شهرستان ادب
نیمنگاهی به شعر #محمدسعید_میرزایی - بخش سوم: ترکیبات انتزاعی؛ با نگاهی به «غزلی توحیدی در مکتب بیدل
🔻 نیمنگاهی به شعر #محمدسعید_میرزایی - بخش سوم: ترکیبات انتزاعی؛ با نگاهی به «غزلی توحیدی در مکتب بیدل» | نوشتۀ #علیرضا_محمدعلی_بیگی
▪️ «اگر شاعر، ترکیبات را به شکلی بچیند که شمای کلی شعر، هارمونی منظمی پیدا کند، کمتر گرفتار ابهامگویی میشود. این ابهامِ رقیق، بسان زیباچهرهای است که از ورای پردهای توری خودنمایی میکند؛ هم پیداست و هم پیدا نیست. مثلاً وقتی همین شعر میرزایی را اولبار میشنویم، شاید متوجه مقاصد ابیاتاش نشویم؛ ولی فضای شورانگیز و هارمونی پرطنطنهاش ما را جذب خودش میکند. یعنی برعکس شعر تزریقی که اجزاء، معنیدار و کلیت اثر بیمعنی است، در اینجا اجزاء – چه با مفهوم ساده چه پیچیده- در کلیت و معیت یکدیگر مفهومی «جدید» و «رازآلود» را القاء میکنند. همانطورکه معانی حرفیه، مستقل نیستند و در کلام، معنا مییابند، ممکن است حتی ترکیبات نیز مستقلاً سرپا نباشند؛ ولی در بافتار کلام و ایجاد معنایی جدید، نقش مهمی ایفا کنند.»
ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗shahrestanadab.com/Content/ID/7927/
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
داستان کوتاه «فقط اومدم یه تلفن بکنم» اثر #گابریل_گارسیا مارکز در سایت شهرستان ادب منتشر شد.
🔻 داستان کوتاه «فقط اومدم یه تلفن بکنم» از #گابریل_گارسیا_مارکز :
▪️ «دوشنبۀ هفتۀ بعد، از شرکتی که اتومبیل را بیمه کرده بود تلفن شد و سراغ ماریا را گرفتند. ساتورنو گفت «من چیزی نمیدونم توی ساراگوسا دنبالش بگردین» و گوشی را گذاشت. یک هفته بعد افسر پلیسی به در خانه آمد و گزارش داد که اتومبیل اوراق شده توی جادۀ فرعی کادیس در فاصلۀ نهصد کیلومتری جایی که ماریا آن را رها کرده بود پیدا شده بود. افسر میخواست بداند که زن جزییات بیشتری پیرامون ارتباط با دزدی اتومبیل میداند یا نه. ساتورنو داشت گربهاش را غذا میداد و وقتی ماجرا را صادقانه برای پلیس تعریف میکرد سرش را هم بلند نکرد، گفت افسر نباید وقتش را تلف کند چون زنش او را ترک کرده و او خبر ندارد که کجا رفته و با چه کسی رفته. این حرفها را آنقدر با اطمینان بر زبان آورد که افسر ناراحت شد و از پرسشهایی که مطرح کرده بود پوزش خواست. پلیش پرونده را پایان یافته اعلام کرد.»
متن کامل این داستان را در #پرونده_پرتره_گابریل_گارسیا_مارکز در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/8972
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
#عطر_عربی، روایتی از عقل سرخ | یادداشت #زیبا_مدبر در سایت شهرستان ادب @ShahrestanAdab
🔻 #عطر_عربی، روایتی از عقل سرخ | یادداشتی از #زیبا_مدبر :
▪️«آنچه در اغلب داستانهای این مجموعه به چشم میخورد، پررنگ بودن احساسات شخصی قهرمانان و نزدیکانشان نسبت به هم است. در واقع نویسندگان نخواستهاند بگویند که دلکندن یک مرد از همسر جوان و فرزند کوچکش، یا دلبریدن مادری از پسرانی که بیست و چند سال زحمتشان را کشیده کار سهل و آسانی است. تبدیل عشق به زن و فرزند و پدر و مادر، به عشقی والاتر، همان چیزی است که نویسندگان بر آن اهتمام داشتند. و این امر در داستانهای «عطر عربی»، « لیلا» و «روبان سبز» بیشتر به چشم میخورد.
ـ (جواد مقابلم مینشیند. خیلی نزدیک صندلی من است. دستهای سردش را روی زانویم حس میکنم. نگاهم میکند. با یک خواهشی میگوید: «لیلا فردا میای محضر رضایت بدی من برم سوریه؟».
و من که بغضم اینبار با صدای ضعیفی میشکند، با لحن شکایت کردن بچهها از همبازیهایشان، میگویم: «مگه نگفتم تا فردا صبر کن؟».
جواد صورتم را با انگشتانش پاک میکند. به فاصلهای که دستش را روی صورتم بگذارد و بردارد، همۀ «با جواد بودنهایم» جلوی چشمم میآید... . »
ادامۀ این یادداشت را در پرونده کتاب #عطر_عربی در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗shahrestanadab.com/Content/ID/8971
☑️ @ShahrestanAdab
نگاهی به رشد ادبیات #فانتزی در دهۀ هشتاد | یادداشتی از #پرستو_علی_عسگرنجاد در پرونده #رمان_فانتزی سایت شهرستان ادب منتشر شد
@ShahrestanAdab
شهرستان ادب
نگاهی به رشد ادبیات #فانتزی در دهۀ هشتاد | یادداشتی از #پرستو_علی_عسگرنجاد در پرونده #رمان_فانتزی سا
🔻 نگاهی به رشد ادبیات #فانتزی در ایران | یادداشتی از #پرستو_علی_عسگرنجاد
▪️ «دهۀ هشتاد، دهۀ هشتاد رنگارنگ، دروازۀ شهر جادو برای نوجوانهای تشنۀ خیال. بزرگترین اتفاق این دهه را حول محور ادبیات کودک و نوجوان، «ترجمۀ آثار فانتزی «معاصر» اروپا» میدانم. اگرچه ژول ورن و آیزاک آسیموف هم اروپایی بودند و عمر زیادی از آثارشان نمیگذشت، اما ترجمۀ آثار آنها با تأخیر زیادی به ایران رسید. درحقیقت پیش از دهۀ هشتاد، هرگز نشده بود که خوانندگان ایرانی، پابهپای خوانندگان دیگر قارهها، جلدهای (و یا بهقول خودشان «والیوم»های) متناوب یک مجموعهداستان را بخوانند و منتظر ادامۀ داستان بمانند. ایرانیها همواره آخرین حلقه بودند. دهۀ هشتاد اما، فصل انقلاب مترجمها و ناشرها بود.»
ادامۀ این یادداشت را در #پرونده_رمان_فانتزی سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/7660
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
📚تازهترین کتابهای شعر و داستان شهرستان ادب در سیویکمین نمایشگاه کتاب: 🔗 shahrestanadab.com/Conte
📚 انتشارات شهرستان ادب امسال با 31 عنوان کتاب تازه در دوره سی و یکم نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران حضور دارد. این آثار شامل ده کتاب داستان، پانزده کتاب شعر و یک کتاب پژوهش است که همگی در زمره کتابهای تألیفی به شمار میروند. علاوه بر آن، پنج عنوان کتاب به قلم برخی نویسندگان و شاعران برجسته ایرانی که پیش از این در انتشاراتهای دیگر چاپ شده بودند، امسال از سوی شهرستان ادب در قالبی تازه مجدداً منتشر شدهاند. در نمایشگاه کتاب امسال این انتشارات در شبستان اصلی، راهروی 19 ، غرفه 25 حضور دارد.
انتشارات شهرستان ادب که در زمینه ادبیات و با محوریت توجه به ادبیات تألیف نویسندگان و شاعران ایرانی فعالیت میکند، از زمان تأسیس در سال 1389 تاکنون، کتابهای متعددی را به بازار نشر عرضه کرده است که بسیاری از این آثار موفق به کسب معتبرترین جوایز این حوزه شدهاند. این انتشارات که در سال 1393 مقارن با دوره بیست و هشتم نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، عنوان ناشر برگزیده سال را به دست آورد، امسال هم در سیویکمین دوره نمایشگاه کتاب به عنوان ناشر برگزیده سال 1396 شناخته شد.
در ادامه به فهرست آثار تازه شهرستان ادب اشاره میکنیم:
🔻#داستان_ایرانی :
1. «روز داوری» نوشته سجاد خالقی (رمان)
2. «رمق» نوشته مجید استیری (رمان)
3. «نعلینهای آلبالویی» نوشته مهدی نورمحمدزاده (رمان)
4. «برهنه در برهوت» نوشته هادی خورشاهیان (رمان)
5. «سایههای باغ ملی» نوشته محسن هجری (رمان)
6. «خواب پلنگ» نوشته هادی حکیمیان (رمان نوجوان)
7. «چشمهای سبز هی هو هاما» نوشته ریحانه جعفری (رمان نوجوان)
8. «گودال اسماعیلی» نوشته زندهیاد علی شاهعلی (مجموعه داستان)
9. «حوای سرگردان» نوشته محمدقائم خانی (مجموعه داستان)
10. «قرار مهنا» نوشته مهدی کفاش (داستان بلند)
🔻#شعر_ایرانی:
1. «هیس گلها خواباند» سروده مرتضی امیری اسفندقه
2. «از پیله تا پروانگی» سروده محمدرضا روزبه
3. «روح اندوهگین یک شاعر» سروده سیدرضا محمدی
4. «ملاحظات» سروده امید مهدینژاد
5. «یادآوری» سروده محمدمهدی سیار
6. «تماشایی» سروده میلاد عرفانپور
7. «بعد از بنفشهای که نیامد» سروده عباس باقری
8. «چاپ بیروت» سروده علی داودی
9. «کابوس شاخههای شکسته» سروده مهدی زارعی
10. «بینقابی» سروده حمید درویشی
11. «پیشواز» سروده محمدرضا وحیدزاده
12. «لحظههای بیملاحظه» سروده مبین اردستانی
13. «مرا صدا کردی» سروده لیلا حسیننیا
14. «تا همین غزل» سروده غلامرضا مهدیخانی
15. «حاشا» سروده امیررضا یزدانی
🔻#پژوهش:
«نوشتن در سایه جنگ» به قلم دکتر محمد حنیف
🔻چاپ اول شهرستان ادب:
1. «آتشگردان» سروده امید مهدینژاد (شعر)
2. «پیادهها» سروده امید مهدینژاد (شعر)
3. «رجزمویه» سروده امید مهدینژاد (شعر)
4. «جمجمهات را قرض بده برادر!» نوشته مرتضی کربلاییلو (رمان)
5. «موهای تو خانه ماهیهاست» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان (رمان نوجوان)
🔻گفتنیست کتابهای زیر نیز نخستین حضور خود را در نمایشگاه تجربه میکنند:
1.«آوازهای روسی» نوشته احمد مدقق (رمان)
2. «به نام یونس» نوشته علی آرمین (رمان)
3. «ابدی» نوشته مهدی صفری (رمان)
4. «خانه مغایرت» نوشته محمدعلی جعفری (رمان)
5. «شاخدماغیها» نوشته سیده عذرا موسوی (رمان نوجوان)
6. «خط مرزی» نوشته سید حسین موسوینیا (مجموعه داستان)
7. «ویلای کاکائیها» نوشته جمعی از نویسندگان (مجموعه داستان)
☑️ @ShahrestanAdab
☑️@ShahrestanAdabPub
🔻شهرستان ادب ناشر برگزیده سال ۱۳۹۶ شد
صبح امروز در مراسمی با حضور وزیر ارشاد، برای بار دوم نشان ناشر برگزیده سال به مدیرعامل موسسه شهرستان ادب اهدا شد
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻یازدهمین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب 🔖خلاصه: t.me/shahrestanadab/2800 📖مشروح و 📸گزارش تصویری ای
📕یازدهمین میزگرد از سری میزگردهای آزاد ادبی #بوطیقا در موسسهی شهرستان ادب برگزار شد شد و محمدهادی محمودی، اباصالح تقیزاده طبری، محمدقائم خانی و علیرضا سمیعی، دربارهی رمان #موبی_دیک اثر گرانسنگ #هرمان_ملویل به بحث و گفتوگو پرداختند.
خلاصه جلسه :
✔️ #محمدهادی_محمودی : «آب موبیدیک آب تاریخ غرب است در همهی کتابهای سرآغازینش، آبی که انسان را به مبارزه برای بختش میخواند، این مبارزه چه بسا پیروزی نداشته باشد، با ا ین حال، اگر بخواهیم انسان باشیم، گریزی از آن نداریم.»
✔️ #اباصالح_تقی_زاده_طبری : « اگر "موبیدیک" را یک رمان آغازین بدانیم، این رمان طرح تازهای دربارهی دریا مطرح میکند. شاید همان طرح ایلیاد و اودیسه نباشد، بلکه یک فهم تازه در آن در حال شکلگیری است. این فهم تازه در نوع تصویری که ملویل از دریا دارد، خودش را بهتر نشان میدهد. اگر داستانهای یونانی با طرح انسان در برابر قوانین و خدایان میتوانستند تراژدی بیافرینند و انسان را در وضع تراژیک قرار دهند، رمان "موبیدیک" میتواند پایان تراژدی باشد.»
✔️ #محمدقائم_خانی : «آخاب نمایندهی آدمهایی است که هوس دستاندازی به چیزی را دارد که انگار گوهر درونی و الوهی طبیعت است. موبیدیک سلطان اقیانوس است و به خاطر وجود اوست که بقیه وجود دارند. این همان فراچنگ آوردن و آرزوی به دست آوردن چیزی است که متعلق به انسان نیست.»
✔️ #علیرضا_سمیعی : «"موبیدیک" یک جنبه از مسیحیت را مورد انتقاد قرار میدهد. میخواهد بگوید نقصی در مسیحیت وجود دارد و آن آری گفتن به زندگی است. مسیحیت معتقد است برای آری گفتن به زندگی باید تلاش کرد که این همان چیزی است که آمریکای نو میگوید.»
goo.gl/FFDNSs
🔗 گزارش و مشروح این میزگرد بوطیقا به زودی منتشر خواهد شد.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻#غرفه_شهرستان_ادب در سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب: شبستان، سال ناشران عمومی، راهروی 19، غرفه
🔻گزارش تصویری غرفه شهرستان ادب در دومین روز نمایشگاه بیناللملی کتاب تهران
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/8996
☑️ @ShahrestanAdab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تازهترین کتابهای شعر و داستان شهرستان ادب
در سیویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/8989
☑️ @ShahrestanAdab
🔻نشانی برخی از نشرهای شعر و داستان در سیویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻قرار ادب
(گزارش روزنامه «وطنامروز» از جدیدترین آثار انتشارات شهرستان ادب در نمایشگاه کتاب تهران)
▪️«...نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران را به جرات میتوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور دانست. سیویکمین دوره این نمایشگاه از هفته گذشته در مصلای تهران آغاز شده است. موسسات متعدد چاپ و نشر کتاب با انبوهی از کتب و محصولاتشان پا به عرصه نمایشگاه گذاشتهاند. از طرف دیگر بسیاری از اقشار جامعه اعم از دانشجو، دانشآموز، معلمان، شاعران، نویسندگان و بسیاری دیگر از مردم با لیستی از کتب متنوع، روزانه و در ایام نمایشگاه روانه مصلای تهران میشوند. در نمایشگاه کتاب معمولا غرفههای فراوانی وجود دارد که کتب خاص و مخاطبان خاصی دارد اما برای ایرانیان همیشه شعر و ادبیات جایگاه خاص و ویژهای دارد و معمولا در روزهای برگزاری نمایشگاه غرفههای ادبی پررونقتر و برای مخاطبان جذابتر است. یکی از غرفهها، غرفه انتشارات موسسه شهرستان ادب است که چند سالی است با دست پر به نمایشگاه میآید و اغلب اهالی شعر و ادبیات و بویژه شاعران نامآشنای کشورمان در این غرفه رفتوآمد میکنند. در ادامه میخواهیم جدیدترین کتابهایی را که توسط موسسه شهرستان ادب در نمایشگاه کتاب امسال رونمایی خواهند شد برای علاقهمندان معرفی کنیم...»
متن کامل این گزارش نوشتهی #مهدی_چراغ_زاده را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/8999
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻فهرست کتاب پیشنهادی شهرستان ادبیها برای نمایشگاه کتاب
(بر اساس چهارسال نظرسنجی سایت شهرستان ادب از نخبگان)
▪️همهساله با فرارسیدن نمایشگاه کتاب، تنوع چشمگیر تولیدات ادبی عدهای از دوستداران ادبیات را برای انتخاب کتاب دچار سردرگمی میکند و از طرفی بسیاری از مخاطبان شعر و داستان به دنبال لیست مناسبی از کتابهای کارآمد در این حوزهها هستند، اما معمولاً این امکان جز به شکل مشاورهای محدود در مراکز فروش کتابها برایشان فراهم نمیشود.
سایت رسمی شهرستان ادب طی چهار سال گذشته با هدف آگاهیبخشی به مخاطبان ادبیات، اقدام به نظرسنجی از شاعران و نویسندگان پیشکسوت و جوان کرده است. در این نطرسنجیها که در هر سه بخش شعر و داستان و پژوهش انجام گرفته است، فرهیختگان شرکتکننده پیشنهادات مطالعاتی خود را در حوزه کتب برتر مطرح نمودهاند. در آستانه یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی سال بر آن شدیم تا گزارشی از نتایج این نظرسنجیها در اختیار خوانندگان محترم قرار دهیم.
این گزارش در سه بخش معرفی کتاب شعر، معرفی کتاب داستان و معرفی کتاب پژوهشی ادبیات تنظیم شده است و در آن 72 کتاب (35 شعر، 26 داستان و 11 پژوهش) انتخاب شدهاند که شامل کتابهای 23 ناشر (جمهوری، سخن، خوارزمی، نگاه، امیرکبیر، مروارید، زمستان، سوره مهر،افق، تکا، چشمه، نیلوفر، دنیای نو، نشر نو، مرکزپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، رسا، روزگار نو، طلوع، طلایه، سپیده باوران، فصل پنجم، کتابستان معرفت، و شهرستان ادب) هستند.
لیست کتاب های پیشنهادی را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9000
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻مشروح و گزارش تصویری یازدهمین میزگرد #بوطیقا منتشر شد.
(نقد و بررسی رمان #موبی_دیک نوشتهی #هرمان_ملویل)
▪️«...موبیدیک تاریخ رمان را به قبل و بعد از خودش تقسیم میکند. شاید این قدرت را بتوان به این موضوع نسبت داد که این کتاب شبیه به یک کتاب مقدس است. «ایلیاد و ادیسه» هومر هم یک کتاب مقدس محسوب میشود. شاهنامه قرآن ایرانی به حساب میآید. قرآن، انجیل و تورات کتب مقدس هستند. کتابهای مقدس یک نقطهی اجماع دارند و شاید قداستشان به آن باشد. اگر من در کتابم لحن مقدسمآبانه داشته باشم یا دربارهی خدا حرف بزنم کتابم مقدس نمیشود. چه چیزی یک داستان را مقدس میکند؟ کتب مقدس به ابتداییترین مسائلی که عوام با آن در اتباطند جواب میدهد. ابتداییترین موضوعی که آدمی در هر حال با آن روبرو است اتفاق است. کتاب مقدس دربارهی اتفاق میگوید: «آنچه در زندگی تجربه میکنیم اتفاق است، نه اینکه فقط باشد.» اتفاقات وقوع و رخداد دارند. جهانی درون خودشان فراهم میآورند، قابل نفوذند. چرا برمیدارند؛ شما ممکن است با آنها درگیر شوید و بپرسید: «چرا من؟ چرا اینجا؟» نمیشود به راحتی از کنارشان گذشت. کتاب مقدس به توضیح این مسئله میپردازد که اتفاق چگونه میافتد؟ این سوال در مورد این نیست که چه اتفاقی؟ زلزله، بیماری و مرگ عزیزان اتفاق هستند و اینگونه جهان انسانی را میسازند. انسانی بودن این اتفاقها به اتفاقی بودنشان است.
همهی کتابهای مقدس، مقدساند حتی اگر خدایی آنها را نازل نکرده باشد، مثل موبیدیک...»
goo.gl/NcXGYS
برای خواندن متن کامل سخنانِ #محمدهادی_محمودی، #اباصالح_تقی_زاده_طبری، #محمدقائم_خانی و #علیرضا_سمیعی در یازدهمین بوطیقا پیرامون نقد و بررسی رمان «موبی دیک» این صفحه را در سایت شهرستان ادب ببینید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/8992
همچنین برای مطالعه دیگر میزگردهای بوطیقا سری به صفحه ثابت این برنامه در سایت شهرستان ادب بزنید:
🔗 shahrestanadab.com/بوطیقا
☑️ @ShahrestanAdab