#پست_شماره_۱۸: ✨✨🌷
✍️ جناب عارف متالّه ، محمد بهاری(ره) فرموده است: فقه مقدمهٔ تهذیبِ اخلاق و اخلاق مقدمهٔ توحید است ، بیچاره در مقدمهٔ اوّلی گیر کرده و هنوز چند مقدمهٔ دیگر مانده است.
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۱۳۰
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
🔴#کانال_شاخه_طوبی
#پیر_و_جوان #جوانی_فرصت_اتصاف_به_فضائل
♦️جوانی فرصت اتصاف به فضائل غرض اینکه جوان،چون هنوز دنیا در او رسوخ نکرده،می تواند تصمیم بگیرد و خود را از دنیا آزاد کند.لذا جوان چه صفات بد داشته باشد و چه صفات خوب،نباید به آن صفات خوب دل خوش بود و نباید از آن صفات بد نگران بود،چون هردوی این صفات از جوان قابل زائل شدن است.البته اگر جوان در مسیر خوبی هاست،می بایست مدام حواسمان به او باشد تا از این مسیر منحرف نشود و همینطور خوبی ها را تکرار کند تا برایش ملکه شود و اگر در مسیر بدی هاست،می بایست او را از این مسیر دور ساخت و به راه آورد.
🔻لذا اگر جوان در جوانی صفات خوب را در خود پیاده کند و این صفات را تا سن چهل سالگی ادامه دهد،از سن چهل به بعد انسان می تواند اطمینان حاصل کند که کار تمام است و این شخص تا آخر به همین منوال پیش خواهد رفت،اگر چه تک تک افرادی هم هستند که از سن چهل به بعد منحرف می شوند.
🔻لذا نمی شود گفت این یک قاعده ای کلی است و یک نفر هم از آن در نمی رود.این به خاطر همان خمیر مایه هایی است که در ذات افراد است و کسی از آنها اطلاع ندارد و حتی خودش نیز بی خبر است و اگر جوانی در سنین جوانی در مسیر منحرف قدم برداشت و این انحرافات را تا سن چهل سالگی ادامه داد،تقریبا امید انسان از او قطع می شود.البته باز هم این یک قاعده ی کلی نیست.
📗#پیر_و_جوان #جوانی_فرصت#جلسه_بیست_و_پنجم#استاد_صمدی_آملی #شاخه_طوبی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱#مجاهده🌱
🔶️#عقل_عملی، این است که انسان در تحت برنامهی الهی باشد، مطابق میزان ناموس نظام هستی خودش را نگهداری کند.
که ریاضت است و مشکلترین ریاضت است، دینداری است،
پیاده کردن دستورات شرع است در کارهای خودش که از او دستبردار نیست مِن المهد الی لحد
🔷️ لذا عرض کردیم سنگینترین، مشکلترین، دشوارترین ریاضت دینداری است.
که اگر بخواهد دیندار بوده باشد.
تصمیم بگیرد که دیندار باشد.
مجاهده میخواهد، جهاد میخواهد.
که:
🔮والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا
🔶️مجاهده هست؛ جهاد اکبر هست.
و هیچ وقت هم، در هیچ حال هم این دستور از آدم دستبردار نیست؛
برای اینکه آدم هرزه که نیست.تمام حالاتش همه برنامه دارد.تمام احوالش
🔷️این عقل عملی که مواظب باشد حالات خودش را؛ عوارضی که پیش میآید، خواسته ها که رو میآورد شب و روز، اینها را به میزان شرع، در خود پیاده کند.
🔶️باید مواظب باشد کشیک نفس بکشد
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، تا کنون به زحمتم از بیرون می طلبیدم، و اینک به رحمتت از درون می جویم.
فراز۳۴۸
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
4_5787129347986948334.mp3
13.27M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
🔵 یکی از راه های رسیدن به ماورای طبیعت، حرکت است با تمام شؤونش، از حرکت نقلیه گرفته تا حرکت جوهری، که مبنای حرکت رفتن از نقص به سوی کمال است.
🔵 رسیدن به کمال را دارایی گویند و نداری و نقص در مقام قیاس پیش می آید وگرنه هر موجودی در موطن خودش، هراندازه که هست کامل است.
🔵 حرکت، خروج شیء از کمال مادون به کمال مافوق و اکمل هست. چه کسی آن ها را از نقص به کمال می برد؟ موجود مجرد عقلی که به آن مخرج گفته می شود.
🔵 بین مخرج که مجرد کامل و ثابت است و این موجود که مادی محض و متغیر است ارتباطی وجود دارد که مانند رابطه نفس و بدن باید کد و رمز توحیدی پیاده شود که بیابیم یک حقیقت است که در اطوار و شؤون گوناگون ظاهر می شود.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوبیست_وچهارم۱۲۴
#شرح_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
#پست_شماره_۱۲:🌷✨
✍️ عارف کیست :
🔸والمُنصَرِفُ بِفِکرِهِ الی قُدسِ الجبروت...
(زاهد و عابد را گفتیم اکنون عارف)
آن کسی که فکر خود را متوجه عالَمِ قدس کرده است تا نور حق ، پیوسته بر باطنش بتابد «عارف» نامیده می شود.
🔸 هر کس که چیزی را می خواهد ، از آنچه که او را از مقصودش باز میدارد اِعراض میکند ، و الا به مقصودش نمی رسد . و هرچه که او را به مقصودش نزدیک می سازد به جانب آن می رود و به مطلوبش می رسد .
🔸البته بینش عارف با زاهد و عابد فرق میکند ، شیخ می فرماید: شما دارید چه کار می کنید ؟ از خوشی ها و کالاهای این دنیا رو بر می گردانید تا در آخرت بهتر از آن نصیب شما شود ، پس این یک نوع معامله و تجارت است ، اگر انسان بخاطر این اهداف بندگی کند ، از حقیقت دور می باشد ، این دیگر عبادت احرار نیست ، مزدوری میکند .
📗#نمط_نهم ص ۶۰
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
42.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قرآن کریم سوره مبارکه شعرا
الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ
همانکه مرا آفریده و در راه کمال قرارم داده است.
وَالَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَيَسْقِينِ
به من غذا میدهد و سیرابم میکند.
وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ
وقتی بیمار میشوم، شفایم میدهد.
وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ
مرا میمیراند و بعدش، زندهام میکند.
وَالَّذِي أَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ
و بالاخره، همانکه امیدوارم در روز جزا از خطاهای احتمالیام بگذرد.
#استاد_عالی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#پست_شماره_۱۹: ✨✨🌷
✍️ جناب میبدی در فتح ثالث فاتحه ثانیه آورده است که:
شیخ سعدی الدین حَمَوی ، سوار بود و به رودخانه رسید ، اسب از آب نمی گذشت ، امر کرد که آب را تیره ساختند و به گِل آلوده کردند ، و اسب درحال بگذشت ، فرمود :
تا خود را می دید از این وادی عبور نمی توانست کرد .
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۱۴۱
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، شکرت که در کسوتیَم، که اهل معصیت از آن شرم دارند.
فراز۳۴۹
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
4_5787129347986948335.mp3
15.08M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
🔵 قوای انسان تقسیم می شود به قوای نباتی، قوای حیوانی و قوای انسانی.
🔵 قوای نباتی، آن چه که در خود متن این بدن به عنوان یک نبات است درکارند که ما در این قوا با حیوانات و نباتات با همدیگر شریکیم.
🔵 تمام قوای نباتی از خدمه و سدنه قوه مصوره هستند که قوه مصوره کارش حیرت آور است.
🔵 قوای نباتی بدن مربوط به بخش حیوانی انسان نیست، مربوط به بعد انسانی هم نیست، فقط مربوط به بعد نباتی انسان است که در آن حد در کارند.
🔵 در حقیقت مرگ، تعطیل قوای نباتی در مرتبه بدن وجسم هست وگرنه با مرگ تعطیل قوای حیوانی و قوای انسانی پیش نمی آید.
🔵 قوای نباتی مندک در جسم و بدن است کانه همه مادی اند که با انحلال جسم طبیعی، قوای نباتی از کار می افتند.
🔵 قوای نباتی در خواب در کار هستند، غذای خورده شده را قوه غاذیه گرفته، جاذبه جذب می کند، هاضمه ... .
در بیهوشی هم قوای نباتی درکارند و برای همین اعضا و جوارح متلاشی نمی شوند.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوبیست وپنج۱۲۵
#شرح_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
#پست_شماره_۱۴:🌷✨
✍️ عبادت عارف :
عارف به اعتبار تبرّی و تولّی ، از ماسوی الله اِعراض میکند و عبادت احرار را پیشهٔ خود می سازد ، که حضرت وصی فرمود :« من تو را بخاطر ترس از آتش جهنم تو و به شوق بهشتِ تو عبادت نمی کنم ، بلکه چون تو را شایسته عبادت یافتم عبادتت میکنم »
چون که اندر هر دو عالم یار می باید مرا
بابهشت و دوزخ و با حور و با غلمان چکار
انسان باید نماز را قربة الی الله بخواند نه برای بهشت و جهنم.
بهشت آفرین، از بهشت شیرین تر است.
🔸همت بگمارید که «بهشتی» بشوید و بهشت، مشتاق شما بشود .
کمالِ اصحاب یمین، بهشت است و کمالِ بهشت، مقرّبان هستند .
مقربان، سابقون، کمّلین و اولیاء الله، کمال بهشتند ولی کمال اصحاب یمین ،بهشت است .
🔸به هر حال نخستین درجه از درجات دستیابی به حق ، معرفت است ، یعنی انسان باید بداند دنبال چه می رود .
بنابراین احوال جویندگان حق سه گانه باشد : زهد ، عبادت و عرفان
اگرچه امکان ندارد عارف واقعی از زهد و عبادت جدا باشد .
📗#نمط_نهم ص ۶۱
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#صد_کلمه_در_معرفت_نفس
#کلمه_هفتاد_و_سوم
✏️ آن كه در حل مسائل مشكل و فتح امور مبهم از قبيل رياضيات عالی، و صنايع ظريف، بلكه در مطلـق
شئون احوال و افعال خود التفات نمايد، بر وی روشن است كه با اضطراب نفـس و پريـشان خـاطری
امری به وقوع نمیپيوندد.
آنگاه كه نفس از اضطراب به در آمد و اطمينان يافت به مقـصود خـود نائـل
میشود.
همچنين در سلوک روحانی نفس مضطرب طرفی نمیبندد و چون مطمئن شد؛ مطمـئن شـدن
همان و مخاطب به خطاب:
«يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعِي إِلَي رَبِّكِ، رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً، فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي»
🌿 @shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کدام ذره هست در دار وجود دین ندارد ؟
#علامه_حسن_زاده_آملي
#دین
#نظام_یکپارچه
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، این بنده از روی خود شرمنده است، چگونه از پروردگارش شرمسار نباشد.
فراز۳۵۰
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
4_5807562908300738717.mp3
11.69M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
🌸 انسان #لایقف است
🔸انسان حق توقف ندارد که آن حقیقت و سرشت انسانی را از دست می دهد؛ سیر انسانی، رفتن است.
🔸کسی که در حضور است به فکر گرفته اش نیست و به فکر دیگران که چه گرفته اند، هم نیست که حسودی است.
🔸لنگ لنگان هم که شده، هر اندازه که هست، نایستید. هر اندازه هست، روزی تان است.
🔸توحید تشکیک بردار نیست؛ وحدت حقه و غیرمتناهیه است. درجات مربوط به موحد است؛ " الله الصمد " درجات ندارد، تشکیک به ذات توحید برنمی گردد. در هو، غیر از هو معنایی نداریم.
🔸فاعل، خودش خودش است، کثرت ندارد؛ اسماءالله به لحاظ قوابل است وگرنه در متن خودش، وجود وجود است. همه همان هو است که تعدد برنمی دارد.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوبیست_وشش۱۲۶
#شرح_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
#پست_شماره_۲۰: ✨✨🌷
✍️ نفس ناطقهٔ انسانی بس که لطیف است ، به هر چه روی آورد ، بصورت آن در می آید.
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۱۴۶
#علامه_حسن_زاده_آملی
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
#تطهیر_قوه_خیال
راه تطهیر قوّه متخیّله نزد علامه حسن زاده آملی ره
🔸️حضرت استاد علامهی بزرگوار در تعلیقات بر نفس شفا در ادامهی راههای پیشنهادی شیخ برای انصراف متخیله از دعابات و بازیگری آن ، کلامی بسیار کامل و حکمی بسیار حکیم در تطهیر قوی متخیله بلکه در تطهیر جملگی قوا القاء نموده اند و فرموده اند : فعلم أن الهم الواحد هو سبب انقهار المتخيّلة للنفس و هو يحصل في السلوك الإنساني من المراقبة التامة.
یعنی پس دانسته شد که همّ واحد داشتن سبب انقهار متخیله برای نفس است و آن در سلوک انسانی از مراقبت تامه حاصل میشود.
🔸️مراد از مراقبت این است که انسان دائماً کشیک نفس خود بکشد و خود را از پراکندگی در مقاصد گوناگون باز دارد. هر چه مراقبت کامل تر باشد عوائـد نفـس کـه مواهب الهیه اند زلال تر و صافی تر خواهد بود و اما مراقبت تامه میسر اسـت بـه لـوازمی که اول آنها یافتن انسان کاملی است که حائز منقبتین علم و عمل بوده و در عرفان نظری راقی به قله های معارف حقهی الهیه و در عرفان عملی واصل به مقام منيــع قـرب فریضه بوده باشد.
🔸️و دوم اینکه پس از یافتن چنین کامل مکملی ، ظاهر و باطن خود را تحویل او داده و در تمامی شئون ، او را امام خود قرار دهی چرا که مهم در مقام ، دل به صاحب ولایت دادن است ، که ولایت فصل انسانیت است و روح ولایت را همان رابطه و اتصال ولیّ با خالق تشکیل میدهد.
🔸️البته توجه داری که هر چه را میخواهی باید از جدول وجودی خودت اخذ کنی و در صورتی این جدول مجرای فیض حق میگردد که اتصال به ولایت ولیّی از اولیاء الله پیدا کنی و خود را تحویل به او دهی و در مقابل آن ولیّ چون و چرا نکنی و بدانی که هر چه آن خسرو کند شیرین بود.
🔸️اگر دستت به دامن ولیّی رسید بر بندگی او مستدام باش و در هر جا و هر زمان مجنون وار او را طلب نما که فقط او کانال ارتباطی جدول وجود تو با حق مطلق خواهد بود.
📗#شرح_مراتب_طهارت/جلد دوم_ص۳۱۰
#ستاد_صمدی_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راه برای تو باز است
یک صبح به اخلاص بیا در برما
گر کام تو برنیامد آنگه گله کن
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#پست_شماره_۱۵:🌷✨
✍️ صفای باطن عارف :
اما زهد و عبادت نزد عارف نوعی ریاضت است که در پرتو آن میخواهد پراکندگی و اضطراب و تشویشِ خواطر را از خود دور سازد و نفی کند تا غوغا در سَرش نباشد و الّا در صورت آشفتگی و اضطراب ، غضب چیزی میخواهد و شهوت چیزی و دیگر سلطان عقل نمی تواند بر اَریکهٔ عزّت خود قرار بگیرد. .
🔸او باید در وهله اول آنها (غضب و شهوت) را مطیع خود سازد تا معارض و مخالفی نداشته باشد و مطمئن و آسوده خاطر گردد ،
آنگاه به سوی اصل خود رهسپار شود.
پس لازم است او آنها را در اثر عادت دادن ، از امور فریبا و گول زننده منصرف سازد و به سوی حق متوجه نماید و سرّ باطن اِستجلا(جلا) یابد ، و هر چه صفای باطن بیشتر باشد ، افاضات در خواب و بیداری زلالتر است .
📗#نمط_نهم ص ۶۷
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a