#پرونده_جمعیت
#مصاحبه
♦️چیستی و مشخههای پدیده گسست نسلی
🎙 سید حسین شرف الدین
🔶 مفهوم گسست نسلی، فاصله نسلی یانسلها، شکاف نسلی، انقطاع نسلی، تقابل نسلی و مفاهیم مشابه درجایی اطلاق میشود که نسلهای متوالی یک جامعه از اقتدای کامل به سنتهای فرهنگی ورسوم اجتماعی پیشینیان خود سرباز میزنند و به اقتضای تعلق خود به یک دوره تاریخی متفاوت، ناهمسویی در برخی سطوح را حق مسلم خویش و تاحدی اجتنابناپذیر میانگارند. این فاصله گاه آنچنان عمیق انگاشته میشود که از آن به گسست، شکاف و احیانا تعارض میان دو نسل تعبیر میشود. احتمالا واژه «فاصله نسلی» برای این منظور مناسبتر است.
🔷 فاصله نسلی خودرا در فاصله فکری، احساسی، ارزشی و رفتاری که به طور عام بین نسلهای مختلف به ظهور میرسد، پدیدار می سازد؛ به بیان دیگر، این فاصله هرچند با اختلاف درجه و به اشکال مختلف خود را در حوزه بینشها، ارزشها، نگرشها، تمایلات، خلقیات، نیازها، انتظارات، دغدغهها، ترجیحات، نمادها و مشخصا در سبک زندگی افراد نمایان میسازد.
🔰برگرفته از مصاحبه «فاصله میان نسلی» با پژوهش نامه افق مکث وابسته به موسسه فرهنگی- مطالعاتی صراط مبین، اردیبهشت 1398.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#مصاحبه
♦️چیستی و مشخههای پدیده گسست نسلی
🎙 سید حسین شرف الدین
🔶 فاصله نسلی درگذشته به دلیل کندی روند تحولات فرهنگی اجتماعی و غلبه سنتوارهها چندان محسوس و ملموس نبود و میزان اندکی نیز که در فاصلههای زمانی طولانی بوقوع میپیوست، هیچگاه به عنوان یک امر غیر عادی و یک مساله اجتماعی با آثار ونتایج خاص، قابل بحث و بررسی تلقی نمیشد. تقریبا از دهه 50 و 60 میلادی به این طرف است که موضوع فاصله نسلی در جوامع پیشرفته به یک معضل فرهنگی اجتماعی تبدیل شده و از ابعاد مختلف، مورد بررسی و تحلیل عالمان اجتماعی قرار گرفته است.
🔷 این پدیده هماکنون نه خاص کشورهای پیشرفته که تقریبا در همه کشورهای جهان هر چند با آهنگهای متفاوت درحال وقوع است. کشورهای جهان به میزانی که فرایند توسعه مدرن را در سطوح مختلف تجربه کرده باشند، با این مساله دست به گریبانند. درکشورما نیز این موضوع تقریبا از دهه 60 در مراکز علمی مطرح شد و مطالعات مقایسهای انجامشده گویای بروز تغییراتی آشکار و معنادار میان نسلهای متمادی این چند دهه بویژه میان نسل اولیهای بعد از انقلاب یعنی دهه شصتیها با نسل اخیر یعنی دهه هشتادیها و نودیها است.
🔰برگرفته از مصاحبه «فاصله میان نسلی» با پژوهش نامه افق مکث وابسته به موسسه فرهنگی- مطالعاتی صراط مبین، اردیبهشت 1398.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#معرفی_کتاب
🔶 •┈┈•• « تبیین جامعهشناختی مهریه » ••┈┈•
🔷 این کتاب به قلم سید حسین شرفالدین توسط مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برای اولینبار در سال 1380 منتشر و در سال 1391 در 391 صفحه تجدیدچاپ و روانه بازار شده است.
🔰 در ادامه به خلاصهای از فصلهای این کتاب آشنا خواهیم شد...!👇
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#معرفی_کتاب
♦️ تبیین جامعهشناختی مهریه
🔶 مهریه به عنوان یکی از حقوق مالی زن در جریان ازدواج، به دلیل جنبه حقوقی غالب، تاکنون کمتر مورد توجه منظرهای غیرحقوقی (به معنای متعارف) قرار گرفته است. نوشتار حاضر درصدد است تا این پدیده را از منظر مردمشناختی و جامعهشناختی (با رویکردی نظری و تحلیلی) که در مقایسه با بررسیهای انجامشده کاری نسبتاً جدید و بالطبع در مظان کاستیها و نقایص است، مورد مطالعه قرار دهد.»
🔷 کتاب «تبیین جامعهشناختی مهریه» از 6 فصل «کلیاتی از مبانی حقوق خانواده»، «تاریخچه مهریه»، «جایگاه مهریه و سایر حقوق مالی زن در نظام حقوقی اسلام»، «فلسفه وجوب مهریه از دیدگاه متفکران مسلمان»، «تبیین آثار و کارکردهای اجتماعی مهریه» و «علل زیادت مهریه در عصر و زمان حاضر» تشکیل شده است.
🔶 بررسی آثار و کارکردهای مهریه به عنوان یکی از حقوق مالی زن در جریان ازدواج در نظام حقوقی خانواده، هدف اصلی که این کتاب است که با توجه به نظریههای «کارکردگرایی ساختی غیرعلی»، «مبادله» و «کارکردگرایی ساختی علی» به آن پرداخته شده است.
👣 این مطلب ادامه دارد...!!
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#مصاحبه
♦️عوامل و زمینههای پدیده گسست نسلی
🎙 سید حسین شرف الدین
🔶فرایند نوسازی مدرن در ابعاد مختلف، شهرنشینی فزاینده و مهاجرت روستائیان به شهرها، ارتباطات گسترده میان فرهنگی بویژه از طریق رسانههای جهانگستر(ماهواره و اینترنت)، دسترسی آسان به تکنولوزیهای ارتباطی و رسانهای بویژه استفاده فعال از ظرفیتهای مختلف فضای مجازی(اینترنت، شبکههای اجتماعی و در معرض انبوه و انواع اطلاعاتبودن)؛
🔷افزایش سطح سواد و رشد شتابان تحصیلات عالی، بهبود شرایط زیستی و رهایی نسبی از نیازهای اولیه(وعطف توجه به نیازهای ثانونی و تفننی و تجملی زندگی)، زندگی در برزخ میان سنت و مدرنیسم، آزادی واستقلال بیشتر در مقایسه با نسلهای پیشین، امکانیابی تجربه و انتخاب گزینههای متعدد در عرصههای مختلف زندگی؛
🔶 تشدید فردگرایی، تضعیف سلطه پیشینیان و قبول این واقعیت که جهان بشری دستخوش تحولاتی عمیق شده و این روند بیوقفه و در سطوح و ساحتهای مختلف در حال ادامه است، آرمانگرایی در مقایسه با نسلهای پیشین که بیشتر واقعگرا بودند و مقایسه مستمر وضعیت خود با وضعیت معاصران آنها درجوامع پیشرفته.
👣 این مطلب ادامه دارد...!!
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
امتداد فلسفه اسلامی-استاد احمدحسین شریفی-1400.7.6.mp3.~~~.mp3
37.68M
#درسگفتار
♦️امتداد اجتماعی فلسفه
🎙احمدحسین شریفی
🔰 جلسه اول
🔶زمان: ۶/ ۷/ ۱۴۰۰
🔶محل: موسسه تخصصی فلسفه اسلامی
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @Ahmadhoseinsharifi
🆔 @sharafoddin_ir
#تلنگر
♦️سواد رسانهای امری چند بعدی و دست کم متضمن چهار سنخ از توانمندی است:
🔶 توانمندی شناختی(درک ابعاد معرفتی محصولات رسانهای توسط عقل)
🔷 توانمندی عاطفی(درک ابعاد هیجانی این محصولات توسط قلب)
🔶 توانمندی زیباشناختی(درک ابعاد هنری محصولات رسانهای توسط حواس)
🔷 توانمندی اخلاقی(درک ابعاد ارزشی این محصولات توسط عقل عملی).
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#معرفی_کتاب
♦️ تبیین جامعهشناختی مهریه
🔶 در فصل دوم این کتاب تاریخچه مهریه در تمدنهای پیشین؛ مانند تمدن بابل، آشور، یونان باستان، بربرها و نژاد ژرمن و همچنین در حقوق روم، حقوق عبری و تمدن هند، چین، ایران باستان و جزیرهالعرب آمده است. در تمدن بابل مرد در جریان زناشویی ملزم به پرداخت هدیهای به دختر پدر بوده است. در تمدن آشور مهر به عنوان قیمت و بهای زن رواج داشته است. در یونان باستان مرد ملزم به پرداختن چیزی (که عمدتاً به گاو یا معادل آن سنجیده میشد) در مقابل جهاز دریافتی، به پدر دختر بوده است. در حقوق روم در قالب یک معامله رسمی، مرد ملزم به پرداخت مبلغی به والدین همسر خویش بوده است که در دورههای بعد به خود زن تعلق یافته است. در ایران باستان از مهر به عنوان هدیهای که مرد در مقابل اسقاط حق پدر بر دخترش به او میپردازد، یاد شده است.
🔷 همچنین در این فصل نوع مهریه در ادیان مختلف مانند آیین زرتشت، آیین مسیحیت و آیین یهود نیز عنوان شده است. در آیین زرتشت مهر با کمیت نسبتاً معینی، بهعنوان اموال اختصاص زن رواج داشته است. مطابق برخی تعابیر تورات، مهر حق اختصاصی پدر دختر است. در مسیحیت کاتولیک، حق ویژهای برای زن به عنوان مهر تعیین نشده است.
👣 این مطلب ادامه دارد...!!
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#معرفی_نشریه
♦️آیین شعور (ویژهنامه بررسی فلسفه مناسک دینی)
🔶 سیاُمین شماره از نشریه دیدهبان اندیشه
🔷 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
❇️ مصاحبه دکتر شرفالدین درباره تاثیر کرونا بر مناسک مذهبی را در این شماره از نشریه دیدهبان اندیشه بخوانید👇
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
🆔 @sharafoddin_ir
DIDEBAN_ANDISHE_N0.30_web.pdf
12.92M
#معرفی_نشریه
♦️آیین شعور (ویژهنامه بررسی فلسفه مناسک دینی)
🔶 سیاُمین شماره از نشریه دیدهبان اندیشه
🔷 نشریه دیدهبان اندیشه در این شماره سعی دارد تا به مهمترین شبهات جریان روشنفکری در فضای مجازی پیرامون «نقد مناسک عاشورایی» پرداخته و این موضوع را مورد نقد و بررسی قرار دهد.
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
🆔 @sharafoddin_ir
#اطلاعیه
#نشست
♦️«سرگرمی در رسانههای جمعی از دیدگاه اسلام»
🎙با سخنرانی دکتر سیدحسین شرف الدین
🔶 دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق
🔷 زمان: پنج شنبه 20 آبان ماه، ساعت 10-12
🔰 لینک نشست :
https://vc.isu.ac.ir/ch/4001-561205101
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
امتداد فلسفه اسلامی . استاد احمد حسین شریفی جلسه دوم 3آبان 1400.mp3
27.66M
#درسگفتار
♦️امتداد اجتماعی فلسفه
🎙احمدحسین شریفی
🔰 جلسه دوم
🔶زمان: ۳/ ۸/ ۱۴۰۰
🔶محل: موسسه تخصصی فلسفه اسلامی
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @Ahmadhoseinsharifi
🆔 @sharafoddin_ir
🔔 یادآوری نشست امروز با عنوان «سرگرمی در رسانه جمعی از دیدگاه اسلام»
⏰ ۱۰ تا ۱۲
🔰 لینک نشست :
https://vc.isu.ac.ir/ch/4001-561205101
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#مصاحبه
♦️پیامدهای پدیده گسست نسلی
🎙 سید حسین شرف الدین
🔶 از پیامدهای شکاف میاننسلی می توان به مواردی اشاره کرد: اخلال در فرایند جامعهپذیری و انتقال میراث فرهنگی و تمدنی، تضعیف تدریجی امکان بهرهگیری از اندوختههای فرهنگی تمدنی، بهمخاطرهافتادن یکپارچگی و وفاق اجتماعی به دلیل کاهش توافق و تفاهم بر سر باورها، ارزشها و قواعد زیستی پایه؛
🔷 ضعف ارتباط معنایی و مفهومی بین نسلی، بروز درجاتی از ناهمنوایی در ناحیه آرمانها و اهداف ملی، بروز درجاتی از اختلالات هویتی، کاهش زمینههای همزیستی و سلوک اجتماعی، رشد ناهمزبانی و کاهش زمینه گفت وگو، بروز تعارضات موضعی و افزایش هزینه های کنترل اجتماعی.
👣 این مطلب ادامه دارد...!!
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
گفتمان-سازي-در-زمينه-افزايش-جمعيت.pdf
191.3K
#پرونده_جمعیت
#مصاحبه
♦️گفتمان سازی در زمینه افزایش جمعیت
🎙 سید حسین شرف الدین و محمدحسین پوریانی
🔶 منتشرشده در دوفصلنامه رسانه و خانواده، شماره 8 و 9، پاییز و زمستان 1392.
🔷 مطالعه متن این مصاحبه به تمام دغدغهمندان و متولیان امور فرهنگی توصیه میگردد.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#معرفی_کتاب
♦️ تبیین جامعهشناختی مهریه
🔶 فصل سوم به بررسی جایگاه مهریه و سایر حقوق مالی زن؛ اعم از نفقه و ارث، اختصاص دارد. در ابتدای این بخش مفهوم مهر در لغت، آیات و روایت عنوان شده است و سپس به گزیدهای از تدابیر حقوقی و اخلاقی در حمایت از مهر اشاره شده است. از آن جهت که در اسلام مهر حق زن است که به عنوان هدیهای از جانب مرد به او اعطا میشود، «اختصاص دادن مالکیت مهر به زن و محروم ساختن اولیا»، «عدم بخشش تمام مهر صغیره به وسیله اولیا»، و «تحریم برخی از انواع نکاح دوران جاهلیت که به نوعی به تضییع حقوق او به طور خصوص مهر منتهی میشد» از جمله راهبردهایی است که اسلام جهت حمایت از زن و مالکیت مهر او اتخاذ کرده است.
🔷 در این فصل همچنین احکام فقهی و حقوقی مهر و انواع آن، کمیت مهر در روایات، حق نفقه و حقالارث نیز بیان شدهاند. نفقه یکی دیگر از حقوق مالی زن است که به موجب آن، شوهر موظف است کلیه لوازم و احتیاجات همسر را اعم از نیازهای شخصی یا آن چه انجام وظایف و ایفای نقشهای محول خانوادگی یا انتظارات و توقعات متعارف، آن را ضروری میسازد، تأمین کند. حقالارث نیز یکی دیگر از حقوق مالی متقابل زوجین در نظام اسلامی است که هر یک در صورت فوت دیگری، طبق شرایط خاصی از متوفا ارث میبرد.
🔶 در این فصل به شیربها نیز اشاره شده که عبارت است از هدیهای که از جانب مرد به مادر همسر پرداخته میشود که در کیفیت دریافت و پرداخت آن، صور متعددی وجود دارد که برخی از نظر اسلام مجاز و برخی ممنوع است.
👣 این مطلب ادامه دارد...!!
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#نقد_فیلم
♦️بازنمایی فلسفه غرب در «بازی مرکب»
✍️محمدحسین کتابی
🔷 فیلم بازی مرکب، بهواقع روایتی نقادانه از جامعه و فلسفه فعلی در غرب است. جامعهای که در آن مؤلفههای ضدانسانی و ضدتمدنی همچون خشونت، قمار، ربا، ماشینیسم، دموکراسی، خودخواهی، دینگریزی و خداناباوری یافت میشود. کارگردان درعین اعتراض به بعضی از این مؤلفههای موجود در جامعه، خود پاسخ و راهحل کاملاً غلطی را برای جامعه جدید ارائه داده و با تایید قمار و خشونت، داعیه مساوات را مطرح میکند. البته کارگردان چندان دینگریز هم نیست؛ بلکه او از ادیان توحیدی میگریزد. فردی بودایی در این فیلم شخصیت اصلی را بر عهده دارد و در نهایت به عنوان برنده مسابقه معرفی میگردد. در این فیلم تمام بازیکنان و حتی تمام کارکنان این تشکیلات، تحت کنترل یک مرکز رصد قرار دارند و بهصورت تمام وقت، «کنترل» میشوند.
🔶 هرچند عنوان سریال از یک بازی قدیمی کرهای تحت عنوان «بازی ماهی مرکب» اخذ و اقتباس شده؛ اما این واژه تداعیگر مقوله «جنگهای ترکیبی» است که چند سالی است توسط تمدن غرب علیه انقلاب اسلامی آغاز شده است. جنگهایی که هدف آن نابودی کامل دین توحیدی اسلام و انقلاب اسلامی است و پیروز آن را، تمدن و فلسفه لذتجوی روم باستانِ مدرن شده، اعلام میکند و کره جنوبی «پرچمدار» این جنگ خواهد بود. بازگشت به فلسفه لذتجوی روم و ادیان شرکآلود یونان، بدون حضور فراماسونرها، مدینه فاضله کارگردان است.
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
🆔 @sharafoddin_ir
آسیب-شناسی-تعاملات-اجتماعی-در-ایران-معاصر.pdf
240.8K
#سخنرانی
#پیشنهاد_دانلود
♦️آسیبشناسی تعاملات انسانی در جامعه ایران
✳️ پیشنهادات دکتر شرفالدین به دولت سیزدهم
✴️ منتشرشده در کتاب «بسته راهبردی مواجهه با آسیبهای اجتماعی با رویکرد اسلامی»، دانشگاه شاهد، تابستان1400 (صفحات 29 تا 36)
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#مصاحبه
♦️ فاصله نسلی در ایران
🎙 سید حسین شرف الدین
🔶در جامعه ایران آثار و شواهد متعددی دال بر بروز درجاتی از فاصله نسلی حتی در نحوه تعامل با فرهنگ دینی به ظهور رسیده؛ اگر چه غلبه سنت چندان اجازه تظاهر به این دگراندیشیها و دگرخواهیها نمیدهد. ازباب نمونه میتوان به این موارد اشاره کرد:
🔷رشد قرائتهای متفاوت دینی در میان عامه مردم، رشد دینداری فردی و شخصی، مرجعیتگریزی، گرایش به معنویتهای نوظهورو سکولار، رشد مناسکگرایی، گرایش به دینورزی احساسی که نشانه روش آن را میتوان در اقبال گسترده جوانان از مجالس مداحیها و محصولات فرهنگی آن و در مقابل کاهش تمایل به مجالس وعظ و سخنرانی علما، افول جایگاه سنتی روحانیت، تعدد و تکثر مبلغان و مفسران عقاید و آموزههای دین، کالاییشدن محصولات دینی و ارزشگذاری آنها با منطق بازار و میزان عرضه و تقاضا.
👣 این مطلب ادامه دارد...!!
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#تلنگر
✳️ رهبر انقلاب: من اين را مىخواهم عرض كنم كه در منزل خودِ من، همه افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان مىبرد. خود من هم همينطورم. نه اينكه حالا وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه مىكنم؛ تا خوابم مىآيد، كتاب را مىگذارم و مىخوابم. همه افراد خانه ما، وقتى مىخواهند بخوابند حتماً يك كتاب كنار دستشان است. من فكر مىكنم كه همه خانوادههاى ايرانى بايد اينگونه باشند. توقّع من، اين است.
✴️ بايد پدرها و مادرها، بچهها را از اوّل با كتاب محشور و مأنوس كنند. حتّى بچههاى كوچك بايد با كتاب اُنس پيدا كنند. مردم بايد بيش از خريدن بعضى از وسايل تزييناتى و تجمّلاتى - مثل اين لوسترها، ميزهاى گوناگون، مبلهاى مختلف و پرده و... -، به كتاب اهميّت بدهند. اوّل كتاب را مثل نان و خوراكى و وسايل معيشتى لازم بخرند؛ بعد كه اين تأمين شد به زوايد بپردازند.
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#یادداشت
♦️ مشوقهای رشد جمعیت
✍️ سید حسین شرف الدین
🔷 در جامعه سنتی دواعی غریزی و روانی در گام اول و دواعی خانوادگی و خویشاوندی، در گام دوم، محرک و مشوق اساسی افراد به تولید و تکثیرنسل بوده است. برای مثال، زوجین در ابتدای ازدواج عمدتا برای ارضای میل غریزی و عاطفی، اثبات سلامت بیولوژیک، رهایی از بار طعنهها و فشارهای اجتماعی، رونق بخشی بیشتر به زندگی مشترک، احیانا کسب امتیاز و اعتبار اجتماعی به تولید یک یا دو فرزند اقدام میکردند. بعد از این مرحله، انگیزه ها و دواعی ثانوی و بیرونی پا در میانی می کرد و آنها را آگاهانه و ناآگاهانه به ازدیاد نسل و تکثر و تعدد اولاد سوق میداد.
🔶 انگیزههایی همچون کسب منزلت اجتماعی، بسط خانواده گسترده(که خود تنها هستهای از آن شمرده میشدند)، رقابت با سایر برادران و خواهران، کسب قدرت اجتماعی بیشتر(در قیاس با سایر خانوادهها و عشیرهها)، افزایش نیروی کار برای رونقبخشی به اوضاع اقتصادی، امکانیابی وصلت با خانوادهها و اقوام مختلف(گرفتن عروس و دامادهای متعدد)؛ در این مرحله مشوق و مهیج افراد به زیادت نسل میشد. برای تامین این هدف، گاه تعدد زوجات ضروری تشخیص داده میشد.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#اطلاعیه
#همایش
♦️ علامه مصباح یزدی؛ فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی
✳️ اولین سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی(ره)
⏰ چهارشنبه سوم آذرماه 1400
✴️ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#تبادل
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#مصاحبه
♦️راهکار مقابله با فاصله نسلی
🎙 سید حسین شرف الدین
🔷 اعمال تدابیری ازاین دست میتواند در مواجهه واقعبینانه با پدیده فاصله نسلی تا حدی کنترلناپذیر و مهارناشدنی موثر باشد:
🔺 اصلاح فرایند جامعهپذیری و فرهنگپذیری میان نسلهای پیاپی، نقد مستمر سنتها و تلاش در همسوسازی آنها با ضرورتها و اقتضائات زمانه(به جای جزم وجمود و تعصبورزی بیدلیل)، گشودگی در پذیرش تغییرات و نوآوریهای مفید و موثر زمانه، تقویت فرهنگ گفتوگو میان نسلها، توجهدادن به اصالتها و عناصر هویتبخش و نقد ارزشمندی هر نوع تغییر؛
🔻آموزش مهارتهای زندگی برای کنارآمدن واقعبینانه با تحولات، انجام اصلاحات ساختاری برای مهار افراط و تفریطها(که گاه به خود تخریبی دامن میزند)، گفتمانسازی متناسب و پذیرش درجاتی از این فاصله به عنوان یک واقعیت طبیعی و اجتنابناپذیر و تندادن به ملزومات قهری آن.
🔚 پایان
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
علامه-طباطبائي-و-بنيادهاي-هستي-شناختي-فرهنگ.pdf
355K
#مقاله
#پیشنهاد_دانلود
♦️علامه طباطبایی و بنیادهای هستیشناختی فرهنگ
✍️ سید حسین شرف الدین
❇️ به مناسبت ایام بزرگداشت مرحوم محمدحسین طباطبایی.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir
#پرونده_جمعیت
#یادداشت
♦️ مشوقهای رشد جمعیت
✍️ سید حسین شرف الدین
🔷 در جامعه مدرن تحت تاثیر برخی تحولات در سطوح نرمافزاری و سختافزاری، دواعی اولیه تولید نسل تاحدی فروکاسته و تضعیف شده است. بسیاری از افراد ترجیح میدهند سالهای اولیه زندگی مشترک را بدون فرزند که بزعم آنها، آمدنش مشکلاتشان را مضاعف خواهدساخت؛ بگذرانند. انگیزهها و دواعی ثانوی نیز کاملا از میان رفته یا قویا تضعیف شده است. از این رو، دولتها به نمایندگی از سوی جامعه و در راستای تامین اهداف ملی و سیاستهای توسعهای خود را موظف میدانند تا با توسل به اهرمهای تشویقی جوانان را به تولید نسل، دست کم در حد جایگزین، وسوسه کنند.
🔶 مشوقهایی همچون اعطای وام ازدواج، اولویتدهی به استخدام متاهلان، اعطای وام مسکن، تامین بخشی از اجارهبها، دادن مرخصی با حقوق به خانمهای کارمند در ماههای منتهی به زایمان و چند ماه پس از آن، تامین بخشی از هزینههای عادی بچهداری و... در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای تحقق این هدف یعنی ترغیب خانوادهها به تولید نسل و در ادامه به تکثیر و افزایش آن اتخاذ شده است.
🔷 برخی دولتها هراسافکنی در میان خانوادهها(اینکه فرزندان خانوادههای کم اولاد با چه مشکلاتی در آینده مواجه خواهند بود) را نیز به فهرست فوق افزودهاند. جالب اینکه طبق مطالعات، این سیاستها نیز برغم جاذبههای ظاهری، در عمل چندان موثر نبوده است یا دست کم انتظارات سیاستگذاران و کارگزاران امور را تامین نکرده است.
#اختصاصی
📌آدرس کانال؛
🆔 @sharafoddin_ir