#پرونده_انتخابات
#یادداشت
♦️روشنفکران ایرانی چه نامزدی را میپسندند؟
🎙 داوود مهدوی زادگان
🔰برگرفته از یادداشت آقای مهدوی زادگان در روزنامه فرهیختگان.
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_انتخابات
#یادداشت
♦️روشنفکران ایرانی چه نامزدی را میپسندند؟
🎙 داوود مهدوی زادگان
🔶 روشنفکران ایرانی از وقتی که یادمان میآید و خواندهایم، خود را طلایهدار پیشرفت و ترقی میدانستند و چنین معرفی میشوند. آنها در اوایل انقلاب و بهویژه پس از خاتمه جنگ تحمیلی به کنشگران سیاسی تاثیرگذار تبدیل شدهاند. حمایت آنان از نامزدهای انتخاباتی خاص و تاثیرشان در نتیجه انتخابات را نمیتوان انکار کرد. چنانکه شاهد حمایت تاثیرگذار آنان از نامزدی خاتمی و موسوی و روحانی بودیم.
🔷حمایت تمامقد روشنفکران در سال 96 از حسن روحانی خیلی آشکار بود، بهطوری که برخی از آنان صریحا اعلام کردند که حاضرند برای تبلیغ روحانی، شهربهشهر مسافرت کنند. پس، امروز دیگر نمیتوان در تحلیل علل عقبماندگی ایران، نقش کنشگری روشنفکران ایران را نادیده انگاشت و آنان را چونان ناظران بنشسته در کناری تلقی کرد.
🔶 همانطور که میدانیم نامزدهای موردحمایت روشنفکری همواره از میان جریان سیاسی خاصی موسوم به اصلاحات بوده است و سابقه نداشته که آنان از نامزدهای جریان انقلابی حمایت کنند. بنابراین، میتوان گفت که یکی از ویژگیها یا معیارهای نامزد مطلوب روشنفکران ایرانی، غیرانقلابی بودن است. پرداختن به همین ویژگی مطلوب، گویای خیلی چیزهاست.
🔷 تصور رایج از موضع سیاسی روشنفکری، مخالف وضع موجود بودن است. پس علیالقاعده، شخصیت مطلوب روشنفکری یک انقلابی است. زیرا فرد انقلابی در پی تغییر و اصلاح وضعیت موجود است. برخلاف شخصیت غیرانقلابی که محافظهکارانه عمل میکند و سعی در حفظ وضع موجود دارد. اما در ایران، روشنفکری از این قاعده تبعیت نمیکند و هیچگاه از شخصیت انقلابی حمایت نکرده است. به این اعتبار، دفاع و حمایت روشنفکری از کاندیدای غیرانقلابی به معنای مدافع وضع موجود بودن است. به همین خاطر، هیچگاه نشده که روشنفکران ایرانی منتقد برجام باشند.
🔶 اینان که در آثار قلمیشان عقبماندگی را تقبیح میکنند، هیچگاه در میدان عمل، منتقد سیمان ریختن در دیگ آب سنگین هستهای و تعطیلی صنعت هستهای بهمثابه نماد پیشرفت و ترقی نبودند. چون اینگونه وقایع نتیجه عملکرد دولت غیرانقلابی بوده است.
🔷 اما ویژگی دوم کاندیدای مطلوب روشنفکری ایران، غربگرایی است. از خاتمی تا روحانی نوعی خصلت غربگرایی را در آنها میتوان مشاهده کرد. خاتمی با انگیزههای الحاق ایران به دنیای غرب، ایده گفتوگوی تمدنها را مطرح کرد. چنانکه غربیها به استقبال آن آمدند و یک سال را هم با همین عنوان نامگذاری جهانی کردند. عدممخالفت با برجام و نیز مساله تحریم غرب علیه ایران در دوران دولت روحانی به دلیل همسویی روشنفکری با غرب است والا نباید این جریان با تفاهمنامه ایران و چین مخالفت میکردند.
🔶 ممکن است دو شاخصه غیرانقلابی بودن و غربگرایی را دلیلی بر دفاع روشنفکری از وضعیت موجود ندانیم. لکن ویژگی سومی هم وجود دارد که تردیدی در اثبات موافقت روشنفکری با حفظ وضعیت موجود باقی نمیگذارد و آن عبارت از شاخصه ناکارآمدی نامزد انتخاباتی است. هرگونه اصلاح و تغییر توسط دولتمردان کارآمد ممکن است. یک دلیل نابسامانیها، سپردن امورات به دست دولتمردان بیکفایت است. لذا حمایت از اینگونه افراد به معنای عدم اراده بر تغییر وضعیت موجود است.
🔷 چنانکه یکی از ویژگیهای نامزدهای موردحمایت روشنفکری در سه دهه اخیر، ناکارآمد بودن آنان است. سیدمحمد خاتمی در دو دوره ریاستجمهوریاش، دولت را مشغول ایده توسعه سیاسی کرد و درنهایت، دولتی ناکارآمد را تحویل داد. حسن روحانی نیز با دلخوش بودن به روی خوش نشان دادن کدخدا، قدرت را تصاحب کرد ولی عملا بهعنوان یکی از ناکارآمدترین دولتهای پس از انقلاب شناخته شد.
🔶 محسن رنانی که کارشناس اقتصاد توسعه است و از ناتوانی دولت روحانی در تغییر وضعیت موجود آگاه بود، برای آنکه در ایام انتخابات 96 مجبور به اتخاذ موضع انتقادی نسبت به روحانی نشود، به گفته خودش پنهان میشود و تمام راههای ارتباطی با خود را قطع میکند.
🔷 به هر روی، حمایت روشنفکری از نامزدی که انقلابی نیست و غربگرا و ناکارآمد است، تماما دلالت بر آن دارد که این جریان به لحاظ عملی خواهان حفظ وضعیت نابسامان موجود است. شاید یک دلیل این کار آنان حفظ ژست چهره اپوزیسیونیشان است، زیرا با قرار گرفتن جامعه در مسیر پیشرفت و ترقی، دیگر موضوعی برای گفتار انتقادی آنان باقی نمیماند. اما در هر صورت، مواضع سیاسی و عملی روشنفکری در حفظ وضع موجود، دیدگاه نظری آنان در بحث علل توسعهنیافتگی را بیمعنا میکند. امروز، پارادوکس نظر و عمل روشنفکری در جامعه ایرانی به معضل بزرگ فرهنگی تبدیل شده است. بدون تردید، حیات علمی و سیاسی توأم با پارادوکس نظر و عمل، رنجآور و تلخ است.
🔚 پایان
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
🔶 جهت ورود به نشست علمی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه سیاسی وارد جلسه شوید.
🔷 http://hekmateislami.com/?page_id=10685
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @hekmateislami
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_انتخابات
#مصاحبه
♦️وظایف و نقش رسانه ملی در قبال انتخابات
🎙 سید حسین شرف الدین
🔰برگرفته از مصاحبه دکتر شرف الدین با مرکز پژوهشهای اسلامی صدا وسیما با عنوان رسانه ملی و انتخابات.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_انتخابات
#مصاحبه
♦️وظایف و نقش رسانه ملی در قبال انتخابات
🎙 سید حسین شرف الدین
🔶 سیاستها و اقدامات عملی رسانه بخشی تابع وظایف ذاتی، ماموریتهای محوله و انتظارات معمول، و بخشی به تبع شرایط خاص ووضعیتهای پیشآمده در مقطع انتخابات اتخاذ و تدبیر میشود. بدون تردید، عملکرد رسانههای رقیب، عملکرد سایر سازمانهای درگیر انتخابات مثل ستاد انتخاباتی وزارت کشور، شورای نگهبان، ناظران محلی انتخابات، احیانا گروههای ذینفوذ، مواضع ثابت و متغیر رهبری و اوضاع و شرایط عام کشور در جهتگیری ارتباطی رسانه ملی، به عنوان رسمیترین ارگان تبلیغی نظام نقش تعیین کننده و انکار ناپذیر دارد.
🔷 به زبان فنی، از پنج وظیفه و کارکردی که در علم ارتباطات برای رسانههای جمعی ذکر شده، تقریبا چهار وظیفه آن یعنی آموزش و اطلاعرسانی، فرهنگسازی(ایجاد، تقویت و تداوم بینش، نگرش و منش مدنی، تقویت روح وظیفهشناسی و تعهدمندی و احساس مسوولیت در قبال جامعه و ضرورتهای کارکردی آن، درک اهمیت و ضرورت انتخابات و معیارهای تشخیص کاندیدای اصلح و...)، همبستگی( همسویی عملی در جهت حفظ و تقویت بنیادها و اصول مشترک) و بسیج(شورآفرینی، انگیزهزایی، تحریک و ترغیب به مشارکت و انتخاب و ابراز علاقه به منافع ملی و مصالح جمعی و...) بیش از سایرین در عرصه انتخابات زمینه حضور و موضوعیت دارند.
🔶 نیازی به ذکر نیست که در کشور ما بدلیل فقدان یا ضعف فعالیت جدی و تعیینکننده احزاب و تشکلات سیاسی، غلبه فرهنگ شفاهی و ضعف استفاده از رسانههای مکتوب و نوشتاری، عدم شناخت پیشینی غالب مردم از نامزدها و بالابودن هزینههای انتخاباتی، عموم تودهها وابستگی نسبتا زیادی به رسانه ملی در تامین نیازهای اطلاعاتی و محیطی خود دارند و برغم برخی انتقادات، معمولا این رسانه را بر سایرین ترجیح میدهند.
🔷 البته تجربه چند سال اخیر نشان داده که علاوه بر رسانه ملی، جریانات رسانهای موازی و گاه کاملا رقیب از جمله وبسایتها،وبلاگها، شبکههای اجتماعی، ماهوارهها، تلفنهای همراه و... در دوره انتخابات و در راستای موضوعات مربوط به انتخابات فعال شده و هر یک بالقوه روند انتخابات را تا شعاعی متاثر میسازند.
🔶 رسانه ملی برای رونقبخشی به روند انتخابات بهتر است در مقام اطلاعرسانی و ایجاد حساسیت مثبت بر موضوعاتی از این دست تمرکز کند:
🔰 تبیین نقش و جایگاه دولت درساختار نظام سیاسی کشور؛ نقش و جایگاه دولت در فرایند توسعه کشور؛ عملکرد مجالس مختلف قانونگذاری در سنوات بعد از انقلاب؛ معرفی نمونه الگویی وایدهآل از یک رئیسجمهور مطلوب در تراز جمهوری اسلامی(بایسته های شخصیتی و حرفه ای)؛ معرفی شاخصهای انتخاب اصلح؛ تفسیر مفاهیم سیاسی مربوط به حوزه انتخابات؛ ارتقای بینش و فرهنگ سیاسی جامعه؛ انعکاس مواضع حضرت امام و مقام معظم رهبری و سایر رهبران افکار عمومی؛ بازخوانی مکرر شعارهای انقلاب؛ تبیین نقش و جایگاه مردم در نظام مردمسالار دینی؛ توجهدادن به پیامدهای عدم یا ضعف حضورفعالانه مردم در انتخابات؛ آموزش قوانین و اصول اخلاق انتخاباتی و توجهدادن به لزوم رعایت عملی آنها؛ تذکر و یادآوری وظایف و الزامات افراد، احزاب و تشکلات سیاسی در فعالیتهای انتخاباتی؛ پیونددادن وظیفه ملی مشارکت انتخاباتی با سوژههای مذهبی با هدف انگیزهزایی بیشتر؛ تلاش جدی در جهت شناسایی و خنثیسازی توطئههای رنگارنگ دشمنان بویژه تبلیغات و جریانسازیهای معطوف به انتخابات مورد نظر.
🔷 در بخش بسیج نیز تحریک و تهییج تودهها به مشارکت و حضور حداکثری و بالطبع انتخاب اصلح مطلوب و مورد انتظار خواهد بود.
🔚 پایان
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_انتخابات
#یادداشت
♦️مظلومیت فرهنگ!
✏️ احمدحسین شریفی
🔷 موضوع اصلی مناظره دوم نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود. اما بدون آنکه بخواهم به کسی جسارت کنم، به اعتقاد این بنده سخنان نامزدهای محترم نشان داد که هیچ کدام فهم درستی از این سه مقوله مهم و حیاتی ندارند!
🔶 هیچ کدام از آنان نتوانستند فهم و برداشت صحیحی از فرهنگ و اجتماع و سیاست بیان کنند. در بیان هیچ کدام از آنان معلوم نشد که نقش و جایگاه «اسلام» در فهم فرهنگی و اجتماعی و سیاسی آنان چیست؟ چه تفاوتی میان «فرهنگ اسلامی» و «اجتماع اسلامی» و «سیاست اسلامی» با فرهنگ و اجتماع و سیاست «غیر اسلامی» قائلاند؟ هیچ تمایزی در سخنان هیچ کدام از نامزدهای محترم مشاهده نشد!
🔷 هیچ اشارهای به نقش «فرهنگ» در اقتصاد و سیاست نکردند. گویا همگی آنها آگاهانه یا ناآگاهانه تئوری مارکسیستی زیربنا بودن اقتصاد را پیشفرض گرفته بودند! هیچکدام از آنان از بنیان اصلی فرهنگ و اجتماع یعنی بنیانهای دینی و ارزششناختی فرهنگ و اجتماع و سیاست سخن نگفت! گویا هیچ فهمی از این حقیقت نداشتند!
🔶 هیچ کدام از آنان از نقش هنرهای بیکلام فرهنگساز و سیاستساز یعنی موسیقی، مد و مدل، معماری، شهرسازی و حتی اسباببازیهای کودکان و بازیهای کودکان و نوجوانان در فرهنگ و جامعه و سیاست سخنی به میان نیاورد. حقیقتاً با مشاهده مناظره دوم دلم برای مظلومیت فرهنگ سوخت.
🔷 ناباورانه به همه دغدغهمندان فرهنگ و آسیبهای اجتماعی عرض میکنم هیچ امیدی به دولت آینده برای تقویت بنیانهای فرهنگی و یا کاستن از آسیبهای اجتماعی نباید داشت. خود ما باید مجاهدانه و آتش به اختیار در این زمینهها وارد شویم.
🔚 پایان
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @Ahmadhoseinsharifi
🆔 @sharafoddin_ir
🔰 به طور طبیعی، از رسانه ملی به عنوان یک رسانه دینی یا وابسته به نظام دینی انتظار میرود که انتخابات را به دغدغه اصلی ومساله روز مردم و کشور تبدیل کند و با محوریت اصل صداقت و امانتداری دراطلاعرسانی، پرهیز از یکسو نگری و طرفداری یک جانبه، پرهیز از چالشهای انتخاباتی، ایجاد وفاق و همدلی میان مردم ومسوولان، اتحاد و یکپارچگی همه اقوام ووحدت ملی، برنامهمحوری به جای شخصمحوری، پاسخگویی مناسب به افکار عمومی، ایفای نقش واسط میان نامزدها، مسولان انتخاباتی و مردم؛ پرهیز از هر آنچه شائبه هواداری از یک گروه خاص در آن میرود؛ فراهمآوردن زمینه و فرصت مساوی برای همه کاندیداها و جناحهای درون نظام، ارتقای شناخت و آگاهی مخاطبان نسبت به کاندیداها و... در جهت رونق بخشی هر چه بیشتر انتخابات بکوشد.
✏️ سید حسین شرف الدین
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
🔷 نظر رهبر معظم انقلاب در مورد شرکت در انتخابات..!!
🔰 آخر هفته همه می آییم....✌️
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_انتخابات
#مصاحبه
♦️راهکارهای رسانهای مشارکتافزایی در انتخابات از سوی رسانه ملی
🎙 سید حسین شرف الدین
🔰برگرفته از مصاحبه دکتر شرف الدین با مرکز پژوهشهای اسلامی صدا وسیما با عنوان رسانه ملی و انتخابات.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_انتخابات
#مصاحبه
♦️راهکارهای رسانهای مشارکتافزایی در انتخابات از سوی رسانه ملی
🎙 سید حسین شرف الدین
🔶 برخی از کارشناسان رسانه معتقدند که سرنوشت انتخابات در هر کشور، توسط رسانهها رقم میخورد. این ادعا، حسب تجربیات به عملآمده، چندان هم گزافه و غیرواقعی نیست. تردیدی نیست که رسانهها نقش مهم و بلکه در مواردی بی بدیل و تعیینکننده در مبارزات انتخاباتی، تبلیغات انتخاباتی، ایجاد ارتباط میان مردم و نامزدها، ایجاد حساسیت و شور و شعور سیاسی، کاشت و تغییر باورهاو نگرشهای مخاطبان، برجستهسازی، نحوه گزینش، نظارت بر فرایند انتخابات واموری از این دست دارند.
🔷 بدیهی است که هریک از فعالیتها و اقدامات فوق و اقدامات مشابه، قالب رسانهای خاص و متناسبی را میطلبد که تشخیص آن برعهده ارباب رسانه و اصحاب فن است. در هر حال از رسانه ملی و شعب استانی آن انتظار میرود که در دوره پیش از انتخابات با هدف آمادهسازی همهجانبه فضای عمومی کشور، در انجام اقدامات ذیل مشارکت فعال داشته باشد:
🔶 اطلاعرسانی وآگاهیبخشی به شیوههای مختلف و با بهرهگیری از ظرفیتها و قالبهای مختلف رسانهای؛ پوششدهی اطلاعاتی مناسب به همه مناطق کشور؛ پخش مکررفرمایشات امام و رهبری در خصوص اهمیت انتخابات ووظایف همگان؛ ساخت برنامههای متناسب با گروههای سنی کودک و نوجوان متضمن سوژه ها و پیامهای انتخاباتی(این سنخ برنامه ها برای جامعهپذیری سیاسی، تقویت انگیزه برای مشارکتهای مدنی و آمادهسازی آنها جهت حضور فعال در عرصههای انتخاباتی آینده، نوعی سرمایهگذاری تلقی می شود)؛
🔷 ساخت برنامههای طنزگونه و انتقادی(جهت به تصویرکشیدن برخی ضعفهای انتخاباتی و برجستهسازی منتقدانه شیوهها وشگردهای غیر مجازی که گاه افراد و جناحهایی برای رسیدن به اهداف خود بدان توسل میجویند)؛ پخش سخنرانی(بویژه از شخصیتها و چهرههای فاقد انگ سیاسی و تعلقات آشکار جناحی) ؛ برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، میزگردها ومناظرات کارشناسانه؛ مصاحبه با مردم و مسوولان؛ پخش گزارش نشست نامزدها با مردم؛ انعکاس انتظارات مردم از نمایندگان؛ برگزاری مسابقات حضوری و تلفنی در باره انتخابات و موضوعات پیرامونی آن؛ نمایش حماسههای پرشور و مشارکت متعهدانه مردم درصحنههای مختلف بعد از انقلاب؛ پخش مشارکت مردم در انتخاباتهای پیشین؛
🔶 پخش موسیقیهاو سرودهای تهییجکننده؛ ایجاد رقابت سالم برای مشارکت حداکثری از طریق ایجاد حساسیت نسبت به برنامههای پیشنهادی کاندیداها و میزان مطلوبیت آنها؛ اختصاص ویژه برنامههایی چند به انعکاس موضوعات انتخاباتی؛ تهیه و پخش میانپردههای تبلیغاتی؛ انعکاس شعارهای مناسب در قالب زیرنویسهای برنامهای؛ تهیه و پخش دکلمه، متون ادبی و اشعار جاذب؛ پخش گزیده هایی از مواضع رسانهای دشمن؛ برانگیختن غرور و تعصب ملی از راه برجستهسازی توهینهای دشمنان و مواضع منفی آنها در قبال انتخابات.
🔚 پایان
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرونده_انتخابات
#کلیپ
🔶 برنامه دشمنان ایران برای انتخابات پیش رو چیست؟؟؟
🔰دشمن را شاد نخواهیم کرد...!!
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_ویژه
🗓 پرونده جدید👇👇👇
✖️✖️✖️✖️✖️💢 جمعیت 💢✖️✖️✖️✖️✖️
🔷 با ما همراه باشید....‼️
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#مصاحبه
♦️عوامل تاثیرگذار بر رشد جمعیت در دهه 70 و 80 ایران کدامند؟
🎙 سید حسین شرف الدین
🔰برگرفته از مصاحبه دکتر شرف الدین تحت عنوان «گفتمانسازي در زمينه افزايش جمعيت»، منتشرشده در دو فصنامه رسانه و خانواده، شماره 8 و 9. پاییز و زمستان 1392
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#مصاحبه
♦️عوامل تاثیرگذار بر رشد جمعیت در دهه 70 و 80 ایران کدامند؟
🎙 سید حسین شرف الدین
🔶 ترديد نيست که تصميم سازمانهاي دولتي در خصوص کنترل يا کاهش زاد و ولد و تعديل نرخ رشد جمعيت کشور در 1368 به عنوان يک سياست راهبردي و اعلان رسمي آن و نيز تمهيد برخي برنامهها و اقدامات اجرايي جهت عينيت يابی تدريجي آن، در تحقق اين مهم و ابتلا به وضعيت موجود تأثيرگذاربوده و دستکم در تسريع آن نقش داشته است؛ اما نبايد در خصوص آن مبالغه کرده و به عنوان تنها عامل تعيينکننده از آن ياد شود. بديهي است که اين تصميم راهبردي نه در خلأ که متعاقب بروز برخي تحولات محقق و در حال وقوع اتخاذ شد و تحليلهاي کارشناسانه آن روز، همه از ظهور تدريجي وضعيتهايي حکايت ميکرد که ميتوانست روند نوپاي توسعهآفريني همهجانبه کشور را با مشکل مواجه سازد.
🔷 علت العلل وقوع و تشديد اين وضعيت نيز ـ درست يا غلط ـ رشد بيرويه و مهارناپذير جمعيت تشخيص داده شد. از ديد برخي کارشناسان، شايد اگر چنين سياستي هم تدبير و اعلان نمي شد، روند تحولات ساختاري و دستهاي نامرئي، جامعه را در عمل به تجديدنظر در روند جاري سوق ميداد. برخي از تحولاتي که بالقوه ميتوانست منطق عملي مردم را در اين خصوص متأثر سازد يا زمينهساز اتخاذ اين تصميم از سوي دولتمردان گرديد، از اين قرارند:
🔺بالابودن نرخ رشد جمعيت کشور نسبت به امکانات بالفعل و روند فعليتيابي تدريجي ظرفيتها؛ ورود بيرويه و غيرمنتظره خيل عظيم مهاجران افغان متعاقب جنگ داخلي آن کشور؛ وقوع جنگ تحميلي و رانش اجباري بخشي از جمعيت مناطق جنگي و استانهاي مرزي به ساير مناطق و تحميل نوعي تراکم ناخواسته بر بخشهاي مرکزي؛ مهاجرت گسترده روستائيان به شهرها و شهرهاي کوچک به شهرهاي بزرگ، طرح توقعات متنوع و فزآينده جمعيت شهرنشين بعد از پايان جنگ و عدم توان دولت در تأمين اين نوع مطالبات روزافزون؛
🔻تلاش حاکميت در جهت برون رفت سريع از معضلات موجود و ترميم عقبماندگيهاي موروثي دوران طولاني حاکميت طاغوت حسب وعدههاي انقلاب و انتظارات ايجاد شده؛ ضرورت ترميم ويرانيهاي گسترده ناشي از هشت سال جنگ تحميلي؛ ضرورت بازسازي زيرساختهاي کهنه و فرسوده؛ لزوم توسعهآفريني متناسب با نيازها و ضرورتهاي به وجود آمده در بخشهاي مختلف؛ تحميل تحريمهاي سنگين از سوي دشمنان و کندي روند بازسازي و توسعه کشور؛ بروز برخي مشکلات ملموس نظير چند شيفتهشدن مدارس؛ کثرت روزافزون پشت کنکوريها؛ بيکاري شايع و افت کيفيت در بيشتر استاندارهاي زيستي در کنار سايرعوامل ساختاري، نقش تعيينکنندهاي در اتخاذ اين سياست داشت.
🔶 در کنار اين عوامل، سياستهاي تنظيمي و توصيههاي کنترلي مؤکد سازمان ملل به کشورهاي در حال توسعه، نيز تصميم دولت سازندگي به اعمال سياستهاي کنترلي و ترغيب به کاهش نرخ رشد جمعيت (با شعار: دو تا بچه کافيه، فرزند کمتر زندگي بهترو...) را شدت بخشيد و بر ضرورت آن مهر تاييد نهاد. از اين تحولات بنيادين که بگذريم، وقوع برخي ديگر از تحولات ساختاري در دو دهه اخير، نيز زمينههاي فرهنگي اجتماعي لازم و کافي براي سوقيابي تودهاي به اين سياست را تشديد کرد.
👣 این مطلب ادامه دارد...!!
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرونده_جمعیت
#کلیپ
🔶 مهمترین عوامل کاهش جمعیت در ایران و مسیر برون رفت از این بحران!
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#مصاحبه
♦️گفتمان حاکم بر فضای فرزندآوری و افزایش جمعیت در کشور کدام است؟
🎙 سید حسین شرف الدین
🔰برگرفته از مصاحبه دکتر شرف الدین تحت عنوان «گفتمانسازي در زمينه افزايش جمعيت»، منتشرشده در دو فصنامه رسانه و خانواده، شماره 8 و 9. پاییز و زمستان 1392
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#مصاحبه
♦️گفتمان حاکم بر فضای فرزندآوری و افزایش جمعیت در کشور کدام است؟
🎙 سید حسین شرف الدین
🔶 در دو دهه اخير برخي تحولات ساختاري در جامعه ما رخ داده است که زمينهساز ايجاد گفتماني خاص در زمينه فرزندآوري شده است. برخي از اين تحولات ساختاري عبارتند از:
🔰ميل مفرط جوانان اعم از دخترو پسر به تحصيلات عالي تا بالاترين سطوح ممکن به عنوان ارزش برتر و تنها مجراي کسب هويت و اعتبار اجتماعي که قاعدتاً به تعويق ازدواج و تشکيل خانواده منجر ميشود؛ بالا رفتن ميانگين سن ازدواج به دليل اشتغالات تحصيلي؛
🔰طولاني شدن مقدمات ورود به بازار کار، بيکاري و عدم استقلال مالي؛
🔰 احيانا امکانيابي ارضاي نياز جنسي از مجاري غير رسمي؛
🔰به تعويق انداختن اختياري توليد فرزند در سالهاي اوليه ازدواج (به دليل احساس نياز زن و شوهر به کار و تلاش اقتصادي با هدف تأمين نيازها و ملزومات زندگي مشترک، کسب موقعيت اجتماعي، ضعف اطمينان زنان از آينده زندگي مشترک، مانع دانستن وجود يا تعدد فرزند از کسب موفقيتهاي شغلي توسط مادران، پرهزينه بودن اداره فرزندان بهويژه تأمين ملزومات رفاهي، پرورشي و تحصيلي آنها در مقايسه با متوسط درآمد خانوادهها؛ غالباً دوري از والدين و عدم امکان بهرهگيري از مشارکت ايشان در سرپرستي بچهها، عدم وجود پرورشگاههاي سرپرستي بچهها متناسب با نياز)؛
🔰 هستهاي شدن خانواده؛
🔰غلبه تک همسري به عنوان الگوي رايج در مقياس جهاني؛
🔰 شيوع نازايي؛
🔰عادي شدن موضوع سقط به بهانههاي مختلف؛
🔰فاصلهگذاري زياد ميان فرزندان؛
🔰 محدود کردن دوران مناسب باروري به سنين 20 تا 35 سال تحت تأثير هشدارهاي علم پزشکي و تهديد به بروز عوارض سوء در مقاطع بعدي؛
🔰کم اعتبار شدن شان مادري و خانه داري در مقايسه با موقعيتهاي شغلي بيروني؛
🔰 شيوع آلودگيها و آسيبهاي فرهنگي اجتماعي محيط و تهديد فرزندان بهويژه در سنين نوجواني و جواني که خود در کاهش تمايل به تکثير فرزندان بيتأثير نبوده است؛
🔰 آپارتماننشيني غالب در شهرهاي بزرگ؛
🔰 احساس استقلال و فرديت جوان و کاهش حمايتها و روابط بيننسلي خانوادگي به شيوه رايج در خانواده گسترده و جامعه سنتي؛
🔰 کاهش موقعيت والدين در خانواده و در نتيجه کاهش انگيزه آنها براي يافتن اين موقعيت از طريق توليد فرزند؛
🔰عدم احساس نياز والدين به فرزند يا فرزند زياد تحت تأثير خدمات تأميني و اطمينان از حمايتهاي دولت در دوران بازنشستگي و کهولت، عاملي که خود در جامعه سنتي همواره مستند و توجيهگر فرزند خواهي بود؛
🔰 کاهش انگيزه يا عدم احساس نياز به افزايش نسل به دليل از ميان رفتن برخي آثار مترتب بر افزايش نسل در جامعه سنتي و توجيهات کارکردي آن؛
🔰 عدم احساس نياز خانوادهها و کشور به جمعيت زياد به دليل روند مکانيزه شدن بخشهاي مختلف صنعتي، کشاورزي و خدماتي؛
🔰 مصرفگرايي و افزايش تدريجي هزينههاي زندگي و در نتيجه ميل به کاهش تعداد اعضا با هدف کاهش هزينهها؛
🔰آمار بالاي طلاق و کاهش ضريب امنيت زنان از ادامه زندگي مشترک و در نتيجه اشتياق به محدودسازي تعدد فرزندان؛
🔰تأثيرپذيري از برخي ايدئولوژيهاي عصري نظير فيمنيسم و مخدوش شدن توجيهات نظري توليد نسل و چرايي آن و دهها عامل ريز و درشت ديگر.
🔷 عوامل ياد شده موجب تغيير نگرش و رفتار خانوادهها در زمينه فرزندآوري و حاکميت گفتماني ويژه در اين باره شده است. گفتماني که در آن فرزند زياد داشتن برابر با پذيرش مسائل و مشکلات گوناگون فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي و کاهش سطح رفاه و آسايش خانواده است.
👣 این مطلب ادامه دارد...!!
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#یادداشت
♦️آسیب شناسی فعالیتهای فرهنگی حول موضوع افزایش جمعیت
✏️ علی گودرزی
🔰برگرفته از خبرگزاری مهر(30 اردیبهشت 1400)
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#یادداشت
♦️آسیب شناسی فعالیتهای فرهنگی حول موضوع افزایش جمعیت
✏️ علی گودرزی
آسیب های پیش روی فعالیت های فرهنگی جامعه در موضوع جمعیت، به شرح زیر است:
1️⃣ همه عرصهها و موضوعات فرهنگی، دچار نوعی سروصداهای گزارش محور هستند اما مسائل مهم، استراتژیک و راهبردی را باید از این آسیبها دور نگه داشت و از لوگو بازی یا گدایی لوگو در برنامههای این بخش خودداری کرده وگرنه با توجه به مسیر سخت پیش رو و موانع موجود بر سر راه فرزند آوری خروجی این کارهای گزارشی بدون اثر را نمیتوان در کف جامعه مشاهده کرد.
2️⃣ برگزاری جلسات متعدد اگر چه خوب و بسیار قابل تقدیر است اما استفاده از عناوین خاص منزجر کننده و غیر کارشناسی با مخاطب خاص و سروصداهای خبری، ولی بدون بیننده و شنونده لازم هم یکی از آسیبهای بسیار مهم این عرصه شده است.
3️⃣ تولید محتوا به نوعی در این عرصه متوقف شده است و محتواهای کنونی به نوعی تاریخ مصرف گذشته شدهاند و یا کافی نیستند و لازم است مجموعههای علمی و دانشگاهی و حوزه به وظیفه خود در این عرصه عمل کنند.
4️⃣ یکی دیگر از آسیبهای این عرصه حضور افراد غیر متخصص و غیر آکادمیک در رأس و میدانهای پیش روی این موضوع است، به نوعی که برخی متولیان حوزه افزایش جمعیت به شدت با حوزههای علمی این بحث بیگانه اند و بعضاً از تعاریف اولیه این بحث بی بهره و یا کم بهره اند.
5️⃣ یکی دیگر از مشکلات در این عرصه غیر عامل بودن متولیان این حوزه است و به نوعی برخی افرادی که سردمدار این مساله هستند الگوهای نامتناسبی برای فرزند آوری را در خانواده خود تجربه کردند و مردم وقتی این فراخوان به افزایش را میبینند و نگاهی به خانوادههای منادیان میکنند دچار تردید میشوند و توجیهاتی همچون ناباروری هم دیگر خریداری ندارد.
6️⃣ رقابت سیستمهای حاکمیتی با مجموعههای مردمی و جوشش های مردمی یکی بدترین معضلات فرهنگی در تمامی موضوعات است که بعضاً شاهد آن هستیم، یعنی نهادی حاکمیتی که باید حامی مجموعههای مردمی باشد خودش دنبال جلب حمایت از مجموعههای مردمی برای انجام یک فعل است و این یعنی فاجعه.
7️⃣ یکی دیگر از آسیبهای این عرصه عدم برخورد با مجموعهها و افراد ضد جمعیتی است که متأسفانه با پول بیت المال و با برندهای حاکمیتی مشغول به ایجاد زیرساختهای ضد جمعیتی هستند. لازم است نهادهای امنیتی این مجموعهها را رصد و پیگیری کنند و در صورت نیاز به مجموعههای قضائی معرفی کنند و برخورد لازم با آنها صورت پذیرد.
8️⃣ عدم ورود پیشکسوتهای کاهش در عرصههای افزایش به نوعی این تلقی را ایجاد میکند که هنوز عدهای که پیگیر سیاست کاهش بودند بعد از ابلاغ سیاستهای افزایش، پیگیر افزایش نیستند و این در صورتی است که توبه از مسیر گذشته توسط مسئولین این بخش نیاز به جبران عملی دارد که بدین وسیله فعالان حوزه جمعیت انتظار دارند که همانگونه که در مساله کاهش نقشآفرین بودهاند در مساله تشویق به افزایش جمعیت هم نقش آفرینی جدی کند.
🔚 پایان
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#مقاله
♦️پيشينة توجه به نقش فرهنگ در تحليل پديده هاي جمعيتي
✏️ سید حسین شرف الدین و اسماعيل چراغي کوتياني.
🔰برگرفته از مقاله «نقش فرهنگ و ساختارهاي فرهنگي در تحولات جمعيتي» منتشر شده در شماره 21 از نشریه معرفت فرهنگی-اجتماعی در زمستان 1393.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#مقاله
♦️پيشينة توجه به نقش فرهنگ در تحليل پديده هاي جمعيتي
✏️ سید حسین شرف الدین و اسماعيل چراغي کوتياني.
🔷 مطالعه دربارة جمعيت و عوارض و احوال آن، هر چند در يكي دو دهة اخير اهميت بيشتري يافته، اصل توجه به آن سابقهاي ديرين دارد. علت اين التفات جدي، تحولات جمعيتي در نقاط مختلف جهان، تغييرات كمي و كيفي جمعيت، تأثير افزايش يا كاهش جمعيت بر برنامهريزيهاي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي و نهايتاً لزوم اتخاذ سياستهاي خردمندانه دربارة جمعيت و موضوعات مربوط بدان ذكر شده است.
🔶 در گذشته مطالعات بيشتر مبتني بر ارائة آمار و ارقام و اطلاعات جمعآوري شده بود، اما اكنون كوششهاي غالب جمعيتشناسان به شاخصسازي هاي نظاممند براي آسانسازي تحليل و تبيين متغيرهاي جمعيتي معطوف است. آنچه پيش و بيش از عرضة آمارهاي جمعيتي براي اين دسته از جمعيت شناسان اهميت دارد، موضوع تحليل و تبيين پديده هاي جمعيتي است. ازاين رو ايشان تلاش خود را به ساختن شاخصهاي دقيقي براي تحليل تغييرات جمعيتي مصروف داشتهاند و مسئلة تبيين متغيرهاي جمعيتشناختي و عوامل تعيينكنندة ويژگيها و تغييرات جمعيتي را بادقت كانون توجه و بررسي قرار دادهاند.
🔷 هرچند رويكردهاي تحليلي در قرن اخير، رويكرد غالب در مطالعات جمعيتي است، ضعف بارز اين تحليلها، تك عامليبودن و به ويژه تأكيد بر عوامل و عناصر اقتصادي است. در نيم قرن اخير جمعيت شناسان و بيشتر از آنها اقتصاددانان، به تدوين شاخصهايي جهت آسانسازي تحليل متغيرهاي جمعيتي روي آوردند و دربارة تبيين وقايع جمعيتي، رابطة جمعيت و توسعه، موضوع مهاجرت، عوامل مؤثر بر زاد و ولد و باروري و... الگوهايي را ارائه كردند.
🔶 هرچند اين الگوها از قوت تحليلي نسبتاً بالايي برخوردارند، بسياري از انديشمندان آنها را در زمينة توجه به عوامل فرهنگي و اجتماعي مؤثر بر تحولات جمعيتي، ضعيف ميدانند. بدين ترتيب زمينه براي طرح نظريات نويني كه تأكيد بيشتري بر عوامل فرهنگي دارند، فراهم آمده است.
🔷 آنچه در اين ميان به پژوهشهاي تبييني جمعيتشناسان جهت داد و سرعت بيشتري بخشيد، زمينههاي اجتماعي و رخدادهاي جمعيتي ويژة دهههاي مياني قرن بيستم بود. ورود امكانات بهداشتي و درماني به كشورهاي در حال توسعه، موجب كاهش مرگ ومير شد و اين خود نگراني ناشي از رشد فزاينده جمعيت را زمينهسازي كرد. البته بيشتر انديشمندان در اين دوره معتقد بودند كه رشد فناوري به موازات تأثير بر كاهش مرگ ومير، به دليل شيوع استفاده از ابزارهاي نوين پيشگيري، كاهش بارداري را نيز در پي خواهد داشت.
🔶 بر اين اساس پيشبيني اين بود كه با توجه به طرح برنامة تنظيم خانواده در سطح بين المللي در اوايل دهة 1960، رشد جمعيت جهان در سال 1975 به صفر برسد. با اين حال وضع به گونهاي رفت كه نه تنها اين پيشبيني تحقق نيافت، بالاترين نرخ رشد جمعيتي ثبت شده در تاريخ (2 درصد) در همين سال رقم خورد. اين رويداد به صاحب نظران تفهيم كرد كه كاهش سطح باروري پيچيدهتر از آن است كه بتوان صرفاً با كاهش مرگ ومير آن را تحليل كرد.
🔷 ترديدي نيست كه عوامل فرهنگي متعددي بر زادوولد و باروري تأثير گذارند و نميتوان بر عوامل صرفاً اقتصادي تأكيد كرد. طرح الگوهايي همچون الگوي ديويس و بليك كه در آن علاوه بر متغيرهاي اقتصادي به متغيرهاي فرهنگي و اجتماعي نيز توجه شده است، محصول توجه به ناكارآمدي الگوهاي اقتصاد محور است.
👣 این مطلب ادامه دارد...!!
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرونده_جمعیت
#کلیپ
🔶 فاجعه شیوع «تکفرزندی» در میان زوجهای ایرانی!
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔@aghileheshgh
🆔@sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#مصاحبه
♦️راه تغییر گفتمان موجود در زمینه فرزندآوری چیست؟
🎙 سید حسین شرف الدین
🔰برگرفته از مصاحبه دکتر شرف الدین تحت عنوان «گفتمانسازي در زمينه افزايش جمعيت»، منتشرشده در دو فصنامه رسانه و خانواده، شماره 8 و 9. پاییز و زمستان 1392
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#مصاحبه
♦️راه تغییر گفتمان موجود در زمینه فرزندآوری چیست؟
🎙 سید حسین شرف الدین
🔶تنها در صورت توجه به چند موضوع مهم ميتوان به تغيير اين گفتمان اميدوار بود:
1️⃣ مشارکت مسئولانه و متعهدانه همه سازمانهاي مربوط و همکاري وثيق آنها، شرط اصلي تحقق هدفهاي نظام جمهوري اسلامي در زمينه افزايش جمعيت است.
2️⃣ فرايند فرهنگسازي و زدودن ذهنيتها و موانع موجود، که کاري طولاني مدت و پرتنش است. ازاينرو، توقع دريافت سريع بازخورد مثبت و اخذ نتايج فوري، بيمورد خواهد بود.
3️⃣ عملکردهاي متشتت و متناقض سازمانهای مسئول و متولی امور فرهنگی جامعه از جمله رسانه ملي، به فرايند فرهنگسازي، الگو دهي و هدايت افکار و رفتار عمومي در اين خصوص لطمه زده و خواهد زد.
4️⃣ سازمانهای فرهنگی تاثيرگذار و مورد توجه عموم همچون رسانه ملي، بايد نقش و رسالت خويش را در ارتباط تنگاتنگ با بدنه کارشناسي کشور(حوزه و دانشگاه) و بهرهگيري عميق از يافتههاي نظري و تجربي به سامان رساند و از کليشهسازيهاي ملالآور و رماننده، عملکردهاي سليقهاي، توليد محصولات کممايه و ضعيف، طرح مباحث شعاري، ترويج ايدهها و الگوهای ناهمسو و مشربهای متناقض بپرهيزد.
5️⃣ دولتمردان بايد مقارن با اعمال سياستهاي فرهنگي، به انجام اصلاحات و تحولات ساختاري متناسب همت گمارند. در غير اين صورت، اميد دستيابي به نتايج مورد انتظار، قرين توفيق نخواهد بود.
🔷 تذکر اين نکته خالي از فايده نيست که برخي از مشکلات و معضلاتي که غالباً براي توجيه سياستهاي کنترلي و بايستههاي آن مورد استناد کارشناسان و مردم عادي قرار ميگيرد، بيش از کميت جمعيت از موضوعات پيراموني آن ناشي شده و به خود موضوع جمعيت ارتباط مستقيمي ندارد. ازاينرو، تنها طريقي که ميتوان با توسل بدان به تغيير تدريجي فضاي فرهنگي متراکم، عادتوارههاي نهاديشده، حساسيتهاي غالب و ذائقههاي تغييريافته، اميد بست، اقدام اساسي و برنامهريزيشده در جهت ايجاد تحولات ساختاري متناسب و بر هم زدن يا دستکم اصلاح تدريجي وضعيت موجود است.
🔶 بدون شک، تا مادامي که دولت و نهادهاي مربوط در جهت اصلاح وضعيت ترسيمي فوق، اقدامات اصولي صورت ندهند، هيچ نوع فعاليت فرهنگي در جهت ترغيب تودهها به برهم زدن روند جاري قرين توفيق نخواهد بود. سياستهاي فرهنگي به دليل ماهيت نرم همواره در مقابله با ساختارهاي سخت و متصلب، محکوم به انعطاف و عقبنشينياند. برخي از کارشناسان، ايجاد تحول جدي در اين وضعيت ساختاري به دليل ماهيت جهانشمول و تناسب عِلي و معلولي آن با اقتضائات جامعه و انسان مدرن و روندهاي معمول آن، را سخت و توانفرسا، اگر نگوييم غير ممکن، ميدانند.
🔷 از طرفي، تجربيات عيني نيز نشان داده که با موجآفريني تبليغاتي، اعمال شوکهاي رواني، انجام اقدامات مقطعي، اتخاذ تدابير شتابزده و مطالعهنشده، عدم کنکاش در علل و عوامل موجده و تقويتکننده وضعيتهاي عيني، طرح توصيههاي عاري از پشتوانههاي برنامهاي و تمهيدات راهبردي، هيچ تحول درخوري متناسب با سطح انتظار و نياز کشور در جامعه به وقوع نخواهد پيوست. توصيههاي مؤکد مقام معظم رهبري در اين بخش نيز ممکن است مشمول گذر زمان واقع شود.
👣 این مطلب ادامه دارد...!!
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
♦️همیشه به جرم افراط و تفریط نقد میشدی ولی هیچ وقت یادمان نمیرود فقط تو بودی که جلوی افراط و تفریط خیلی ها رو میگرفتی.
♦️تو برادرانه برای عده ای از جوانان و نوجوانان این کشور پدری کردی. ثواب خدمات علمی و فرهنگی تمام شاگردان بدرقه راهت.
⚫️ خداحافظ استاد صبر و ایمان✋
♦️به روح شادروان محمد حسین فرج نژاد صلوات و فاتحه هدیه میکنیم