باسلام و تعزیت ایام محرم الحرام و عزاداری سید الشهدا ع
برخی یادداشت های محرم پارسال تقدیم می شود:
1. استراتژی تربیتی در آینه تربیت حسینی (لینک)
2. سهم «تجلی اجتماعیِ فرهنگ عاشورا» در نظریه تربیت اسلامی (لینک)
3.هیات حسینی و تاک (تربیت اوان کودکی) (لینک)
4. تربیت زیبایی شناختی و هنری در مدرسه عاشورا (لینک)
5. آینده شناسی تربیتی و مدرسه عاشورا (لینک)
6.تربیت عاطفی در مکتب عاشورا (لینک)
7. تربیت سیاسی در مکتب عاشورا (لینک)
8. تربیت تشکیلاتی در بستر فرهنگ عاشورا (لینک)
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
#مقاله_جدید
انتشار برخط
عنوان: سایبورگ و ارزیابی پیامدهای آن در آموزش
نویسندگان: سیدامیر سخاوتیان / سیدنقی موسوی
نشریه نظریه و عمل در تربیت معلمان
https://itt.cfu.ac.ir/article_3671.html
چکیده
پیشینه و اهداف: «سایبورگ» پدیدهای است که در آینده و در جامعه بشری فراوان دیده خواهد شد و امروزه نیز ریشههایی از آن در جامعه بشری وجود دارد. «سایبورگ» مرکب از دو حیث انسانی و سایبری است که آن را در بستر اصلی طراحی سایبورگ یعنی جنبش تراانسانگرایی میتوان مشاهده نمود. حیث سایبری دارای نوعی الگوریتم است که به پردازش کلان دادهها میپردازد و میتواند به کمک پردازش این کلاندادهها بر قوای ادراکی حیث انسانی خود تأثیرگذاری نماید. از اینرو؛ بر فرآیند تربیت و تعالی آن نیز تأثیر میگذارد. در نتیجه تربیت اسلامی بنابر مأموریت ذاتی خود یعنی تعالی انسان، لاجرم باید ابعاد مختلف آن را شناخته و برای مواجهه فعال با آن در راستای تربیت و تعالی آماده سازد. هدف از این پژوهش، توصیفِ «سایبورگ» و ارزیابی پیامدهای آن در آموزش است. روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی تحلیلی و انتقادی است. یافتههای پژوهش: سایبورگها، موجوداتی مرکب از انسان و ماشین هستند که در فرآیندها و پیامدهای آموزشی و تربیتی جامعه انسانی آینده تأثیر خواهند داشت. نتیجهگیری: در این پژوهش، دلالتهای تربیتی سایبورگ مورد بررسی واقع شده و حاصل آن نیز در اختیار بهینهسازان سایبری قرار می-گیرد؛ تا بتوان ترکیبی همگن و در راستای تعالی حیث انسانی این پدیده را ساخت و سبب تعالی او و سایر انسانهای همزیست او گردید.
کلیدواژهها
#سایبورگ
#انسان_سایبوگ
#هوش_مصنوعی
#تربیت_اسلامی
#جنبش_تراانسان_گرایی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
#مقاله_جدید
انتشار برخط
عنوان: ایدئولوژیک بودن تربیت در جمهوری اسلامی ایران
نویسنده: سیدنقی موسوی
نشریه نظریه و عمل در تربیت معلمان
https://itt.cfu.ac.ir/article_3672.html
چکیده
پیشینه و اهداف: هدف این پژوهش، بررسی انتقادی مدعایِ «ایدئولوژیک بودن تربیت در جمهوری اسلامی ایران» است. وشها: روش تحقیق، روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی است. یافتهها: در ابتدا مدعای مذکور توصیف و تحلیل شد. در ادامه ضمن شناسایی عدم تنقیح مفهومی «تربیت ایدئولوژیک» و اغتشاش مفهومی و تبعیض در کابرد این مفهوم پاسخهای زیر مطرح شد: 1. واژه ایدئولوژی دستکم دارای سه معنای مثبت، منفی و خنثی است و اشکالکنندگان معنای واحدی از «تربیت ایدئولوژیک» اراده نمی-کنند؛ 2. در ادبیات تخصصی فلسفه تربیت و فلسفه برنامه درسی، ایدئولوژی با نظام تربیت رسمی در ارتباط بوده و برنامه درسی ذاتی ایدئولوژیک دارد؛ 3. از باب پاسخ نقضی، باید دانست که «تربیت سکولار» و «تربیت لیبرال» تربیتی ایدئولوژیک است (هم به معنای منفی و هم به معنای مثبت)؛ 4و5و6. اگر اشکال به لحاظ کُبری به «اسلامی بودن» و یا حکومتی شدن و یا شبهتربیت شدنِ «تربیت در جمهوری اسلامی ایران» ناظر باشد، وارد نیست اما اگر منظری صُغروی به آسیبهای روبناییِ «تربیت در جمهوری اسلامی ایران» متوجه باشد قابل پذیرش است؛ هرچند شبهه تلقین، وارد نیست. نتیجهگیری: نتیجه آنکه اشکال «ایدئولوژیک بودن تربیت در جمهوری اسلامی ایران» وارد نیست؛ اما این سخن به معنای مسدود شدن باب گفتگو، نقد، سنجش و اصلاح نیست.
کلیدواژهها
#تربیت_ایدئولوژیک
#برنامه_درسی_ایدئولوژیک
#ایدئولوژیزدایی
#تربیت_اسلامی
#فلسفه_تربیت_اسلامی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
امروز روز تاسوعا است؛ اما عباس قصه ما در توییت بالا، هیچ نسبتی با جوانمردی، اخلاق خبررسانی و حتی اخلاق جنگ و اخلاق دشمنی ندارد!!
همیشه جریان نفاق و دورویی، در طول تاریخ با ابزار تقطیع سخنان و تحریف لفظی و معنایی سخنان با اتکاء به نااگاهی مخاطبان و با توهین به شعور مردم اسب خود را زین می کرده است.
اصل سخنان استاد میرباقری را در لینک زیر ببینید
https://iqna.ir/fa/news/4226502
آیا او فکر نمی کند مخاطبان به راحتی متن سخنرانی استاد میرباقری را می یابند و توییت او را اعتبارسنجی می کنند؟
👉 @seyednaghimousavi
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
💢جلسه یکم
از سلسله جلسات مدرسه تابستانه: فقه تربیتی و روشهای تربیت
🔸کرسی ترویجی: فقه تربیتی در ترازو؛ ارزیابی نقدها
🎙ارایه دهنده: حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی
🔍 ناقد محترم: حجت الاسلام استاد مجتبی الهی خراسانی
✅ویژه طلاب سطح 3 و 4، اساتید و پژوهشگران عرصه تربیت (دکتری مرتبط)
🗓تاریخ برگزاری: شنبه 20 مردادماه 1403
⏰ساعت برگزاری: 8 تا 9:30
🏢مکان برگزاری حضوری ویژه برادران:
قم، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام
نشان:👇
https://nshn.ir/7bs446NxQtj9
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_تربیتی
#دوره_آموزشی
💻لینک حضوری برخط در جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/hawzahemamreza/pjohsh
✳️ پیشنهاد و نکات را در ایتا به این آیدی پیام دهید:@hadiajami
مدرسه مجازی فقه تربیتی وابسته به مؤسسه اشراق و عرفان و مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)
🔹www.eshragh-erfan.com
🔹@feqhe_tarbiati
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
--مقاله فقه تربیتی در ترازو 4.pdf
632.9K
📚متن
کرسی ترویجی: فقه تربیتی در ترازو؛ ارزیابی نقدها
🎙ارایه دهنده: حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی
🔍 ناقد محترم: حجت الاسلام استاد مجتبی الهی خراسانی
🔖مقاله:
فقه تربیتی در ترازو؛ ارزیابی نقدها
سیدنقی موسوی
چکیده:
مطالعه، پایش و ارزیابی ایدههای تازه ضروری است و «فقه تربیتی» با هویتی میانرشتهای و به عنوان شاخهای از علم فقه و قلمروی جدید در «تربیتپژوهی» مراحل رشد و تکامل خود را طی میکند و لازم است مورد نقد و نظر قرار گیرد. نوشتار حاضر تلاش کرده تا مجموعه اشکالات و نقدهای وارد بر فقه تربیتی را گردآوری، صورتبندی و ارزیابی نماید. برای این منظور مجموعه اشکالات (روبنایی) ناظر به فقه تربیتی در سه محور کلان طبقهبندی شد که عبارتاند از: 1. بیفایده بودن «فقه تربیتی»؛ 2. آسیبزا بودن «فقه تربیتی»؛ 3. عدم اولویت «فقه تربیتی». در ادامه، مولف تلاش کرده تا ابتدا تقریرهای گوناگونی در هر محور ارائه نموده و سپس به ارزیابی و پاسخ به آنها بپردازد. در پایان نیز از منظر «آسیبشناسی» و «آیندهشناسی» نکاتی ارائه شده است.
واژگان کلیدی:
تربیت اسلامی، فلسفه فقه تربیتی، تجویزات تربیتی، اجتهاد تربیتی.
🗓تاریخ برگزاری: شنبه 20 مردادماه 1403
⏰ساعت برگزاری: 8 تا 9:30
🔹www.eshragh-erfan.com
🔹@feqhe_tarbiati
مقاله مردمی سازی.pdf
321K
#مقاله_جدید
عنوان: تبیینی از مردممحوری در آموزش و پرورش
نویسنده: سیدنقی موسوی
نشریه: مطالعات میان رشته ای تمدنی انقلاب اسلامی
چکیده:
آموزش و پرورش و تربیت مدرسهای از دیرباز تحت عاملیت و سیطره حکومتها بوده و هست. رویکردهای مردم-پایه در دیدگاههای جدید و حکمرانی مشارکتی در آموزش بر تمرکززدایی و مشارکت مردم و تسهیم اقتدار تربیتی تاکید مینماید. نوشتار حاضر درصدد است چرایی و چگونگی مردممحوری در آموزش و پرورش را از منظر تربیت اسلامی با روش توصیفی و استنباطی تبیین نماید. این پژوهش براساس بررسیهای مفصل اجتهادی به این نتیجه رسیده که مردم (یعنی خانوادهها، عالمان و تودهها) علاوه بر حکومت دارای حقوق و تکالیف تربیتی میباشند و عاملیت و محوریت مردم در آموزش و پرورش، عاملیتی ذاتی و اصیل است؛ نه عاملیتی ابزاری و تَبَعی و حقی طبیعی است و نه موضوعه. مردممحوری در آموزش و پرورش، به مثابه مشارکت است نه شراکت؛ چراکه شراکت حیثِ اقتصادی و بازاری دارد و «آموزش و پرورش تعاونی» یک «شرّ لازم و اضطراری» نیست؛ بلکه یک «خیر ذاتی و لازم» است. همچنین حکومت علاوه بر تکلیف به تربیت، مکلف به مشارکتجویی و مشارکتپذیری در آموزش و پرورش و تمهید آن برای مردم است. برپایه نظریه فقه تربیتی، الگوی حکمرانی تربیتی، مردممحور و مبتنی بر شبکه ولاء تربیتی به صورت طولی و عرضی دستکم بصورت واجب کفایی است.
کلید واژه:
#حکمرانی_تربیتی
#سیاست_گذاری_تربیتی
#تربیت_اسلامی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
یادداشت فرهنگ مقاومت در برنامه درسی.pdf
333.5K
متن سخنرانی : فرهنگ مقاومت در برنامه درسی
#فرهنگ_مقاومت
#برنامه_درسی
#تربیت_مقاومتی
#مقاومت_تربیتی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
#مقاله_جدید
#انتشار_برخط
عنوان مقاله: تبیینی از شبکه حقوق و تکالیف تربیتی از منظر فقه تربیتی
doi: 10.30471/edu.2024.10281.2922
سیدنقی موسوی
فصلنامه: تربیت اسلامی
https://islamicedu.rihu.ac.ir/article_2242.html
چکیده
باتوجه به ضرورت مطالعات اسلامی در قلمرو حکمرانی تربیتی و نیز لزوم نگاه نظاموار، جامع و شبکهمند به تجویزات تربیتی در دامن فقه تربیتی، مساله نوشتار حاضر عبارت است از تبیین شبکه حق و تکلیف تربیتی در سپهر اجتماع و تبیین احکام هریک از عاملان/بازیگران/مکلفان تربیتی و سپس نسبتسنجی، صورتبندی و ترسیم شبکهواره احکام و تجویزات تربیتی. روش تحقیق در نوشتار حاضر روش توصیفی و تحلیلی است که در بخش اول از روش اجتهادی بهره گرفته و در بخش دوم از روش تحلیلی و استنتاجی. این پژوهش نشان داد که تربیت در فقه تربیتی و شریعت اسلامی به میزانی مهم است که هیچگاه بدون متولی نخواهد ماند. بصورت همزمان و درعرض یکدیگر، تربیت بر والد و حاکم واجب و بر عالِم و تودههای مردم مستحب و در مواردی نیز واجب است. همچنین در کنار این مسئولیت/ولایت تربیتی در برخی موارد، ولایت طولی و ترتّبی با سازوکار ولایت، تسبیب، نیابت و وصایت نیز قابل تصویر است و در نهایت شبکهای طولی و عرضی از احکام تربیتی و ناظر به خانواده، عالمان، حاکمان و عموم مکلفان ترسیم میشود که میتواند آغازی برای طراحی یک الگو از حکمرانی تربیتی برای تسهیم اقتدار تربیتی قرار گیرد.
کلیدواژهها
#احکام_تربیتی
#حکمرانی_تربیتی
#سیاستگذاری_تربیتی
#تربیت_اسلامی
#فقه_تربیتی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/