#مقاله
#پیشنهاد_دانلود
☑️ در دومین سالگرد ارتحال استاد فکر و اندیشه
✅ مقاله بازخوانی امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه علامه مصباح یزدی
✍️ به قلم سید حسین شرفالدین
🌐 در سایت ایشان منتشر گردید.👇
http://sharafoddin.ir/3004/
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مناسبتی
✴️ رهبر انقلاب در دیدار خانواده مرحوم آیتالله مصباح یزدی:
✅ ابتکارات و راه آقای مصباح باید ادامه پیدا کند.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
🔷 چـــون دو ابــــر آرزو در هــم شدنــد
🔶 سوختند از وصل و از هم کم شدند...
#حاج_قاسم_سلیمانی
#جان_فدا
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
رویکردی-تحلیلی-به-اسطوره-شناسی-رولان-بارت.pdf
425.4K
#مقاله
♦️رويكردي تحليلي به اسطورهشناسي رولان بارت
✍️ سید حسین شرفالدین
♻️ بارت توانسته است از اسطوره به معناي افسانه، عبور کرده و از آن بهمثابه سازوكاري براي برساختن جهان اجتماعي استفاده کند. او با استناد به قواعد زبانشناسي و نظام مفهومي سوسور و نيز با اقتباس از نشانگان جمعي دورکيم، به اين نتيجه رسيد که اسطوره به نمادهاي لفظي و مکتوب منحصر نميشود؛ بلكه هر چيزي در عالم انساني، بالقوه ميتواند به اسطوره بدل شود.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
#سخنرانی
✅ سرگرمی در عُرف رسانههای معاصر
🎙 سیدحسین شرفالدین
✴️ مرکز فرهنگی_هنری دفتر تبلیغات اسلامی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#اطلاعیه
✅ نظریه طبیعتگرایانه افول دینمداری با رویکرد اجتهادی تجربی
🎙 ارایه کننده: حسین بستان
🔺 ناقدان:
🔸علیرضا شجاعی زند؛
🔸 سید حسین سراج؛
🔸 محمدرضا طالبان؛
🔸 شمسالله مریجی.
🔻 داوران:
🔹 غلامرضا صدیق اورعی؛
🔹حسن خیری؛
🔹مسعود آذربایجانی؛
🔹حمید پارسانیا.
♦️دبیر نشست: کریم خان محمدی.
🕰 پنجشنبه 22 دی 1401 ساعت 18 الی 21
🏛 قم، پردیسان، میدان علوم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سالن حکمت
🌐 ورود به جلسه مجازی:
https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting2
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
♦️ انگيزه طلاب ازرويآوردن به تحصيلات دانشگاهي
✍️ سید حسین شرفالدین
🔷 يکي از تحولات شگرف و در عين حال غيرمنتظرهاي که حوزههاي علميه تقريبا در تمام سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي با آن مواجه شدند، تمايل شديد طلاب جوان به تحصيل در دانشگاههاي کشور و اخذ مدارک دانشگاهي است.
🔶 انگيزههاي محتمل طلاب در گرايش به تحصيلات دانشگاهي براساس مطالعات اکتشافي و گمانهزنيهاي تحليلگران عبارتند از:
☑️ تامين معاش و بهدستآوردن شغل مناسب؛
☑️علمدوستي و آشنايي با علوم جديد؛
☑️کسب پايگاه وارتقاء مقبوليت اجتماعي؛
☑️رهايي نسبي ازکاستيهاي موجود در نظام آموزشي حوزه؛
☑️اخذ مدرک دانشگاهي به عنوان يک امتياز مضاعف در جنب مدرک حوزوي؛
☑️فراگيري برخي ويژگيهاي برتر نظام دانشگاهي مانند پاياننامهنويسي، تحقيق و...؛
☑️الگوپذيري از برخي شخصيتهاي روحاني که علاوه بر تحصيلات حوزوي از تحصيلات دانشگاهي نيز برخوردارند؛
☑️متخصصشدن همزمان در يکي از رشتههاي علوم انساني(امکان تلفيق ديدگاههاي اسلام و علم جديد)؛
☑️امکانيابي بيشتر جهت ورود به دانشگاه با هدف تبليغ اسلام و تدريس دروس معارف اسلامي؛
☑️ترديد در کسب موفقيت شايان در دروس حوزه و نيل به مدارج عالي حوزوي؛
☑️اصرار و ترغيب اطرافيان.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناسبتی
✅ میتوانیم سلمان و ابوذر شویم ولی نمیخواهیم...!!
🎙حضرت آیتالله بهجت (ره)
✴️ حلول ماه رجب ماه توبه و استغفار، گرامی باد.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
✨ اعمال لیلة الرغائب
📖 کیفیت نماز شب لیلة الرغائب
الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج
#لیله_الرغائب #شب_جمعه
جریان-شناسی-سینمای-پس-از-انقلاب-اسلامی-ایران(1).pdf
576K
#مقاله
♦️جریانشناسی سینمای پس از انقلاب اسلامی
✍️ سید حسین شرفالدین، نعمتالله کرماللهی و رفیعالدین اسماعیلی
♻️ پس از گذشت چهار دهه پرفراز و نشیب از انقلاب اسلامی ایران، ترسیم جریان های سینمایی موجود و ارزیابی آنها، با جریان هنری مطلوب انقلاب اسلامی، می تواند به درک هنر انقلاب کمک کند. این پژوهش، با روش تحلیل نشانه شناسی جریانی بر آن است که می توان با بازخوانی سینما، بر اساس دو جهان اجتماعی اسلام و سکولار، مبنایی نظری برای تحلیل جریان های فرهنگی سینما در ایران فراهم آورد. پس از بازخوانی سینمایی این دو جهان، خرده جریانات و فراز و فرودهای سینمای پس از انقلاب تحلیل شده است. در پایان، تلاش شده است با انتخاب فیلم های متناسب با هر جریان، تحلیلی از آثار شاخص هر جریان در هر دوره فرهنگی سیاسی پس از انقلاب اسلامی ارائه شود.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
♦️ انتشار مصاحبه دکتر شرفالدین با عنوان «پایاننامهنویسی دانشگاهی و کژتابیهای آن»
✅ در جدیدترین نسخه نشریه دیدهبان اندیشه👇👇👇👇
📌آدرس کانال؛
🆔 @didebane_andisheh
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
#اختصاصی
💠 «بنشسته در سایه؛ آسیبشناسی رابطه نهاد دانشگاه و جامعه»
♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
شماره چهل و پنجم، آذرماه ۱۴۰۱
✴️ سرخطهای این شماره:
🔻تاریخچه نهاد دانشگاه در ایران و جهان؛
🔻بررسی رویکردهای مختلف در باب جایگاه دانشگاه در ایران؛
🔻تبیین رسالت و ماهیت دانشگاه و دانشگاهیان؛
🔻معرفی موانع تاثیرگذاری نهاد دانشگاه در تحولات سیاسی و اجتماعی.
✳️ به ضمیمه یادبود مرحوم آیتالله محیالدین حائری شیرازی
لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه
💢http://fekrat.net/?p=13926
#دانشگاه_جامعه
#تاثیرگذاری_اجتماعی
#ساختار_مدرن
#ژورنالیسم
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_45.pdf
19.27M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 45؛ نسخه کامپیوتری
✴️ با موضوع «بنشسته در سایه؛ آسیبشناسی رابطه نهاد دانشگاه و جامعه»
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_45.mobil.pdf
19.5M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 45؛ نسخه موبایلی
✴️ با موضوع «بنشسته در سایه؛ آسیبشناسی رابطه نهاد دانشگاه و جامعه»
🆔 @didebane_andisheh
#معرفی_کتاب
♦️مخاطبشناسی در ارتباطات تبلیغی با رویکرد مخاطب در تبلیغ سنتی
✍️ سید حسین شرفالدین
🔷 هرچند تبلیغ سنتی دین که بر پایه ارتباط چهره به چهره مبلغ و مخاطب شکل گرفته، هنوز هم تأثیرگذارترین نوع تبلیغ است، اما ضرورت دارد که نظام تبلیغ سنتی برای حفظ جایگاه الگودهی خود در میان مخاطبان عام و خاص، هم ظرفیتهای مناسب در این نوع تبلیغ دین و هم ضعفها و کاستیهای خود را شناخته و اصلاح کند.
🔶 کتاب «مخاطب شناسی در ارتباطات تبلیغی با رویکرد مخاطب در تبلیغ سنتی» کوشیدهاست تا نظام ارتباطات در تبلیغ سنتی را با توجه به نیازها و فرصتها و آسیبهایی که در فرایند تبلیغ وجود دارد، بررسی کرده و راهکارها و پیشنهادهای لازم را برای کاهش یا رفع این آسیبها ارائه دهد.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#سخنرانی
♦️زنانهشدن شهر یا جامعه
🎙 سید حسین شرفالدین
🔶 زنانهشدن شهر یا جامعه فرآیندی است که در طی آن، زنان به صورت تدریجی و روزافزون به حوزه عمومی وارد شده و در ساحت حیات اجتماعی و عرصههای حرفهای که در انحصار مردان است، دخالت میکنند. برخی از زمینههای فرهنگی و اجتماعی این رویکرد عبارتند از:
☑️ مدرنیته و شهرنشینی با اقتضائات خاص؛
☑️ تقویت آموزه تشابهانگاری مردان و زنان تحت تاثیر القائات فمینیستی مبنی بر برساختیبودن تفاوتها؛
☑️ ارتباطات میانفرهنگی با کشورهای غربی؛
☑️ تضعیف یا تغییر برخی از باورها و ارزشهای جامعه سنتی؛
☑️ تضعیف شان همسری و مادری تحت تاثیر سبک زندگی جدید؛
☑️ فرصت و فراغت کافی؛
☑️ بهوجودآمدن نهادهای بدیل خانواده مثل مهدکودک و خانه سالمندان؛
☑️ کاهش ناامنیهای محیطی؛
☑️ موافقت غالب مردان با این حضور به دواعی مختلفی مثل بلوغ اجتماعی و رفاه اقتصادی؛
☑️ کاهش حساسیت علما و متشرعان تحت تاثیر شرایط ناشی از تحولات دهههای اخیر در فضای عمومی جامعه.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
اخلاق گستری در نهاد روحانیت .... مصاحبه.pdf
469.9K
#مصاحبه
♦️اخلاقگستری در نهاد روحانیت با تأکید بر نقشهای اجتماعی
🎙 سید حسین شرفالدین
✴️ روحانیت چگونه میتواند با ایفای نقشهای اجتماعی خود، در دو بخش رعایت قواعد اخلاقی و گسترش آنها در جامعه، موثر باشد؟
❇️ مصاحبه با فصلنامه اخلاق، شماره 68، تابستان 1401.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
#بازنشر
♨️ نقد و ارزیابی اندیشه ایرانشهری
✴️ دیدهبان 44
❇️نشریه دیدهبان اندیشه در شماره 44 خود، به نقد و ارزیابی اندیشه ایرانشهری مرحوم سید جواد طباطبایی پرداخته است.👆👇
🆔 @didebane_andisheh
#مقاله
♦️انسان مدرن و معنابخشی دين
✍️ سید حسین شرفالدین
🔷 گيدنز برخلاف جامعهشناسان کلاسيک، منشأ دين را واکنشي به بيمعنايي دانسته و «معنابخشي» را يکي از مهمترين کارکردهاي دين ميداند. وي با بررسي پيامدهاي مدرنيته چنين نتيجه ميگيرد که دين ميتواند الهامبخش دنياي بهتر در عصر مدرنيته متأخر باشد، مشروط به آنكه تن به گفتوگو و بازانديشي بسپارد.
🔶 اين نظريه هرچند به لحاظ پاسخگو دانستن دين به سؤالات انسان امروزي، در زمره نظريههاي معنويتگرايي ديني و نزديکترين تفسير به تلقي اسلامي دانسته شده، اما به لحاظ مباني، روش و جهتگيري کلي، نقصهاي اساسي و بنيادين دارد؛
🔷 برخی از مهمترين نقصها عبارتند از: همسانسازي هويت اديان گوناگون، مغفولماندن منشأ الهي براي اديان توحيدي (از جمله اسلام)، نشاندن ريشه دينداري به جاي منشأ دين، نفي سرشت فطري دينداري، تقليل حقيقت دين به امور مادي صرف، توجه به کارکردها به جاي ذات دين، تعميمهاي نابجا و تسري نتايج آن بر اديان ديگر (از جمله اسلام)، و تبيين محدود از کارکرد معنابخشي دين.
✅ ادامه متن مقاله را از اینجا دنبال کنید.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
♦️گفتمان رهبری پیرامون تغییرات فرهنگ جنسی جامعه ایران
✍️ سید حسین شرفالدین و ادریس راموز
🔷 غریزه جنسی را میتوان پیشران و نقطه عزیمت فرایند معناسازي در اجتماع انسانی قلمداد کرد؛ ازهمینرو ،معناسازي تعامل و بازتولید امر جنسی در ارتباط با سایر ابعاد و ساختارهاي نظام اجتماعی ( فرهنگ ،مذهب ،اقتصاد ،سیاست ،حقوق ،آموزش رسانه و ...) از یکسو میتواند به نظم اجتماعی و ازسوي دیگر به آشفتگی و اضطراب اجتماعی منتهی شود.
🔶 همین موضوع باعث شده تا رویکردها و گفتمانهاي متفاوتی حول آن شکل گیرند؛ گفتمانهایی که تغییرات فرهنگ جنسی را در لایهها و محورهاي گفتمانی خود تحلیل میکنند و در تعامل و مواجهه با تغییرات آن، راهبردهایی متناسب با گفتمان خود پیشنهاد میدهند.
🔷 به طور کلی چهار محور گفتمانی ناظر به مؤلفههاي معنایی و علل و عوامل تغییرات فرهنگ جنسی در جامعه ایران وجود دارد. بر این اساس میتوان پویایی فرهنگ جنسی، خلأ نظری و سیاستی، تهاجم فرهنگی-جنسی و مقابله با تهاجم جنسی به منظور سامانمندی فرهنگ جنسی را از محورهای گفتمانی مقام معظم رهبری دانست.
✅ ادامه متن مقاله را از اینجا دنبال کنید.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#کتاب
#توافق_ایران_عربستان
♦️عوامل خارجی حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی
✍️ سید حسین شرفالدین
🔷واژه «حماسه» برطبق معنای متفاهم و متبادر به نوعی جهش، تحول انقلابی، جهاد، همت مضاعف، شگفتیآفرینی و خرق عادت در روند عادی تغییر و تحولات زندگی شخصی یا اجتماعی ناظراست. موصوفکردن این واژه به دو صفت سیاسی و اقتصادی به عنوان دو نهاد کانونی و دو خردهنظام محوری جامعه، بیش از هر چیز به اهمیت تحولات این دو بخش و نقش تعیینکننده آنها در سایر تحولات بنیادین اجتماع اشاره دارد.
🔶 تردیدی نیست که حصول تحول انقلابی در این دو بخش متغیری است که به مجموعهای از عوامل و عناصر داخلی، پیرامونی و فرابخشی وابسته است. عمدهترین عوامل فرابخشی، جریانات و فرایندهای بینالمللی است که روند کلی تحولات کشور را همچون سایر کشورها متاثر میسازد. دولت اسلامی نیز به عنوان مجری و هدایتگر اصلی این مهم تنها هنگامی به ایفای این رسالت و ماموریت خطیر توفیق خواهد یافت که در همه وظایف محوله و تمهید سازوکارهای لازم، حماسی و جهادی عمل کند.
🔷 در این کتاب به چند سوال عمده پاسخ داده خواهد شد:
☑️ حماسه سیاسی و اقتصادی چیست و چه لوازمی دارد؟
☑️ علل و دلایل شکلگیری و استمرار حماسه سیاسی و اقتصادی کداماند؟
☑️حماسه سیاسی و اقتصادی در اسناد بالادستی نظام اسلامی و برنامههای کلان توسعه، از چه جایگاهی برخودار است؟
✅ آگاهی از بخشهای مختلف کتاب، اینجا امکانپذیر است.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#یادداشت
🔥 سور آتشین...!!
✏️سید حسین شرفالدین
✅ چرا جشن ایرانیان در آخر سال را چهارشنبهسوری می نامند؟
✅مبدأ و منشا این پدیده کدام است؟
✅واکنش ما باید با آن چگونه باشد؟
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#یادداشت
🔥 سور آتشین...!! (قسمت اول)
✏️سید حسین شرفالدین
🔷 چهارشنبهسوری از جمله آئینهای کهن ایرانیان است که ریشه در فرهنگ، اساطیر، و باورهای مردم این سرزمین دارد. از دید برخی پژوهشگران، جشنهای چهارشنبهسوری تا قرن هفتم هجری با آداب فراوان در جایجای ایران برگزار میشده و بعدها تا قرن دهم به دلایلی تعطیل شده است.
🔶 بعد از گذشت این زمان، دوباره احیا شده و شکلی اسلامیتر و مذهبیتر به خود گرفته است. سفرهای که برای ارواح درگذشتگان پهن میشد و بنا بود با دعای فروهرها (ارواح پاک) تبرک شود، با همان آداب به سفره حضرت خضر تغییر یافت و آجیل شور و شیرین آن، نام «مشکلگشا» به خود گرفت.
🔷 آتشافروختن بر بامها برای راهنمایی مردگان، به روشن کردن شمع و چراغ در مکانهای مقدس و امامزادهها و مساجد و سوزاندن کُندر و اسپند و دودکردن عود در مکانهای مذهبی تغییر فرم داد. سرانجام این جشن نیز مثل اغلب آداب و آئینهای ایرانی با مذهب شیعه پیوندی نزدیک یافت.
🔶 در مورد وجه توصیف چهارشنبه آخر سال به «سوری» نیز باید گفت که از دید برخی پژوهشگران، واژه سوری از واژه پهلوی سوریک (suric) به معنای «سرخ» گرفته شده است.به همین دلیل در برخی مناطق ایران به چهارشنبهسوری، «چهارشنبه سرخی» میگفتند.
🔷 واژه «سور» گاه به عنوان جزئی ترکیبی از یک کلمه به کار میرود مثل سورنا یا سرنا که به معنای ساز جشن است. «سور» گاهی هم به معنای مهمانی است و به همین دلیل سوردادن به معنی مهمانیدادن است.
🔶 در گویش خضری که یکی از اصیلترین گویشهای ایرانی است، سور (sowr) یا سُهر (sohr) به معنای، سرخ، جشن و مهمانی به کار رفته است. در زبان اوستایی نیز سور به معنای جشن و مهمانی است. از دید برخی، سور از واژة سوئیره (suirya) اوستایی و به معنی چاشت است و به همین دلیل در پهلوی و پارسی، از کاربرد آن «مهمانی بزرگ» اراده میشده است.
🔷 همچنین در فرهنگ پهلوی، واژه «سور» به معنی «سرخ»، «مهمانی و جشن مذهبی» و «شادابی» هر سه به کار میرفته است؛ اگرچه کاربرد آن در معنای بزم و شادی غلبه بیشتری داشته و در عرف ایرانیان معاصر نیز معمولا از چهارشنبهسوری همین معنا اراده میشود: چهارشنبه شادی.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir