eitaa logo
کانال شاخه طوبی
14.9هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5951887282758746298.mp3
13.39M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 ارسطو می فرماید:کسی که حسی را از دست داده، علمی که باید از راه آن حس ادراک کند را به دست نمی آورد. 🔵 پایین ترین مرتبه علم، ادراک شخص انسان است که حیوان در این نحوه ادراک با انسان شریک است. 🔵 انسان ادراکات اولیه خود را از را حواس پنج گانه به دست می آورد که پایه و اصل برای ادراکات بعدی است. 🔵 آقا در گشتی در حرکت می فرمایند:هر چه را که انسان در اولین مرتبه با او حشر پیدا می کند به عنوان مبنا و اصل برای مراحل بعدی قرار می گیرد. مثلا نطفه اصل است و هر چه که در انعقاد نطفه پیش آمده اصل است و عوض کردن آن بسیار دشوار است. 🔵 نفخ الهی برای همه یک جور هست، غذایی که از عالم بر می خیزد یک پارچه پاک است پدر و مادر پیامبر (ص) میل فرمودند، پدر و مادر ما و همه هم همین آب و نان را خورده اند، این بهشت آفرینش الهی است. 🔵 به محض این که بدن با نفس در ارتباط است با پنج راه بیرون از خودش شروع به کار می کند. 🔵 علم انسان به ذات خودش از راه علم حضوری و شهودی است و علم انسان به بیرون از خود باید از راه پنج حس ظاهری باشد. 🔵 حواس پنج گانه حتی از خیال و وهم هم مهم تر و قوی ترند چون اگر درست دیدیم و شنیدیم و ... قوه خیال و وهم و عقل هم بر مبنای درست تصمیم گیری می کنند. 🔵 نفس ما از این جنبه که قابلیت دارد ادراک کند به آن عقل هیولانی گویند. 🔵 نفس وقتی شروع به ادراکات کرد و چیزهایی را فهمید که از راه حواس پنج گانه است این را عقل بالملکه گویند. 🔵 خیلی از خواب ها براساس ادراکات اولیه است. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
علامه حسن زاده-شرط اثرگذاری ذکر_۲۰۲۴_۰۶_۱۰_۲۱_۲۰_۴۵_۸۳۹.mp3
994.4K
🎤 سلسله حضرت علامه حسن زاده آملی (ره) لطفا در نشر حداکثری این مطالب ناب معرفتی و عرشی همراهی بفرمایید🙏 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
علامه حسن زاده آملي : آن كه به هر آرمان است، ارزش او همان است‏ 12 در معرفت نفس 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
4_5954139082572431789.mp3
19.1M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 مفهوم محبت در خارج مصداق دارد ولی معنای کلی محبت و یا هر مفهوم کلی دیگر را به هیچ مصداقی در خارج نمی توان اسناد داد. 🔵 در مفهوم کلی، خلق و خلقت را نباید در نظر گرفت. 🔵 چهار قسم کلی داریم: کلی منطقی، کلی طبیعی، کلی عقلی، کلی سعی فلسفی. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 محبت جزیی، یک حالتی نفسانی و یک وصف است متحقق در جان شخص و این یک امر وجودی عینی ذاتی است. این وصف اگر زودگذر باشد حال است، اگر راسخ در نفس شده باشد مقام و ملکه هست. این به یک تعبیری ادراک هست و به یک تعبیری ادراک نیست. 🔵 بزرگ ترین ادله ای که بر تجرد نفس ناطقه اقامه می شود همان تجرد علم است. ✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 عالمان حقیقی کسانی هستند که معانی کلی مرسل را در موطن اصلی اش یعنی عقل می یابند و در مثال هم که تنزل یافته است می یابند. اما کسانی که به سرحد عقل نرسیده اند هم باید معانی کلی مرسل را از موطن عقل تنزل بدهند تا بفهمند و هم اگر مثالی زده شد از طرف مثال به طرف عقلش نمی روند و در مثال توقف می کنند. 🔵 لذت یا لذت حسیه هست یا لذت خیالیه یا لذت عقلی. #علامه_حسن_زاده_آملی 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢 کپی با ذکر لینک 🙏💢
🕋 و روحی [2]: رهسپارۍ بہ سوۍ خانۀ خدا از استطاعت ظاهرۍ است؛ ولۍ در معنۍ و در سِرّ، بسوۍ صاحب خانہ رفتن مہم است که نجات بخش آدمۍ است: 🛑جلوه بر من مفروش اۍالحاج که تو خانہ مۍبینۍ و من خانہ خدا مۍبینم. به بیان عرشۍ حضرت کشّاف حقایق، قرآن بہ حق ناطق، امام (علیہ السلام)، نالہ و زارۍ کننده در تلبیۀ حج فراوانند ولی حاجّ خیلی کم! ضجیج و عَجیج (یعنی نالہ و زارۍکننده و بانگ و فریاد بر آرنده بہ تلبیہ) کثیرند ولی حجیج اَقَل. لذا با یک تصرّف حضرت نسبت به ابا محمد که دست مبارک بر روۍ وۍ مالید، او هم بیشترین حاجۍهاۍ مستطیع به استطاعت مالۍ در حجّ را به صور برزخۍشان که نتیجہ ملکات اعمال جانشان بود به صورت خوک و دراز گوش و بوزینہ مشاهده کرده است. 🍃 @Shakhehtoba 🍃 چه بسا مردمی که از این سفر فقط شہرت و عنوان کسب کرده اند و دست آویزی برای اغراض دنیوۍ قرار داده اند. مَثَل آنان چنان است که عربۍ را گفتند وقتۍ که برادر تو وفات کرد برای زن خود چہ میراث گذاشت؟ گفت چهار ماه و ده روز عدّه وفات. حدیث شبلۍ که از امام صادق ناطق شاهد نقل کرد، بہترین بیان در فرق بین دو نوع، استطاعت است که ترجمه آن را از نامہ ها بر نامہ ها ص صد و سۍو دو به بعد طلب بنما. ▬▬▬▬ஜ۩🔰۩ஜ▬▬▬▬ منبع: اسرار حج و تجلی اعظم، داود صمدۍآملۍ برگرفته از كتاب نامه ها و برنامه ها حضرت علامه حسن زاده آملي ▬▬▬▬ஜ۩🔰۩ஜ▬▬▬▬ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
...به صورت هایی محشور می شوند. حرف، حرف می آورد.بحث داریم.مطلب داریم. کی خواستید از ما؟! کی آمدید به سراغ ما؟! کی تشنه بودید و بعد به دادتان نرسیدند؟! کی گرسنه بودید و لقمه ی نا به مطلوب به دهانتان نگذاشتند؟! این سفره ی رحمتِ "رحیمیه" الاهیه است. اعمالِ این جا، ملکه می آورند. ملکه ی آن جا، صور ساز هستند.( ماورای طبیعت) 《 یومَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ ، وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِيهِ  》 به صورت های درنده و گرگ و پلنگی محشور می شوند که برادر از برادر، پدر از پدر فرار میکند. این ها، همین جا، خودشان را بد ساختند. ملائکه میگویند که:《 أَ لَمْ يَأْتِكُمْ فیها نَذِيرٌ 》؛ چرا اینجور، به این صورت ها در آمدید؟! "ای دریده پوستینِ یوسُفان گرگ برخیزی از آن خواب گران" 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، جایی که محمدبن عبدالله، انسان کامل، صاحب مقام محمود، خاتم انبیا، «ما عَرَفتُکَ حقَّ مَعرفَتِک و ما عَبَدتُکَ حَقَّ عِبادَتِک» گوید، حسن بن عبدالله، انسان نمای جاهل، باید «ما عَبَدتُکَ و ما عَرَفتُکَ» گوید. فراز ۳۸۳ @shakhehtoba
4_5956112800433570230.mp3
13.3M
✨▫️▫️✨✨▫️▫️✨ 🔵 هر معنایی که در تصور آن، مصداق را در مقابل معنا به تصور نیاوریم به آن مفهوم کلی مرسل گفته می شود. 🔵 مرسل یعنی ارسال و رها و بی قید شده. 🔵 ملاصدرا:در تصور مفاهیم بدون اطلاق، بعضی از افراد می توانند بدان مقام راه پیدا کنند با این که ظاهرا تصور مفهومی، یک امر فکری است اما همین امر فکری را هم اکثرا بدان راه پیدا نمی کنند مگر تعداد کمی. ✨▫️▫️✨✨▫️ 🔵 قوه خیال در مقام تصور مفاهیم، رهزن عقل می شود و عقل تا بخواهد از رهزنی قوه خیال آزاد شود و در موطن عقل، مفهوم را به صورت اطلاق و رها تصور کند خیلی دشوار است. 🔵 قوه خیال یک جانبش به سوی عقل است و یک طرفش به سوی حواس پنج گانه. 🔵 هر لفظی که قوه عاقله می خواهد مفهومش را تصور کند قوه خیال رو به طرف عقل می کند و این معنا از لفظ را در مصداق پخش می کند لذا قوه خیال را خیال منتشر گویند. #علامه_حسن_زاده_آملی 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢 کپی با ذکر لینک 🙏💢
abufazael-Erfan-fossooss-113 (1)_۲۰۲۴_۰۶_۱۲_۰۵_۱۷_۳۷_۳۵۵.mp3
2.93M
فايل صوتي : حضرت علامه حسن زاده آملي 🔹راه یکی بیش نیست که احدی است و طریق همه انبیاء یکی است 🔹تا ما توحد وجودي پيدا نكرديم نمي توانيم به عالم اله و معارف و حقايق ارتباط پيدا كنيم 🎤 سلسله حضرت علامه حسن زاده آملی (ره) لطفا در نشر حداکثری این مطالب ناب معرفتی و عرشی همراهی بفرمایید🙏 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید کپی با ذکر لینک 🙏💢
: ✨✨🌷 ✍️‌در جوامع روائیه درباره نمازهای واجب و مستحب روایت است که فرائض را در یک محلّ مخصوص و معینِ منزل بخوانید ، یعنی برای خود مصلّای خاصی برای ادای فرایض قرار دهید و در وقت احتضار شما را در آنجا گذارند که موجب تخفیف شداید و غمرات موت است ، ولی نوافل را در اماکن متعدده بخوانید که برای شما شاهد باشند . شاید اختصاص فرایض بصورت اوّلی ، برای کثرت احتیاجِ محتضر در آن هنگام بدان باشد، که بیش از شهود وی را بکار آید . 📗 ۳۴۰ 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، توانگران به آزاد کردن بندگان رستگارند، این تهیدست را به بنده کردن آزادان سرفراز فرما! فراز ۳۸۴ @shakhehtoba
🔴 برخی مردم توقّع معجزه دارند! ✅حجت الاسلام عبدالله حسن زاده آملی از سالها رفت و آمد مردم به خانه شان خاطرات بسیاری دارد که برخی از آنها باعث گلایه علامه شده... وی می گوید؛ مشکلی که در این سالها همیشه باعث ناراحتی و رنجش علامه بوده، این است که گاهی برخی از مردم انتظارات نابجا از علامه دارند. تصوّر آنها از علامه کسی است که باید معجزه کند! یک روز در ایراء آقا در اتاق نشسته بودند و من در حیاط بودم. یکدفعه دیدم ماشینی مقابل خانه ما ایستاد و صدای شیون و سر و صدا بلند شد. بیرون رفتم متوجّه شدم پسر بچّه حدوداً شش هفت ساله ای که بر اثر تصادف مرحوم شده بود، همراهشان است. گفتم: از کجا آمدید؟ اسم شهری را بردند که تا ایراء حدود دو ساعت فاصله داشت. پرسیدم: اینجا چرا آمدید؟ گفتند: دکتر جوابش کرده، آمدیم اینجا... سر و صدا و شیون مادر و بقیه همراهانِ این بچّه مجدّداً بلند شد. شرایط بدی بود. داخل منزل رفتم. پدر سؤال کردند: چه خبر است؟ و من ماجرا را تغریف کردم و گفتم اینها انتظار دارند شما مثل حضرت مسیح(ع) مرده زنده کنید! تا این حرف را زدم ایشان ناراحت شدند و برای اینکه ذهنیت کسانی را که تصوّر ناصوابی درباره حضرت مسیح(ع) دارند تصحیح کنند، گفتند: شما خیال می کنید حضرت مسیح(ع) یکجا نشسته بود و هر لحظه مرده زنده می کرد؟ آنها چند نفر بودند و آن هم به خاطر شرایط خاصّ و به اذن خدا زنده شدند. نظام عالم اینگونه نیست. بعد از خانه بیرون آمدند و مقداری با آن خانواده صحبت و با بیان خودشان آنها را قانع کردند... الآن هم با همین ذهنیت ها از ما تقاضای ملاقات با ایشان را دارند که باعث ناراحتی شان می شود. در مشکلات(دنیوی) سراغ آقا می آیند و می گویند خدا نخواسته و فلان مشکل پیش آمده! آقا می گویند: شما مسیر را بد رفتید و خراب کردید، چرا می گویید خدا نخواسته!؟ علامه همیشه می گویند ما باید مسائل شرعی را به مردم بگوییم و یاد بدهیم تا مسیر نظامِ هستی را درست بروند تا بسیاری از این مشکلات پیش نیاید. 🌹کانال شاخه طوبی🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢 کپی با ذکر لینک 🙏💢
؛﷽؛ ؛┄┄┅┅┅┅┄┄ 💠 💠 💠 ؛┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ 🕋 جزء دوم حجّة الاسلام- يعنى اعمال حجّ تمتّع-: بار دوم محرم مى ‏شود به نيّت حجّ تمتّع. و در همه جاى مكّه معظّمه مى ‏تواند محرم شود، ولى بهتر اين است كه در مسجد الحرام باشد، و افضل آن مقام ابراهيم- عليه السلام- يا حجر حضرت اسماعيل است. و نيّت آن بدين گونه است: «جهت حج تمتّع حجّة الاسلام احرام مى ‏بندم بر من واجب قربة الى الله تعالى». و چه بهتر كه اين احرام در روز ترويه يعنى روز هشتم ذى ‏الحجّه باشد. بدانكه كيفيت اين احرام به همان نحوه است كه در احرام عمره گفته شده است. 🕋 جناب كلينى قدّس سرّه در كافى از حضرت امام صادق عليه السلام روايت كرده است كه: چون روز هشتم ذى ‏الحجه- إن شاء الله- فرا رسيد غسل مى ‏كنى و دو جامه احرامت را مى ‏پوشى و با پاى برهنه با سكينه و وقار داخل مسجد الحرام مى ‏شوى، و در مقام ابراهيم عليه السلام يا در حجر اسماعيل عليه السلام دو ركعت نماز مى ‏خوانى، سپس مى ‏نشينى تا زوال شمس نماز واجب (ظهر، يا ظهر و عصر) را مى ‏خوانى، و پس از اداى نماز واجب احرام حجّ مى ‏بندى (نيّت احرام مى ‏كنى و محرم مى ‏شوى) به همان نحوى كه براى عمره محرم مى ‏شدى بعد با سكينه و وقار مى ‏روى ... تا آخر حديث. البته در اين حديث شريف چند عمل مستحبّى نيز ذكر شده است، و اگر به مضمون آن عمل شود چه بهتر. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a 💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر کسی هر اسمی را دنبال کند، آن دولت آن اسم، سلطان آن اسم، در حقیقت او در سرّ او خود را نشان می‌دهد. منتها اهتمام می‌خواهد، پی‌گیری می‌خواهد، استقامت می‌خواهد، لسان حال و لسان قال با هم نزدیک باشند، یکی باشند، موافق باشند. طاهر باشد، صدق نیت داشته باشد، که این‌ها خیلی دخیل است، و الّا آدم شریر چیزی عایدش نمی‌شود، صدق نیت ندارد. بله تا قیامت بگوید یا وهاب یا وهاب، چون صدق نیت ندارد، رادع دارد حاجب دارد؛ نمی‌گیرد. صدقُ النیْت؛ این‌که در ادعیه، ائمه‌ی ما، بزرگان دین ما می‌بینید خیلی از دعاها به ما یاد دادند از خداوند می‌خواهیم صدق نیت را. پاک باشیم، اگر یک دستگاه عکس‌برداری باطن پیدا بشود. الان که این دستگاه‌ها هست، همه از عالم ماده عکس می‌گیرند، اگر یک دستگاهی بشود که از عالم ارواح هم عکس بگیرند. جانش را که عکس می‌گیرند، جان پاکی است، بله، رگه‌های کثیف و آلوده درش نیست، یک هم‌چو جانی باشد. و آن دستگاه عکاسی که از ارواح، عالم ماوراء طبیعت، عکس‌برداری کند، این دستگاه را خدا آفریده و آن دستگاه، وجود من و شماست. که اگر این دستگاه را پاک بداریم، از عالم اله عکس‌برداری می‌کند و اگر چنان‌چه عکس‌برداری نمی‌کند، این یک عیبی در خود اوست. و الّا بنای چشم بر دیدن است. چشم می‌بیند عجب نیست، جان عکس‌برداری می‌کند عجب نیست، باید ببینیم آن چشمی که نمی‌بیند چه‌اش شده؟ آن جانی که عکس‌برداری نمی‌کند چی‌اش شده؟ آن اصل است. 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a