eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
8.4هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
2.8هزار ویدیو
66 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فیرحی و تحمیل نظریه بر نَص (۲) ✍دکترمحمدعلي ليالي/ استاديار پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي؛ [بخش1 از 3] 🔰 دکتر داوود فيرحي را مي‌توان يکي از گفتمان‌سازها و يکي از شبکه‌سازهاي فکري جريان تجدّدخواه ايران دانست که اگرچه شايد روش او با امثال دکتر سروش متفاوت باشد، اما مقصد و نتيجه کار آنها يکي بوده است. 1️⃣ از مهمترين مباني فکـري فيرحـي، نسـبيت گرايـي معرفتـي اسـت کـه پلوراليسـم و تکثرگرايي از لوازم آن به شمار مي‌آيد. 🔸️ مبناي نسبيت‌گرايي، موجب شد تا فيرحي به رويکـرد «تحميل نظريه بر نص» که ملازمه دارد با تفسير به رأي متون ديني، کشيده شود. 🔹️️ ايشان با توجه به پذيرش اين رويکرد، و نيز تمايل به ليبراليسم و حاکميت دمکراسي غربي، نصـوص ديني را براي قرائت ليبرال از اسلام، تأويل مي‌کـرد و در همـين راسـتا، برخـي نصـوص را گزينش، و برخي ديگر را ناديده مي‌گرفت. 2️⃣ دکتر فيرحي از فقه سنتي در حوزه علميه برمي‌خيزد و با تحول فکري و معرفتي تـا کانت پيش می‌رود و با توجه به تعلق خاطري که ايشان به ميشل فوکـو و گـادامر و برخـي ديگر از انديشمندان مغرب‌زمین داشت، به فهم هرمونوتيک از فقه و برداشت پلوراليسـتي از فقه سياسي مي‌رسد. 🔸️ اين نکته جاي سؤال دارد که چرا بايد در آثار فيرحي، فقهي کـه از دل حوزه علميه برخاسته است، با خوانشي برخاسته از ملاکها و معيارهاي معرفتـي فيلسـوفان غربي ارائه شود. 🔰ادامه مطلب ▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/1354
پایگاه تحلیلی صراط
⭕ فیرحی و تحمیل نظریه بر نَص #ماجرای_فکر_فیرحی(۲) ✍دکترمحمدعلي ليالي/ استاديار پژوهشگاه فرهنگ و معا
🔻 فیرحی و تحمیل نظریه بر نَص [بخش 2 از 3] 🔹️ فقه و شريعت بايد با معيارهايي که در درون خود دارند مـورد سـنجه قـرار گيرد، نه با معيارهاي برخاسته از مباني فکري غربي کـه بـا ديـن مـا در تضادند. 🔹️ فيرحـي مي‌خواهد فقه و گزاره‌هاي فقهي را با گزاره‌هاي ليبرالي و ليبرال دموکراسـي غربـي تطبيق داده و تفسير کند که نتيجه آن ليبراليزه کردن فقه اسلامي است. 🔸️وي در اين راستا از تنبيـه‌الامّه ميرزاي نائيني - با خوانش خاص و تحريف شـده‌اي کـه از آن دارد- بهره مـي‌بـرد. 🔺️ بنابر اين تحليل، بايد به [سمت] تحول در فقه برويم به گونه‌ای که بتواند از پس توجيه و تفسير تجدد برآيد و راه را براي آن بگشايد. 🔸️ دکتر فيرحي، بـا تفسـير حـداقلي از اسـلام، وقتـي در مـورد حکومت و حاکميت سخن مي‌راند، مبناي او ، ، و تجربه بشري است. 🔹️ بر اين اساس، از مشروعيت الهي حاکميت و حکومت حتي در حکومت نبوي و علوي، فاصله گرفته، و گرايش به مقبوليت و عرف‌گرايي در انديشه سياسي اسـلام پيـدا مـي‌کنـد. اينکـه مشروعيت برخاسته از نصوص ديني به مقبوليت برخاسته از تفکـر غربـي تنـزل داده شـود، حکايت از اين فاصله‌گذاري دارد. @serat_zanjan
🔻 فیرحی و تحمیل نظریه بر نَص [بخش 3 از 3] 3️⃣ دکتر فيرحي با اهتمام به طرح مباحث مشروطه ايران، به دنبال توجيه، تأويل و تفسير غربي از پديده مشروطيت و مشروطه‌خواهی ايرانيـان اسـت. 🔹️ ايـن پـروژه بـا طرح انديشـه آخوند خراساني و ميرزاي نائيني و تفسير نادرست از انديشـه آنهـا، درتقابـل بـا انديشـه‌هـاي مشروعه‌خواهاني مانند شيخ فضل‌الله نوري است. در همين راستا، يکي از محورهـاي فکـري دکتر فيرحي، پديده‌ي مقابله با استبداد و استبداد ديني است. 🔸️ از نظر فيرحي، جوامـع دينـي و اسلامي از جمله جامعه ايراني، جوامعي استبدادزده هستند و تفسير رايج ديني نيز به نوعي به اين استبداد کمک کرده است. 4️⃣ از جمله آرا و انديشه‌هاي دکتر فيرحي که البته فرصت نکرد آن را تفصيل دهد، نفـي اسلامي‌سازي علوم انساني است. 🔹️ در پروژه دکتر فيرحـي، علـوم انسـاني مثـل سـاير علـوم، محصول عقل بشري و خرد و عقلانيت جمعي است و لذا پديده اسلامي‌سازي علوم انساني، پديده توجيه ناپذيری است. 🔸️ اين درحالي است که آميخته بودن علوم انساني موجـود بـا مبـاني اومانيستي غرب و تفاوتها و تضادهاي گزاره‌هاي متعددي از اين علوم با دين اسلام بر اهل نظر پوشيده نيست. _ _ _ _ _ _ _ _ _ 🔰مطلب ذيل، برگرفته و اصلاح شده گفتاري است که در تاريخ  ۱۳۹۹/۸/۲۸ با عنوان «فيرحي؛ از قـم تـا نيـاوران» در خبرگـزاري رسا انتشار یافت(https://rasanews.ir/fa/news/668557) @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
27.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚙کلیپ‌سرودنمایش"جَهــــش‌تـولیــــد"⚙ 🔩بایـدکـه‌ازکـالای‌ایـرانـی‌حمــایـت‌کرد...🔩 🎤کاری‌متفاوت‌از‌گروه‌سرود: ♦️اجــرا در سفـر استـانی آیت الله رئیسـی به زنجان ⚡️✅رئیس جمهـور در جریان سفر به استان زنجان، با اشاره به سرودی که اجرا شد گفت: سـرود زیبا و پر مضمـونی بود که جا دارد از رسـانه ملـی هم پخش شود، چون موضوع آن رونق تولید بود و امسال، سال توجه به تولید هست. 🆔 @merajiha_znj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | ببینید؛ حجت الاسلام مهدیان در گفتگو با : حاضر به گفت و گو هستم ولی نه در جدال/ دود ناپختگی مذهبی ها در عدالتخواهی به چشم انقلاب می رود متن کامل خبر: v-o-h.ir/?p=31727 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️«بدقولی‌های مسئولان» فقط درد این مردم را افزایش داده است. 👤حجت‌الاسلام علیزاد، امام جماعت محله کوی فلسطین زنجان: 🔹آقای رئیسی تنها رئیس جمهور و مقام بلند پایه ای است که تاکنون از این منطقه بازدید داشته و امیدواریم هرچه زودتر وعده هایی که دادند محقق شود. 🔸امام جماعت کوی فلسطین زنجان، رایزنی با شورای شهر، شهرداری، فرماندار، استاندار، فرمانده نیروی انتظامی و دادستان زنجان و.. .برای بازدید و رسیدگی به مشکلات این منطقه را بخشی از تلاش های خود عنوان کرده و می‌گوید متاسفانه تلاش ها نتیجه چندانی نداشته است و یا درخواست ها بیجواب مانده و یا هنوز ثمره ای برای این منطقه نداشته است و تنها درد این مردم را افزایش داده است. 🔰متن کامل مصاحبه: ▪️ http://ido.ir/news/1089753/ @serat_zanjan
مواجهه با مطالبات مردمی؛ از جریان غرب‌گرا تا جریان انقلابی 🔹️‏‎ عامل سازنده در گفتمان سازی و کارآمدی دولت است. اما بی اعتنایی دولت های پیشین موجب انباشت و مصادره و تفسیر خواست مردم به ‎ ضد حکومتی شده بود. اکنون دولت مردمی پتانسیل ‎ را فراهم ساخته است و جهت ابزار فشار جبهه معارض را به سمت خودش تغییر داده است. @serat_zanjan
هدایت شده از آنتی سکولار
🔰واتیکانِ مجازیِ انقلابی‌ها🔰 🔻محبوبترین شبکه های اجتماعی در ایران به ترتیب واتساپ با 88% و اینستاگرام68% و تلگرام66% هستند/منبع: مرکز آمار ایران. 🔹 دوتای اول آمریکایی و سومی اروپایی (آلمانی) است. اما شبکه‌های اجتماعی داخلی با اختلاف فاحش به ترتیب سروش تقریبا5% و سپس ایتا4% دارای محبوبیت بسیار کمتری هستند. 🔻55 میلیون کاربر ایرانی در شبکه های اجتماعی فعال هستند. 🔹 ایتا قرار بود آلترناتیو داخلی برای تلگرام باشد اما با خیانت‌های سیاسی-فرهنگی آذریِ جهرمی و فقط رقبای خارجی‌اش تقویت شد تا مرجعیت خبری-فرهنگی از درون کشور به بیرون از مرزها منتقل شود. متاسفانه موفق هم بودند. 🔹ایتا گرچه محیط امنی از لحاظ فرهنگی دارد و اعضای خانواده می‌توانند با خیالی راحت وارد آن شوند اما اکنون تبدیل به واتیکان مجازی متدینین و انقلابی‌ها شده است. 🌐 در اینستاگرام و تلگرام ولنگاری فرهنگی موج می زند، فرهنگ و هویت به سرقت و قهقرا می‌رود اما جوانان انقلابی در ایتا سینه سپر می کنند و تولید محتوا می کنند. 🌀بچه مذهبی‌های ایتا به‌دور خود می‌گردند و گمان می‌کنند از دین و فرهنگ صیانت می‌کنند اما غافل از اینکه دشمن در اینستاگرام و تلگرام مشغول تغییر ذائقه است. ✅ ما را از زندان ایتا نجات دهید. ایتا درحال منفجر شدن از گروهها و کانال‌های مذهبی و انقلابی است، لطفا درِ سد را باز کنید تا حقِ آبه تلگرام و اینستاگرام هم داده شود. ✍️ https://eitaa.com/antisecular_ir
✅ به کوشش گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 📚 کتاب سكولاريسم پنهان، بررسی انتقادی انديشه‌های دكتر داود فیرحی 👤با نوشتارها و گفتارهایی از حجج اسلام و آقایان: سید محمدمهدی میرباقری، حمید پارسانیا، عبدالحسین خسروپناه، موسی نجفی، محمدجواد نوروزی، داود مهدوی زادگان، مهدی امیدی، ذبیح‌الله نعیمیان، ابوذر مظاهری، محمدعلی لیالی، علی احمدی‌خواه و علیرضا جوادزاده 🔶 دکتر داود فيرحی، انديشمند متواضع،‌ در کنار پذيرش «نسبی‌گرایی»‌ و گرايش به «ليبراليسم»، رويکرد «تحميل نظريه بر نص» و به‌صورت خاص، تفسير گزاره‌ها و تراث شيعی بر اساس نظریه برون‌دينی را اتخاذ کرده بود. 🔶 طبعاً با گرايش و رويکرد مزبور، بسياری از احکام سياسی اسلام که با ليبراليسم در تضادند، کنار گذاشته يا به حاشيه رانده می‌شوند؛ و اين امر، معنایی جز سکولاريسم نمی‌تواند داشته باشد. 🔶 بااين‌حال، از ويژگی‌های دکتر فيرحی، تلاش برای طرح مباحث علمی بدون ايجاد حساسيت منفی و تنش‌آفرينی بود، و ازهمين‌رو، سعی وافر داشت تا عباراتی را به کار نبرد که دلالتِ صريح بر سکولار بودن وی داشته باشد. بر اين اساس، می‌توان سکولاريسم موجود در آثار دکتر فيرحی را «سکولاريسم پنهان» دانست. ❇️ مشاهده و خرید اینترنتی 🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4617 🔰 کانال انتشارات مؤسسه امام خمینی(ره) 🌐 https://eitaa.com/hatif_ir 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 در آستانه نخستین سالگرد ارتحال آیت‌الله مصباح‌یزدی(ره)، همایش ملی علامه مصباح یزدی(ره)؛ فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی برگزار می‌شود. 📺 پخش‌زنده با ترافیک رایگان: TV.iict.ac.ir ⏱ سوم آذر ۱۴۰۰، ساعت ۱۸ @HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| اسلامی شدن علوم از یک طبقه بندی جدید شروع شود 🔺حجت الاسلام علی کشوری: 🛎 چرا طبقه بندی های علوم به سه بخش؛ پایه، تجربی و انسانی به چالش کشیده نمی شود؟ 🛎 آیا این تقسیم بندی منشا دینی دارد؟ 📎از بزرگان حوزه و حتی فرهنگستان هم در جلسات خصوصی این سوالات را مطرح کردم ولی بنده را لایق جواب دادن ندانستند... 🔺تا زمانی که ، طبقه بندی از طبقه بندی علوم را می پذیرد، نمیتواند ورود صحیح و تامی به داشته باشد. متن کامل نشست در سایت صدای_حوزه: v-o-h.ir/?p=31624 فیلم کامل نشست در صفحه آپارات : https://www.aparat.com/v/soQPK/ 🆔 @sedayehowzeh
انشقاق در جبهه نیروهای انقلاب پذیرفتنی نیست! ▪️به گزارش خبرگزاری فارس زنجان، جمعیت مستقل جهادی استان زنجان در بیانیه‌ای که برای خبرگزاری فارس ارسال کرده اند، اشاره به حاشیه‌های به وجود آمده در انتخاب شهردار زنجان آورده است: 🔹️...در آستانه برگزاری انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه ۱۳۹۸، متأسفانه نشانه‌های اختلاف و انشقاق در بین نیروهای انقلابی استان زنجان مشاهده شد و در انتخابات دوره ششم شورای اسلامی شهر زنجان در خردادماه ۱۴۰۰ به اوج خود رسید که بعد از انقلاب اسلامی این حد از اختلاف و انشقاق بی‌سابقه بوده است و این روزها نیز همچنان شاهد این انشقاق و عدم همبستگی هستیم که نمونه بارز آن عدم انتخاب شهر زنجان در مدت نزدیک به سه ماه هستیم. 🔸️انتظار از اعضای محترم تمکین در برابر قانون و تصمیمات نهادهای نظارتی است. اگر بزرگواری با رأی اعضای شورا به عنوان شهردار انتخاب می‌شود، اما بنا به هر دلیلی، مورد تأیید نهادهای نظارتی قرار نمی‌گیرد، اصرار بر انتخاب قبلی از اعضای شورای اسلامی منتسب به جریان انقلاب قابل قبول نیست، قطعا انقلابی بودن در تمکین در مقابل قانون، نمود و بروز خواهد یافت. 🔰 متن کامل خبر؛ ▪️http://serat-zanjan.ir/post/123 @serat_zanjan
27.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰حضور امیدآفرین و موثر روحانی جوان اصفهانی در بین معترضان زاینده رود. 🔹️جا داشت شاهد حضور پر رنگ طلاب و فضلای انقلابی در کف زاینده رود و در کنار کشاورزان شریف و محجوب باشیم! @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
امام فعال یا منفعل؟! ✍ حسین امامی 🔺️از آخرین اظهارات مرحوم ، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره ماهیت قیام سیدالشهدا(ع) و حادثه کربلا این بود که می گفت: "امام نه دنبال جنگ بوده و نه می‌خواست بیعت کند. بلکه هدف حضرت، نوعی مبارزه منفی بود. یعنی اعلام بیعت نکردن به همه و فرار از بیعت." 🔹️در صورتی که اندیشمندان معاصر نظیر شهید مطهری و... این نوع تنزل نگاه را قبول نداشته و آنرا نوعی خیانت نسبت به اهداف والای امام قلمداد می کردند. 🔻ادامه مطلب ▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/855 @serat_zanjan
🔻🔻🔻 🔹️در بیان استاد مطهری آمده است که قیام عاشورا را دارای سه هدف عمده عنوان می کنند. 🔻 آن سه هدف عبارتنداز: الف) عدم پذیرش تقاضای بیعت از سوی یزید ب)دعوت مردم کوفه ج) عامل امر به معروف و نهی از منکر 🔹️ایشان عامل سوم را مهمترین و اصلی ترین دلیل نهضت عاشورا معرفی کرده و می فرمایند:"اگر آن دو عامل قبلی هم نبود باز هم امام حسین(ع)، علیه یزید قیام می‌کردند." 🔺️مرحوم‌مطهری میفرمایند: 🔹️"توجه به دونکته اهمیت این عامل را به ما نشان می‌دهد: ▪️اول) امام قبل از ترک مدینه و دعوت مردم کوفه در وصیتنامه خود خطاب به محمد بن حنفیه می فرماید که قیام من قیام برای اصلاح است. من به حکم امر به معروف و نهی از منکر قیام می کنم. ▪️دوم) امام بعد از اطلاع از شکست کوفه و سستی اراده کوفیان نه تنها قیام خود را پایان یافته نمی داند، نه تنها با یزید بیعت نمی کند، بلکه داغترین خطبه ها و شور انگیز ترین و پر هیجان ترین سخنان بعد از شکست کوفه از امام شنیده می شود." 🔺️بنابراین سوالی که در نقد اندیشه مرحوم فیرحی می توان مطرح کرد اینست که چه لزومی دارد فردی که صرفا برای فرار از بیعت خروج کرده است، خطبه‌ها و اتمام حجت‌های پی‌درپی ایراد کند و همواره هدف خود را اصلاح امت عنوان کرده و ازضرورت بازگشت به سیره پیامبر صحبت کند؟ 🔹️علاوه برآن، مگر اصلاح امت و بازگشت به سیره پیامبر بدون تشکیل حکومت، اصلا متصور است؟! مگر مقدمه تشکیل حکومت، قیام در برابر حاکم جائر نیست؟! ♨️ بنظر می رسد با وجود اینکه اکثر علما و متفکران اسلامی و حتی غیر اسلامی در طول تاریخ، حادثه کربلا را قیام حضرت علیه ظلم و استبداد معرفی کرده اند، طرح چنین مباحثی بیشتر با هدف انکار نظریه الگوگیری انقلاب اسلامی از انقلاب عاشورا مطرح شده است. ✍حسین امامی @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️فیرحی و انکار علم دینی (4) 🔻بازخوانی نقد به منهج فقهی سازی علوم غربی و انکار توسط مرحوم ؛ [صفحه 1 از 3 ] 👤دکتر عبدالحسین خسروپناه؛ 🔹شخصی مانند که با اسلامی سازی علوم سیاسی مخالفت می ورزد، پس چرا دارد مفاهیم علوم سیاسی مدرن را فقهی می کند؟! اینکه همان اسلامی سازی است. 🔸..اگر کسی بگوید من هستم، معارف دینی را نیز قبول دارم لکن نمی خواهم از این معانی و مبانی دینی در استفاده کنم و می خواهم مفاهیم مدرن را با مبانی خودشان مطالعه کنم، چنین فردی دچار تناقض است. زیرا مفاهیم مدرن با مبانی اسلامی قابل جمع نیست و است. ادامه مطلب ▪️ https://eitaa.com/serat_zanjan/755
پایگاه تحلیلی صراط
⭕️فیرحی و انکار علم دینی #ماجرای_فکر_فیرحی (4) 🔻بازخوانی نقد #دکتر_خسروپناه به منهج فقهی سازی علوم
⭕ فیرحی و انکار علم دینی [صفحه2 از 3 ] 🔻🔻🔻 👤؟! ▪️وقتی نزد بسیاری از اساتید ایرانی علوم سیاسی حتی روحانیونی مانند صحبت از اسلامی سازی و بومی سازی علوم می کنیم، به شدت موضع منفی می گیرند. ▪️آنها اولا میان بومی سازی و اسلامی سازی تفاوت قائل می شوند و ثانیان می گویند اسلامی سازی علوم انسانی و اجتماعی به معنای ایدئولوژیک کردن علم و تحمیل یک سازوکار تأیید صدق و کذب از بیرون از دایره علم است در حالی که علم باید مکانیسم درونی تصدیق گزاره های علمی داشته باشد. به عبارت دیگر آنها مدعی هستند اسلامی سازی علم بدین معناست که ما فارغ از نتایج بررسی های علمی، گزاره های دیگری را به صورت مطلق به علم تحمیل کنیم. نظر حضرتعالی در این خصوص چیست؟ 👤 : 🔹️من معتقدم علوم انسانی جدید اساسا ایدئولوژیک هست. اصلا علم از ایدئولوژی جدا نیست.چطور ممکن است کسی تصویر واقع بینانه ای از علوم اجتماعی و انسانی جدید در غرب داشته باشد و متوجه نباشد که این علم، ایدئولوژیک است. 🔹️این جا باید بپرسیم شخصی مانند که با اسلامی سازی علوم سیاسی مخالفت می ورزد، پس چرا دارد مفاهیم علوم سیاسی مدرن را فقهی می کند؟! اینکه همان اسلامی سازی است. 🔹️کل کاری که ایشان در کتاب فقه و حکمرانی حزبی انجام داده، این است که مفهوم مدرن حزب را با استفاده از مفاهیم فقهی مشروعیت می بخشد. مثلا از مفاهیمی مانند سَبق و رمایه، نیابت، خطابات قانونی، لزوم شرعی و عقلی حفظ نظام و … کمک می گیرد تا حزب مدرن را فقهی کند. آیا این کار اسلامی سازی مفاهیم علوم سیاسی مدرن نیست؟ اتفاقا غلیظ ترین نوعی اسلامی سازی، فقهی سازی است. 🔹️امثال ما که از اسلامی سازی علوم انسانی صحبت می کنیم. منظورمان فقهی سازی نیست. منظورمان این است که از مبانی معرفتی و حکمی در علوم انسانی استفاده شود. زیرا علوم انسانی بدون مبانی نیستند و مبانی، معانی را تعیین می کنند. 🔹️ما می گوییم از حکمت و معارف اسلامی به عنوان مبانی در علوم انسانی استفاده شود اما منظورمان فقهی سازی نیست در حالیکه غلیظ ترین نوع اسلامی سازی علوم انسانی را که فقهی سازی است، دارد در کتاب هایش پیاده می کند. بعد می گویند ما موافق اسلامی سازی علوم نیستیم. شما که دارید این کار را انجام می دهید. 🔹️من با این شیوه اسلامی سازی علوم انسانی مخالفم و پژوهش ایشان درباره حزب را هم در یک مناظره مفصل نقد کرده ام. @serat_zanjan
فیرحی و انکار علم دینی [صفحه3 از 3 ] 🔻🔻🔻 🔹️البته توجه داشته باشید که بنده نیز قائل به تفاوت میان دو مفهوم بومی سازی و اسلامی سازی هستم لکن تفاوت آن ها را طولی می دانم نه عرضی. 🔹️وقتی می گوییم بومی سازی علوم انسانی، یعنی در نظر گرفتن مؤلفه های بومی یک جامعه در شناخت روابط اجتماعی. 🔹️شما نمی توانید مثلا رابطه فقر و خودکشی را در جامعه ای بشناسید بدون این که به ویژگی ها و مؤلفه های بومی آن جامعه توجه داشته باشید. تمام این ویژگی و مؤلفه های بومی و قومی و فرهنگی در شکل گیری روابط اجتماعی دخیل هستند. این می شود بومی سازی که در همه جوامع هم قابل تصور است. 🔹️حال اگر این جامعه بومی از ویژگی اسلامیت نیز برخوردار باشد، مثلا دارای باورهای ایمانی و دینی و کنش های اخلاقی، هنجاروار و همراه با فضایل و ارزش هایی مانند ایثار، انفاق، خدمت به خلق و غیره باشد، وقتی یک پژوهشگر می خواهد درباره این جامعه تحقیق کند، دارد روابط انسان هایی را بررسی می کند که متأثر از آموزه های دینی هستند و به گزاره هایی می رسد که می توان آنها را گزاره های دینی دانست. یعنی نیت ها و انگیزه های دینی این جامعه نیز مورد شناسایی قرار می گیرد تا بتوانیم یک تفسیر واقع بینانه داشته باشیم نه فقط یک تبیین اثبات گرایانه.این هم می شود اسلامی سازی. 🔹️شهید صدر هم در کتاب اقتصادنا می گوید وقتی روابط اقتصادی مردم بر پایه احکام اسلام باشد، می توانیم به کشف روابط اقتصادی انسان های متدین پی ببریم و در واقع علم دینی تولید می شود. ❓چرا تا صحبت از علم دینی می شود، برخی فکر می کنند که می خواهیم همه چیز را از آیات و روایات استخراج کنیم؟ 🔹️علاوه بر این وقتی ما از اسلامی سازی علوم انسانی سخن می گوییم، توجه داریم که علوم اجتماعی بدون مبانی فلسفی اصلا وجود ندارد و وقتی این مبانی فلسفی از حکمت اسلامی گرفته شد، طبیعتا علوم اجتماعی مبتنی بر حکمت اسلامی می شود. ⭕این هم یک معنا از اسلامی سازی علوم انسانی است. 📍نکته دیگر اینکه مگر علوم اجتماعی فقط شامل کشف روابط بین پدیده های اجتماعی در عالم خارج است؟ بخشی از علوم اجتماعی توصیف انسان و نهادهای مطلوب است. 🔹️وقتی هایک، رالزوپوپر به تعریف عدالت می پردازند، آیا فرضا یک تحقیق میدانی انجام داده اند تا به تعریف عدالت برسند؟ اصلا تعریفشان از عدالت بر اساس ایدئولوژِی ای است که پذیرفته اند. 🔹️چطور این جا ایدئولوژی حق دارد به تعریف عدالت بپردازد ولی ایدئولوژی اسلامی حق ندارد؟ ⭕بخش دیگری از علوم اجتماعی بایدها و نبایدهایی است که به تغییر رفتارها و دگرگونی وضع موجود از نامطلوب به مطلوب منجر می شود. همه اینها مملو از ارزش ها است. 🔹️چطور ایدئولوژی های دیگر می توانندن راهبردها و بایدها و نبایدهایی بیان کنند اما ما نمی توانیم از فقه و اخلاق اسلامی برای بیان بایدها و نبایدها بهره بگیریم؟ ⭕پس نه تنها به معنایی که عرض کردم معقول است، بلکه دارد و اگر فرد مسلمانی که باورمند به آموزه های اسلامی است، علوم انسانی اسلامی به این معنا را نپذیرد، دچار تناقض است. 🔺️یعنی اگر کسی بگوید من عالم دینی هستم، معارف دینی را نیز قبول دارم لکن نمی خواهم از این معانی و مبانی دینی در علم مدرن استفاده کنم و می خواهم مفاهیم مدرن را با مبانی خودشان مطالعه کنم، چنین فردی دچار تناقض است. زیرا مفاهیم مدرن با مبانی اسلامی قابل جمع نیست و اجماع نقیضین است. ◾منبع: ماهنامه عصر اندیشه @serat_zanjan