eitaa logo
شهرستان ادب
1.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
292 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻رمضانی (به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ستون شعر و پرونده سایت شهرستان ادب را با رمضانیه‌ای زیبا از به‌روز می‌کنیم) ▪️بده ای دوست شرابی که خدایی است خدایی نه در او رنج خماری نه در او خوف جدایی چو دهان نیست مکانش همه اجزاش دهانش ز زمین نیست نباتش که سمایی است سمایی ببرد بو خبر آن کس که بود جان مقدس نبود مرده که کرکس کندش مرده ربایی به دل طور درآید ز حجر نور برآید چو شود موسی عمران ارنی گو به سقایی می لعل رمضانی ز قدح‌های نهانی که به هر جات بگیرد تو ندانی که کجایی رمضان خسته خود را و دهان بسته خود را تو مپندار کز آن می نکند روح فزایی ☑️ @ShahrestanAdab
🔻برای فرزندم چه کتابی بخرم؟| یادداشتی از (در تازه‌ترین مطلب پروندۀ خانم مریم سجادی‌نژاد _کارشناسی ارشد ادبیات‌کودک_ یادداشتی نوشته است دربارۀ اینکه چه کتاب‌هایی برای کودکان و نوجوانان مناسبند و در زمان انتخاب کتاب، باید به چه نکاتی توجه کنیم) ▪️«...از نظر موضوع کودکان نوپا علاقه‌مندند به ترانه‌های قومی ساده؛‌ لالایی و اشعار نشاط‌‌انگیز و قصه‌های با اصوات جالب و آن‌هایی که شرکت خود آن‌ها را می‌طلبد. کودکان 3-5 سال وزن و تکرار را دوست‌دارند. طرح‌های صریح و ساده؛ ‌گفت‌وگوهای کوتاه؛ تصورات روشن و ساده؛ حادته‌ای که به‌سرعت به‌اوج می‌رسد و پایانی خوش. اینان تخیل و واقعیت را در هم می‌آمیزند؛ هم‌چنین قصۀ حیوانات و قصه‌هایی دربارۀ کودکان هم‌سن خودشان را دوست‌دارند. کودکان 6، 7، 8 ساله‌ علاقه‌ای سرشار به قصه‌های قومی کهن و افسانه‌های پریان دارند. 9 تا 11 ساله‌ها، قصه‌های قومی پیچیده‌تر با قهرمانانی حقه‌باز؛ یا شخصیت‌هایی که قانون‌ها را زیاد جدی نمی‌گیرند؛ همانند ماتیلدا، نیکولا کوچولو و حتی قصه‌های هولناک. نوجوانان 11-13 ساله‌ بیداری جنسی را تجربه می‌کنند و درگیر کسب هویت شخصی هستند. اینان از طرح قوی، زیبایی زبان و معانی ژرف‌تری که در پس کلمات خفته‌اند استقبال می‌نمایند...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10531 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻«مهدی کفاش» و «یوسف قوجق» در میان برگزیدگان جشنوارۀ داستانی خاتم ▪️چهارمین دوره جشنوارۀ داستان‌نویسی «خاتم» برگزیدگان خود را شناخت. در میان برگزیدگان #جشنواره_خاتم نام دوتن از مؤلفان شهرستان ادب نیز به چشم می‌خورد؛ مهدی کفاش و یوسف قوجق. #مهدی_کفاش برای داستان «حکایت آن گردن‌آویز ظفار» توانسته است رتبۀ دوم این جشنواره را (به صورت مشترک با نویسندۀ دیگری) کسب کند. گفتنی‌ست رمان «وقت معلوم» از مهدی کفاش توسط انتشارات شهرستان ادب در سال 96 به چاپ رسیده است. در میان داستان‌های تقدیری نیز نام #یوسف_قوجق، نویسندۀ کتاب لحظه‌ها جا می‌مانند در انتشارات شهرستان ادب (سال 93)، نیز دیده می‌شود. یوسف قوجق برای داستان «بهای آدم ماندن» به دلیل نگاه نو، ساختار داستانی مناسب، سوژۀ قابل توجه، زبان داستانی و نثر روان از سوی هیئت داوران شایسته تقدیر شناخته شد. مجموعۀ شهرستان ادب این موفقیت را به آقایان مهدی کفاش و یوسف قوجق تبریک عرض نمونده و برای این بزرگواران آرزوی موفقیت‌های پیاپی دارد. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻دوره جدید کارگاه داستان با عنوان #ایران_سرزمین_اسطوره در شهرستان ادب برگزار می‌شود. ▪️در ادامه سلسله جلسات «کارگاه داستان کوتاه» که با تدریس #مجید_قیصری برگزار می‌شد، گروه داستان مؤسسه شهرستان ادب قصد دارد، دورۀ آموزشی «ایران، سرزمین اسطوره» را برگزار کند. در این دوره ده جلسه ای، ده داستان کوتاه برجسته فارسی با رویکرد اسطوره ای مورد بررسی قرارخواهندگرفت. کارگاه «ایران، سرزمین اسطوره» از آغاز خرداد ۹۸، روزهای یکشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان به شرکت در این جلسات می‌توانند با مراجعه به سایت مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ثبت‌نام نمایند: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10535 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻شمشیر و جغرافیا (گاه‌گاهی بهانه‌های سیاسی باعث شده‌اند که ما بر پیوندمان با برادران و خواهران افغانستانی تأکید بیشتری داشته باشیم. این‌روزها نیز شاهد همدلی هموطنان خود با عزیزان افغانستانی هستیم. به این بهانه، شعری می‌خوانیم از ، شاعر بزرگی که بر گردن بسیاری از شاعران ایرانی، حق معلمی دارد. این شعر از کتاب سرودۀ این شاعر گرامی، ‌انتخاب شده است) ▪️بادی وزید و دشت سترون درست شد طاقی شکست و سنگ فلاخن درست شد شمشیر روی نقشۀ جغرافیا دوید این‌سان برای ما و تو میهن درست شد یعنی که از مصالح دیوار دیگران‌ یک خاکریز بین تو و من درست شد بین تمام مردم دنیا گل و چمن‌ بین من و تو آتش و آهن درست شد یک‌سو من ایستادم و گویی خدا شدم‌ یک‌سو تو ایستادی و دشمن درست شد یک‌سو تو ایستادی و گویی خدا شدی‌ یک‌سو من ایستادم و دشمن درست شد یک‌سو همه سپهبد و ارتشبد آمدند یک‌سو همه دگرمن و تورَن درست شد آن طاق‌های گنبدی لاجوردگون‌ این‌گونه شد که سنگ فلاخن درست شد آن حوض‌های کاشی گلدار باستان‌ چاهی به پیشگاه تهمتن درست شد آن حله‌های بافته از تار و پود جان‌ بندی که می‌نشست به گردن درست شد آن لوح‌های گچ‌بری رو به آفتاب‌ سنگی به قبر مردم غزنین و فاریاب‌ سنگی به قبر مردم کدکن درست شد سازی بزن که دیر زمانی است نغمه‌ها در دستگاه ما و تو شیون درست شد دستی بده که ـ گرچه به دنیا امید نیست ـ شاید پلی برای رسیدن، درست شد شاید که باز هم کسی از بلخ و بامیان‌ با کاروان حلّه بیاید به سیستان‌ وقت وصال یار دبستانی آمده است بویی عجیب می‌رسد از جوی مولیان‌ سیمرغ سالخورده گشوده است بال و پر «بر گِردِ او به هر سر شاخی پرندگان» ما شاخه‌های توأم سیبیم و دور نیست باری دگر شکوفه بیاریم توأمان‌ با هم رها کنیم دو تا سیب سرخ را در حوض‌های کاشی گلدار باستان‌ بر نقشه‌های کهنه، خطی تازه می‌کشیم از کوچه‌های قونیه تا دشت خاوران تیر و کمان به دست من و توست، هموطن لفظ دری بیاور و بگذار در کمان ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻همه چیز دربارۀ | یادداشتی از (حتما همۀ شما نام فرهاد حسن‌زاده را شنیده‌اید؛ نویسندۀ محبوب کودک و نوجوان کشورمان که هم فروش آثارش و هم جوایز مهم بین‌‌المللی‌اش ثابت می‌کند که از بهترین نویسنده‌های کودک و نوجوان کشورمان است. خانم فاطمه قاسمی‌پور در یادداشتی به آثار این نویسندۀ خوب کشورمان پرداخته است. شما را به خواندن تازه‌ترین یادداشت پروندۀ دعوت می‌کنیم) ▪️«از کودکی، نویسنده‌ها برایم آدم‌هایی فراواقعی بودند. آدم‌هایی که خیال می‌کردم در دنیایی جداگانه زندگی می‌کنند و فقط کلمه‌هایشان با ما یکی است که حرفشان را می‌فهمیم؛ وگرنه، چطور می‌شود با همین کلمه‌های ساده که هر روز توی حرف‌هایمان هستند، دنیایی ساخت که بیرون‌آمدن ازش کار هفته و ماه باشد. آن‌قدر غرق می‌شدم در دنیای داستان‌ها که حتی شک می‌کردم نویسنده، خودش با همۀ آدم‌های داستان زندگی نکرده یا نمی‌شناسدشان. از کودکی فکر می‌کردم نویسندگی آن‌قدر کار متفاوتی است که تکرار نمی‌شود. ادبیات نوجوان، چندصباحی است که راهش را پیدا کرده و حتی گاهی در سرازیری، آوازخوان و خندان‌خندان، قل خورده و جلو رفته. آن‌قدری جلو رفته که نوجوانان، می‌دانند کسانی در همین مملکت خودمان برایشان می‌نویسند. می‌دانند ادبیات نوجوان فقط ترجمه نیست؛ نویسنده‌های ایرانی هم کتاب می‌نویسند! از طنز گرفته تا تخیلی و وحشت. این اتفاق برای ادبیاتی که عمر زیادی ندارد، بیشتر از "خوشایند" است. ادبیاتی که ترجمه‌زده بود و مخاطبش باور نمی‌کرد می‌شود داستان‌های ایرانی خواند که برای او نوشته شده‌اند و اتفاقاً جذاب‌ هم هستند...» ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10546 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻فراخوان چهارمین #چالش_شعر_کوتاه (با موضوع ماه مبارک رمضان و مناسبت‌های این ماه) ▪️سایت شهرستان ادب به تازگی ستونی را به چالش‌های ادبی اختصاص داده است و هربار یکی از پرونده‌های سایت یا رویدادهای مهم ادبی یا اجتماعی جهان فارسی را بهانه‌ای برای این چالش‌ها می‌کند. در چهارمین چالش ادبیاتی شهرستان ادب به بهانه فرارسیدن #ماه_رمضان و بازگشایی پرونده تخصصی #رمضانیه از شما دعوت می‌کنیم تک‌بیت، دوبیتی، رباعی و شعر نوی کوتاه خود یا دیگران را (با ذکر نام شاعر) با موضوع ماه مبارک رمضان و مناسک و مناسبت‌های این ماه (آداب روزه‌داری + میلاد #امام_حسن مجتبی + شب‌های قدر + شهادت #امام_علی +...) برای ما بنویسید. گزیده‌ای از بهترین‌های این چالش در سایت شهرستان ادب نیز منتشر می‌شود. 🔸شعرهای کوتاهی که به نظرتان زیباست را در در بخش‌کامنت‌های همین‌ مطلب در سایت شهرستان ادب یا به نشانی ادمین کانال تلگرام (@shahrestaneadab) برای ما بنویسید. 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10547 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻کاروان می‌گذرد (ستون شعر و پرونده #رمضانیه سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب #لحظه_های_بی_ملاحظه سرودۀ #مبین_اردستانی به‌روز می‌کنیم) ▪️عشق یعنی بَری از غفلتِ خودخواهی شو هجرت از خود کن و سرچشمه‌ی آگاهی شو به تمنّای تو دریاست همه‌تن آغوش از خودت کوچ کن و رود شو و راهی شو محضِ خورشید شدن ذرّه‌ای از خویش برآ قد بکش، دلزده از این‌همه کوتاهی شو قرن‌ها فاصله است از رمضان تا رمضان کاروان می‌گذرد... بیرقِ همراهی شو نکند خواب بمانی... نَفَسَت یخ بزند گرم از سوزِ مناجاتِ سحرگاهی شو روزه یعنی که بمیر از طلبِ هر چه جز او روز و شب تشنه‌ی انوارِ هواللّهی شو زردروییت شود آینه‌ی خطّ نگار قلمِ حضرتِ حق را ورقِ کاهی شو در دلِ برکه‌ی حق تا تپشی مهلت هست از شدن خسته نشو، ماه نشد ماهی شو چند گویم به تو هر لحظه که این شو یا آن آنِ او باش، برو هر چه که می‌خواهی شو ☑️ @ShahrestanAdab
🔻درآمدی بر شعرهای عرفانی ، با نگاهی به | یادداشتی از ▪️«...فوران و انباشتگی معارف، به ویژه معارف و زیبایی‌های برگرفته از قرآن کریم آنقدر که در شعرهای عارفانۀ جهاندار حضور دارد در شعرهای شاعران مدعی محضِ شعر دینی و آیینی، هرگز دیده نمی‌شود شعر جهاندار _مخصوصا غزل‌هایش_ شعری موسیقی‌آکند، قلندرانه، شورانگیز، طرب‌انگیز، عادت‌ستیز و رسمیت‌گریز است. شعرهای او گرچه از معانی، مضامین، معارف و حکم انباشته است، اما مخاطب عمومی هم _به خاطر همین ویژگی‌های ساختاری_ از خواندنش کیف می‌کند و این همان جایگاه عالی و آرمانی هنر است. جایی دقیقا بین مخاطب خاص و عام. شعر جهاندار نه مانند شعر علی معلم دامغانی مردم‌گریز و نخبه‌پسند است نه مانند شعر فاضل نظری است که محبوب عوام باشد و مطرودِ فرهیختگان. از این جهت می‌توان آن را از عالی‌ترین و آینده‌دارترین نمونه‌های شعر امروز دانست...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10549 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻بازگشایی پرونده‌پرتره در سایت شهرستان ادب (به مناسبت روز بزرگداشت حکیم طوس) ▪️امروز، ۲۵ اردیبهشت‌ماه، روز بزرگداشت شاعر نامدار ایران، حکیم ابوالقاسم فردوسی است. شاهنامه، حماسۀ ملی میهنی ایرانیان، سرودۀ حکیم طوس است که از برترین حماسه‌های جهان شمرده می‌شود. به این مناسبت، پرونده‌پرترۀ فردوسی را در سایت شهرستان ادب بازگشایی کرده و شما مخاطبان عزیز را به خواندن مطالب تازۀ این پرونده دعوت می‌کنیم. در این پرونده جدا از گزارش‌ها، اخبار و یادداشت‌های تحلیلی خواندنی هیئت تحریریه، مصاحبه‌ای اختصاصی با دکتر کزازی و کلیپی که شهرستان ادب بر اساس سخنان آیت‌الله جوادی آملی با موضوع فردوسی ساخته است را مشاهده می‌کنید. صفحه این پرونده: 🔗 shahrestanadab.com/پرونده-پرتره-فردوسی ☑️ @ShahrestanAdab
🔻فردوسی با اسلام است یا علیه آن؟ | یادداشتی از #پژمان_سرلک (ویژه #پرونده_پرتره_فردوسی) ▪️«امروز همه‌کس می‌داند که #فردوسی بزرگترین شاعر ایران و شاهنامۀ او زنده‌ترین شاهکار جاودانی زبان و اندیشه و فرهنگ ایرانی است و بسیاری از محققان به‌حق، آن را بزرگترین حماسۀ جهان دانسته‌اند. با این‌حال نباید گفتۀ محقق فقید، استاد مجتبی مینوی را از نظر دور داشت که در یکی از سخنرانی‌های‌شان در خارج از کشور گفته بودند: دور باد از من اگر بگویم فردوسی بزرگترین شاعر ایران است؛ چراکه برترین‌های این‌هنر در تاریخ ادبیات ما دست کم شش یا هفت نفراند. سخن از فردوسی است و مجال، کوتاه. همۀ ما در دوره‌ای از زندگی‌مان راجع به این‌شاعر بزرگ، تصورها و برداشت‌هایی طبق شنیده‌های‌مان داشته‌ایم و جملگی بیش و کم در یک‌مسألۀ مهم، مشترک هستیم که با یک‌سؤال بسیار بزرگ همراه است و آن این‌که "سرایندۀ داستان‌های حماسی رستم و اسفندیار مسلمان است یا از اهالی زردشت؟"...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10550 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻به‌نام خداوند (یکی از درخشان‌ترین دیباچه‌های ادبی و توحیدیه‌های فارسی، سرآغاز #شاهنامه است سرودۀ حکیم ابوالقاسم #فردوسی. در روز گرامی داشت این شاعر بزرگ ایرانی و در تازه‌ترین مطلب #پرونده_پرتره_فردوسی شما را به بازخوانی این سطرهای باشکوه فرامی‌خوانیم) ▪️به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد خداوند نام و خداوند جای خداوند روزی ده رهنمای خداوند کیوان و گردان سپهر فروزنده ماه و ناهید و مهر ز نام و نشان و گمان برترست نگارندهٔ بر شده پیکرست به بینندگان آفریننده را نبینی مرنجان دو بیننده را نیابد بدو نیز اندیشه راه که او برتر از نام و از جایگاه سخن هر چه زین گوهران بگذرد نیابد بدو راه جان و خرد خرد گر سخن برگزیند همی همان را گزیند که بیند همی ستودن نداند کس او را چو هست میان بندگی را ببایدت بست خرد را و جان را همی سنجد اوی در اندیشهٔ سخته کی گنجد اوی بدین آلت رای و جان و زبان ستود آفریننده را کی توان به هستیش باید که خستو شوی ز گفتار بی‌کار یکسو شوی پرستنده باشی و جوینده راه به ژرفی به فرمانش کردن نگاه توانا بود هر که دانا بود ز دانش دل پیر برنا بود از این پرده برتر سخن‌گاه نیست ز هستی مر اندیشه را راه نیست ☑️ @ShahrestanAdab
🔻ناسیونالیسم به سبک فردوسی|نگاهی به جایگاه ایران در شاهنامه |یادداشتی از #علی_جوان_نژاد (ویژه #پرونده_پرتره_فردوسی) ▪️«وطن و وطن‌پرستی به این معنا که در ذهن ما وجود دارد، مفهوم جدیدی‌ست که بعد از جنبش مشروطه به وجود آمده. از این رو نباید انتظار داشت که شعرای کلاسیک با دیدی که ما امروزه به وطن داریم با این مسئله برخورد کرده باشند. در بین شعرای کلاسیک، #فردوسی بیش از هر شاعر دیگری از ایران و ایرانیان سخن گفته و دغدغه‌های ملی آشکاری داشته است. اما باید توجه داشت که وطن در ذهن فردوسی نمی‌توانسته همان معنایی را که در ذهن ما ایجاد می‌کند، داشته باشد. توجه فردوسی به ایران و ایرانیان تا حدی‌ست که می‌تواند سؤالی را در ذهن ما به وجود بیاورد: "آیا شاهنامه یک کتاب ناسیونالیستی افراطی‌ست؟" این یادداشت سعی دارد شاهنامۀ فردوسی را از منظر ملی‌گرایی بررسی کند. قصد ما البته تطهیر #شاهنامه یا تقدیس آرای فردوسی نیست؛ بلکه گونه‌ای ارزیابی شتاب‌زده، اما محتاطانه است...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10551 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻ام‌المؤمنین (ضمن تسلیت به مناسبت سالروز وفات #حضرت_خدیجه سلام‌الله‌علیها، ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از #محمدمهدی_خانمحمدی در ستایش ایشان به‌روز می‌کنیم) ▪️تو را می‌خواست تا در همسرانش بهترین باشی برای خاتمِ پیغمبری نقش نگین باشی خدایت انتخابت کرد تا‌ ای مادر هستی برای چشمه‌ی کوثر، بهشتی در زمین باشی خدا هرشب برایت می‌فرستد تهنیت‌هایی که در تنهایی‌ات هم‌صحبت روح‌الامین باشی تو در اسلام و در ایمان و در عشق اولین بودی زنی مثل تو دیگر نیست یعنی آخرین باشی برای طعنه‌ی کفار در اوج نداری‌ها تو باید پاسخ دندان شکن در آستین باشی تو از معروفِ تجاری، ولی در شعب بیماری فداکار آنچنان بودی، وفادار اینچنین باشی علی تنها علی باید امیرالمؤمنین باشد و تنها تو سزاواری که ام‌المؤمنین باشی ☑️ @ShahrestanAdab
🔻مشروح و گزارش تصویری #میز_نقد #یک_فصل_در_کوبیسم اثر #اعظم_عبداللهیان 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10561 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 کدام خیام؟ ( امروز، 28 اردیبهشت‌ماه، در تقویم جلالی ما ایرانیان روز بزرگداشت حکیم عمر #خیام نیشابوری نامگذاری شده است؛ تقویمی که به دست این حکیم بزرگ طراحی و نگاشته شده . اما همواره شبهات زیادی پیرامون زندگی این شاعر و حکیم برجستۀ ایرانی بوده. #پژمان_سرلک، در یادداشتی به بررسی این موضوع پرداخته است.) ▪️ «... به خیّام نمی‌شود تنها از یک زاویه نظر کرد؛ امّا نباید از نظر دور داشت که آثارِ هیچ هنرمندی معیارِ صحیحی برای شناخت هنرمند نیست، عاقلانه نخواهد بود اگر فرض را بر این بگذاریم که چون خیّام در اشعارش بر دین تاخته، پس کافر است. هرگز اینچنین نیست و اگر باشد مطمئناً تا کنون شکسپیر باید بارها برای جنایات مَکبِث محاکمه می‌شد. خیّام را باید دست‌نوشته‌ای دانست، اثر نویسنده‌ای گمنام، که هر مخاطب به فراخورِ حال و اعتقاد و فضای زندگی‌اش چیزی از آن با خود بر می‌دارد. با این حال، حقیقت تنها یکی است و تغییر نخواهد کرد و هرچند تاکنون در پسِ مه مانده‌است، امّا گاهی به‌وضوح در میان باد آشکار می‌شود...» ادامۀ این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10562 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 پیام تسلیت شهرستان ادب در پی شهادت «شهید محسن صالحی حاجی آبادی» ▪️باخبر شدیم نویسندۀ جانباز، #محسن_صالحی_حاجی_آبادی، به مقام والای شهادت دست‌یافته و بازماندگانش را در غم فقدان خویش گذاشته است. محسن صالحی، نویسنده و جانباز شیمیایی اهل نجف‌آباد اصفهان بود که پس از سال‌ها تحمل جراحت‌های شیمیایی، بیست و سوم اردیبهشت ماه به شهادت رسید. مجموعۀ #اکبر_کاراته معروف‌ترین اثر این نویسندۀ شهید است که به قشر کودک و نوجوان اختصاص دارد. شهید صالحی در بیشتر آثار خود، با زبان طنز به بیان خاطرات دفاع مقدس و جنگ تحمیلی می‌پرداخت. مؤسسۀ شهرستان ادب و همکاران همراه با این مجموعه فقدان این شهید بزرگوار را به جامعۀ ادبی تسلیت عرض نموده و برای آن شهید والامقام علوّ درجات را از خدای بزرگ مسئلت دارد. ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻گزارش تصویری هشتمین نشست #عصر_اثر، با نقد رمان #شانزده_سال نوشته #منیژه_آرمین با حضور #ساسان_ناطق
🔻مشروح جلسه نقد #شانزده_سال اثر #منیژه_آرمین در #عصر_اثر (با حضور #زهره_عارفی و #ساسان_ناطق) 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10564 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻مشروح و گزارش تصویری بیست‌وچهارمین میزگرد منتشر شد. (گفتگو پیرامون نسبت بین شعر و گرافیک) ▪️«...در این جلسه قرار است با جمعی از هنرمندان حوزه‌ی تصویر و گرافیک از گفت‌وگوی دو هنر شعر و گرافیک سخن بگوییم؛ با این تأملات و پرسش‌ها: ۱) بررسی پیشینه‌ی دیالوگ و همراهی کلام و تصویر در فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی ۲) پرسش از چگونگی این همراهی در عصر امروز ۳) توجه به دیرینگی هنر شعر در تاریخ ایران و تاثیرگذاری هنر گرافیک در جهان امروز ۴) پرسش از بایدها، نبایدها، موانع و توفیقات این همنشینی هنری ۵) پرسش از وضعیت و سیر شعر و گرافیک در هنر عصر انقلاب اسلامی ۶) مقایسه‌ی وضعیت امروز گفت‌وگوی کلام و تصویر با وضعیت اعصار گذشته از جمله عصر صفوی مخلص کلام اینکه از کجا راه افتادیم، الان کجاییم به کجا باید برویم. در شهرستان ادب کار اصلی ما ادبیات است و در بوطیقا وارد بحث‌های مربوط به ادبیات می‌شویم از جمله ادبیات مضاف، یعنی واوها و کسره‌هایی که به ادبیات می‌چسبد. به نظر من یکی از این واوهای مهم در عصر امروز شعر و گرافیک است. در روزگار ما به خصوص در هنر انقلاب اسلامی اتفاقات خوبی برای شعر و گرافیک می‌افتد و همنشینی خوب و جدی‌ای بین گروه‌های مختلف آنها شکل می‌گیرد. این اتفاق پیش از انقلاب رخ نداد، چون در آن زمان شعر اینقدر آزادی و عمومیت نداشت. در آن دوره آخرین اتفاقات شعری در حوزه‌ی شعر، شعر نو بود. با پررنگ شدن شعر نو از آن به عنوان شعر نخبگان یاد کردند. عموم شاعران نوگرا شاعران خواص بودند؛ شاعران جراید و نشریات تخصصی و محافل روشنفکری...» برای خواندن متن کامل سخنان ، ، ، ، ، و درباره‌ی نسبت بین شعر و گرافیک این صفحه را در سایت شهرستان ادب ببینید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10565 همچنین برای مطالعه دیگر میزگردهای بوطیقا سری به صفحه ثابت این برنامه در سایت شهرستان ادب بزنید: 🔗 ShahrestanAdab.com/بوطیقا ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 سپیده (ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب تازه منتشر شدۀ #هنوز_از_عشق_می_گویند سرودۀ #سعید_حدادیان به‌روز می‌کنیم. گفتنی‌ست این کتاب توسط #انتشارات_شهرستان_ادب به چاپ رسیده است) ▪️گذشت سایۀ شب از سرم، سپیده شدم در آفتاب دل‌انگیز صبح دیده شدم من از ترانۀ باران، من از ترنم رود من از گلوی گُل و نای نی شنیده شدم سپیده‌دم نفسم عطر سیب سرخ گرفت رسید نور تو آن قدر تا رسیده شدم اگرچه ذره‌ام از آستانۀ مهرم اگرچه قطره‌ام از آسمان چکیده شدم از این که روح عبادت دعاست روشن شد برای حرف زدن با تو آفریده شدم... ☑️ @ShahrestanAdab
🔻مشروح و گزارش تصویری بیست‌وپنجمین میزگرد #بوطیقا منتشر شد. (گفتگو پیرامون #سیمین_دانشور و ضرورت بازخوانی رمان #سووشون) ▪️«...سووشون اثر مهمی در تاریخ رمان فارسی، بلکه در تاریخ ادبیات ماست؛ زیرا از همۀ امکانات فرهنگی و تاریخی ایرانی و تجربه‌های قصه‌گویی ما استفاده کرده و آن را با دانش داستان‌نویسی نوین آمیخته است. می‌دانیم که دانشور با رمان اروپایی و آمریکایی و روسی آشنایی داشته و ترجمه‌هایی هم دارد. به‌علاوه با یک‌داستان‌نویس زندگی می‌کرده، اما نمی‌توان گفت آبشخور روایی وی تنها هنر داستان‌نویسی غربی است. دقت و توجه او به متون کلاسیک و آشنایی‌اش با نظریات زیبایی‌شناسی ایرانی و توجه‌اش به میراث عرفانی باعث‌شده از بافت و شیوۀ روایی قصه‌های عرفانی استفاده کند. به‌همین‌خاطر همان‌قدر که داستان او سیاسی و ضداستعماری است به‌همان‌اندازه عرفانی هم هست. او به‌واسطۀ رمان‌نوشتن در زمانۀ خود قرار دارد، ولی توجهی که به گذشته داشت باعث می‌شد اصیل باقی بماند...» برای خواندن متن کامل سخنان #محمدرضا_شرفی_خبوشان، #علی_اصغر_عزتی_پاک، #منیژه_آرمین، #مجید_اسطیری و #علیرضا_سمیعی درباره‌ی سیمین دانشور و ضرورت بازخوانی رمان سووشون این صفحه را در سایت شهرستان ادب ببینید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10567 همچنین برای مطالعه دیگر میزگردهای بوطیقا سری به صفحه ثابت این برنامه در سایت شهرستان ادب بزنید: 🔗 ShahrestanAdab.com/بوطیقا ☑️ @ShahrestanAdab
🔻فراخوان هشتمین دوره آموزشی شعر جوان کشور، #آفتابگردان_ها منتشر شد 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/10566 ☑️ @ShahrestanAdab