🔵نشست علمی نقد کتاب انسان متعالی در فلسفه سیاسی متعالیه برگزار شد.
🔸این نشست علمی ساعت 13 روز دوشنبه 22 خرداد 1402 از سوی مدیریت پژوهشی و ارزشیابی «سمت» و با همکاری گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی در مجمع عالی حکمت اسلامی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد و حجت الاسلام دکتر مهدی امیدی به عنوان مؤلف کتاب، حجت الاسلام دکتر محمدعلی سوادی، دکتر مجتبی زارعی و دکتر شریف لک زایی به عنوان ناقد و آقای محمدباقر خراسانی به عنوان دبیرعلمی به ارائه بحث پرداختند.
حجت الاسلام امیدی با بیان اینکه اتمام نگارش این کتاب سال 95 بوده که همان زمان برای چاپ ارسال شده، اما مشکلاتی سبب شده که این اتفاق با تأخیر رخ دهد، اظهار داشت: در طرح مسأله ابتدای کتاب بیان شده است که ترسیم مدینه فاضله و تحقق آن دو فعل ارادی به صورت ذهنی و عینی است که فیلسوف می تواند عهده دار هر دو شود.
وی افزود: قبل از طراحی مدینه فاضله توسط فیلسوف جهان بینی آن در نوع طراحی وی تأثیر مستقیم می گذارد؛ یک فیلسوف باید اندیشه خود را از زمان و مکان فراتر ببرد و به هیچ وجه نباید با زمان محدود شود.
این استاد فلسفه با تشریح روش حِکمی ملاصدرا، اظهار داشت: روش ملاصدرا جامع نگر بوده که در آن به حقیقت به طور جامع نگاه می شود، نظر را بر عمل مقدم می دارد و موجودات را در یک شبکه ارتباطی می بیند و بر تحول در عین ثبات تأکید دارد؛ ظاهر اندیشه صدرا قابل فهم اما به شدت عمیق است.
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در خصوص شناخت متعالی از انسان در بخش دوم کتاب، اجتماع را دارای بسترهای ثباتی دانست که زمینه برای تعامل انسان را فراهم کرده است.
حجت الاسلام امیدی یکی از نقاط قوت کتاب خود را ذکر 24 نکته از نتایج متعدد سیاسی اجتماعی متشکل از حرکت جوهری دانست و اظهار داشت: سعی کردیم توضیح دهیم که شناخت متعالی از انسان به چه صورت است؛ همانطور که نفس وحدت اتصالی دارد جامعه نیز وحدت اتصالی دارد.
وی با بیان اینکه پیش از نگارش کتابی با عنوان «انسان متعالی در فلسفه سیاسی متعالیه» بر روی انسان شناسی در فلسفه سیاسی مطالعه کره است، اظهار داشت: در تعابیر آیت الله جوادی آملی موضوع انسان متدانی تشریح شد که از همین رو نگارش مباحث انسان شناسی به سمت انسان متعالی رفت.
در ادامه جلسه زارعی با انتقاد از عدم نگاه مسأله محور در متن کتاب، به عنوان اثر اشاره کرد که در آن قیدی ذکر نشده تا بیان کند کدام فلسفه سیاسی دنبال می شود اما در متن، با سیاست و صدرالمتألهین پیش می رود.
وی در ادامه با تقدیر از تلاش های نویسنده از عدم توصیف انسان متدانی به طور منضبط انتقاد کرد و بیان داشت: بحث ارائه شده پیشینه ندارد و دارای یک چهارچوب نظری که کاستی ها را نشان دهد و نقطه افتراق و تعالی بحث را معلوم کند نیست.
استاد دانشگاه تربیت مدرس با قرائت متنی از صفحه 44 کتاب «انسان متعالی در فلسفه سیاسی متعالیه» عدم وجود یک تبارشناسی از حکمت و عدم بیان پیشینه بحث را یکی از نقطه ضعف های کتاب معرفی کرد و همچنین افزود: یکی از مفروضات ادعا شده در کتاب این است که حکمت متعالیه ظرفیتی دارد تا از مفاهیم فلسفی خارج و در مفاهیم سیاسی تجلی پیدا کند اما به سبب غفلت از تبارشناسی این عبارت خود را در کتاب نشان نداده است؛ فلسفه سیاسی متعالیه به حکمت بر می گردد و این حکمت در کتاب تبارشناسی نشده است.
وی با اشاره به تعبیر آیت الله جوادی آملی از امام خمینی به عنوان قهرمان اسفار از سفر هیأت اعزامی امام خمینی به شوروی سابق نام برد و اظهار داشت: نامه امام خمینی به گورباچوف برآمده از حکمت متعالیه است که توسط یک حکیم فلسفی به مسکو برده می شود که نمونه ای عالی برای تلاش یک انسان متعالی در یک فلسفه سیاسی متعالی است.
زارعی با سؤال از نویسنده کتاب در خصوص نوآوری اثر مذکور، اظهار داشت: در کتاب به حرکت جوهری پرداخته شده اما مستندسازی به زمان ما نشده است و نسبت این حرکت با تجدد، تحجر و تجمد عنوان نشده است؛ مثلا در خصوص انسان سیدمحمد خاتمی گفته است که دینداری فرع بر انسان است که این مسأله علمی را می توان با حکمت متعالیه پاسخ داد که انسان دین دار آفریده شده است.
وی با اشاره به ارائه بحث مشابه توسط آیت الله جوادی آملی نکات این کتاب را تحصیل حاصل معرفی کرد و در بخش آخر سخنان خود از سازمان «سمت» درخواست داشت که موضوعات انضمامی را مورد توجه قرار دهند...
ادامه در لینک زیر:
🌐https://hekmateislami.com/?p=14347
@hekmateislami
➖نامه امام جواد علیه السلام به والی سیستان
🛑ِّ عَنْ رَجُلٍ مِنْ بَنِي حَنِيفَةَ مِنْ أَهْلِ بُسْتَ وَ سِجِسْتَانَ قَالَ: رَافَقْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع فِي السَّنَةِ الَّتِي حَجَّ فِيهَا فِي أَوَّلِ خِلَافَةِ الْمُعْتَصِمِ فَقُلْتُ لَهُ وَ أَنَا مَعَهُ عَلَى الْمَائِدَةِ وَ هُنَاكَ جَمَاعَةٌ مِنْ أَوْلِيَاءِ السُّلْطَانِ إِنَّ وَالِيَنَا جُعِلْتُ فِدَاكَ رَجُلٌ يَتَوَلَّاكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُحِبُّكُمْ وَ عَلَيَّ فِي دِيوَانِهِ خَرَاجٌ فَإِنْ رَأَيْتَ جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكَ أَنْ تَكْتُبَ إِلَيْهِ كِتَاباً بِالْإِحْسَانِ إِلَيَّ فَقَالَ لِي لَا أَعْرِفُهُ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّهُ عَلَى مَا قُلْتُ مِنْ مُحِبِّيكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ كِتَابُكَ يَنْفَعُنِي عِنْدَهُ فَأَخَذَ الْقِرْطَاسَ وَ كَتَبَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مُوصِلَ كِتَابِي هَذَا ذَكَرَ عَنْكَ مَذْهَباً جَمِيلًا وَ إِنَّ مَا لَكَ مِنْ عَمَلِكَ مَا أَحْسَنْتَ فِيهِ فَأَحْسِنْ إِلَى إِخْوَانِكَ وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ سَائِلُكَ عَنْ مَثَاقِيلِ الذَّرِّ وَ الْخَرْدَلِ قَالَ فَلَمَّا وَرَدْتُ سِجِسْتَانَ سَبَقَ الْخَبَرُ إِلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ النَّيْسَابُورِيِّ وَ هُوَ الْوَالِي فَاسْتَقْبَلَنِي عَلَى فَرْسَخَيْنِ مِنَ الْمَدِينَةِ فَدَفَعْتُ إِلَيْهِ الْكِتَابَ
فَقَبَّلَهُ وَ وَضَعَهُ عَلَى عَيْنَيْهِ ثُمَّ قَالَ لِي مَا حَاجَتُكَ فَقُلْتُ خَرَاجٌ عَلَيَّ فِي دِيوَانِكَ قَالَ فَأَمَرَ بِطَرْحِهِ عَنِّي وَ قَالَ لِي لَا تُؤَدِّ خَرَاجاً مَا دَامَ لِي عَمَلٌ ثُمَّ سَأَلَنِي عَنْ عِيَالِي فَأَخْبَرْتُهُ بِمَبْلَغِهِمْ فَأَمَرَ لِي وَ لَهُمْ بِمَا يَقُوتُنَا وَ فَضْلًا فَمَا أَدَّيْتُ فِي عَمَلِهِ خَرَاجاً مَا دَامَ حَيّاً وَ لَا قَطَعَ عَنِّي صِلَتَهُ حَتَّى مَاتَ....
🔰احمد بن زكريا صيدلانى نقل كرد از شخصى اهل سيستان كه از بنى حنيفه بشمار ميرفت آن مرد گفت من هم سفر بودم با حضرت جواد در آن سالى كه بحج رفته بود اول خلافت معتصم سر سفره نشسته بوديم گروهى نيز از مأمورين سلطان هم بودند.عرضكردم آقا فدايت شوم فرماندار شهر ما ارادتمند بشما خانواده است من در دفتر مالياتى او مقدارى مقروضم اگر صلاح بدانى نامهاى بنويسى كه بمن كمك كند.فرمود او را نميشناسم.عرضكردم همان طورى كه توضيح دادم او از ارادتمندان بشما خانواده است نامهى شما براى من سودمند است كاغذى بدست گرفته چنين نوشت: بسم اللّٰه الرحمن الرحيم آوردنده نامه من نقل كرد كه داراى مذهبى پسنديده هستى،بدان آنقدر از اين مأموريت براى تو بهره خواهد بود كه بمردم نيكى كنى،نسبت به برادران خود نيكوكار باش بدان كه خداى عزيز از تو بازخواست خواهد كرد حتى از يك ذره كوچك و دانه سپنجى. گفت وارد سيستان كه شدم حسين بن عبد اللّٰه نيشابورى كه والى و فرماندار بود قبلا از جريان نامه اطلاع حاصل كرده بود دو فرسخ باستقبال من آمد نامه را باو دادم بوسيد و روى چشم گذاشت گفت چه حاجت دارى.گفتم يك مالياتى دارم كه در دفتر تو مبلغ آن يادداشت شده دستور داد آن را از بين ببرند و گفت تا وقتى من فرماندار باشم ماليات از تو نخواهم گرفت بعد پرسيد چقدر زن و فرزند دارى،تعداد آنها را گفتم مقدارى كه مخارج من و آنها را تأمين مينمود باضافه مبالغ ديگري بمن بخشيد تا وقتى او زنده بود از من خراج نگرفت و از لطف و عنايت و بخشش او بىبهره نبودم تا از دنيا رفت.
📚:الكافي ج5، ص: 112
سومین همایش جهان فکری اندیشمندان مسلمان انقلاب اسلامی
سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی️
همایش سوم
️اندیشه شهید بهشتی
با ارائه اندیشمندان علوم انسانی:
️ حسن رحیم پور ازغدی
واعظ مهدوی️
شریف لکزایی
زمان: پنجشنبه ۱ تیرماه
ساعت ۹:۳۰ صبح
مکان: تهران، میدان فلسطین، پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
https://eitaa.com/shariflakzaei
May 11
🔺️ ثبت گرمترین شهر کره زمین در ایران
🔹بر اساس دادههای سرویس خدمات آب و هوایی OGIMET در شبانه روز گذشته زابل در شمال سیستان و بلوچستان با دمای ۵۰.۸ درجه سلیسوس بالاترین دمای زمین در بین بیش از هشت هزار و ۸۰۰ ایستگاه هواشناسی سینوپتیک اصلی را ثبت کرد.
🔹در شبانه روز گذشته علاوه بر زابل، چند رکورد جدید دمایی دیگر نیز در جنوب شرق ثبت شد. زهک در فاصله حدود ۲۷ کیلومتری از زابل برای نخستین بار در ۳۰ سال اخیر، دمای ۵۰.۶ درجه سلسیوس ثبت کرد.
@Tabnak
سلسله جلسات بررسی آراء و اندیشه های متفکر بزرگ انقلاب اسلامی شهید آیتالله دکتر بهشتی
تهران، مجموعه فرهنگی سرچشمه
یکشنبه، چهارم تیر ۱۴۰۲
ساعت ۸ تا ۱۷
https://eitaa.com/shariflakzaei
May 11
هدایت شده از حسینیه ارشاد
✅ «ولایت و نظم اجتماعی» بازاندیشی در نسبت ولایت، مردم و مشارکت
🗓 ۱۰-۱۴ تیرماه ۱۴۰۲، ساعت ۲۰
(بهمناسبت دهه ولایت و امامت)
🔺با ارائهٔ محققین محترم آقایان:
🔸میلاد دخانچی
🔸جلیل محبی
🔸محسن قنبریان
🔸علیاصغر سهرابی
🔸شریف لکزایی
💠 ویژه طلاب و دانشجویان
☎️ثبتنام: (تا ۶ تیر ۱۴۰۲)
٠۹۳۷۵۷۲۱۷۷۷
#حسینیه_ارشاد
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ تصویری : درس های مهم زندگی امام باقر علیه السلام -
✅ مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی ):
🔶️ از لحاظ تاریخی، این روزها روزهای نشاندار و بزرگی است: شهادت امام باقر (علیهالسّلام) که یک شهادت دارای پیام بود؛
🔷️ لذا خود امام باقر وصیت کرد که بعد از او تا ده سال در منا به مناسبت این رحلت، یادبود برپا شود . در میان ائمهی ما این بیسابقه است، بینظیر است. یاد امام باقر، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوبارهی جریان اصیل اسلامی در مقابلهی با تحریفها و مسخهائی که انجام گرفته بود.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
May 11
آزادی در اندیشه یعنی آزادی در پرسشگری/ مهمترین مفهوم از منظر شهید بهشتی چیست؟
https://iqna.ir/fa/news/4150449/%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%DB%8C%D8%B9%D9%86%DB%8C-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA
در نشست «خط امام از بهشتی تا آرمان» ضمن بررسی جایگاه آزادی در اندیشه شهید بهشتی و امام موسی صدر تصریح شد: اگر ما در مورد آزادی در اندیشه سخن میگوییم قاعدتا باید بحث مسئولیت انسان را هم در نظر داشته باشیم چون وقتی آزادی در اندیشه مهم میشود که قائل به این باشیم موجود مختاری هستیم و اگر موجود مختاری باشیم موجود مسئولی هم هستیم.
به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست بررسی آراء و اندیشههای شهید بهشتی با عنوان «خط امام از بهشتی تا آرمان» با محوریت بررسی آزادی در اندیشه شهید بهشتی و امام موسی صدر یکشنبه ۴ تیر در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.
در ابتدای این نشست شریف لک زایی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رسول رسولیپور؛ عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی سخنرانی کردند که در ادامه گزیده سخنان شریف لک زایی را میخوانید؛
کانون اندیشه جوان با همیاری انتشارات سروش قصد دارد تا در روز چهارشنبه 7 تیرماه ساعت 10 صبح با حضور مولفین کتاب، دکتر شریف لک زایی و دکتر نجمه کیخا و ناقدین محترم دکتر محسن مهاجرنیا و دکتر مهدی امیدی نشستی حضوری تحت عنوان « نقد کتاب رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم به آدرس بلوار ۱۵ خرداد، کوی شهید میثمی برگزار نماید.
همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی زیر برقرار است.
b2n.ir/d05397
May 11
هدایت شده از فکرت
.
✔️ شهید بهشتی متعلق به جریان مکتب صدرایی است
#شهید_بهشتی
#شریف_لکزایی
#مدرسه_فکرت
لینک ویراستی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
هدایت شده از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
در میزگرد «آزادی در اندیشه بهشتی و صدر» مطرح شد:
▪تعریف آزادی از نگاه شهید بهشتی
دکتر شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی:
آزادی مهمترین مفهومی است که از منظر شهید بهشتی مطرح میشود و در آثار ایشان آن را دنبال میکنیم و تقریبا در همه مباحثی که راجع به موضوعات مختلف صحبت میکنند حتما بحثی از آزادی دارند. خود ایشان در جایی به این مسئله تصریح میکنند و میگویند: «بزرگترین شعار اسلام آزادی است. شاید من خودم کمتر بحثی داشتم که روی آزادی و درج آن در اسلام تکیه نکرده باشم. اسلام دین آزاد و احرار است. از دید اسلام انسان تا آزاد نباشد انسان نیست». بنابراین وجه اهمیت مباحث شهید بهشتی از همین منظر برای ما روشن میشود، خصوصا تاکیدی که بر انسان آزاد دارد، تاکیدی که بر تعیین سرنوشت بر اساس آزادی دارد. همه اینها اهمیت دارد و میشود راجع به آن گفتوگو کنیم.
در اینجا میشود این سوال را مطرح کنیم که ایشان آزادی را چگونه تعریف میکند؟ تعریف ایشان در ارتباط با انسان است. به طور خلاصه آزادی در نظر ایشان تسلط انسان بر خود و ساختن محیطش اعم از جامعه و طبیعت است؛ این خلاصه نکتهای است که ایشان مطرح میکند. این پرسش اولی است که در ابتدای گفتوگو میتوانیم مطرح کنیم که ایشان آزادی را به یک نوع سلطه بر خود، طبیعت، جامعه و محیط تعریف میکند یعنی انسان توان داشته باشد بتواند اتفاقات را درون خودش و آنچه در اجتماع میگذرد رقم بزند.
میزگرد «آزادی در اندیشه بهشتی و صدر» از سلسله جلسات بررسی آراء و اندیشههای متفکر بزرگ انقلاب اسلامی شهید آیت الله دکتر بهشتی به همت مجموعه فرهنگی سرچشمه (یادمان شهدای هفتم تیر) برگزار گردید.
#آزادی #شهید_بهشتی #شریف_لک_زایی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
هدایت شده از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
میزگرد «آزادی در اندیشه بهشتی و صدر» از سلسله جلسات بررسی آراء و اندیشههای متفکر بزرگ انقلاب اسلامی شهید آیت الله دکتر بهشتی با ارائه دکتر #شریف_لک_زایی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
هدایت شده از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
در میزگرد «آزادی در اندیشه بهشتی و صدر» مطرح شد:
▪شهید بهشتی و نقد لیبرالیسم
دکتر شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی:
پرسش دیگر این است که آیا با ایجاد انقلاب اسلامی و دگرگونی سیاسی که اتفاق افتاده به آزادی دست پیدا کردیم یعنی انقلاب اسلامی یا تغییر بنیادینی مثل انقلاب میتواند به تحقق آزادی منجر شود یا لوازم دیگری دارد.
باید توجه داشته باشیم که شهید بهشتی در مناسبات و مقایسه با لیبرالیسم از آزادی حرف میزند. ایشان با تجربهای که در غرب داشت این آموزهها را از نزدیک لمس کرده است. البته امثال این بزرگواران کمتر به سیر تاریخی این مفاهیم پرداختند ولی بسته به اقتضائات اجتماعی خودمان و تحولات جامعه ایرانی، مفاهیم اسلامی و قرآنی را با نگاه روز و نیازهای جامعه بازخوانی کردند. در این بازخوانی ممکن است این مفاهیم تناسبی با آنچه در فهم فلسفی غرب معاصر میگذرد داشته باشد ولی نقاط تمایز مشخص است. مثلا وقتی ایشان راجع به لیبرالیسم صحبت میکند تصریح میکند که ما در نفی استبداد با هم اشتراک داریم و لیبرالیسم در اینجا مثبت است ولی مباحث دیگر آن را نمیپذیرد و میگوید خط قرمز ما تلقی میشود. پس ایشان تفاوتهای نظری را به خوبی طرح میکنند.
اجمالا ما نمیتوانیم مفاهیمی از جمله مفهوم آزادی را در خلا مورد بحث قرار دهیم و باید فضای غرب را مورد تامل قرار دهیم. در غرب دو نحله فضیلتگرایی و آزادیگرایی وجود دارد. تا زمان ماکیاولی بحث در حوزه فضیلتها است ولی از ماکیاولی به بعد آزادی در صدر قرار میگیرد. امروز جامعهگرایان به این سمت رفتند که بحث را دوباره سمت فضیلتمندی ببرند. دیدگاه شهید بهشتی هم میتواند نزدیک جامعهگرایان باشد یعنی اگر بپرسیم اندیشه ایشان نزدیک به کدام مکتب فلسفی سیاسی است شاید به جامعهگرایان نزدیکتر باشد.
ایشان در جلد سوم تفسیر خود در بخشی از آیات سوره بقره، سه لایه لیبرالیسم را مورد نقد قرار داده است. یکی آزادیهای فردی است که آن را به خوبی تبیین میکند، بعد نقد ما به آزادیهای فردی را بیان میکند. در بخش دوم آزادی اقتصادی را مطرح میکند و از آنچه ذیل این مفهوم وجود دارد و دیدگاههای معاصر غرب در این رابطه صحبت میکند و سپس نقدهایی که ما داریم را بیان میکند. در بخش سوم نیز آزادی سیاسی را مطرح میکند و باز نقدهای ما را بیان میکند. پس ایشان کاملا در ارتباط با مفاهیم موجود گفتوگو میکند.
میزگرد «آزادی در اندیشه بهشتی و صدر» از سلسله جلسات بررسی آراء و اندیشههای متفکر بزرگ انقلاب اسلامی شهید آیت الله دکتر بهشتی به همت مجموعه فرهنگی سرچشمه (یادمان شهدای هفتم تیر) برگزار گردید.
#آزادی #لیبرالیسم #شهید_بهشتی #شریف_لک_زایی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
نشست حضوری_مجازی نقد کتاب رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی
نشست حضوری_مجازی نقد کتاب رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی با حضور مولفین کتاب دکتر شریف لک زایی و دکتر نجمه کیخا و ناقدین محترم دکتر محسن مهاجرنیا و دکتر مهدی امیدی
📖کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی»، هفت گفتار درباره رابطه و نسبت انقلاب اسلامی و مکتب فلسفی حکمت متعالیه است. در این مباحث تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که حکمت متعالیه چه جایگاهی در پیدایش انقلاب اسلامی برعهده داشته است و چگونه میتواند بهعنوان پشتوانۀ فکری _ فلسفی برای تحلیل انقلاب اسلامی موردتوجه قرار گیرد و بر اساس آن، بهعنوان یک رهیافت فلسفی ایرانی و اسلامی، با عنوان درآمدی بر نظریۀ حکمی انقلاب اسلامی، در کنار نظریههای تحلیلگران غربی، انقلاب اسلامی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. بر این مبنا و البته بهطور ضمنی، روشن میشود که در استمرار و تداوم انقلاب اسلامی در قالب جمهوری اسلامی، این حکمت چه جایگاهی باید برعهده داشته باشد و خلأها و کاستیها چیست و چگونه باید به اولویتها و شعارهای اصیل انقلاب اسلامی بازگشت.
🔶نویسندگان این اثر به سبب تأملاتی که سالها دربارۀ ظرفیتهای مدنی حکمت متعالیه داشتهاند کوشیدهاند ضمن طرح پرسشی متفاوت صورتبندی تحلیلی متفاوتی از انقلاب اسلامی با ابتنا به ظرفیتهای فلسفه صدرایی ارائه کنند. این کوشش، سرآغازی است برای دستیابی به یک «نظریه انقلاب» با رویکرد صدرایی.
🗓در همین راستا و با همیاری انتشارات سروش قصد داریم تا در روز چهارشنبه ۷ تیرماه ساعت ۱۰ صبح با حضور مولفین کتاب، دکتر شریف لک زایی و دکتر نجمه کیخا و ناقدین محترم دکتر محسن مهاجرنیا و دکتر مهدی امیدی نشستی حضوری تحت عنوان « نقد کتاب رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم به آدرس بلوار ۱۵ خرداد، کوی شهید میثمی برگزار نماییم
.
💢همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است.
May 11
هدایت شده از فکرت
🔲 #اختصاصی |#شهید_بهشتی
✅ شهید بهشتی؛ فقیهی برآمده از مکتب صدرایی
دکتر شریف لکزایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
▪️در کل شهید بهشتی متعلق به جریانی است که به عنوان حکمت متعالیه صدرایی از آن یاد میشود که به تعبیر آیتالله جوادی آملی، فقه را نیز مورد تأثیر خود قرار داده است و فقه کسی که حکمت متعالیه خوانده است، متفاوت است.
▪️تأکید شهید بهشتی بر بحث آزادی به عنوان عنصر اصلی انقلاب اسلامی و آنچه به عنوان آگاهی در این زمینه مورد تأکید قرار میدهد، در بحث حکمرانی سیاسی قابل توجه، تأمل، مباحثه و گفتوگوست.
▪️نحوه مواجهه با مشکلات اجتماعی و حل آنها، نیز نحوه مواجهه با احزاب و گروه¬های مختلف با نسبت-های مختلف که در نظام سیاسی حضور دارند؛ قابل تأمل و مد نظر در این زمینه است و پاسخهایی که شهید بهشتی به آنها داده است، از اهمیت بالایی برخودار است.
▪️شهید بهشتی تأکید دارد که یک عالم یا انسان مسلمان، باید از ظاهرگرایی اجتناب نماید. ایشان این کار را نفی میکند که ما از اسلام به یک ظاهری اکتفا کنیم.
🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
5e71b0fabb6dd616c28de20658e5e32f.pdf
805.6K
نقد شهید بهشتی به «جامعه قالبی»: حرکت بر مدار حکمت و عقلانیت
دکتر نجمه کیخا
استادیار اندیشهسیاسی
دانشگاه شهید بهشتی
«اخلاق» با تعدیل خلق و خوی آدمی به ایجاد تعادل در وجود انسان و جامعه یاری میرساند. بدون اخلاق و جلوگیری از تندرویها و کندرویها، «عدالت» که هدف اساسی یک نظام سیاسی است، حاصل نخواهد شد. شهید بهشتی بهعنوان مهمترین معمار قانون اساسی به اخلاق سیاسی و اجتماعی اهمیت زیادی میداد. وی تعدیل خلقیات و اندیشههای انسان ایرانی را هدف آموزشهای خود قرار داده بود و بر همین اساس بر عنصر تربیت تأکید زیادی میکرد. تأسیس مدرسه، تألیف کتب درسی و تشکیل حزب از جمله کارهای ایشان در این راستا بود.
روزنامه ایران، ششم تیرماه ۱۴۰۲
5e71b0fabb6dd616c28de20658e5e32f.pdf
805.6K
«انسان تراز انقلاب اسلامی» در اندیشه شهید آیتالله بهشتی: میراث ماندگار
دکتر شریف لکزایی
دانشیار فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
شهید آیتالله بهشتی «انسان» و کنش او را به گونهای خاص در حوزه اجتماعی و دینی تعریف میکند و عمق تحلیلاش در این تعریف تا بدانجا است که بهحق میتوان از آن تحت عنوان «یک نظریه» حرف زد و او را در کنار اندیشمندانی نشاند که در باب انسان صاحب نظریه هستند. شهید بهشتی در تداوم نظریههای فیلسوفان مسلمان راجع به انسان، قرار میگیرد. او، شاگرد علامه طباطبایی، همدرس شهید مطهری و همنگاه با امام موسی صدر است.
روزنامه ایران، ششم تیرماه ۱۴۰۲