✍️ نظام اخلاق اسلامی...
🔻گاهی برخی بدون داشتن نگاه جامع از یک مساله و رابطه مسائل مختلف با یکدیگر و جایگاه هر مسأله در نقشه کلی، سراغ جزئیات میروند و گم میشوند. در اخلاق اسلامی هم ما بایست یک تصویر صحیح و درست از نظام اخلاق اسلامی داشته باشیم بعد سراغ جزئیات و آسیبشناسی و ارائه راهکار برویم.
🎙 استاد شهید مطهری در کتاب «اسلام و نیازهای زمان» خیلی خوب ساختار کلی نظام اخلاق اسلامی را توضیح میدهند:
👈 «انسان داراى غرايز مختلفى است. علماى قديم مى گفتند در انسان سه قوه اصلى هست (و گاهى چهارتا): يكى قوه عاقله (قوه عقل)، ديگر قوه شهوانى و سوم قوه غضبيه.
اينطور دسته بندى كرده بودند كه قوه شهوانى كارش جلب منافع است، انسان را وادار مىكند كه منافع خودش را طلب كند. قوه غضبيه قوه دفع است، نيرويى است كه بهطور خودكار انسان را وادار مىكند كه چيزهايى را كه براى خودش بد و مضر تشخيص مىدهد دفع كند. همينطور كه در جسم انسان قوه دفع هست، در روحش هم هست. انسان وقتى غذا مىخورد آن را مىجود. غذا وارد معده مىشود و پس از هضم، وارد رودهها شده و سپس از جدار رودهها جذب مىشود. ولى يك زوايد و فضولاتى هست كه اينها به درد بدن نمىخورد. نيروى ديگرى اينها را بيرون مىبرد. در روح هم همينطور است.
يك قوه ديگر هست به نام قوه عقل كه قوه حسابگرى است. هر قوهاى فقط كار خودش را حساب مىكند. مثلًا شهوتِ خوردن در انسان هست. آن قوهاى كه كارش خوردن است ديگر حسابى در دستش نيست، فقط احساس لذت مىكند، مىگويد فقط بايد بخورم. قوه جنسى هم هيچ حسابى در آن نيست جز آنكه بخواهد عمل جنسى انجام دهد. همچنين است قوه غضب. ولى اينها بايد حسابى داشته باشند.
بايد انسان به اين قوا يك نظمى بدهد. اگر شما يكى از قوا را آزاد بگذاريد كه كار خودش را انجام بدهد، اين آزادى دستگاه شما را خراب و فاسد مىكند. مثلًا چشم از ديدن برخى امور لذت مىبرد، ديگر حسابى در دستش نيست. زبان مىگويد من از خوردن فلان چيز لذت مىبرم، بگذار لذتم را ببرم. اما يك حساب ديگرى هست و آن اينكه تنها اين نيست كه بايد لذت ببرى؛ بعد از اين لذت بايد ببينى برسر اين اجتماع بدنى و شخصيت انسان چه مىآيد، بايد برايش نظمى قائل شد. عقل بايد بر اين بدن و بر اين شخصيت حكومت كند و به هركدام سهمى بدهد. اين، معناى نظام دادن به غرايز است.
غرض اين جهت است كه نظام دادن به غرايز يعنى سهم بندى كردن تمام غرايز تحت حكومت قوه عقل. تمام اينها سهم دارند. اتفاقاً در اخبار ما هم اينطور وارد شده است كه چشم تو حق دارد، دست تو حق دارد، شكم تو حق دارد، تمام غرايز تو حق دارند.
يكى از كارهاى دين همين است، چون عقل به تنهايى قادر نيست كه به حساب اينها برسد. دين با تكاليفى كه دارد، سهم بندىهاى اينها را مشخص مىكند. به اين امر، ما اخلاق مىگوييم. البته منحصر به اين نيست؛ يعنى اخلاق بد تنها از اين ناحيه پيدا نمىشود كه سهم يكى بيشتر است سهم ديگرى كمتر، بلكه سهم يكى را زيادتر دادن و سهم ديگرى را كمتر دادن عوارضى ايجاد مىكند. چنانكه جامعه- كه گويى الگوى بدن انسان است- اگر در آن تقسيمات طبقاتى غلط صورت بگيرد به طورى كه يكى همه چيز داشته باشد و ديگرى هيچ چيز نداشته باشد، هم آنهايى كه همه چيز دارند فاسد مىشوند و هم آنهايى كه هيچ چيز ندارند، و يك سلسله مفاسد در اجتماع از ناحيه هردو پيدا مىشود. مثلًا اولين ضرر از ناحيه آنهايى كه زيادتر از حد خودشان دارند اين است كه خودشان يك وجود عاطل و باطلى از آب درمىآيند. اگر هم خودشان در نيايند، بچههاشان عاطل در مىآيند. اينجور افراد امكان ندارد سه يا چهار نسل باقى بمانند. مفاسدى كه از ناحيه محرومين پيدا مىشود [از آنجا ناشى مىگردد كه] مىبيند كار را اين كرده، زحمت را اين كشيده، اما پولش به جيب ديگرى رفته است. چقدر كينه پيدا مىكند؟! بعد جنايت مىكند، آدمكشى مىكند، جمعيت تشكيل مىدهد، انقلاب مىكند، خونريزى مىكند.
مىبينيد يك نوكرى در يك خانه چندين نفر را مىكشد. معلوم است؛ مىبيند تمام افراد خانواده در ناز و نعمتند، خوشند، دست به دست يكديگر داده و غرق در شهوتند، البته ناراحت مىشود. اين ناراحتيها جمع مىشود مانند انبار باروت. آن وقت است كه در روزنامهها مىخوانيد فلان نوكر زن خانواده را كشت، مرد خانواده را كشت، بچه را كشت، دختر را كشت. اينها حساب نكردهاند كه جلو چشم او عياشى مىكنند.
ادامه👇
ادامه👇
عين اين قضيه در قواى نفسانى انسان هست؛ يعنى اگر انسان بعضى از قوا را سير كند و بعضى را گرسنه بگذارد، آن قواى گرسنه عليه قواى سير طغيان و قيام مىكنند و وجود اين آدم را خراب مىكنند. اينكه اسلام مىگويد حقوق تمام قوا و نيروها را ادا كنيد و بپردازيد، براى همين است. مىگويد تو مىگويى روح دارم، جسم هم دارم. روح تو حق دارد، جسم تو هم حق دارد. مىگويى من غريزه دينى دارم، احساس عبادت در من هست، شهوت هم در من هست. مىگويد حق هر دو را بايد بدهى، نه اينكه يكى را فداى ديگرى بكنى. خيال نكنى كه اگر از ناحيه شهوات نفسانى و جسمانى بكاهى و دائم به عبادت بپردازى، آن قواى شهوانى تو را آرام مىگذارد. خير، بلكه طغيان مىكند. اينكه پاپها مقيد بوده و هستند كه اصلًا ازدواج نكنند، همان محروم گذاشتن يك طبقه از طبقات جامعه بدن است. بعد ببينيد تاريخ چه جنايتها در اين مورد مىنويسد! فكر مىكنم تزار است كه مىگويند او فرزند حرام يكى از پاپها بوده است. نمىشود گفت كه آن پاپ بدجنس بوده، بلكه روشش غلط بوده است. در روزنامه نوشته بودند خانه كشيشى را كه براساس قانون كشيشى بايد هميشه محروم از ازدواج باشد، روى يك جنبه سياسى جستجو مىكردند. يك وقت ديدند در زير زمين آن يك حرمسرايى تشكيل داده و يازده زن در آنجا نگهدارى مىكرده است. عين اين جريان در بدن انسان است.
👈به شرح حال بپیوندید.
@sharhe_hal
(نقشه ی جغرافیا)
بادی وزید و دشت سترون درست شد
طاقی شکست و سنگ فلاخن درست شد.
شمشیر روی نقشهی جغرافیا دوید
اینسان برای ما و تو میهن درست شد.
یعنی که از مصالح دیوار دیگران
یک خاکریز بین تو و من درست شد.
بین تمام مردم دنیا، گل و چمن
بین من و تو آتش و آهن درست شد.
یک سو من ایستادم و گویی خدا شدم
یک سو تو ایستادی و دشمن درست شد.
یک سو همه سپهبد و ارتشبد آمدند
یک سو همه دگرمن و تورَن درست شد.
آن طاقهای گنبدی لاجوردگون
این گونه شد که سنگ فلاخن درست شد.
آن حوضهای کاشی گلدار باستان
چاهی به پیشگاه تهمتن درست شد.
آن حلّههای بافته از تار و پود جان
بندی که مینشست به گردن درست شد.
آن لوحهای گچبری رو به آفتاب
سنگی به قبر مردم غزنین و فاریاب
سنگی به قبر مردم کدکن درست شد.
سازی بزن که دیر زمانی است نغمهها
در دستگاه ما و تو شیون درست شد.
دستی بده که گرچه به دنیا امید نیست
شاید پلی برای رسیدن، درست شد.
شاید که باز هم کسی از بلخ و بامیان
با کاروان حلّه بیاید به سیستان.
وقت وصال یار دبستانی آمدهست
بویی عجیب میرسد از جوی مولیان.
سیمرغ سالخورده گشودهست بال و پر
«بر گِردِ او به هر سر شاخی پرندگان»
ما شاخههای توأم سیبیم و دور نیست
باری دگر شکوفه بیاریم توأمان.
با هم رها کنیم دو تا سیب سرخ را
در حوضهای کاشی گلدار باستان.
بر نقشههای کهنه، خطی تازه میکشیم
از کوچههای قونیه تا دشت خاوران.
تیر و کمان به دست من و توست، هموطن
لفظ دری بیاور و بگذار در کمان.
"محمدکاظم کاظمی"
.....
🔻مطلب مرتبط:
حدیث: «حب الوطن من الایمان»
@sharhe_hal
هدایت شده از آیات و روایات کاربردی غفلت شده
از جمله روایتهایی که در میان شیعیان و اهل سنت در کشورهای مختلف اسلامی، بسیار شایع است و همه به گوششان خورده است، روایت منقول از پیامبر اکرم است که: «حب الوطن من الایمان»
خیلیها هم دست و پا زدهاند بر مبنای آن سخن و قلم فرسایی کنند!
اما چنین حدیثی نه در منابع حدیثی شیعی و نه اهل سنت، وجود ندارد بلکه در برخی کتب علمای متاخر شیعه و سنی، بدون ذکر هیچ سندی آمده است.
این کلام اگر بخواهد مقابل نگاه جهان شمول و دغدغهمند برای امت اسلام و نوع بشر باشد و مرزهای جغرافیایی را در مقابل مرزهای ایمانی تقویت کند، باید به دنبال یک دسیسه شیطان و دشمنان در نشر و تبلیغ آن بود!
اسلام ضرباتی که از تعصبات قومی و قبیلگی و ملیت و کشور پرستی خورده است از کمتر دشمنی خورده است. اسلامی که دعوت به هجرت و برابری همه انسانها و لزوم دفاع از همه سرزمینهای اسلامی و هزینه کردن برای حمایت از همه مسلمین دارد، چندان با این نوع نگاهها قابل جمع نیست!
بله اگر این روایت بخواهد تقویت کننده حس خدمت به منطقه خود بدون نفی دیگران، حس دفاع از سرزمین خود، بدون انکار حق باشد، حدیث خوبی است.
اگر بخواهد به معنی رضایت انسان از انتخاب خداوند نسبت به وطن و قوم و سرزمینمان باشد، حرف خوبی است.
📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید.
@ayat_va_revayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتراف تکان دهنده متهم پرونده شهید آرمان علی وردی.
از حقیر میشنوید بروید سر قبر مطهر این شهید عزیز، همین زیارت شاید حقی برایمان درست کرد که دستگیرمان شود.
گلزار شهدای تهران، قطعه ۵۰
@ayat_va_revayat
لعنت به اسرائیل، خانه و زندگیشان را غصب میکند، اگر صدایی دهند بخواهند مقابله در همان حد کنند از آنها میکشد و ترور میکند، اگر پاسخ ترورها را با راکتهای کوچک و با وجود سپر موشکی در آن سرزمین گسترده دهند، با هواپیما و موشکهای چند تنی و بدون سپر موشکی و در آن مساحت بسیار متراکم با حجم آتشی چند برابر میدهند!
خب من چه مسلمانی شدم؟! اصلا چه انسانی شدم؟! که هیچ کاری نمیکنم! چرا برای کنده شدن این غده سرطانی ظلم و فساد در عالم کاری نکنم؟! چرا برای دفاع از این مردم مظلوم نجنگم! در اینکه از خانه و کاشانه به ظلم رانده شدهاند شک دارم؟! ندای ما لکم؟! ما لکم؟! خدا در آسمانها پیچیده است؟!
آخر ما را چه شده است؟!
@ayat_va_revayat
شرح حال
✅ آیین رونمایی از کتاب «طعمۀ هیلتون» تألیف محمد کفاش؛ شرکت چاپ و نشر بینالملل با حضور آقایان یعقو
این کتاب را یکی از دوستان فاضل طلبه به نام آقای محمد کفاش که مشغول تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه معارف و رشته مدرسی دروس معارف انقلاب اسلامی هستند، نوشتهاند؛ اصالت ایشان هم کازرونی است.
معرفی بیشتر کتاب👇
https://www.ibna.ir/fa/tolidi/336632/
منتظر هستم تا کتاب ایشان را هرچه زودتر مطالعه کنم.
✍️ مردم فساد دربار را باور داشتند...
🔻 از مهمترین چیزهایی که مردم را مقابل شاه قرار داد، باور مردم به فساد دربار و شاه بود. اگرچه بخش عمده این فسادها و اخبار آن واقعیت داشت اما خود این فسادها آنچنان در تقابل شاه و مردم تاثیر نداشتند که باور این فسادها تاثیر داشت.
🔻 در وضعیت کنونی انقلاب هم خیلیها به فساد مجلس و نظام باور پیدا کردهاند! چگونه میشود این باور اشتباه را شکست؟! با تبیین در کنار برخورد قاطع با فساد و انعکاس آن؛ اما متاسفانه وقتی پروندههایی مثل گرفتن شاسیبلندهای مجلس، مطرح میشود، نه شفافسازی درستی و نه برخوردی میشود و در نتیجه آن باور به فساد در مردم تثبیت و تقویت میشود!
📖 پارسونز آخرین سفیر انگلستان در دوره پهلوی در خاطرات خود مینویسد:
👈 «از نظر سیاسی، خانوادهی شاه دردسر بزرگی برای او به شمار آمده و وبال گردنش بودند. بوی تند فسادشان همهجا را پر کرده بود، به ویژه در طول سالهای رونق اقتصادی که میزان فسادشان با ارقامی نجومی بیان میشد. راست یا دروغ، واقعیت سیاسی آن بود که همه معتقد بودند بدون مداخلهی این شاهزاده یا آن شاهزاده خانم، خیلی دشوار - اگر نگوییم غیر ممکن - قراردادی بسته میشد. شایعات خاصی هم وجود داشت که این موضوع را تقویت میکرد و از نظر مردم، هر شخصی که پیشرفتی داشت، به مدد دست چپاولگر فلان شاهزاده یا بهمان شاهزاده خانم توانسته بود به نان و نوایی برسد. به جز شاه، تنها چند نفر از اعضای خانوادهی سلطنتی از این اتهامات مبرا بودند و این خود موجبات مخالفت بیشتر با آنها را فراهم می کرد. شیوهی زندگی لوکس و مجلل اعضای خانوادهی سلطنتی نیز بر این مصیبت میافزود و کار به جایی رسیده بود که حتی برخی حامیان شاه هم میگفتند شاه هیچ اقدامی برای کنترل اعضای خانوادهی خود نمیکند. البته من داستانهای بیشماری را که فساد اعضای خانوادهی سلطنتی و مجوزهایی که میدادند یا میگرفتند را نقل میکرد، حقیقت نمیدانم. ولی حتی اگر ده درصد این شایعات هم راست باشد، به اندازهی کافی برای خانوادهی سلطنتی بد بود، اما مسئلهی مهم این بود که صرف نظر از درستی یا نادرستی چنین شبهاتی، مردم این حرف ها را باور داشتند.»
📝 منبع: پارسونز، آنتونی، غرور و سقوط (ایران ۱۳۵۲-۱۳۵۷)، مترجم: سید محمدصادق حسینی عسکرانی، چاپ اول، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، زمستان ۱۳۹۰ش. ص ۵۹.
👈به شرح حال بپیوندید.
@sharhe_hal
21.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ این انیمیشن زیبا رو به مناسبت ۱۷ شوال، سالروز نبرد تاریخی امیرالمؤمنین علی علیه السلام با عمروبن عبدود در جنگ #خندق
برای فرزندانتون حتما پخش کنید...
#پهلوان_الهی
#همه_ایمان
مشاهده و دانلود با کیفیت بالا:
Roshangari.ir/video/66388