شهرستان ادب
🔻 روایت عشق و خشونت در «خاکسفید»
(#خاک_سفید نام رمانی است از #حمید_بابایی که توسط نشر نیماژ منتشر شده است. #پروانه_حیدری در یادداشتی به معرفی این کتاب پرداخته است. این یادداشت را با هم میخوانیم.)
▪️ «... خاکسفید روایت آدمهایی است که قربانی محل زندگی خود میشوند و بر آنها برچسب زده میشود. انگار که راه گریزی برای فرار از این جبر جغرافیایی نیست. مانند اکبر که تنها به جرم بچۀ خاکسفیدبودن از دانشگاه اخراج میشود. یا بتول که مجبور میشود به یک زندگی عادی و عاقلانه تن دهد.
نویسنده ضمن ساختن فضاها، روابط آدمها و لحنهای متفاوت هرکدام از شخصیتها، روی مهمترین عنصری که میتواند از دل این خشونت سر بزند و زاده شود، دست گذاشته است؛ عشق. خاکسفید روایت دلدادگیهای نافرجام است. در این منطقه که منتظر بهانهای کوچک است تا ضامن چاقویی کشیده شود، شکمی دریده شود و خونی راه بیفتد؛ پویا میتواند به بتول دل ببندد، اکبر به هاسمیک و مریم به اکبر شاید. دو فصل اول و دو فصل آخر کتاب، طبق الگوی یکفصلـیکشخصیت پیش میرود... »
ادامه این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9866/
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 پریان زندانی در سطور تکراری
( پروندۀ #رمان_فانتزی شهرستان ادب، اینبار به سراغ معرفی کتاب #ریخت_شناسی_قصه_های_پریان اثر #ولادیمیر_پراپ رفته است. #مرتضی_شمس_آبادی در این یادداشت به معرفی و بررسی این اثر پرداخته است.)
▪️ «... ولادیمیر پراپ، محقق فرمالیست و روستبار با جمعآوری حدود صدقصۀ پریان روسی، به تحقیق و کنکاشی عمیق دربارۀ قصههای فولکلور پریان میپردازد و آنها را با جزئیاتی بسیار، تجزیه و تحلیل میکند. هرچند به گفتۀ خود او، اگر این قصهها که پراپ آنها را موادِ بررسی و تحقیق خود میخواند بیشتر بود، بهتر و کاملتر میتوانست نتیجهگیری کند و مبانی این دست از قصهها را از دلشان بیرون بکشد.
پراپ در نهایت کار خود، توانست به نحوی به فرمولهکردن داستانهای پریان، با توجه به موادی که در دست داشت، برسد و نشان دهد که این داستانها باوجود جزئیاتی متفاوت از هم، کلیات و شاکلهای شبیه به یکدیگر دارند و بسیاری موارد در بین ایشان مشترک است.
... قصههای پریان را میتوان بهنحوی مادرِ داستانهای فانتزی امروزی دانست. درحالیکه قصههای پریان بیشتر نقل میشدند و داستانهای فانتزی نگاشته.
قصههای پریان بر پایۀ زادبوم و فرهنگ و دغدغههای مردم بنا میشدند و داستانهای فانتزی با اینکه این ویژگی را هم میتوانند در خود داشته باشند، سعی در فرا مرز بودن، دارند و میخواهند هرکس در هربوم و فرهنگی، مخاطب داستان باشد... »
ادامهی این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9812
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 باران موسمی
( #زیر_سر_کوه عنوان مجموعهشعری است از #فاطمه_هاوشکی که توسط انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده است. غزلی از این مجموعه را با هم میخوانیم.)
▪️ چقدر بارش باران موسمی خوب است
چقدر اینکه فروکش کند غمی خوب است
تو باید از همۀ شهرها عبور کنی
تنفس تو برای هر آدمی خوب است
درست لحظۀ آخر به داد هرکه رسی
بهطورمعجزهآسا و مبهمی خوب است
چقدر مثل خودم بودهام هزاران سال
چقدر مثل تو باشم اگر کمی خوب است
دمی به خنده میاندازی و دمی گریه
چقدر مثل تو معشوق دمدمی خوب است
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 رعایت انسان
( روزهای پایانی پاییز، سالروز تولد یکی از مهمترین شاعران ایرانیست؛ #احمد_شاملو که نام خود را با اشعار سپیدش در حافظۀ تاریخ ادبیات فارسی ثبت کرده است. #حسین_سامانی، شاعر و منتقد، یادداشتی نوشته است دربارۀ معنایی که شعر شاملو میتواند به زندگی ما ببخشد. )
▪️ «... وقت آن رسیده است که درکنار بحثهای ادبی یا شبهادبی با نگاهی دیگر به سراغ شاعران همعصرمان برویم و به جای پرسیدن «شاملو بهتر است یا اخوان؟» یا «شعر سپید اصلاً شعر است یا نه؟»، ببینیم هر کدام از این شاعران چه معناهایی را برای زندگی روزمره ما به دست میدهند؟ چشممان را به چه سویههایی باز میکنند یا در یک کلام چگونه زندگی ما را دگرگون میکنند؟ نه در مقام منتقدی ترش و عنق و نه در جایگاه هواخواهی سینهچاک و شیفته و نه حتی به عنوان متفکری که ریشههای توسعهنیافتگی ایرانیان را جستوجو میکند، بلکه به مثابه آنچه اصلاً هستیم: انسانی پوست و گوشت و استخواندار که رنج میکشد، که ملول میشود، که معنای زندگیاش را هر آینه از کف میدهد؛ اینبار گشوده و فروتنانه به گفتگو با شاعرانی بنشینیم که ممکن است کلامشان دمنوش گرم زمستانهای وجودیمان باشد. شاعرانی که در غوغای همین خیابانها، که زیر همین مهدود شهری و نه در گوشۀ خانقاهها و نه در خلوت باغهای درباری، قدم میزدند و نفس میکشیدند، دل میبستند و دل میکندند و شعر میگفتند.... »
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9879
☑️ @ShahrestanAdab
🔻 #باغ خرمالو نوشته #هادی_حکیمیان به چاپ پنجم رسید
▪️رمان «باغ خرمالو» نوشتهی «هادی حکیمیان» اثر برگزیده در نهمین دوره جشنواره «داستان انقلاب» و همچنین شایسته تقدیر در شانزدهمین جایزه «قلم زرین» بود، به چاپ پنجم رسید.
این کتاب خواندنی دومین رمانی هادی حکیمیان است که در انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است. اثر پیشین این نویسنده «برج قحطی» در حوزه بزرگسال بود که مورد توجه جایزهها و منتقدان بسیاری قرار گرفته بود.
موضوع رمان، ماجرایی جذاب در حیطه تاریخِ سال های پیش از انقلاب، مربوط به دوره پهلوی اول، رضا خان است. از مزیت های این رمان می توان به این نکته اشاره داشت که در زمینه تاریخ معاصر ایران اطلاعات خوبی به نوجوانان ارائه میدهد. زبان و فضای داستان برای نوجوانان بسیار قابل درک و جذاب است.
▪️لینک خرید آنلاین "باغ خرمالو"
adabbook.com/باغ-خرمالو
☑️ @ShahrestanAdab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزیدهای از یازدهمین دوره #جایزه_جلال_آل_احمد
(در پی درخشیدن مؤلفان شهرستان ادب در یازدهمین دورۀ #جایزه_جلال)
🔸تجلیل از #سیداحمد_مدقق نویسنده رمان #آوازهای_روسی
🔸و برگزیدگان بخش «آتیه داستان ایرانی»: #محمدرضا_شرفی_خبوشان و #سید_مهرداد_موسویان
☑️ @ShahrestanAdab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رمان بی کتابی در #خندوانه
🔸در این برنامه رمان «بی کتابی»
نوشته #محمدرضا_شرفی_خبوشان
به مهمان برنامه هدیه داده شد.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻غروبِ جمعهی تهران
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب #دلم_دهلی_است سرودهی جناب آقای #عزیز_مهدی تازه میکنیم)
▪️غروبِ جمعهی تهران که تعطیلاند دُکّانها،
کِی از وابستگی وا میشود دل در خیابانها؟
نبستم چشم و دل عمری به روی صورتِ خوبان
به دنبالِ غزالی، چشم میدوزم به مژگانها
دلم پوسید بی یاری... نسیمی نیست؛ عیّاری
نچرخید آسیابِ عشق، با افسونِ توفانها
نگاهم دست شُست از حسرت و گفتم وضو دارم
چراغی بود و آن را نیز کُشتم در شبستانها
شفق، عکسیست از آفاقِ جانِ حیرتایجادم
نمیگنجند در اوهامِ گُلدانها، گلستانها
پس از این، دوست دارم دوست را چون جان و جانم اوست
خوشا حالِ پریشان و خوشا حالِ پریشانها
زغالی تَفته شد دل، در نِیِستانی که من باشم
سماعِ اینجهانی، باد، مُفتِ چنگِ قلیانها!
☑️ @ShahrestanAdab
🔻در اخبار نبشتهاست... | شماره دوازدهم
(گزیده اخبار مهم هفته با موضوع کتاب و ادبیات در ایران و جهان به روایت شهرستان ادب)
▪️این هفته در دوازدهمین مطلب #در_اخبار_نبشته_است، خبرهایی داریم از برندگان #جایزه_جلال آل احمد، سرقت ادبی یک شاعر جوان، کتابی پرفروش به قلم زنی بیخانمان، ادبیات فارسی در کشور ژاپن، و یک نویسنده زن عربستانی. از شما دعوت میکنیم گزیده اخبار مهم هفته با موضوع کتاب و ادبیات -در ایران و جهان- را به روایت شهرستان ادب بخوانید:
مطالب این هفته، از نوشتههای هفته گذشته خبرگزاریهای ایبنا، فارس، ایرنا، حوزه، اکتوالیته، گاردین و با همکاری #گروه_ترجمه_شهرستان_ادب گردآوری شده است.
این اخبار را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9892
☑️ @ShahrestanAdab
🔻عرض تسلیت خدمت جناب آقای #مصطفی_جمشیدی
▪️با نهایت تاسف و تاثر با خبر شدیم استاد «مصطفی جمشیدی» نویسنده سرشناس کشورمان به سوگ درگذشت مادر بزرگوار خود نشسته اند.
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و مجموعه داستان نویسان همراه با این موسسه، مصیبت وارده را به همراه قدیمی خود، استاد جمشیدی عزیز صمیمانه تسلیت میگویند و از خداوند منان برای آن مادر بزرگوار، طلب رحمت و بخشش میکنند.
گفتنیست مصطفی جمشیدی، از چهرههای برجسته رمان نویسی امروز و ادبیات انقلاب است. از جمله آثار او میتوان به #سونات_عدن، #بوفاری۴، #معبر_به_آخرالزمان، #سمندر و #بیداری اشاره کرد.
همچنین انتشارات شهرستان ادب افتخار داشته دو رمان خواندنی #سراب_و_سمرقند و #الهامات_پیرامون_زندگی_آقای_غ را از مصطفی جمشیدی منتشر کند.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻مرثیهٔ قهوهچی
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری به یاد استاد #ابوالفضل_زرویی_نصرآباد سرودهٔ #حسن_صنوبری تازه میکنیم)
▪️بدون قلیون و چُپُق، قهوهچی
نشسته بیحال و عُنُق قهوهچی
براش نداره آسمون قشنگی
چاییِ زعفرون نداره رنگی
خیالش از زیاد و کم خالیه
تختِ کنار حوض هم خالیه
گم شده از تو سینیا قندونش
اون لبای شبانهروز خندونش
به چشمِ حوصلهاش هوا برفیه
قُلقُلِ آبِ جوش، پرحرفیه
زنگمیزنن، نمیشنفه صدارو
نمیشنفه زنگ پیامکارو
خسته شده، دیگه نداره اصلا
حالِ جوابدادن به مشتی حسن
دلِ لیوانای حصیری خونه
تلخه شبیه قهوه، قهوهخونه
درنمیاد صدایی از قناری
نمیخونه رادیو افتخاری
سوارِ تختا نشدن مشتیا
به هم دیگه تکیهدادن پُشتیا
تعطیله قهوهخونه وقت ناهار
ترمز دستیو کشیده انگار
چه گردوخاکی چه آت و آشغالی
نِشسته روی پردۀ نقالی
مایتابه چرک، استکانا نَشُسته
اینهمه بینظمی آخه درسته؟
مغازه رو تعزیه کردی که چی؟
بگو چته؟! چه مرگته قهوهچی؟!
***
نشسته بیحال و عُنُق قوهچی
بدون قلیون و چُپُق، قهوهچی
براش تموم آسمون بیرنگه
حنای چای زعفرون بیرنگه
نگاش به دیواره و محو رویاست
دودوزنون، میونِ قابِ عکساست
دنبالِ یه جای قشنگ و نازه
برا یهدونه قابِ عکسِ تازه
🔸گفتنیست این شعر با توجه به یکی از شعرهای زندهیاد ابوالفضل زرویی نصرآباد در مجموعۀ «گفتوگوهای تنهایی» سروده شده که با این مطلع شروع میشود:
منگ و شکستهبستهام، قهوهچی
خرد و خمیر و خستهام، قهوهچی
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«شبهای بیستاره» در بین نامزدهای بخش رمان هجدهمین جشنواره شهید حبیب غنیپور
▪️محمد ناصری، دبیر هجدهمین جشنواره ادبی شهید حبیب غنی پور نامزدهای بخش نوجوانان این جشنواره را معرفی کرد.
بنا بر اعلام دبیر جشنواره، از تعداد ۵۶۳ عنوان اثر بررسی شده که در چرخه داوری قرار گرفتند ۴۰ عنوان به مرحله دوم راه یافتند. داوران این بخش پس از بحث و گفتوگو در جلسه حضوری، پنج اثر زیر را به عنوان نامزدهای بخش نوجوان معرفی کردند که عبارتند از:
🔸۱. روایتی ساده از ماجرای پیچیده، نویسنده ابراهیم بیگی، انتشارات سوره مهر
🔸۲. #شب_های_بی_ستاره، نویسنده #مرضیه_نفری، انتشارات شهرستان ادب
🔸۳. مترسک، نویسنده معصومه عیوضی، انتشارات سوره مهر
🔸۴. زمستان بیشازده، نویسنده فاطمه نفری، انتشارات سوره مهر
🔸۵. نجات الاغ، نویسنده فاطمه دهقان، انتشارات محراب قلم
گفتنی است داوران این بخش آقایان خسرو باباخانی، علیاصغر جعفریان و حبیب یوسفزاده همگی از اعضای شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه میباشند. همه ساله مراسم اختتامیه این جشنواره مقارن با ایام شهادت حبیب غنیپور در اسفند ماه و در شبستان مسجد جوادالائمه برگزار میشود.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻قاعدۀ عشق
(ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب #بهانه_ها سرودهی سرکار خانم #پروانه_نجاتی تازه میکنیم)
▪️برای ماهی مبهوت، آب بیمعنیست
برای شب، هوس آفتاب بیمعنیست
برای باغچه در سردِ سایه روییدن
برای زنجره، زنجیر خواب بیمعنیست
برای خیل مترسک که خالیاند از دل
خیال و خاطره و اضطراب بیمعنیست
کسی که قاعده عشق را نمیفهمد
برایش آتش و اشک و شتاب بیمعنیست
زبان که بند بیاید، که بغض باز شود
میان گریه، سؤال و جواب بیمعنیست
لهیب شعله دوزخ به عاشقان نرسد
برای سوخته، ترس از عذاب بیمعنیست
بدون اینکه بخواهیم پیش میآید
برای فرصت عشق، انتخاب بیمعنیست
☑️ @ShahrestanAdab
🔻«هویت ما بهعنوان ایرانی مسلمان در جهان امروز تعریف نشده»
(گفتگوی #محمدقائم_خانی با #مهدی_نورمحمدزاده در پروندهکتاب #نعلین_های_آلبالویی)
▪️«...واقعیت این است که سالهای اول که سراغ داستاننویسی رفتم، قصهگویی در داستان را چندان مهم نمیدانستم و تمرکزم بیشتر روی طراحی فرم و ساختارهای متفاوت در داستان بود. اما چندسالی میشود که موضع من درخصوص اهمیت قصهگویی در داستان تغییر کرده است. راستش حالا معتقدم هرداستانی حتماً باید قصهای جذاب برای روایت داشته باشد، وگرنه بهسختی میتواند مخاطب را با خود همراه کند. در اینمجموعه هم این دیدگاه حاکم است و داستانها از همان شروع، قصهای خاص را روایت میکنند، هرچند که به تناسب فضای داستانها تأکید بر قصه هم در آنها متفاوت است.
سیر تحول داستان و سینما در سالهای اخیر تقریباً متمایل به قصهگویی بوده است. تحلیل چرایی اینموضوع، بحث مفصلی است که بماند، اماً شخصاً دوست دارم بتوانم طوری داستان بنویسم که یکمخاطب عمومی داستان را هم جذب کند. البته این به معنی بیتوجهی به محتوای جدی و قابل تأمل در داستان نیست، اما سعی میکنم در لایۀ اول داستان که همان قصه و روایت است، جذابیت و سادگی را حفظ کنم...»
ادامۀ این گفتوگو را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9848
☑️ @ShahrestanAdab
🔻نوزدهمین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب
🔖خلاصه:
eitaa.com/shahrestanadab/1185
📖مشروح و 📸گزارش تصویری این نشست به زودی منتشر خواهد شد.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻نوزدهمین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب 🔖خلاصه: eitaa.com/shahrestanadab/1185 📖مشروح و 📸گزارش تصوی
📕 نوزدهمین میزگرد از سری میزگردهای آزاد ادبی #بوطیقا در مؤسسهی شهرستان ادب برگزار شد و محمدحسین بادامچی، مجتبی گلستانی، محمدقائم خانی و علیرضا سمیعی دربارهی دوگانگی در جهانِ جلال به بحث و گفتوگو پرداختند.
خلاصهی جلسه:
✔️ #مجتبی_گلستانی: «ما با آلاحمدی روبروییم که اول یک روشنفکر متناقض (چون هم روشنگری را نفی میکند هم برآمده از آرمانها و پیشفرضهای عصر روشنگری است) و دوم یک مدرنیست ارتجاعی است.»
✔️ #محمدحسین_بادامچی: «من معتقدم ما در حال حاضر در نقطهی گسستی شبیه به نقطهی گسست جلال قرار گرفتهایم، چون اسلامیزاسیون امروز به همان ابتذال مدرنیزاسیون آن دوره است.»
✔️ #علیرضا_سمیعی: «یکی از مهمترین و دلالتمندترین تاثیرات بر زبان فارسی توسط نثر جلال آلاحمد صورت گرفته است. هرگاه نثر ما متحول شده انگار کل جامعه دچار تغییر شده است.»
✔️ #محمدقائم_خانی: «به خاطر ساخت منحصربفرد زبان فارسی وقتی به خویشتن بازمیگردیم تازه تنشهایمان شروع میشود. وقتی از جلال بعد از بازگشت به خویشتنش حرف میزنیم دیگر نمیتوانیم از جلال چپگرا یا راستگرا صحبت کنیم.»
▪️گزارش و مشروح این نشست به زودی منتشر خواهد شد.
☑️ @ShahrestanAdab
🔻با الهام از امام
(#هادی_فردوسی از شاعران شیرازیست که در رباعیسرایی و سرودن شعر آیینی دست توانایی دارد. از فعالیتهای ادبی او که شایان تحسین است، رباعیهایی است که برمبنای حدیث معصومین سروده شده است. از جملۀ آنها، رباعیهای فردوسی است که سخنان امام حسن عسکری علیهالسلام را به نظم درآورده است. دیروز به روایتی و فردا هم به روایتی دیگر ولادت #امام_حسن_عسکری علیهالسلام است به همین مناسبت چند نمونه از این رباعیها را با یکدیگر میخوانیم)
▪️«...امام حسن عسکری علیهالسلام:
«إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا يُدْرَكُ إِلا بِامْتِطَاءِ اللَّيْلِ»
رسیدن به خداوند متعال، سیر و سفری است که جز با شب زندهداری حاصل نگردد.
بحار الأنوار، ج۷۵، ص۳۸۰؛ مسند الامام العسکری(علیهالسلام) ص۲۹۰
بینور عبادت، دل ما دل نشود
باران امید و شوق، نازل نشود
همواره رسیدن به خدا یک سفر است
آن جز به شبِ سجود، حاصل نشود...»
برای خواندن دیگر رباعیها به سایت شهرستان ادب مراجعه کنید:
🔗shahrestanadab.com/Content/ID/9884
☑️ @ShahrestanAdab