اگر نیازمند یک لغتنامه عربی به عربی و عربی به فارسی، سریع و جامع در کارهایتان هستید لغت نامه آنلاین قاموس نور خیلی خوب است.
البته نسخه آفلاین نرم افزار ویندوزی آن خیلی کارآمدتر است ولی مزیت در دسترس بودن این موتور جستجو برای لغت کارآمدی خود را دارد.👇
لغت نامه قاموس نور
https://qamus.inoor.ir/fa/search
......
https://eitaa.com/sharhehal_hoze
base.apk
42.72M
📀نرم افزار آثار علامه سید محمد حسین طباطبائی (#علامه_طباطبائی )
#المیزان
#حاشیه_کفایه
#بدایة_الحکمة
#نهایة_الحکمة (با حواشی #فیاضی)
و ... .
🌐کانال فلسفه وعرفان
1_1142685713.apk
27.74M
📀مجموعه آثار آیت الله #عبدالله_جوادی_آملی
#شمس_الوحی_تبریزی
#تسنیم
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
#بنیان_مرصوص
#تفسیر موضوعی
و ...
#اندروید #گوشی
🔹🔸🔹🔷🔹🔸🔹
🌐کانال فلسفه و عرفان
شرح حالی از حوزه
✍️ اصل عدم قرینه (قسمت دوم: مبنای مرحوم شیخ انصاری، آخوند و مظفر) ... ✅ برای فهم معنای مراد در یک ک
✍️ اصل عدم قرینه (قسمت سوم: ثمره هر مبنا) ...
✅ بعد از بیان اهمیت پرداختن به اصالة الظهور یا اصل عدم قرینه و مهمترین مبانی اصولی در مورد آن، حال به ثمره هر مبنا میرسیم.
✅ فرض کنید کلام یا نوشتهای به شما رسیده است که احتمال وجود قرینهای بر خلاف معنای ظاهر برخی مطالب آن وجود دارد:
اگر این احتمال قوی نباشد بر همه مبانی، ظهور کلام قابل استناد و تمسک است و حجیت دارد.
اما اگر این احتمال وجود قرینهای بر خلاف معنای ظاهر، قوی باشد، آنگاه دقت در اختلاف مبنا ثمره خود را نشان میدهد.
✅ فرض کنید وصیتنامهای، چند برگ آن گم شده است یا نیمی از آن سوخته است، یا کلامی تقطیع شده است و احتمال دارد در ادامه متکلم قرائنی آورده باشد که نشان دهد معنای ظاهر اولیه در کلام مد نظر او نبوده است؛ مثلا کلام عامی که در ابتدای نوشته است را در انتها تخصیص زده است و یا اطلاق کلامش را تقید زده است و یا قرینهای آورده است که معلوم میکند معنای مجازی از فلان کلمه ابتدای کلام مد نظرش بوده است.
👈 در مبنای مرحوم شیخ که اصالة الظهور به اصل عدم قرینه بازمیگردد در چنین مواردی که احتمال وجود قرینه بر خلاف زیاد است، شما نمیتوانید اصل عدم قرینه را جاری کنید و کلام ظهوری ندارد و مبهم (مجمل) است.
👈 بر مبنای مرحوم آخوند که اصالة الظهور را اصل و اساس قرار میدهند، اخذ به ظاهر کلام میشود مادامی که قرینهای متعینه بر خلاف ظاهر ثابت نشود، پس کلام مبهم نیست بلکه به ظاهر آن تمسک میشود.
(ر.ب: حائرى يزدى، عبدالكريم، دررالفوائد (طبع جديد) - قم، چ: ششم، ص ۳۶۰)
👈 در مبنای مرحوم مظفر با توجه به توضیحی که ایشان در قضاوت بین مرحوم شیخ و آخوند دارند، باید همان حکم مرحوم آخوند را کرد اما وقتی به نظرات ایشان در موضوعاتی مثل حجیت ظواهر وقتی ظن نوعی بر خلاف آن باشد یا تمسک به عام وقتی احتمال تخصیص قوی باشد و... توجه شود، میتوان گفت: بنا بر نظر ایشان در چنین مواردی ظهور وجود دارد ولی این ظهور دیگر حجیتی ندارد یا اینکه بگوییم اصلا ظهوری وجود ندارد.
(ر.ب: مظفر، محمدرضا، أصول الفقه (انتشارات اسلامى) - قم، چ: پنجم، ج ۳، ص ۱۵۶)
✅ نکته قابل توجه در این بحث مبنای حجیت ظواهر است که مهمترین مبنای ذکر شده بر آن موارد زیر است:
۱. بنای عقلاء بر عمل به ظواهر که مورد ردع شارع قرار نگرفته است.
۲. نقض غرض در صورت عدم حجیت ظواهر، چون اگر بشر در تفهیم و تفهم مراد خود فقط از کلام نص استفاده کند بخش عمدهای از مطالب قابلیت انتقال نخواهد داشت.
📌 وقتی این دو دلیل عقلی مبنای حجیت ظواهر است، در هرجا که شک کنیم که ظواهر در این حالت نیز حجیت دارد یا خیر؟ یعنی سیره عقلاء در این حالت نیز بر اخذ به ظاهر است یا خیر؟ یا بدون آن نقض غرض واضع همچنان برقرار است یا خیر؟ بایست به قدر متیقن از موارد دارای حجیت تمسک کرد.
✅ بنابراین در جایی که ما احتمال قوی بر وجود قرینهای بر خلاف معنای ظاهر داریم، شک داریم که ادله لبی (عقلی) گفته شده، این مورد را هم پوشش میدهد یا خیر؟ و بنابراین دیگر این چنین جایی یا اصلا ظهوری نیست یا هست ولی حجت نیست.
✅ دلیل نقض غرض توان چندانی برای اثبات حجیت ندارد چون بالاخره کمی که دایره ابزار بشر از نصوص افزوده شود بالاخره کار او راه میافتد.
اما عمده نتیجه در دلیل سیره عقلاء ردع نشده از سوی شارع است که میتواند موارد بیشتری را حجت قرار دهد.
اگر مرحوم آخوند میگویند در چنین مواردی ظاهر حجت است یعنی مدعی هستند عقلاء در چنین مواردی بر اساس ظواهر عمل میکنند، اگر مرحوم شیخ میگویند کلام مبهم است یعنی عقلاء در چنین مواردی کلام را مبهم قرار میدهند. اینکه این اصل به اصل عدم قرینه بازمیگردد یا خیر فقط تحلیل عمل عقلاء است.
✅ برای کشف سیره عقلاء که محدود به یک زمان و مکان هم نیست میشود مثلا به قوانین حقوقی کشورهای مختلف نگاه کرد که در چنین مواردی چطور حکم میکنند؟!
📌 بر اساس آنچه گفته شد و بررسی سیره عقلاء، به نظر میرسد همانطور که مرحوم شیخ میفرمایند و نتیجه مطالب مرحوم مظفر است، در چنین مواردی که احتمال وجود قرینه بر خلاف ظاهر اولیه قوی است، کلام مبهم است و ظاهر اولیه آن قابلیت استناد ندارد. البته قوت این احتمال وجود قرینه بر خلاف بایست بر اساس ظن نوعی باشد و نه ظن شخصی که قابلیت استدلال برای غیر را ندارد.
https://eitaa.com/sharhehal_hoze/18
✍ سرونشت عبرت آموز «احمد بن هلال»...
🔰 در میان راویان احادیث، شخصی به نام «احمد بن هلال» با سرونشت درس آموزی وجود دارد.
🔻 از احمد بن هلال بیش از دویست و اندی حدیث در منابع مهم روایی شیعه در موضوعات مختلف به ویژه مهدویت وجود دارد و برخی از جریانهای سلفی اهل سنت برای اینکه عقاید مهدویت در شیعه را زیر سوال ببرند، در وثاقت احمد بن هلال و روایات او تشکیک میکنند.
و البته وثاقت احمد بن هلال در میان فقهای متقدم و متاخر شیعه نیز محل اختلاف بوده و هست.
🔻 او در سال ۱۸۰ه.ق به دنیا آمده و از اصحاب امام هادی و امام حسن عسکری (علیهما السلام) و نیز از بزرگان شیعه در زمان غیبت صغری بوده است و سرانجام در سال ۲۶۷ه.ق در زمان وکالت محمد بن عثمان عمری نائب دوم حضرت از دنیا رفته است.
🔻 در شرح حال وی آمده است: او انسان ظاهر الصلاحی بوده و در طول عمر ۸۷ سالهاش، ۵۴ بار به حج رفته است و ۲۰ مرتبه آن هم پیاده بوده است.
(یعنی عملا از وقتی که توان داشته و توانش برای تحمل چنین سفر سختی برقرار بوده است هر سال چند ماه از عمرش را در سفر حج گذرانده است.)
🔻 احمد بن هلال با این چنین شخصیتی بر ایمان و اعتقاد خود باقی میماند تا زمانی که «عثمان بن سعید» نائب اول حضرت، اعلام میکند زمان مرگ من فرا رسیده و بنا به حکم حضرت، فرزندش «محمد بن عثمان» بعد از او نائب خواهد بود.
🔻شاید احمد بن هلال خود را شایسته وکیل حضرت شدن میدانسته است و به هر حال اعلام میکند من وکالت محمد بن عثمان را نمیپذیرم.
جماعتی از شیعه نزد او میروند و میپرسند چطور وکالت محمد بن عثمان را قبول نمیکنی؟ درحالی که نص مسلم از امام مفترض الطاعة بر وکالت او وجود دارد؟! اما احمد بن هلال بهانه میآورد که: «من از خود حضرت نشنیدهام البته پدر او را انکار نمیکنم!»
👈 «لم أسمعه ينصّ عليه بالوكالة، و ليس أنكر أباه يعني عثمان بن سعيد»
🔻 به واسطه همین انحراف احمد بن هلال، توقیع شریفی خطاب به «قاسم بن علاء» که از بزرگان شیعه بوده است، در مورد احمد بن هلال وارد میشود و حضرت حجت در آن توقیع احمد بن هلال را لعنت میکنند و میگویند:
👈 «احْذَرُوا الصُّوفِيَ الْمُتَصَنِّعَ» از این صوفی مسلک ظاهرساز دوری کنید.
🔻با وجود این توقیع اما همچنان به واسطه جایگاه احمد بن هلال، برخی در توقیعی که در مورد او آمده بود شک داشتند و نزد او میرفتند و از او اخذ حدیث میکردند:
👈 «وَ كَانَ رُوَاةُ أَصْحَابِنَا بِالْعِرَاقِ لَقُوهُ وَ كَتَبُوا مِنْهُ فَأَنْكَرُوا مَا وَرَدَ فِي مَذَمَّتِهِ»
🔻 به همین جهت از قاسم بن علاء خواستند تا دوباره در مورد احمد بن هلال از حضرت نظرخواهی کند و در نتیجه توقیع دومی در لعن احمد بن هلال با مضامین زیر آمد:
👈 «دستور ما در مورد ظاهر ساز فرزند هلال، رحمت خدا از او دور باد به تو رسید و دانستی پیوسته خداوند او را نبخشد و از لغزشهایش نگذرد، «دَخَلَ فِي أَمْرِنَا بِلَا إِذْنٍ مِنَّا وَ لَا رِضًى يَسْتَبِدُّ بِرَأْيِهِ» در امر ما داخل شد بدون اذن و رضایت ما و به نظر خودش استبداد رای نشان داد...»
سپس حضرت او را لعن میکنند و از او برائت میجویند و میگویند ما از خدا خواستهایم عمر او کوتاه شود...
🔻 به واسطه دعای حضرت نیز عمر او کوتاه میشود و حداکثر یک سال یا دوسال بعد از وکالت محمد بن عثمان (۲۶۵ یا ۲۶۶ه.ق) او نیز عمرش به پایان میرسد. (۲۶۷ه.ق)
🔻 اما شاید هنوز هم باور انحراف او برای برخی سخت بود (ظاهرا بعد از مردنش) باز در توقیع سومی که از حضرت حجت(عج) به دست شیعیان میرسد، به انحراف و ملعون بودن او تصریح میشود.
👈 «عَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ خِدْمَتِهِ وَ طُولِ صُحْبَتِهِ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ بِالْإِيمَانِ كُفْراً حِينَ فَعَلَ مَا فَعَلَ»
✅ احمد بن هلال نه حضرت حجت و نه نائب اول حضرت را بلکه فقط نائب دوم حضرت را رد کرد و این موجب شد به چنان سوء عاقبتی دچار شود. حکایت او الگویی است برای انسان که بداند هرچقدر هم به حضرات نزدیک باشی و حتی از مهمترین روایت کنندههای روایات مهدویت و ۵۴ بار هم حج رفته باشی! ولی به نواب حضرات متصل نشوی و اهل اطاعت نباشی، عاقبت به خیر نخواهی شد و باید تا آخرین لحظه عمر در عین نگرانی برای ایمانمان، امیدوارانه از خداوند اتصال به حضرت و عاقبت به خیری بخواهیم.
.................
📝 پینوشت: با توجه به آنچه از احوال احمد هلال گذشت و اینکه زمان مشخص شدن انحراف و مرگ او بعد از آن، کوتاه بوده است و بعد از رسیدن توقیعات در لعن او اخذ حدیث از او توسط شیعیان بسیار بعید است و به قولی مانند واقفیه، کسانی که چنین میشدند، مانند «کلاب ممطوره» سگ باران خورده، شیعیان از آنها دوری میکردند، در عین اینکه انحراف و ملعون بودن او را میپذیریم اما میتوانیم به روایاتی که احمد بن هلال در سند آن است، عمل کنیم.
https://eitaa.com/joinchat/133890353Cd3c93c899d
شرح حالی از حوزه
✍ سرونشت عبرت آموز «احمد بن هلال»... 🔰 در میان راویان احادیث، شخصی به نام «احمد بن هلال» با سرونشت
ممکن است برخی بگویند با توجه به نصی که در همین متن اشاره شد بعد از توقیع اول و اثبات انحراف او همچنان:
«وَ كَانَ رُوَاةُ أَصْحَابِنَا بِالْعِرَاقِ لَقُوهُ وَ كَتَبُوا مِنْهُ فَأَنْكَرُوا مَا وَرَدَ فِي مَذَمَّتِهِ»
همچنان از او اخذ حدیث میشده است پس معلوم نیست احادیث او در حال استقامتش بوده یا انحرافش و نمیتوان به آنها اعتماد کرد.
گفته میشود:
از این جهت که اولا انحراف او اگر میخواست مخل وثاقت باشد در احادیثی است که نمیدانیم یا شک داریم در حال استقامت وی یا انحرافش بوده و اینکه انحراف عقیدتی همیشه در همه احادیث مخل وثاقت باشد محل تردید است.
ثانیا این زمان خیلی کوتاه بوده است و غالب روایات او در زمان استقامت وی بوده است و ثالثا با توقیع دوم و سوم برای همین افرادی که در آن بازه کوتاه همچنان به او مراجعه میکردهاند انحراف او معلوم شد پس اگر مطلبی در آن بازه انحراف از او اخذ شده بوده است قاعدتا در آن بازنگری شده است.
پس میتوان بر اینکه آنچه روایت از او در منابع نقل شده است در حال استقامتش بوده است، به اطمینان رسید و بنابراین خدشهای در اسناد از جهت او وارد نخواهد بود.
11.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢با #جناح_کوییز رقابتی در سطح نخبگان حوزوی را تجربه کنید!
#افزایش_تمرکز #ارتقای_سطح_دانش #تثبیت_آموخته_ها #قدرت_تست_زنی
💯جوایز نفیس نقدی برای برگزیدگان
هر هفته😍
🀄️ @janahquiz
www.janahquiz.ir
مدتی است مشغول مطالعه در بحث اختلاف قرائات قرآن هستم.
بحث بسیار پر دامنهای است و اگر ثابت شود، ثمرات زیادی خواهد داشت.
جمع بندی آن هم نسبتا سخت است.
فعلا از امروز مستنداتی در این موضوع را میگذارم تا ان شاء الله اگر بشود بعد از آن جمع بندی خودم را هم بنویسم.👇
بررسی حجیت قرائات مختلف_ استاد مفیدی.mp3
40.26M
✅ این صوت، فشرده و محصّل چندین سال تحقیقات استاد آیت الله حسین مفیدی (حفظه الله) -از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی بهجت (ره) - پیرامون بحث #تعدد_قرائات است که ایشان در جمعی از طلاب، افاده فرمودهاند.
ایشان تعدد قرائات و تواتر آنها را میپذیرند.
مهمترین منبع معرفتی ما به عنوان یک مسلمان و طلبه، قرآنکریم است. لذا پیگیری معمای تعدد قرائات، بسیار ضروری است.
https://eitaa.com/joinchat/133890353Cd3c93c899d
نشست علمی تعدد قراءات. پرسش و پاسخ | حسین سوزنچی
https://www.souzanchi.ir/compatibility-of-many-qeraat-with-the-revelation-of-the-quran-on-a-single-harf/%d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d8%b9%d9%84%d9%85%db%8c-%d8%aa%d8%b9%d8%af%d8%af-%d9%82%d8%b1%d8%a7%d8%a1%d8%a7%d8%aa-%d9%be%d8%b1%d8%b3%d8%b4-%d9%88-%d9%be%d8%a7%d8%b3%d8%ae/