☝️در تفاوتهای داستان و خاطره چه میتوان گفت؟
خاطره میتواند ساختار داستان داشته باشد ولی شیوهی نوشتن خاطره با داستان تفاوت دارد، رمان یا داستان بر تغییر و رشد شخصیت استوار است ولی اساس خاطره بر حادثه و اتّفاق است، شخصیتها در خلال خاطرهاند و در آن هیچ شخصیتی پرورده نمیشود. برای مثال خاطرات «خسی در میقات» نوشتهی جلال آل احمد و «حج» از علی شریعتی خاطرهاند و روی شخصیت بنا نشدهاند. حرکت خاطره به سمت داستان است، در داستان واقعیتی خلق میشود ولی خاطره بینیاز از داستان است. زاویه دید در داستان بیشتر اوّل شخص و سوم شخص است ولی در خاطره اغلب اوّل شخص است. لحن خاطره دوستانه و خودمانی است امّا لحن داستان بسته به سایر عناصر داستان متفاوت است.
✌️گزارش و خاطره چطور از هم متمایز میشوند؟
فن گزارشنویسی عبارت است از نگارش اطلاعات، حقایق، علل، مسائل و رویدادها، استنتاج و ارائهی راهحلی که به ترتیب و توالی منطقی، با اختصار و رسایی به خواننده منتقل میشود و به عبارت سادهتر، پیغامی است که با سرعت، صحت و روشنی به خواننده میرسد و این پیغام بر اصل سادهنویسی و سالمنویسی استوار است. هدف از تنظیم گزارش این است: ارائهی منظّم و مرتّب عقاید و افکار و اطلاعات برحسب نقشه و طرحی معیّن در سادهترین شکل.
اگرچه درگذشتههای دور برخی از سفرنامهها و گزارشها با شرح خاطراتی همراهاند، امّا در تعریف خاطره در معنای جدید قرار نمیگیرند. گزارش، با خاطره مرزی روشن دارد. گزارش، شرح یا توضیح جزئیات وضعیت و موقعیت یا واقعهای است و بهطور معمول بر پایهی مشاهده و تحقیق، یا هر دوی اینها بنا میشود. بسیاری از مقالهها یا ستونهای روزنامهها و بیشتر داستانهای مستندگونه از گزارش مایه گرفتهاند. گزارش خبر دادن در مورد حادثه یا موضوعی است. مثل گزارش حادثه، گزارش کار، گزارش سفر، گزارش سیاسی و گزارش هفتگی. گزارش مانند خاطره نیست و به خصوصیّات خلقی و روحی و چونوچرایی وقایع و حقیقتمانندی آنها کاری ندارد و به ذکر خبر و شرح کلی وقایع و امور اکتفا میکند.
خاطرهگویی و خاطرهنویسی امروزه در دنیایی که اطلاعات در مدّت زمان بسیار کوتاهی منتقل میشود و اتّفاقی از دوربین خبرگزاریها پنهان نمیماند، رسانهای ویژه است. دسترسی نداشتن به وسایل ثبت واقعه مثل دوربین در بعضی مکانها و زمانها، مثل شبهای عملیات نظامی و سلول زندانها و اردوگاهها و … یکی از دلایل اهمیت این رسانه است. ضمن اینکه گرایشهای جانبدارانهی رسانهها باعث میشود مردم در برابر اخبار و اطلاعات آنها موضع داشته باشند و به خاطرات و نقلقولهای سینهبهسینه اعتماد بیشتری کنند و نقش تبلیغات رسانهای با نقش تعریف و تمجید مردم از کتاب یا فیلم قابلمقایسه نیست.
در جوامعی که رسانهها در اختیار قدرتها است، یا همهی رسانهها دولتی هستند و گروههای مختلف دسترسی رسانهای ندارند، خاطرات شخصی اهمیت زیادی پیدا میکنند.
#آموزش
#خاطره_نویسی
@shahid_ketabi
«فرآیند خاطره نویسی» :
«خاطره» یکی از بی تکلف ترین، عام ترین و صمیمانه ترین انواع نوشته است و به یک خاطره به همین دلیل که اصول و قواعد خاطره نویسی در آن رعایت نشده , نمی توان خرده گرفت زیرا این ویژگی ها و قوانین همگی نسبی و در حد ایده هایی است که بر اساس تجربه توسط استادان فن ارائه شده است و می تواند به جذاب تر شدن , شیواتر شدن , و اثر گذار تر بودن خاطره کمک کند.
_ یک اتفاق یا حادثه مهم می تواند طی یک فرایند 3 مرحله ای تبدیل به گونه ای موثر و جذاب از «خاطره» شود که این 3 را می توان بدین گونه تعریف کرد:
الف: خاطره گفتاری :
فرایندی که طی آن , شخص از یک اتفاق یا رویداد مهم در قالب کلمه ها و جمله ها , خاطره ای می سازد.در واقع این نوع خاطره , شکلی کاملا ساده ,بی تکلف و بی قاعده از بیان یک اتفاق است و هدف آن ذکر آن اتفاق یا رویداد است.در این نوع خاطره , کلمات , جمله ها و فضا سازی ها و هر چیز دیگر دارای نقش اساسی و پایه ای نیستند و نقش طبیعی در حد سایر عناصر هر نوشته بر عهده دارند و معمولا دارای این ویژگی هاست:صمیمیت,زبان به کار بردن کلمات شکسته,جابه جا شدن ارکان جمله , تکیه نکردن بر حواشی و حوادث فرعی.
ب: خاطره نوشتاری خام:
فرایندی که در آن نویسنده , یک خاطره گفتاری را روی کاغذ می آورد.این گونه از خاطره اگر چه اصول و قواعد دست و پا گیری ندارد و صرفا نگارش یک خاطره گفتاری است, ارزش ادبی آن , بیش از خاطره گفتاری است, چرا که نویسنده باید حداقل قواعد نگارش را در آن رعایت کند. از جمله :
1.حذف حشو و زواید : حشر عبارت است از کلمه ها یا عبارتهای زاید و بی نقشی که معمولا در صحبت های عادی و روزمره به کار می رود.این عبارت ها صورت های مختلفی دارد, از جمله تکیه کلام ها ,مانند «عرض شود که ... بله , خلاصه » یا حشو تکرار, مانند «چیز میزا, کتاب متابا, توپ موپا»
2. آوردن فعل و فاعل های متناسب مثلا من رفتم , تو رفتی و ... و به طور کلی رعایت نسبی ترتیب و توالی ارکان جمله.
3. دادن اطلاعات کافی به خواننده , در خاطره گفتاری ممکن است گوینده برخی مطالب را فراموش کند و آن ها را در جای خود بیان نکندو بعد در انتهای گفتارش , آن موضوع را به یاد آورد و بیان کند یا در اثر تذکر مخاطبان قسمت های جا مانده را تکمیل نماید. اما در خاطره نوشتاری خام چون نویسنده وقت کافی برای نوشتن دارد, می تواند اطلاعاتی را که درباره حادثه یا اتفاق خاص , کافی و لازم می داند مرتب می کند و همگی را به خواننده منتقل نمایند.
ج: خاطره نوشتاری ادبی:
شکلی از بیان خاطره که بر طبق اصول و قواعد تدوین شده و جذابیت , زیبایی و اثر گذاری آن بیشتر از دو گونه قبل است. این نوع از خاطره معمولا در اثر ویرایش و بازنویسی خاطره نوشتاری خام به دست می آید.
امروزه عده ای که آگاه به این فن هستند , خاطرات نوشتاری خام را با نثر روان و رعایت اصول خاطره نویسی و نیز استفاده از علائم نگارشی , به خاطره نوشتاری ادبی تبدیل می کنند .
زبان خاطره باید صمیمانه باشد و از سوی دیگر , نویسنده خاطره , اجباری در رعایت کامل ارکان جمله ندارد و می تواند آن ها را متناسب با نوع بیان جابه جا نماید؛ در عین حال که نباید کلمات را بشکند.
#خاطره
#خاطره_نویسی
#گام_دوم
@shahid_ketabi
👈 «راوی» بسته به نوع خاطره و موضوع آن انتخاب میشود.
۱- راوی سهیم در ماجرا:
این راوی نمیتواند افکار و ویژگیهای روحیاش را بنویسد زیرا این کار باعث غیرقابلباور بودن خاطره خواهد شد.
۲- راوی ناظر بر ماجرا:
شخصی متفاوت از شخصیت اصلی راوی میشود. او میتواند در خلال شرح اتفاقات ویژگیهای روحی و فکری شخصیت اصلی را موشکافانه بنویسد تا خواننده را بیشتر درگیر ماجرا کند.
در خاطرهنویسی بهعنوان یک نوع ادبی، به دلیل حضور مستقیم نویسنده، فردیت جنبهای برجسته دارد. جوهر اصلی خاطرهنویسی من است. نویسنده میکوشد در بستر حوادث من را برای خواننده به نمایش بگذارد. در این روند نویسنده به من از بیرون مینگرد تا ابتدا بتواند آن را ببیند و سپس بتواند آن را به دید و داوری خواننده بگذارد. برای خواننده زمانی رویدادها قابللمس میشوند که بداند من با آنها چگونه برخورد کرده است، آنوقت است که قادر خواهد بود خود را بهجای من راوی بنشاند و از خواندن خاطره لذت ببرد. بسیاری از نوشتهها همچون بیوگرافی، اتوبیوگرافی، یادداشتهای روزانه و گزارشنویسی نیز از جنس خاطرهاند؛ در همه این نوشتهها حضور من راوی یکی از ارکان است؛ امّا هر یک از این منها نسبت به زاویه دید گونهی خاطرهنویسی، کارکردی متفاوت دارند.
در خاطرهنویسی، حضور «من» نشانگر واقعگرایی ماجرا است. در حقیقت خاطرهنویسی بازسازی دوبارهی سوژهای است که در ذهن رسوب کرده است.
در خاطرهنویسی یا زندگینامهنویسی، من محور اصلی نوشته است. در بیوگرافی یا زندگینامهی دیگرنوشت، نیز من حضور دارد، امّا این با او پرورشیافته است. در بیوگرافی جریان من از زبان دیگری نقل میشود و این واسطه، ناخودآگاه بر جهتگیری نوشتهها تاثیر میگذارد.
در یادداشتهای روزانه هم حضور من پررنگ است. نویسنده جریان طبیعی را ثبت میکند که ممکن است در میان آنها حادثهی خاصی نیز نوشته شود.
گزارشها نیز با حضور من نوشته میشود؛ امّا گزارش، محصول حضور آگاهانه راوی در بطن اتفاق است؛ یعنی گزارشگر از پیش میداند که در متن واقعه به دنبال چیست و از حضور خود چه میخواهد.
#آموزش
#خاطره_نویسی
@shahid_ketabi
👌 تفاوت خاطرهنگاری و یادداشتهای روزانه چیست؟
یادداشتهای روزانه یا روزانهنویسی گونهای از خاطرهنگاری است که در آن نویسنده، حالتها و اعمال خود و وقایع پیرامونش را بهصورت روزنوشت و تقویمی مینویسد. بر اساس تعریف ارائهشده، داشتن تاریخ اتفاقات و رعایت توالی زمان آنها، مؤلفههای اساسی یادداشتهای روزانه هستند. بهعبارتدیگر یادداشتی که تاریخ مشخصی نداشته باشد در این دسته جای نمیگیرد.
یادداشتهای روزانه، از یکجهت دیگر هم با خاطرهنویسی تفاوت جدی دارد و آن نوع برخورد با عنصر زمان است. خاطرهنویس در حالی اقدام به نوشتن میکند که حادثه به سر آمده و مدّت زمان قابلتوجهی از آن گذشته است؛ به همین دلیل است که خاطرهنویسی با عنصر «تداعی» قرین است. امّا یادداشتهای روزانه زمانی نوشته میشوند که هنوز واقعه تمام نشده و نویسنده لحظهبهلحظه اقدام به ثبت آن میکند. دلیل اینکه در یادداشتهای روزانه در بسیاری از موارد زمان حال بکار گرفته میشود همین است.
محمدامین محمدپور در مقالهای بیان میکند که میتوان دو نوع نگاه به خاطرهنویسی داشت.
چنانچه با نگاهی ادیبانه و هنری به موضوع نگاه کنیم، بهطورمعمول خاطرهنوشتهها ازنظر سوژه و نثر نسبت به یادداشتهای روزانه از وزن و غنای بیشتری برخوردارند. خاطرهنویسیها بیشتر زمانی شکل میگیرند که واقعه به اتمام رسیده است و نویسنده در محیطی آرام و فارغ از تأثیرات فضای حادثه، اقدام به نوشتن خاطرات میکند و در چنین محیطی امکان انتخاب سوژههای بکر و نیز امکان استفادهی بیشتر از آرایههای ادبی را دارد، امّا کسی که یادداشت روزانه مینویسد تا حدود زیادی از این دو امکان بیبهره است. او درصحنه حضور دارد و هدفش نوشتن لحظهبهلحظه ماجراست و کمتر فرصت پرداخت ادبی و هنری اثر خود را دارد.
اما با نگاه یک پژوهشگر و مورّخ شاهد برتری کیفی یادداشتهای روزانه نسبت به خاطرهنوشتهها خواهیم بود؛ بهعبارتدیگر آنچه برای یک تاریخنگار یا یک محقق اولویت است، عنصر استناد در مدارک است. یادداشتهای روزانه به دلیل حضور در صحنه و همزمان نوشتن بیهیچ فاصلهی زمانی با واقعه، موثّقترین اسناد را در اختیار دارند.
چنانچه با رویکردی ادبی با خاطرهنوشتهها و یادداشتهای روزانه روبهرو شویم، خاطرات را تواناتر خواهیم یافت. خاطره نوشتهها ادبیتر و یادداشتهای روزانه مستندتر است.
#آموزش
#خاطره_نویسی
@shahid_ketabi
👇👇👇مراحل چاپ کتاب👇👇👇
مرحله اول: آماده سازی محتوای کتاب
در این مرحله نویسنده یا مترجم باید محتوای کتاب را آماده کند. این محتوا میتواند شامل شعر، داستان، دستنوشته، خاطرات و یا یک کتاب علمی باشد. همچنین کتاب مورد نظر میتواند به صورت تالیف یا ترجمه باشد. در هر صورت نویسنده باید محتوای کتاب را به صورت دستنوشته یا تایپ شده به ناشر تحویل دهد.
مرحله دوم: آماده سازی اولیه کتاب(ویراستاری)
در این مرحله کارهایی مانند بررسی غلطهای املایی و نگارشی، تایپ، صفحه آرایی و ویراستاری انجام میشود. فایل کامل کتاب باید در این مرحله آماده شود و این فایل باید تا حد امکان کامل و بدون ایرادات علمی و نگارشی باشد.
مرحله سوم: دریافت شابک (ISBN)
شابک مخفف عبارت «شماره استاندارد بین المللی کتاب» یا به انگلیسی International Standard Book Number است. شابک یک کد ۱۰ الی ۱۳ رقمی است که به هرکتاب منسوب میشود. باید توجه نمود که با تجدید چاپ یک کتاب شابک آن تغییر نمیکند. همچنین از سال ۲۰۰۷ به بعد شابک از ۱۰ رقم به ۱۳ رقم افزایش یافت تا بتوان کتابهای بیشتری را چاپ کرد. در ایران دریافت شابک از خانه کتاب انجام میگیرد. به این صورت که ناشر شابکهایی که از خانه کتاب دریافت کرده است را به یک کتاب نسبت میدهد و سپس فرم مربوطه را پر کرده و به خانه کتاب ارسال میکند.
مرحله چهارم: دریافت فیپا
فیپا که مخفف «فهرست نويسي پيش از انتشار» است شامل اطلاعاتی است که در پشت صفحه عنوان کتاب چاپ میشود. اداره كل پردازش و سازماندهي سازمان اسناد و كتابخانه ملي مسئول مستقيم صدور فيپا در ایران است و برای اخذ فیپا باید از طریق این سازمان اقدام کرد. برای دریافت فیپا، کتاب به کتابخانه ملی ارسال میشود که شامل شابک، پرینت کتاب و فایل آن در سی دی و در نهایت فرم تکمیل شده درخواست فهرست نویسی است. تحویل فیپا یک هفته الی ۱۰ روز زمان میبرد.
مرحله پنجم: دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
در این مرحله پرینت کتاب به همراه فایل آن در قالب سی دی و اطلاعات مربوط به فیپا و شابک و همچنین طرح رنگی جلد برای صدور مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال میگردد. به طور معمول مجوز وزارت ارشاد یک هفته الی ۴ ماه بعد از تحویل کتاب صادر میشود که بستگی به موضوع کتاب دارد. کتابهای علمی و دانشگاهی معمولاً در کمترین زمان بررسی میشوند اما کتابهای شعر یا با موضوعات حساس ممکن است چند ماه پس از ارسال مجوز را دریافت نمایند. همچنین گاهی اوقات ممکن است برای دریافت مجوز نیاز به تغییرات و اصلاحاتی در محتوای کتاب باشد.
مرحله ششم: چاپ و صحافی
بعد از اتمام مراحل فوق کتاب برای چاپ به چاپخانه ارسال میشود. برای کتابهای دارای تیراژ بالای ۱۰۰۰ جلد معمولاً از چاپ افست استفاده میشود و برای کتابهای زیر ۱۰۰۰ نسخه معمولاً چاپ دیجیتالی مورد استفاده قرار میگیرد. پس از آماده شدن کتاب چاپ شده، صحافی آن نیز انجام میگیرد. با توجه به اینکه این مرحله در اختیار خود ناشر قرار دارد معمولاً به سرعت انحام میگیرد.
مرحله هفتم: ارسال کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعلام وصول
پس از اینکه کتاب به چاپ رسید، ناشر باید ۱۰ نسخه از آن به وزارت ارشاد ارسال کند و با دریافت اعلام وصول، عملاً فرایند چاپ کتاب به اتمام رسیده است.
#چاپ_کتاب
@shahid_ketabi
👈 زبان متناسب با خاطره چه نوع زبانی است؟
برای آن که بتوانیم به سوالات فوق پاسخ دهیم , ابتدا باید کلیاتی راجع به زبان بدانیم.
همان طور که نقاش برای خلق نقاشی خود نیاز به شناسایی وسایل کارش دارد تا بتواند با آگاهی از چگونگی و نوع کاربرد هریک از آن ها به خوبی استفاده کند , یک نویسنده نیز باید انواع زبان را بشناسد و زبانی متناسب برای نوشته خود بیابد.
زبان به طور کلی به دو بخش «زبان گفتاری» و «زبان نوشتاری» تقسیم می شود.
زبان گفتاری همان زبانی است که به وسیله آن با یکدیگر سخن می گوییم.
زبان شناسان 3 صورت برای این زبان قایل میشوند که عبارت است از :
گونه , گویش و لهجه.
- نحوه سخن گفتن یک مرد مسن و جا افتاده و یک کودک , دو گونه مختلف از زبان گفتاری است.
-ترکی , کردی , گیلکی , نیز 3 گویش ایرانی است.
-از میان لهجه های مختلف نیز می توان لهجه های یزدی , اصفهانی , جنوبی و مشهدی را مثال زد.
ویژگی های زبان گفتاری :
۱- استفاده از کلمات شکسته
مثال :خونه , اونه , نون و ...
۲- جا به جایی ارکان جمله
مثال : اومدم خونه و نشستم رو صندلی.
۳- داشتن لحن
مثال : کتابهارو بردارم؟
۴- داشتن حشو و زواید
مثال : کتاب متابا کو ؟بچه مچهها کجان؟
زبان نوشتاری :
زبان نوشتاری به دو گونه «علمی و «ادبی» تقسیم می شود . زبان عملی زبانی است که در آن هر کلمه بر معنای علمی خود دلالت می کند , ترتیب و توالی ارکان جمله ها حفظ می شود و تنها هدف این نوشته , انتقال یک حقیقت است , مانند بیان چگونگی فعالیت قلب.
زبان ادبی نیز گونه ای زبان نوشتاری است که در آن از آرایه های ادبی استفاده می شود و کلمات بر معنای اصلی خود دلالت ندارند. مثلا «سرو» در این زبان به معنی درخت سرو به کار نمی رود , بلکه مفهوم بلند قامتی و استواری را می رساند و «لاله» بر شهید و شهادت دلالت می کند.
زبان معیار:
زبان معیار زبان رسمی هر کشور است که شامل زبان گفتاری و نوشتاری نیز می شود و همان زبانی است که در نوشتن خاطره یا داستان از آن استفاده می شود.
در زبان معیار ملزم و مقید به رعایت قواعد دستور زبان و ترتیب ارکان جمله نیستیم , اما این بدین معنا نیست که بتوانیم بدون سبب ارکان جمله را به هم بزنیم برای مثال اگر نویسنده بخواهد بر کلمه خاصی تاکید کند آن را در ابتدای جمله بیاورد.
ویژگی های زبان معیار:
۱- وضوح:
در این زبان , هر کلمه بر معنای حقیقی خودش دلالت می کند.مثلا «کوه»مفهوم کوه را می رساند و «سرو» بر مفهوم درخت سرو دلالت دارد.جمله ها نیز همین ویژگی را دارند.مثلا جمله «نگاهی به بیرون انداختم»جمله چندان زیبایی برای یک خاطره یا داستان نیست زیرا بر معنای غیر از مفهوم حقیقی خود دلالت می کند و به معنی «به بیرون انداختن نگاه»می باشد؛ در حالی که به جای آن می توان از این جمله استفاده کرد :«بیرون را نگاه کردم.»
۲- نداشتن حشو زواید
۳- سادگی:
یکی دیگر از ویژگی های زبان معیار , سادگی است.به عبارت دیگر , کلمه ای را در زبان معیار به کار میبریم که در زبان عامه به معنی کردن نیاز نداشته باشد؛ یعنی , همان گونه مینویسیم که عموم مردم می گویند (با رعایت ویژگی های زبان معیار)پس زبان معیار از نظر سادگی باید به زبان گفتار نزدیک باشد. به مثال زیر توجه کنید.👇
نبودی خیروک , خان تیغ زبانش را کشیده بود و حرف هایی بلغور می کرد که پشیزی پیش من و تو ارزش نداشت . خیلی زود نگاهم رنگ باخت و قامت ستبر و فربه اش پیش نگاهم به گل نشست و شد همانی که باید باشد.
«ریشه در اعماق/ ابراهیم حسن بیگی»
۵- جابه جایی ارکان جمله بر اساس نوع راوی و نحو بیان :
گفتیم که در زبان معیار ملزم و مقید به رعایت قواعد دستور زبان و ترتیب ارکان جمله نیستیم, اما این بدین معنی نیست که بتوانیم بدون سبب ارکان جمله را به هم بزنیم . برای مثال , اگر نویسنده بخواهد بر کلمه ای خاص تاکید کند , آن را در ابتدای جمله می آورد . همچنین اگر اهداف زیر را داشته باشد , میتواند ارکان جمله را جا به جا کند:
ایجاد لحن ,
تاکید ,
داشتن نوعی زبان مخصوص خود (با دلیل و منطق)
زبان معیار , زبان فرهنگی و ادبی مشترکی است که درس خوانندگان , روحانیون , سیاست مداران , دانشمندان , روزنامه نویسان و نویسندگان کتاب های درسی و علمی و فنی و تخصصی آن را به کار می برند و با آن می نویسند و ادای مقصود می کنند.
#خاطره
#خاطره_نویسی
@shahid_ketabi
👈تعدادی از نویسندگان اهلفن قالبهای ارائه خاطره را این چهار دسته میدانند:
۱_ اتو بیوگرافی
تعدادی از خاطراتی که در بازار وجود دارد در این قالب ارائه شدهاند. در اینگونه یادداشتها محور اتفاقات شخص نویسنده است که با بیان اوضاع پیرامون، درواقع زندگینامه خود را شرح میدهد، خاطرات مشفق کاظمی یک زندگینامه است.
۲_ وقایعنگاری با تلفیق حالات درونی
در این دسته از یادداشتها نویسنده همراه با گزارش حوادث پیرامون، اقدام به بازگو کردن حالات روحی خود نیز میکند؛ مانند خاطرات مهدی بازرگان.
۳_ وقایعنگاری
در اینگونه یادداشتها نویسنده کمتر از خود و احوالات درونیاش مینویسد و بیشتر به ثبت وقایع جهان بیرون میپردازد؛ مانند تاریخ بیهقی.
۴_گزارش سازمانی
در گزارش سازمانی تمامی شنیدهها و دیدهها ثبت نمیشود و ارزش ندارد، بلکه تنها وقایعی قابلنوشتن هستند که برای یک سازمان اهمیت ویژهای دارند.
دو قالب دیگر هم برای خاطرهنویسی بیانشده است:
كلینگر و جزئینگر بودن خاطره دو قالبی است که نویسنده باید با توجه به موضوع خاطره آن را انتخاب کند و خاطره را بنویسد. اگر خاطرهی او دارای حادثهی نادر و جذابی است، باید با كم كردن شاخ و برگ روایت، نقش حوادث را برجسته كند و خاطره را بهصورت كلینگر بنویسد. اگر هم خاطرهاش نسبتاً عادی و معمولی باشد، میتواند با دقت در جزئیات صحنهها، فضاسازیهای ماهرانه و شناساندن شخصیتهای خاطره برای مخاطب، ضعف اندك بودن سیر اتفاقات را جبران کند.
خاطرات در زیر پوشش روزگار دراز میکشند، مانند اخگر زیر خاکستر تا دستی بجنبد یا گذرِ بادی، خاکسترها را پراکنده کند.
#آموزش
#خاطره_نویسی
@shahid_ketabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش انیمیشن سلام بر ابراهیم از تلویزیون
🔹فصل نخست مجموعه انیمیشن سلام بر ابراهیم از امشب ساعت ۲۰:۲۰ از شبکه سه سیما پخش میشود.
🔹برای اولین بار است که یک انیمیشن در این ساعت از پخش شبکه سه رو آنتن میرود.
🔹مرکز صبای صداوسیما با حمایت از زیرساختهای مرکز متنای فضای مجازی بسیج و بهره از دانش فنی متخصصان بسیجی این اثر متفاوت و باکیفیت را تولید کرده است.
#سلام_بر_ابراهیم
#اربعین
@shahid_ketabi
صبح امروز حین آمادهسازی مواکب مرز شلمچه، پیکر شهیدی کشف شد.
دستان بسته شهید به همراه یک سیم، حاکی از این است که این شهید را با سیم، بسته و زنده به گور کرده بودند.
قمقمه پر از آب و سربند سالم سبز رنگ مزین به نام ائمه اطهار(ع) از دیگر وسایل همراه این پیکر است.
#اربعین
@shahid_ketabi
ضرورت مكتوب كردن خاطرات دفاع مقدس
1- حفظ تجربيات ارزشمند دوران دفاع مقدس
اولين ضرورتي كه اقتضا مي كند خاطرات دفاع مقدس مكتوب شود ، حفظ تجربيات ارزشمن دوران دفاع مقدس است . دوران دفاع مقدس گنجينه اي عظيم از تجربيات ارزشمند است كه حفظ و بهره گيري از آن ها عزمي ملي و كوششي فراوان مي طلبد . با مكتوب كردن خاطرات ، تجربيات ثبت و محافظت مي شوند . اين تجربيات به قيمت جان ده ها هزار رزمنده و مجاهد ايثار گر حاصل شده اند ، بنا براين مكتوب كردن آن ها مي تواند تجربيات حاصل شده را از خطر نابودي محافظت كند .
2 – انتقال دستاورد هاي گرانسنگ به نسل هاي آينده
ما در صورتي مي توانيم تجربيات و دستاوردهاي دوران دفاع مقدس را به آيندگان و نسل هاي بعدي منتقل كنيم و آن ها را براي آن ها تبين نماييم كه همه خاطرات و عملكردها مكتوب شده باشند . در صورت مكتوب نشدن خاطرات ، در اثر گذشت زمان ، آن ها به بوته فراموشي سپرده مي شوند و با درگذشت رزمندگان و مجاهدان دوران دفاع مقدس ، خاطرات نيز محو مي شوند و در اين صورت ما ديگر براي آيندگان نكته اي قابل ذكر در مورد تبين دستاوردهاي دوران دفاع مقدس نخواهيم داشت .
3 – الگو برداري از خاطرات دفاع مقدس براي نسل كنوني و آينده
دوران دفاع مقدس سر شار از صحنه هاي شگرف ، عظيم و به ياد ماندني بوده كه هر روز آن ده ها خاطره مهم و تاثير گذار را در خود جاي داده است . اين خاطرات مي توانند الگوهاي مناسبي براي نسل هاي كنوني و اينده باشند . مشكل جوانان عصر حاضر ، بي هويتي ف سردرگمي ، اضطراب و پريشاني خاطر است . انسان عصر حاضر ، خود را گم كرده است و نمي داند كه به كدام سو در حال حركت است . بشر امروز و فردا – خصوصا جوانان و نوجوانان – به دنبال الگوهايي مناسب و شايسته مي گردند تا با الگو قرار دادن آنها احساس هويت و كرامت نمايند .
مكتوب كردن خاطرات دوران دفاع مقدس و الگو قرار دادن رزمندگان و مجاهدان ،مي تواند راهگشاي مناسبي براي رهايي از بحران ها و دل زدگي هاي عصر انفجار اطلاعات و فناوريهاي ناشي از رشد يكسويه تكنولوژي باشد .
4 – تجزيه و تحليل علل پيروزي ها و شكست ها از لابه لاي خاطرات
از جمه فوايد مهم و ارزشمند مكتوب كردن خاطرات ، آن است كه ما مي توانيم با تجزيه و تحليل ان ها ، علل پيروزي ها و شكست ها را دريابيم و تجربه اي مثبت براي جنگ هاي بعدي كسب كنيم . اي بسا در درون يك خاطره ساده ، چندين عامل پيروزي يا ناكامي و شكست قرار داشته باشد كه با بررسي آن عوامل ، تجربه اي گرانسنگ براي دوره هاي بعدي حاصل شود . اين دستاورد مهمترين ضرورت مكتوب كردن خاطرات دوران دفاع مقدس است .
5 – بهره گيري از خاطرات دوران جنگ در كتب درسي و مراكز اموزش هاي نظامي و دفاعي
يكي ديگر از ضرورتهاي مكتوب كردن خاطرات دفاع مقدس ، بهره گيري از خاطرات دوران جنگ در كتب درسي و مراكز آموزش هاي نظامي و دفاعي است .
در كشور ما مجمع دانش آموزان و دانشجويان حدود يك سوم كل جمعيت كشورند ، بنابرين بسيار مناسب و شايسته خواهد بود كه پاره اي از خاطرات جذاب و تاثير گذار در كتب درسي گنجانده شود ، تا دانش آموزان و دانشجويان متوجه عظمت دوران جنگ و رشادت هاي دوران دفاع مقدس شوند و با تاسي به آنان مسير درست زندگي را انتخاب كنند .
فايده ديگر مكتوب كردن خاطرات ، آن است كه بيان اين خاطرات در مراكز آموزش هاي نظامي و دفاعي راهگشاي بسياري از آموزش هاست . چرا كه دانشجوي دوره نظامي ممكن است تصور كند كه بسياري از آموزش ها صرفا نظري است و در ميادين جنگي كارايي ندارند ، در حالي كه بيان اين خاطرات با توجه به كاربردي بودن آن ها كمك بزرگي به تلفيق آموزش هاي نظري و عملي است .
6 – مكتوب كردن خاطرات ، قدر شناسي از زحمات رزمندگان و ايثار گران است
با مكتوب شدن خاطرات و چاپ كتب خاطرات دوران دفاع مقدس ، به نوعي از زحمات و خدمات ارزنده رزمندگان و ايثار گران قدر داني و تجليل مي شود . چرا كه با مكتوب شدن خاطرات ، ياد و نام نگارنده آن ها جاودانه خواهد شد و اين خود نوعي قدر داني و قدر شناسي از زحمات خالصانه آنان است .
چه تجليل و تكريمي از اين بالاتر و والاتر كه نام و ياد رزمندگان پر تلاش دوران دفاع مقدس براي هميشه ، در كتب دلاوران و شجاعان ثبت و درج گردد و از آنان براي هميشه تاريخ به بزرگي و عظمت ياد گردد؟
7 – تهيه فيلم و برنامه هاي تلويزيوني – سينمايي از خاطرات مكتوب دفاع مقدس
در عصر جديد تلويزيون و سينما در متن زندگاني انسانها وارد شده اند و تاثير پذيري خانواده ها و انسان ها از تلويزيون و رسانه هاي صوتي و تصويري فوق العاده زياد است . اگر خاطرات رزمندگان و مجاهدان دوران دفاع مقدس مكتوب شوند ، سازندگان برنامه هاي تلويزيوني – سينمايي مي توانند با ساخت فيلم هايي با مضامين دفاع مقدس ، جلوه هاي از مجاهدت ها و فداكاريهاي دوران دفاع مقدس را به تصوير كشند و جوانان و نوجوانان را در حال و هواي آن دوران قرار دهند👇
بنابراين ، مقدمه ساخت چنين برنامه هاي ، مكتوب شدن خاطرات و حوادث سال هاي دفاع مقدس است . شايد بتوان گفت ، تاثير يك فيلم بر مخاطبان خود – به خصوص جوانان و نوجوانان – از هر عامل ديگري عميق تر و پر نفوذ تر است .
8 – مكتوب كردن خاطرات دفاع مقدس ، يعني حفظ اسناد ملي و دفاعي
خاطرات دوران دفاع مقدس بخش مهمي از اسناد ملي و دفاعي كشور را تشكيل مي دهند . اثر مهمي كه مكتوب كردن خاطرات دوران دفاع مقدس براي جامعه دارد ف آن است كه اينها بخشي از اسناد مهم فرهنگي – نظامي كشور را تشكيل مي دهند . ضمن لزوم طبقه بندي كردن اين خاطرات و نوشته ها ، بايد نهايت اهتمام را در حفظ آن ها به خرج داد .
از آن جا كه مكتوب نشدن خاطرات دفاع مقدس ، يعني خاي بودن پرئنده هاي اسناد مرتبط با دوران دفاع مقدس – كه اين خود لطمه اي جدي بر سيستم نظامي و دفاعي كشور وارد مي كند – لذا اگر ما بخواهيم اسناد قوي و دست اول داشته باشيم ، بايد نهايت اهتمام را در مكتوب نمودن خاطرات دوران جنگ به خرج دهيم
.
9 – انتقال دستاوردهاي ارزشمند دفاع مقدس به كشورهاي مظلوم و مسمان تحت سيطره
مكتوب نمودن خاطرات دوران دفاع مقدس ، دستاورد ديگري نيز خواهد داشت . متاسفانه دنيايي كنوني ، دنيايي ظلم و نابرابري است . كشورهاي قدرتمند ، بي رحمانه بر كشورهاي كوچك و مستضعف ظلم مي كنند و صداي ناله مظلو مان ياريگري در جهان ندارد .
ما مي توانيم با مكتوب نمودن خاطرات و تجربيات ارزشمند دوران دفاع مقدس ، آن ها را در اختيار ملت هاي مظلوم و مسلمان تحت سيطره قرار دهيم و از اين طريق به عزت و سر افرازي مسلمانان و مستضعفان كمك كنيم . ملت مظلوم و ستم ديده فلسطين ف شايد بيش از هر كشورديگري نياز مند تجربيات موفق دوران دفاع مقدس ما باشد .
10 – مكتوب كردن خاطرات ، يعني ماندگاري و جاودانگي ياد و آثار شهدا
از آنجا كه بخشي از رزمندگان و مجاهدان مخلص و فداكار دوران دفاع مقدس به شهادت رسيده اند ، مكتوب نمودن خاطرات دفاع مقدس ، يعني ماندگاري و جاودانگي ياد و آثار شهدا.
در اين زمينه ، مكتوب كردن خاطرات دو دستاورد مهم دارد :
اول اينكه آيندگان از تجربيات ارزشمند آنان بهره مند خواهند شد .
دوم آن كه ياد و نام آنان را جاودانه كرده و بدين طريق سپاس و حق شناسي خويش را به شهدا اعلام داشته ايم
با توجه به ده بند مطرح شده ، ضرورت مكتوب نمودن خاطرات دفاع مقدس ، جدي تر مي شود ، كه در اين زمينه لازم است گام هاي مهم و فراگير تري برداشته شود.
#اهمیت_خاطرهنویسی
@shahid_ketabi
۲ شهریور سالروز شهادت چریک ۱۰۰۰ چهره حجةالاسلام #سيد_علی_اندرزگو
#امام_خمینی(ره):
«ما نیمی از انقلاب را از این شهید داریم، اگر ۱۰ تَن مثل او داشتیم، دنیا تحت سلطه اسلام بود.»
@shahid_ketabi
زیاد سینه میزد تا جایی که احساس میکردم بدنش توان اینهمه سینه زدن رو نداره . . .
بهش گفتم : خودتو کمتر اذیت کن !
گفت: این سینه هیچوقت نمیسوزه ...
وقتی پیکرش رو آوردن، همهجاش ترکش خورده بود به جز سینش..!
#شهیدحمیدسیاهکالیمرادی
#نمونه_خاطره
@shahid_ketabi
❇️ اعتقاد من این است که فرزندان شهدا باید به پدران خود افتخار کنند؛ هم از این جهت که اینها نشانههای ایثار و فداکاری و سربلندی و افتخار یک ملتند، هم از این جهت که چشمههای گشوده و جاری شده معرفت و شناختِ حقیقتند.
۱۳۸۰/۸/۲۰
📸 عکس: در جریان دیدار خانواده شهدای مدافع حرم در دوران قبل از شیوع کرونا
#آقا
@shahid_ketabi
ای کاش ؛
عاشورا کربلا بودید
و کمی هم لبهای خشکیدهی
"حسین" را تر میکردید ...
«شهید جلال تقوی طلب»
درحال سیراب کردن همرزم مجروحش
#محرم
🌱|@shahid_ketabi
وقتی در گناه زندگی میکنی، شیطان کاری با تو ندارد
اما....
وقتی تلاش میکنی تا از اسارت گناه بیرون بیایی
اذیتت خواهد کرد.
#شهید_سید_سجاد_خلیلی🕊
#تلنگر
@shahid_ketabi
❤️ #سید_مرتضی_آوینی :
اگر خداوند متاع وجود تو را
خریدنی بیابد
هر کجا که باشی و
در هر زمان
تو را با #شهادت برمیگزیند...
#عشق_من
#اربعین
@shahid_ketabi
کشمیری با چه ترفندهایی به شهید رجایی نزدیک شد؟
___________________
💠 دربارهٔ شخصیت کشمیری باید گفت که او فردی بود که با معرفی بعضی از آقایان به سپاه آمده بود و بیشتر اوقات لباس مقدس سپاه را بر تن میکرد و همیشه بر روی سمت چپ لباسش، آرم سپاه بود. او به قدری رضایت مرحوم رجایی را جلب کرده بود که بعضی اوقات شهید رجایی نماز ظهر و عصر را به ایشان اقتدا میکرد. کشمیری بسیار انسان مزدور و ریاکاری بود. او با نیرنگ توانست خود را بین خودیهای نظام قرار دهد.
او در هنگام شروع نماز، خودکاری از جیب خود بیرون میآورد و به زمین میگذاشت و بعد از اتمام نماز آن خودکار را دوباره به جیب خودش برمیگرداند. او این کار را اینگونه توجیه میکرد که خودکار متعلق به بیتالمال است، نباید با آن نماز خواند. آری او با این گفتار و رفتارش توانسته بود خود را به رجایی نزدیک کند.
نفاق با ظاهری #عوام_فریبانه میتواند وارد تمام دستگاههای حکومتی شود.
🔺منبع: کتاب تبیین با نور قرآن|جلد سوم|صفحهٔ۵۸
ـــــــــــــــــــــــ
#تلنگر
#نمونه_خاطره
@shahid_ketabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظاتی تکاندهنده از بیتابیهای دختر شهید مدافع حرم در آغوش سپهبد #قاسم_سلیمانی در آخرین سالهای مراسم فاطمیه
#حضرت_رقیه
@shahid_ketabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حاج_قاسم_سلیمانی: کسی که نتواند سربازان خودش را در خط مقدم حفظ بکند، خطش سقوط کرده. سقوط خط من به این نیست که دشمن برود. سقوط خط من این است که اصلا نیروی دست خودم متفرق بشوند.
🔸 اگر مسجدی نیروی دست خودش یعنی محیط دور خودش سقوط کرد؛ یعنی امام جماعت سقوط کرده است. این خطش شکسته شده است، دشمن وارد خطش شده است. این نتوانسته خوب مراقبت کند، دیدبانی خوبی نداشته است، ارتباط خوبی نداشته است، جاذبهی خوبی نداشته است، همت خوبی نداشته است.
#سردار_دلها
📡 @shahid_ketabi
نهضت ملی #هر_شهید_یک_کتاب با هدف جمعآوری خاطرات شهدا راهاندازی شده است و اعضای آن معتقدند هر شهید این شایستگی را داشته که از وی، دستِ کم یک کتاب به نگارش درآید.
در این کانال شما تا حدودی با روال جمع آوری و نگارش خاطرات شهدای گرانقدر آشنا خواهید شد. در این صورت شما نیز در حماسه و ایثار آن شهید گرانقدر مشارکت داشتهاید.
فقط کافی است تصمیم بگیرید تا از یکی از شهدایی که به نحوی به وی علاقه دارید، خاطره جمع کنید؛ همین !
بیایید به پنجاه سال بعد فکر کنیم. زمانی که دیگر خبری از حضور بسیاری مادران و پدران و نزدیکان و همرزمان شهدا نیست. و حسرتی که به سراغ ما آمده است از کوتاهی جمعآوری خاطرات شهدا و ایثارگران و نگهداری خاطراتشان برای نسلهای بعد...
درصورتی که اعتقاد به این شعار دارید به ما بپیوندید.
@shahid_ketabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ اهانت فرقه شیرازیها به #دفاع_مقدس
🔻 افشــــاگری پناهیان درباره نقشه راهبردی شیعه انگلیسی
#تلنگر
@shahid_ketabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.🎥 تنها سند تصویری از فاجعۀ ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ که سرنوشت رژیم شاه و انقلاب را یکسره کرد.
در این روز با دستور مستقیم شاه، مأموران شاهنشاهی، مردم تهران را به رگبار بستند و صدها نفر را به خاک و خون کشیدند. برای تحویل هر جنازه به ازای هر گلوله روی بدن #شهید مبلغ پنج هزار ریال معادل پانصد تومان که حقوق یک ماه کارگر در سال ۵۷ بود، پول گرفتند!! و بسیاری از جنازههای #شهدا را هم معدوم و مفقود کردند تا تعداد دقیق شهدا مشخص نشود.
شاه جنایتکار در مصاحبه تلفنی با خبرنگار خارجی برای توجیه این کشتار گفت : این تظاهرات توسط سازمانهای برانداز بینالمللی سازماندهی شده بود!
این فیلم قابل توجه کسانیکه میگن شاه رفت چون نمیخواست مردم رو بکشه!😳 تا توانست مردم رو کشت وقتی که دید اثر نداره، فرار کرد.
@shahid_ketabi