eitaa logo
شهرستان ادب
1.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
303 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻بیست‌ویکمین میزگرد در شهرستان ادب 🔖خلاصه: eitaa.com/shahrestanadab/1426 📖مشروح و 📸گزارش تصویری این نشست به زودی منتشر خواهد شد. ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻بیست‌ویکمین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب 🔖خلاصه: eitaa.com/shahrestanadab/1426 📖مشروح و 📸گزارش ت
📕بیست و یکمین میزگرد از سری میزگردهای آزاد ادبی در موسسه‌ی شهرستان ادب برگزار شد و محمد حنیف، علی‌اصغر عزتی‌پاک، محمدقائم خانی و علیرضا سمیعی درباره‌ی چهل سال داستان انقلاب به بحث و گفت‌وگو پرداختند. خلاصۀ جلسه: ✔️ : «ادبیات داستانی یک پدیده‌ی شهری است. تا زمانی که جمعیت شهری و باسواد ایران درصد پایینی داشتند جامعه از نظر فرهنگی هنوز زمینه‌ی ایجاد یک نگاه تاریخ ادبیات داستانی را نداشت. گسترش شهرنشینی بعد از انقلاب اسلامی باعث ایجاد نیازهایی شده که خود به خود به رشد ادبیات داستانی کمک می‌کنند.» ✔️ : «داستان انقلاب هنوز شکل نگرفته چون مبانی معرفتی آن درک نشده است. در ثانی ادبیات محل بحث و گفتگو است و رمان قالبی برای اندیشیدن. این در حالی است که ممیزی وزارت ارشاد راه اندیشیدن را بر فرهیختگان جامعه می‌بندد. به نظر من شیوه‌ی ممیزی کتاب‌ها بالیدن داستان انقلاب را دشوار کرده است.» ✔️ : «زبان ادبیات داستانی ‌ما فارسی مدرنی است برآمده از زبان فارسی کلاسیک، اما از نظر محتوایی سعی دارد با فارسی کلاسیک مبارزه کند. ما در ادبیات داستانی ریشه‌های زبان مدرن را نشناختیم زیرا کسانی که با اصلاحاتشان زبان مدرن را شکل دادند اکثراً سنتگرا بودند.» ✔️ : «انقلاب اسلامی در تمام سطوح، از جمله سطح فرهنگی‌اش، منکر نهاد مدرن نیست. بحران درگیری امر سنتی و امر مدرن در خود زبان فارسی وجود دارد و همین بحران زبان فارسی را زنده نگه داشته است. داستان‌نویس ما به زبان فارسی می‌نویسد ولی می‌خواهد به زور این زبان را -که حامل دوگانه‌ی سنت و تجدد است- تحریف کند.» ▪️گزارش و مشروح این نشست به زودی منتشر خواهد شد. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 با رمز یازهرا (به مناسبت چهلمین سال‌روز‌ پیروزی انقلاب اسلامی و‌ تقارن ایام فاطمیه و دهه فجر، #حسن_صنوبری دوازده تک‌بیت سروده است‌ که در ادامه می‌خوانید) ▪️در این چهل بهار شمیم تو جاری است یاس علی! که دست خدایت شبانه کاشت ▪️ای باغ‌بان پیر که در باغ خفته‌ای چل‌ساله شد طراوت گل‌دانِ یاس تو ▪️از خون برادرانمان لاله دمید تا باردگر یاس علی خم نشود ▪️رازی که در سربند یا زهراست را شاید تنها شهیدانی که ‌گمنامند می‌دانند ▪️چهل بهار پر از لاله آمدیم که باز کبود، برگ‌وبرِ یاسِ مرتضی نشود ▪️این چهل‌سال، تو را پیش‌کش ای دخت رسول! چلچراغی است که از داغ شهیدان داریم ▪️با اینهمه شهید، چهل‌سال آمدیم این‌بار "کوچه" قاتلِ "زهرا" نمی‌شود ▪️چله پایان یافت کی ما را مجالِ ماندن است؟ مهدیا! بازآ که فصلِ سامری‌سوزاندن است ▪️ما‌ چله‌نشینانِ غم فاطمه بودیم چهل سال ای منتقم عصر، کنون نوبتِ برخاستنِ ماست ▪️چله پایان یافت، وقتِ انتقامِ مادر است مهدیا! بازآ که فصلِ سامری‌سوزان رسید ▪️با رمز «یا زهرا»، چل‌سال جنگیدیم هنگامِ پیروزی است، با رمز «یا مهدی»! ▪️چل‌سال گذشتند از این راه شهیدان تا منتقم فاطمه از راه بیاید #شعر_فاطمی #چهل_سال_انقلاب ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بیست‌ودومین میزگرد در شهرستان ادب 🔖خلاصه: eitaa.com/shahrestanadab/1430 📖مشروح و 📸گزارش تصویری این نشست به زودی منتشر خواهد شد. ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻بیست‌ودومین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب 🔖خلاصه: eitaa.com/shahrestanadab/1430 📖مشروح و 📸گزارش ت
📕در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیست و دومین میزگرد از سری میزگردهای آزاد ادبی در موسسه‌ی شهرستان ادب برگزار شد و محمدکاظم کاظمی، نعمت الله سعیدی، علی داودی، حسن صنوبری و علیرضا سمیعی دربارۀ چهل سال شعر انقلاب به بحث و گفت‌وگو پرداختند. خلاصۀ جلسه: ✔️ : «ما با شعر انقلاب یک قرائت شیعی اسلامی خلق کردیم که حاوی مبارزه‌طلبی و عدالت‌خواهی است. از آنجایی‌که این قرائت اسلامی گمشده‌ای بوده که در تاریخ ما وجود داشته، نمی‌توانیم بگوییم شعر انقلاب حتی با پایان حکومت اسلامی از بین می‌رود.» ✔️ : «برای درک مفهوم شعر انقلاب، باید در درجه‌ی اول ماهیت انقلاب را درک کنیم. انقلاب اسلامی چه در جنبه‌ی عدالت‌خواهی، چه در آزادگی و استقلالش، چه در دین-رهبری‌اش ذیل عنوان امر به معروف و نهی از منکر قرار می‌گیرد. شعر انقلاب هم باید تبلور و بروز این تفکر باشد.» ✔️ : «سبک و سیاق شعر گفتن و سلوک شاعرانه‌ای که در این چهار دهه وجود داشته دیگر پاسخگوی نیازهای جامعه نیست. جهان معاصر، جهان حوادث است و دیدن و درک انسان معاصر، موضوع اصلی شعر. به همین دلیل امروز شعری با عنوان شعر انقلاب به تجربه های جدید تری نیاز دارد.» ✔️ : «در زمانه‌ای که همه می‌خواهند حرف بزنند و کسی گوش شنیدن ندارد، شعر انقلاب خوب حرف می‌زند مانند اشعار مهدی جهاندار و محسن رضوانی. این دوران انقطاع دارد به پایان می‌رسد و به هر حال ما نباید توقع داشته باشیم که از یک دوره تمام شاعران ماندگار شوند.» ✔️ : «شعر انقلاب -بدون در نظر گرفتن دوگانه‌ی فرم و محتوا- به مثابه وجدان ملی در دوران معاصر حاضر شده است؛ یعنی از یک طرف بخش‌هایی از تجربه های معاصر و قسمت‌هایی از میراث ادبی گذشته را جمع کرده و از طرف دیگر به مسائل کنونی واکنش نشان می‌دهد.» ▪️گزارش و مشروح این نشست به زودی منتشر خواهد شد. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻شهرستان ادب، فرصتی برای تحقق اهداف شاعران ▪️خلاصه‌ای از اولین روز اردوی دختران دورۀ هفتم 🔗 ShahrestanAdab.com/Content/ID/10068 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻سیب سرخ انقلاب (پروندۀ #چهل_سال_انقلاب را با شعری تازه از سرکار خانم #عالیه_مهرابی به‌روز می‌کنیم) ▪️آمد شبی باشاخه اي شمشاد در دستش با سيب هاي سرخ "فجر آباد" در دستش تور سپيد و روشن بهمن بر اندامش سيب گلاب نيمۀ خرداد در دستش!! هم مثل اوقات خوش انگور شيرين بود هم داشت برق تيشۀ فرهاد در دستش! در دشت پرچم، چون گياهي سبز مي روييد هر لاله اي كه سرخ جان مي داد در دستش از باغ پرچم عطر و بوي لاله بر مي خاست وقتي تكان مي داد آن را باد در دستش!! تشييع كرد از بس بهاران را به دوش خويش گل كرد فرورديني از فرياد دردستش بيدار شد بهمن از آن خواب زمستاني تا سيب سرخ انقلاب افتاد در دستش!! ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻شهرستان ادب، فرصتی برای تحقق اهداف شاعران ▪️خلاصه‌ای از اولین روز اردوی دختران دورۀ هفتم #آفتابگرد
🔻اردوی دوم هفتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، #آفتابگردان_ها، ویژه بانوان ▪️گزارش تصویری روز اول اردو : ShahrestanAdab.com/Content/ID/10074 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻مشروح و گزارش تصویری بیست‌ویکمین میزگرد منتشر شد. (گفتگو پیرامون چهل‌سال داستان انقلاب) ▪️«...در این نشست درباره‌ی هنر داستان‌نویسی بعد از انقلاب اسلامی صحبت می‌کنیم. سال 57 که انقلاب شد، برای مدت کوتاهی آزادی نسبتاً مطلقی به وجود آمد؛ کتاب‌هایی که مدت‌ها ممنوع بودند در پیاده‌روها فروخته می‌شدند. همچنین نویسندگان آزادانه شروع به اظهار عقیده کردند، البته در آن شلوغی‌ها صدایشان شنیده نمی‌شد. بعد از مدتی این احساس به وجود آمد که نویسندگانی که تا یکی دو سال قبل دچار سرخوردگی بودند و مردم را متهم می‌کردند که برای آزادی مبارزه نمی‌کنند، با انقلاب اسلامی راضی نشده بودند. در واقع با مردم همراه نشدند. البته داستان‌ها و شعرهایی همان سال‌های آغازین انقلاب نوشته شد ولی جریان ادامه‌داری نبود. به نظر می‌رسید نویسندگان و شعرای بزرگ ما در آن دوران بین تمام وقایع قیام و کشته شدن مردم برای رسیدن به عدالت، انتخاب می‌کردند که در مورد کدام بنویسند. مثلاً درباره‌ی قیام سیاهکل (که یک درگیری مسلحانه بود) نوشتند ولی درباره‌ی قیام 15 خرداد (که مردم غیرمسلح در سرتاسر کشور راهپیمایی کردند و توسط حکومت پهلوی کشته شدند) واکنشی نشان ندادند. این سکوت مردم را مقابل شاعران و نویسندگان قرار داد. تا زمانی که بعد از انقلاب نویسندگان و شاعران با پشت سر گذاشتن مشکلاتی دور هم جمع شدند که از اوضاع جامعه‌شان بنویسند و شعر بگویند...» برای خواندن متن کامل سخنان ، ،‌ و درباره‌ی چهل‌سال داستان انقلاب این صفحه را در سایت شهرستان ادب ببینید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10070 همچنین برای مطالعه دیگر میزگردهای بوطیقا سری به صفحه ثابت این برنامه در سایت شهرستان ادب بزنید: 🔗 ShahrestanAdab.com/بوطیقا ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 روزنامه «لوموند» از زندگی و شعر علی‌محمد مودب نوشت ▪️ همزمان با چهلمین سالگرد ، روزنامه فرانسوی در گزارش‌گفتگوی مفصلی به شعر و زندگی به عنوان «یکی از شاعران مهم امروز ایران» پرداخته است. در این مطلب با اشاره به «اهمیت شعر در جامعه ایرانی» و «برای همه طبقات اجتماعی»، آمده است که «آیت‌الله [امام] خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی خود شاعر بود و غزل (شعر عاشقانه) می‌سرود. او از واژگانی همچون می و مستی و عشق در معنای استعاری کلمات بهره می‌گرفت... مودب نیز شاعری است که برای جمهوری اسلامی و پیش از آن برای انقلاب اسلامی شعر می‌سراید. او خود شاهد وقوع انقلاب در سال 1979 میلادی بود.» این روزنامه افزوده است: «وقتی با مودب چشم در چشم می‌شوی، او کلمات را آرام و جویده ادا می‌کند و هنگام حرف زدن سرش را پایین می‌اندازد. اما وقتی اشعار خود را، -با تأکیدی که بر ایرانیان تأثیر می‌گذارد-، دکلمه می‌کند، مودب توفان به پا می‌کند.» لوموند سپس با اشاره به «ادبیات متعهد ژان پل سارتر» از قول علی‌محمد مودب ذکر کرده است: «منبع الهام من قرآن کریم است [و نه آثار سارتر]». این روزنامه فرانسوی سپس به سال‌های ابتدایی سرایش مودب پرداخته است و نوشته است که «او در ابتدا اشعار خود را در روزنامه‌های جام جم و قدس منتشر می‌کرد.» در ادامه به سبک شعری این شاعر اشاره کرده است و می‌نویسد: « اغلب اشعار او بدون قافیه است و بنابراین مودب شاعری است که به جریان مدرن شعر ایران تعلق دارد.» این مطلب روز یک‌شنبه، دهم فوریه در صفحه هشت این روزنامه و همزمان با سالگرد انقلاب اسلامی منتشر شده است. وبگاه شهرستان ادب به زودی ترجمه کامل این متن را منتشر خواهد کرد. ☑️ @ShahrestanAdab