مقاله همنشینی و جانشینی مردم و حاکمیت- بهار 403.pdf
375.2K
انتشار مقاله جدید:
عنوان مقاله: بررسی همنشینی و جانشینی مردم و حاکمیت در تربیت
نویسنده: سید نقی موسوی
چکیده
قدرت سیاسیِ حاکمیتها در گسترشِ «اقتدار تربیتی» خود و یا سهمخواهی خانوادهها در تَکروی تربیتی و یا جانشینی دولت بجای خانواده و یا جانشینی خانواده بجای دولت و یا دیگر صُوَر، انحصارخواهی در تربیت و «جانشینی در تربیت» را دامن میزند و در مقابل، ایدهِ «همنشینی در تربیت»، درتلاش است تا تربیت را امری مشارکتی و یا شراکتی تعبیر نماید. نوشتار حاضر با توجه به لزوم توسعه ادبیات تربیت اسلامی و به خصوص ادبیات حدیثپژوهی در تربیت درتلاش است همنشینی مردم (اعم از خانواده، نخبگان و مردم) و حاکمیت و یا جانشینی را با مطالعه حدیث «رساله حقوق» مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش توصیفی استنباطی است. مولف در ابتدا این حدیث را اعتبارسنجی نموده است و در ادامه با نمایهزنی و کدگذاری و سپس طبقهبندی مفاهیم و مدالیل، مجموعه دلالتهای رساله را گردآوری و حقوق و تکالیف تربیتی حاکمیت، خانواده، مردم و نخبگان را در چهار محور تبیین و در ادامه ضمن تایید همنشینی میان مکلفان تربیت، تبیینی از نوع همنشینی کرده است.
کلیدواژهها
#حق_بر_تربیت
#ولایت_تربیتی
#حکمرانی_تربیتی
#تربیت_مردمی
#مقاله
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
مقاله قاعده اکرام--بهار 403.pdf
338.2K
قاعده فقهی اکرام از منظر فقهی
کرامت انسان در عصر حاضر و در اعلامیه حقوق بشر مورد توجه قرار گرفته است؛ اما کرامت ذاتی و اکتسابی انسان از دیرباز در ادیان آسمانی مطرح بوده است. کرامت می تواند یکی از مبانی انسان شناختی تربیت باشد و إکرام بعنوان یک اصل بر تمام اقدامات تربیتی حاکم گردد. فقه تربیتی به مثابه دانشی نو در تربیت پژوهی درحال رشد است و صورت بندی قواعد در آن اهمیت مضاعف دارد. مساله نوشتار حاضر امکانسنجی ملاحظه «إکرام» به عنوان یک قاعده در فقه تربیتی است که با روش اجتهادی برای اثبات مفاد این قاعده، مستندات قاعده را میکاود. نتایج تحقیق نشان می دهد اکرام به لحاظ مفهومی به هر اقدامی اشاره دارد که شخص نسبت به دیگری انجام می دهد تا شرافت او حفظ شود یا هر اقدامی است که شرافت فرد را حفظ میکند. بر اساس دلیل قرآنی آیه هفتادم سوره اسراء، «اصل قاعده اکرام»، قابل اثبات است و بر اساس ادله عقلی و نقلی نظیر دلالت روایت «اکرموا اولادکم» و دلالت بسیاری از روایات «سیره و گفتار معصومین»، إکرام کودکان «مستحب» است و حکم رعایت کرامت متربیان در تربیت، «مستحب» است. معتبرترین دلیل بر این امر، آیه هفتاد سوره اسراء، و تضافر روایاتی است که در خصوص «تکریم کودکان» وارد شده است. این تحقیق نشان داده که إکرام در جایجای تربیت مصداق دارد و در ابواب مختلف فقه تربیتی تطبیق می شود و استحباب إکرام به شایستگی می تواند در قامت یک قاعده فقهی در تحقیقات فقه تربیتی بکار رود.
کلیدواژهها
#کرامت
#فقه_تربیتی
#تربیت_اسلامی
#حقوق_کودک
#مقاله
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousa
تشییع میلیونی رئیسی و لکنت زبان جامعه شناختی
✍️ سیدنقی موسوی- 030303
براستی چرا جامعه شناسی ایرانی، تشییع میلیونی رئیسی در استانهای آذربایجان شرقی، قم، تهران، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را برای توصیف و تبیین شایسته نمی داند؟
مگر نه این است که تجمعات و حرکتها و پدیده های اجتماعی صدها برابر کوچکتر دستمایه نظریه پردازی قرار می گرفت؟ (مانند تشییع مرحوم پاشایی)
حتی با مبانی مدرن و سکولار در تحلیلهای اجتماعی و جامعه شناسانه هم این تجمعات و احساسات جمعی مردم ارزش تحلیل و تبیین دارد! اما مثل همیشه جامعه شناسی سکولار هیچ تعهدی نسبت به پدیده های اجتماعی که از الگوهای اجتماعی گفتمان انقلاب اسلامی و تجلیات اسلام اجتماعی و اسلام انقلابی برمی خیزد، در خود نمی بیند. اما استراتژی مارپیچ سکوت تاکی جواب خواهد داد؟
جهت داری علوم اجتماعی وارداتیِ تقلیدی و سوگیرانه بودن آن همین است. هیچ انتظاری نیست! عینک سکولار نمی تواند پدیده شهادت و ایثار را شناسایی کند. با عینک اینجهانی (سکولار/عرفی) جان فدا بودنِ قاسم سلیمانی و رئیسی معنادار نیست!
همه این مردم که برای رئیسی دلار 57 تومنی عزادار شدند، حتما فتوشاپ اند و ساندیس خور! (مانند جمعیت میلیونی راهپیمایی اربعین و یا تشییع سردار سلیمانی).
تمدن نوظهور ایرانی اسلامی با گفتمان اجتماعی خود در حال رشد و تجربه است و رئیسی مردی بود که در قبال الگوی دولت-ملت (به تعبیر هابز در لویاتان، گرگ و هیولا -دولت به مثابه هیولای کنترل کننده مردمِ گرگ نهاد-) الگوی امام-امت که رابطه قلبی و ولایت و مسئولیت را بنا مینهد را به نمایش گذاشت.
رئیسی مردی بود که با اخلاص و اخلاق بر همه تئوری های اومانیستی اجتماعی و سیاسی مدرن خط بطلان کشید و مِن بعد، شهید رئیسی (بجای آقای رئیسی) تازه پیشران حرکتهای اجتماعی نوجوانان و جوانان انقلابی خواهد بود و نفوذ اجتماعی اش عالم گیر خواهد شد.
با ایدئولوژیک خواندن این پدیده ها، نمی توان هستی های اجتماعی تشخّص یافته را انکار کرد!!
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
سیدنقی موسوی
سخنرانی سیدنقی موسوی در افتتاحیه دوره نظام مباحث پسران (بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان) 20 شهریور
مرتبط 👆🏼
(لکنت زبان علوم انسانی مدرن در قبال پدیده میلیونی راهپیمایی اربعین )
مردم داغدار شهدای خدمت، این توهینها و میزان فاصله چنین تفکر دیکتاتورمآب با خواست و مشکلات خود را، فراموش نمی کنند!!!
#نمک_به_زخم_مردم
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
5f72ca26186483ae1ad35047_7321438725165905047.mp3
59.49M
دوره تربیت مدرس سند تحول بنیادین
مشهد مقدس 25 خرداد 1403
🎙سخنران: سیدنقی موسوی
عنوان: مرزشناسی تربیت سکولار و دینی
✅ معنا، قلمرو و تبار تربیت سکولار
✅ معنا، قلمرو و تبار تربیت دینی
✅ ✅ مرزشناسی و مرزداری تربیت سکولار و دینی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از صد عهد سعید با مردم
صد عهد دکتر جلیلی.jpg
14.84M
🧾#صدعهد دکتر جلیلی برای تکتک استانهای کشور
📢 برنامه رو یک شبه نمیشه نوشت، یکی از نشونههاش همین برنامههای دقیق برای نقطه به نقطهی ایرانه 🇮🇷
✅ اگه میخوای از برنامههای دکتر جلیلی برای هر استان و اولویتهاتون خبر داشته باشی این فایل رو ببین👆
یا به تارنمای زیر سر بزن👇
🌐 http://100ahd.drjalily.com
📱 @DrJalily100ahd
همسر رفسنجانی خانه دار
همسر خاتمی خانه دار
همسر روحانی خانه دار
همسر دوم نجفی توسط شوهر به قتل رسیده
همسر رئیسی استاد دانشگاه
همسر جلیلی پزشک
جوک یعنی اینا بیان درمورد جایگاه زن صحبت کنند!!
🗣 توییتر انقلابی
@twtenghelabi
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
🔸همسرش #پزشک است ولی از او سوء استفاده نمیکند
🔹 #حافظ_قرآن است ولی دم به دم آیه نمیخواند
🔸 #جانباز است ولی مدام از خاطرات جبهه نمیگوید
🔹 خودش به ۳ #زبان مسلط است ولی فخر فروشی نمیکند
🔹مادرش ترک است و اهل اردبیل ولی از ترک ها سواستفاده نمی کند
بله، او #سعید_جلیلی است
🏠 مدرسه انقلاب👇👇
🆔 @darseenghelab
هدایت شده از mousavi
مقاله مرزشناسی تربیت انقلابی.pdf
519.7K
#مقاله_جدید
مفهومکاوی و مرزشناسی «تربیت انقلابی»
سید نقی موسوی
چکیده
در میان جمعیتهای وفادار به انقلاب اسلامی ایران سبکهای تربیتی متعددی دیده میشود که وجه اشتراک آنها در الگویی از تربیت مبتنی بر انقلاب اسلامی است که به «تربیت انقلابی» موسوم است. نوشتار حاضر درصدد است با روش تحلیل مفهومی به مفهومشناسی و مرزشناسی این نوع تربیت بپردازد. برای این منظور ابتدا گونهها و معانی تربیت انقلابی صورتبندی شد و درادامه باهدف ارائه تعریفی هنجاری از «تربیت انقلابی» و «انسان انقلابی»، عناصر معنایی «انقلابیگری» مورد تحلیل قرار گرفت. سپس مرز مفهومی تربیت انقلابی با مفاهیم مشابه در گفتمان خودی یعنی تربیت مهدوی، تربیت جهادی، تربیت بسیجی و نیز گفتمانهای رقیب مرزشناسی شد. پس از بررسیها و تحلیل معانی و اقسام تربیت انقلابی و نیز بررسی عناصر معنایی آن در گفتمان انقلاب اسلامی، در تعریف تربیت انقلابی، بر فرایند یاریرسانی به متربی برای مبارزه عدالتخواهانه و عقلانی با حاکمیت غیرالهی و پذیرش و التزام به ربوبیت تشریعی الهی همراه با تأیید، مشارکت، نظارت و انتقاد در حکومت اسلامی تأکید شد. همچنین مفهوم تربیت انقلابی در گفتمانهای دیگر مانند پستمدرن، نومارکسیستی و رویکردهای انتقادی با این مفهوم در گفتمان انقلاب اسلامی، بهلحاظ زیربنایی و روبنایی تمایز دارد.
کلیدواژهها
#تربیت_اسلامی #تربیت_مهدوی #تربیت_سیاسی #تربیت_جهادی #تربیت_بسیجی #تربیت_انقلابی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
به گزارش روابط عمومی، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قم گفت:
دانشگاه فرهنگیان برغم فراز و فرودها و کم لطفی ها، در دولت 2.5 ساله شهید رئیسی، احیاء، تقویت و مورد حمایت جدی قرار گرفت.
دکتر موسوی اظهار کرد: براساس بررسی ها، نگرش درون زا، فرهنگ پایه و علمی #دکتر_جلیلی در توجه به جوانان، نخبگان و دانشمندان و دانشگاهیان به مثابه #امتدا_راه_شهید_رئیسی می تواند آموزش عمومی و آموزش عالی را به سطح مطلوب برساند. ضمن اینکه سیر احیاء، تقویت و ارتقاء دانشگاه مهم و راهبردی فرهنگیان را تکمیل و کفه ی تربیت معلم را سنگین تر نماید.
ایشان در پایان ضمن تاکیدبر تلازم «حق انتخاب» و «مسئولیت انتخاب» از همگان برای حضور پرشکوه در انتخابات ریاست جمهوری دعوت نمودند.
مصاحبه با رهیافت اندیشه- زمستان 401- شماره 4.pdf
1.23M
مصاحبه با رهیافت اندیشه
تربیت معلم؛ وظیفۀ تسبیبی والدین و تکلیف مباشری حکومت دینی
رهیافت اندیشه زمستان 1401- شماره 4 (10 صفحه - از 60 تا 69 )
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
باسلام و تعزیت ایام شهادت امام حسین (ع)
برای دیدن برخی کلیپهای متناسب با ایام محرم لینک زیر را لمس نمایید
«تربیت حسینی در زیارت عاشورا» (لینک )
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
باسلام و تعزیت ایام محرم الحرام و عزاداری سید الشهدا ع
برخی یادداشت های محرم پارسال تقدیم می شود:
1. استراتژی تربیتی در آینه تربیت حسینی (لینک)
2. سهم «تجلی اجتماعیِ فرهنگ عاشورا» در نظریه تربیت اسلامی (لینک)
3.هیات حسینی و تاک (تربیت اوان کودکی) (لینک)
4. تربیت زیبایی شناختی و هنری در مدرسه عاشورا (لینک)
5. آینده شناسی تربیتی و مدرسه عاشورا (لینک)
6.تربیت عاطفی در مکتب عاشورا (لینک)
7. تربیت سیاسی در مکتب عاشورا (لینک)
8. تربیت تشکیلاتی در بستر فرهنگ عاشورا (لینک)
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
#مقاله_جدید
انتشار برخط
عنوان: سایبورگ و ارزیابی پیامدهای آن در آموزش
نویسندگان: سیدامیر سخاوتیان / سیدنقی موسوی
نشریه نظریه و عمل در تربیت معلمان
https://itt.cfu.ac.ir/article_3671.html
چکیده
پیشینه و اهداف: «سایبورگ» پدیدهای است که در آینده و در جامعه بشری فراوان دیده خواهد شد و امروزه نیز ریشههایی از آن در جامعه بشری وجود دارد. «سایبورگ» مرکب از دو حیث انسانی و سایبری است که آن را در بستر اصلی طراحی سایبورگ یعنی جنبش تراانسانگرایی میتوان مشاهده نمود. حیث سایبری دارای نوعی الگوریتم است که به پردازش کلان دادهها میپردازد و میتواند به کمک پردازش این کلاندادهها بر قوای ادراکی حیث انسانی خود تأثیرگذاری نماید. از اینرو؛ بر فرآیند تربیت و تعالی آن نیز تأثیر میگذارد. در نتیجه تربیت اسلامی بنابر مأموریت ذاتی خود یعنی تعالی انسان، لاجرم باید ابعاد مختلف آن را شناخته و برای مواجهه فعال با آن در راستای تربیت و تعالی آماده سازد. هدف از این پژوهش، توصیفِ «سایبورگ» و ارزیابی پیامدهای آن در آموزش است. روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی تحلیلی و انتقادی است. یافتههای پژوهش: سایبورگها، موجوداتی مرکب از انسان و ماشین هستند که در فرآیندها و پیامدهای آموزشی و تربیتی جامعه انسانی آینده تأثیر خواهند داشت. نتیجهگیری: در این پژوهش، دلالتهای تربیتی سایبورگ مورد بررسی واقع شده و حاصل آن نیز در اختیار بهینهسازان سایبری قرار می-گیرد؛ تا بتوان ترکیبی همگن و در راستای تعالی حیث انسانی این پدیده را ساخت و سبب تعالی او و سایر انسانهای همزیست او گردید.
کلیدواژهها
#سایبورگ
#انسان_سایبوگ
#هوش_مصنوعی
#تربیت_اسلامی
#جنبش_تراانسان_گرایی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
#مقاله_جدید
انتشار برخط
عنوان: ایدئولوژیک بودن تربیت در جمهوری اسلامی ایران
نویسنده: سیدنقی موسوی
نشریه نظریه و عمل در تربیت معلمان
https://itt.cfu.ac.ir/article_3672.html
چکیده
پیشینه و اهداف: هدف این پژوهش، بررسی انتقادی مدعایِ «ایدئولوژیک بودن تربیت در جمهوری اسلامی ایران» است. وشها: روش تحقیق، روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی است. یافتهها: در ابتدا مدعای مذکور توصیف و تحلیل شد. در ادامه ضمن شناسایی عدم تنقیح مفهومی «تربیت ایدئولوژیک» و اغتشاش مفهومی و تبعیض در کابرد این مفهوم پاسخهای زیر مطرح شد: 1. واژه ایدئولوژی دستکم دارای سه معنای مثبت، منفی و خنثی است و اشکالکنندگان معنای واحدی از «تربیت ایدئولوژیک» اراده نمی-کنند؛ 2. در ادبیات تخصصی فلسفه تربیت و فلسفه برنامه درسی، ایدئولوژی با نظام تربیت رسمی در ارتباط بوده و برنامه درسی ذاتی ایدئولوژیک دارد؛ 3. از باب پاسخ نقضی، باید دانست که «تربیت سکولار» و «تربیت لیبرال» تربیتی ایدئولوژیک است (هم به معنای منفی و هم به معنای مثبت)؛ 4و5و6. اگر اشکال به لحاظ کُبری به «اسلامی بودن» و یا حکومتی شدن و یا شبهتربیت شدنِ «تربیت در جمهوری اسلامی ایران» ناظر باشد، وارد نیست اما اگر منظری صُغروی به آسیبهای روبناییِ «تربیت در جمهوری اسلامی ایران» متوجه باشد قابل پذیرش است؛ هرچند شبهه تلقین، وارد نیست. نتیجهگیری: نتیجه آنکه اشکال «ایدئولوژیک بودن تربیت در جمهوری اسلامی ایران» وارد نیست؛ اما این سخن به معنای مسدود شدن باب گفتگو، نقد، سنجش و اصلاح نیست.
کلیدواژهها
#تربیت_ایدئولوژیک
#برنامه_درسی_ایدئولوژیک
#ایدئولوژیزدایی
#تربیت_اسلامی
#فلسفه_تربیت_اسلامی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
امروز روز تاسوعا است؛ اما عباس قصه ما در توییت بالا، هیچ نسبتی با جوانمردی، اخلاق خبررسانی و حتی اخلاق جنگ و اخلاق دشمنی ندارد!!
همیشه جریان نفاق و دورویی، در طول تاریخ با ابزار تقطیع سخنان و تحریف لفظی و معنایی سخنان با اتکاء به نااگاهی مخاطبان و با توهین به شعور مردم اسب خود را زین می کرده است.
اصل سخنان استاد میرباقری را در لینک زیر ببینید
https://iqna.ir/fa/news/4226502
آیا او فکر نمی کند مخاطبان به راحتی متن سخنرانی استاد میرباقری را می یابند و توییت او را اعتبارسنجی می کنند؟
👉 @seyednaghimousavi
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
💢جلسه یکم
از سلسله جلسات مدرسه تابستانه: فقه تربیتی و روشهای تربیت
🔸کرسی ترویجی: فقه تربیتی در ترازو؛ ارزیابی نقدها
🎙ارایه دهنده: حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی
🔍 ناقد محترم: حجت الاسلام استاد مجتبی الهی خراسانی
✅ویژه طلاب سطح 3 و 4، اساتید و پژوهشگران عرصه تربیت (دکتری مرتبط)
🗓تاریخ برگزاری: شنبه 20 مردادماه 1403
⏰ساعت برگزاری: 8 تا 9:30
🏢مکان برگزاری حضوری ویژه برادران:
قم، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام
نشان:👇
https://nshn.ir/7bs446NxQtj9
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_تربیتی
#دوره_آموزشی
💻لینک حضوری برخط در جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/hawzahemamreza/pjohsh
✳️ پیشنهاد و نکات را در ایتا به این آیدی پیام دهید:@hadiajami
مدرسه مجازی فقه تربیتی وابسته به مؤسسه اشراق و عرفان و مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)
🔹www.eshragh-erfan.com
🔹@feqhe_tarbiati
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
--مقاله فقه تربیتی در ترازو 4.pdf
632.9K
📚متن
کرسی ترویجی: فقه تربیتی در ترازو؛ ارزیابی نقدها
🎙ارایه دهنده: حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی
🔍 ناقد محترم: حجت الاسلام استاد مجتبی الهی خراسانی
🔖مقاله:
فقه تربیتی در ترازو؛ ارزیابی نقدها
سیدنقی موسوی
چکیده:
مطالعه، پایش و ارزیابی ایدههای تازه ضروری است و «فقه تربیتی» با هویتی میانرشتهای و به عنوان شاخهای از علم فقه و قلمروی جدید در «تربیتپژوهی» مراحل رشد و تکامل خود را طی میکند و لازم است مورد نقد و نظر قرار گیرد. نوشتار حاضر تلاش کرده تا مجموعه اشکالات و نقدهای وارد بر فقه تربیتی را گردآوری، صورتبندی و ارزیابی نماید. برای این منظور مجموعه اشکالات (روبنایی) ناظر به فقه تربیتی در سه محور کلان طبقهبندی شد که عبارتاند از: 1. بیفایده بودن «فقه تربیتی»؛ 2. آسیبزا بودن «فقه تربیتی»؛ 3. عدم اولویت «فقه تربیتی». در ادامه، مولف تلاش کرده تا ابتدا تقریرهای گوناگونی در هر محور ارائه نموده و سپس به ارزیابی و پاسخ به آنها بپردازد. در پایان نیز از منظر «آسیبشناسی» و «آیندهشناسی» نکاتی ارائه شده است.
واژگان کلیدی:
تربیت اسلامی، فلسفه فقه تربیتی، تجویزات تربیتی، اجتهاد تربیتی.
🗓تاریخ برگزاری: شنبه 20 مردادماه 1403
⏰ساعت برگزاری: 8 تا 9:30
🔹www.eshragh-erfan.com
🔹@feqhe_tarbiati
مقاله مردمی سازی.pdf
321K
#مقاله_جدید
عنوان: تبیینی از مردممحوری در آموزش و پرورش
نویسنده: سیدنقی موسوی
نشریه: مطالعات میان رشته ای تمدنی انقلاب اسلامی
چکیده:
آموزش و پرورش و تربیت مدرسهای از دیرباز تحت عاملیت و سیطره حکومتها بوده و هست. رویکردهای مردم-پایه در دیدگاههای جدید و حکمرانی مشارکتی در آموزش بر تمرکززدایی و مشارکت مردم و تسهیم اقتدار تربیتی تاکید مینماید. نوشتار حاضر درصدد است چرایی و چگونگی مردممحوری در آموزش و پرورش را از منظر تربیت اسلامی با روش توصیفی و استنباطی تبیین نماید. این پژوهش براساس بررسیهای مفصل اجتهادی به این نتیجه رسیده که مردم (یعنی خانوادهها، عالمان و تودهها) علاوه بر حکومت دارای حقوق و تکالیف تربیتی میباشند و عاملیت و محوریت مردم در آموزش و پرورش، عاملیتی ذاتی و اصیل است؛ نه عاملیتی ابزاری و تَبَعی و حقی طبیعی است و نه موضوعه. مردممحوری در آموزش و پرورش، به مثابه مشارکت است نه شراکت؛ چراکه شراکت حیثِ اقتصادی و بازاری دارد و «آموزش و پرورش تعاونی» یک «شرّ لازم و اضطراری» نیست؛ بلکه یک «خیر ذاتی و لازم» است. همچنین حکومت علاوه بر تکلیف به تربیت، مکلف به مشارکتجویی و مشارکتپذیری در آموزش و پرورش و تمهید آن برای مردم است. برپایه نظریه فقه تربیتی، الگوی حکمرانی تربیتی، مردممحور و مبتنی بر شبکه ولاء تربیتی به صورت طولی و عرضی دستکم بصورت واجب کفایی است.
کلید واژه:
#حکمرانی_تربیتی
#سیاست_گذاری_تربیتی
#تربیت_اسلامی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
یادداشت فرهنگ مقاومت در برنامه درسی.pdf
333.5K
متن سخنرانی : فرهنگ مقاومت در برنامه درسی
#فرهنگ_مقاومت
#برنامه_درسی
#تربیت_مقاومتی
#مقاومت_تربیتی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
#مقاله_جدید
#انتشار_برخط
عنوان مقاله: تبیینی از شبکه حقوق و تکالیف تربیتی از منظر فقه تربیتی
doi: 10.30471/edu.2024.10281.2922
سیدنقی موسوی
فصلنامه: تربیت اسلامی
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_2242.html
چکیده
باتوجه به ضرورت مطالعات اسلامی در قلمرو حکمرانی تربیتی و نیز لزوم نگاه نظاموار، جامع و شبکهمند به تجویزات تربیتی در دامن فقه تربیتی، مساله نوشتار حاضر عبارت است از تبیین شبکه حق و تکلیف تربیتی در سپهر اجتماع و تبیین احکام هریک از عاملان/بازیگران/مکلفان تربیتی و سپس نسبتسنجی، صورتبندی و ترسیم شبکهواره احکام و تجویزات تربیتی. روش تحقیق در نوشتار حاضر روش توصیفی و تحلیلی است که در بخش اول از روش اجتهادی بهره گرفته و در بخش دوم از روش تحلیلی و استنتاجی. این پژوهش نشان داد که تربیت در فقه تربیتی و شریعت اسلامی به میزانی مهم است که هیچگاه بدون متولی نخواهد ماند. بصورت همزمان و درعرض یکدیگر، تربیت بر والد و حاکم واجب و بر عالِم و تودههای مردم مستحب و در مواردی نیز واجب است. همچنین در کنار این مسئولیت/ولایت تربیتی در برخی موارد، ولایت طولی و ترتّبی با سازوکار ولایت، تسبیب، نیابت و وصایت نیز قابل تصویر است و در نهایت شبکهای طولی و عرضی از احکام تربیتی و ناظر به خانواده، عالمان، حاکمان و عموم مکلفان ترسیم میشود که میتواند آغازی برای طراحی یک الگو از حکمرانی تربیتی برای تسهیم اقتدار تربیتی قرار گیرد.
کلیدواژهها
#احکام_تربیتی
#حکمرانی_تربیتی
#سیاستگذاری_تربیتی
#تربیت_اسلامی
#فقه_تربیتی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/