eitaa logo
شهرستان ادب
1.3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
292 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
شهرستان ادب
🔻 ، بایدها و شایدها (یادداشت در شهرستان ادب) ▪️ «...عرفان در می‌آمیخته، خویشاوند و همگون بوده است. این شاخه از ادبیات فارسی مانند بسیاری از حوزه‌های روایی و عرصه‌های زورآزمایی در عرصۀ سخن، دیرزمانی است نادیده انگاشته شده و از یادها رفته است. ما، جویندگان آغازی نو برای این خوشه از معناها، این سبک از سخن‌پردازی، و این شیوه از روایت هستیم. ما خواهان عبور از مرزها و قیدهای مرسوم و هنجارین سخن‌سرایی و روایت‌گویی هستیم. اما نه چنان که مرسوم است و هنجار، همچون نمایشی نخبه‌گرایانه و ابراز فیضی خودنمایانه و تهی و پوک. ما مرزهای معنای مرسوم را در می‌شکنیم، چون معنایی فربه‌تر، نیرومندتر و دلکش‌تر را برای پیشنهادکردن داریم، که در این قالب و در این حصار نمی‌گنجد. ما برای لمس آزادانه‌اندیشیدن و آزادانه‌بیان‌کردن است که به تخیل، به علم، و به اسطوره روی می‌آوریم، تا خویشتن را و همگان را در تماشای پرواز سیمرغی مهمان کنیم، که در قفس نمی‌گنجد...» ادامه‌ی یادداشت شروین وکیلی را در پرونده رمان فانتزی سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9280 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻زنده‌ماندن ادبیّات، در گرو ورود به زندگی اجتماعی است (گزارش روزنامۀ قدس از پروندۀ سایت شهرستان ادب) ▪️«...در روزهای داغ جام جهانی بود که مؤسسۀ فرهنگی هنری شهرستان ادب، پروندهای ویژه دربارۀ فوتبال، در تارنمای خود منتشر کرد که به گفتۀ سردبیر سایت، پرونده‌اش همچنان باز است؛ پرونده‌ای که در نگاه اوّل با تیترهایی چون "جام جهانی در جوادیّه"، "پیراهنی برای الجزایر" و چند شعر و داستان فوتبالی، مخاطب را به خود جذب می‌کند؛ امّا فوتبال چه ارتباطی به ادبیّات دارد؟ کدام توپ از دروازۀ ادبیّات گذشته است که حالا برایش بنویسیم و بسراییم؟ شاید رویکرد غالب جامعۀ کتابخوان ما به چنین پرونده‌هایی این‌گونه سؤالات باشد، امّا به قول مولانا که "هم سؤال از علم خیزد، هم جواب"، ترجیح می‌دهیم با این سؤالات به سراغ حسن صنوبری، سردبیر سایت مؤسسۀ فرهنگی هنری شهرستان ادب برویم و پاسخ او را بشنویم. اوّلین پاسخ صنوبری، تا حدّ زیادی دلایل انتشار این پرونده را آشکار می‌کند. او می‌گوید به علّت جام جهانی، یک اقبال عمومی به سمت فوتبال آمده بود و طبق روال همۀ پرونده‌های مؤسسه، می‌خواستیم از این فرصت استفاده کنیم و برای مخاطبانِ فوتبال‌دوستی که در این بازۀ زمانی ما را همراهی می‌کردند، بستۀ ویژه‌ای داشته باشیم و آنها را با سایر حوزه‌های ادبی آشنا کنیم. صنوبری با بیان این‌که ادبیّات، خلاصۀ جامعه و مسائل آن است و صرفاً به حوزه‌های مشخّصی محدود نمی‌شود، گفت: ادبیّات، نشات‌گرفته از تفکّرات درونی و رفتارهای اجتماعی است و در همۀ وجوه جامعه جریان دارد. ما با این پرونده می‌خواستیم پلی میان ادبیّات و فوتبال بزنیم، تا هم مخاطبان نوجوان و جوان را با ادبیّات آشتی دهیم، هم ثابت کنیم ادبیّات دربارۀ همه شؤن، از جمله فوتبال، حرف‌های جدّی دارد...» متن کامل گفت‌وگوی روزنامه قدس با را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9306 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻راه (ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب سروده‌ی سرکار خانم تازه می‌کنیم) ▪️ماهی‌ها را به آکواریوم می‌آورم باغ را در گلدان می‌کارم پرندگان را می‌گذارم در قفس کوه‌ها و دشت‌ها را به دیوار قاب می‌کنم امّا نه نمی‌تواند دنیا نمی‌تواند آن‌قدر هم کوچک باشد به خیابانی که با تو قدم زده بودم نمی‌رسم ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 اهریمنی که عملش خیر است (یادداشتی از بر رمان نوشته‌ی در پرونده‌ی ) ▪️ «...بسیاری از منتقدین ادبی، معتقدند بولگاکف با تأثیر پذیرفتن از تراژدی «فاوست» اثر گوته، دست به خلق مرشد و مارگاریتا زدهاست. حتّی خود بولگاکف هم در سرآغاز رمانش، با نقل جمله‌ای از تراژدی فاوست، به این تأثیرپذیری اذعان می‌کند. در پیرنگ هر دو اثر، شیطان حضور دارد و نقشی کلیدی در برابر انسان ایفا می‌کند. حتّی صحنه‌هایی وجود دارند که از نظر طرّاحی، بسیار شبیه به هم هستند. با این‌حال شیطانی که بولگاکف خلق می‌کند، تفاوتهای زیادی با مفیستوفلس دارد. حتّی مسیحی که او در اورشلیم می‌آفریند، با عیسای ناصری در سایر آثار ادبی و کلاسیک متفاوت است. مسیح بولگاکف، که اتّفاقاً «مسیح» هم نامیده نمی‌شود، بلکه «یسوعا» می‌نامدش، بیش از آنکه چهره‌ای ملکوتی و آسمانی داشته باشد، انسانی زمینی و این‌دنیایی است. قدرتش برخلاف تصویرهای انجیلی، ماورائی نیست و بجای آنکه از پادشاهی خدا حرف بزند، سخن از ملکوت حقیقت دارد...» ادامه‌ی یادداشت محمدامین پورحسینقلی بر رمان مرشد و مارگریتا را در سایت شهرستان ادب بخوانید: 🔗 https://shahrestanadab.com/Content/ID/9336 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻کارگاه آموزشی #ریویونویسی با تدریس #حسن_صنوبری در #مدرسه_رسانه ▪️ظرفیت محدود ▪️برگزاری در صورت رسیدن به حدنصاب ▪️دعوت به همکاری از میان برگزیدگان ▪️ثبت نام در madreseresane.ir ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻کارگاه آموزشی #ریویونویسی با تدریس #حسن_صنوبری در #مدرسه_رسانه ▪️ظرفیت محدود ▪️برگزاری در صورت رس
🔻ثبت‌نام دوره مقدماتی «کارگاه تخصصی ریویونویسی» در شهرستان ادب آغاز شد. ▪️علاقمندان تا پانزدهم مردادماه ۱۳۹۷ فرصت دارند تا با کسب اطلاع از شرایط، در این دوره ثبت‌نام کنند. کارگاه ریویونویسی در سه جلسه هر کدام به مدت دو ساعت و نیم همراه با یک جلسه رفع اشکالات کاربران برگزار می‌شود. (یا یاداشت‌های مروری) گونه‌ای خاص از نگارش پیرامون نقد و معرفی محصولات، به ویژه محصولات ادبی و هنری است. کاربرد و روش نگارش این گونه ادبی نگارشی علی‌رغم اهمیت، جذابیت و تاثیرگذاری بالایش در معرفی کتاب‌ها، فیلم‌ها و دیگر محصولات هنری و غیر هنری، در ایران کمتر شناخته شده است. ، سردبیر سایت شهرستان ادب و از منتقدان ادبی هنری که سال‌ها تجربه نگارش در روزنامه‌ها، مجلات و سایت‌های فرهنگی هنری را داشته است مدرس این دور از کارگاه‌های ریویونویسی است. سرفصل‌های آموزشی صنوبری برای ریویونویسی چنین است: - تعریفِ ریویو و ریویونویس و معرفی منابع - توضیح تفاوت‌های ریویو با دیگر گونه‌های نگارشی مشابه - هنرِ چشیدن - مواجهه درست با اثر هنری و ادبی - ریویو، بازار و اقتصاد فرهنگ - بایسته‌های مطالعاتی و فنی ریویونویس - آشنایی با رسانه‌های معتبر ریویونویسان جهان (گودریدز، آی‌ام‌دی‌بی، نیویوکر و...) - آغاز ریویونویسی - افقِ حرفه‌ای‌شدن در ریویونویسی زمان برگزاری کلاس‌ها بعد از ظهر روز دوشنبه از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷ است. (ساعت برگزاری احتمال دارد تغییر پیدا کند.) شایان توجه است که از میان فارغ التحصیلان برگزیده این کارگاه برای همکاری پاره‌وقت با دفتر رسانه شهرستان ادب دعوت می‌شود. علاقمندان برای ثبت‌نام در این کارگاه‌ها و آگاهی از کم و کیف و هزینه کلاس‌ها می‌توانند از سایت مدرسه رسانه با نشانی madrseresane.ir یا سایت رسمی شهرستان ادب بازدید کنند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباب چگونگی روند کلاس‌ها، تخفیف‌های ویژه و... می‌توانند با شماره ۷۷۵۱۷۸۳۰ داخلی ۱۳۹ هرروز بین ساعات ده تا دوازده تماس بگیرند. ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻عرض تسلیت بابت درگذشت ▪️متأسفانه باخبر شدیم اصغر فردی بامداد امروز دار فانی را وداع گفت. فردی شاعر، ادیب و پژوهشگر تبریزی بود که در زمینه‌ی شعر ترکی و دکلمه‌ی آن نیز فعالیت‌های مؤثری داشت. مرحوم اصغر فردی، نزدیک‌ترین شخص به شاعر شهیر معاصر، شهریار، بود که از نزدیک در متن زندگی او حضور داشت و با رفتنش، بخش مهمی از تاریخ شفاهی ادبیات معاصر را نیز با خود برد. دریغ و حسرت درگذشت ایشان برای ما دوچندان است که امسال قرار بود در آستانۀ سالروز درگذشت استاد شهریار از ایشان برای شرکت در میزگردی با این موضوع دعوت کنیم. موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب این ضایعه را به خانوادۀ محترم فردی و جامعه‌ی ادبی کشور تسلیت می‌گوید. ☑️ @ShahrestanAdab
🔻با توجه به درخواست مخاطبان #مدرسه_رسانه، ثبت‌نام کارگاه‌های #ریویونویسی، ساخت #پادکست و #ویکی_نویسی تا روز پنج‌شنبه،‌ ۱۸ مردادماه، تمدید شد 🔗 ShahrestanAdab.com/Content/ID/9344 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻خورشید بی‌غروب (امروز، ۲۳ ذی‌القعده، روز زیارتی مخصوص علیه‌السلام است. به همین مناسبت شعری می‌خوانیم از کتاب تازه منتشر شده‌ی سروده‌ی در ستایش ایشان) ▪️خورشيد بي‌غروب خراسان‌مان سلام يا حضرت رئوف، شه مهربان سلام وقتي ز سمت مشرقتان عشق مي‌وزد گل مي‌كند هرآينه بر هر دهان سلام پر مي‌زنم كبوتر پيغامبر شوم با بال‌هاي خسته برم يك جهان سلام از شهر رِي به محضرتان عرض احترام از مشهدالرضا به قم و جمكران سلام اذن دخول را درِ باب‌الجواد خواند هرکس که خواست بشنود از عمق جان سلام بعد از نماز و روضه تپیدن گرفته است هر چشم خیس تا که دهد سمتتان سلام با خيل زائران شما، صحن انقلاب مثل شروع عاشقی‌ام، ختم آن سلام ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻ناگهانی مثل یک باران! (ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری از کتاب سروده‌ی سرکار خانم تازه می‌کنیم) ▪️کاش می شد ناگهانی مثل یک باران بیایی ظاهرا باید به این منظور تابستان بیایی کاش می شد ظهر، وقت قطع برق این سوی شهر در هجوم این همه نفرین بی‌پایان بیایی مثل مهمانی سرآسیمه بکوبی شیشه ها را چکوچک گویان بریزی، اشک غم ریزان بیایی رفته باشم خواب بلکه خواب باران را ببینم تو ولی با ابن سیرین، زودتر از آن بیایی مثل زاهدها نشو، تردید ماندن را رها کن دوست دارم مثل مولانا شوی، رقصان بیایی ابر باران زای رشتی! خاک بی روح کویرم! گرچه حقم نیست اما می شود کرمان بیایی؟ ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻۱۷مردادماه، روز خبرنگار مبارک! ▪️در ۳۶۵روز سال، خبرنگاران با تلاش و کوشش شبانه‌روزی رویدادهای مهم را بازگومی‌کنند و گرامی می‌دارند. در به ثمررسیدن بسیاری از اتفاقات خوب خبرنگارانی بوده‌آند که بیشترین نقش را داشته‌اند و کمترین نامی از آن‌ها برده شده. بنابراین «هفدهم مردادماه» کمترین زمانی است که از این ۳۶۵روز، باید توسط دیگران گرامی داشته شود. موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و مجموعه همراهان با این موسسه، را به همه اهالی شریف رسانه و خبرنگاران آزاده، به ویژه به خبرنگاران حوزه ادبیات و فرهنگ و مخصوصا به خبرنگاران عزیزی که در همراهی با دفتر رسانه شهرستان ادب به اعتلای فرهنگ و ادبیات این سرزمین کمک می‌کنند تبریک می‌گوید. در سال‌های قبل هم گفتیم: «خبرنگارها چشم‌هایی هستند که با انتخاب باز یا بسته‌بودنشان در برابر پدیده‌ها تاریخ امروز را می‌سازند. از طرفی عالم ادب و فرهنگ ذاتا ثروت و قدرت عوالمی چون فوتبال، سیاست، سینما و... را ندارد. این است که توانایی و تاثیرگذاری این عالم بیش از دیگران به وجدان و تلاش خبرنگاران و چشمهای بازشان بسته است. و این است که خبرنگاران ادبی و فرهنگی، شریف‌ترین خبرنگارانند و در خطیرترین موقعیت رسانه‌ای قراردارند» ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻چشمان آن زن... (ستون شعر سایت شهرستان ادب را با شعری اجتماعی از دکتر ، شاعر سرشناس شیرازی تازه می‌کنیم) ▪️امروز حتی آسمان هم، آسمان تر بود خورشید هم با خاک گویی مهربان تر بود ذهنم به هم می ریخت قانون زمان ها را حتی خیالم از همیشه بی مکان تر بود عطر اذان در تار و پود شهر می پیچید از روزهای قبل، بویش بی نشان تر بود غرق صفا می کرد رویای درختان را جویی که از شعر زلال من روان تر بود یک چلچله بر شاخه ای از "زندگی" می خواند در گوش من از صد قناری، نغمه خوان تر بود شمشاد پیر خانه ی همسایه هم شاید در چشم من، این بار زیباتر، جوان تر بود باید که زیبا دید دنیا را ولی امروز: [از ماه قبلی گوشت سی درصد گران تر بود] من: داشتم، قدری خریدم _ در خیال من_ [چشمان آن زن از نداری همچنان... تر...] ☑️ @ShahrestanAdab
🔻گزارش تصویری نخستین جلسه دوره آموزشی #بوطیقای_روایت_در_مثنوی 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9351 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻نشست نقد و بررسی مجموعه شعر «ملاحظات» اثر #امید_مهدی_نژاد برگزار می‌شود 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9350 ☑️ @ShahrestanAdab