوط به حضور خود بداند، و غیبت او حجاب و مانعی برای تربیت او نسبت به مردم باشد امام نیست، و اگر برای امام هیچ تفاوتی نداشته باشد و بتواند در زمان غیبت با بندگان خدا همان رابطه‌ ای را داشته باشد كه در زمان ظهور خود داشته است، در این‌صورت دیگر راه رسیدن به پروردگار برای همه میسر است. ۞. روزی شخصی از علامه طهرانی تقاضا كرد كه: آقا! دعا بفرمایید خدا مشكلات ما را كم كند؛ زیرا آن طور كه باید و شاید نمی‌ توانیم به وظائفمان رسیدگی كنیم. مرحوم آقا به او فرمودند: «آقاجان من! اگر توقّع این را دارید كه: همیشه بر كنار نهر آبی بنشینی و بر روی سریری به تشك و متكّایی لَم بدهی و در دنیا هیچ غم و غصّه‌ای به سراغ شما نیاید، و این‌طور به یاد خدا باشید، باید این آرزو را به آن دنیا ببرید؛ زیرا هیچ‌كدام از اولیاء، بزرگان، ائمّه و پیغمبران، اینگونه به خدا نرسیده‌اند!» ۞. كسی كه میخواهد راه صحیح و طریق رسیدن به پروردگار را بپیماید، باید خود را با تقدیر و قضا و مشیت او تطبیق بدهد. و اینكه انسان خود را با عالم مشیت الهی تطبیق دهد و در عُسر و یسر و در ضیق و رفاه، به وظیفه خود عمل كند، مسأله بسیار مهمّی است. ۞. خداوند متعال ظهور توحید و نزول فیض خود را در اطوار و ادوار مختلف قرار داده، و می‌ خواهد با زبان بی‌ زبانی اینطور به ما بگوید كه: دستگیری و هدایت افراد در احوال مختلف برای من یكسان است، و شما باید بدانید كه برای دستگیری من هیچ علت و سببی جز عنایت من در مرتبه اول، و اهتمام شما در مرتبه دوم وجود ندارد ۞. هدایتی كه در نظر بعضی مختصّ به زمان ظهور است اساسا هیچ فایده‌ای ندارد؛ بلكه هدایتی مفید است كه منشأش اراده و مشیت حقّ باشد، و هیچ‌كدام از ظهور و غیبت در آن تأثیری نداشته باشند. پس نه ظهور در هدایت دخالت دارد و نه غیبت در عدم هدایت افراد دخیل است، بلكه این مشیت الهی است كه برای هدایت و تكامل هر فرد، او را در تمام نوسانات و جریانات و اختلافات به نحوی قرار می‌دهد كه در تمام این اطوار، او غیر از یك مبدأ و یك علت نبیند 📚. منبع: شرح عنوان بصری، مجلس ۲ #⃣. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🎥 با چه کارهایی می‌توانیم عشق و محبت خدا را بدست بیاوریم؟ ▫️گفتاری از حضرت آیت‌الله حاج سیدمحمدصادق حسینی طهرانی 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔶. مرگ حقیقی انسان 💎. انسان تا وقتی «طلب» دارد، زنده است؛ زمانی که طلب و خواست و نیّتِ او از بین رفت، مرگِ انسان شروع می‌شود! 💎. چون انسانی که طلب ندارد، هرچه به او بدهند قناعت می‌کند؛ هرچه بر سرش بزنند، اعتراض نمی‌کند و می‌پذیرد. 🎙. آیةالله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈. ، سال 1434، جلسۀ 14 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ❈ علامه طهرانی قدّس سرّه اكيداً توصيه مى‏ فرمودند: براى اطلاع از اهداف و غايات سير و سلوك الى اللَه و بصيرت در راه و شناخت موانع و دوافع سير، مطالعه كتاب‏ هاى ايشان ضرورى و لازم است، و بدون اطلاع از مطالب كتب و تأليفات ايشان سالك نبايد خود را بدين ورطه بيندازد و به دنبال مقصد أعلى و افق معرفت قدم بردارد. و عجله در اين مسير را بدون اطلاع كافى از مبانى و معتقدات مكتب تشيع كه در تأليفات خويش بدان ها پرداخته بودند، مضرّ مى ‏دانستند و مى‏ فرمودند: " هيچ عجله‏ اى براى شروع سير و سلوك ضرورى نيست، بلكه آنچه مهمّ است فهم است." ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. اسرارملکوت، ج۳، ص ۲۶۹ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ‍ 🔍 | 📌 مولوی و مثنوی 📜 عالم ربانے و حڪیم متالہ مرحوم آیةاللہ سید محمدمحسن حسینے طهــرانے رضوان اللہ علیہ 🌐 منبع نرم افزار کیمیای سعادت ۲ ☑️ سوال: ~ با سلام؛ ۱. آيا مولوي سني بود يا شيعه؟ ۲. آثار اکثر بزرگان ادب با نام و یاد خداوند آغاز میشود چرا مثنوی معنوی ابتدا با "بشنو از نی " آغاز میشود و نه با نام خدا؟ ۳. لطفا دلیل استفاده از الفاظ رکیک را در مثنوی توضیح فرمایید؟ ۴. در تمامی تذکره ها و شرح حال مولانا وی را اهل رقص وسماع و عاشق صدای نی و دف میدانند و گفته شده که وی ساعت ها با نوای نی و دف سماع می رفته و خود مولانا در دیوان غزلیات شمس بارها در اشعارش عشق خود به نوای نی و دف و سماع را متذکر شده حال سوال اینجاست اگر موسیقی مطلقا حرام است چگونه سالکی مثل مولانا با انجام فعل حرام مراتب سلوک را طی می کند و به کمال می رسد؟ ۵. در کتاب "کیمیای محبت" تالیف آقای ری شهری در احوال مرحوم رجبعلی خیاط آمده است که ایشان از مقام بالای حضرت حافظ در برزخ و در مقابل از گرفتار بودن جناب مولوی خبر می دادند ، نظر جنابعالی چیست؟ علت این اختلافی که درباره مولوی بین علما بسیار دیده میشود، چیست؟ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ ۱. اگر مولانا شیعه نباشد پس اصلا شیعه‌ای در دنیا وجود ندارد. ۲. این مسئله اختصاص به مثنوی ندارد، علاوه بر آن مثنوی با دیباچۀ خود مولانا آغاز شده است. ۳‌. باید توجّه داشت که زشتی این تعابیر به آن میزانی که فعلاً در میان جامعه وجود دارد، در آن زمان نبوده است چطور اینکه در زبان انگلیسی نیز برای این امور هم واژه های ناموزون و هم تا حدودی مناسب تر وجود دارد. ۴. سماع و حرکات و حالاتی که برای شاگردان مولانا بوده است در حالت بیخودی و غیر ارادی بوده است چنانچه برای بعضی از شاگردان مرحوم والد [ علامه طهرانی قدس سره ] نیز مشاهده می شده است و این غیر از حالت اختیار و ارادی است! و امّا مسئله نی و دف وجود این دو در اشعار مولانا و غیر مولانا از باب استعاره و تمثیل است! نه وجود حقیقی و خارجی چنانچه شیخ بهائی در نخستین اشعار عراقی فرموده است: چه شعر که مطرب آید بصدای چنگ و دفّ و نی ..... البتّه در مورد حرمت نی بین اهل فنّ و نظر اختلاف است. ۵. مطلبی که از آقای رجبعلی نقل شده است خلاف است. حضرت مولانا و جناب حافظ شیرازی هر دو از یک منبع و مبدأ و منشأ سیراب می گشتند و هر دو در یک آبشخوار حقیقت و وحدت به اکتساب فیوضات الهی متنعم اند. و اما علت اختلاف در باره مولانا ، پرداختن به مسئله وحدت وجود است که در اشعار مولانا زیاد از آن یاد شده است. و دوم ذکر مناقب خلفاء ثلاثه جور و ظلم که تقیّةً ایراد فرموده است و با تأمل در کیفیت آن و اشعاری که درباره مولی علی علیه السلام سروده است می توان حکم قطعی و جزمی به تشیّع و ارادت ایشان به ساحت اهل بیت علیهم السلام داد. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ❈ حجَر اساسی [ سلوک ] ترک معصیت است، ترک معصیت نمی گذارد که نفس انسان در منجلاب و گودال احساسات حیوانی فرو برود، آنجا جهنم است! وقتی انسان معصیت نکرد آن وقت قابلیت ارتقاء دارد، به هر مقداری که اعمال حسنه و مستحبات انجام بدهد خود را بالا می کشد و بالا می رود. آن اعمال حسنه و مستحبات هنگامی مفید است که معصیت نباشد، اما وقتی معصیت باشد اعمال حسنه می سوزد و از بین می رود! ✍🏼. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚. مبانی اخلاق ، ج۲، ص ۲۲۵ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 📌قدری تأمل... ❗️سعادت و فلاح صرفاً با چند صباحى در خدمت بزرگى بسر بردن مهيا نمى ‏شود، و صحبت مستمرّ با اولياى الهى بدون عمل به آنها نتيجه ‏اى در بر نخواهد داشت و در مجالس ذكر و محافل ائمّه عليهم السّلام شركت كردن بدون وصول به عمق و حقيقت راه و ممشاى عرفاى بالله مثمر ثمرى نخواهد بود، و حشر و نشر با اولياى خدا و در سفر و حضر به همراه او بودن و ملاقات‏ هاى خصوصى و استماع سخنان شيرين و چه بسا بعضى از اسرار و رموز، دردى از آلام و اسقام او دوا نخواهد نمود. و نيز به اين نكته كاملًا واقف گشتم كه انتساب با اولياى خدا بدون عمل به دستورات و نفوذ در ريشه و عمق مبانى و تفكّرات آنها، جز وبال و خسران و مسئوليت سنگين ‏تر و آسيب بيشتر نتيجه ‏اى نخواهد داد. 📝حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 📚اسرار ملكوت ؛ ج‏۳؛ ص۲۱۶ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 💠. مقدمه نزول بارقه های الهی چیست؟ 📼. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🎞. ، سنه 1435، جلسه 3، دقیقه 60:17 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 📌  | احوالات شيخ الفقهاءوالمجتهدين آخوند ملا محمدمهدى نراقى رضوان الله علیه 📚 سیدالطائفتین علامہ سید محمد حسین حسینے طهـرانے قدس اللہ سرہ در " معادشناسی، ج۲،ص۲۲۳ " آورده اند: ✍🏻. حضرت آيةالله رئيس المةوالدين،شيخ الفقهاء و المجتهدين،آخوند ملامحمدمهدى نراقی أعلى الله تعالى مقامه الشريف از علماى بزرگ و جامع علوم عقليه و نقليه و حائز مرتبه علم و عمل و عرفان الهى بوده ودرفقه و اصول وحكمت ورياضيات وعلوم غريبه واخلاق و عرفان از علماى‏ كم نظير اسلام است. ایشان جد مادرى مادر بزرگ ما يعنى: پدر مادر مادر مادر مادر حقير است.مرحوم نراقى در نجف اشرف سكونت داشته و در آنجا وفات ميكند، و مقبره او نيز در نجف متصل به صحن مطهر است ❖. اين داستان از مسلميات احوالات ایشان محسوب ميگردد. ايشان در همان ايام اقامت در نجف، درماه رمضانى كه بر او میگذرد يك روز در منزلشان براى صرف افطار هيچ نداشتند، عيالش به او ميگويد: هيچ در منزل نيست، برو چيزى تهيه كن! مرحوم نراقى درحالیكه حتى يك فلس هم نداشته است، بيرون می آيد و به سمت وادى السلام نجف ميرود؛ در ميان قبرها قدرى مینشيند و فاتحه ميخواند تا اينكه آفتاب غروب ميكند، دراين حال میبيند عده‏ اى جنازه‏ اى را آوردند و قبرى براى او حفر نموده و جنازه را در ميان قبر گذاشتند، و رو كردند به من و گفتند: ما عجله داريم، شما بقيه تجهيزات اين جنازه راانجام دهيد! ❖. مرحوم نراقى ميگويد: من در ميان قبر رفتم كه كفن راباز نموده و صورت او را بروى خاك بگذارم،ناگهان ديدم دريچه ايست، ازآن دريچه داخل شدم ديدم باغ بزرگى است، درخت‏ هاى سرسبز و داراى ميوه‏ هاى متنوع است. ازدر اين باغ يك راهى است بسوى قصر مجللى كه در تمام اين راه از سنگ ريزه‏ هاى متشكل از جواهرات فرش شده است.من بى اختيار وارد شدم و بسوى قصر رهسپار شدم، ازپله بالا رفتم، در اطاقى بزرگ وارد شدم،ديدم شخصى در صدر اطاق نشسته و دور تا دور اين اطاق افرادى نشسته‏ اند. سلام كردم و نشستم، جواب سلام مرا دادند. بعد ديدم افرادى كه در اطراف اطاق نشسته‏ اند از آن شخصى كه در صدر نشسته پيوسته احوالپرسى مى‏ كنند و از حالات اقوام و بستگان خودشان سؤال مى‏ كنند و او پاسخ ميدهد. و آن مرد مبتهج و مسرور به يكايك از سؤالات جواب ميگويد. قدرى كه گذشت ناگهان ديدم كه مارى از در وارد شد و يكسره بسمت آن مرد رفت و نيشى زد و برگشت واز اطاق خارج شد.آن مرد از درد نيش مار،صورتش متغير شد و كم كم حالش بصورت اوليه برگشت. سپس باز شروع كردند با يكديگر سخن گفتن وساعتى گذشت ديدم براى مرتبه ديگر، آن مار از در وارد شد و به همان منوال پيشين او را نيش زد و برگشت ❖. من در اين حال سؤال كردم: آقا شما كيستيد؟ اينجا كجاست؟ اين قصر متعلق به كيست؟گفت: من همين مرده‏ اى هستم كه هم اكنون شما در قبر گذارده‏ ايد، واين باغ بهشت برزخى من است كه خداوند به من عنايت نموده است، اين قصر مال من است. اين افرادى كه در اطاق گرد آمده اند ارحام من هستند كه قبل از من بدرود حيات گفته و اينك براى ديدن من آمده‏ اند واز بازماندگان خود در دنيا احوالپرسى نموده و جويا ميشوند.گفتم: اين مار چرا تورا ميزند؟گفت: قضيه از اين قرار است كه يك روز كه درميان كوچه حركت ميكردم، ديدم صاحب دكانى با يك مشترى خود منازعه دارند؛ صاحب دكان میگفت: ۳۰۰دينار از تو طلب دارم و مشترى مى‏ گفت: من ۵ شاهى بدهكارم.من به صاحب دكان گفتم: تو از نيم شاهى بگذر، و به مشترى گفتم: تو هم از نيم شاهى رفع يد كن و به مقدار پنج شاهى و نيم بصاحب دكان بده. صاحب دكان ساكت شد وچيزى نگفت؛ولى چون حق باصاحب دكان بوده ومن با قضاوت خود حق اورا ضايع نمودم، به كيفر اين عمل خداوند اين مار را معين نموده كه مرا بدين منوال نيش زند، تا در نفخ صور دميده و خلائق براى حساب در محشر حاضر شوند، و به بركت شفاعت محمد و آل محمد نجات پيدا كنم ❖. چون اين راشنيدم برخاستم وگفتم: عيال من منتظر است وباید براى آنان افطارى ببرم. مرد برخاست ومرا تا در بدرقه كرد، ازدر كه خواستم بيرون آيم يك كيسه برنج به من داد وگفت: اين برنج خوبى است، ببريد براى عيالاتتان. من برنج را گرفته وخداحافظى كردم واز دريچه‏ اى كه داخل شده بودم خارج شدم،ديدم داخل همان قبر هستم ومرده هم به روى زمين افتاده و دريچه‏ اى نيست؛ ازقبر بيرون آمدم وخشت‏ ها را گذارده وخاك انباشتم وبه صوب منزل رهسپار شدم و كيسه برنج رابا خود آورده وطبخ نموديم. و مدت ها گذشت وما ازآن برنج طبخ ميكرديم و تمام نمیشد، بالاخره بعد از مدتها يك روز كه من در منزل نبودم، يك نفر به ميهمانى آمده بود و چون عيال ازآن برنج طبخ ميكند ميهمان مى‏ پرسد: اين برنج از كجاست؟ اهل منزل داستان را براى او تعريف میكنند. پس ازاين بيان،آن مقدارى از برنج كه مانده بود چون طبخ كردند ديگر برنج تمام ميشود. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔷نزدیک شدن به خداوند یعنی...🔷 🔶. منظور از نزديكى و تقرّب به حضرت حقّ متعال، نزديكى زمانى يا مكانى يا كيفيّتى يا كميتى و امثالها نمی‌باشد؛ بلكه منظور "رفع حجاب هاى نفسانى" است كه با هر عملى يك حجاب برداشته می‌شود، تا در نهايت امر، "همه حُجُب" مرتفع می‌گردد و ميان بنده و حقّ حجابى باقى نمی‌‏ماند. 📝. علامه طهرانی رضوان اللَه علیه. 📚. ، ج 3، ص 329. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔸سلوک مادرانه زن هایی که دارای فرزند کوچکی هستند که نیاز به مراقبت مستمر دارد خود پرداختن به بچه باعث می شود که فیوضاتی که به آن بچه می رسد به مادر منتقل شود زیرا بچه معصوم و پاک و صاف است و مادر از آن ناحیه می گیرد و بهره مند می شود. 🔉 حضرت آیه الله سید محمد محسن طهرانی قدس سره 📀 جلسات پرسش و پاسخ (قزوین) 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ❈ بر سالک لازم است تا حد امکان اگر می‌خواهد مطلبِ صدق و کلام حقّی بشنود، آن کلام را از بیانات عرفای بالله بشنود نه از سایر افراد...شنيدن و مطالعۂ آثار عرفا، جان را جلا می‌ بخشد و دل را پاك می‌کند و زنگار از روى قلب می‌زداید و از تعلّق انسان به دنيا و زخارف آن می‌کاهد و روزنه ‏هاى قلب را براى دريافتِ نَفَحات از عالم اُنس باز می‌کند و فكر و مغز را به انوارِ جمال‏ مستنير و منفتح می‌گرداند، و مسير سالك را در شُبهات و دائرۂ تبليغات و اشاعات و مسائل اجتماعى و سياسى روشن و هموار می‌سازد، و جلوى فريب و اغواى ديگران را می‌گیرد و او را از دستبرد شياطينِ انس و جنّ محفوظ می‌دارد. ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. اسرارملکوت، ج۳، ص ۲۷۳ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🔺اهل عرفان در انجام زیارت، حقوق هیچ کس را پایمال نمی‌کنند! 🔹. يكى از دوستان حضرت حدّاد كه ساليانى نيز ادراكِ محضر مرحوم انصارى را كرده بود به اتّفاق عدّه ‏اى از دوستان خود، مِن‏ جمله، سيدى كه از معاندينِ بسيار شديدِ مرام عرفان و مكتب و شخصِ حضرت حدّاد بود و دائماً برعليهِ ايشان صحبت‏ می‌‏کرد و تهمت ‏هاى ناروا به ساحت مقدّسِ ايشان وارد می‌‏نمود، به سفر عَتَباتْ مشرّف و در كربلا سُكنَى گزيده بود. 🔹شبى حضرت حدّاد رضوان ‏اللَه عليه براى ديدن اين افراد به منزلشان رفتند و پس از جلوس رو كردند به آن مرد و فرمودند: «شما عيال مريض و گرفتارِ خود را رها كرده به امان خدا و بعد به زيارت می‌آیی! اين چه زيارتى است كه شما انجام می‌دهی!؟» 🔹در اين حال آن سيّد روحانى و معاند رو می‌کند به مرحوم حدّاد و با تندى و بى‏ ادبى و جسارت می‌‏گوید: «به شما چه ارتباطى دارد كه ايشان عيالش را رها كرده يا نكرده، او براى زيارت آمده است و شما نبايد به ايشان اعتراض كنيد!!» 🔹مرحوم حدّاد می‌‌‏فرمایند: « ما مطلبِ خود را گفتيم، حال می‌‏خواهید بشنويد يا نشنويد!» و از جاى خود بلند شدند و مجلس را ترك كردند و بيرون آمدند، و اين در حالى بود كه كسى به مرحوم حدّاد از احوال عيالِ او خبرى نداده بود. 🔹اين است فرق بين عارف و مكتب او و بين مدّعيانِ ولايت و مرامشان. اينها همان ‏هايى بودند كه مرحوم والد در كتاب «روح مجرد» سرگذشتشان را بيان كردند و معاندت ‏ها و غرض ‏ورزى‏ ها و اقداماتِ مفسده ‏انگيزشان را تا حدودى مطرح كردند، و تهمت ‏هاى بر مرحوم حدّاد از همين فرد نشأت می‌گرفت. 🔹و اينها همان افرادى بودند كه دم از ولايت می‌زدند و سنگ محبت و ولاى اهل‏ بيت را به سينه می‌‏زدند و با فريب ‏ها و نيرنگ‏ ها و دروغ و تهمت درصدد تخريبِ عقايد اشخاص و اِفسادِ مرام آنها در ارتباط با مرحوم حدّاد بر می‌‏آمدند؛ نَعوذُ باللَه مِن شُرور أنفسِنا و مِن سَيّئات أعمالِنا. 📝. حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ج2، ص304. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 📌 ملازم صمت باش 🌸 در وصایای امیرالمؤمنین به امام حسن علیهما السلام آمده است که: ملازم صمت باش؛ همیشه سکوت کن که در این صورت سالم می مانی. 1 🌸 آیه الله سید محمد صادق حسینی طهرانی مدظله العالی: هم از گناهان در امان خواهی بود و هم از بسیار از آفات دنیوی و مشکلاتی که ناشی از حرف های بیهوده است سالم می مانی و هم قلب و جانت از تکثر و تشتت حفظ می شود. 2 📕 1. امالی شیخ مفید، ص222 2. جذبه عشق، 262 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🌸 آیه الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره: افرادی هستند که گر چه دم از خدا و سیر و سلوک می زنند ولی مجالسشان مملو از مسائل متعفن کودکانه و ابلهانه و حرف و نقل های عامیانه است. نه سخنی از توحید و نه حرفی از نور و بهجت و انبساط و رشد و رُقاء وجود دارد. 📕 سیره صالحان ص 51 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ 🍷. | ۰۰٣ 🕯. نڪاتے ڪوتاہ از فرمایشات عالم ربانے و حڪیم متالہ حضرت آیت اللہ سید محمدمحسن حسینے طهـرانے قدس سرہ : ۞. كلام معصوم علیه السلام معصوم است، همان‌گونه كه امام معصوم است. معصوم یعنی كسی كه هیچ‌ گونه شائبه كثرت و گَرد عوارض توغُّل در ماده و دنیا بر دامن قدس و طهارت او نمی نشیند؛ چنین شخصی معصوم است و چون معصوم است جاوید است. و عصمت مطلق اختصاص به او دارد. امّا بقیه مردم جاوید نیستند؛ چون تا كسی به مقام طهارت مطلقه نرسد، به هر مقدار هم كه كلامش دارای علوّ و رُقاء باشد، آمیخته به كثرت است. ۞. اطوار و ادواری كه بر ائمه علیهم السلام گذشته است مختلف است. گاهی ارتباط مردم با امام در كمال سهولت و یسر انجام میگرفته است. در زمان امیرالمومنین یك برهه از زمان حضرت ۲۵ سال در اختیار همه بود و مردم دسترسی به امام خود داشته‌اند، و زمانی را هم مثل زمان امام صادق مشاهده می‌كنیم كه حضرت به عنوان بصری می‌فرماید: آمدن تو به نزد ما موجب دردسر ما میشود. ۞. مسأله هدایت و ارشاد به هیچ‌ وجه ارتباطی با حضور و غیبت ندارد؛ زیرا هدایت عبارت است از: ارتباط نفس با مبدأ خود، و نحوه اتّجاه و جهت دادن نفس از جانب پروردگار و مقام ولایت كلّیه بر حسب كیفیت و خصوصیتی كه نفس واجد آن است. ولی آنچه مهم است و در اختیار انسان است، تسلیم در برابر حق است! ۞. هدایت عبارت است از: « عبور نفس از شوائب نفسانی » و تكامل عبارت است از: « عبور از ماده و رسیدن به تجرد» و از طرف دیگر در عالم تجرد مكان و زمان راه ندارد؛ زیرا مكان و زمان مربوط به عالم دنیا است. و لذا ولی خدا در غرب عالم است، اما گوئی در كنار شما نشسته و با شما صحبت می‌كند؛ برای او تفاوتی نمی‌كند. ۞. چرا در مجلس روضه یاد سیدالشّهداء علیه‌السّلام، حال بكاء می‌آورد؟ چون حضرت در دل و جان ما حضور دارد، و اگر نداشت بكاء پیدا نمی‌شد. چرا ذكر اولیاء برای انسان رقّت می‌آورد؟ چون همین كه ذكر آن بزرگان میشود، نفس انسان در مقام تجرّد و سرّ و ملكوت خود، با سرّ و ملكوت آن ولی اتصال پیدا می‌كند، و ملكوت آن ولی در این نفس‌تأثیر میگذارد. و إلّا اگر آن اتصال ملكوتی نباشد، حتّی اگر ولی خدا در كنار شما هم بنشیند به اندازه سر سوزنی در نفس شما تأثیر نمیگذارد. ۞. در زمان ما حضرت بقیةاللَه علیه‌السّلام، از خود ما به ما نزدیكتر است؛ چون حضرت احاطه علّی بر ملكوت و بر نفوس ما دارد. و این احاطه یعنی قرب و مجانست و مصاحبت، و اصلًا ولایت یعنی احاطه. ۞. مسأله ولایت این نیست كه شما خودتان را جدای از امام ببینید؛ بلكه ولایت یعنی اشراف بر هر آنچه كه در عالم هستی می‌گذرد. ولایت یعنی اینكه: در حال حاضر امام زمان علیه‌ السّلام به همان مقداری كه بر بدن و بر اراده و فكر خودشان احاطه دارند، به همان مقدار بر تمام عالم إشراف دارند. ۞. آنچه برای انسان مهمّ است، این است كه: فرصت را غنیمت بداند، و به اینكه خدا برای او چه تقدیر كرده نگاه نكند؛ بلكه به اینكه بین خود و خدای خود چه رابطه‌ای برقرار كرده توجّه كند و فرصت را غنیمت بداند كه، وإنَّ للَّه فى أيَّامِ دَهركُم نَفَحاتٌ ألَا فَتَعَرَّضوا لَها. ۞. امام عسكری علیه‌السّلام می‌فرمایند: هر شخصی از مؤمنین و شیعیان ما، اگر واقعاً دل خود را صاف كند و مقصود او از این دنیا، صیانت دین و تعظیم ولیش باشد، یعنی در راستای اهداف ولی خود حركت كند. خداوند نمی‌گذارد او به دست متلبس كافر و عالم فاسق افتد. بلكه خدا مؤمنی را در سر راهش قرار می‌دهد که او را در راه راست قرار می‌دهد و علاوه بر اینكه این مؤمن را به سوی او می‌فرستد او را به پذیرش سخن این مؤمن موفّق می‌نماید و به سخنانش گوش می‌دهد. ۞. كیفیت راهنمائی و هدایت افراد در دست ولی خدا است كه هر طور او تشخیص دهد باید انجام گیرد. گاه ولی می‌خواهد شخصی را به خود جذب كند لذا او را در كنار خود نگه میدارد. مرحوم قاضی رضوان اللَه علیه شاگردان بسیاری داشتند كه بعضی از آنها میخواستند به ایران بروند و ایشان صلاح نمی دیدند. اما همین مرحوم قاضی به آیة اللَه مسقطی می‌فرمایند كه: تو به‌ هرجا كه می‌خواهی برو! زیرا دو كیفیت خاص و دو طریق متفاوت دارند و خداوند متعال شرائط متفاوتی را در این عالم برای افراد قرار میدهد. عمده مسأله این است كه: در هر شرائطی ما خود را در اختیار مشیت پروردگار قرار دهیم، و این نكته مهم است. ۞. علامه طهرانی قدس سره میفرمود: آنچه كه در این راه مهم است مسأله اطاعت است؛ زیرا اطاعت در این راه كارساز است. بنابراین، مسأله فقط به دیدن نیست جان من! و چه بسا همین دیدنها ممكن است انسان را از ولی خدا قطع كند. 📚. منبع: شرح عنوان بصری، مجلس ٣ #⃣. 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی
﷽ ❈ ما بايد بدانيم راه خدا، راهِ صداقت و صفاى باطن است، و صداقت و صفاى باطن است كه انسان را حركت می‌دهد؛ نه نماز شب و ذكر و شركت در اين مجالس! این معیار باید اصل قرار بگيرد و ستونِ اين خيمه واقع شود. اگر آن صداقت و حُريّت و عبوديّت بود... اين خيمه در وضعيت خودش برقرار می‌ماند و اگر آن ستون نبود اين خيمه پایین می‌‌‌‏آيد. حال ما هر چه تصور كنيم كه در زير خيمه هستيم فايده ‏و نتيجه ‏اى ندارد. ✍🏼. عالم ربانی آیةالله طهرانی قدس سره 📚. پرسش و پاسخ، مجلس ۲۷ 💟| @seire_elallah1 |☜کانال معرفتی