eitaa logo
ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی
870 دنبال‌کننده
470 عکس
220 ویدیو
12 فایل
ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی حوزه های علمیه، بمنظور تلاش در ارائه الگوی تمدنی مبتنی بر فقه جعفری ، مرکب از اساتید حوزه و دانشگاه، از سال ۱۳۹۹ تشکیل شده است. ارتباط: @ad_setadmemari
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤مقام معظم رهبری: این روز را در خاطره‌ی ملت نگهدارید. روز پانزده‌ خرداد، روز عظیمی در تاریخ ما بود و اولین پایه‌ی مقاومت مردمی ما در سطح وسیع، به خاطر عشق به امام، آن روز گذاشته شد. 🏴 فرا رسیدن سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد گرامی باد. با ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی همراه باشید🔻 https://eitaa.com/setad_memari
در اين حريم، هيچ‌كسی بی‌مراد نيست بازار اهل معرفت اینجا کساد نیست همواره بی‌حساب فقط لطف می‌كند بيهوده نام او كه امامِ "جواد " نيست ديدم كه در تمامی حاجت‌گرفته‌ها فرقی ميان مجتهد و بی‌سواد نيست پرسيدم از حوائج و بين جواب‌ها حتی يكی‌ش، "حاجت ما را نداد"، نيست نامی برای درب ورودی مرقدش درخور تر از ورودی "باب المراد" نيست شاعر: نفیسه سادات موسوی 🏴شهادت مظلومانه، نهمین چراغ هدایت، حضرت امام محمد تقی علیه السلام را تسلیت عرض میکنیم. با ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی همراه باشید🔻 https://eitaa.com/setad_memari
بلندمرتبه‌سازی و ناترازی انرژی 💠 دستور اصلی جلسه امروز مجلس شورای اسلامی، ارائه گزارش وزیر محترم نیرو درباره قطعی‌ برق به ویژه برق چاه‌های کشاورزی بود که سبب تحمیل خسارت قابل توجه به کشاورزان عزیز شده است. به این نمودار توجه بفرمایید که نتایج یک مطالعه در کنفرانس بین‌المللی تغییر را نشان می‌دهد؛ متوسط دمای هوا در مناطق متراکم و بلندمرتبه تا ۴ درجه از مناطق یک‌ طبقه بیشتر است! 💠 واضح است که افزایش ۴ درجه‌ای دما سبب می‌شود که مردم در مناطق متراکم و بلندمرتبه با شدت بیشتری از وسایل سرمایشی استفاده کنند. به طور متوسط هر درجه افزایش دما نزدیک به ۲۰۰۰ مگاوات به افزایش اوج‌بار کمک می‌کند. به عبارتی بلندمرتبه سازی عامل رشد ۸۰۰۰ مگاواتی اوج‌بار است که این رقم معادل ۸۰ درصد ناترازی فعلی برق ایران در دوران پیک مصرف را تشکیل می‌دهد! 💠 توسعه عمودی و شهرها، علاوه بر ناترازی انرژی باعث مسائل متعدد دیگری نظیر ، و ... نیز می‌شود و تجربه شکست خورده‌ای است که متاسفانه هنوز اغلب شهرداری‌ها به بهانه درآمدزایی، دست از سر آن بر نمی‌دارند! 💠 کاش فرصت داشتم تا طی یک پژوهش مبسوط، خسارت حاصل از به خاک سیاه نشستن کشاورزانی که این روزها در سراسر کشور دائما برق چاه‌هایشان قطع می‌شود را با درآمد حاصل از شهرداری‌ها مقایسه کنم تا تراز مالی این نوع برای همگان مشخص شود. 📝 دکتر محمدمنان رئیسی؛ نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی همراه باشید🔻 https://eitaa.com/setad_memari
به عمل کار برآید... 👤مقام معظم رهبری: در انتخابات بایستی دقت کرد؛ به حرف و وعده اعتماد نکنید؛ به عمل کار برآید. به حرف زدن و به گفتن و به وعده دادن نمیشود اعتماد کرد. با ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی همراه باشید🔻 https://eitaa.com/setad_memari
📍 فرزندآوری ممنوع آپارتمان‌ها جا ندارند / ارتباط برنامه‌ریزی شهری، مسکن و کاهش رشد جمعیت 📝 شهاب الدین فتحی در یادداشتی مطرح کرد؛ 💠 مسکن سهم قابل توجهی از سبد هزینه خانوار در ایران را دارد که به دو صورت در کاهش رشد جمعیت کشور اثر می‌گذارد. 💠 تاثیر پنهان مسکن در کشور. کیفیت تامین مسکن در فرزندآوری به‌نوعی اثرگذار است. تامین فضای مناسب برای رشد فرزندان و پاسخ درست به با برنامه‌ریزی مسکن رفاهی و معیشت محور می‌تواند پاسخ مناسبی به آن باشد. 💠 چرا در ایران به این امر توجه نمی‌شود و با ساخت آپارتمان‌ها و واحدهای کوچک مسکونی از کیفیت مسکن کاسته می‌شود. عامل مهم اثرگذار در این رویکرد تراکم جمعیتی بالا در کلانشهرهای ایران است. اکثر کلانشهرهای ایران تراکمی بالای ۹۰ یا ۱۰۰ نفر در هکتار دارند و در کلانشهر این عدد به ۱۴۰ نفر بر هکتار رسیده است. 💠 این موضوع موجب افزایش قیمت زمین و در پی آن افزایش قیمت مسکن شده است از طرفی عدم استطاعت خانوارها در تامین متناسب با نیاز، آنها را به سمت تهیه مسکن‌های کوچک مقیاس سوق می‌دهد. مسکنی که رفاه و معیشت در آن جایی ندارد و در نهایت آن‌ها را از داشتن فرزند منصرف می‌کند. 🌐 متن کامل یادداشت: https://ihkn.ir/?p=37736 با ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی همراه باشید🔻 https://eitaa.com/setad_memari
بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب بر نقش بانوان در 📝 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «در این قضیّه‌ی انتخابات، شما بانوان و خانمهای عزیز میتوانید نقش ایفا کنید. مهم‌ترین نقش شما هم در داخل خانه است؛ وادار کنند فرزندان را و همسر را برای اینکه در زمینه‌ی انتخابات فعّال باشند و درست تحقیق کنند... در شناخت نامزدهای انتخاباتی، در حضور در پای صندوقها، هم در داخل خانه و هم در خارج خانه میتوانید نقش ایفا کنید.» ۱۴۰۲/۱۰/۶ با ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی همراه باشید🔻 https://eitaa.com/setad_memari
💠 کودکان در دوره و با رفت آمد از خانه به مدرســه شروع به تجربه محیط خود می کنند. آنها تمایل دارند با همسالان خود در محله بازی کنند و با محله درگیر شوند. در صورت پاسخ مثبت به این نیازها، کودک ارتباط مثبت با محله شکل داده و پایه های هویت محله ای و شهری در او شکل می گیرد. 💠 مجموعه عوامل محیطی و اجتماعی مختلف در محله های سنتی تسهیل کننده حضور کودک در محله بوده و فرآیند اجتماعی شدن و تربیت او از طریق فعالیت هایی چون بازی و در امور مذهبی صورت می گرفته است. 💠 محله سنتی شرایط لازم را برای رشد فکری و اجتماعی کودکان و نسلی با بالا به جامعه فراهم میکرده است، اما در محله های جدید هر چند دارای بالا هستند ولی قادر به چنین شرایطی نیستند. 💠 زندگی در محله های سنتی تنها به معنای بودن در محیطی متفاوت از محله های جدید نیست بلکه به معنای پیروی از سبک و الگویی از سکونت است که در حال حاضر بخش عمده ای از ایران با آن بیگانه هستند. 📝برگرفته از پژوهش مقایسه ارتباط کودک با محله در محله های سنتی و جدید؛ دانش پور و همکاران،1396. با ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی همراه باشید🔻 https://eitaa.com/setad_memari
📸 مواضع نامزدهای ریاست‌جمهوری در خصوص مسکن چیست؟ با ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی همراه باشید🔻 https://eitaa.com/setad_memari
💠 ضوابط شهری جدید(سیستم توده گذاری) و معماری آپارتمانی، باعث خارج شدن واقعیت روزمره حیاط از مرکز زندگی شده و درحال انتقال به حاشیه است. 💠 بررسی بر روی قشرمذهبی شهر قم نشان میدهد به رغم حذف واقعیت مفهومی از زندگی روزمره همچنان تصاویر ذهنی از حیاط مقدس، حیاط مرکز فعالیت و حیاط پیوسته با و آسمان به عنوان عنصر مقدس در اذهان نسل های میانسال وجود دارد؛ در جوانترها نیز وجود آن قابل انکار نیست، اما نمیتوان تحول دیدگاه را هم انکار کرد. 💠 اهمیت یافتن فعالیت هایی چون نگهداری وسایل و بدرقه و در مقابل کمرنگ شدن فعالیتهای اصیل حیاط مانند جمع شدن ، نشانه های این تحول است. مهمترین تغییر مربوط است به مفهوم محرمیت اسلامی حیاط که منابع مختلف فوق اشاره داشتند و زنانه بودن حیاط را هم میتوان تابع آن دانست. 💠 اظهارات مصاحبه شوندگان در مورد کارکردهای آیینی حیاط و حتی موجودیت خود حیاط، نشان از تغییر بنیادی برخی اصول دارد. بحث حفظ زنان و مردان در مراسم ها و آیین ها باید خواست افراد را برای داشتن امکان خانوادگی، طبعا برگزاری مراسم در حیاط خانه ها ترغیب کند؛ اما مفاهیم مدرن سکونت و کم اهمیت شدن کار خانگی، عدم تمایل نسل های متأخر مذهبی را به این کارکرد حیاط ایجاد میکند. 💠درعین حال باید عدم تجربه مستقیم برخی جوانترها از بسیاری از کارکردهای حیاط را عامل این نگاه دانست که ترویج ای و در تعدیل آن میتواند مؤثر باشد. 📝 دکتر ناری قمی و همکاران،۱۳۹۷ با ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی همراه باشید🔻 https://eitaa.com/setad_memari