#پست_شماره_۱۴:🌷✨
✍️ عبادت عارف :
عارف به اعتبار تبرّی و تولّی ، از ماسوی الله اِعراض میکند و عبادت احرار را پیشهٔ خود می سازد ، که حضرت وصی فرمود :« من تو را بخاطر ترس از آتش جهنم تو و به شوق بهشتِ تو عبادت نمی کنم ، بلکه چون تو را شایسته عبادت یافتم عبادتت میکنم »
چون که اندر هر دو عالم یار می باید مرا
بابهشت و دوزخ و با حور و با غلمان چکار
انسان باید نماز را قربة الی الله بخواند نه برای بهشت و جهنم.
بهشت آفرین، از بهشت شیرین تر است.
🔸همت بگمارید که «بهشتی» بشوید و بهشت، مشتاق شما بشود .
کمالِ اصحاب یمین، بهشت است و کمالِ بهشت، مقرّبان هستند .
مقربان، سابقون، کمّلین و اولیاء الله، کمال بهشتند ولی کمال اصحاب یمین ،بهشت است .
🔸به هر حال نخستین درجه از درجات دستیابی به حق ، معرفت است ، یعنی انسان باید بداند دنبال چه می رود .
بنابراین احوال جویندگان حق سه گانه باشد : زهد ، عبادت و عرفان
اگرچه امکان ندارد عارف واقعی از زهد و عبادت جدا باشد .
📗#نمط_نهم ص ۶۱
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#صد_کلمه_در_معرفت_نفس
#کلمه_هفتاد_و_سوم
✏️ آن كه در حل مسائل مشكل و فتح امور مبهم از قبيل رياضيات عالی، و صنايع ظريف، بلكه در مطلـق
شئون احوال و افعال خود التفات نمايد، بر وی روشن است كه با اضطراب نفـس و پريـشان خـاطری
امری به وقوع نمیپيوندد.
آنگاه كه نفس از اضطراب به در آمد و اطمينان يافت به مقـصود خـود نائـل
میشود.
همچنين در سلوک روحانی نفس مضطرب طرفی نمیبندد و چون مطمئن شد؛ مطمـئن شـدن
همان و مخاطب به خطاب:
«يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعِي إِلَي رَبِّكِ، رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً، فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي»
🌿 @shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
23.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کدام ذره هست در دار وجود دین ندارد ؟
#علامه_حسن_زاده_آملي
#دین
#نظام_یکپارچه
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، این بنده از روی خود شرمنده است، چگونه از پروردگارش شرمسار نباشد.
فراز۳۵۰
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
4_5807562908300738717.mp3
11.69M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨
🌸 انسان #لایقف است
🔸انسان حق توقف ندارد که آن حقیقت و سرشت انسانی را از دست می دهد؛ سیر انسانی، رفتن است.
🔸کسی که در حضور است به فکر گرفته اش نیست و به فکر دیگران که چه گرفته اند، هم نیست که حسودی است.
🔸لنگ لنگان هم که شده، هر اندازه که هست، نایستید. هر اندازه هست، روزی تان است.
🔸توحید تشکیک بردار نیست؛ وحدت حقه و غیرمتناهیه است. درجات مربوط به موحد است؛ " الله الصمد " درجات ندارد، تشکیک به ذات توحید برنمی گردد. در هو، غیر از هو معنایی نداریم.
🔸فاعل، خودش خودش است، کثرت ندارد؛ اسماءالله به لحاظ قوابل است وگرنه در متن خودش، وجود وجود است. همه همان هو است که تعدد برنمی دارد.
#شرح_دروس_معرفت_نفس
#جلسه_صدوبیست_وشش۱۲۶
#شرح_کتاب_معرفت_نفس
#علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
🌹کانال شاخه طوبی🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
#پست_شماره_۲۰: ✨✨🌷
✍️ نفس ناطقهٔ انسانی بس که لطیف است ، به هر چه روی آورد ، بصورت آن در می آید.
📗#کتاب_هزار_ویک_نکته_نکته ۱۴۶
#علامه_حسن_زاده_آملی
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
#تطهیر_قوه_خیال
راه تطهیر قوّه متخیّله نزد علامه حسن زاده آملی ره
🔸️حضرت استاد علامهی بزرگوار در تعلیقات بر نفس شفا در ادامهی راههای پیشنهادی شیخ برای انصراف متخیله از دعابات و بازیگری آن ، کلامی بسیار کامل و حکمی بسیار حکیم در تطهیر قوی متخیله بلکه در تطهیر جملگی قوا القاء نموده اند و فرموده اند : فعلم أن الهم الواحد هو سبب انقهار المتخيّلة للنفس و هو يحصل في السلوك الإنساني من المراقبة التامة.
یعنی پس دانسته شد که همّ واحد داشتن سبب انقهار متخیله برای نفس است و آن در سلوک انسانی از مراقبت تامه حاصل میشود.
🔸️مراد از مراقبت این است که انسان دائماً کشیک نفس خود بکشد و خود را از پراکندگی در مقاصد گوناگون باز دارد. هر چه مراقبت کامل تر باشد عوائـد نفـس کـه مواهب الهیه اند زلال تر و صافی تر خواهد بود و اما مراقبت تامه میسر اسـت بـه لـوازمی که اول آنها یافتن انسان کاملی است که حائز منقبتین علم و عمل بوده و در عرفان نظری راقی به قله های معارف حقهی الهیه و در عرفان عملی واصل به مقام منيــع قـرب فریضه بوده باشد.
🔸️و دوم اینکه پس از یافتن چنین کامل مکملی ، ظاهر و باطن خود را تحویل او داده و در تمامی شئون ، او را امام خود قرار دهی چرا که مهم در مقام ، دل به صاحب ولایت دادن است ، که ولایت فصل انسانیت است و روح ولایت را همان رابطه و اتصال ولیّ با خالق تشکیل میدهد.
🔸️البته توجه داری که هر چه را میخواهی باید از جدول وجودی خودت اخذ کنی و در صورتی این جدول مجرای فیض حق میگردد که اتصال به ولایت ولیّی از اولیاء الله پیدا کنی و خود را تحویل به او دهی و در مقابل آن ولیّ چون و چرا نکنی و بدانی که هر چه آن خسرو کند شیرین بود.
🔸️اگر دستت به دامن ولیّی رسید بر بندگی او مستدام باش و در هر جا و هر زمان مجنون وار او را طلب نما که فقط او کانال ارتباطی جدول وجود تو با حق مطلق خواهد بود.
📗#شرح_مراتب_طهارت/جلد دوم_ص۳۱۰
#ستاد_صمدی_آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
13.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
راه برای تو باز است
یک صبح به اخلاص بیا در برما
گر کام تو برنیامد آنگه گله کن
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
#پست_شماره_۱۵:🌷✨
✍️ صفای باطن عارف :
اما زهد و عبادت نزد عارف نوعی ریاضت است که در پرتو آن میخواهد پراکندگی و اضطراب و تشویشِ خواطر را از خود دور سازد و نفی کند تا غوغا در سَرش نباشد و الّا در صورت آشفتگی و اضطراب ، غضب چیزی میخواهد و شهوت چیزی و دیگر سلطان عقل نمی تواند بر اَریکهٔ عزّت خود قرار بگیرد. .
🔸او باید در وهله اول آنها (غضب و شهوت) را مطیع خود سازد تا معارض و مخالفی نداشته باشد و مطمئن و آسوده خاطر گردد ،
آنگاه به سوی اصل خود رهسپار شود.
پس لازم است او آنها را در اثر عادت دادن ، از امور فریبا و گول زننده منصرف سازد و به سوی حق متوجه نماید و سرّ باطن اِستجلا(جلا) یابد ، و هر چه صفای باطن بیشتر باشد ، افاضات در خواب و بیداری زلالتر است .
📗#نمط_نهم ص ۶۷
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
إلهی،
اگر تقسیم شود؛ به من بیش از این که دادی نمی رسد،
" فلک الحمد!"
فراز۲۶
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba