eitaa logo
طهور
533 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 حضرت معصومه سلام الله علیها؛ ظهور عصمت مطلق 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ✔️ چند نکته درباره حضرت معصومه سلام الله علیها: ✔️ 1ـ در میان دختران پیامبر و امیرالمؤمنین و ائمه معصومین علیهم الصلات و السلام، سه دختر؛ یکی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، یکی حضرت زینب کبری سلام الله علیها و یکی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، قابل مقایسه با هیچ زنی و هیچ مردی در عالم نیستند، جز با خاندان خودشان. بنابراین حضرت معصومه در میان امام زاده‌ها استثناست. اگر حضرت زینب سلام الله علیها در کربلا نبود که بودن‌شان در کربلا کشف عظمتی کرده است که همه مشاهده کرده‌اند، چنان‌که نهضت کربلا سبب شده است کشف عظمتی از امام حسین علیه السلام شده است که همه فهمیده‌اند. این معنایش این نیست که امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام ـ العیاذ بالله ـ این عظمت و بزرگی را ندارد. بلکه زمینه فراهم شده است که در امام حسین کشف شود، یعنی برای خلق کشف شود، ولی در امیرالمؤمنین و امام حسن مجتبی این‌گونه نشده است. ✔️ قبلاً گفته شد که ائمه معصومین علیهم الصلات و السلام هر کدام به یک اسم خوانده شده‌اند؛ یکی صادق است، یکی کاظم، یکی باقر و یکی زین العابدین است. این به این معنا نیست که این کمال در این امام از دیگران بیشتر است. بلکه شرایط به‌گونه‌ای بود که این کمال در این امام برای خلق بیشتر ظهور پیدا کرد. یعنی زمینه فهم و درک این کمال برای خلق فراهم شد. به همین خاطر است که مثلاً در برخی از ائمه، به عنوان نمونه امام حسن عسکری علیه الصلات و السلام با توجه به شرایط عصر و زمان ایشان که سخت‌ترین شرایط دوران امام است، هیچ‌یک از کمالات امام حسن عسکری را هیچ کس نشناخت. بنابراین به عسکری شهرت پیدا کرده است، چون در یک منطقه نظامی بود. مثل اینکه بگویند «نظامی». در حالی که او نظامی نیست. او هم مانند بقیه کمالاتی دارد. ✔️ بر این اساس آنچه که در خاندان پیامبر ظهور پیدا کرد، انکشاف یا کشف آن برای عامه مردم است. در حضرت معصومه سلام الله علیها، چنانکه از نام‌شان پیداست، عصمت تام و تمام و مطلق او عیان و آشکار شده است. در حالی که به‌وقت از دنیا رفتن، سن و سال زیادی نداشتند و در جوانی از دنیا رفتند. ولی نه این‌که در هنگام از دنیا رفتن این کمالات را داشته، بلکه قبل از آن و خیلی جلوتر از آن که نمی‌شود برای آن زمان معین کنیم و بگوییم در 8 یا 10 یا 12 سالگی. ✔️ بهرحال در بین امام زاده‌ها این دو بزرگوار ـ حضرت زینب و حضرت معصومه ـ و حضرت فاطمه سلام الله علیها که پیامبرزاده است، در میان خانم‌ها استثنا هستند، منحصر به‌فردند. باز منحصر به‌فرد بودن به این است که تا آن‌جایی که برای ما کشف و کمالات‌شان عیان و آشکار شده است. ✔️ 2ـ در مورد برخی از امام زاده‌ها مخصوصاً حضرت معصومه سلام الله علیها گفته شده است که «عالمه غیر معلَمه» و «محدثه» است. یعنی ویژگی‌هایی است که درباره حضرت فاطمه زهرا و حضرت زینب کبری سلام الله علیهما آمده است. ✔️ 3ـ حضرت معصومه نه فقط در میان خانم‌های از ذریه پیامبر بلکه در میان آقایان هم اگر فقط حضرت ابوالفضل العباس و حضرت علی اکبر را استثنا کنیم ـ باز فقط به جهت اینکه کمالات‌شان در نهضت کربلا عیان و آشکار شده است و بسیاری از کمالات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به‌خاطر خانم بودن‌شان عیان و آشکار نشده است ـ در میان امام‌زاده‌ها مشابه ندارد. حتی شخصیت‌های بزرگی در میان امام‌زاده‌ها داریم که شخصیت‌های کم نظیر یا بی‌نظیر هستند، ‌مانند عموی امام زمان علیه الصلات و السلام، در عین حال که شخصیت بسیار بزرگی هستند، اما حضرت معصومه سلام الله علیها نسبت به آن‌ها تفاوت دارد. ✔️ 4ـ بسیاری از عظمت و کمالات ذریه پیامبر علیهم الصلات و السلام را یا از طریق نقل‌هایی که در این زمینه وارد شده است، یا از طریق زیارت‌نامه‌ها می‌خوانیم. یکی از تعداد انگشت‌شمارِ امام زاده‌ها که زیارت‌نامه منصوص دارد و این زیارت‌نامه منصوص هم زیارت‌نامه ویژه هست، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است. ✔️ 5ـ در میان کل خاندان پیامبر دو نفر هستند که تسبیحات دارند؛ یکی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که در وصف و کمال و عظمتش هیچ کس نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند. تسبیحات او 34 بار الله اکبر، 33 بار الحمد لله و 33 بار سبحان الله است. دومین کسی که تسبیحات دارد، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است که مستقل هم هست. 34 بار الله اکبر، 33 بار سبحان الله و 33 بار الحمد لله. در این هم اسراری نهفته است که اهلش باید بگویند و آشکار کنند. کانال طهور @sharabetahour
💠 خدای متعال در هیچ مکانی نیست اما در همه‌جا حاضر است 🔹 شرح ـ درس 95 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
kafi213-Tohid095-13951203.mp3
20.14M
🔊 💠 خدای متعال در هیچ مکانی نیست اما در همه‌جا حاضر است 🔹 شرح ـ درس 95
💠 خدای متعال در هیچ مکانی نیست اما در همه‌جا حاضر است 🔹 شرح ـ درس 95 ⭕️ ادامه [حدیث 122] ⭕️ هر چیزی که به‌وجود می‌آید و دوام وجود پیدا می‌کند و هر چیزی که قوام به امر دیگری دارد، متقوم به نور، عظمت و قدرت خداست و هیچ موجودی هیچ نحوی از استقلال و قوام را ندارد ⭕️ به تعبیر دیگر، همه موجودات غیر از خدای متعال همه مستند به خدای متعال هستند و هیچ فعلی از آن‌ها بجز حول و قوه الهی برنمی‌آید ⭕️ خدای متعال ایجاد کننده حیات موجودات نیست، خودِ حیات موجودات است؛ بنابراین همچنان‌که حیات خدای متعال نیازمند مبقی و حافظ و مقوم نیست، حیات هیچ موجودی نیاز به مبقی و مقوم ندارد، زیرا حیات موجودات غیر از حیات خدای متعال نیست ⭕️ البته باید این نکته را مد نظر قرار دهیم: همچنان‌که حیات موجودات غیر از حیات خدای متعال نیست، عین حیات خدای متعال هم نیست؛ نفی عینیت و غیریت ⭕️ فهم نفی عینیت و غیریت کار هر کسی نیست ⭕️ معنای این تعبیر که خدای متعال در همه‌جا هست، با توجه به این‌که هر جایی محدود است، این نیست که خدای متعال در هر یک از این محدودها حضور دارد و محدودیتِ این محدودها سبب محدودیت خدای متعال می‌شود، بلکه به این معناست که ضمن این‌که خدای متعال در هیچ مکانی نیست اما در همه‌جا حاضر است. نمی‌توان جایی را تصور کرد که خدای متعال در آن نباشد تا در نتیجه آن شیئ بدون خدای متعال هم باشد؛ این قابل تصور نیست ⭕️ احاطه خدای متعال نسبت به موجودات، احاطه قیومیه است؛ احاطه او منافاتی با معیت او با موجودات ندارد ⭕️ یکی از معانی عرش، علم خدای متعال است؛ پس حامل آن عالم است ⭕️ معنای اختلاف علم و علما. همین اختلاف سبب عمران و آبادی دنیاست کانال طهور
ka213-01.mp3
881.9K
🔊 💠 معنای این‌که خدای متعال در همه‌جا هست 🗂 گزیده درس‌های شرح اصول کافی 🔹 معنای این تعبیر که خدای متعال در همه‌جا هست، با توجه به این‌که هر جایی محدود است، این نیست که خدای متعال در هر یک از این محدودها حضور دارد و محدودیتِ این محدودها سبب محدودیت خدای متعال می‌شود، بلکه به این معناست که ضمن این‌که خدای متعال در هیچ مکانی نیست اما در همه‌جا حاضر است. نمی‌توان جایی را تصور کرد که خدای متعال در آن نباشد تا در نتیجه آن شیئ بدون خدای متعال هم باشد؛ این قابل تصور نیست کانال طهور
ka01-04.mp3
768.4K
🔊 💠 روایات معارفی و اعتقادی نیاز به بررسی سندی ندارد، چون معقولند 🗂 گزیده درس‌های شرح اصول کافی کانال طهور @sharabetahour
ka03-02.mp3
1.05M
🔊 💠 پیوسته دنیا در دست قدرتمندترین، پرتلاش‌ترین و پرکارترین انسان‌ها است 🗂 گزیده درس‌های شرح اصول کافی کانال طهور @sharabetahour
💠 هویت آدمی مستلزم جمیع کمالات است 🔹 شرح ـ درس 96 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
kafi214-Tohid096-13951203.mp3
22.46M
🔊 💠 هویت آدمی مستلزم جمیع کمالات است 🔹 شرح ـ درس 96
💠 هویت آدمی مستلزم جمیع کمالات است 🔹 شرح ـ درس 96 ⭕️ ادامه [حدیث 122] ⭕️ ظهورات و کمالات وجود ـ از جمله یقین ـ دارای درجات متعدد و مختلف است ⭕️ کسب علم به استناد نور خدای متعال است. کسی که به استناد به نور خدای متعال معرفت به او را به‌دست آورده، نمی‌تواند حامل خدای متعال باشد ⭕️ حاصل این حدیث شریف است که: حامل همه‌چیز بدون استثناء خدای متعال است و وقتی خدای متعال حامل همه موجودات بود، دیگر ممکن نیست کسی حامل خدای متعال باشد ⭕️ حامل بودن به معنای مقوم بودن است؛ آیا خدای متعال می‌تواند متقوم به چیزی باشد؟! ⭕️ دلیل دیگر این است که خدای متعال مقوم همه‌چیز است و هیچ چیز مقوم او نیست؛ زیرا کسی می‌تواند مقوم چیزی باشد که اولاً مقوم به ذات خود باشد؛ ثانیاً اشیای دیگر قائم به ذات نباشند. با توجه به توحید در همه حوزه‌ها، اغیار همه وابسته‌اند و خدای متعال قائم به ذات است و چون این اغیار وابسته به غیر هستند و بر پای خویش نیستند، پس وابسته به دیگری هستند. پس با توجه به این‌که خدای متعال است که قائم به ذات است و هیچ موجود دیگری قائم به ذات نیست ولی در عین حال وجود دارند، بنابراین جز خدای متعال هیچ کس مقوم و حامل اشیاء نیست. ⭕️ بر این اساس و با توجه به توحید دیگر چیزی که حامل خدای متعال باشد، قابل تصور نیست ⭕️ اسناد وجود به خدای متعال و سلب آن از غیر او که فعل خدای متعال است، دست‌کم خلاف ادب است و فراتر از آن، کاذب است ⭕️ بر این اساس، همچنان‌‌که ابقا و حفظ را به خدای متعال نسبت می‌دهیم، می‌توانیم به غیر او هم نسبت بدهیم؛ اسناد فعل به فاعلِ حقیقی امری صادق و درست است، همچنان‌که اسناد فعل به فاعل‌های ظلی هم امری صادق و درست است؛ لکن اسناد به فاعل‌های ظلی نیز اسناد ظلی است ⭕️ نه این‌که اسباب و علل و سلسله موجودات انکار شود؛ سلسله موجودات از حیث ظلیت، تبعیت و فرعیت حقیقتاً وجود دارند ولی از حیث ظلیت‌شان؛ نه این‌که ما گمان کنیم وجود دارند ولی در واقع وجود ندارند ⭕️ اگر کسی بگوید که جهان هستی تخیلات ماست، معنایش این است که فعل خدای متعال تخیل باشد. در این صورت به حکم سنخیت بین فعل و فاعل خدای متعال هم باید تخیل باشد. بنابراین همچنان‌که خدای متعال موهوم نیست و حقیقی است، اسما، صفات و افعال او نیز حقیقی هستند ولی فی‌نفسه وابسته به خدای متعال هستند. ⭕️ فاعل ظلی که به آن واسطه در آفرینش یا مجالی و مجاری گفته می‌شود، فعلِ فاعل حقیقی هستند و فعل فاعل حقیقی از مراتب و جلوات فاعل حقیقی است. بنابراین همچنان‌که فاعل حقیقی قابل انکار نیست، مراتب وجود او هم قابل انکار نیست ⭕️ بصیرت عبارت است از یا درک عقلی موجه و بی‌خطا (یعنی درک عقلی که خطای آن عیان و آشکار نیست) یا شهود عقلی و باطنی (تا زمانی که خطای آن آشکار نشده باشد) ⭕️ همه نفوس، خواه به اختیار و خواه با اضطرار، از قوه به فعلیت حرکت می‌کنند و طبعاً رو به سوی کمال می‌روند؛ بدون استثناء ⭕️ تمام موجودات رو به کمال شایسته خود می‌روند، زیرا نور عظمت خدای متعال است که به آن‌ها بصیرت می‌دهد ⭕️ هرکسی با هر علمی و هر عملی به سمت کمال و قرب خدای متعال می‌رود، البته از طریق نور و الطاف و عنایات خدای متعال ⭕️ هویت و حقیقت انسان امر مجرد و نورانی است و چون نور، علم، کمالات و وجود مساوق هستند، بنابراین هویت آدمی مستلزم جمیع کمالات است، راه‌های آن ممکن است متفاوت باشد ⭕️ [حدیث 123] کانال طهور @sharabetahour
ka214-01.mp3
1.97M
💠 اسما، صفات و افعال خدای متعال موهوم نیستند 🗂 گزیده درس‌های شرح اصول کافی ـ درس 214 🔹 با توجه به توحید، چیزی که حامل خدای متعال باشد، قابل تصور نیست 🔹 اسناد وجود به خدای متعال و سلب آن از غیر او که فعل خدای متعال است، حداقل خلاف ادب است و فراتر از آن، کاذب است 🔹 بر این اساس، همچنان‌‌که ابقا و حفظ را به خدای متعال نسبت می‌دهیم، می‌توانیم به غیر او هم نسبت بدهیم؛ اسناد فعل به فاعل حقیقی امری صادق و درست است، همچنان‌که اسناد فعل به فاعل‌های ظلی هم امری صادق و درست است؛ لکن اسناد به فاعل‌های ظلی نیز اسناد ظلی است 🔹 نه این‌که اسباب و علل و سلسله موجودات انکار شود؛ سلسله موجودات از حیث ظلیت، تبعیت و فرعیت حقیقتاً وجود دارند ولی از حیث ظلیت‌شان؛ نه این‌که ما گمان کنیم وجود دارند ولی در واقع وجود ندارند 🔹 اگر کسی بگوید که جهان هستی تخیلات ماست، معنایش این است که فعل خدای متعال تخیل باشد. در این صورت به حکم سنخیت بین فعل و فاعل خدای متعال هم باید تخیل باشد. بنابراین همچنان‌که خدای متعال موهوم نیست و حقیقی است، اسما، صفات و افعال او نیز حقیقی هستند ولی فی‌نفسه وابسته به خدای متعال هستند. کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
📝 تواضع ویژه علامه طباطبایی قدس سره 📝 روش فلسفی علامه طباطبایی ✏️ دو گفتار از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت سالروز ارتحال مرحوم علامه 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour