eitaa logo
شهرستان ادب
1.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
293 ویدیو
6 فایل
موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب ShahrestanAdab.com ارتباط با مدیر کانال: @ShahrestaneAdab
مشاهده در ایتا
دانلود
شهرستان ادب
🔻اردوی اول هفتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، #آفتابگردان_ها، ویژه بانوان ▪️گزارش تصویری رو
🔻شعر ابزار سلوک شاعر است ▪️خلاصه‌ای از دومین روز اردوی دختران دورۀ هفتم #آفتابگردان_ها ShahrestanAdab.com/Content/ID/9235 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻شعر ابزار سلوک شاعر است ▪️خلاصه‌ای از دومین روز اردوی دختران دورۀ هفتم #آفتابگردان_ها ShahrestanAd
🔻اردوی اول هفتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، #آفتابگردان_ها، ویژه بانوان ▪️گزارش تصویری روز دوم اردو : ShahrestanAdab.com/Content/ID/9238 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻دریای چشمت جای خوب و مطمئنی نیست (ستون شعر شهرستان ادب را با شعری از سرکار خانم ، از شاعران سرشناس استان یزد تازه می‌کنیم) ▪️از آبی چشمت دلم بدجور می ترسد! ماهی همیشه از لباس تور می ترسد شاید لباس کهنه ای هستم که بعد از این از اتفاق وصله ی ناجور می ترسد! با آتش داغی که شهریور به تاک انداخت لبهای عقل از بوسه ی انگور می ترسد خورشید هم باشی برایم دردسر داری!! چون سایه ای که از خیال نور می ترسد پلکی مزن! در چشمهایت بچه گنجشکی از میله های پشت یک هاشور می ترسد موسیقی شادی است در بزم شما شاید وقتی که تار نازک سنتور می ترسد!!! به قمصر پیراهن من دل مبندی که این باغچه از چشمهای شور می ترسد در خاطرات زرد کندوها نمی ماند وقتی گلی از عشق یک زنبور می ترسد دریای چشمت جای خوب و مطمئنی نیست وقتی که ماهی از لباس تور می ترسد!! ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻گاهی به رمان (یادداشتی از در ) ▪️«...چند روز قبل به نقل قول جالبی از پیکاسو برخوردم؛ "هنرمندان خوب کپی می کنند، اما هنرمندان بزرگ می دزدند" اول حدس زدم از این نقل قول های قشنگ و بی محتوایی است که صرفا برای چند ثانیه تامل بی فایده و یک عمر استفاده کلیشه ای ساخته شده اند. اما رفته رفته نام پیکاسو مجبورم کرد حس کنم شاید باید معنایی از آن بیرون بکشم. این کاری است که همه ما خیلی از مواقع انجام میدهیم! یعنی تحت تاثیر نام ها قرار میگیریم! خلاصه؛ گشتم و بالاخره معنای خوبی از آن بیرون کشیدم و امیدوارم پیکاسو نیز چیزی نزدیک به آن را در ذهن آورده باشد. فرق کپی کردن با دزدی چیست؟ کمی فکر کنید! کپی کاری را تقریبا هر کسی میتواند انجام دهد و کیفیت های متفاوتی دارد! در هر سنی و با هر سطحی از مهارت می توان کپی کرد! حتی می توان اثری را زیباتر از تابلوی اصلی خلق کرد! امیدوارم بدتان نیاید ازینکه میگویم اما دزدی کار هر کسی نیست! در دزدی اصالت اثر است که آن را ارزشمند کرده و کیفیتی مخصوص به خود را دارد که صرفا وابسته به مهارت خالق اثر نیست! همه ما قدر تابلوهای دزدی را -با وجود اینکه اصل سرقتی بودن آن را محکوم میکنیم- می دانیم. آثار دزدیده شده اگر روی دیوار خرابه ای تکیه کنند، دیوار را ارزش می بخشند و آثار کپی اگر در گران قیمت ترین نمایشگاه ها به معرض دید پولدارترین خریداران گذاشته شوند، همچنان بی ارزش اند. اشکال خیلی از آدمها هم همین است! اصالت ندارند ! کپی هایی با کیفیت های متفاوت از آدم ها و شخصیت های اطرافیانشان اند. زندگی و تعامل در کنار آدمهای کپی سخت است و سخت تر از آن، خواندن یا دیدن آثار کپی ! کلیشه ها هر چقدر هم که ظاهری نو داشته باشند، تا زمانی که اصالت ندارند، کپی محسوب می شوند و خواندنشان روحیه ای مازوخیستی می خواد. کتاب جام جهانی در جوادیه اثر داوود امیریان یک ترکیب خلاقانه از یک عالمه کپی کاری است! یک اثر کلیشه ای با ارائه ای جدید!...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: ShahrestanAdab.com/Content/ID/9233 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻مشروح و گزارش تصویری چهاردهمین میزگرد منتشر شد. (نقد و بررسی کتاب «بوطیقا»ی ) ▪️«...می‌خواستیم به بعضي از نشست‌های بوطيقا رنگ و بوی فلسفی بدهيم. به همين خاطر طبيعی است كه ابتدا سراغ بوطیقای ارسطو برویم. تا زمان ظهور فلسفه در يونان، هنوز اظهار نظر درباره‌ی مسائل مختلف از جمله هنر بیشتر به صورت خطابه، كلمات قصار یا شعر بود، مثل دائو دِ چینگ اثر لائوتسه، يا مکالمات كه جمع‌آوری جملات کنفسیوس است، دمَا پادا از بودا، گاتاهای زرتشت که نیایش و سرود هستند. وقتي نوبت می‌رسد به یونان، افلاطون شیوه‌ای را بنا می‌کند که در آن به جای خطابه، گفت‌وگو داریم؛ یعنی طرفین با هم راجع به یک موضوع خاص بحث می‌کنند و سعی دارند به توافق برسند. قدم به قدم پیش می‌روند تا موضوع روشن و روشن‌تر می‌شود و در آخر گاهی به نتیجه می‌رسند و گاهی هم به نتیجه نمی‌رسند. می‌شود گفت این شیوه، فرم جدیدی است. در کتاب‌های قدما شبیه به آن را نمی‌بینیم و آغازگر نوع جدیدی از تفکر است. مثلاً در مکالمات کنفسیوس یک نفر وارد می‌شود، سوالی از استاد میپرسد، کنفسیوس هم در حلقه‌ی شاگردان پاسخ می‌دهد. این‌طور نیست که با هم شور و گفت‌وگو بکنند. افلاطون به جای کلمات قصار و خطابه‌های طولانی سعی دارد به نحوی از استدلال گفت‌وگویی برسد. این جنبه‌ی استدلالی در آثارارسطو خیلی برهنه‌تر نمود پیدا می‌کند. متافیزیک، کتابی است که با پیش‌فرض گرفتن بعضی بدیهیات پیش می‌رود. البته هنوز در جاهایی جنبه‌ی خطابه‌ای دارد ولی استدلال در آن قدرتمندتر است. سه کتاب ارسطو که با بدیهیات سر و کار ندارند "سیاست"، "اخلاق نیکوماکوس" و "فن شعر" یا "بوطیقا" هستند. ارسطو در این کتاب‌ها دارد جهانی را می‌سازد که می‌توانیم در آن درباره‌ی علوم نظری بر اساس مشهورات و مسلمات بحث کنیم. ما در این جلسه درباره‌ی "بوطیقا" بحث می‌کنیم. بحث در "بوطیقا" براساس شماري فرضیات پیش می‌رود و به یک تقسیم‌بندی می‌رسد که کاملاً نظری است...» برای خواندن متن کامل سخنانِ ، ، و در چهاردهمین بوطیقا پیرامون نقد و بررسی کتاب «بوطیقا»ی ارسطو این صفحه را در سایت شهرستان ادب ببینید: 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9242 همچنین برای مطالعه دیگر میزگردهای بوطیقا سری به صفحه ثابت این برنامه در سایت شهرستان ادب بزنید: 🔗 shahrestanadab.com/بوطیقا ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻«بازی‌ایران آمریکا» | با «روایت» (بریده‌ای از کتاب "وقایع‌نگاری چهار دهه‌ای فوتبال ایرانی") ▪️«...دریای پر غوغای انتظارهای سر آمده رو به آخر شب. خیابان‌ها خلوت شده‌اند. ایران و آمریکا. بی‌قراری‌ها از شش‌ماه پیش شروع شده. از زمان بیرون‌آمدن قرعه‌کشی جام‌جهانی 1998. از بدو قرار گرفتن نام دو کشور در کنار هم و چه قرعه‌ای طعنه‌آمیزتر از آن؛ ایران و آمریکا، نه برزیل برابر اسکاتلند، نه فرانسه برابر دانمارک، نه اسپانیا برابر نیجریه، نه حتی هلند برابر بلژیک و نه همسایه‌های آسیایی، فقط ایران و آمریکا. بعدها کسی بازی عربستان با فرانسه و دانمارک با آفریقای جنوبی را به یاد نخواهد آورد. بازی کرۀ جنوبی با هلند و مکزیک با بلژیک را هم همین‌طور. بازی ژاپن با آرژانتین و کرواسی با جامائیکا را هم به یاد نخواهد آورد. عربستان، کرۀ جنوبی و ژاپن (سایر نمایندگان آسیا) در گروه‌شان قعرنشین خواهند شد ولی نه ایران، نه ایران، نه ایران که در گروه دشوارتری کنار آلمان، یوگوسلاوی و ایالات متحده قرار گرفته. نه ایران که با آمریکا رو‌به‌رو خواهد شد. بازی ایران و آمریکا در یادها خواهد ماند. تکه‌ای از خاطرات همۀ ما خواهد شد. سیاست یا فوتبال؟ فوتبال یا سیاست؟ انتخاب کنید. انتخاب... انتخاب... نمی‌توانید انتخاب کنید. فوتبالی هستید و سیاسی هم شده‌اید. زمینه‌های سیاسی، گریزناپذیرند. شعله‌های انقلاب، فاصله‌های ایدئولوژیکی، رانده‌شدن شاه، دموکراتها، جمهوری‌خواهان، جیمی کارتر، رانلد ریگان، جورج بوش سینور، بیل کلینتون، بنیادگرایی اسلامی، خاورمیانه، پاییز 1358، سفارت آمریکا، گروگان‌گیری، 49 آمریکایی، طبس، 444 روز، کشورهای مسلمان، احساسات ضدآمریکایی، حملۀ عراق به خرمشهر، جنگ هشت‌ساله، حمله به شهرها، حمله به مردم بی‌دفاع، بمب شیمیایی، حلبچه، کمک آمریکایی‌ها به صدام‌حسین، 12 تیر 1367، خلیج فارس، ناو جنگی وینسنز، پرواز 655 ایرباس، سفر از بندعباس به دوبی،290 نفر سرنشین، شلیک بمبهای جنگی ناو جنگی وینسنز، اعطای مدال افتخار به کاپیتان و خدمۀ ناو جنگی وینسنز برای شلیک به پرواز 655 ایرباس...» متن کامل این یادداشت را در سایت شهرستان ادب بخوانید: ShahrestanAdab.com/Content/ID/9240 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻اردوی اول هفتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، #آفتابگردان_ها، ویژه بانوان ▪️گزارش تصویری رو
🔻شعر هنری زبانی و حقیقتی تعریف‌گریز است ▪️خلاصه‌ای از سومین روز اردوی دختران دورۀ هفتم #آفتابگردان_ها ShahrestanAdab.com/Content/ID/9241 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻شعر هنری زبانی و حقیقتی تعریف‌گریز است ▪️خلاصه‌ای از سومین روز اردوی دختران دورۀ هفتم #آفتابگردان_
🔻اردوی اول هفتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، #آفتابگردان_ها، ویژه بانوان ▪️گزارش تصویری روز سوم اردو : ShahrestanAdab.com/Content/ID/9247 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻کبوترهای گوهرشاد (شعری از ) ▪️یکایک سر شکست آن روز اما عهد و پیمان نه غم دین بود در اندیشه ی مردم، غم نان نه شبی ظلمانی و تاریک حاکم بود بر تهران به لطف حضرت خورشید اما بر خراسان نه کبوترهای گوهرشاد بودیم و صدای تیر پریشان کرد جمع یکدل ما را ، پشیمان نه سراسر، صحن از فوج کبوترها چنان پر شد که چندین بار خالی شد خشاب آن روز و میدان نه یکی فریاد می زد شرمتان باد آی دژخیمان! به سمت ما بیاندازید تیر، اما به ایوان نه یکی فریاد سر می داد بر پیکر سری دارم که آن را می سپارم دست تیغ و بر گریبان نه برای او که کشتن را صلاح خویش می داند تفاوت می کند آیا جوان یا پیر؟ چندان نه دیانت بر سیاست چیره شد، آری جهان فهمید رضاجان است شاه مردم ایران، رضاخان نه! کلاه پهلوی هم کم کم افتاد از سر مردم نرفت اما سر آن ها کلاه زورگویان، نه! گذشت آن روزها، امروز اما بر همان عهدیم نخواهد شد ولی اینبار جمع ما پریشان، نه! به جمهوری اسلامی ایران گفته ایم "آری" به هرچه غیر جمهوری اسلامی ایران: "نه" کجا دیدی که یک مظلوم تا این حد قوی باشد اگرچه قدرت ما می شود تحریم، کتمان نه دفاع از حرم یعنی قرار جنگ اگر باشد زمین کارزار ما تلاویو است، تهران نه! ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻شعر، مثل گل، نیازمند مراقبت و باغبانی‌ست ▪️گزارشی از آخرین روز اردوی دختران دورۀ هفتم #آفتابگردان_
🔻اردوی اول هفتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، #آفتابگردان_ها، ویژه بانوان ▪️گزارش تصویری روز چهارم اردو : ShahrestanAdab.com/Content/ID/9249 ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻 در تازه‌ترین مطلب پرونده یک "کمیک استریپ" فوتبالی به طور اختصاصی با ترجمه گروه ترجمه سایت منتشر می‌شود. پیش از این در مطلب «پیراهنی برای الجزایر» گزارش و مصاحبه‌ای مفصل درباره این منتشر کرده و مژده‌ی انتشار آن را داده بودیم. ▪️کمیک استریپ فوتبالی را همراه با ترجمه کامل فارسی در ده صفحه در سایت شهرستان ادب مشاهده ‌کنید: ShahrestanAdab.com/Content/ID/9245 ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 موسسه شهرستان ادب و مجموعه همراهان این موسسه به خانم‌ها #سیده_عذرا_موسوی (نویسنده #شاخ_دماغی_ها) و #اعظم_سعادتمند (شاعر #لیلی_آذر) به خاطر موفقیت در جایزه پروین تبریک می‌گویند ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻یار غیور یمانی! (پرونده تخصصی را با شعر تازه‌ای از "سراینده کتاب " در هم‌صدایی با مردم مظلوم به‌روز می‌کنیم) ▪️طاقت بیاور و برخیز، مرد صبور یمانی جانی جوان به جهان بخش، از آن غرور یمانی چشمت عقیق سیاهی‌ست در آن درخشش صدبرق از سربه‌داری شیعی، تا جهد و شور یمانی ای پابرهنۀ نستوه، ای پاره‌آهن بشکوه خوش باد سوگ سعودی، در فصل سور یمانی دنیا چه‌در تب‌وتاب است، سهمی شگفت تو را هست در این دقایق آخر، یار غیور یمانی! از خون طفل و جوانت، از ضجه‌های زنانت عصر ظهور گرفته‌ست، رنگ حضور یمانی ای برگزیده! گوارات، این پیشگامی شیرین وقت قیام علم‌ها، صبح ظهور «یمانی» ☑️ @ShahrestanAdab
شهرستان ادب
🔻پرونده کتاب لیلیِ آذر سروده اعظم سعادتمند در سایت شهرستان ادب گشوده شد ▪️به بهانه موفقیت‌های پی در پی مجموعه شعر سروده سرکارخانم ششمین پرونده کتاب سایت شهرستان ادب را به این مجموعه شعر ارزشمند اختصاص می‌دهیم. «پرونده‌های کتاب» عنوان یکی از سری پرونده‌های سایت شهرستان ادب است که در هر صفحۀ خود به یکی از کتاب‌های امروز ادبیات خلاقه - اعم از شعر، مجموعه داستان و رمان - می‌پردازد. پیش از این پرونده کتاب‌هایی چون ، ، و در سایت شهرستان ادب منتشر شده بود که همگی مربوط به ادبیات داستانی بودند. اینک برای اولین مجموعه شعر و در ششمین ایستگاه «پرونده کتاب» سراغ کتاب «لیلی آذر» می‌رویم. کتابی که از ابتدای انتشارش تاکنون توانسته مورد توجه مخاطبان جدی شعر و منتقدان قرار بگیرد. تا آنجا که در هفته‌های اخیر شاهد بودیم این مجموعه شعر علی‌رغم کمترین تبلیغات توانست در دو جایزه «قلم زرین» و «پروین» نامزد شود و دیروز هم در جایزه پروین مورد تقدیر قرار بگیرد. در پرونده «لیلی آذر» به جز انتشار اخبار مربوط به کتاب و بازنشر مصاحبه‌های مولف با موضوع این کتاب و نوشته‌های هیئت تحریریه شهرستان ادب در دیگر رسانه‌ها، گزارش‌ها و یادداشت‌هایی اختصاصی منتشر خواهند شد. گفتنی‌ست «لیلی آذر» که توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شده، سومین مجموعه غزل سعادتمند پس از منتشر شده در سال ۹۰ و انتشار سال ۹۴ است که چهل و یک غزل عاشقانه از این شاعر جوان را در بر می‌گیرد. برای مطالعه مطالب پرونده «لیلی آذر» به صفحه اختصاصی این کتاب در سایت شهرستان ادب مراجعه کنید. 🔗shahrestanadab.com/پرونده-کتاب-لیلی-آذر ☑️ @ShahrestanAdab
🔻 #مدرسه_رمان دوره ی آموزشی #بوطیقای_روایت_در_مثنوی را برگزار می‌کند 🔗 shahrestanadab.com/Content/ID/9248 ☑️ @ShahrestanAdab