eitaa logo
شهید عارف(شهید احمد علی نیری)
72 دنبال‌کننده
14.1هزار عکس
10.2هزار ویدیو
365 فایل
💥بسم رب الشهدا💥 کتاب شهید رو خوندم، عرفان عجیبی این شهید داره. 😳 تسلای دل مادر سیدالشهدا ع قدمی برای شهدا برمیدارم.⚘⚘⚘⚘⚘⚘
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
حیات عمل

🔸 آدم به خودش نمی ‌تواند خیانت كند! هرگز كار از بین نمی ‌رود، کاری که کرده حرفی كه زده زنده است. 🔸ما همان ‌طوری كه عالمانه می ‌فهمیم این سمّ ضرر دارد، می‌ فهمیم این كاری كه كردیم این حرفی كه زدیم از بین نمی‌ رود، بلکه می ‌افتد در ! مگر چیزی که موجود شد از بین می ‌رود؟! در امور دیگر اثر می ‌كند، از امور دیگر اثر می ‌گیرد. 🔸 حرفی زدیم، قلب كسی را به درد آوردیم، این گذشت؛ اما چه گذشت؟ مگر موجود، معدوم می ‌شود؟! این وقتی كه یافت شد می‌ افتد در خطّ تولید؛ بعد از مثلا دو سال، سه سال، چهار سال، پنج سال، اثر تلخش بر می ‌گردد، دامنگیر ما می‌ شود. ممكن نیست كسی حرفی بزند كاری بكند بگوید گذشت، هیچ نگذشت! اینها با نصیحت حلّ نمی ‌شود، این با تحقیق علمی حلّ می ‌شود؛ یعنی اگر حوزه، شد، این را می ‌فهمد؛ هرگز نمی ‌گوید گذشت! 🔸 چرا آدم دروغگو رسوا می ‌شود؟ برای اینكه اگر كسی بیست سال قبل حرفی زده، این گذشته؛ اما این حرف می ‌افتد در ، این حرف در فلان شیء اثر دارد، آن شیء در فلان شیء اثر دارد، بعد از بیست سال اثرش بر می ‌گردد؛ معلوم می‌ شود این آقا بیست سال قبل این حرف را زده! هیچ ممكن نیست ما كاری بكنیم، حرفی بزنیم، بگوییم گذشت! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/1HJfM 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/02/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
👈 حيثيت، آبرو و عفاف زن برای خداست 🔹 عظمت عفّت و عظمت و جلال و شکوه را ذات اقدس الهی در اختيار هيچ کس نگذاشت. ناموس مرد برای خود مرد نيست، ناموس زن برای خود زن نيست، اينها مِلک خداست، يک؛ و زن و مرد در مسئله ناموسی و عفاف امين الله اند، اين دو. 🔹 جلال و شکوهی از بالاتر از اين است؟ که تو امين من هستی و هيچ کس حق ندارد به آبروی تو اهانت کند، چه در مسئله حجاب و چه در غير مسئله حجاب. اگر اين منطق نتواند جامعه را کند، چه مکتبی می تواند اين کار را بکند؟ ↙️ مطالعه کامل: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/22499 📚 درس خارج فقه قضا و شهادت تاریخ: 1403/02/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 8. مرزداری و اهمیت آن 🔸
 دعای امام سجاد (ع) برای مرزبانان
7. اللَّهُمَّ وَ قَوِّ بِذَلِكَ مِحَالَ أَهْلِ الإِسْلامِ، وَ حَصِّنْ بِهِ دِیارَهُمْ، وَ ثَمِّرْ بِهِ أَمْوَالَهُمْ، وَ فَرِّغْهُمْ عَنْ مُحَارَبَتِهِمْ لِعِبَادَتِكَ، وَ عَنْ مُنَابَذَتِهِمْ لِلْخَلْوَةِ بِكَ حَتَّی لا یعْبَدَ فِى بِقَاعِ الأَرْضِ غَیرُكَ، وَ لا تُعَفَّرَ لأَحَدٍ مِنْهُمْ جَبْهَةٌ دُونَكَ؛ و بدین كارها پشت مسلمانان را قوی گردان و كشورشان را به دژی محكم استوار دار و مال آنان را بارور كن و آنان را از جنگ فارغ ساز تا عبادتت كنند و از كارزار آسوده‌شان كن تا با تو در خلوت به راز و نیاز پردازند تا در هیچ جای زمین غیر تو پرستیده نشود و پیشانی برای هیچ‌كس جز تو به خاك سوده نگردد. 📚 مفاتیح الحیات ص 474 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 به سوی معبود 🔸 فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خواب می ‌بینند که چیزی دارند، هنگام رفتن معلوم می ‌شود که دستشان خالی است. آدم در عالم رؤیا خیلی چیزها را خواب می ‌بیند، وقتی صبح شد بیدار شد، می‌ بیند که خبری نیست. فرمود: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»؛ خیلی‌ ها خیال می ‌کنند که این مقام را دارند، آن سِمَت را دارند، آن پُست را دارند، این اختلاس را دارند، آن نجومی را دارند، بعد وقتی آخرهای عمر شد، معلوم می شود که دستش خالی است! 🔸 فرمود اول باید [از خواب غفلت] بیدار شوید، یک؛ وقتی بیدار شدید، شبی دارید و روزی، دو؛ روز بحث ‌های عادی فراوانی دارد، سه؛ شب ، چهار؛ آن سحر را دریابید و با گوینده این کتاب سخن بگویید، پنج؛ فرمود با دست من تماس می ‌گیرید، با کتاب من تماس می گیرید. اینکه فرمود: ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً﴾، این کدام حبل است که به ما گفتند به آن ؟ این حبلی است که به جای بلندی بسته است، وگرنه حبلی که در کنار مغازه است، اعتصام به آن چه اثری دارد؟! این طناب به دست کیست؟ فرمود: «طَرَفُهُ بِیدِ اللهِ وَ الطَرَفُ الآخَرُ بَأَیدِیکُم»؛ این را بگیرید. 🔸 اگر کسی خیال کرد ـ خدای ناکرده ـ دیگری بیفتد تا پای او را بگیرد، هر دو در عذاب هستند اما اگر کسی در این صدد است که اگر ـ خدای ناکرده ـ دیگری افتاد، دستش را بگیرد، هر دو در رفاه هستند. بکوشیم نه پای یکدیگر را! ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/wyM9s 📚 سوره مبارکه مزمّل جلسه 1 تاریخ: 1398/01/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
یاد خدا
🔹 تنها به زبان نیست؛ گوش به یاد خداست, چشم به یاد خداست. در بخشی از آیات دارد كه چشمان آنها به یاد خدا نبود؛ معلوم می ‌شود که چشم گاهی به یاد خداست و گاهی به یاد خدا نیست. 🔹 فرمود: ﴿كانَتْ أَعْینُهُمْ فی‏ غِطاءٍ عَنْ ذِكْری﴾؛ پرده غفلت روی چشم اینهاست و اینها یادِ مرا نمی ‌بینند یا مرا یاد نمی ‌كنند. معلوم می ‌شود چشم یاد دارد، گوش یاد دارد، اعضا و جوارح یاد دارند. 🔹 ، یك نحوه ذكر است و ، نحوه دیگر است که آن یاد خدا گاهی به صورت انجام واجبات است, گاهی به صورت انجام مستحبات است, گاهی به عنوان ترك مكروهات است, گاهی به عنوان ترك محرّمات است. 🔹 یاد خدا گاهی است گاهی است، گاهی در چشم است گاهی در گوش است و قرآن، اول و آخرش، صدر و ساقه‌ اش، یاد خداست. 📚 سوره مبارکه یس جلسه 22 تاریخ: 1392/11/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🕌بسم الله الرحمن الرحیم🕌 موسسه آموزش عالی اسراء ✳️ تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(دامت برکاته) ✳️در رشته های تخصصی با عناوین درج شده در سایت پذیرش: 🔸تفسیر قرآن (سطح4) 🔸تفسیر و علوم قرآن(سطح3) 🔸فلسفه اسلامی(سطح3) 🔸حکمت متعالیه(باگرایش الهیات بالمعنی الاخص)(سطح4) 🔸کلام اسلامی با گرایش کلام امامیه (سطح3) ✳️در سال تحصیلی 1404-1403 از بین دانش پژوهان واجد شرایط پذیرش می نماید. ✳️علاقمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه مراجعه نمایند. سایت حوزه(www.paziresh.ismc.ir) 📝 آدرس75 متری عمار یاسر نبش شهید قدوسی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تلفن: 37189255(025) 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 8. مرزداری و اهمیت آن 🔸
دعای امام سجاد (ع) برای مرزبانان
8. اللَّهُمَّ اغْزُ بِكُلِّ نَاحِیةٍ مِنَ الْمُسْلِمِینَ عَلَی مَنْ بِإِزَائِهِمْ مِنَ الْمُشْرِكِینَ، وَ أَمْدِدْهُمْ بِمَلَائِكَةٍ مِنْ عِنْدِكَ مُرْدِفِینَ حَتَّی یكْشِفُوهُمْ إِلَی مُنْقَطَعِ التُّرَابِ قَتْلاً فِى أَرْضِكَ وَ أَسْراً، أَوْ یقِرُّوا بِأَنَّكَ أَنْتَ اللَّهُ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ وَحْدَكَ لا شَرِیكَ لَكَ؛ خدایا! در هر ناحیت مسلمانان را به دفع مشركانی كه در برابر آنان ‌اند برانگیز و با فرشتگان خود پیوسته مددشان كن كه آنان را تا پایان زمین هزیمت دهند یا كشته شوند یا گرفتار گردند یا اقرار كنند كه تویی خدا و غیر تو معبودی سزاوار پرستش نیست. تویی تنها كه شریك و انباز نداری. 📚 مفاتیح الحیات ص 475 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
قائم به عقل

🔸 در چنین دنیایی انسان با علم نمی‌ تواند نجات پیدا كند، علم اندیشه است، علم نردبان خوبی است. این قرآن بوسیدنی است كه ﴿تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 قائم به عقل

🔸 در چنین دنیایی انسان با علم نمی ‌تواند نجات پیدا كند، علم اندیشه است، علم نردبان خوبی است. این قرآن بوسیدنی است فرمود: ﴿تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾؛ یعنی اگر عالِم شدی، بالا برو ، نردبان در دست توست، تا مشكل حلّ شود. در بخش‌ های دیگر هم فرمود که در حالات عادی، عاقل مشكلش حلّ می ‌شود؛ اما در حالات خطر، عاقل هم كار را از پیش نمی‌ برد! پس چه کسی لازم است؟ 🔸 مستحضرید حوادث عالم كه یكسان نیست كارهای جهان هم در یك اندازه نیست، بخشی از كارهاست كه مطابق آیه سوره مباركه «نحل» حلّ می ‌شود كه ﴿إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ﴾؛ مثل یك پیش‌نماز، برای پیش‌نمازی همین عدل خوب است؛ اما در برخی از كارها از عادل كاری ساخته نیست. شخصی که عادل است برای پیش‌نمازی خوب است ولی وقتی پرونده‌ های قضایی در دست اوست، این آیه سوره «نحل» مشكل را حل نمی ‌كند، این آیه سوره مباركه «حدید» را می ‌خواهد که ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾؛ باید قائم به قِسط باشد (این برای دو گروه). 🔸گروه سوم: اگر پرونده، پرونده میلیاردی بود اختلاسی بود، دیگر آن نه از پیش‌نماز مسجد ساخته است نه از قاضی عادل، از قاضی ساخته نیست، ﴿كُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ﴾ را قرآن برای همین كارها ارائه فرموده، فرمود اگر پرونده میلیاردی بود اختلاسی بود، خطر بود، عده زیادی پشت آن بودند، آن عدلی كه برای پیش‌نمازی كافی است، اینجا كافی نیست، آن قیام به قِسطی كه برای پرونده ‌های قضایی عادی كافی است، اینجا كافی نیست، بلکه ﴿كُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ﴾؛ اصلا این را برای همین جا ارائه کردند. 🔸 عقل هم همین‌ طور است؛ یك عقل است برای رفع نیازهای عادی که این كاملاً مشكل افراد عادی را حلّ می ‌كند؛ اما یك وقت اگر كار مهم شد از عاقل كاری ساخته نیست. در آن بخش‌ ها قرآن فرمود: ﴿لَعَلَّهُمْ یتَفَكَّرُونَ﴾؛ اما در این بخش می ‌فرماید: ﴿لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ﴾. 🔸ما در دنیا قومی به نام نداریم؛ مثل قوم عاد و ثمود و عرب و عجم و لُر و ترك و اینها؛ این قوم از «قیام» است؛ یعنی آنها كه قائم بالعقل ‌اند _ نه تنها عاقل ‌اند، بلکه قائم بالعقل‌ اند _ در هنگام خطر نجات پیدا می ‌كنند. وجود مبارك حضرت (سلام الله علیه) هم كه آمد جهان را اصلاح می ‌كند، چون است اصلاح می ‌كند، نه چون عادل است؛ این چند میلیارد را قائمِ بالعقل اداره می‌ كند، قائمِ بالعدل اداره می ‌كند. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/4igHM 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/02/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
گوهر عقل
🔹 مرحوم محدّث متفکر عمیقی است. ایشان یک مقدمه دارد که دو سطر آخر مقدمه ‌اش این است که می ‌فرماید: «و أوّل ما أبدأ به و أفتتح به كتابی هذا»؛ من این مجلدات کافی را که تنظیم می کنم، بخش اوّل آن، «كتاب العقل و فضائل العلم» است، چرا؟ چرا اوّل از عقل شروع کردم؟ 🔹 «إذ كان العقل هو القطب الّذی علیه المدار و به یحتجّ و له الثواب و علیه العقاب»؛ فرمایش مرحوم کلینی این است که یک ملّت، شعور آن ملّت است! 🔹 هر ملّتی، قطب فرهنگی آن ملّت است و ائمه، تبعاً للقرآن کریم، جامعه را به عقل و عقلانیت دعوت کرده ‌اند. «إذ كان العقل هو القطب الّذی علیه المدار»؛ مدار تمدّن، ، شعور مردم است؛ «إذ كان العقل هو القطب الّذی علیه المدار و به یحتجّ و له الثواب و علیه العقاب». 📚 سوره مبارکه مجادله جلسه 10 تاریخ: 1396/11/14 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اربعین كلیمی 🔸 ... فرمود: ﴿وَوَهَبْنَا لَهُمْ مِن رَّحْمَتِنَا﴾ به ما گفتند گوشه‌ ای از این را با همین حل می ‌شود كه اول ماه پر بركت ذیقعده تا دهم ذی حجّه این چهل روز وجود مبارك موسای كلیم مهمان خدای سبحان بود و چِلّه گرفت ... این چهل روز بود. 🔸 بهترین فرصت برای چلّه ‌گیری هم همین چهل روز است؛ به ما گفتند ـ درست نماز بخوان، ـ درست روزه بگیر، ـ درست حرف بزن، ـ درست چیز بنویس در همه موارد بگو خدا را در نظر دارم، خودم عمل بكنم، به جامعه منتقل بكنم و مانند آن، نه بیراهه برو نه راه كسی را ببند، نه بازی بكن نه بازی كسی را بخور این با راه اربعین ‌گیری است... . ↙️ مطالعه کامل (صوت و متن): https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/15186 📚 سوره مبارکه مریم جلسه 30 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 8. مرزداری و اهمیت آن 🔸
دعای امام سجاد (ع) برای مرزبانان
9. اللَّهُمَّ وَ اعْمُمْ بِذَلِكَ أَعْدَاءَكَ فِى أَقْطَارِ الْبِلادِ مِنَ الْهِنْدِ وَ الرُّومِ وَ التُّرْكِ وَ الْخَزَرِ وَ الْحَبَشِ وَ النُّوبَةِ وَ الزَّنْجِ وَ السَّقَالِبَةِ وَ الدَّیالِمَةِ وَ سَائِرِ أُمَمِ الشِّرْكِ، الَّذِینَ تَخْفَی أَسْمَاؤُهُمْ وَ صِفَاتُهُمْ، وَ قَدْ أَحْصَیتَهُمْ بِمَعْرِفَتِكَ، وَ أَشْرَفْتَ عَلَیهِمْ بِقُدْرَتِكَ؛ خدایا! این نفرین همه دشمنان تو را در همه شهرها فراگیرد؛ از هند و روم و ترك و خزر و حبشه و نوبه و زنگبار و سقلابیان و دیلمان و دیگر امت‌های مشرك كه نام و نشان آن‌ها پنهان است و تو آن‌ها را یكان یكان می‌شناسی و به قدرت خویش بر آنان سلطه ‌داری. 📚 مفاتیح الحیات ص 475 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
📷 یادواره شهدای روحانی شهرستان با آیت الله میرباقری منتخب مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری | شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ https://eitaa.com/joinchat/694616775C1b80b5fe09
در یادواره شهدای روحانی.mp3
40.49M
🎧 آیت‌الله میرباقری در یادواره شهدای روحانی شهرستان (شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ⚡️ جایگاه عالمان ربانی در جامعه https://eitaa.com/joinchat/694616775C1b80b5fe09
💠 امروزه پیــرامون فلسـفه اخــلاق، مکـاتب و رویکــردهای متنوعی شکل گــرفته و مسئله‌های آن از قدیم در میراث فلسفی و کلامی اسلامی محل بحث بوده است. نکته قابل توجه این است که رویکرد غالب در این عرصه، رویکــرد فلســفی کلامی است که امتداد اندیشه های سده‌های نخستین می‌باشد. گویی نظریه‌پـــردازان این عرصه، ورود به این بحث را تنها شأن عقل فلسفی تلقی کرده‌اند و کمتر تحقیق جامعی در این مسأله از منظر معارف وحی به چشم می‌خورد. مدرسه بهاره فلسفه اخلاق قصد دارد با نگاهی جامع، در چهار محور ۱. میراث فلسفی و کلامی ۲. تراث اخلاقی ۳. اندیشه های معاصر و ۴. اندیشه مبتنی بر معارف وحی، گام موثری در رشد و بالندگی این دانش بردارد. 🔰 مدرسه بهــــاره | آشنـــایی با فلســفه اخــلاق | ▫️زمان برگزاری: یک‌شنبه‌ها و پنجشنبه‌ها، به مدت ۶ هفته ▫️شیوه برگزاری: حضوری(ظرفیت محدود) و مجازی قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴ 🎴لینک ثبت‌نام: https://www.negahschool.ir/product/falsafeh_akhlagh/ با مشارکت: مرکزتفقه‌علوم‌اسلامی‌والگوهای‌حکمرانی (ع) ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔️ @sch_negah 🌐‌ http://www.negahschool.ir 🏠@markaztf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در جمع فرهنگیان.mp3
35.18M
🎧 سخنرانی آیت‌الله میرباقری در جمع فرهنگیان و معلمان استان قم (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ⚡️ ما در عرصه تعلیم و تربیت، در خلأ زندگی نمی‌کنیم؛ ما با دنیایی مواجهیم که زیرساخت‌های آموزش رسمی در کشورها، متناسب با الگوی توسعه غربی شکل گرفته است و انسان سازگار با توسعه غربی تربیت می‌کند. ⚡️ بزرگ‌ترین گناه، تربیت نسلِ هماهنگ با الگوی توسعه غربی است. ⚡️در نظام تعلیم و تربیت اسلامی، باید نسلی تربیت کنیم که با بینش الهیاتی، در مقابل تمدن غرب موضع‌گیری کند. ⚡️ اگر غفلت کنید، غربی‌ها نظم جدیدی را بر محور شرکت‌ها جایگزین آموزش رسمی خواهند کرد و آموزش و پرورش در کشور، اقتدار خود را از دست خواهد داد. ☑️ @mirbaqeri_ir
| 🔰 آغاز به کار نشر در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران| ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ماه|مصلای تهران ▫️نشر تمدن نوین اسلامی امسال نیز در بخش حضوری و مجازی نمایشگاه، با حدود ۵۰ عنوان کتاب، حضور می یابد. ▫️جدیدترین کتاب‌ این انتشارات با نام در روزهای اول نمایشگاه رونمایی می‌شود. ▫️کتاب ؛ تقریری از نظریه فلسفی استاد سیدمنیرالدین حسینی‌الهاشمی، به قلم آقای متقیان تبریزی، هم تا روزهای پایانی نمایشگاه عرضه خواهد شد. 📍 آدرس غرفه: نمایشگاه مصلا، شبستان، راهرو ۱۲، غرفه ۲۳۳ 🖥 صفحه مجازی غرفه 📚لیست کتب 🌐 وبگاه نشر تمدن نوین اسلامی 👤ارتباط با مسئول انتشارات فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
نشر تمدن نوین اسلامی.pdf
134.7K
📚 لیست کتب منتشر شده توسط نشر تمدن نوین اسلامی؛ وابسته به فرهنگستان علوم اسلامی قم فرهنگستان علوم اسلامی قم ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 «لا تَرْفَعُوا أَصْواتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ» یعنی هیچ‌کس نباید در مقابل ندا و دعوت پیامبر، ندا و دعوت دیگری مطرح کند. (مثل فیلسوفان دنیای مدرن که خبر دیگری را در دنیا در مقابل خبر انبیای الهی مطرح کردند!) 🔗 در جامعه مؤمنین، هیچ صدایی نباید بالاتر از صدای ولیّ جامعه باشد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ». فیلسوفان مدرن می‌گویند دورۀ خبر انبیای الهی گذشته و حالا ما صاحب‌خبر هستیم! اینها در مقابلِ انبیای الهی، رفعت صوت ایجاد کرده‌اند. ☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از علیرضا پناهیان
📌 آیا ریشه‌های مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) همچنان باقیست؟ ج ۲۰ام - قسمت اول 🔸 دوری از حسادت، چه تناسبی با سیاست دارد؟ 🔸 حسادت پنهان در یاران امیرالمؤمنین(ع) استاد در برنامۀ سحرگاهی شبکۀ سه: دوری از حسادت، چه تناسبی با سیاست دارد؟ عبادت هر کسی به اندازۀ عقلش پذیرفته می‌شود، به حجم عبادت او نیست. در روایات آمده است خواب عاقل از عبادت کسی که عقلش کم است فضیلت بیشتری دارد(کافي، ج۱، ص۱۲). عقل چیست؟ «أعقل الناس أنظرهم فی‌ العواقب» (غرر الحکم، ج۱، ص۲۱۷)، عاقبت‌اندیشی است. وقتی که عاقبت صفت حسادت را ببینی به سیاست می‌رسی و کسانی که می‌خواهند عبادت، منهای سیاست داشته باشند، اخلاق، منهای سیاست و به‌طور کلی دیانت منهای سیاست داشته باشند و حتی محبت به اولیاء خدا منهای سیاست داشته باشند؛ اینها با عقل خداحافظی کرده‌اند. عمق عقلانیت، نتیجۀ معنویت در سیاست است. حسادت پنهان در یاران امیرالمؤمنین(ع) دل امیرالمؤمنین(ع) از دست کسانی که منافعشان اقتضاء می‌کرد مقابل حضرت بایستند و دشمنی‌شان آشکار بود، خون نشد. هیچ‌وقت از دست معاویه و از دست طلحه و زبیر گریه نکردند ولی از دست کسانی که درست یاری درست نکردند، حسادت پنهان داشتند و نصرت نکردند، گریستند. امام حسین(ع) در کربلا یک خیانت از یارانش ندید ولی علی(ع) هزاران خیانت از یارانش دید. اباعبدالله(ع) سرش بر نیزه رفت، اما لعن و نفرین نشد. به قصۀ امیرالمؤمنین(ع) باید متفاوت نگاه کرد و حق آن را ادا کرد. برای امیرالمؤمنین علی(ع) باید همگام با غم‌های او اشک ریخت. برخی از یاران حضرت خصوصیت‌شان این بود که برای امیرالمؤمنین(ع) کم گذاشتند. 🚩 برنامۀ ماه من؛ شبکۀ سۀ سیما – سحر بیستم رمضان 👈🏻 ادامۀ متن: @panahian_text 📢 صوت: @panahian_mp3 @Panahian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اربعین کلیمی 🔹 حضرت کلیم الهی موسی (سلام الله علیه) که از اول ذی القعده در طور شد و بعد دَه شب هم اضافه شد چهل شب شد، آنها که اهل سیر و سلوک‌ و اربعین ‌گیری هستند از همین خیلی استفاده می‌ کنند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 اربعین کلیمی 🔹 حضرت کلیم الهی موسی (سلام الله علیه) که از اول ذی القعده در طور شد و بعد دَه شب هم اضافه شد چهل شب شد، آنها که اهل سیر و سلوک‌ و اربعین ‌گیری هستند از همین خیلی استفاده می‌ کنند. 🔹 گرچه اربعین برای همه مدت‌ سال است؛ اما از اول ذی قعده تا پایان دهه ذی حجّه این چهل شبانه ‌روز فرصت مناسبی است که «مَنْ‏ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یومَاً»، «مَن أَصبَحَ للهِ أَربَعِینَ صباحاً»، آن وقت «فَجَّرَ اللهُ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه‏». بسیاری از علما شاگرد همین اربعین بودند! 🔹همه درس ‌ها که در کتاب ‌ها نبود، اگر همه درس‌ ها در کتاب ها بود باید محدود می ‌شد؛ اینکه این همه علمای بزرگ مطالب تازه و جدید آوردند، چه در اصول دین چه در فروع دین، چه در اخلاقیات چه در حقوق، بخش وسیعی از اینها شاگرد همین اربعین بودند که از اول ذی قعده شروع می ‌شد تا پایان ذی قعده می ‌شود یکماه، آن دهه ذی حجّه که ضمیمه آن می ‌شد، می شد چهل روز که ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً﴾. 🔹 مستحضرید که خدای سبحان آن جایزه خاص را فقط به مردان الهی می ‌دهد. کسانی ‌اند که محبوبی و مطلوبی غیر از خدا ندارند. نگاه کنید این حدیث شریف درباره «مَنْ‏ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یومَاً»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا کجا را بُرد. 🔹یک وقت است که کسی آدم خوبی است می ‌خواهد به علوم برسد به معارف برسد، قرآن را بفهمد ولایت را بفهمد این مخلِص نیست برای اینکه او به دنبال عالِم شدن است. اگر غرض کسی این باشد که ولایت را بفهمد، نبوت را بفهمد، قرآن را بفهمد، چهل شبانه‌ روز هم با اخلاص باشد گفتند به او چیزی نمی‌ دهند، برای اینکه به دنبال عالِم ‌شدن خودش است! کسی چهل شبانه ‌روز هیچ نخواهد الا ، وگرنه او به دنبال قصد این است که عالِم بشود! این اخلاص نشد. ـ این قدر کار دقیق است! ـ این قدر باریک است! این صراط که باریک است است است که به هیچ وجه قابل حساب نیست. 🔹 خیلی از ما خیال می ‌کنیم برای اینکه به بهشت برویم می‌ توانیم اربعین داشته باشیم از جهنم نجات پیدا کنیم، نه! «مَنْ‏ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یومَاً» هیچ چیزی نمی ‌خواهد جز . ـ من از خدا جز خدا چیزی نخواهم! 📚 سوره فجر جلسه 1 (مطالعه کامل) تاریخ: 1398/11/23 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra