eitaa logo
مرور قرآنی ادبیات عرب
72 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
ا﷽ا ◽️یاصاحب الزمان عج 🔷🔹محتوا وجان قرآن ادبیات است و الفاظش فقط شکل ظاهری آن است ✍🏽مقام معظم رهبری 🔶️🔸️کپی مطالب فقط با ذکر نشانی کانال جایز است+صلوات ✌🏼 تاسیس : ۹۹/۹/۳ 👇🏼انتقادوپیشنهاد 🤝🏽 @ ○●○● 📚📚📚
مشاهده در ایتا
دانلود
📌معانی حروف مشبه بالفعل ۱و۲_أَنَّ و إِنَّ : به منظور تاکید، تحقیق و تثبیت کلام آورده می شوند و موجب برطرف سازی هرگونه حالتی غیر از علم و یقین اند. این دو حرف کثیرا در قرآن کریم استفاده شده اند. ۳_كَأَنَّ : تشبیه اسم به خبر این حرف تنها یک بار در قرآن کریم آمده است. 🔰سوره ۵۰ فَمَا لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضِينَ□كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُّسْتَنفِرَةٌ 📃 كَأَنَّ به عنوان تشبیه به کار رفته است و هم (اشاره به کسانی دارد که از تذکر روی گردانند) تشبیه شده است به گورخرانی وحشی! ❇️برخی از علما درباره ی معنی كَأَنَّ قائل به تفصیل شده اند. ۴_لکنّ : به معنی استدراک می باشد.یعنی دفع پنداری که از کلام ماقبلش فهمیده می شود. 🔰سوره ۸۷ قَالُوا مَا أَخْلَفْنَا مَوْعِدَكَ بِمَلْكِنَا وَلَٰكِنَّا حُمِّلْنَا أَوْزَارًا مِّن زِينَةِ الْقَوْمِ فَقَذَفْنَاهَا فَكَذَٰلِكَ أَلْقَى السَّامِرِيُّ 📃 لکنّ به عنوان استدراک از کلام‌ سابق به کار برده شده است. ◾️@shahed_adabiyat
💠 نکته : علت های اهمال اِن مخففه از ثقیله 1⃣ _ وقتی تشدید این حروف از بین رفت ، در عمل ضعیف می شوند. 2⃣ _ وقتی این حروف مخفف می شوند ، بر جمله ی فعلیه نیز می توانند داخل شوند در نتیجه اختصاص آنها به جمله ی اسمیه از بین می رود و می دانیم که اختصاص اعمال آور است و در اینجا چون اختصاص از بین رفته بنابر این مهمل شده اند. 🌀 نکته : وقتی اِن مخففه از ثقیله بر افعال داخل شوند ، آن فعل غالبا ماضی ناسخه است، و در مرتبه ی بعد مضارع ناسخه است و در مراتب بعدی ماضی غیرناسخ و مضارع غیرناسخ قرار دارند. 📚 ▪️@shahed_adabiyat
📌 تخفیف حروف مشبه بالفعل إِنَّ(مکسوره) 📢سوره ۳۵ وَزُخْرُفًا وَإِن كُلُّ ذَٰلِكَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةُ عِندَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ 📢سوره ۱۱۱ وَإِنَّ كُلًّا لَّمَّا لَيُوَفِّيَنَّهُمْ رَبُّكَ أَعْمَالَهُمْ إِنَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ خَبِيرٌ 🔷 در هر دو آیه إِنَّ به صورت مخفف آمده است که در این صورت غالبا عمل رفع و نصب نمی کند مانند آیه ی اول ، ولی گاهی نیز عمل کرده است مانند آیه دوم. ✅ اگر إِنَّ مخفف شد برای فرق بین ان مخففه از ثقیله و ان نافیه یک لام بر سر خبر می آید. ❇️البته اگر کلام به گونه ای باشد که تناسب با نفی نداشته باشد ، پس وقوع لام فارقه ضرورتی ندارد.( ) 📢سوره ۵۱ وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ 📢سوره ۵۶ أَن تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطتُ فِي جَنبِ اللَّهِ وَإِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ 🔷 هرگاه بعد از آن مخففه از ثقیله فعل بیاد ، وجوبا عمل نمی کند و در این حالت ، فقط افعال ناسخه بعد از آن واقع می شود. 📚 ⚫️ @shahed_adabiyat
۵_ لَیتَ : به معنی آرزو داشتن است. 🔰سوره ۳۸ حَتَّىٰ إِذَا جَاءَنَا قَالَ يَا لَيْتَ بَيْنِي وَبَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرِينُ 📃 حرف لیت به معنی ای کاش که نوعی آرزو کردن است استعمال شده است. ای کاش بین من و تو فاصله مشرق و مغرب بود. بعدَ(اسم لیت) بینی و بینک(خبرمقدم) ۶_ لَعَلَّ : به معنی امید داشتن از وقوع امری مطلوب و امید وقوع امری مکروه و ناپسند. 🔰سوره ۱۰ فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ 📃 لعل به معنای اول به کار رفته است. 🔰سوره ۱۷ اللَّهُ الَّذِي أَنزَلَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ وَالْمِيزَانَ وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِيبٌ 📃 لعل به معنای دوم به کار رفته است.(که در نزد اکثریت انسانها روزقیامت باتوجه به اعمالشان ، ناپسند شمرده شده است) 🔅 در قرآن کریم موارد بسیاری تحت عنوان لعلّهم و لعلّکم در این معنا آمده است. ◾️@shahed_adabiyat
📌 تخفیف كَأَنَّ ، لکنّ ، لعلّ 📢سوره ۲۴ كَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ سوره ۷ وَإِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِ آيَاتُنَا وَلَّىٰ مُسْتَكْبِرًا كَأَن لَّمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ 🔹 كَأَنَّ مانند اَنّ مفتوحه می باشد یعنی عملش ملغی نمیشود در ضمیرشان عمل میکند اما گاهی اسمش ضمیرشان نیست و اسم ظاهر است. 📢سوره ۷۶ وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَٰكِن كَانُوا هُمُ الظَّالِمِينَ 🔹 لکنّ اگر مخفف شود عمل رفع و نصب انجام نمی دهد. ✅لعلّ به صورت مخفف استعمال نشده است. ◾️@shahed_adabiyat
📌تخفیف حروف مشبه بالفعل أَنَّ (مفتوحه) 📢سوره ۱۰ دَعْوَاهُمْ فِيهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 🔹 اَن مخففه از ثقیله، عملش باطل نمیشود (برخلاف مکسوره) اما واجب است که درضمیر شان عمل‌کند و آن را اسم خود قرار دهد و جمله ی مابعد را به عنوان خبر خود. 📢سوره ۱۱۳ قَالُوا نُرِيدُ أَن نَّأْكُلَ مِنْهَا وَتَطْمَئِنَّ قُلُوبُنَا وَنَعْلَمَ أَن قَدْ صَدَقْتَنَا وَنَكُونَ عَلَيْهَا مِنَ الشَّاهِدِينَ 📢سوره ۲۰ عَلِمَ أَن سَيَكُونُ مِنكُم مَّرْضَىٰ 📢سوره ۸۹ أَفَلَا يَرَوْنَ أَلَّا يَرْجِعُ إِلَيْهِمْ قَوْلًا وَلَا يَمْلِكُ لَهُمْ ضَرًّا وَلَا نَفْعًا 🔹 هرگاه بعد از آن مفتوحه مخففه از ثقیله ، فعل بیاید ،اگر آن فعل به معنی دعا نباشد و متصرف باشد ، بهتر است بین اَن و فعل فاصل ایجاد شود که این فواصل یکی از این موارد می باشد : "قد" ،حرف تنفیس، حرف نفی. ↩️بعضی نحویون "لو" را نیز جزو این موارد دانسته اند. مانند آیه ی ۱۴ سوره ❓علت این فصل هم این می باشد که با اَن ناصبه اشتباه نشود. 📢سوره ۳۹ وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ 🔹 بعد از اَن مخففه ، فعل غیرمتصرف واقع شده است در نتیجه فاصلی وجود ندارد. ◾️@shahed_adabiyat
🖇سوره ۷۷ فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَإِمَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِلَيْنَا يُرْجَعُونَ 🖇سوره ۴۰ .... لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا .... 🖇سوره ۷ يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَىٰ لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا 🔊 🔴موضع چهارم و پنجم و ششم : هرگاه انّ بعد از امر، نهی، ندا واقع شود. 🖇سوره ۷۶ إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسَىٰ فَبَغَىٰ عَلَيْهِمْ وَآتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ 🔊 🔴 موضع هفتم : هرگاه انّ در ابتدای صله واقع شود. ◼️@shahed_adabiyat
📌 اهمال حروف مشبه بالفعل 📄سوره ۶ قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ فَاسْتَقِيمُوا إِلَيْهِ وَاسْتَغْفِرُوهُ وَوَيْلٌ لِّلْمُشْرِكِينَ 📄سوره ۱۷۱ إِنَّمَا اللَّهُ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ 📄سوره ۱۰۸ قُلْ إِنَّمَا يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ فَهَلْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ 📄سوره ۶ يُجَادِلُونَكَ فِي الْحَقِّ بَعْدَمَا تَبَيَّنَ كَأَنَّمَا يُسَاقُونَ إِلَى الْمَوْتِ وَهُمْ يَنظُرُونَ (موارد متعددی در قرآن کریم وجود دارد) ✉️ گاهی بعد از حروف مشبه بالفعل، ما کافه اضافه می شود و این حرف باعث جلوگیری از عمل این حروف می شود در نتیجه این حروف می توانند بر فعل نیز داخل شوند. ❎ امّا حرف لیت در این حالت ، جایز است که عمل کند و می تواند مهمل شود ولی در بقیه ی حروف وجوبا عمل نمی کند. ✅ با اضافه شدن ما کافه به اِنّ و اَنّ احداث معنی حصر می شود. ◼️ @shahed_adabiyat
📌 مواضع فتح و کسر انّ 🖌 مواضع وجوب کسر همزه 🖇سوره ۱ إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ 🖇سوره ۱ إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ 🔊 🔴موضع اول : هرگاه انّ در ابتدای کلام واقع شود. 🖇سوره ۲۱۴ أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ 🖇سوره ۱۱ كَلَّا إِنَّهَا تَذْكِرَةٌ 🔊 ↩️ گاهی نیز انّ حقیقتا در ابتدای کلام واقع نشده است بلکه به صورت حکمی ست. در مثال اول الا حرف استفتاح می باشد و بدین معنی ست که کلام جدیدی شروع می شود. همچنین کلاّ در مثال دوم نیز به معنی ردع از کلام قبل است در نتیجه کلام جدیدی شروع شده است. 🖇سوره ۳۰ قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا 🖇سوره ۱۲ ....وَقَالَ اللَّهُ إِنِّي مَعَكُمْ.... 🔊 🔴موضع دوم : هرگاه انّ بعد از ماده ی قول واقع شود. 🖇سوره ۱و۲ وَالْعَصْرِ ،إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ 🖇سوره ۲و۳ وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ ، إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ 🔊 🔴موضع سوم : هرگاه انّ بعد از قسم واقع شود. ◼️@shahed_adabiyat
✅ هرگاه انّ بعد از حیث و اذ واقع شود واجب است به صورت مکسور بیاید. چون این دو حرف همیشه بر جمله داخل میشوند و اکر ما همزه را فتحه بدهیم لازمه اش این است که با دو معمول خود تاویل به مصدر رفته در نتیجه حیث و اذ بر مفرد داخل میشوند که این صحیح نیست.
🖇سوره ۵ كَمَا أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِن بَيْتِكَ بِالْحَقِّ وَإِنَّ فَرِيقًا مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ لَكَارِهُونَ 🔊 🔴 موضع هشتم جایی ست که انّ و دومعمولش در محل جمله‌ ی حالیه واقع شوند 🌐 هم چنین از دیگر مواردی که کسر همزه واجب است : 💠 بعد از فعل قلبی که به واسطه ی لام از عمل تعلیق شده باشد. 💠 هرگاه در محل جمله ی وصفیه واقع شده باشد. 💠 هرگاه خبر از اسم ذات واقع شوند.
📌 مواضع وجوب فتح همزه ( بحث آخر درباره ی حروف مشبه بالفعل) 📢سوره ۵۱ ↩️أَوَلَمْ يَكْفِهِمْ أَنَّا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ يُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَرَحْمَةً وَذِكْرَىٰ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ⚫️ موضع اول از مواردی که فتح همزه انّ واجب است جایی ست که اِنّ با دومعمولش تاکیل به مصدر رفته و فاعل واقع شده باشد. در این مثال انّا انزلنا فاعل است. 📢سوره ۱ ↩️قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا ⚫️ دومین جایی که فتح همزه واجب است، جایی ست که انّ و دومعمولش نائب فاعل واقع شده اند. انّه استمع.... نائب فاعل است. 📢سوره ۸۱ ↩️وَكَيْفَ أَخَافُ مَا أَشْرَكْتُمْ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُم بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا فَأَيُّ الْفَرِيقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ⚫️ موضع سوم جایی ست که انّ و صله اش مفعول واقع شده باشند (غیر از مفعول ماده ی قول) انّکم.... مفعول لاتخافون واقع شده است. 🔸@shahed_adabiyat