شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻با خبر شدیم حاج «غلامعلی اردستانی» از یادگاران ارزشمند و جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس، پس از تحمل سالها رنج و مرارت ناشی از عوارض شیمیایی، به برادر و دوستان شهیدشان پیوستند.
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و مجموعه همراهان این موسسه، این واقعهی اندوهناک را به آقای #مبین_اردستانی _شاعر مطرح کشورمان_ که در غم از دست دادن عموی خویش عزادار است صمیمانه تسلیت میگویند و از خداوند منان برای آن مرحوم طلب رحمت و بخشش میکنند.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻گزارش تصویری پنجمین شب از #شب_های_شعر_مقاومت، #تهران_بیروت
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9143
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻فراخوان ثبت نام در کارگاه تخصصی «عناصر داستان نویسی»
(با تدریس #مصطفی_مردانی)
▪️فراخوان دوره جدید کارگاه آموزشی #عناصر_داستان_نویسی به همت مدرسه رمان منتشر شد.
این چهارمین دوره از سلسله کلاسهای عناصر داستان نویسی است که در موسسه شهرستان ادب برگزار می شود. پیش از این سه کارگاه عناصر داستان دیگر توسط نویسندگانی چون «مجید اسطیری»، «سیدحسین موسوینیا» و زندهیاد «علی شاهعلی» در موسسه شهرستان ادب برگزار شده است. گروه مدرسه رمان شهرستان ادب در راستای گسترش اهداف آموزشی خود در سطوح مختلف اقدام به برپایی این کارگاه ها کرده است. مدرس دور جدید این کلاسهای آموزشی مصطفی مردانی از داستاننویسان و مدرسان ادبیات داستانی کشورمان است.
این کارگاه شنبه ها از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در موسسه شهرستان ادب برگزار میشود.
عموم علاقه مندان میتوانند تا پایان خردادماه به صورت تلفنی یا در سایت شهرستان ادب و سایت مدرسه رمان اقدام به ثبت نام کنند.
- ۰۲۱۷۷۵۱۷۸۳۰ داخلی ۱۴۶ (دفتر داستان)
- www.ShahrestanAdab.com
- www.MadreseRoman.com
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻خبر اولیه شب شعر بینآلمللی «تهران بیروت»
پنجمین شب شعر مقاومت، با عنوان #تهران_بیروت، با حضور شاعران لبنانی و ایرانی، شنبه دوازدهم خرداد در تالار اجتماعات موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب برگزار شد. این برنامه شعرخوانی، با هدف ایجاد «گفتگوی فرهنگی میان شاعران مقاومت اهل #ایران و #لبنان» اجرا شد، با استقبال گسترده علاقمندان شعر مقاومت همراه شد.
پنجمین شب شعر مقاومت، با پخش نماهنگی از خلاصه شبهای مقاومت پیشین آغاز شد. سپس #حسن_صنوبری، شاعر و مجری برنامه به اهمیت ادبیات مقاومت اشاره کرد و اهداف موسسه شهرستان ادب برای برگزاری چنین شب شعرهایی را تشریح کرد.
سپس برنامه شعرخوانی آغاز شد. نخستین شاعر شب پنجم، #میلاد_عرفانپور، شاعر جوان انقلاب بود که با ابراز خرسندی از حضور شاعرانی از لبنان و #بحرین، یک رباعی برای شیعیان ضاحیه لبنان خواند.
در ادامه، #ایمان_طرفه، بانوی شاعر و مترجم عربزبان که به زبان فارسی و عربی شعر میسراید شعری عاشقانه به زبان فارسی تقدیم به «زنان محجبه محور مقاومت» خواند.
#علی_محمد_مودب، شاعر انقلاب، اظهار امیدواری کرد که شبهای شعر مقاومت بتواند مأموریت اصلی جریان #شعر_انقلاب را زنده کند و سپس شعری حماسی با موضوع مقاومت لبنان خواند. #سمانه_خلف_زاده، شاعر جوان عضو دوره #آفتابگردانها، نیز حماسهای برای جبهه مقاومت خواند.
#ناصر_فیض، شاعر طنزپرداز صاحبسبک، با نکوهشِ بیاعتنایی، به جوانان توصیه کرد تا نسبت به اتفاقاتی که در سراسر جهان میافتد واکنش نشان دهند. #احمد_حسن_الحجیری، شاعر بحرینی و نوحهسرایی که برخی سرودههایش را #میثم_مطیعی خوانده است، شعری به زبان عربی درباره هفتاد سال اشغال #فلسطین خواند.
دکتر #محسن_رضوانی، شعری کوتاه در قالب ترانه خواند و آن را به #حسن_نصرالله تقدیم کرد و دکتر میثم مطیعی، ذاکر اهل بیت، در سخنان کوتاهی به زبان عربی، به شعر مقاومت و ویژگیهایش اشاره کرد. برنامه شبهای مقاومت به زبان عربی، ادامه یافت و ابتدا از دکتر #حسین_حایک دعوت شد تا شعری بخواند. #نور_آملی، دیگر شاعر لبنانی بود که شعری در وصف مظلومیت مردم #یمن خواند. #عبدالرحیم_سعیدی_راد، شاعر مقاومت و زاده دزفول، از سفر خاطرهانگیز خود در سال 1385 به بیروت سخن گفت.
در پایان این مراسم از کتاب #چاپ_بیروت، مجموعه شعر تازهای از #علی_داودی، شاعر و هنرمند، با حضور شاعران شرکتکننده در برنامه، رونمایی شد. پنجمین شبهای شعر مقاومت، دقایقی نزدیک به اذان مغرب، با عکس یادگاری و افطار مهمانان به پایان رسید.
📎 متن کامل شعرها و گزارش مشروح این دیدار به زودی در سایت شهرستان ادب منتشر خواهد شد.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻تیغی فرود آمد و فرقت شكست آه...
( به مناسبت شب ضربت خوردن #حضرت_علی علیه السلام شما را به خواندن شعری از سید #محمدجواد_شرافت شاعر توانمند اهل قم دعوت میکنیم)
▪️تیغی فرود آمد و فرقت شكست آه
فرقت شكست و موی تو در خون نشست آه
خون قطره قطره از تب پیشانی ات گذشت
چشم تو را در آن سحر تیره بست آه
دوران ناب ساغر عمرت به سر رسید
دیگر خمار مرگ شد آن چشم مست آه
زخم سرت عمیق شد اما تو را نكشت
آری تو را كه طاقت این درد هست، آه
از آن دمی كه ماه تو در خاک و خون نشست
در بین كوچه آینه ی تو شكست آه
زخم دل تو سر زد و جان تو را گرفت
زخمی كه بر نداشت دمی از تو دست آه
حالا دوباره همدم زهرای خود شدی
دیگر بس است ناله و دیگر بس است آه
☑️ @ShahrestanAdab
🔻سیزدهمین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب
🔖خلاصه:
eitaa.com/shahrestanadab/173
📖مشروح و 📸گزارش تصویری این نشست به زودی منتشر خواهد شد.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻سیزدهمین میزگرد #بوطیقا در شهرستان ادب 🔖خلاصه: eitaa.com/shahrestanadab/173 📖مشروح و 📸گزارش تصویر
📕سیزدهمین میزگرد از سری میزگردهای آزاد ادبی #بوطیقا در موسسهی شهرستان ادب برگزار شد و محمد حسینی، علیرضا سمیعی، مرتضی کربلاییلو و محمدقائم خانی دربارهی کتاب #باغ_در_باغ نوشتهی #هوشنگ_گلشیری به بحث و گفتوگو پرداختند.
خلاصه جلسه :
✔️ #محمد_حسینی : «کتاب «باغ در باغ» برمیگردد به خصلتهای ادبی گلشیری و موقعیت او در جهان داستانی زمان خودش؛ یعنی اگر کسی این کتاب را با دقت بخواند گزارشی پیدا میکند از وضعیت و نگاه ادبی غالب در زمانهی گلشیری. ضمن اینکه گلشیری در فقدان نظریهپردازها راجع به سینما، شعر و داستان نقد مینویسد.»
✔️ #علیرضا_سمیعی : « فکر میکنم مهمترین بحث نظری گلشیری در نقد ادبی جدا کردن واقعیت داستانی از واقعیت بیرونی است و البته ترجیح دادن واقعیت داستانی. مهمترین شاخصه و دستاورد گلشیری در داستاننویسی توجهی است که به دیگری دارد.»
✔️ #مرتضی_کربلایی_لو : «به نظر من دانش نظری گلشیری برای استفاده در خود داستانهایش و نقد دیگران، فهم معتبری نیست. هرجا خواسته از موضع منتقد یا کسی که به دنبال مضمونی است به داستان نگاه کند این ضعف قابل تشخیص است. اشارات گلشیری به دیگران، التفات به اندیشه¬ها و مضامین نیست. بلکه چیزی است که من اسمش را یارگیری میگذارم.»
✔️ #محمدقائم_خانی : «گلشیری به عنوان یک نویسنده حامل تجدد است. او اهمیت فردیت و آزادی را در برابر دولت و جامعهی مدرن درک کرده، از خلأ ذهنیت مدرن و تجدد در زبان صحبت میکند و آن را در برابر سیاست دوران خودش قرار میدهد.»
🔗 گزارش و مشروح این میزگرد بوطیقا به زودی منتشر خواهد شد.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻حیدر کشته شد!
(این ترجیعبند را استاد #یوسفعلی_میرشکاک فردای درگذشت #امام_خمینی رحمة الله علیه سروده است. روزنامهای که برای نخستینبار آن را همان روزگار چاپ کرد، برای جلوگیری از سوتفاهمات احتمالی، ردیفِ بند اول را از «کشته شد» به «مرده است» تغییر داد. اینروزها که سالروز شهادت امام عاشقان امیر مومنان علی علیه السلام با سالروز درگذشت فرزندش خمینیِ عزیز توامان شده، بازخوانی این شعر با همان ردیف اولیه خواندنیتر و مناسبتر است)
▪️«...سر بر آرای خصم کافرکیش حیدر کشته شد
معنی انا فتحنا سرّ اکبر کشته شد
صاحب معراج یعنی مصطفی منبر سپرد
آنکه بر منبر سلونی گفت و منبر کشته شد
ای یهود خیبری بردار دست از آستین
مرتضی صاحب لوای فتح خیبر کشته شد
گر حسن را زیر خواهی داد ای فرزند هند
گاه شد، چون صاحب تیغ دو پیکر کشته شد
زینبی کو تا بگرید زار بر نعش حسین
یا حسین آیا کسی جز تو مکرر کشته شد
آفتاب دین احمد، جانشین بوتراب
بر سر حق سدر سبز سایه گستر کشته شد
کهف کاف آخرین فرزند صدق مصطفی
شهپر جبریل اسماعیل هاجر کشته شد
لا فتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار
روز خندق پیش چشم خیل کافر کشته شد
خاک بر سر کن الا شرق حقیقت همعنان
باختر پیوند شادی کن که خاور کشته شد
"دوش از مسجد سوی میخانه آمد پیر ما
چیست یاران طریقت بعد از این تدبیر ما"...»
متن کامل این شعر را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9147
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻نشست نقد و بررسی #خشخاش_ها اثر #امان_الله_میرزایی با حضور #حمیدرضا_شکارسری، #علی_محمد_مودب و #محمد
🔻گزارش تصویری چهارمین نشست #عصر_اثر، با نقد کتاب #خشخاش_ها اثر #امان_الله_میرزایی
با حضور #حمیدرضا_شکارسری، #علی_محمد_مودب و #محمد_سرور_رجایی
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9145
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش تلویزیونی شبکه یک از شب شعر #تهران_بیروت
(پنجمین شب از #شب_های_شعر_مقاومت)
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻بهترین چاپ از #شاهنامه
یادداشتی از #علی_جوان_نژاد
▪️«...از همان روزهای سرایش شاهنامه، مردم به رایگان از این اثر بزرگ برای خود نسخهبرداری میکردهاند. از طرفی شاهنامه یکی از پر طرفدارترین کتابهای تمامی دربارها بوده و شاهان به آن که نسخۀ منحصر به فرد و زیبایی از این خردنامه داشته باشند مباهات میکردهاند. در نتیجه شمار دستنویسهای شاهنامه که به صورت کامل یا ناقص موجود است به هزار نسخه میرسد که میتوان گفت هیچ اثری به اندازۀ شاهنامه در تاریخ اسلامی ایران کتابت نشده است. اما این تعداد نسخهبرداری فسادی هم دارد.
کاتبان اصولاً در رونویسی از کتابها دچار لغزشهایی میشوند. این لغزشها گاهی سهوا اتفاق میافتد، اما گاهی عمدی در کار است. به دلیل تغییر در زبان و تفاوت در تلفظ کلمات گاه کاتب فکر میکرده که معنا یا وزن و قافیۀ شعر معیوب است و با ذوق خودش بیت را تصحیح میکرده و گاه گمان میکرده اثر به بیتهای دیگری هم نیاز دارد پس بیتهایی را میسروده و به متن اصلی وارد میکرده است. نتیجۀ این بیامانتیها میشود هزاران بیت مجهولی که از شاعر نیست اما در کتاب شاعر هست.
کار مصححان این است که چهرۀ اصیل آثار را با توجه به نسخههای موجود باز سازی کنند و تا جایی که میتوانند به آنچه خود شاعر گفته نزدیک شوند. طبیعی ست با کشف نسخههای اصیلتر و تغییر اطلاعات ما دربارة شاعر و عصرش، هر کتاب به تصحیحهای به روزتری نیاز دارد و این نیاز تا پیدا شدن نسخهای به خط شاعر یا لااقل نسخهای که خود شاعر تاییدش کرده وجود خواهد داشت.
ترس عمدۀ ما از فهمنکردن آثار کلاسیک با در دست داشتن متنی پیراسته و درست خواندن اثر برطرف میشود. خصوصاً شاهنامۀ #فردوسی که علیرغم فاصلۀ هزار سالهای که با ما دارد هنوز برای عموم فارسی زبانان قابل فهم است و تنها در معدود کلمات یا ابیاتی ست که خوانندۀ فارسیزبان نیاز دارد به فرهنگها مراجعه کند. هر چند همان تعداد معدود هم در کنار ابیات بالا و پایینش قابل درک است. اگر نیازی به پژوهش دقیق در شاهنامه نداشته باشید، درست خواندن شاهنامه از روی نسخهای پیراسته برای فهمش کافی ست. اما کدام نسخۀ موجود در بازار پیراستهتر است؟...»
متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9150
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻شده نزدیک تر از قبل شهادت به علی
(ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت مولای متقیان #امام_علی علیه السلام شعری بخوانید از #محمدحسین_ملکیان)
▪️شده نزدیک تر از قبل شهادت به علی
اقتدا کرده به همراه جماعت به علی
با سر تیغ جداکردنشان دشوار است
بس که چسبیده در این لحظه عبادت به علی
فرق شمشیر عرب با همه در یک چیز است
به عقب خم شده از شرم اصابت به علی
لااقل قاتل او بر سر پیمانش ماند
لااقل داشت از این حیث شباهت به علی
درد، اینجاست که در دست دگر خنجر داشت
هرکه آمد بدهد دست رفاقت به علی
رنگ رو زرد، عبا سرخ، نپوشد شاهی
مثل این جامه که پوشاند سیاست به علی
روزگاری همه از تیغ دو دم میگفتند
افتخارش به عرب ماند، جراحت به علی!
کاسه ی شیری و دستان یتیمی لرزان
این خبر را برسانید سلامت به علی
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻عرض تسلیت خدمت جناب آقای #سیدحسین_موسوی_نیا
▪️با خبر شدیم آقای سیدحسین موسوینیا _داستاننویس ارجمند_ در غم از دست دادن مادربزرگ خود عزادار است. موسسه شهرستان ادب و همکاران ایشان در این موسسه، این مصیبت را به آقای موسوینیا صمیمانه تسلیت میگویند و از خداوند منان برای آن مرحوم طلب رحمت و بخشش میکنند.
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻مشروح و گزارش تصویری سیزدهمین میزگرد #بوطیقا منتشر شد.
(نقد و بررسی کتاب #باغ_در_باغ هوشنگ گلشیری)
▪️«...در این نشست بوطیقا نه تنها به «باغ در باغ» بلکه به خود #هوشنگ_گلشیری و نقش او در ادبیات داستانی معاصر ایران میپردازیم. به نظر میرسد گلشیری مهمترین نویسندهای است که در فضای ادبیات داستانی ایران حضور داشته است. زمانی که کسی بخواهد در کارگاههای آموزش داستاننویسی با فضای داستان آشنا شود، عناصر داستانی را بیاموزد و شروع به نوشتن کند بیشک متاثر از فضایی است که هوشنگ گلشیری در ادبیات داستانی معاصر ایجاد کرد.
اکثر مفاهیمی که در حوزهی ادبیات داستانی به عنوان حد واسط مبانی آموزش داستاننویسی به کار میروند حاصل تقریری است که گلشیری سعی کرد ارائه دهد. همچنین بخشی از وضعیت نقد ادبی ما از گلشیری تاثیر پذیرفته است. او شرایطی را ایجاد کرد که نقد ادبی به سمت و سوی خاصی برود؛ به همین دلیل بسیاری از نقاط مثبت و ضعف نقد ادبی امروز ما متاثر از گلشیری است. از آنجا که نقد ادبی نقش مهمی در چرخهی داستاننویسی به خصوص فضای نخبگان دارد، این تاثیرات قابل تأمل هستند.
کار کرد ادبی مجلات ادبی –ورای کارکردهای ایدئولوژیک و سیاسی- در حوزهی تولید متن ژورنالیستی ادبی نیز اولین بار به واسطهی هوشنگ گلشیری مطرح شد. به خاطر همهی این مسائل گلشیری به مثابه نویسنده-منتقد در فضای ادبیات داستانی ما حاضر است و شاید بتوان گفت موثرترین نویسنده است...»
برای خواندن متن کامل سخنانِ #محمد_حسینی، #مرتضی_کربلایی_لو، #علیرضا_سمیعی و #محمدقائم_خانی در سیزدهمین بوطیقا پیرامون نقد و بررسی کتاب «باغ در باغ» هوشنگ گلشیری این صفحه را در سایت شهرستان ادب ببینید:
🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9148
همچنین برای مطالعه دیگر میزگردهای بوطیقا سری به صفحه ثابت این برنامه در سایت شهرستان ادب بزنید:
🔗 shahrestanadab.com/بوطیقا
☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
☑️ @ShahrestanAdab
🔻در تازهترین مطلب پرونده #ادبیات_مقاومت و همزمان با فرارسیدن #روز_قدس، شما را به خواندن غزلی از حجه الاسلام #محمدحسین_انصاری_نژاد برای فلسطین دعوت میکنیم :
▪️در دستت امشب مبادا، سنگ از فلاخن بیفتد
زین سنگها باید آتش، بر جان دشمن بیفتد
از خوان هشتم گذر کن ،آن سو شغاد ایستاده
نگذار ناگاه در چاه، نعش تهمتن بیفتد
پیداست در آسمانت ،ابری که سجیل دارد
تا از فرود ابابیل ،شوری مطنطن بیفتد
این باغ تشنه ست تشنه، در قوم آب آوری نیست
تا چند چشمش فقط بر ابری سترون بیفتد
بین فلاخن بچرخان، بی تاب تر سنگ دیگر
بگذار هر دم گسل در، آن سد آهن بیفتد
این دایه مهربان را، وقت خطر میشناسی
روزی که خردک شراری، او را به دامن بیفتد
مرگت به بستر مبادا، این مرگ کوچک گناه است
سیب است این سر مبادا، سیب از نچیدن بیفتد
این کوچهها مرگ خیزند، یکسر کبوتر ستیزند
حق دارد این شعر زخمی باز از تتن تن بیفتد
☑️ @ShahrestanAdab