✍یک خاطره و دریایی از سخن... (قسمت دوم)
✅ در قسمت قبل، خاطره حضور حضرت امام(ره) در بیمارستان و بدحجابی پرستاران و واکنش امام را نقل کردم و اینکه ایشان همان کسی هستند که در مقابل ابرقدرتها یک ذره کوتاه نمیآیند اما در مقابل پرستاران حتی مطالبه باحجاب شندنشان را هم نمیکنند.
به این اشاره کردم که برخی شاید از این رفتار امام موافقت ایشان با حجاب آزاد را برداشت کنند اما امام همان کسی هستند که به حضور بیحجاب زنان در ادارات پیش از رفراندوم جمهوری اسلامی اعتراض میکنند.
✅ نمونهای دیگر، اعتراض حضرت امام(ره) به برهنگی زنان در سواحل شمال است و یا حتی سکوت ایشان در مقابل برخی اقدامات مثل الزام حجاب در نهادهای نظامی برای زنان شاغل و... مؤید این است که ایشان موافق حجاب آزاد نیستند.
✅ برای اینکه نکته اصلی رفتار حضرت امام مشخص شود، به خاطره دیگری از یکی از مسئولان حفاظت بیت ایشان اشاره میکنم:
👈«ورودیهای منتهی به حسینیه جماران مثل خیابان جمشیدیه، خیابان یاسر و خیابان جماران مشکلات زیادی برای ما در بر داشت. بعضیها که از این ورودیها عبور میکردند در ماشینهایشان نوار مبتذل میگذاشتند، گاهی اسباب قمار و شراب حمل میکردند. بعضی از زنان یا بدحجاب بودند و یا وضع ظاهری خیلی نامناسبی داشتند. این امر در بازرسیها برادران دژبان را خسته میکرد تا جایی که بعضی از پاسداران، حاضر نبودند در چنین نقاطی پست بدهند.
چندین بار خدمت امام پیغام دادیم و پرسیدیم که با این مشکلات چگونه باید برخورد کنیم و چون بعضی زنها از روی عمد با وضع نامناسبی ظاهر میشوند، ممکن است در مواجهه با این افراد به گناه بیفتیم، بعضی هم اینطور هستند و اهمیتی به موضوع نمیدهند.
امام در پاسخ فرمودند: به پاسداران عزیز بگویید، خسته نباشید، تا دنیا بوده، اینطور بوده است و چنین آدمهایی هم بودهاند و اما اینکه پرسیدهاید تکلیف شما چیست؟ پاسخ این است که شما اجبار ندارید، وقتی رادیو و یا ضبط کسی خاموش است دکمه رادیو و ضبط او را فشار بدهید که ببینید نوار او چه میخواند.
امام فرمودند: شما از کجا میدانید چیزی که در بطریهای داخل ماشین بعضیهاست شراب است شاید
چیز دیگر باشد. اگر مطمئن شدید شراب است میتوانید محتوای آن را در جویی خالی کنید و ظرفش را به او پس بدهید. امام فرمودند: در رابطه با خانمهای بیحجاب و بدحجاب هر کاری که در کل مملکت مسئولین با آنها انجام میدهند، شما هم پیرو قوانین کشور باشید و آن را انجام بدهید. امام میگفتند: مملکت ما که در این یک تکه جا -جماران- خلاصه نمیشود که بخواهید برای آن قانون وضع کنید و یا دور آن را حصار بکشید. [۳]
✅ اولین نکته هر دو خاطره، اینکه امام برای جنبه شخصی خودشان یک خصوصیتی غیر از دیگر افراد قائل نیستند؛
نکته دوم: اینهایی که ناامید میشوند که اوضاع نسبت به اول انقلاب خیلی خراب شده است، چندان هم ناامید نباشند.
نکته سوم: برخلاف برخی که حتی در مبارزات خود با مشکلات اقتصادی و سیاسی هم دنبال رفتارهای فراقانونی و خارج از ساختار هستند، امام حتی در مبارزه خود با مشکلات فرهنگی نیز به دنبال مبارزه ساختاری و قانونی هستند.
برای فرهنگ سازی در جامعه باید گام به گام عمل کرد یکی از ابزارهای آن، قانونگذاری است، یکی از ابزارهایش، امر به واجب و نهی از حرام عمومی است تا رفته رفته واجب، معروف شود، و حرام منکر شود.
✅ قانون حجاب اجباری در سال ۱۳۶۲ش در مجلس شورای اسلامی تصویب میشود و تا پیش از آن برخی خودسرانه ولو دلسوزانه تلاش داشتند با بیحجابی مبارزه عملی کنند که چون در قالبهای تشخیص فردی و بدون ضابطه بود با افراطهایی مواجه میشدند که حتی مورد اعتراض حضرت امام نیز مواجه میشوند:
👈«ممكن است تعرض به زنها در خيابان و كوچه و بازار، از ناحيه منحرفين و مخالفين انقلاب باشد. از اين جهت، كسى حق تعرض ندارد و اين گونه دخالتها براى مسلمانها حرام است، و بايد پليس و كميتهها از اين گونه جريانات جلوگيرى كنند.» [۴]
📌یکی از ارکان سیره حضرت امام برای ایجاد اصلاح اجتماعی، استفاده از ساختارهای کلان و حاکمیتی است، امری که طرح حضرت آقا در ترسیم گامهای انقلاب: انقلاب – نظام – دولت و سپس جامعه اسلامی نیز مشهود است؛ اما متأسفانه برخی هنوز هم متوجه این مسأله نیستند و با اقداماتی از جنس تلاشهای فدائیان اسلام در زمان طاغوت که نتیجه آن دلزدگی مردم و خودشان از نظام اسلامی است؛ به دنبال اصلاحگری هستند.
.........
📝ارجاعات:
[۳] رجائی، غلامعلی، تشنه و دریا (خاطرات یکی از پاسداران بیت امام، محمدتقی رضاییکوپایی)، چ دوم، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ۱۳۹۲ش. صص: ۵۱-۵۲.
[۴] (۱۳ تیر ۱۳۵۹) صحيفه امام ؛ ج ۱۲؛ ص: ۵۰۲.
....
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍️ عشق مردم به انقلاب...
✅ چندروزی است که مشغول مطالعه خاطرات «محمدتقی رضایی کوپایی» از مسئولان حفاظت بیت امام هستم، ایشان که قریب به ۹ سال در جماران به عنوان پاسدار بیت امام حضور داشته است، خاطرات بسیار متعدد و جالبی از عشق و علاقه مردم به انقلاب و حضرت امام و عشق امام به مردم دارد، چقدر ما بیهنریم که از دل این خاطرات کلیپها و فیلمهای مستند نمیسازیم. یکی از این خاطرات که بسیار به دلم نشست را اینجا میآورم:
👈«یکی از دوستان که کمکهای مردمی را برای جبههها جمعآوری میکرد، میگفت: یک روز در خیابان شریعتی بالای قلهک در کوچه با یک وانت لندکروز کمکهای مردمی را جمع میکردیم. به یک پیرزن رسیدیم، دویست تومان پول به ما داد و گفت: حاج آقا این کل دارایی من است. صد تومانش را بردار برای کمک به جبهه و بقیهاش را به من بده. وقتی خواستم بقیه پولش را به او بدهم، صد تومان را که گرفت، مقداری که رفتم مرا صدا زد و گفت: پنجاه تومان دیگر را هم بردار، پنجاه تومان باقیمانده برای من کفایت میکند و افزود: خدا بزرگ است.
او روزیدهنده و خالق ماست. چند خانه آن طرفتر به منزل خانم جوانی رسیدیم که جلوی درب منزلش به انتظار ایستاده بود. مقداری وسایل و خوراکی به من داد. در دستش یک انگشتری بود. یکی دو بار به من نگاه کرد. احساس کردم، میخواهد آن را از دستش خارج کند و به عنوان کمک به جبههها بدهد اما دلش نمیآید. بعد از اینکه از او دور شدم، دیدم دوان دوان به سمت من آمد و آن حلقه طلا را که در دست داشت بیرون آورد و به من داد و در حالی که گریه میکرد، گفت: این تنها یادگار همسر شهیدم بود. این را هم در راه خدا میدهم و ثوابش را به روح او هدیه میکنم.
امام میفرمود: ما افتخار میکنیم که در میان چنین مردمی داریم زندگی میکنیم که نظیر آنها حتی در صدر اول اسلام هم یافت نمیشده است. چقدر دیدن این صحنهها لذتبخش بود.»
....
📝 ارجاع:
رجائی، غلامعلی، تشنه و دریا (خاطرات یکی از پاسداران بیت امام، محمدتقی رضاییکوپایی)، چاپ دوم، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، مؤسسه چاپ و نشر عروج، ۱۳۹۲ش.
....
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عاشق اینجور آدمهایی هستم.
آدمهایی که یک دنیا تجربه هستند، فراز و نشیب دنیا رو زیاد دیدن، جرأت دارند، حرفهایشان را هم در عمل ثابت کردهاند.
خدا با این آدمهاست، آدمهایی که حرکت میکنند، تلاش میکنند، توکل دارند، زود خسته نمیشوند، بزرگ فکر میکنند.
یکی از علتهایی که عاشق امام خمینی هستم هم همین چیزهاست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینم یه نمونه دیگه از کسایی که گفتم عاشقشون هستم.
البته در یک فضای متفاوت.
کسانی که مرد میدان هستند، کسانی که در هر میدانی وارد شوند، تاثیر گذارند، بر سختیها سوار میشوند برای اوج گرفتن، موانع نمیتواند آنها را از رسیدن به هدفشان بازدارد.
🔸شهید عبدالله زاده فرزند فرمانده سابق حفاظت اطلاعات ناجا که ۱۳ خرداد امسال در تدمر سوریه به شهادت رسید.
بنده خدا دکتر نمکی توی این ایام کرونا برای مردم بسیار زحمت کشیدند.
اگر هم به ایشان و عملکرد وزارت بهداشت نقد داریم، به حجم عظیم مشکلات وزارت بهداشت و نقاط مثبت عملکرد آن هم نگاه کنیم.
این رفتار زشتی که کسی را با فشار سوال و نقد عصبانی کنیم و مجادله راه بیاندازیم روش مؤمنانه نیست.
از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در حدیثى روایت شده است: «ماضَلَّ قَوْمٌ بَعْدَ اَنْ هَداهُمُ اللّهُ اِلاّ اُوتُوا الْجَدَلَ; هیچ گروهى را بعد از آن که خدا هدایتشان کرد گمراه نشدند مگر آن که گرفتار جدال شدند»
خودمان را بگذاریم جای کسی، ببینیم دوست داشتیم اینگونه در منگنه قرار بگیریم؟!
ولو کسی اشتباه کرده باشد، و میخواهیم نقدش کنیم، ببینیم حاصل لحن و بیان ما به رسوایی و افساد او میانجامد یا حفظ آبرو و اصلاحش.
✍️خرج دادن امام برای روضه در دوران فشار اقتصادی...
🔰 «دکتر عباس زریاب خویی» از شاگردان حضرت امام نقل میکنند:
👈«در سال ۱۳۲۱هـ.ش که گرانی شدید و فوق العادهای بود، وضع اقتصادی خیلی بد بود. نانهای آن زمان خیلی بد بود، نانی درست میکردند به نام نان دولتی که ماشینی درست میشد، گویا مخلوط با خاکاره بود یا چیزی دیگری، نمیدانم. من از آنها نمیخوردم یعنی نمیتوانستم، بخورم. من برنج و سیب زمینی استفاده میکردم و یا گاهی از اوقات صبحها مجبور میشدم و یک تکه نان قندی از مغازه نانوایی نزدیک مدرسه فیضیه میگرفتم که آن هم خیلی گران بود؛ ولی بقیه ایام با همان سیب زمینی و برنج روزگار میگذراندیم. پس از چندی یک مرتبه آرد را آزاد کردند و نان گرانتر شد. در آن ایام محرم، روزی آقا(امام خمینی) به من فرمودند: به منزل ما روضه بیایید. من رفتم، یک مرتبه چشمهایم خیره شد. دیدم که آقا صبحانه تهیه کردهاند. نانهای سفید سنگک خیلی خوب و اعلا که من تا آن روز در قم ندیده بودم.
بدون تعارف شروع به خوردن کردم. ایامی بود که مردم آزاد بودند که آردی تهیه کنند و بدهند نانواییها بپزند. ایشان هم به خاطر روضه خوانی همین کار را کرده بودند.
...
📝ارجاع: امام(س) به روایت دانشوران، چ سوم، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ۱۳۹۲ش، صص: ۱۷۸-۱۷۹.
.........
📌پینوشت: هرسال به محرم و صفر که میرسیم؛ یک عده که تا حالا نگران هیچ حکم اسلام نبودهاند، دم محرم نگران اسراف میشوند و دعوت به کمک به محرومان عوض سفره عمومی دادن، میکنند. در عروسیهایشان که اسم خودشان است هر اسرافی و پرخوری میکنند اما به محرم و صفر که میرسد دعوت به غذای ساده یا اطعام خاص فقرا میکنند.
ملت هم در جواب آنها معمولا میگویند اسراف نیست، یا پول خودش را هرجور دلش بخواهد خرج میکند، یا این عزاداریها اسلام را زنده نگهداشته، این عزاداریها موجب میشود ملت به فقرا هم کمک کنند و... اما یک جواب خوب هم برای این جماعت این است که اگر قرار است کسی برای اسلام دل بسوزاند، خود خدا و اهل بیت هستند که پول مشخص میکردند برای هزینههای برگزاری مجلس عزاداری، دعوت میکردند به اطعام دادن به صورت عمومی نه اینکه خاص فقرا باشد.
در حدیثی قدسی در مناجات حضرت موسی با خداوند در کتاب مجمع البحرین آمده است:
👈«وَ مَا مِنْ عَبْدٍ أَنْفَقَ مِنْ مَالِهِ فِی مَحَبَّهِ ابْنِ بِنْتِ نَبِیِّهِ طَعَاماً وَ غَیْرَ ذَلِکَ دِرْهَماً إِلَّا وَ بَارَکْتُ لَهُ فِی الدَّارِ الدُّنْیَا الدِّرْهَمَ بِسَبْعِینَ دِرْهَماً، وَ کَانَ مُعَافاً فِی الْجَنَّهِ، وَ غَفَرْتُ لَهُ ذُنُوبَهُ.»
اگر بندهای مقداری از مالش را به خاطر محبّت به فرزند دختر پیامبر، به طعام یا غیر آن انفاق نماید، خداوند در دنیا هر درهمی را به هفتاد درهم به او برکت دهد و وی در بهشت در حال عافیت خواهد بود و گناهانش را میآمرزم.
جالب است که بین علما این سنت برقرار است که علاوه بر عروسی و میهمانی که غذای خوب به ملت میدهند؛ در مجلس روضه و عزاداری غذای خوبتر میدهند. اگرچه باید دقت کرد نعمت خدا هدر نرود اما در محبت اهل بیت و اطعام مردم جای برای صرفهجویی نیست.
....
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍۴۰ سالگیام آرزوست...
🎙دکتر عباس زریاب خویی از شاگردان قدیمی حضرت امام نقل میکنند:
👈«امام به لحاظ هوش و استعداد خیلی برجسته بود. اولین باری که من به خدمتشان رسیدم ۱۳۱۶ش و سن ایشان ۳۵ سال بود. ایشان در سال ۱۳۲۱ش روزی به من فرمودند: من تا حالا نمیدانستم من الآن به چهل سالگی رسیدهام و حالا میفهمم معنی آن بلوغ و کمال را که آدم در چهل سالگی پیدا میکند یعنی چه. الآن حس میکنم واقعا ۴۰ سالگی سن کمال است، سن کمال عقلی و سن کمال معنوی است. من الآن دگرگون شدهام. در آن دوره یعنی ۱۳۱۶ش طلاب و علمای همسن و سالشان در درجه سوم و چهارم بودند، در صورتی که ایشان در درجه دوم قرار داشتند نسبت به سن خود خیلی بالاتر بود، یعنی در ردیف آقا شیخ محمدعلی عراقی (آیتالله اراکی) بود و میتوان گفت بلافاصله بعد از مراجع ثلاثه (آیات عظام صدر، حجت، خوانساری) ایشان قرار داشت.»
.....
📝 منبع: امام(س) به روایت دانشوران، چ سوم، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، ۱۳۹۲ش، ص: ۱۸۱.
..........
🔻پینوشت: سن ۴۰ سالگی را سن وحی انبیاء دانستهاند و تا پیش از آن انبیاء دارای الهاماتی هستند اما از سن ۴۰ سالگی است که وحی بر آنان نازل میشود. پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله) نیز در ۴۰ سالگی مبعوث شدند. ۴۰ سالگی را سن بلوغ کامل انسان و دور شدنش از رفتارهای بچگی میدانند؛ قرآن در مورد آن میگوید:
«وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ كُرْهاً وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً حَتَّى إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعينَ سَنَةً...» (۱۵ احقاف).
به تعبیر برخی از مفسیرن در ذیل این آیه سن ۴۰ سالگی اوج «بَلَغَ أَشُدَّهُ» یعنی اوج کمال عقلی انسان است.
🔻پدرم خیلی وقتها که حرفی میزنم یا کاری میکنم که مورد پسندش نیست، میپرسد: هنوز ۴۰ سالت نشده؟! سالیانی است منتظرم به ۴۰ سالگی برسم ببینم در این سن چه خبر است؟ خبری میشود؟ یا امید پدر را کاملا ناامید میکنم.😊
🔻 ما به چهل سالگی و بلوغ انقلابمان هم خیلی امید بستهایم ان شاء الله از این به بعد اشتباهات کمتری داشته باشیم و قدر فرصتها را به نحو احسنت بدانیم.
....
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
هدایت شده از 🌄 مهمانان خدا 💕
🖤مولاناالإمامُ الباقرُ عليه السلام:
عَجَبا لِلمُختالِ الفَخورِ و إنّما خُلِقَ مِن نُطفَةٍ ثُمّ يَعودُ جِيفَةً ، و هُو فيما بينَ ذلكَ لا يَدري ما يُصنَعُ بهِ ! .;
🖤مولاناامام باقر عليه السلام :
در شگفتم از متكبّرِ خود ستاى، حال آن كه از نطفه اى آفريده شده و به لاشه اى تبديل مى شود و در اين فاصله نمى داند كه با او چه مى شود.;
بحار الأنوار : 73/229/22.
شهادت مظلومانه و جانسوز مولانا امام محمد بن علی الباقر علیهما السلام تسلیت باد
🖤🖤
شرح حال
✍۴۰ سالگیام آرزوست... 🎙دکتر عباس زریاب خویی از شاگردان قدیمی حضرت امام نقل میکنند: 👈«امام به لحاظ
نظر جالب توجه یکی از دوستان:👇
بنده هر وقت به این فکر می کنم که تا چند سال دیگه اگر زنده بمانم به ۴۰ سالگی میرسم یاد این حدیث می افتم : در روایتی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم آمده است:
هرگاه مردی به چهل سالگی برسد و خوبی او بر بدیاش غلبه نکند، شیطان پیشانی او را بوسه زند و بگوید این چهره ای است که روی رستگاری را نخواهد دید.
(میزان الحکمة، ج 3، ص: 2115)
✍ مکاشفه شیخ عبدالنبی اراکی...
📙چند روزی است خاطرات بسیار جذاب «آیتالله حاج شیخ علی عراقچی» از علمای همدان که معاصر حضرت امام میباشند، را مطالعه میکنم.
✅ خاطره جالبی در مورد «آیتالله سیدابوالحسن اصفهانی» و «حضرت امام» دارند که مناسبتی با امروز دارد و بعد از نقلش، مناسبتش را خواهم گفت:👇
✅ «مرحوم آقای شیخ عبدالنبی اراکی، از علمای بزرگ نجف بود و در زمان مرجعیت آقای بروجردی در قم حضور داشت. از مراجع به حساب میآمد و رساله عملیه داشت، شاگردان زیادی هم تربیت نمود. قبرشان پایین قبر آیتالله گلپایگانی در بالاسر حرم است و روی قبرشان نوشتهاند: آیتالله العظمی آقای شیخ عبدالنبی اراکی.
من به درسش نرفتم ولی ایشان را در مجالس و محافل دیدم، خیلی مورد احترام بود و شاگردان خاصی داشت. آقای شیخ محمد متقی همدانی ـ که از دوستان خیلی نزدیک ما است و معروف است که یکی از عمّال امام زمان(عج) برای شفاعت مریضی خانواده او به منزلش رفته است و معروف به متقی همدانی میباشد ـ از شاگردان خاص شیخ عبدالنبی به شمار میآید.
✅ از دیگر شاگردان خاص ایشان، آقا سید صادق حسینی مرندی است. ... سید منظم و از خصیصین آقای شیخ عبدالنبی بود. او معتقد بود که آقای اراکی با عالم برزخ کاملاً ارتباط داشتند و هر وقت میخواستند میتوانستند بروند و بیایند. حتی آن شبی که در تهران در بیمارستان بستری بودند، میگوید من بالای سرشان بودم و پرستاری میکردم. سپس در پیش چند نفر از شاگردانشان به من گفتند: آقا سید صادق! من فردا در فلان ساعت از دنیا میروم. جای خودم را هم دیدم، تو را هم میتوانم با خود ببرم ولی تو جوانی، باش تا سرد و گرم دنیا را بچشی، بعد میآیی. فردا همانطور که گفته بود، شد و ما جنازه ایشان را به قم آورده و دفن کردیم.
آقای حسینی مرندی برای من نقل میکرد:
✅ وقتی حضرت امام از زندان آزاد(سال ۱۳۴۲ش) و به قم بازگشتند بسیاری از اساتید و بزرگان به دیدن امام رفتند و بعداً هم امام از آنها بازدید نمود که یکی از آنها همین شیخ عبدالنبی اراکی بود. آقا سید صادق میگفت: یک روز بعد از ظهر در منزل شیخ عبدالنبی بودم، میخواستم به منزل خودم برگردم، استاد فرمود: امشب بعد از نماز مغرب و عشا آقای خمینی میخواهند به منزل ما تشریف بیاورند، بهتر است شما هم باشید. گفتم: چشم! ... آقای خمینی و به همراهشان شیخ حسن صانعی وارد منزل شدند.
✅ آقای شیخ عبدالنبی زندگی درویشی داشت، مجلس گرم کن هم بود، خیلی زیاد صحبت میکرد و حرفهای بسیار آموزنده هم داشت. میدانستم اگر میدان به دستش بیفتد، مجلس را خوب اداره میکند. بعد از سلام و علیک و تعارفات، آقای شیخ عبدالنبی شروع کرد، یکی از مکاشفات خود در قبرستان وادی السلام نجف را برای امام نقل کرد. چون از حضرت امام بزرگتر بود، امام هم به ایشان احترام میگذاشت و با دقت به حرفهایش گوش میداد. آقای اراکی میگفت: روزی در قبرستان وادی السلام حالت مکاشفهای به من دست داد، دیدم در میان باغ بزرگی هستم و در آن ساختمانی وجود دارد، مردم به آن رفت و آمد میکنند. پرسیدم این ساختمانِ کیست؟ گفتند: چطور نمیدانید اینجا خانه امام زمان(عج) است. میگفت: تا این را گفتند من به یاد چند مسأله فقهی افتادم که قبلاً در آنها اشکال داشتم. گفتم چه خوب شد، بروم اینها را بپرسم. جلو رفتم که داخل شوم، مأموران مانع شدند و گفتند: باید اول اجازه بگیریم. یکی رفت داخل از آقا اجازه گرفت؛ آمد و به من اشاره کرد که داخل شوم؛ وارد شدم، تا چشمم به حضرت افتاد و خواستم دستشان را ببوسم، تحت تأثیر ابهت آن حضرت واقع شدم، همه چیز را فراموش کردم و عقب عقب رفتم و از آنجا خارج شدم، تا خارج شدم دوباره به یادم آمد که من قرار بود چند اشکال فقهی از حضرت بپرسم. باز آمدم که داخل شوم مأموران گفتند: صبر کن اول اجازه بگیریم، بعد یکی رفت و اجازه گرفت.
من دوباره به زیارت حضرت مشرّف شدم، وقتی حضرت مرا دیدند، شناختند. فوری به یکی از مأموران دستور دادند من را به نزد نائبشان ببرند، آن مأمور دست مرا گرفت و به اتاق دیگری برد، دیدم مرحوم آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی در آنجا نشسته و به امور مردم رسیدگی میکند.
✅ آقای حسینی مرندی میگفت: امام همین طور دستهایش را روی هم گذاشته بود و خیلی آرام و با دقت حرفهای ایشان را گوش میداد و گاهی با تعجب از ایشان میپرسید: خود شما در حال مکاشفه دیدید؟ آقای اراکی هم تأکید میکرد، آری خودم در حال بیداری بودم و میدیدم.
ادامه👇
ادامه 👇
✅ بعد آقای شیخ عبدالنبی گفت: من تا آن روز به آقای سید ابوالحسن چندان ارادتی نداشتم و از نظر علمی خودم را اعلم از او میدانستم ولی از حالت مکاشفه که فارغ شدم از همانجا به منزل سید رفتم. خیلی وقت بود که به منزل ایشان نرفته بودم، تا وارد شدم دیدم همان اتاقی است که من در حال مکاشفه دیده بودم، آقا سید ابوالحسن اصفهانی هم آنجا نشسته است. وقتی وارد شدم ایشان از من استقبال کرد و فرمود: چه خبر؟ گفتم: خبرهای مهمی دارم. گفت: بفرمایید. گفتم: به این آسانی نمیشود. تا به من قول ندهی که برایم یک کاری بکنی، نمیگویم. فرمود: عیب ندارد، قول میدهم اگر از دستم برآید کوتاهی نکنم.
✅گفتم: من اول میخواهم دختر آقای سید جمال گلپایگانی را برای پسرم، خواستگاری کنید، چون اگر شما این کار را بکنید آنها قبول میکنند. فرمود: باشد این کار را میکنم، حالا شما خبر را نقل کنید. و من تمام این داستان را برایش نقل کردم.
✅ آقای حسینی مرندی میگفت: وقتی حرفهای استاد در این قسمت تمام شد، خطاب به حضرت امام کرد و گفت: منتها آن چیزی که درباره شما دیدم، خیلی بالاتر از این حرفهاست. امام هم، خیلی مؤدّب و تمام گوش نشسته بودند و چیزی نمیگفتند و دوباره آقای اراکی اضافه کرد: البته گفتن آن به این سادگی نیست، باید یک سور حسابی به راه بیندازید و من را به منزل دعوت کنید، وقتی آنجا ناهار را خوردم آن وقت، مکاشفات خود را درباره شما هم نقل میکنم.
بعد آقای حسینی مرندی میگفت: متأسفانه من بعد از این جلسه دیگر نفهمیدم که آقای اراکی به منزل امام رفت یا نرفت و امام از ایشان دعوت کردند یا نکردند؛ چون از امام خیلی بعید بود که این مسائل را دنبال بکنند. میگفت: من تأسف میخورم که چرا خود این مکاشفه را پیگیری نکردم.
......
📝 منبع: اباذری، عبدالرحیم، پرتو آفتاب (خاطرات حضرت آیتالله حاج شیخ علی عراقچی)، چاپ اول تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، چاپ ونشر عروج، ۱۳۸۹ش، صص: ۲۴۷-۲۴۹.
............
📌 پی نوشت: نسبتی که حضرت مسلم با امام حسین(ع) و مردم زمانش داشت، همان نسبتی است که زعمای شیعه و ولی فقیه امروز با امام زمان و مردم زمان خود داشته و دارند، اگر مردم مسلم را یاری میدادند، به درک امام هم میرسیدند، کسانی که امروز نصرت ولی فقیه را ترک میکنند به اسم اینکه بگذار خود امام بیاید تا او را یاری دهیم، مثل همان کسانی هستند که مسلم را یاری ندادند تا خود امام را یاری دهند، کسانی که امروز فقط حرف از حمایت از ولی فقیه میزنند اما به عمل که میرسد انگار نه انگار مثل همان کسانی هستند که دور مسلم را گرفتند اما به وقتش پشت او را خالی کردند!
....
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
انا لله و انا الیه راجعون
▫️ارتحال استاد #انقلابی حجةالاسلام محمدحسین #فرجنژاد و همسر و سه فرزندشان را تسلیت عرض میکنیم.
به همین مناسبت
🔶مراسم تشییع و اقامه نماز ساعت ۱۹:۳۰ در حرم مطهر درب صحن جوادالائمه علیه السلام
🔶و امشب بعد از نماز عشاء در مدرسه علمیه معصومیه ابتدای بلوار امین مراسم بزرگداشت برگزار میگردد.
شرح حال
انا لله و انا الیه راجعون ▫️ارتحال استاد #انقلابی حجةالاسلام محمدحسین #فرجنژاد و همسر و سه فرزندشا
پیام یکی از دوستان مرحوم فرجنژاد👇
▪️ طلبه مجاهد و خستگی ناپذیر مرحوم فرج نژاد به همراه همسر و سه فرزندش آسمانی شد( ماشینی به او زد درحالی او با خانواده سوار بر موتور بودند)
🔸 اخیرا به او گفتم چرا ماشینت فروختی،پاسخ داد چون هرجا رفتم هزینه چاپ کتابم را ندادند و چون موضوعش را برای جبهه انقلاب لازم میدانستم،مجبور شدم ماشین خودم را بفروشم و هزینه کنم😓
🔹 موضوع کتابش در مورد دسیسه ها و برنامه های صهیونیست و... بود.
.............
📝 پینوشت: توی قضیه اعتراض به fatf هم که بنده توفیق همکاری با ایشون پیدا کردم، همه از جیب خرج میکردیم، من یه سری هزینهها کرده بودم، بنده خدا برای اینکه فشار به من نیاد کل هزینه یا نیمی از اونها رو از جیب داد.
✍ خاصیت اطعام...
📙«سید محمود محتشمیپور» از اعضای اصلی هیأتهای مؤتلفه نقل میکند:
🔻«قبل از انقلاب نظر بعضی از دوستان، از جمله آقایان رجایی، باهنر و بهشتی این بود که ما قشر جوان را با روحانیت و قم و امام آشنا کنیم.
بعد ما آمدیم گفتیم چکار کنیم، چکار نکنیم؟ گفتیم بیاییم برویم به دانشگاهها غذا بدهیم. چون شما میدانید که خود غذا، افراد را جذب میکند. از باب مثال، محرم و صفر نمیدانم شما به یاد دارید، درجه داران آن زمان، با ماشینهایشان میگشتند ببینند که کجا غذای امام حسین(ع) را میدهند، حالا یا بچه آنها، یا زن آنها، قابلمه را میآوردند که غذا بگیرند.
🔻تصمیم گرفتیم از طریق سلف سرویسهای دانشجویی وارد شویم. روزنامه را میدیدیم که مثلا دانشکده علم و صنعت، دانشگاه تهران، دانشکده پلی تکنیک، اعلام کردهاند که ما میخواهیم این قدر به افراد خودمان غذا بدهیم. ما میرفتیم و در مناقصه شرکت میکردیم. میدانستیم که اگر قیمت ارزان بگوییم، برنده هستیم. ما هم که استفاده نمیخواستیم، یک چیزی هم میخواستیم روی آن بگذاریم. بنده در بعضی از این دانشگاهها، در ماه یا پانزده روز یک مرتبه، با کم و زیاد حدود، پانصد دانشجو را به قم میبردم.
🔻دانشجو از این در وارد میشد، از آن در که خارج میشد، این چشمهایش باد کرده بود از اشک شوق. حالا امام چه چیزی زمزمه میکرد برای اینها خدا میداند که بعدا دوباره اینها میآمدند و اسم نویسی میکردند و میگفتند: حاجی اگر میشود، برای نوبت بعدی ما را هم دوباره ببرید.
......
📝خاطره سید محمود محتشمی پور از اعضای جمعیت مؤتلفه اسلامی، مرادینیا، محمدجواد، امام خمینی و هیاتهای دینی مبارز، چ اول، تهران، مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(س)، ۱۳۸۷. صص: ۲۷۵-۲۷۶.
......
📌 پینوشت: برخی اگر کار فرهنگی را به آنها بسپارند، همهاش میخواهند کتاب و جزوه و فیلم و سخنرانی داشته باشند، اسم اطعام را که بیاوری مسخره میکنند که فلانجا کار فرهنگیشان این بوده که مثلا چند دیگ آش دادهاند! میخواهند با غذا دادن ملت را جذب اسلام و انقلاب کنند! البته کمی هم حق دارند، وقتی اطعام بیمناسبت یا بدون محتوا باشد، ضمیمه نداشته باشد واقعا هم خندهدار میشود، حالا برای مردم عادی لازم نست ضمیمهاش خیلی هم پر رنگ باشد همین که این اطعام را در مناسبتهای مختلف انجام دهیم خود مخاطب میفهمد، البته اگر میتوانیم اطعام را ضمیمه مجلس ذکر و انسی بکنیم چه بهتر.
این اطعام عجب اکسیری در جلب محبت و مناسب برای ارتباط گیری است. بیخود نیست این همه به آن سفارش شده و نقل شده است که امیرالمؤمنین (علیه السلام) بسیار می گفت: «إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ أُمِرْنَا أَنْ نُطْعِمَ الطَّعَام»
ما خاندانی هستیم که امر شده ایم به غذا دادن.
و بیخود نیست که در حدیثی از امام رضا (علیه السلام) در باب ثواب اطعام در روز غدیر آمده است:
👈«ويَومُ تَفطيرِ الصّائِمينَ، فَمَن فَطَّرَ فيهِ صائِما مُؤمِنا كانَ كَمَن أطعَمَ فِئاما وفِئاما إلى أن عَدَّ عَشرا. ثُمَّ قالَ: أوَتَدري مَا الفِئامُ؟ قالَ: لا. قالَ: مِئَةُ ألفٍ.» الإقبال: ج ۲ ص ۲۶۰.
غدیر روز افطار دادن به روزهداران است و هر كس در آن روز، مؤمن روزهدارى را افطار دهد، مانند كسى است كه فئام و فئام و ... را اطعام كند و امام عليه السلام «فئام» را ده بار گفت. سپس فرمود: «آيا مىدانى" فئام" چيست؟». گفت: نه. فرمود: «يعنى: صد هزار نفر».
(یعنی هر نفر مؤمن روزهدار را در این روز اطعام کنی، ثوابی معادل یک میلیون نفر مؤمن را اطعام کردن دارد.)
........
🔻به شرح حال بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
شرح حال
✍ خاصیت اطعام... 📙«سید محمود محتشمیپور» از اعضای اصلی هیأتهای مؤتلفه نقل میکند: 🔻«قبل از انقلاب
یک بررسی در روایات اعمال روز غدیر انجام دادم، بیشترین اعمالی که توصیه شده بود، روزهگرفتن، صلوات فرستادن، جشن گرفتن و اطعام دادن خصوصا به روزهداران این روز بود.
پیشنهاد میکنم صبح عید که از خواب پاشدین نیت روزه مستحب داشته باشین و همدیگر رو افطار کنین.
هدایت شده از کشکول یک طلبه
🔺 رئیسی: برای #خوزستان و سیستان و بلوچستان استاندار ویژه تعیین میکنیم تا در جلسات هیئت دولت شرکت کنند. این استانها باید در اولویت قرار بگیرند!
⬅️ اولا آفرین بر آقای رئیسی؛ این دو تا استان واقعا معضلات زیادی دارند، خصوصا سیستان و بلوچستان که شاید محروم ترین استان کشور باشد و معمولا بیشترین آمار مشارکت رو هم در انتخابات دارند...
⬅️ و ثانیا شنیدهها حاکیست که استاندار ویژه و نماینده رئیسجمهور در استان خوزستان، آقای #سعید_محمد هست.
💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰
🆔 @KashkooleTalabeh
شرح حال
🔺 رئیسی: برای #خوزستان و سیستان و بلوچستان استاندار ویژه تعیین میکنیم تا در جلسات هیئت دولت شرکت
خدا به این مرد جهادی کمک کنه که ان شاء الله طعم شیرین زندگی با عزت و مؤمنانه را به مردم شریف این مملکت بچشاند.
خدا به ما هم توفیق دهد در این مسیر هرچه در توان داریم به صحنه خدمت بیاوریم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من به میز و منصبت کاری ندارم
من یک کشاورز خسارت دیده هستم، دامدارم.
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
میراث فکری عاشقی که آرام نداشت... روحش شاد.
📚لینک دانلود 15 مقاله از مرحوم فرج نژاد در پرتال جامع علوم انسانی
http://ensani.ir/fa/article/author/84449
لینک مقالات در سایت مگ ایران
https://www.magiran.com/author/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%20%D9%81%D8%B1%D8%AC%20%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF
✅لینک خرید الکترونیک برخی کتابهای ایشان:
https://bookroom.ir/people/3909
https://www.gisoom.com/book/11382245/
#فرج_نژاد
#ایستاده_در_خط_مقدم
#استاد_صبر
#انقلابي
#بی_ادعا
@farajnezhad110