5f72ca26186483ae1ad35047_-7425389225258356291.mp3
8.58M
سخنرانی در اولین همایش حکمرانی تعلیم و تربیت
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مکان. دانشگاه فرهنگیان. نسیبه. تهران
عنوان : ارائه مقاله تقسیم کار ملي و هم افزایی نهادها در حکمرانی تربیتی از منظر فقه تربیتی 030918
🎙️سخنران: سیدنقی موسوی
محورها :
-طرح مساله (ماده 92 قانون برنامه هفتم پیشرفت)
-وضعیت فرانهادی تربیت
-تربیت مشارکتی و مشارکت تربیتی
-تربیت مقاومتی و مقاومت تربیتی
-وظیفه فوقانی حاکمیت
-نتیجه گیری
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از mousavi
مقاله تقابل فهم و اقرار در تربیت دینی.pdf
454.4K
چاپ مقاله جدید
عنوان:
بررسی انتقادی مدعای تقابل فهم و اقرار در تربیت دینی
نویسنده: سیدنقی موسوی
چکیده:
تربیت دینی به معنای پرورش ایمان، رویکردی دیرین است. از دهه 1950 این رویکرد با انتقاداتی مواجه شده است. منتقدان از منظر سکولاریستی و پلورالیستی براین باورند که در تربیت دینی، فهم حاصل نمیشود و هدف، عبارت است از اقرار و اعتراف. بنابراین باید از «تربیت دینیِ اقراری» دست شست و به جای آن «تربیت دینیِ غیراقراری» یا «تربیت سکولار» پیشنهاد میشود. به جای «آموزش دین» نیز باید به «آموزش درباره ادیان» همت گماشت. نوشتار حاضر با روش تحقیق توصیفی، تحلیلی و انتقادی، درصدد گردآوری، صورتبندی و ارزیابی این دیدگاه است. پس از گزارش این دیدگاه، مدعای مذکور در قالب سه تقریر بازسازی شده که عبارتاند از : 1. عدم امکان فهم دینی در تربیت دینی؛ 2. تلازم انحصارگرایی دینی و عدم فهم؛ 3. تلازم تلقین و عدم فهم. در ادامه به تفصیل تقریرهای فوق مورد سنجش و نقادی قرار گرفته و در نهایت مدعای تقابل فهم و اقرار در تربیت دینی مخدوش دانسته شده و گفته شده است که 1. ایمان-محوری در تربیت دینی، مانع از حصول فهم در متربی نیست و تربیت دینی میتواند عقلگرا باشد؛ 2. انحصارگرایی دینی (پیشفرض گرفتن حقانیت یک دین) مانع از انعقاد فهم در متربی نیست و اساس تربیت پلورالیستی هم اینگونه است؛ 3. معیار تلقین، موضوع نیست و تربیت دینی الزاماً تلقینی نیست، همانطور که تربیت سیاسی، تربیت اخلاقی و تربیت علمی هم اگر با روش غیراستدلال
#مقاله_جدید
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از mousavi
تایید نهایی مقاله
عنوان: انگاره معلم فروشنده: تعارضی در اسناد تحولی آموزش و پرورش
نویسنده: سیدنقی موسوی
مجله: پژوهشهای آموزش و یادگیری (دانشگاه شاهد)
چکیده
مقدمه: باتوجه به اهمیت انگاره¬ها در تعلیم و تربیت، انگاره معلم در فلسفه تربیت معلم اهمیت بسزایی دارد. هدف نوشتار حاضر این است تا یک تعارض را بررسی نماید. تعارض «انگاره معلم فروشنده» منعکس شده در برخی از مواضع اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران با انگاره غالب و مختار از معلمی یعنی «معلم هادی».
روش: روش پژوهش در این تحقیق روش توصیفی- استنباطی و انتقادی است.
یافته¬ها: براساس یافته¬های پژوهش روشن شد که این انگاره بر رویکردی بازاری، منطق هزینه-فایده، نگاه کالایی، شیءواره و پولی استوار است. این انگاره برساخته نگرش نئولیبرال از دانش و آموزش است که به کالایی¬سازی دانش و تعویض نقش معلمی به فروشندگی منجر می¬شود. این انگاره با مبانی «انگاره معلم هادی» و مبانی هستی-شناختی، معرفت¬شناختی، انسان¬شناختی و ارزش¬شناختی تربیت در فلسفه تربیت جمهوری اسلامی ایران متعارض است. همچنانکه با کرامت مربی، جایگاه انسانی معلم، سندیت معلم، جایگاه و نقش خانواده¬ها، اصل تقدم مصالح تربیتی، مسئولیت حکومت در تربیت و الگوی حکمرانی تربیتی و حاکمیتی بودن آموزش رسمی تعارض دارد.
بحث و نتیجه¬گیری: تعارض مذکور، خطایی فاحش در اسناد تحولی بوده است. در مورد الگوی جبران خدمات و تامین مالی نظام آموزشی بجای الگوی مبادله¬ای، شی¬واره و کالاانگار، باید گفت که در فقه اسلامی بجای سخن از الگوی «کَسب و تَکسُّب» از الگوی «ارتزاق» از بیت¬المال سخن گفته¬ می¬شود و باید پژوهشهای مفصلی به الگوپردازی این موضوع در زیرنظام تامین و تخصیص منابع مالی بپردازد.
کلید واژه:
#معلم_فروشنده،
#اسناد_تحولی،
#انگاره_معلمی،
#فلسفه_تربیت_معلم
#مقاله_جدید
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از mousavi
مقاله تربیت ایدئولوژیک.pdf
1.19M
انتشار مقاله جدید
عنوان: ایدئولوژیک بودن تربیت در جمهوری اسلامی ایران
نویسنده: سیدنقی موسوی
چکیده:
پیشینه و اهداف: هدف این پژوهش، بررسی انتقادی مدعایِ «ایدئولوژیک بودن تربیت در جمهوری اسلامی ایران» است. ر روشها: وش تحقیق، روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی است. یافتهها: در ابتدا مدعای مذکور توصیف و تحلیل شد. در ادامه ضمن شناسایی عدم تنقیح مفهومی «تربیت ایدئولوژیک» و اغتشاش مفهومی و تبعیض در کابرد این مفهوم پاسخهای زیر مطرح شد: 1. واژه ایدئولوژی دستکم دارای سه معنای مثبت، منفی و خنثی است و اشکالکنندگان معنای واحدی از «تربیت ایدئولوژیک» اراده نمی-کنند؛ 2. در ادبیات تخصصی فلسفه تربیت و فلسفه برنامه درسی، ایدئولوژی با نظام تربیت رسمی در ارتباط بوده و برنامه درسی ذاتی ایدئولوژیک دارد؛ 3. از باب پاسخ نقضی، باید دانست که «تربیت سکولار» و «تربیت لیبرال» تربیتی ایدئولوژیک است (هم به معنای منفی و هم به معنای مثبت)؛ 4و5و6. اگر اشکال به لحاظ کُبری به «اسلامی بودن» و یا حکومتی شدن و یا شبهتربیت شدنِ «تربیت در جمهوری اسلامی ایران» ناظر باشد، وارد نیست اما اگر منظری صُغروی به آسیبهای روبناییِ «تربیت در جمهوری اسلامی ایران» متوجه باشد قابل پذیرش است؛ هرچند شبهه تلقین، وارد نیست. نتیجهگیری: نتیجه آنکه اشکال «ایدئولوژیک بودن تربیت در جمهوری اسلامی ایران» وارد نیست؛ اما این سخن به معنای مسدود شدن باب گفتگو، نقد، سنجش و اصلاح نیست.
کلیدواژه:
#تربیت_ایدئولوژیک
#برنامه_درسی_ایدئولوژیک
#ایدئولوژیزدایی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
پذیرش مقاله جدید در همایش حکمرانی تعلیم و تربیت (شورای عالی انقلاب فرهنگی)
عنوان: تقسیم کار و هم¬افزایی نهادها در حکمرانی تربیتی از منظر فقه تربیتی
نویسنده: سیدنقی موسوی
چکیده:
قانون برنامه پنج¬ساله هفتم جمهوری اسلامی ایران در ماده 92 تکلیف نموده تا «برنامه تقسیم کار ملی و نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» تهیه شود. باتوجه به ضرورت مطالعات سیاستی و فقهی در مسائل حکمرانی تربیتی، نوشتار حاضر درصدد است تا «تقسیم کار ملی و هم¬افزایی نهادها در حکمرانی تربیتی» را از منظر فقه تربیتی بررسی نماید. روش تحقیق، روش توصیفی و استنباطی است. طبق بررسی¬های این نوشتار، نتایج زیر بدست آمد. 1) «تربیت به مثابه امری فرانهاد» در فقه تربیتی است (اعم از حاکمیت، خانواده، نخبگان دینی و توده¬های مردم) که بصورت شبکه¬ای از حقوق و تکالیف تربیتی طولی و عرضی قابل ترسیم است. تربیت در فقه تربیتی از «اهم المهمّات» است که «شارع به ترک آن راضی نیست». 2) «تقسیم کار و هم¬افزایی نهادها در حکمرانی تربیتی» از باب «تربیت مشارکتی» و «مشارکت تربیتی» بنحو «اعانه تربیتی» و «تعاون تربیتی» و نیز از باب «مقاومت تربیتی» و «تربیت مقاومتی» و نیز با ملاحظه «وظیفه فوقانی حاکمیت در تربیتِ متربیان و نیز توانمندسازی و یاری¬رسانی مربیان و بازیگران تربیت» » امری مطلوب و مستحب و در مواردی واجب است.
واژگان کلیدی:
#برنامه_هفتم،
#سند_تحول،
#فقه_تربیتی،
#تربیت_مشارکتی.
#مقاله_جدید
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
پذیرش مقاله جدید در همایش حکمرانی تعلیم و تربیت (شورای عالی انقلاب فرهنگی)
عنوان: تحلیل احادیث «تعلیم باب هُدی» از منظر حکمرانی دانش و آموزش
نویسندگان: سیدنقی موسوی، علیرضا مزینانی
چکیده
احادیثی با مضمون تعلیم باب هدی و معلم خیر که در روایات اسلامی وجود دارد ظرفیت بالایی جهت توشه برداری در راستای سامان بخشی به حکمرانی دانش و آموزش دارد. تحلیل و بررسی روایات تعلیم باب هدی که قرابت مضمونی فراوانی با تعلیم خیر دارند علاوه بر اثبات مطلوبیت تعلیم هدایت آمیز، مهر بطلانی بر حکمرانی سکولار در حیطه علم و تعلیم و ایده فراغت دانش از ارزش دارند. نوشتار حاضر درصدد است با روش توصیفی استنباطی به بررسی این احادیث از منظر حکمرانی دانش و آموزش بپردازد. پس از غربال حجیت محور این روایات، مطالب فراوانی در راستای تکمیل پازل حکمرانی، از ادله معتبر قابل اصطیاد است. برخی از دلالت¬های استنباط شده بدین قرار است: جهت گیری کلان فضای تربیت، انگیزه بخشی جهت ورود باذلانه به عرصه تعلیم هدایت آمیز، توجه به ظرفیت ابزارهای نوین جهت نشر مضاعف دانش، بازبینی و کشف مولفه های صحیح ارزیابی معلمان، پرهیز از ذهن گرایی محض در جوامع علمی و فرهنگ سازی عمومیِ آموزشِ هادیانه از جمله توشه های احادیث معتبر باب در راستای تنظیم حکمرانی می باشد.
کلیدواژه
#معلم_خیر،
#انگاره_معلمی،
#فقه_تربیتی ،
#فقه_حکمرانی_تربیتی
#مقاله_جدید
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
پذیرش مقاله جدید
عنوان : تحلیلی از تربیت براساس آیه ششم سوره تحریم
نویسنده: سیدنقی موسوی
پذیرش نهایی مجله علمی «پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی»
چکیده
باتوجه به اهمیت خانواده¬پژوهی و مطالعات تربیتی مبتنی بر تفسیر قرآن، مساله نوشتار حاضر عبارت است از مفهوم-پردازی تربیت/فرزندپروری و مرزشناسی آن با مفاهیم مشابه و متضاد براساس آیه ششم سوره تحریم. روش پژوهش توصیفی، استنباطی و تحلیلی است. در بخش اول (تفسیر إنطاقی) تلاش شد با روش تفسیری و اجتهادی، مراد جدی آیه شریفه فهم و وقایه به مثابه تربیت، مفهوم¬پردازی گردد و با رعایت ضوابط فهم متن و کشف معانی، اینگونه استدلال شد که «وقایه در این آیه، یا از باب مقدمه یا مصداق، همان تربیت است» و این نتیجه حاصل شد که فرایند وقایه و تربیت وقایی تحت اطلاقات تربیت است و نباید به فرایند اضراری و اضلالی تبدیل گردد. در بخش دوم (تفسیر استنطاقی) تلاش شد نسبت «تربیت وقایی» با دیگر مفاهیم مشابه و متضاد ترسیم شود و این نتیجه حاصل به دست آمد که سخت¬هسته تربیت وقایی، هدایت الهی است و تربیت وقایی با تربیت لیبرال و تربیت سکولار در تضاد است. وقایه مساویِ مفهوم هدایت و تربیت و اعم از تعلیم، ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر است. همچنین وقایه نسبت به مفهوم حضانت و تامین نفقه اعم و نسبت به مفهوم ولایت ¬می¬تواند مساوی باشد.
کلید واژه:
#مراقبت،
#آیه_وقایه،
#فرزندپروری،
#والدگری،
#خانواده_محوری
#مقاله_جدید
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
🔰 سلسله دروس خارج و درس گفتارهای نظامهای اسلامی
🔹موضوع: فقه حکمرانی تربیتی
🎙استاد: حجت الاسلام و المسلمین سید نقی موسوی
🔹 زمان: پنجشنبه ها، ساعت 07:15
🔹 مکان: دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح (قم. میدان معلم- خیابان سمیه- بین کوچه 26 و 28- پلاک 472)
❇️ جهت اطلاعات بیشتر و پاسخگویی: @Meftahandishe
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_حکمرانی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
5f72ca26186483ae1ad35047_4973788709319646071.mp3
19.44M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1404_1403
29 آذر 1403
🔸درس فقه تربیتی: فقه مدرسه - جلسه سی یکم
ادامه مباحث (المساله الاولی: ایقاظ النائم للصلاه در مدارس شبانه روزی و اردوهای دانش آموزی)
دلیل 8: تمسک به اطلاقات تربیت عبادی و اطلاقات نمازاموزی
نقد و بررسی: اشکال در اطلاق/ اشکال صغروی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
5f72ca26186483ae1ad35047_1107389307704879081.mp3
19.65M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1404_1403
29 آذر 1403
🔸درس فقه تربیتی: فقه مدرسه - جلسه سی و دوم
ادامه مباحث (المساله الاولی: ایقاظ النائم للصلاه در مدارس شبانه روزی و اردوهای دانش آموزی)
دلیل 9: استدلال به طریق اولویت (طریق فحوی)
نقد وبررسی: اشکال صغروی/ ادعای انصراف
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/