🌿
ꞌꞋ #منــاظـــره
تتمهٔاصالتوجودووحدتشخصیهٔوجود
دکتر باقرپور کاشانی
با تشکر از شما جناب استاد. بله همینطور که فرمودید، این اشکال در خصوص توحید افعالی هست. اما توحید افعالی با نگاه وحدت شخصیه وجود، همینطور که فرمودید در متون دینی ما و ادله عقلی هم میشود ارائه داد که انسان، استقلالی از خودش ندارد. یعنی ما یک حقیقتی باشیم که اراده و اختیار ما در عرض خداوند متعال باشد، چنین چیزی نیست و اراده و مشیت خدا در همهجا حضور دارد. منتها انسان میتواند اختیار خوب و اختیار بد داشته باشد در طول اراده پروردگار.
یعنی همینطوری که «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»، حول و قوه از ناحیه اوست، مدد از ناحیه اوست، و اینکه انسان با قدرتی که او اعطا کرده به انسان، راه شر را انتخاب کند، راه خیر را انتخاب کند، به اختیاری که به جبر در وجود عبد قرار داده، در ارادهٔ خیر و شر، این حالت در مورد انسان متصور میشود. این یک نکته.
در ادامه تا اینجا من مشکلی ندارم. یعنی همینطور که فرمودید اراده ما هیچوقت حدّ نسبت به اراده خدا نمیزند، خدا را محدود نمیکند؛ هیچ چیزی خدا را محدود نمیکند.
بعد فرمودید که اختیار، یک فرایند تصمیمگیری انسان هست. یعنی به این معنایی که بالاخره حالتی هست که انسان بتواند که فعلی را انجام بدهد، فعلی را ترک کند. له أن یفعل له أن لایفعل برای او معنا بدهد؛ انجام فعل و ترک فعل برای او معنا بدهد.
ولی مطالبی را شما از اینجا به بعد فرمودید، این ربط در بحث علت و معلول؛ یعنی آمدید که در ارتباط با اراده و اختیار، تحلیلی را داشتید که ما در باب علت و معلول، یعنی با نظریه تشکیک در وجود سازگار هست، با نظریه تباین بین وجودات سازگار هست، با نظریه اصالت ماهیت سازگار هست. به هر طریقی بالاخره علیتی که علت و معلول باشد، سازگار هست. حالا کمااینکه خود همین نظریهای که شما فرمودید، اینکه بالاخره کاری که انسان انجام میدهد، این در ارتباط با امور خارجی هست تا این سلسلهعلل به خدا میرسد که همین هم به نظر بنده، جبر از نوع جبر فلسفی میشود.
❏ادامه دارد...
╭──────┈┈┈┈
ꞌꞋ❅پارت بیستویکم
ꞌꞋ❅پارت قبل
ꞌꞋ❅@serat12k
┈┈┈┈───────╯
Ꞌ📚͜͡ ••🌿⌟
منزلـت بیهمتای امیرالمؤمنیـن
علیهالسلام در نـزد رسول خـدا
صلیاللهعلیهوآله
ضیاءالدین مقدسی حنبلی (از علمای بزرگ مخالفین) در صحیحش از امیرالمؤمنین علیهالسلام
روایت کرده که آن حضرت فرمودند:
«قالعليكانتليمنرسولالله
صلىاللهعليهوسلم
منزلةلمتكنلأحدمنالخلائق».
«چنـان منزلتـی در نـزد رسـول خــدا صلـیاللهعلیـهوآلـه داشتـــم کــه هیــچ
یـک از خلائـق، آن منـزلـت را نـداشــت».
📝الأحــادیــث المختــارة، ج۲، صــ۳۷۴. محقق کتاب (دکتر عبدالملكبن عبداللهبن دهيش) هم در پاورقی گفته است سند حدیث معتبر است.@serat12k ┄┄•●❅🌿❅●•┄┄
- اَلسَّلامُعلىاَسیرِالْکُرُباتِ وَقَتیلِالْعَبَراتِ
˼اَلسَّلامُعَلَیْڪَیااَباعَبْدِاللّھ
- #شبزیارتے...
15.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌿
ꞌꞋ ـبِسْمِـالْلّٰھِالْرَحْمٰنِـالْرَحْیْمِـ
ꞌꞋ #منــاظـــره
╭─────────┈┈┈┈
ꞌꞋ❅دکتروحیدباقرپورکاشانی
ꞌꞋ❅استادمحمـدحسـنوکیـلی
ꞌꞋ❅جلسـ سوم ــه ٫ پائیز۱۳۹۷
┈┈┈┈──────────╯
تتمهٔاصالتوجودووحدتشخصیهٔوجود
دکتر باقرپور کاشانی
باز دوباره شما تأکید داشتید که اراده، معلول سلسلهعلل بیرونی است که بالاخره این علل به علتالعلل میرسد که ذات مقدس پروردگار هست. اگر چنانچه اراده انسان، معلولِ علل بیرونی باشد، باز اینجا در فهمی که بنده دارم، به جبر میرسد. یعنی بالاخره ما که متضمن امور خارجی نیستیم که چه چیزی بالاخره بخواهد در اراده ما تأثیر بکند یا نکند! از خارج هست که به ما تحمیل میشود! و این خودش جبر علت و معلولی یا جبر فلسفی را به دنبال دارد.
و اینکه فرمودید ما این مسئله را وجدان میکنیم که البته نمیدانم این را بهعنوان خطا در ارتباط با وجدان انسان مطرح کردید که اینکه مختاریم و در ادامه فرمودید که اینها به سلسلهعلل بیرونی و خارجی میرسد و ما در وجدان فقط به همین صورت مییابیم که علل بیرونی نیست. در حقیقت، ما نمیتوانیم بفهمیم که آن علل بیرونی چیست و مییابیم که خودمان، اراده و اختیار داریم.
به نظر من این، اشکالاتی که در ارتباط با جبر هست را برطرف نمیکند. کمااینکه جناب استاد، شما التفات دارید که کلاً بحث علت و معلول و این حرفها، اینها متوقف به مباحث مشائی و نگاه مقدماتی هست که مرحوم صدرالمتألهین در ارتباط با تشکیک در وجود داشتند، اینها معنا میدهد.
اما در ارتباط با ذات مقدس پروردگار که در وحدت شخصیه وجود مطرح میکنیم، اساساً علت و معلول معنا نمیدهد؛ اساساً تمام تجلیات را بخواهیم حساب کنیم، علت مباشرش، خود ذات پروردگار هست و آن تصوری که مشاء دارد، آن تصوری که نگاه ابتدایی که در حکمت متعالیه بهعنوان تشکیک در وجود مطرح میشود که بالاخره وجودی غیر از وجود خداوند مطرح هست، حتی به صرف سنخیت بین علت و معلول باشد، ولی غیر از وجود خدا هست، این فرمایشات شما معنا میدهد، کمااینکه اشکالی که خدمتتان عرض کردم جواب داده نمیشود.
❏ادامه دارد...
╭──────┈┈┈┈
ꞌꞋ❅پارت بیستودوم
ꞌꞋ❅پارت قبل
ꞌꞋ❅@serat12k
┈┈┈┈───────╯