#یادداشت
🔥 سور آتشین...!!(قسمت چهارم)
✏️سید حسین شرف الدین
🔷 مبدأ و منشا پدیده چهارشنبهسوري کدام است؟
7️⃣ پيروزي فريدون بر ضحاک
🔸برخي افروختن آتش را مربوط به روز پيروزي فريدون بر ضحاک خونخوار ميدانند. از دید برخی پژوهشگران، رسم ایرانیان از بعد از اسلام تا عصر حاضر بر این بوده که چون خليفه يا سلطان ظالمی به قتل میرسيده يا برکنار میشده و مخصوصاً اگر شخصيتي عادل و مردمي جاي او را میگرفته است، مسرور شده و گاه با برپايي جشن و اجتماعات، برافروختن آتش، اهدای نقل و شيريني و گل و زعفران، شادی جمعی خود را ابراز میکردند. ريشه اين نوع مراسم در آئينهاي باستاني و جايگاه رفيع آتش و نور و واقعه پيروزي فريدون بر ضحاک نهفته است.
8️⃣ شب يلدا
🔹از دید برخی، مراسم چهارشنبهسوري به اعتقادات مردم در مورد شب يلدا برميگردد. در فردای این شب خورشيد گرم و لطيف پس از جدال با زمستاني سرد و سخت زائيده ميشود و به همين دليل نبايد در اين شب طولاني خوابيد بلکه بايد بيدار ماند، جشني برپا کرد و منتظر ماند تا خورشيد که مظهر خير و برکت است، طلوع کند و زمين و زندگي را گرم کند.
🔸در واقع آتش افروختن در این چهارشنبه نوعي کمککردن به گرم شدن زمین توسط خورشيد به حساب ميآید. بعدها اين جشن به چهارشنبهسوري موسوم شد.
9️⃣ اصطلاح گاهشماري توسط زرتشت
🔹از دید برخی پژوهشگران، جشن چهارشنبهسوري جشني است که مانند بيشتر جشنهاي ايراني به ستارهشناسي بستگي دارند و مبدأ همه حسابهاي علمي تقويمي است.
🔸طبق نقل در این روز در سال 1725 پيش از ميلاد، زردشت بزرگترين حساب گاهشماري جهان را پديد آورد و تاريخ کهن را تدوین کرد. از آن پس و به یاد بود این موفقیت، هرساله در شب آن روز، مردم جشن بزرگي برپا ميکنند و با آتشافروزي شادي خود را ابراز میدارند.
👣 این یادداشت ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
خرد اجتماعی
#یادداشت 🔥 سور آتشین...!!(قسمت چهارم) ✏️سید حسین شرف الدین 🔷 مبدأ و منشا پدیده چهارشنبهسوري کدام
#یادداشت
🔥 سور آتشین...!!(قسمت پنجم و پایانی)
✏️سید حسین شرف الدین
🔷 ما و چهارشنبهسوري...!!
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#یادداشت
🔥 سور آتشین...!!(قسمت پنجم و پایانی)
✏️سید حسین شرف الدین
🔷 ما و چهارشنبهسوري...!!
🔸ريشههاي مراسم چهار شنبهسوري را نميتوان به صراحت به دوره خاصي از تاريخ ايران باستان نسبت داد اما به نظر ميرسد که اصل مراسم آتشافروزی و برخي سنتهاي رایج در چهار شنبهسوري از دوران کهن در میان مردم این مرز بوم به شیوههای مختلفی رواج داشته و با آراء و عقايد مذهبی آنها (در پیش از اسلام) نیز به گونههایی درآميخته بوده است.
🔹چهارشنبهسوری فارغ از مستندات تاریخی و اسطورهای آن که بسیار مخدوش و مبهم است؛ فارغ از رسم و رسومات آیینی بسیار متنوعی که ایرانیان در طول تاریخ با باورها و انگیزههای مختلف به انجام میرسانیدهاند؛ و فارغ از آیینها ورسوم متنوعی که هم اینک در مناطق مختلف ایران و در میان اقوام مختلف ایرانی کم و بیش رواج دارد؛ و فارغ از تهیشدن آن از ایفای هر نوع کارکرد اجتماعی مفید در خور توجه؛ و نیز فارغ از خردهگیری برخی علما و فقهای اسلام بر اصالت و مشروعیت این سنت بهویژه در شکل رایج آن؛ در سالهای اخیر به دلیل برخی زیادهرویها و دخل و تصرفات بیسابقه و بعضا مخرب به یکی از معضلات اجتماعی تبدیل شده است.
🔸 تجمع هدایتنشده گروههای سنی جوان و نوجوان سرشار از هیجانات در برخی میادین عمومی، استفاده جسورانه از برخی مصنوعات تولیدکننده صداهای ناهنجار و آتشزا، ایجاد رعب و هراس برای عموم مردم، تخریب برخی امکانات و اموال عمومی، تحمیل برخی هزینههای مالی و جانی به خود و دیگران و... مراسم چهارشنبهسوری را به جای میمنت و شادکامی، در تلقی عموم به یک عامل تهدید امنیت و آسایش، تبدیل کرده است.
🔹براستی چرا برخی افراد به بهاي خوشگذرانی آنی یا احيای يک سنت تهی از معنا و کارکرد، اصرار دارند جان و مال خود و ديگران را در معرض خطر قرار دهند و هزینههای مادی و معنوی توجیه ناپذیری بر جامعه تحمیل کنند؟
🔚 پایان
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#روز_نگار
♦️روشنفکران و چهارشنبهسوري
✏️ احمدحسین شریفی
🔹 فقط یک لحظه تصوُر کنید که چهارشنبه سوری مراسمی مذهبی بود که هر سال به طور میانگین بیش از 10کشته، بیش از 500 نفر مجروح، صدهامیلیون تومان خسارات و اینمقدار رُعب و وحشت ایجاد میکرد. حتما تا حالا شاهد انواع و اقسام تحلیلهای مذهبستیز به دلیل این مراسم بودیم. شاید آقای دبیرکلِ سازمان ملل هم میانهی چُرتزدنهایش از این وضعیت ابراز نگرانی کرده بود.
🔸اما واکنشها نسبت به این مراسمِ سنتی چیست؟ میگویند سنتی صحیح است! که باید به روش صحیح اجرا شود و اجرای آن به روش کنونی هیج ربطی به بنیانگذاران آن ندارد. این نوع تحلیل، حتماً روش صحیحی است اما چرا پای باقی انحرافات و اشتباهات که میرسد، شمشیر را از رو بسته و بابت یک مسالهی جزئی تمام یک کلیت زیر سوال میرود؟
🔹 پاسخ ساده است. ناز و اداهای روشنفکری میگوید به هر چه رنگ دینی دارد، (که اتفاقا همیشه عقلانی و مفید هم هست) با شدت هر چه تمام حمله کن و هر چه که رنگ غیردینی دارد، حتی اگر خرافی و مضر،از آن دفاع و ترویج کن...
⁉️ حال، این روشنفکری است یا جاهلیت؟
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @Ahmadhoseinsharifi
🆔 @sharafoddin_ir
#یادداشت
♦️میلاد اُمت...!!
✏️سید حسین شرف الدین
🔷 چرا باید ولادت بزرگان دین را پاس بداریم؟
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#یادداشت
♦️میلاد اُمت...!!
✏️سید حسین شرف الدین
🔹چرا باید برخی مناسبتهای تقویمی همچون سالروز تولد حضرات معصومین(ع) به عنوان برجستهترین هادیان امت، مراجع فکری و اعتقادی و اسوههای عملی را که قرنها به عالم ملکوت عروج کرده و خاکیان را از فیض وجود ظاهری خویش محروم ساختهاند، را همواره نیکو داریم و به پاس مقام و منزلت ایشان مراسم ویژه برگزار کنیم؟
🔸دلایلی را میتوان در واکاوی باورهای عمومی مومنان جستجو کرد. از آن جمله:
🔺به استناد شواهد دینی ارتحال آنها و انتقال از دار دنیا نه تنها مانع ارتباط آنها با انسانها عموما و موالیان خویش خصوصا نمیشود که ارواح آنها در عالم برزخ به دلیل رهایی از تعلقات مادی و محدودیتهای این جهانی، ازامکانات به مراتب بیشتری برای تاثیرگذاری و بذل عنایت به زندگان و متوسلان برخوردارند. پس آنها همواره زنده و حاضر و ناظرند؛
🔻بزرگداشت چنین شخصیتهایی به استناد برخی آیات و روایات، برجستهترین مصداق تعظیم شعائر الهی است که مومنان عموما بدان تکلیف یافتهاند؛
🔺 بزرگداشت آنها، نوعی شکرگزاری و قدرشناسی از خداوند به پاس اعطای این قبیل آموزگاران و مربیان قدسی است؛
🔻بزرگداشت آنها، زمینه تقرب هر چه بیشتر ما به آنها وجلب عنایات ایشان را فراهم میسازد؛
🔺بزرگداشت آنها، تذکار مکرری به عموم مومنان است که آنها همواره باید باورداشتهای اعتقادی و ارزشی، سلوک و مرام عملی و به طور کلی، مراتب بودن و شدن خود را در پرتو تعالیم آنها بازخوانی و تصحیح کنند؛
🔻بزرگداشت آنها، زمینه بیشتری برای الگوگیری نسل نوپدید در یافتن راه و رسم زندگی سعادتمندانه در آشفتهبازار فرهنگی موجود را مهیا میسازد؛
🔺بزرگداشت آنها، مومنان و بویژه نسل جوان را از درغلطیدن به سمت چهرههای مصنوعی و مراجع میانتهی ساخته و پرداختهمدرنیته، برحذر میدارد؛
🔻بزرگداشت آنها، زمینه مساعدتری برای استمرار خطی ولایت ایشان که مظهر ابدیت و جاودانگی ولایت الهی و مرجعیت بلامنازع تعالیم دینی ومعنوی در جامعه بشری است، فراهم میآورد.
🔹روشن است که کم وکیف برگزاری این نوع مناسبات، منشا فرهنگی دارد و هرجامعه به اقتضای معرفت، ذوق، تجربه و خلاقیت خویش در این خصوص ادای وظیفه میکند.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#گزارش_هفتگی
پربازدیدترین پیامهای دو هفته اخیر کانال خرد اجتماعی را در اینجا مرور کنید:👇
1️⃣ معرفی مقاله با عنوان رسانهای جذاب به نام قرآن 👈 اینجا
2️⃣ یادداشت با عنوان سیاهترین سفید...!! (تحلیل چرایی وقوع ازدواج سفید )👈 اینجا
3️⃣ یادداشت با عنوان سنت اجتماعی(تبیین سنت های اجتماعی خداوند) 👈 اینجا
4️⃣ یادداشت با عنوان لغزشگاههای تخصصگرایی..! 👈 اینجا
5️⃣ یادداشت با عنوان اندیشه اجتماعی فقیه فقید..! 👈 اینجا
6️⃣ سخنرانی با عنوان طلاب و اینستاگرام...!! (تحلیل کنشگری طلاب در اینستاگرام)👈 اینجا
7️⃣ یادداشت با عنوان سور آتشین...!!(تحلیل چهارشنبه سوری)👈 اینجا
8️⃣ پادکست با عنوان حجاب اجباری یا اختیاری...؟؟👈 اینجا
9️⃣ یادداشت با عنوان روشنفکران و چهارشنبهسوري(احمدحسین شریفی)👈 اینجا
🔴 امیدواریم که آدینه خوبی داشته باشید و ما را از دعای خیر خود محروم نفرمایید.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
28.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخنرانی
#تصویری
♦️از سواد رسانهای چه میدانیم؟
🔊 سید حسین شرف الدین
🔹کیفیت: خوب
🔸مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه فم (اشراق)
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مصاحبه
🔶یکی از مصاحبههای دکتر شرف الدین در سال ۱۳۹۹، مصاحبه با فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا است که در شماره ۳۲ از این نشریه به چاپ رسیده است.
🔷 عنوان مصاحبه: دنیای کنش و رابطه انسانی؛ از درون فرد تا شبکههای اجتماعی.
🔺صفحه ۱۹۱ (پرونده کنش اجتماعی)
🔻 انتشار: تابستان ۱۳۹۹
📚 علاقهمندان برای دریافت این نشریه میتوانند از 👈 اینجا اقدام کنند.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#یادداشت
♦️عید نمادین...!!
✏️سید حسین شرف الدین
🔷 در وصف نوروز، این عید نمادین، چه میتوان گفت؟
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#یادداشت
♦️عید نمادین...!!
✏️سید حسین شرف الدین
🔷 نوروز چیست....؟؟
🔺منظومه معنایی بیبدیلی که برغم همه تحولات تاریخی فرهنگی همچنان ثابت و استوار برجای مانده است.
🔻پلی نمادین میان اینجا و اکنون ما با حوزه فرهنگی ایرانزمین و گذشته تاریخی ماست.
🔺تجدید پیوندی صمیمانه و میثاقی مستحکم میان انسان و جهان انسانی با طبیعت و جهان طبیعی است.
🔻عامل همبستگی قوی فرهنگی اجتماعی و موضع وفاق تمامی آحاد این سرزمین برغم همه تنوعات است.
🔺آغازی برای بازاندیشی خودانگیخته در روالها و روندهای معمول و مالوف زندگی است.
🔻منبع آیینی مهمی برای خلق شادیهای جمعی، انسانی، اخلاقی و ارتباطی است.
🔺بهانهای برای بازگشت متاملانه به خود، دیگران، سنت، مذهب و طبیعت است.
🔻بهانهای برای نوشدن، نودیدن، نواندیشی، خودشکوفایی و خودتحققبخشی است.
🔺بهانهای برای دید و بازدید، در کنار همبودن، از حال و روز هم آگاه شدن، تقسیم شادیها و زدودن کینههاست.
🔶 سعی کنیم با رویکردی انتقادی از نوروز و آیینهای آن پیرایهزدایی کنیم؛ آن را بهانهای برای بازتولید تفاوتها و به رخکشیدن داشتهها قرار ندهیم؛ از حال و روز نیازمندان و مصیبتدیدگان کرونایی غافل نشویم؛ از بارقههای رحمت شعبانیه خود را محروم نسازیم؛ فراتراز شادیهای جسمی، رضایت و خرسندی باطنی را جویا شویم.
🙏🌹به امید سالی خوش، توام با بهروزی و نیکبختی همگان.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
خرد اجتماعی
#یادداشت ♦️تبلیغات بازرگانی شرعی(قسمت اول) ✏️سید حسین شرف الدین 🔸سوال: کدام قواعد فقهی، با تبلیغا
#مقاله
♦️تبلیغات بازرگانی شرعی(قسمت دوم)
✏️سید حسین شرف الدین
🔹کدام قواعد فقهی، با تبلیغات رسانهای ارتباط دارند؟
ٌ#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
♦️تبلیغات بازرگانی شرعی(قسمت دوم)
✏️سید حسین شرف الدین
🔹در میان انبوه قواعد معتبر و مورد استناد درفقه اسلامی، میتوان قواعدی را برای شکلدهی صحیح به تبلیغات رسانهای، استخراج نمود. این قواعد عبارتند از:
2️⃣ لزوم اطلاعیابی از قواعد کسب و کار
🔸کسب اطلاعات لازم از قواعد و احکام فقهی در باب معاملات (واجبات، محرمات، مستحبات، مکروهات و مباحات) پیشنیاز هر نوع فعالیت اقتصادی است. امیرالمومنین(ع) خطاب به بازاریان کوفه میفرماید: «يَا مَعْشَرَ التُّجَّارِ الْفِقْهَ ثُمَ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَ الْمَتْجَرَ و...».
🔹طبق این روایت همه علاقمندان عرصه اقتصاد باید قبل از اشتغال رسمی به کسب این معارف، جهت مصون ماندن از آسیبهای معمول این حوزه همچون ربا، غش، تدلیس، دروغ، و... اهتمام ورزند. از این رو، ارباب رسانه در یک جامعه اسلامی، به عنوان بخشی از این شبکه گسترده در بخش تبلیغات تجاری ملزم به فراگیری این قواعدند.
3️⃣ ممنوعیت زیانرسانی به دیگران
🔸به مقتضای قاعده مشهور لاضرر (لاضرر و لاضرار فی الاسلام)، وارد کردن هرگونه ضرر و زیان به دیگری از نظر تکلیفی حرام و از نظر وضعی مستلزم جبران خسارت وارده توسط ضرر زننده است. در این قاعده، «ضرر» بیشتر به ضرر مالی و جانی و «ضرار» بیشتر به ایجاد محدودیت، حرج، سختی و اهمال تفسیر شده است.
🔹از این رو، هر نوع اقدام برای ترغیب افراد به انجام اعمالی که موجب ضرر و زیان مادی و معنوی ایشان گردد، مشمول قاعده فوق خواهد بود. دولت اسلامی موظف است از هر اقدام آشکاری که موجب زیان شهروندان و تهدید منافع عمومی میگردد، جلوگیری نماید.
🔸از این رو، اعمال حق آزادی تبلیغ کالاها و خدمات توسط افراد، گروهها، شرکتها و موسسات تجاری تا جایی است که برای عموم زیانآور نباشد. بر این اساس، تبلیغات تجاری رسانه نباید به معرفی کالاها و خدماتی بپردازد که مصرف آنها، زیان جسمی و روحی یا ضرراقتصادی مخاطبان را موجب میشود؛ یا با انجام مقایسات نادرست و غیرمنصفانه، اعتماد عمومی به مصرف برخی کالاها و خدمات را سلب کند.
🔹بدیهی است که تبلیغات رسانه درصورتی که مستقیم و با واسطه به الگوی مصرف متعارف، اقتصاد خانواده، اقتصاد ملی، محیط زیست و...خسارت وارد سازد، مشمول قاعده فوق خواهد بود.
🔸برخی از نمونههای شایع رسانهای آن عبارتند از: تبلیغ اقلام دارویی، بهداشتی، آرایشی و تقویتی(بدون مجوزات پزشکی)، تبلیغ کالاهای غیراستاندارد و فاقد کیفیت لازم، ترغیب به خرید اقلام لوکس که جزو نیازهای ضروری شمرده نمیشوند یا غالب افراد از تهیه آن عاجزند، تبلیغ کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی، تبلیغ مصارف زیانبخش به حال طبیعت و محیط زیست، افراط در تبلیغات تجاری که عادتا موجب سلب آسایش،آزار روحی، تشویش خاطر، تضییع وقت مخاطبان و هرز دادن امکانات میشود.
👣 این مطلب ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مصاحبه
♦️ویژگیهای مصرفگرایی در جامعه مدرن(قسمت اول)
🔷 سید حسین شرف الدین
🎙مصاحبه با روزنامه قدس(11 آذرماه 1399)
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مصاحبه
♦️ویژگیهای مصرفگرایی در جامعه مدرن(قسمت اول)
🎙 سید حسین شرف الدین
1️⃣ کالاییشدن هرچیز (وبتواره شدن کالا)
🔸قابلیت تبدیل هر چیز به کالا با نرخ و قیمت خاص متناسب با معیارهای حاکم بر بازار و چرخه عرضه وتقاضا. در این تلقی کالا بیشتر به اعتبار ارزش مبادلهای(نه ارزش مصرفی) و میزان اشتیاق و تمایل مصرفکننده به تملک آن ارزشگذاری و مبادله میشود؛
2️⃣ عمومیتیابی
🔹مصرفگرایی به عنوان یک فرهنگ، درگذشته عمدتا به طبقات متمکن و مرفه و تا حدی طبقات متوسط جامعه اختصاص داشت اما اینک عمومیت یافته و همه اقشار هرچند با نسبتهای متفاوت بدان تعلق خاطر داشته و در آن درگیرند؛
3️⃣تنوعیابی ساحتهای رفاه
🔸در گذشته به دلیل محدودیتها، عمدتا به ارضای نیازهای ضروری بسنده میشد و رفاهجویی و رفاهطلبی (به عنوان یکی از مظاهر مصرفگرایی) تنها در برخی سطوح و مظاهر (همچون مسکن یا معیشت) که از اهمیت نسبی بالاتری برخوردار بودند، تمنا و جلوهگر میشد اما اینک این خواست به همه ساحتها و قلمروهای زندگی تسری یافته و امید وصال دارد؛
4️⃣تبدیلشدن مصرف به موضوعی فرهنگی
🔹مصرف به جای یک رفتار صرفا اقتصادی و نشانگر موقعیت طبقاتی، به یک فرایند ساخت فرهنگ و تولید معنا، تبادل نمادها و نشانهها (در قالب تبادل کالاها)، تسری و نفوذ این عناصر نمادین و معنایی به همه مکانها، فضاها، الگوها، رفتارها و مناسبات معطوف به مصرف و خرید، تبدیل شده است.
🔸مصرفگرایی، همچنین نقش مهمی در هویتسازی و هویت آفرینی، ایجاد و برجستهسازی تمایز اجتماعی، ترویج نظامی از ارزشها و هنجارها، اشاعه گونههایی از مدخواهی و مدگرایی، فعالسازی طیفی از اذواق زیباشناختی و... ایفا میکند؛
5️⃣ تبدیل مصرف به یک واقعیت اجتماعی
🔹رواج مصرفگرایی در جامعه به طور قهری طیفی از امکانات، خلاقیتها، نهادها، سازمانها، الگوها، مناسبات، ارتباطات، اقدامات، نمادها، نشانهها، رسوم و آسیبها و عوارض را موجب شده و نوعی نظم اجتماعی نوین را پایه گذاری کرده است؛
6️⃣ تبدیل مصرف به نوعی ایدئولوژی
🔸نظام سرمايهداري، براي اشاعة مصرف و بهوجودآوردن فرهنگ و جامعه مصرفی، آن را به یک ايدئولوژي و مرام فرهنگی اجتماعی تبدیل کرده است. طبق این ايدئولوژي، این تنها مصرف است که ما را به تمامیت و کمال میرساند و نقصانهای وجودی ما را ترمیم میکند؛
👣 این مطلب ادامه دارد.....
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مصاحبه
♦️تفکیک در تاثیرپذیری...!!!
🎙سید حسین شرف الدین
🔹جنسیت، سن و وضعیت تاهل افراد چه تاثیری در سلامت جنسی آنان دارد؟
ٌ#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مصاحبه
♦️تفکیک در تاثیرپذیری...!!!
🎙سید حسین شرف الدین
🔹در خصوص تفکیک جنسی چنین به نظر میرسد که ضریب ابتلای خانمها به آسیبهای حوزه سلامت جنسی به طور محسوسی عمیقتر و زیان بارتر از آقایان است. خانمها در جامعه ما به دلیل برخی ویژگیهای فطری و شخصیتی، محدویتهای ارتباطی، الگوی تربیتی ویژه، وابستگی شدید به والدین و اطرافیان، احساس نیاز به حفاظت و مراقبت، احساس کنترل و مراقبت نامرئی از سوی خانواده، حساسیت و ضربهپذیری زیاد، ضعف اطلاعات و تجربیات محیطی، موضع انفعالی در تعرضات جنسی و... استعداد بیشتری برای اغفال و فریب و ابتلا به ناهنجاریهای جنسی دارند.
🔸دخترانی که به هر دلیل در کش و قوس مراودات جنسی، از اعتبار و موقعیت شبه قدسی دوشیزگی بیفتند، یا بالاتر به حاملگیهای ناخواسته نیز مبتلا شوند، درصورت افشای عمومی، احتمالا شانس داشتن یک ازدواج مطلوب و آرزویی را برای همیشه از دست میدهند.
🔹غالب خانوادههای ایرانی نیز در چنین موقعیتی معمولا به دلیل هتک حرمت و لکهدار شدن شرافت خانوادگی، بر فرزندان دختر که مسبب این وضعیت شناخته میشوند، فشار مضاعفی تحمیل کرده و گاه آنها از خود طرد میکنند. از این رو، خانمها در قبال خطاها و لغزشهای جنسی، حتی در جایی که به زور و فشار طرف مقابل، به ناگزیر تسلیم اغراض هواخواهان شدهاند، تاوان و هزینههای سنگینتری متحمل خواهند شد.
🔸در تفکیک سنی نیز مطالعات و تجربیات چنین نشان میدهد که افراد نوجوان و جوان ( گروههای سنی ۱۲ تا ۳۰ سال) در مقایسه با افراد مسن، به دلایلی، استعداد بیشتری برای ابتلاء به آسیبهای گوناگون این حوزه (روابط و رفتارهای ناسالم و نابهنجار جنسی) دارند.
🔹این گروههای سنی نیز به دلایلی همچون ضعف جامعهپذیری و تربیت اجتماعی، بحران هويت و عدم شکلگیری شخصیت، آرمانگرايي و آرزوانديشي و اشتياق زياد به تغييرات محيط، غلبه احساسات و هيجانات، تلون مزاجي، تاثیرپذیری و تغييرپذيري سريع، تجربه درجاتي از شکاف مياننسلي و کاهش میزان تاثيرپذيري و الگوگیری از بزرگترها و نسلهاي پيشين، احساس شکاف ميان فرهنگ سنتي دريافتي از خانواده و مراکز تبليغ دين با القائات فرهنگي محيط، در معرض انواع توطئههاي مختلف فرهنگي دشمنان داخلي و خارجي قرار داشتن، ضعف تجربه و شناخت کافي در درک و تفسير معادلات پيچيده محيط، ضعف آمادگي براي رويارويي با انحرافات فکری و اخلاقی، ضعف فرهنگ مطالعه و مشاوره در جامعه و در ميان نسل جوان بويژه براي ارتقاي سطح فکري و بهرهگيري از تجربيات ديگران، درگيربودن با برخي مشکلات توانفرسا در حوزه انتخاب رشته تحصيلي، شغل، ازدواج، سبک زندگي، تحرک اجتماعي و... ، عدم دسترسي کافي به روحانيت انديشمند و هدايتگر و بهرهگیری از چهرههای برجسته و شخصیتهای الگویی به عنوان گروههای مرجع، تمایلات جنسی شدید تحت تاثیر ترشح هورمونهای جنسی، جاذبههای فیزیکی و ارتباطی، تمایل به تجربه ارتباطات جنسی جهت ارضای کنجکاوی یا حصول آمادگی برای ازدواج، در اختیارداشتن بهانههایی همچون انتخاب همسر، تجربه حضور در مکانهای مختلط مثل دانشگاهها، آمادگی و توان ریسک بالا برای هنجارشکنی و نقض قواعد اخلاقی و... آسیبپذیری بیشتری دارند.
🔸در تفکیک میان تجرد و تاهل نیز دریافت شهودی همگان این است که افراد مجرد، آسیبپذیری بیشتری دارند و همواره ازدواج بویژه شکل دائم آن به عنوان مامنی برای حصول مصونیت از انحرافات جنسی و مفری برای رهایی از ابتلا به آسیبها و کجرویهای جنسی توصیه میشود.
🔹اما متاسفانه این دریافت شهودی، چندان که باید با شواهد محیطی منطبق نیست. آمار مبتلایان به آسیبهای جنسی در میان متاهلان اعم از زن و مرد، اگر چه کمتر از مجردان است اما در نوع خود تامل برانگیز است. بدیهی است که پیوند زناشویی، به شرطها و شروطها میتواند آثار متوقع را ایجاد کرده و به مثابه دژی مستحکم، زوجین را از درغلطیدن به وادی پرجاذبه و وسوسهانگیز انحراف جنسی حفظ کند.
🔚 پایان
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✏️ بنویسید: ساسی....‼️
🎙بخوانید: اِبی....‼️
🐾 برداشت کنید: یهود....‼️
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @TebyanOnline
🆔 @sharafoddin_ir
#مصاحبه
♦️نظر دکتر شرف الدین درباره رساله دکتری عادل فردوسیپور
🎙مصاحبه با خبرگزاری مهر(۲۷ اسفند ۱۳۹۷)
🔹موضوع پایاننامه این دانشجو به صورت عام شهرت رسانهای و به صورت خاص برنامه ۹۰ است. در این رساله با ۱۵ نفر در خصوص برنامه ۹۰ مصاحبه شده و افراد مصاحبه شونده تاکید دارند که برنامه ۹۰ به دلیل موضوع فوتبال و شخصیت خود عادل فردوسیپور، مورد توجه است.
🔹در جلسه پیشدفاع، رساله وی ارائه شد که اشکالات و ایرادات زیادی داشت و دانشجو موظف به رفع آنها شد. در این جلسه هر داور حدود ۳ صفحه اشکال به رساله این دانشجو داشتند.
🔸به طور مثال در رساله این دانشجو آرا و دیدگاه اندیشمندان مختلف نقل شده اما این آرا دسته بندی صحیحی ندارد که وی بعدا این موضوع را اصلاح کرد. دیگر اشکال این رساله عدم معرفی افرادی است که با آنها مصاحبه گرفته شده است.
🔹در این رساله روش داده بنیاد انتخاب شده که این روش منطقی دارد و باید این منطق رعایت شود. اما در رساله منطق این روش به صورت فشرده مورد توجه قرار گرفته بود که به وی اعلام شد باید به صورت مرحلهای آن را انجام دهد. همچنین در این رساله شماره صفحه برخی منابع اعلام نشده که این موضوع نیز اصلاح شد. در ادبیات این تحقیق نیز بیشتر از منابع خارجی استفاده شده است.
🔸اگرچه که اشکالات مطرح شده در نسخه نهایی رفع شد ولی با توجه به اینکه عادل فردوسیپور در دفاع از رساله دکتری خود یک ترم تأخیر داشت، نمره پایاننامه وی از ۱۹ محاسبه شد.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
📣 اطلاعیه کانال
♦️ ضمن عرض ادب و احترام خدمت اعضای کانال خرد اجتماعی، به استحضار میرساند که مسیر کلی فعالیت این کانال در سال جدید با کمی تغییر نسبت به قبل، به شرح زیر میباشد:
1️⃣ زینپس محوریت پیامهای کانال بر روی پروندههای موضوعی مختلف قرار گرفته و سعی میشود تا در طول یک هفته یا بیشتر، مطالب مختلفی حول یک موضوع واحد منتشر شود. هرچند ممکن است به اقتضای مناسبات تقویمی و اجتماعی، مطالبی نیز خارج از موضوعات اصلی بیان گردد.
2️⃣ تبادل مطلب با کانالهای اندیشهای بیش از پیش انجام خواهد شد و پستها با آیدی کانال مبدا، در کانال خرد اجتماعی منتشر خواهند شد. از این رو از اعضای کانال دعوت میشود تا در این امر ما را یاری کرده و در صورت مشاهده مطالبی با موضوع پروندههای جاری کانال در فضای مجازی، آنها را برای ما ارسال نمایند.
3️⃣تا حد امکان سعی خواهد شد که اظهار نظرات، پرسش و پاسخها، انتقادات و پیشنهادات اعضای کانال نسبت به موضوعات و پروندههای مختلف، در کانال نشر داده شده و نظر دیگر اعضا نسبت به آنها مورد سنجش قرار گیرد. از این رو مشتاقانه پذیرای نقطه نظرات یا انتقادات اعضای محترم نسبت به مطالب موجود در کانال خواهیم بود.
4️⃣ از این پس، سعی خواهد شد تا گزارشی از مهمترین رویدادها و تولیدات رسانهای در زمینههای مختلف علوم انسانی در کانال عرضه شود تا دوستان نهایت استفاده را از آنها ببرند.
🌹 کانال خرد اجتماعی سالی پر خیر و برکت برای همه عزیزان آرزو میکند.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_ویژه
🗓 پرونده این هفته👇👇👇
✖️✖️✖️✖️✖️💢 منجی و موعود آخرالزمان 💢✖️✖️✖️✖️✖️
🔷 با ما همراه باشید....‼️
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
#پرونده_منجی
♦️امر به بازنمایی منجی و مهمترین رسانه آن
✏️احمد سیاح
🔷غدیر، عاشورا و اربعین چه ارتباطی با منجی آخرالزمان دارند؟
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
#پرونده_منجی
♦️امر به بازنمایی منجی و مهمترین رسانه آن
✏️احمد سیاح
🔹پیامبر در بخش مهمی از خطبه غدیر، با تأکید بر استمرار روند پیوسته نبوت و امامت، آغازگر آن را حضرت علی (ع) و خاتمهگرش را حضرت مهدی (عج) معرفی میکند. ایشان رویهای برای اتصال تمامی مؤمنان در طول تاریخ با رأس مذهب در قالب امامت و معطوف به آینده مهدوی شکل داده و برای آن، چیدمان و الگوی خطمشیگذاری شدهای را تبیین کردهاند.
🔸همچنین در واقعه غدیر کنشگری فعال مخاطبان، اعم از حاضران و غایبان، و سازمانها حتی در کوچکترین آن، یعنی خانواده، در قالب گفتن پدران و مادران برای فرزندان، مطالبه میشود؛ و رفتاری مناسب برای تحقق آن امر مطلوب از مؤمنان خواسته و برای آن بیعت و تأیید مخاطبان نیز گرفته میشود.
🔹از این رو میتوان نتیجه گرفت که بازنمایی منجی برای مردم از سوی پیامبر اسلام مورد امر قرار گرفته است.
🔸بنا بر روایات، حضرت حجت (عج) در هنگام ظهور، برای شناساندن خود به مردم دنیا، خویش را فرزند امام حسین (ع) معرفی میکند و این نشاندهنده آن است که جهانیان سیدالشهدا (ع) را در آن زمان میشناسند.
🔹از سوی دیگر، در منابع و مصادر سایر ادیان، مانند مسیحیت نیز نمونههایی در تأیید این مطلب همچون نشانهای که در انجیل متی درباره آخرالزمان آمده، مؤید این مبحث است: «آنگاه علامت فرزند آدم در آسمان پدیدار گردد، و در آن هنگام همه اقوام زمین سینهزنی کرده و فرزند انسان را مشاهده میکنند که بر ابرهای آسمان سوار گشته و با شکوه و جلالی عظیم میآید».
🔸اگرچه با وجود شبههافکنیها و تلاشهای کور عدهای، شاید به ادعای بعضی، مظاهر بیرونی عزا و دستهجات و سینهزنیهای خیابانی در برخی شهرهای ایران (شیعهخانه اهل بیت) کم شده باشد، اما تظاهر بیرونی این پیشبینی علائم ظهور در انجیل را میتوان اربعین تا اربعین در سراسر دنیا بهوضوح دید و این به معنای آن است که عاشورا و اربعین مهمترین رسانه برای بازنمایی منجی هستند.
📚 برگرفته از مقاله الزامات رسانهای تصویرسازی از منجی آخرالزمان: نفی بدیلسازیهای باطل و شیطانی مدعیان، نویسندگان: احمد سیاح، حسن زارعی متین، سید محمدحسین هاشمیان و سید حسین شرف الدین، (پژوهشنامه امامیه، شماره 11، بهار و تابستان 1399).
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#اطلاعیه_نشست
♦️نشست تخصصی" واگویهای از منجی موعود" با حضور رهبران و اندیشمندان ادیان و مذاهب پیرامون جایگه منجی در بین ادیان مختلف.
🔺ششم تا دوازدهم فروردین
🔻ساعت ۲۲ بصورت زنده
🔶میهمان امشب برنامه: آرش آبایی(دینپژوهِ یهودی و عضو انجمن کلیمیان تهران)
🔷این گفتگو را میتوانید در صفحه اینستاگرام و کانال آپارات فطرسمدیا دنبال و تماشا کنید.👇👇👇
🔺اینستاگرام فطرسمدیا 👈 اینجا
🔻کانال آپارات فطرسمدیا 👈 اینجا
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @fotrosmediatv
🆔 @sharafoddin_ir
#مقاله
#پرونده_منجی
♦️کذابها...!!(قسمت اول)
✏️احمد سیاح
🔷 رسانههای مدعی مهدویت، چه گفتمان فکری و اجتماعی را نشر میدهند؟
📚 برگرفته از مقاله الزامات رسانهای تصویرسازی از منجی آخرالزمان: نفی بدیلسازیهای باطل و شیطانی مدعیان، نویسندگان: احمد سیاح، حسن زارعی متین، سید محمدحسین هاشمیان و سید حسین شرف الدین، (پژوهشنامه امامیه، شماره 11، بهار و تابستان 1399).
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir