eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
689 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 سابق اهل منبر من يادم هست- خدا رحمت کند، آن‌هايی که رفتند با امام حسين (علیه‌السلام) محشور کند و آن‌هايی که هستند توفيق بيشتری بدهد- اول کلمه‌شان من بچه بودم در کرمانشاه منزل عمويم يک آقایی می‌آمد روضه می‌خواند شب‌های جمعه، اول کلمه‌اش اين بود: "يا رحمة الله الواسعة و يا باب نجاة الأمّة" باب نجات امت همان آیه‌ی «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً»¹ است. 🔹 «يا رحمة الله»؛ ای رحمت الهی که خداوند زمينش را برای کورها نيافريده که نتوانند حرکتی بکنند. اگر خدای نخواسته در يک بيمارستان، چشم‌ دردهايی را بياورند آن‌جا، اگر پرستارها نباشند که آن‌ها نمی‌توانند از جايشان بلند شوند. اين دنيا اين‌جوری است؛ بدون ، بدون نور امام، بدون زيارت امام، بدون توسل به امام کور بازی است!. 🔸 الآن تمام اروپايی‌ها، آمريکايی‌ها، آسيايی‌ها، هندی‌ها، تمام کور هستند؛ چون نمی‌دانند جهان برای چی بر پا شده تا آن را انجام بدهند؛ تا سفر راه بياندازند به سوی آن محل درخشندگی آن نور و خود را به نور برسانند، غير از شيعه. ♦️ اين است که ما بايد دعا کنيم برای پدر و مادرهای خودمان که خدا به آن‌ها توفيق داده که اين مذهب نصيبشان شد و به امانت به ما سپردند و ما هم به ديگران از دوستان و آشنايان ذريه و بچه‌ها و دختران خود، به آن‌ها برسانيم، چه از خودمان چه از ديگران، اين مطالب را هضم‌شان کنيم و تزريقشان کنيم و حالی‌شان بکنيم. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 اهمیت صلح امام حسن مجتبی علیه‌السلام 🔹 در زمان حضرت مجتبی علیه‌السلام اول مؤمن به آن بزرگوار حضرت سیدالشهداء بود که قبول داشت هر چه برادرم بگوید و انجام بدهد، من مطیع او هستم. این مقام شریفی بود که آن حضرت داشت و در اثر همین متابعت از برادرش بود که جریان کربلا پایه‌ریزی شد؛ اگر آن متابعت نبود جریان کربلا و آثاری که از عاشورا و کربلا بود، نمی‌ماند. فلذا دانشمندانی که درباره این جریان عجیب صلح زمانِ حضرت مجتبی علیه‌السلام مطالبی نوشتند، تصریح کردند به این‌که جریان عاشورای امام حسین علیه‌السلام قبل از آن‌که حسینی باشد، حسنی بود! پایه‌ریزی‌اش را حضرت مجتبی علیه‌السلام کرد و طوری اوضاع و احوال جور شد که حضرت سیدالشهداء از شهادت بتواند نتیجه بگیرد، وگرنه تحملاتی که آن حضرت تا مافوق کوه‌ها کردند، اگر این مصیبات را صبر و تحمل نمی‌کردند و دست به شمشیر می‌بردند و شهید می‌شدند، خودش و یارانش و حضرت سیدالشهداء و خاندان رسالت به طور کلی قتل عام شده بودند و آن آثار کربلا هم هیچ نبود؛ همه می‌گفتند همان‌طور که جنگ جمل شد، جنگ صفین شد، جنگ با خوارج شد؛ یک جنگ هم بعد از این‌ها شد و در آن جنگ همان‌هایی که این جنگ‌ها را به پا کرده بودند، از بین رفتند و تمام شد!؛ کار می‌افتاد دست مفسدین فی الارضی به نام بنی امیه و دیگر خدا می‌دانست که چه‌ها می‌شد!. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 طلب کاغذ و دوات توسط پیامبر صلی‌الله علیه وآله؛ ( ۲۵ المظفر ۱۱ ه ق) 🔹 حضرت (صلی‌الله علیه وآله) در هنگام رحلت می‌خواستند مسئله‌ی خم را به کتبی تأیید کنند، با این‌که در حضور هفتاد هزار یا بیشتر در غدیر خم بهترین تأییدها را کرده بودند، با وجود این‌ها می‌خواستند وصیت را کتبی هم قرار بدهد که مؤکَّد شده باشد. در آن‌جا اهل مخالفت کرد و کلمه‌ای گفت که حالا مریدهایش می‌خواهند آن کلمه را تفسیر کنند که با گفته‌ی یک مسلمان بسازد. این یک مطلب است که گفت این آدم تب‌داری است و تب بر او غالب شده و آدمی که تب شدید دارد، سخنش را چه می‌گویند؟ هذیان می‌گویند!. این یک مطلبی است که در هیچ کجای در هیچ فکر نمی‌کنم که پیدا شود، که یک کسی حالا آن شخص، باشد، باشد، باشد، سرمایه‌دار باشد و بخواهد دم رفتن، یک وصیتی بکند و جلویش را بگیرند. چنین اتفاقی تاکنون نیفتاده. و دیگر این‌که کسانی که از مطالب دینی باخبر نیستند، می‌گویند حضرت فرمود تا این‌که من یک جمله‌ای بنویسم که را از خطر باز دارد؛ مگر حضرت می‌توانست بنویسد؟ این را عنوان می‌کنند در حالی‌که این یک مغالطه‌ای بیش نیست. نوشتن سران برای سران، هیچ‌وقت با قلم و دوات که خودشان استعمال کنند نبوده. همیشه کاتب، دبیر و یا افرادی بوده‌اند که منصوب بوده‌اند برای همین کار که نامه‌ها را می‌گرفتند و جواب می‌دادند و خودشان ضبط و بایگانی می‌کردند، نه این‌که یک نفر بزرگ و صاحب یک مهم یا یک ، این خودش قلم و دوات جلویش بگذارد و نامه‌نویسی بکند. چنین چیزی نبوده. از این جهت این است. در جریان هم وارد شده که نامه‌ای است از حضرت پیامبر خدا، به نجران فرستاده شدکع بعد از ذکر این مطلب می‌گویند که ممکن است حضرت پای نامه امضا بفرماید. بنابراین این یک مطلب این‌که هیچ‌وقت سران هیچ نویسنده‌ی فرمان‌ها و نامه‌ها نیستند. و این خودش یک قسمت خاصی در دربار آن‌ها تشکیل هست که آن‌ها می‌نویسند، آن‌ها جواب می‌گیرند، آن‌ها می‌خوانند، آن‌ها از رئیس امضا می‌گیرند. الآن هم ما دیده‌ایم در همین خیلی نشان می‌دهد که وزرایی که می‌خواهند با هم توافق کنند روبروی هم نشسته‌اند و یک نفر هم همراه آن‌هاست که این مدارک را می‌گیرد و جلوی‌شان می‌گذارد، می‌گوید امضا کنید، نه این‌که خودش بگوید و بنویسید مطالب را. نه، مطالب توافق شده را قبلاً ماشین‌نویسی می‌کنند و می‌نویسند، در شکل یک دفتری که این باید باشد، مدرک باشد. بعد می‌آیند آن را جلوی می‌گذارند یا جلوی هر مسئولی که باید امضا کند، او فقط امضا می‌کند. آن‌وقت از دستش می‌گیرند. بنابراین در قضیه‌ی نامه‌نویسی، این مغلطه در آن است که بعضی‌ها می‌گویند حضرت که فرمود من نامه بنویسم که نجات در آن باشد، مگر حضرت چیزی می‌نوشت؟ پس معلوم می‌شود این حدیث اصلاً درست نیست! نه، بلکه معلوم می‌شود که شما در هستید، و شما نمی‌توانید وارد مطالب تحقیقی بشوید که به علت این است که یا شما هستید یا بسیار ساده‌اید که حرف مغرضین را قبول کرده‌اید. ۲۴ الحرام ۱۴۳۶=۹۴/۷/۱۶ ☑️ حضرت آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 بنده یعنی چه؟ 🔹 اگر مثلاً ما را می‌کرد و به ما غذای نپخته می‌داد، یا می‌گفت فلان کار را باید بکنی، خب معلوم بود ما انجام می‌دادیم. پس ما در آن‌جا در پوشش اسارت بودیم و از خود چیزی نداشتیم، وگرنه اگر از خود چیزی داشتیم این کارها را نمی‌کردیم. هم یک چنین چیزی است، یعنی در برابر خداوند است در زندگی‌اش! از صبح که بلند می‌شود یک اسیر است. اصلاً ، یعنی یک اسیر، یک فرمانبر. اما در ما چیزی که نیست همین حرف‌هاست. ما آدمِ هستیم، برای خودمان مستقل هستیم. این روش ما و این ارتکازات ما که در ما حاکم است و ما را می‌گرداند و می‌چرخاند و حرف می‌زنیم و می‌کنیم و می‌کنیم و در می‌آوریم و پول خرج می‌کنیم و می‌خریم و می‌کنیم، این‌ها تحت پوشش عبودیت نیست!. ، انسان و همیشه باید در حال اسارت باشد و بداند که در کشور خودش نیست، این لباسی که من پوشیده‌ام، برای خودم نیست، این غذایی که از نانوایی می‌خرم، همه‌اش در حال اسارت خداست. نان خورم، بنده‌ام، بنده اصلاً یعنی همین چیزها. یعنی کسی که هیچ چیز مال خودش نیست، هر چیزی که به او می‌دهند، این مدام می‌کند که خوب من این را باید چه کارش بکنم؟ الآن یک نفر هم من است که من این را چه کار می‌کنم؟ این پول مال من نیست، این ، این عبا، این عمامه، این‌ها همه‌اش صاحب دارد و من بنده و او هستم! ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺طاووس یمانی می‌گوید داخل حجر اسماعیل شدم دیدم حضرت زین‌العابدین در سجده بود. گوش کردم عرض می‌کرد: «إِلَهِي عُبَيْدُكَ‏ بِفِنَائِكَ»‏ یک بنده ضعیفی داری در خانه‌ات آمده... «مِسْكِينُكَ بِفِنَائِكَ» گدای درِ خانه‌ات آمده «فَقِيرُكَ بِفِنَائِكَ» دیدم مرتباً تکرار می‌کند. این حفظ من شد. در ذهنم ماند. هر گرفتاری که برای من پیدا شد، این ذکر را گفتم رفع شد و اصلاح شد. 🔸 ببینید وقتی که خداوند به کسی لطف کند، بلند می‌شود می‌رود در حرم خدا که یک نمازی بخواند یک دارویی برای همه دردهایش از زبان یک ولیّ ای برایش می‌رسد. اگر یک وقت از شما یا از بنده پرسیدند یا شبهه‌ها افکندند که امام زمانی که شما می‌گویید، چه کاره است؟ کو پس؟ بگو آن امام زمان [آن کسی است] که هر چه گرفتاری رفع می‌شود، به برکت اوست. مسائلی که الهام می‌شود به برکت اوست. ما لازم نیست که از دهان او بشنویم و اینها. این هم خودش یک شکل نجات بخشی است که آن حضرت می‌کند. حالا حضرت سجاد در ذکر سجده این بنده خدا را یک عمر نجات داد با یک ذکر. برای ما هم همین‌طور است. 🔹یک وقت من در مسجد چهار راه سید علی آنجا رفته بودم نماز، آقای سید محمد حسین تهرانی نماز می‌خواندـ خدا رحمتش کندـ سر به سجده دیدم این ذکر را می‌گوید: «إِلَهِي عُبَيْدُكَ‏ بِفِنَائِكَ‏ مِسْكِينُكَ بِفِنَائِكَ فَقِيرُكَ بِفِنَائِكَ». [دعایی که آخر جلسه حاج‌آقا ایراد فرمودند:] «اللَّهُمَ‏ صَلِ‏ عَلَى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِه‏ إِلَهَنا عُبَيْدُكَ‏ بِفِنَائِكَ‏ مِسْكِينُكَ بِفِنَائِكَ فَقِيرُكَ بِفِنَائِكَ صلی علی مولانا زین‌العابدین و حشرنا معه فی الدنیا و الآخرة و ادفع عنا و عن جمیع المسلمین ببرکاته و برکات حضرت المهدی علیه‌السلام بلاء الدنیا و الآخرة.» و صلی الله علی محمد و آله ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیدالعلماء
«الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ الَّذِی أَسْأَلُهُ‏ فَيُعْطِينِی وَ إِنْ كُنْتُ بَخِيلاً حِينَ يَسْتَقْرِضُنِی»‏‏ در این دعای شریف جملاتی است که مربوط به عبادت مالی و بذل و بخشش است که ثواب و نتایج مادی و معنوی و دنیوی و اخروی برای بشریت دارد، اشاره شده. و بنا این است که هیچ توجهی به فضیلت خود انسان نشود و همه فضائل را از او و مرکز جهان و قدرت و علم و احسان خدای جهان ببیند، لذا این‌طور خدا را ستایش می‌کند که خدایا من تو را ستایش می‌کنم برای این که درِ رحمتت را نمی‌بندی وقتی من از تو درخواست نمی‌کنم. عطا می‌کنی. و از آن طرف وقتی شما دستوری می‌دهی که من انجام بدهم آن دستور هم به صورت استقراض و قرض گرفتن از من بیان می‌کنی از بس لطف داری من را مالک حساب می‌کنی و خودت را قرض گیرنده. آن‌قدر درباره بندگانت توجه داری که برای آن‌ها از من استقراض می‌کنی ولی من آن موقع گرفتار صفت بخل می‌شوم و آن‌طوری که باید و شاید انجام وظیفه نمی‌کنم. این یکی از جملات بسیار آموزنده است که کسانی که قدرت مالی داشته باشند و از این دعا در سحر استفاده کنند... حتماً افرادی هستند که اینها متمکن‌اند و در خانواده‌شان، خویشان و آشنایانشان هم گرفتار می‌دانند هست که کمک به آن‌ها انجام وظیفه اطاعت خداست. خدایی که به این‌ها تمکن داده، به آن‌ها نداده؛ ولی دستور داده که به آن‌ها به طوری کمک کنید که مثل این‌ که به من قرض می‌دهید. و این به خاطر تکمیل برنامه امتحانی جهان است. خداوند هیچ برایش فرق نمی‌کند که اگر به تمام بشر به اندازه وزنشان طلا بدهد، جواهرات بدهد، از در و بام برایشان بباراند یا همه‌شان از گرسنگی بمیرند، یک نخود یک گندم یک ذره مثقال در قدرت خدا در کرامت خدا تفاوتی نمی‌کند. آمده این دستگاه امتحان را برقرار کرده تا مردم برای خودشان به وسیله انجام این عبادات مالی سعادت آتیه تأمین کنند، تجارت درست کنند، سود بگیرند. آن وقت تا آنجا نظر لطفش کشیده شده که فرموده: به من قرض بدهید؛ «مَنْ ذَا الَّذي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً» (بقره، 245) خوب دیگر از این بیشتر لطف امکان ندارد. آن وقت خود این بزرگواران نمایش کرم الهی را در کارهایشان می‌دادند. نوشته‌اند که حضرت مجتبی علیه‌السلام در زندگی خودش که زیاد هم عمر نکرد، سه مرتبه با خداوند تقسیم مال کرد تا آنجا که کفش‌هایی که داشت، آن‌ها را هم تقسیم کرد. یعنی تمام مایَملَکش را سه مرتبه تقسیم کرد. سَمِعَ رجلاً یَسئلُ رَبَّه اَن یَرزُقَه عَشرةَ آلافٍ درهماً؛ حضرت شنید که یک کسی به خدا عرض می‌کند؛ حالا شاید در مکه بود، یا در حرم بود، عرض می‌کند خدایا مثلاً ده هزار درهم من بدهکارم یا لازم دارم بدون این که به ایشان چیزی بگوید. حضرت به منزل مراجعت کرد همان مقدار را دستور داد برایش فرستادند. بهانه‌ای که می‌شد پیدا کرد همان بهانه، کرم آن حضرت را تحریک می‌کرد و کار مردم را و مشکل مردم را برطرف می‌فرمود. «إلهي مَن أحسَنَ فَبِرَحمَتِك» هر کس که احسان کند یا کار خوبی بکند این رحمت او در رحمت تو قرار دارد. به این می‌گوییم آیت الله. کرم حضرت مجتبی که می‌گویند کریم اهل بیت یعنی نماینده کرم خدا؛ چون اهل بیت را خداوند آیینه‌های صفات خودش در صبر قرار داده، علمشان نمایش علم خدا را بدهد، رحمشان، کرمشان، و همین‌طور... ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
▪️شهادت رسول الله و امام مجتبی (علیهما و آلهما السلام) تسلیت باد 🏴 ریشه‌ی مصائب در اسلام 🔹 مصائب حضرت زهرا و امیرالمؤمنین (صلوات الله علیهما) تنها مظلومیت و خوردن در به پهلو نیست؛ بلکه باید دید ریشه‌ی این مصائب کجاست؟ ریشه‌ی این مصائبِ خاندان پیامبر (علیهم‌السلام)، این است که مردم اسلام را نفهمیدند و در پی اصلاح قلب نبودند! الآن در دبستانها و مدارس، مأمور بهداشت می‌آید و بچه‌ها را معاینه می‌کند که کسی بیماری نداشته باشد و اگر بیماری مسریِّ خطرناک داشته باشد، باید درمان شود. امّا این مسأله اصلاً مطرح نیست که ما مسلمان صوری هستیم و شاید گرفتار مرض نفاق باشیم!؛ «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْيَوْمِ الآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ»؛ (بقره :۸)؛ یعنی اسلام بعضی‌ها نادرست و ظاهری است. ولو این‌که سخنرانی هم بکنند یا درس بدهند، ولی مؤمن نیستند. ⚫️ این بزرگترین مصیبتی است که پس از رحلت رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلم) پیش آمد. یعنی بودند افرای که در نمازهای جماعت حضرت حاضر می‌شدند، امّا هنوز باور و ایمان کامل نداشتند و افکار جاهلی هنوز در دل‌هایشان باقی بود!. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 «اَللّهُمَ صَلِّ عَلي علي بن مُوسَي الِّرِضا المَرُتَضي اَلاِمامِ التَّقيِّ النَّقيِّ وَ حُجَتِكَ عَلي مَن فَوقَ الاَرضِ و َمَن تَحت الثَّري اَلصِدّيقِ الشَّهيدِ صَلاةً كَثيرَةً تآمَّةً زاكِيَةً مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة كَاَفضَلِ ما صَلَّيتَ عَلي اَحَدٍ مِن اوليائِكَ» 🏴 شهادت امام الرئوف، حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام تسلیت باد 🔺 طبق فرمایش امام علیه‌السلام [در حدیث پسر شبیب و امر به گریه بر سیدالشهداء صلوات‌الله‌علیه]، با وجود غربت و سختی‌هایی که تحمل می‌فرمودند، بر مصیبت جدّ بزرگوارشان گریه می‌نمودند به جای آن‌که بر غربت خود گریه نمایند. خدایا به درد دل امام رضا (علیه‌السلام) شیعیان آن حضرت را در هر کجا که هستند بر دشمنان خاندان رسالت پیروز بگردان، خدایا یاوران دین اسلام از علماء، مراجع، زعماء، پیشوایان و رهبران خصوصاًٌ رهبر اسلامی ما را بر دشمنان دین مبین اسلام و کتاب و عترت نصرت عطا بفرما. ۸۷٫۱۲٫۸ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 مظلومیت و در طول تاریخ 🔹 غارت اموال خانواده‌ی امام رضا علیه‌السلام به دستور هارون‌الرشید لعنه‌الله ▪️ عزاداری همیشگی برای وقایع کربلا ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 همزمان با حلول ماه ربیع الاول 📖 : ... اما اعمال هر ماه نو: چند عمل است: ... پنجم: در روز اوّل دو ركعت نماز به‌جا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند، سلامتى‌اش را در آن ماه از خدا خريده است. و از بعضى روايات استفاده می‌شود، كه پس از نماز بخواند: 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ؛ ( علیه‌السلام:۶) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ ( علیه‌السلام:۱۰۷) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا؛ ( :۷) 🌹 ما شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ؛ ( :۳۹) 🌹حسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ؛ ( :۱۷۳) 🌹 و أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ؛ ( :۴۴) 🌹 لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّی كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۷) 🌹 ربِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ؛ ( :۲۴) 🌹 ربِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۹) التماس دعا @seyedololama
🔺ما در سطح عمومی اسلامی‌مان یک عقایدی داریم، از توحید، از نبوت و از معاد. اگر کسی در این‌ها تشکیک داشته باشد مسلمانی‌اش را هنوز احراز نکرده. باید دنبال مسلمانی برود و همه کارش را هم زمین بگذارد. 🔹یعنی الآن به حکم محکم مسلمان بودن یک نفر پشت میزش نشسته، رئیس یک اداره است. یک مرتبه دید که این مسئله درباره معاد، درباره توحید، به گوشش نخورده بود یا رادیو گفت یا یک سخنرانی داشت صحبت می‌کرد، این شنید ملتفت شد؛ اگر ملتفت شد و دید که این مطلب برایش بن بست دارد و حل نشده، باید کارش را زمین بگذارد؛ معاونش را صدا کند جای خودش بگذارد و بیرون برود. چرا؟ برای این که این دچار یک تردید شده؛ در یک مسئله اصلی اسلامی که تا حالا ملتفتش نبوده که تردید کند، ولی حالا اصلاً مطلب تازه‌ای به ذهن و گوشش وارد شده و اصل و اساس عقاید اسلامی هم در همین مطلب است؛ یا به حسب توحید یا به حسب نبوت یا در مسئله معاد. 🔸اگر دچار شک و تردید شد این‌جا حکمش چیست؟ حکمش این است که به قدر غذایی که نمیرد بخورد، باقی‌اش را به دنبالش برود تا درستش کند. وگرنه این به این شکل اگر بماند نمی‌شود با او هم غذا شد. چون دیگر مسلمان نیست، همسرش هم باید خودش را از او جدا کند. او یک چیز دیگر می‌شود. تقصیر هم ندارد. تا حالا متوجه نبوده، غافل بوده... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺انسان یک موجودی است که زودتر از هر چیز بدن خودش را می شناسد؛ که من یک انسانی هستم با دو پا راه می‌روم، دو چشم دارم، دو گوش دارم و این‌ها. اما یک مقدار که وارد انسان‌شناسی بشود، دیگر می گوید من یک انسانی هستم که قلبم، نه گوشت و خون و استخوان. می‌بیند که شب و روز دارد همین‌طور لشکر اموات رو به بهشت زهرا در حرکت است و هیچ وقت هم تعطیل نمی‌شود. اگر هر کاری در مملکت تعطیل بشود این یک کار تعطیل نمی‌شود. اگر مثلاً ازدواج تعطیل بشود مردم بگویند ما مثلاً اولاد نمی‌خواهیم چون مشکلات هست، چون مثلاً ارزاق- خدایی نکرده- گران شده، چون باران مثلاً نیامده خشک سالی شده، اما هیچ سالی نیست که مرده از سال قبلش زیادتر نشود. 🔹خوب وقتی این‌طور است، پس ما چه هستیم؟ ما قلبیم، ما روحیم، ما آن چیزی هستیم که این بدن که از دست رفت تازه اول زندگی‌مان می‌شود. «يا لَيْتَني‏ قَدَّمْتُ لِحَياتي»‏ (فجر، 24)، در سوره مبارکه والفجر می‌فرماید وقتی این‌طور می‌شود می‌گوید ای کاش برای زندگی‌ام فکری کرده بودم. «قَدَّمْتُ لِحَياتي» چون حیات را می‌فهمد [که] قبلاً نبود. یک چیزی بود تمام شد. مثل این‌که الآن ما فکر می‌کنیم که در شکم مادرمان یک حیاتی داشتیم، یک زندگی داشتیم؟ اصلاً یادش هم نیستیم و جزء هیچ حسابش می‌کنیم. دنیا به زودی به این شکل درمی‌آید. حالا برای بنده ممکن است امروز باشد برای شما ان‌شاء الله ممکن است 200 سال بعد باشد. 🔸در هر حال، ما یک روز و آن و ساعت و لحظه‌ای در پیش داریم که در آن موقع این زندگی به قدر یک دود که از یک تنور بلند بشود، هم نیست. هیچی نیست. اصلاً آدم رویش حساب نمی‌کند. آن وقت اول زندگی‌اش است. پس ما این هستیم. وقتی آن شدیم باید برای آن دعا کنیم. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺 امام رضا صلوات‌الله‌علیه؛ باغبانِ بهشتِ معرفت الهی 🔹 بهشت رضوان یعنی بهشت صفات خدا؛ یعنی بالاترین مقاماتی که حضرت اباعبدالله علیه‌السلام به هنگام شهادت آن را اظهار کرد که خدایا من راضی هستم به رضای تو؛ حضرت رضا علیه‌السلام هم نماینده‌ی یک چنین صفات کمالی از جانب جدّش است... خدا در قرآن فرموده: «وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا»؛ ( بقره :۲۶۹)؛ هر کسی حکمت‌دار، حکیم، پر معنا و مغزدار بشود و شناخت جهان، انسان، زمین و آسمان برای او پیدا شود، دارای خیر کثیر می‌شود. بنابراین بهترین بهشت، بهشت معرفت خداست و باغبان آن هم حضرت رضا علیه‌السلام می‌باشد. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📆 درگذشت عارف بالله آیت‌الله سید علی قاضی رحمه‌الله (۶ ۱۳۶۶ق) 📹 بیان خاطره‌ای از قول علامه در مورد حالات عارف بالله مرحوم که بر اثر نداشتن اجاره‌خانه‌ی منزل، به ناچار ساکن حجره‌ای در مسجد کوفه می‌شود... ✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
🏴 يادگار دو ماه عزاداری «فَلا مالاً بَذَلُْتمُوهُ وَ لا نَفْساً خاطَرْتُم بها» (خطبه سیدالشهداء علیه‌السلام در منا) 🔹 این دو کلمه را حاصل و نتیجه‌ی جلسات این دو ماه قرار دهید و آن را به خاطر بسپارید. آن را نوشته و همراه خود داشته باشید که در آخرین روز ماه صفر ۱۴۳۰ این دو جمله را از امام حسین (علیه‌السلام) یادگاری گرفتیم که «لا مالاً بَذَلُْتمُوهُ وَ لا نَفْساً خاطَرْتُمْ بِها لِلَّذى خَلَقَها» وظیفه‌ی شما این بوده که در راه اسلام حتی دست از مال خود برداشته و در این راه بدهید نه آن که خدای نخواسته وارد این راه شده که مالی کسب نمایید؛ مدل ماشین خود را بالا برده! یا خانه‌ای بزرگتر تهیه نموده! و یا سفرهای خارجی خود را افزایش داده باشید!. عليه‌السلام می‌فرمایند: نه پولى خرج كرده‌ايد و نه جان را در راه آن كه آن را آفريده به خطر انداخته‌ايد و در حالی‌که وظیفه‌ی شما این بوده است که آن چه دارید در این راه بدهید. اگر باغی يا ملکی به شما ارث رسیده در این راه خرج نمایید. در باغ خود مسجدی بنا سازید، به دیگران نیز کاری نداشته باشید که آیا این کار را می‌کنند یا نه؟! تو در این لباس آمده‌ای که به اسلام رونق ببخشی و به جای پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه معصوم (علیهم السلام) نیابت نمایی!. یعنی از دست دادن آن چه داریم نه گرفتن آن چه که نداریم. مشکل این است که در هنگام ورود به مدارس علمیه و حوزه‌ها این مطالب گفته نشده و هدف کاملاً تبیین نمی‌گردد. ۸۷٫۱۲٫۸ ☑️ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا