eitaa logo
شهرستان ادب
1.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
292 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
شهرستان ادب
🔻«بازی ایران آرژانتین» | با «روایت» (در تازه‌ترین مطلب از پرونده ادبیات و فوتبال شما را به خواندن یک «روایت» از بازی "ایران و آرژانتین" به قلم"محمدرضا وحیدزاده" دعوت می‌کنیم) ▪️«...ده دقیقه به بازی مانده و من در مسیر خانه‌ی مادرزنم هستم. خیابان‌ها به شکل مرموزی خلوت هستند؛ اما همان تعداد معدود ماشینی هم که در ترددند همگی در حال گاز و ویراژ دادن‌اند. ذیل چشم‌غره‌‌های همسرم کمی سرعتم را زیاد می‌کنم تا از قافله عقب نمانم. با اینکه دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است، به موقع می‌رسم. از ماشین پیاده می‌شوم و با عیال و محمدحسین شش‌ماهه‌ام وارد خانة مادرزنم می‌شوم. بازی شروع شده است. با عجله روی زمین ولو می‌شوم و ظرف تخمه‌ای که از پیش با تمهیدات مادرزن در آن حوالی تعبیه شده، پیش رویم می‌گذارم. مشخص است که از همان ابتدای بازی فشار تیم آرژانتین روی تیم ایران سنگین است. اما تیم ایران نیز محکم و جنگنده بازی می‌کند. صدای مزدک میرزایی که گزارش بازی را برعهده دارد از ته چاه درمی‌آید. دقت می‌کنم و می‌فهمم با تصویر هم سینک نیست و کمی از بازی جلوتر است. به نظرم این صدا به این تصویر اچ‌دی چندان نمی‌آید. برادرخانمم با بی‌حوصلگی از اتاقش بیرون می‌آید و می‌گوید علاقه‌ای به دیدن فوتبال ندارد. در چند صحنه بین بازیکن‌های دو طرف برخورد پیش می‌آید. بعد از چند حملة تیم آرژانتین، ایرانی‌ها از حریف یک کرنل می‌گیرند. در این چند روز آن‌قدر از تیم آرژانتین و این بازی شنیده‌ایم که همین کرنل نیز برایمان غرورآفرین جلوه می‌کند. در پی بازی محکم بچه‌ها در نهایت داور مجبور می‌شود به قوچان‌نژاد و مدافع آرژانتین تذکر دهد. کرنلمان به جایی نمی‌رسد و حمله‌های آرژانتین شروع می‌شود. محمدحسین سعی می‌کند خودش را به من و البته درست‌ترش به ظرف تخمه برساند. هنوز سینه‌خیز رفتن را یاد نگرفته و فعلا درجا می‌چرخد. اما با همین درجا چرخیدن کمی به هدف مورد نظرش نزدیک‌ می‌شود و با چند دور می‌تواند خود را به آ‌ن برساند...» متن کامل این یادداشت را در پرونده سایت شهرستان ادب بخوانید: ShahrestanAdab.com/Content/ID/9331 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻شعر به مثابه یک موجود زنده است ▪️خلاصه‌ای از سومین روز اردوی پسران دورۀ هفتم #آفتابگردان_ها Shahr
🔻اردوی اول هفتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، #آفتابگردان_ها، ویژه آقایان ▪️گزارش تصویری روز چهارم اردو : ShahrestanAdab.com/Content/ID/9332 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻در تنگی اما فکر دریایی، مگرنه؟ (ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب سروده‌ی جناب آقای تازه می‌کنیم) ▪️در تنگی اما فکر دریایی، مگرنه؟ حتی تو هم دلخوش به فردایی، مگرنه؟ عاقل تر از اینی که دل بسپاری اما دست خودت هم نیست، تنهایی، مگرنه؟ زیباترینم! خودپسندی ناپسند است این نیست از«اخلاق زیبایی»، مگرنه؟ از عمر من یک شب اگر باقی بماند حتی تو آن شب هم نمی آیی، مگرنه؟ در سینه ام پیچیده عطری مبهم ای عشق! حرفی بزن می دانم اینجایی، مگرنه؟ ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻اردوی اول هفتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، #آفتابگردان_ها، ویژه آقایان ▪️گزارش تصویری رو
🔻هر کسی از ظن خود، شد یار حافظ ▪️گزارشی از آخرین روز اردوی پسران دورۀ هفتم #آفتابگردان_ها ShahrestanAdab.com/Content/ID/9333 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻گزارش تصویری یادبود استاد #غلامرضا_شکوهی (به مناسبت نخستین سالروز درگذشت این شاعر پیشکسوت) 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9335 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻جلوۀ جمیل هنر (در ادامه‌ی پرونده‌پرتره‌ی که همزمان با زادروز او در سایت شهرستان ادب گشوده شد، شعری می‌خوانیم از استاد که به این نویسنده‌ی معاصر، تقدیم شده است) ▪️«...بونصر از دَر درآمد و نگهی کرد. با جامه‌های ژنده و پُوزارِ پینه‌دار بی‌اعتنا به صدرنشینان بارگاه بی‌اعتنا به جمع امیران بزمِ شاه در صدرِ صدرِ مجلس شاهانه جاگرفت. چنگی برون گرفت ز دستار خیره درو، سراسر حضّار، در پرده‌ای نواخت که یک‌یک با قاه‌قاهِ خنده و شادی در رقص و پایکوبی و فریاد آمدند چندان که های‌وهویِ حریفان همچون طنین تندر، اندر فضا گرفت...» متن کامل این شعر را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9326 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 ، بایدها و شایدها (یادداشت در شهرستان ادب) ▪️ «...عرفان در می‌آمیخته، خویشاوند و همگون بوده است. این شاخه از ادبیات فارسی مانند بسیاری از حوزه‌های روایی و عرصه‌های زورآزمایی در عرصۀ سخن، دیرزمانی است نادیده انگاشته شده و از یادها رفته است. ما، جویندگان آغازی نو برای این خوشه از معناها، این سبک از سخن‌پردازی، و این شیوه از روایت هستیم. ما خواهان عبور از مرزها و قیدهای مرسوم و هنجارین سخن‌سرایی و روایت‌گویی هستیم. اما نه چنان که مرسوم است و هنجار، همچون نمایشی نخبه‌گرایانه و ابراز فیضی خودنمایانه و تهی و پوک. ما مرزهای معنای مرسوم را در می‌شکنیم، چون معنایی فربه‌تر، نیرومندتر و دلکش‌تر را برای پیشنهادکردن داریم، که در این قالب و در این حصار نمی‌گنجد. ما برای لمس آزادانه‌اندیشیدن و آزادانه‌بیان‌کردن است که به تخیل، به علم، و به اسطوره روی می‌آوریم، تا خویشتن را و همگان را در تماشای پرواز سیمرغی مهمان کنیم، که در قفس نمی‌گنجد...» ادامه‌ی یادداشت شروین وکیلی را در پرونده رمان فانتزی سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9280 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻زنده‌ماندن ادبیّات، در گرو ورود به زندگی اجتماعی است (گزارش روزنامۀ قدس از پروندۀ سایت شهرستان ادب) ▪️«...در روزهای داغ جام جهانی بود که مؤسسۀ فرهنگی هنری شهرستان ادب، پروندهای ویژه دربارۀ فوتبال، در تارنمای خود منتشر کرد که به گفتۀ سردبیر سایت، پرونده‌اش همچنان باز است؛ پرونده‌ای که در نگاه اوّل با تیترهایی چون "جام جهانی در جوادیّه"، "پیراهنی برای الجزایر" و چند شعر و داستان فوتبالی، مخاطب را به خود جذب می‌کند؛ امّا فوتبال چه ارتباطی به ادبیّات دارد؟ کدام توپ از دروازۀ ادبیّات گذشته است که حالا برایش بنویسیم و بسراییم؟ شاید رویکرد غالب جامعۀ کتابخوان ما به چنین پرونده‌هایی این‌گونه سؤالات باشد، امّا به قول مولانا که "هم سؤال از علم خیزد، هم جواب"، ترجیح می‌دهیم با این سؤالات به سراغ حسن صنوبری، سردبیر سایت مؤسسۀ فرهنگی هنری شهرستان ادب برویم و پاسخ او را بشنویم. اوّلین پاسخ صنوبری، تا حدّ زیادی دلایل انتشار این پرونده را آشکار می‌کند. او می‌گوید به علّت جام جهانی، یک اقبال عمومی به سمت فوتبال آمده بود و طبق روال همۀ پرونده‌های مؤسسه، می‌خواستیم از این فرصت استفاده کنیم و برای مخاطبانِ فوتبال‌دوستی که در این بازۀ زمانی ما را همراهی می‌کردند، بستۀ ویژه‌ای داشته باشیم و آنها را با سایر حوزه‌های ادبی آشنا کنیم. صنوبری با بیان این‌که ادبیّات، خلاصۀ جامعه و مسائل آن است و صرفاً به حوزه‌های مشخّصی محدود نمی‌شود، گفت: ادبیّات، نشات‌گرفته از تفکّرات درونی و رفتارهای اجتماعی است و در همۀ وجوه جامعه جریان دارد. ما با این پرونده می‌خواستیم پلی میان ادبیّات و فوتبال بزنیم، تا هم مخاطبان نوجوان و جوان را با ادبیّات آشتی دهیم، هم ثابت کنیم ادبیّات دربارۀ همه شؤن، از جمله فوتبال، حرف‌های جدّی دارد...» متن کامل گفت‌وگوی روزنامه قدس با را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9306 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻راه (ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب سروده‌ی سرکار خانم تازه می‌کنیم) ▪️ماهی‌ها را به آکواریوم می‌آورم باغ را در گلدان می‌کارم پرندگان را می‌گذارم در قفس کوه‌ها و دشت‌ها را به دیوار قاب می‌کنم امّا نه نمی‌تواند دنیا نمی‌تواند آن‌قدر هم کوچک باشد به خیابانی که با تو قدم زده بودم نمی‌رسم ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 اهریمنی که عملش خیر است (یادداشتی از بر رمان نوشته‌ی در پرونده‌ی ) ▪️ «...بسیاری از منتقدین ادبی، معتقدند بولگاکف با تأثیر پذیرفتن از تراژدی «فاوست» اثر گوته، دست به خلق مرشد و مارگاریتا زدهاست. حتّی خود بولگاکف هم در سرآغاز رمانش، با نقل جمله‌ای از تراژدی فاوست، به این تأثیرپذیری اذعان می‌کند. در پیرنگ هر دو اثر، شیطان حضور دارد و نقشی کلیدی در برابر انسان ایفا می‌کند. حتّی صحنه‌هایی وجود دارند که از نظر طرّاحی، بسیار شبیه به هم هستند. با این‌حال شیطانی که بولگاکف خلق می‌کند، تفاوتهای زیادی با مفیستوفلس دارد. حتّی مسیحی که او در اورشلیم می‌آفریند، با عیسای ناصری در سایر آثار ادبی و کلاسیک متفاوت است. مسیح بولگاکف، که اتّفاقاً «مسیح» هم نامیده نمی‌شود، بلکه «یسوعا» می‌نامدش، بیش از آنکه چهره‌ای ملکوتی و آسمانی داشته باشد، انسانی زمینی و این‌دنیایی است. قدرتش برخلاف تصویرهای انجیلی، ماورائی نیست و بجای آنکه از پادشاهی خدا حرف بزند، سخن از ملکوت حقیقت دارد...» ادامه‌ی یادداشت محمدامین پورحسینقلی بر رمان مرشد و مارگریتا را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 https://shahrestanadab.com/Content/ID/9336 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻کارگاه آموزشی #ریویونویسی با تدریس #حسن_صنوبری در #مدرسه_رسانه ▪️ظرفیت محدود ▪️برگزاری در صورت رسیدن به حدنصاب ▪️دعوت به همکاری از میان برگزیدگان ▪️ثبت نام در madreseresane.ir ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻کارگاه آموزشی #ریویونویسی با تدریس #حسن_صنوبری در #مدرسه_رسانه ▪️ظرفیت محدود ▪️برگزاری در صورت رس
🔻ثبت‌نام دوره مقدماتی «کارگاه تخصصی ریویونویسی» در شهرستان ادب آغاز شد. ▪️علاقمندان تا پانزدهم مردادماه ۱۳۹۷ فرصت دارند تا با کسب اطلاع از شرایط، در این دوره ثبت‌نام کنند. کارگاه ریویونویسی در سه جلسه هر کدام به مدت دو ساعت و نیم همراه با یک جلسه رفع اشکالات کاربران برگزار می‌شود. (یا یاداشت‌های مروری) گونه‌ای خاص از نگارش پیرامون نقد و معرفی محصولات، به ویژه محصولات ادبی و هنری است. کاربرد و روش نگارش این گونه ادبی نگارشی علی‌رغم اهمیت، جذابیت و تاثیرگذاری بالایش در معرفی کتاب‌ها، فیلم‌ها و دیگر محصولات هنری و غیر هنری، در ایران کمتر شناخته شده است. ، سردبیر سایت شهرستان ادب و از منتقدان ادبی هنری که سال‌ها تجربه نگارش در روزنامه‌ها، مجلات و سایت‌های فرهنگی هنری را داشته است مدرس این دور از کارگاه‌های ریویونویسی است. سرفصل‌های آموزشی صنوبری برای ریویونویسی چنین است: - تعریفِ ریویو و ریویونویس و معرفی منابع - توضیح تفاوت‌های ریویو با دیگر گونه‌های نگارشی مشابه - هنرِ چشیدن - مواجهه درست با اثر هنری و ادبی - ریویو، بازار و اقتصاد فرهنگ - بایسته‌های مطالعاتی و فنی ریویونویس - آشنایی با رسانه‌های معتبر ریویونویسان جهان (گودریدز، آی‌ام‌دی‌بی، نیویوکر و...) - آغاز ریویونویسی - افقِ حرفه‌ای‌شدن در ریویونویسی زمان برگزاری کلاس‌ها بعد از ظهر روز دوشنبه از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷ است. (ساعت برگزاری احتمال دارد تغییر پیدا کند.) شایان توجه است که از میان فارغ التحصیلان برگزیده این کارگاه برای همکاری پاره‌وقت با دفتر رسانه شهرستان ادب دعوت می‌شود. علاقمندان برای ثبت‌نام در این کارگاه‌ها و آگاهی از کم و کیف و هزینه کلاس‌ها می‌توانند از سایت مدرسه رسانه با نشانی madrseresane.ir یا سایت رسمی شهرستان ادب بازدید کنند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباب چگونگی روند کلاس‌ها، تخفیف‌های ویژه و... می‌توانند با شماره ۷۷۵۱۷۸۳۰ داخلی ۱۳۹ هرروز بین ساعات ده تا دوازده تماس بگیرند. ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻عرض تسلیت بابت درگذشت ▪️متأسفانه باخبر شدیم اصغر فردی بامداد امروز دار فانی را وداع گفت. فردی شاعر، ادیب و پژوهشگر تبریزی بود که در زمینه‌ی شعر ترکی و دکلمه‌ی آن نیز فعالیت‌های مؤثری داشت. مرحوم اصغر فردی، نزدیک‌ترین شخص به شاعر شهیر معاصر، شهریار، بود که از نزدیک در متن زندگی او حضور داشت و با رفتنش، بخش مهمی از تاریخ شفاهی ادبیات معاصر را نیز با خود برد. دریغ و حسرت درگذشت ایشان برای ما دوچندان است که امسال قرار بود در آستانۀ سالروز درگذشت استاد شهریار از ایشان برای شرکت در میزگردی با این موضوع دعوت کنیم. موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب این ضایعه را به خانوادۀ محترم فردی و جامعه‌ی ادبی کشور تسلیت می‌گوید. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻با توجه به درخواست مخاطبان #مدرسه_رسانه، ثبت‌نام کارگاه‌های #ریویونویسی، ساخت #پادکست و #ویکی_نویسی تا روز پنج‌شنبه،‌ ۱۸ مردادماه، تمدید شد 🔗 ShahrestanAdab.com/Content/ID/9344 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻خورشید بی‌غروب (امروز، ۲۳ ذی‌القعده، روز زیارتی مخصوص علیه‌السلام است. به همین مناسبت شعری می‌خوانیم از کتاب تازه منتشر شده‌ی سروده‌ی در ستایش ایشان) ▪️خورشيد بي‌غروب خراسان‌مان سلام يا حضرت رئوف، شه مهربان سلام وقتي ز سمت مشرقتان عشق مي‌وزد گل مي‌كند هرآينه بر هر دهان سلام پر مي‌زنم كبوتر پيغامبر شوم با بال‌هاي خسته برم يك جهان سلام از شهر رِي به محضرتان عرض احترام از مشهدالرضا به قم و جمكران سلام اذن دخول را درِ باب‌الجواد خواند هرکس که خواست بشنود از عمق جان سلام بعد از نماز و روضه تپیدن گرفته است هر چشم خیس تا که دهد سمتتان سلام با خيل زائران شما، صحن انقلاب مثل شروع عاشقی‌ام، ختم آن سلام ☑️ @ShahrestanAdab