eitaa logo
آن*(فرهنگ، هنر، ادبیات)
453 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
477 ویدیو
51 فایل
"آن": یُدرک و لا یوصف: به گفت در نیاید! 🌸لطیفه‌ای است نهانی، که عشق از او خیزد (صفحه‌ای برای اهالی فرهنگ، هنر و ادبیات) فاطمه شکردست دکترای زبان و ادبیات فارسی هیئت‌علمی دانشگاه پیام‌نور هنرجوی فوق‌ممتاز خوشنویسی ارتباط با من @fadak_shekardast
مشاهده در ایتا
دانلود
غم مخور جانا در این عالم، که عالم هیچ نیست نیست، هستی جز دمی ناچیز و آن هم هیچ نیست 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬گنبد آهنینتان این بود؟! سروده درباره سیلی به اسرائیل شب حمله چقدر شیرین بود گنبد آهنینتان این بود؟ تازه آن گنبدی که پشت سرش انگلیس و پاریس و برلین بود پس چه شد وعده‌های کاخ سفید قول امنیتی که تضمین بود آنچه که خورده‌اید یک سیلی است گرچه که سهمگین و سنگین بود ما که جنگی نکرده‌ایم هنوز هرچه که‌ دیده‌اید تمرین بود همه‌ی ترس از جواب شما صف کوتاه پمپ بنزین بود ای خدا شاهدی که «شاهد» ما هدفش لانه‌ی شیاطین بود زخم پهپادها خدا را شکر بر دل اهل غزه تسکین بود موشـک بام مسجد الاقصی پیک آزادی فلسـطین بود بر سرت سایه‌ی ابابیل است بعد از این زندگی‌ات تعطیل است سیل ویرانی تو راه افتاد بسترش از فرات تا نیل است میوه‌ی سرخ هفتم اکتبر سیلی آبدار آوریل است گفته‌ای موشــکی نخورد به تو! کار تو تفت این اباطیل است عکس رسوایی تو پخش شده چه نیازی به بحث و تحلیل است بین ما صحبتی اگر باشد خیبر و ذوالفقار و سجیل است یا بنی سامری! هلاکتتان قول تورات، حرف انجیل است آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است خانه‌ات را تکانده‌ای ای قدس؟ نم نمک وقت سال تحویل است 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
♨️ همصدایی بلاگرها با اسرائیل در گسترش ترس کاذب در جامعه! ‌ خطی که رسانه‌های اسرائیلی رفتن، ترسوندن مردم ایران از حمله‌ی اسرائیل و عدم همراهی و رضایت مردم از حمله‌ی ایران بود و بلاگرا دقیقا همین خط رو رفتن: اینکه حالا چی میشه؟ قیمت دلار چی میشه؟ اسرائیل کی حمله می‌کنه؟ چرا ایران به اسرائیل حمله کرد؟ چرا ما تو خاورمیانه زندگی می‌کنیم؟ و کلی از این غر زدنا و ناله‌ها... ‌ بلاگرا چه بی‌حجاب، چه حجاب‌استایل، چه خارج‌نشین، همه‌شون خط بازتاب ترس و هراس مردم رو رفتن بیرون از اینستاگرام همه حالشون خوبه و زندگی در جریانه و همه چی عادی اما تو استوری بلاگرا همه دارن از ترس سکته می‌کنن و آب قند میدن و غش و ضعف! یعنی حتی ممکنه طرف اگه نیاد سراغ رسانه، خوشحال هم باشه از حمله‌ی ایران، اما میاد تو اینستاگرام و همین استوری‌های بلاگرا رو می‌بینه که همه دارن می‌ترسن، بعدمیگه چرا من نمی‌ترسم؟ کم‌کم و ناخودآگاه ترس و نگرانی و احساسات منفی بهش سرایت می‌کنه و همینجوری زنجیر وار وویروسی تو جامعه پخش میشه اینادرحالیه که شما این موج‌سواری بلاگرا رو وقتی اسرائیل، سفارت ایران رو زد ندیدید! یا حادثه کرمان و ... فاطمه سادات
🔴 آیا از تهدید به حمله اسرائیل نگرانید؟ ( همزمان دو گزینه میتونید انتخاب کنید) روی لینک بزنید و در نظر سنجی شرکت کنید 👇 https://EitaaBot.ir/poll/r2m5i چرا نظر سنجی مهمه؟ چون خیلیا میگن مردم ایران ترسیدن و نگرانن. نتیجه نظرسنجی خودش پاسخ به خیلی شایعاته این مطلبو برای مردم ایران بفرستید شرکت کنن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر کار که هست جز به کام تو مباد هر خصم که هست جز به دام تو مباد هر سکه که هست جز به نام تو مباد هر خطبه که هست جز به بام تو مباد 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
حکایتی از بوستان سعدی شنیدم که پیری به راه حجاز به هر خُطوه کردی دو رکعت نماز چنان گرم‌رو در طریق خدای که خار مُغیلان نکندی ز پای به آخر، ز وسواسِ خاطر‌پریش پسند آمدش در نظر، کار خویش به تَلبیس ابلیس، در چاه رفت که: نتوان ازین خوبتر، راه رفت گرش رحمت حق، نه دریافتی، غرورش، سر از جاده برتافتی یکی هاتِف از غیبش آواز داد که: ای نیک‌بختِ مبارک‌نهاد مپندار اگر طاعتی کرده‌ای که نُزلی بدین حضرت آورده‌ای به احسانی آسوده کردن دلی بِه از اَلف رکعت، به هر منزلی لغات: خطوه: گام، قدم گرم‌رو: تندرو مغیلان: درختچه‌ای با خارهای فراوان خاطر‌پریش: پریشان‌کننده‌ی فکر تلبیس: مکر و حیله سر برتافتن: منحرف کردن هاتف: ندادهنده‌ی غیبی نُزل: احسان، تحفه حضرت: درگاه الف رکعت: هزار رکعت نماز کلیات سعدی، بوستان، باب دوم در احسان 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
دلِ آیینه، گریان بقیع است غم و اندوه، مهمان بقیع است مدینه شمع روشن کن که هرشب شب شام غریبان بقیع است 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
🔹قدر پنهان🔹 گلویم خشک از بغض است و چشمانم ز باران، تر پریشان است احوال من از حالی پریشان‌تر مزار جانشینیان نبی را بی‌نشان کردند و می‌دانند خود را از مسلمانان مسلمان‌تر گمان ذره‌ها خاموشی خورشید بود اما نفهمیدند بیش از پیش می‌گردی فروزان‌تر ولی می‌بینم این بدکارها از کار خود روزی پشیمان‌اند این دنیا و آن دنیا پشیمان‌تر دلت آرامگاه پنج جنت‌آفرین باشد بهشتی را ندیدم از بهشت تو گلستان‌تر تو را قدری نهان است ای زمین خاکی یثرب ولیکن در وجود خاکی‌ات قدری‌ست پنهان‌تر رسیده زائری بی‌جان که جان گیرد ز دیدارت چه می‌بیند که برمی‌گردد از پیش تو بی‌جان‌تر تو می‌باری به حال زائر و زائر به حال تو تو از دل می‌شوی ویران‌تر و دل از تو ویران‌تر برایت خواب‌ها دیدیم روزی آستانت را بنا خواهیم کرد از طوس هم حتی چراغان‌تر 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
🔹حرم🔹 فرق دارد جلوه‌اش در ظاهر و معنا حرم گاه شادی، گاه غم دارد برای ما حرم کل معصومین مُعزُّالمؤمنین در عالم‌اند قبرشان قبله‌ست حالا بی‌حرم یا با حرم یک حرم در زینبیه، یک حرم در شهر قم یک طرف زائر فراوان، یک طرف تنها حرم... اوج غربت در کدامین داغ معنا می‌شود این که شاهی از کفن محروم باشد یا حرم؟ فکر کن سبط نبی، حتی ندارد سنگ قبر خادم فرزند او دارد در این دنیا حرم... در مدینه کاخ‌ها با خاک یکسان می‌شوند بعد از آن، از دور چون دُرّ می‌شود پیدا حرم گاه معنای حرم هرگز ضریح و بقعه نیست داشت تعبیری دگر در روز عاشورا حرم یک سوی زینب حرم، یک سوی دیگر قتلگاه پیر شد در رفت و آمدهای مقتل تا حرم ناله می‌زد مادری با اشک، واویلا حسین ناله می‌زد خواهری با اشک، واویلا حرم ***تصویر هوش مصنوعی از بازسازی بقیع(ان‌شاءالله به زودی) 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پخته شدن یارِ خام آن یکی آمد درِ یاری بزد گفت یارش: کیستی ای مُعتَمَد؟ گفت: من، گفتش: برو، هنگام نیست بر چنین خوانی، مقام خام نیست خام را جز آتش هجر و فِراق کِی پزد؟ کِی وارهانَد از نفاق؟ رفت آن مسکین و سالی در سفر در فِراق دوست سوزید از شرر پخته گشت آن سوخته، پس بازگشت باز گِردِ خانه‌ی هَمباز گشت حلقه زد بر در به صد ترس و ادب تا بنجهد بی ادب، لفظی ز لب بانگ زد یارش که: بر در کیست آن؟ گفت: بر در هم توی، ای دلسِتان گفت: اکنون چون منی، ای من، درآ نیست گُنجایی دو من را در سرا لغات: معتمد: مورد اعتماد خوان: سفره، بساط همباز: انباز، همتا، شریک سرا: خانه مثنوی معنوی، ج ۱، دفتر اول 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
پرسیدم ازو واسطهٔ هجران را گفتا سببی هست بگویم آن را من چشمِ توام اگر نبینی چه عجب من جانِ توام کسی نبیند جان را 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چو بشنوی سخنِ اهلِ دل، مگو که خطاست سخن شناس نه‌ای جان من خطا این جاست سرم به دنیی و عقبی فرو نمی‌آید تبارک الله از این فتنه‌ها که در سرِ ماست در اندرونِ منِ خسته دل ندانم کیست که من خموشم و او در فغان و در غوغاست دلم ز پرده برون شد کجایی ای مطرب بنال، هان که از این پرده کارِ ما به نواست مرا به کارِ جهان هرگز التفات نبود رخِ تو در نظرِ من چنین خوشش آراست نخفته‌ام ز خیالی که می‌پزد دلِ من خمارِ صدشبه دارم شرابخانه کجاست چنین که صومعه آلوده شد ز خونِ دلم گَرَم به باده بشویید حق به دستِ شماست از آن به دیرِ مغانم عزیز می‌دارند که آتشی که نمیرد همیشه در دلِ ماست چه ساز بود که در پرده می‌زد آن مطرب که رفت عمر و هنوزم دِماغ پُر ز هواست ندای عشق تو دیشب در اندرون دادند فضایِ سینهٔ حافظ هنوز پر ز صداست 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
شرح یک رباعی از مولوی در باغ آیید و سبزپوشان نگرید هر گوشه، دکان گل‌فروشان نگرید می‌خندد گل، به بلبلان می‌گوید خاموش شوید و در خموشان نگرید در باغ عرفان و شناخت حق، سبزپوشان، اولیای خدایند و گل‌فروشان نیز آنانند. گلِ همیشه خندان، ختمی مرتبت (ص) است و بلبلان، شاعران و ترانه‌سرایانند؛ سنایی و عطار و سعدی‌اند. گل که ختمی‌ مرتبت است، به بلبلان فرموده است که اگر چه آوازهای خوش دارید و نازنین منید، اما سکوت کنید و در خموشان و بلبلانی خاص‌الخاص چون مولانا بنگرید. تخلّص مولانا در اشعارش، خموش و خاموش بوده است... . باغ اسرار خدا، شرح رباعیات مولانا، سید احمد بهشتی شیرازی 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز مرده آن است که نامش به نکویی نبرند 🖊📚"آن" (فرهنگ، هنر، ادبیات) @shekardast